در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اختلال نقص توجه/ بیش فعالی,مداخلات والدین محور,مداخلات کودک محور
- چکیده: هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ومقایسه اثربخشی مداخلات خانواده محور، کودک محور و ترکیبی بر میزان نشانه های بیش فعالی- تکانشگری، در کودکان دارای اختلال بیش فعالی/ نقص توجه بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود که آزمودنی ها به روش تصادفی خوشه ای از میان دانش آموزان مقطع سوم مدارس شهر اصفهان انتخاب شدند و از میان آنها 60 نفرکه به وسیله روانشناس بالینی و روانپزشک مورد بررسی و تأیید علائم اختلال قرار گرفتند، به صورت تصادفی در چهار گروه 15 نفره، شامل 3 گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه کانرز بود و دادهها به وسیله تحلیل کواریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS-16 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بین چهار گروه تفاوت معنادار وجود داشت. همچنین نتایج آزمون توکی نشان داد کارآمدترین روش ها در کاهش نشانه های بیش فعالی- تکانشگری، روش ترکیبی (آموزش همزمان والدین و کودکان) و آموزش والدین بود. نتیجه گیری: از مؤثرترین شیوههای درمانی کاهش نشانههای بیش فعالی-تکانشگری در کودکان مبتلا به این اختلال، آموزش والدین و کودکان به صورت همزمان و مداخلات خانواده محور می باشد.
- چکیده انگلیسی: Purpose: This Article is aimed to study and compare The Effect of Family Based Intervention, Child Based Intervention and Family-Child Based Intervention on the Rate of Hyperactivity-impulsivity symptoms in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Method: In this experimental study children with ADHD, have been selected randomly from Isfahan elementary school. The students were in third grade. In order to confirm symptoms of the disorder, sixty among them have been examined by a clinical psychologist and categorized in four groups of fifteen, three experimental and a control group. Data has been collected by conners’ parental questionnaire (CPRS-R: S) and SPSS-16 software was used to analyze data. Findings: The result has shown that there is a significant difference between the four groups. Tukey test has also indicated that compound method (parents and children training simultaneously) and parent training are the most efficient methods to decrease Hyperactivity-impulsivity symptoms. Conclusion: The most influential (effective) methods to treat these children are to treat them with their parents simultaneously and parent-based intervention.
- انتشار مقاله: 05-10-1391
- نویسندگان: مختار ملک پور,سمیرا هادی,سالار فرامرزی,روناک عشقی,امیر کشاورز
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: درمان شناختی – رفتاری,صمیمیت زوجین,سردمزاجی زنان
- چکیده: هدف: سردمزاجی زنان و صمیمیت زوجین از جمله عوامل مهمّی است که نه تنها بر سلامت روانی زوجین تأثیر میگذارد؛ بلکه استحکام خانواده را تحت تأثیر قرار میدهد و تاکنون در مورد آن پژوهش های مختلفی صورت گرفته است. این پژوهش نیز با هدف بررسی اثر بخشی درمان شناختی – رفتاری بر سردمزاجی زنان و صمیمیت زوجین درشهر بندرعباس انجام گرفتهاست. روش: روش پژوهش آزمایشی و از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شدهاست. به این منظور از بین زوجینی که به دلیل مشکل سردمزاجی زن به مراکز مشاورهای مداخله در بحران و کاهش طلاق و کلینیک های تخصّصی در شهر بندر عباس مراجعه کرده بودند با توجّه به ملاکهای ورود به پژوهش، 20 زوج به صورت تصادفی انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش تحت مداخلهی شناختی – رفتاری به مدّت 8 جلسهی90 دقیقهای قرار گرفت و گروه کنترل هیچ گونه مداخلهای را دریافت ننمود. ابزار های جمع آوری اطلاعات دو پرسشنامهی صمیمیت زوجین و سردمزاجی زنان بود که روایی و اعتبار هر دو مورد تأیید قرار گرفته است. دادههای بهدست آمده با استفاده از روشهای آماری تحلیل کوواریانس یکمتغیره و چندمتغیره و با بهره گیری از نرم افزار15 SPSS تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل پس از مداخلهی شناختی- رفتاری تفاوت معنادار آماری وجود دارد ( 01/0p<)، و درمان شناختی – رفتاری بر سردمزاجی زنان و صمیمیت زوجین در ابعاد مختلف به جز در بعد فیزیکی تأثیر دارد و میزان این تاثیر برسردمزاجی95%، برصمیمیت زوجین 96%، برصمیمیت عاطفی 87%، برصمیمیت عقلانی81%، بر صمیمیت جنسی 91% و بر صمیمیت اجتماعی- تفریحی60% ، صمیمیت ارتباطی92% ، صمیمیت مذهبی 83% ، صمیمیت روانشناختی 92% و در کل 86% می باشد. نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که از این روش درمانگری می توان برای کاهش سردمزاجی زنان و افزایش صمیمیت زوجین در ابعاد مختلف و بهبود روابط زوجین و در نهایت سلامت خانواده بهرهمند شد
- چکیده انگلیسی: Purpose: Female Frigidity and couples’ intimacy are important factors which not only influence couples’ mental health but also can affect the stability in the family. In line with many other related researches, this study strived to investigate the efficacy of cognitive – Behavior therapy on the frigidity of the frigid married women and the intimacy among The Couples in Bandar Abbas city. Methods: The research was an experimental one with a pre- test, post– test and a control group design. The population was selected from among the couples, with the wife suffering from alleged frigidity, who referred to clinics and Intervention in Crises and drop in divorce counseling centers in Bandar Abbas city. According to the study’s criteria for entry, 20 couples were randomly selected and assigned to the experimental and control Groups. The experimental group received 8, 90 minute sessions of cognitive – behavioral therapy whereas the control group did not receive any intervention. Data were collected using Couples’ Intimacy and Females Frigidity Questionnaires which were confirmed to be reliable and valid. Data were analyzed using univariate and Multivariate analysis of covariance statistical methods in SPSS software, version 15. Findings: Results revealed that after the cognitive- behavioral intervention, there was a significant difference between the performance of control and experimental groups (P<0/001), and that Cognitive-Behavior Therapy had effects on various aspects of female frigidity and couples’ intimacy, except for physical aspect. The amount of these effects on various aspects was calculated as follows: frigidity 95%, couples’ intimacy 96%, emotional intimacy 87%, Intellectual (rational) intimacy 81%, sexual intimacy 91%, social and recreational intimacy60%, communication (relation) intimacy 92%, religious intimacy 83%, psychological intimacy 92% and totally 86%. Conclusion: It can be concluded that Cognitive –Behavioral Therapy can be helpful in reducing female Frigidity, increasing couples’ intimacy, and finally improving various aspects of couples’ relations and family health
- انتشار مقاله: 18-03-1391
- نویسندگان: محمد باقر کجباف,سالار فرامرزی,فروغ حسینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: طب توانبخشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تعاملات اجتماعی,اختلال طیف اتیسم,درمان پاسخ محور
- چکیده: مقدمه و اهداف
کودکان دارای اختلال طیف اتیسم به صورت محدود از سؤالات مختلف در تعاملات اجتماعی استفاده میکنند. از آنجا که پرسیدن سؤال مهارتی محوری است که با مهارتهای زبانی و فرصتهای یادگیری در ارتباط است، انتخاب آن به عنوان هدف درمانی ضرورت دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش درمانی پاسخمحور (PRT) بر میزان استفادۀ صحیح از سؤالهای مختلف در بافت تعاملات اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم انجام گرفت.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع مورد منفرد با طرح A-B بود. جامعه آماری شامل کودکان دارای اختلال طیف اتیسم (ASD) در بخش نگهداری، آموزش و توانبخشی معلولین آسایشگاه خیریه کهریزک استان البرز بود. از این جامعه 3 کودک به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس تشخیص اختلال طیف اتیسم (ASDDS) و چکلیست محققساخته بود. بدین منظور، پس از موقعیت خط پایه، مداخله آغاز و طی 10 هفته روش درمانی پاسخمحور به شرکتکنندگان ارائه شد. متغیر وابسته (استفادۀ صحیح از سؤالهای مختلف در بافت تعاملات اجتماعی) از طریق دو مشاهدهگر به دقت اندازهگیری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، پس از رسم نمودار و محفظه ثبات و روند برای نمودارها، با کاربرد روش تحلیل درونموقعیتی و بین موقعیتی، اثربخشی متغیر مستقل بر متغیر وابسته بررسی شد.
یافته ها
میانگین نمرات از 59/39، 38/41 و 55/39 برای هر سه شرکتکننده در موقعیت خط پایه به 38/51، 71/49 و 61/50 در موقعیت مداخله رسید. طی تحلیل دیداری نمودار دادهها، مداخله در هر سه شرکتکننده اثربخش بوده است. درصد غیرهمپوشی دادهها (PND) در دو موقعیت خط پایه و مداخله برای سه شرکتکننده به ترتیب 90، 80 و 90 بود. این اثربخشی در موقعیت پیگیری نیز همچنان قابل مشاهده بود.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که استفادۀ از روش درمانی پاسخ محور (PRT) موجب بهبود استفادۀ صحیح از سؤالهای مختلف در بافت تعاملات اجتماعی در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم میشود. بر این اساس میتوان از این روش در برنامۀ آموزشی و توانبخشی این گروه از کودکان بهره برد.- چکیده انگلیسی: Background and Aims: Children with autism spectrum disorder use different questions in social interactions in a restricted way. Since asking questions is a pivotal skill which is associated with language skills and learning opportunities, it is crucial to consider this skill as a treatment objective. Accordingly, the present study examined the effectiveness of Pivotal Response Treatment (PRT) on the correct use of different questions in the context of social interactions of children with autism spectrum disorder.
Materials and Methods: The present study was a single subject study with an A-B design. The population consisted of the children with ASD in Kahrizak maintenance, training, and rehabilitation center in Alborz Province. From this population, three children were selected using purposive sampling method. The research instruments were the diagnosis scale of autism spectrum disorder (ASDDS) and a researcher-made checklist. For this purpose, after the baseline condition, the intervention began and the pivotal response treatment was provided to participants for 10 weeks. The dependent variable (the correct use of different questions in the context of social interaction) was carefully measured by two observers. For data analysis, charting and stability envelop and the process for graphing, using within and between condition analyses, were employed to investigate the effectiveness of the independent variable on the dependent variable.
Results: The mean scores of 39.59, 41.38, and 39.55 for the three participants in the baseline changed to 51.38, 49.71, and 50.61 after the intervention. In the visual analysis of the data graph, the intervention was shown to be effective for all three participants. The percentages of non-overlapping data (PND) in the two baseline and intervention conditions for the three participants were 90, 80, and 90, respectively. This effectiveness remained visible in the follow-up condition.
Conclusion: The results of the current study indicated that the use of Pivotal Response Treatment (PRT) improves the correct use of different questions in the context of social interaction in children with autism spectrum disorder. Accordingly, this method can be used in training and rehabilitation of this group of children.- انتشار مقاله: 16-02-1397
- نویسندگان: سالار فرامرزی,علیرضا محسنی اژیه,صمد عظیمی گروسی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: طب توانبخشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پردازش حسی,نابینا,بریل
- چکیده: مقدمه و اهداف برنامه آموزشی پردازش حسی به عنوان روشی نوین و کاربردی برای بهبود مهارت بریلنویسی در دانشآموزان نابینا مطرح شده است و استفاده از آن با نتایج مطلوبی همراه است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش پردازش حسی بر مهارت بریلنویسی دانشآموزان نابینا انجام شد. مواد و روش ها پژوهش حاضر از نوع مورد منفرد و با طرح خط پایه، مداخله و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان نابینای دوره اول دبستان (کلاس دوم دبستان) شهر اصفهان تشکیل دادند. برای انتخاب آزمودنیها از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. در این پژوهش 5 دانشآموز نابینای کلاس دوم دبستان شرکت داشتند. مداخله آموزشی پردازش حسی بر روی گروه نمونه در ده جلسه (هفتهای سه جلسه؛ هر جلسه 45 دقیقه) انجام گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، چکلیست مهارتهای بریلنویسی بود. دادههای بهدستآمده به شیوه تحلیل دیداری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نتایج نشان داد که طی تحلیل دیداری نمودار دادهها و بر اساس شاخصهای آمار توصیفی، مداخله مورد نظر در مورد هر پنج آزمودنی اثربخش بوده است (به ترتیب با درصد دادههای غیرهمپوش 100 برای آزمودنیهای 1، 2، 4، 5 و 83.33 برای آزمودنی 3). همچنین میانگین خطاهای بریلنویسی در آزمودنیهای 1، 2، 3، 4 و 5 به ترتیب از 63.31، 63.41، 61.43، 64.10 و 63.14 به 48.40، 47.96، 49.50، 48.63 و 49.81 کاهش یافته است. نتیجه گیری با توجه به یافتههای بهدستآمده در پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود که در کنار سایر روشهای آموزشی و توانبخشی کودکان نابینا، برنامه آموزشی پردازش حسی نیز به کار برده شود.
- چکیده انگلیسی: Background and Aims: Sensory processing training program is becoming a more practical method to improve braille writing skill of blindstudents and using this program has been associated with desirable outcomes. The purpose of the present research was to investigate the effectiveness of sensory processing training on braille writing skill of blind students. Materials and Methods: The present research was a single-subject study with base line, intervention, and follow up design. The study population included second grade blindstudents in Isfahan, Iran. Participants were selected using convenient sampling method. Five blindstudents were included in the study. The sample group received sensory processing training for 10 sessions (three sessions weekly; each lasting for 45 minutes). The instrument used in the present research was braille writing skills inventory. The obtained data were analyzed using visual analysis. Results: The results showed that during the visual analysis of data charts and based on the descriptive statistics, intervention has been effective in all five participants; respectively with percentage of non-overlapping data 100 for participants 1, 2, 4, and 5 and 83.33 for participants 3. Moreover, the mean scores for braille writing errors in participants 1, 2, 3, 4, and 5 decreased from 63.33, 63.41, 61.43, 64.10, and 63.14 to 48.40, 47.96, 49.50, 48.63, and 48.86, respectively. Conclusion: According to the findings of the present research, it is suggested that beside other educational and rehabilitation methods for blindchildren, sensory processing training program be applied, too.
- انتشار مقاله: 21-08-1397
- نویسندگان: سالار فرامرزی,محمد عاشوری,گل نسا شعاعی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: طب توانبخشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: والدین,کودکان,کاشت حلزون,نظرات و تجربیات,PVECIQ
- چکیده: مقدمه و اهداف
با توجه به این که کودکان بخش مهمی از وقت خود را با والدین میگذرانند، بنابراین پدر و مادر منبع غنی اطلاعات در مورد فرزندشان هستند؛ بر این اساس، ضرورت دارد که از طریق ابزارهایی، نظرات و تجربیات آنها جهت اهداف بالینی و پژوهشی مورد ارزیابی قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه ایرانی پرسشنامه نظرات و تجربیات والدین دارای فرزند کاشت حلزونشده (Parents' Views and Experiences with Pediatric Cochlear Implant Questionnaire; PVECIQ) انجام گرفت.
مواد و روشها
پژوهش حاضر از نوع مطالعات روانسنجی و مطالعات توصیفی-تحلیلی است که به صورت مقطعی و غیرمداخلهای انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه کودکانی بودند که در بیمارستان آموزشی-درمانی الزهرا (س) اصفهان، تحت عمل جراحی کاشت حلزون قرار گرفته بودند. از این جامعه 73 کودک (28 پسر و 45 دختر) که حداقل 1 سال تجربه استفاده از پروتز کاشت حلزون را داشتند، به روش در دسترس انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه نظرات و تجربیات والدین دارای فرزند کاشت حلزونشده (PVECIQ) بود. پس از تایید روایی محتوایی، اطلاعات با استفاده از همبستگی زیرمجموعههای PVECIQ، ضریب α کرونباخ و پایایی به شیوهی بازآزمایی و از طریق نرمافزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها
شاخص روایی محتوایی (CVI) در تمام گویهها از 75/0 بالاتر بود. حداقل و حداکثر CVI برابر با 76/0 و 1/0 برآورد شد. همبستگی زیرمجموعهها در اکثر موارد، همبستگی مثبت و معنادار بود. ضریب α کرونباخ زیرمجموعههای PVECIQ در دامنه 74/0 الی 83/0 و ضریب α کرونباخ برای کل پرسشنامه برابر با 77/0 بود. ضریب بازآزمایی زیرمجموعههای PVECIQ نیز در دامنه 85/0 الی 97/0 بود.
نتیجه گیری
بر اساس یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها، به نظر میرسد نسخه ایرانی پرسشنامه نظرات و تجربیات والدین دارای فرزند کاشت حلزونشده (PVECIQ) از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار باشد.- چکیده انگلیسی: Background and Aims: Given that children spend a significant portion of their time with their parents, they are a rich source of information about their children. Therefore, it is essential to use some instruments to get informed about parents' ideas and experiences for clinical and research purposes. Accordingly, the present study aimed to evaluate the psychometric properties of the Persian version of Parents' Views and Experiences with pediatric Cochlear Implant Questionnaire (PVECIQ).
Materials and Methods: The present study is a test development and descriptive-analysis conducted with a non-interventional and cross-sectional design. Statistical population included all children who were undergoing cochlear implant in Azzahra Hospital. A total of 73 children (28 boys and 45 girls), who had at least one year of experience of using cochlear implant, were selected from this population using convenience sampling.The Parents' Views and Experiences with pediatric Cochlear Implant Questionnaire (PVECIQ) was used for data collection. After making sure about the content validity, the data were analyzed using the correlation of PVECIQ sub-sections, Cronbach's alpha coefficient, and test-retest reliability in SPSS22.
Results: The Content Validity Indices in all items were higher than 0.75. The minimum and maximum CVI were 0.76 and 0.1, respectively. The correlations among sub-sections were positive and significant in most cases. Cronbach's alpha coefficient for the sub-sections of the questionnaire ranged between 0.74 and 0.83 and the Cronbach's alpha coefficient for the total questionnaire was found to be 0.77. The test-retest reliability of the sub-sections of PVECIQ also ranged between 0.85 and 0.97.
Conclusion: According to the results of the present study, it seems that the Iranian version of Parents' Views and Experiences with pediatric Cochlear Implant Questionnaire (PVECIQ) has adequate reliability and validity.- انتشار مقاله: 25-02-1396
- نویسندگان: سالار فرامرزی,علیرضا محسنی اژیه,سیدحمیدرضا ابطحی,مهسا سپهرنژاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشآموزان,هوش,گاردنر,هوش چندگانه
- چکیده: هدف از انجام پژوهش بررسی اثربخشی برنامة آموزشی مبتنی بر نظریة گاردنر بر عملکرد هوشهای چندگانه دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده گردید. بدین منظور از بین دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-91 تعداد 30 نفر با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب و بهتصادف در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه هوش چندگانه گاردنر که روایی و اعتبار آن نیز مورد تأیید قرارگرفته است، استفاده شد. دادههای بهدستآمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر نظریة گاردنر بر میزان نمرات هوش تجسمی – فضایی، هوش کلامی- زبانی، هوش موسیقایی- موزون، هوش جنبشی- بدنی، هوش درون فردی بهجز هوش برون فردی و هوش منطقی-ریاضی، دانشآموزان شرکتکننده در پسآزمون گروه آزمایشی تأثیر مثبت داشته است (01/0P<)؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزشی مبتنی بر نظریة گاردنر میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای مفید، جهت افزایش مهارتهای هوشی دانشآموزان مورداستفاده قرار گیرد.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of educational programs based on Gardner's theory on the multiple intelligences of elementary school female students of the 4th grade. The research was an experimental one with the design of pre-test, post-test and a control group. The population was selected from the school girls of the 4th grade in Isfahan (2011-2012). 30 students were selected by the way of multi-stage sampling and were randomly assigned to experimental and control group. Gardner's Multiple Intelligence questionnaire was the measuring instruments which their validity and reliability have also been approved. Obtained data were analyzed by using the statistical method of covariance analysis. Results showed that Gardner`s training program had a positive effect on the scores of visual-spatial intelligence, verbal-linguistic intelligence, musical- rhythmic intelligence, movement – physical intelligence, interpersonal intelligence except intrapersonal intelligence, and logic - mathematical knowledge of students participating in post- test of experimental group (P< 0/01). So, it can be concluded that Gardner`s training program is an effective method of intervention to increase multiple intelligence of students.
- انتشار مقاله: 15-10-1393
- نویسندگان: سالار فرامرزی,حسین زارع,اعظم فتوت
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم پیراپزشکی و توانبخشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانش آموزان ابتدایی,ویژگی های روانسنجی,نارساخوانی
- چکیده: هدف:
در حال حاضر برای شناسایی زودهنگام دانشآموزانی که مشکلات ویژهای در خواندن دارند، یک آزمون خواندن هنجار شده برای مقاطع تحصیلی دورۀ ابتدایی (اول تا ششم) در کشور ایران وجود ندارد. با توجه به جمعیت زیاد افراد دارای مشکلات خواندن و نیاز مبرم به تشخیص سریع و صحیح، مطالعه حاضر با هدف طراحی و بررسی ویژگی های روانسنجی آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (Comprehensive Diagnostic Test of Dyslexia; CDTD) در دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان 1395-1394 انجام گرفت.
روش بررسی:
این مطالعه مقطعی و از نوع ابزارسازی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مشغول به تحصیل مقطع ابتدایی در نواحی شش گانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 1395-1394بودند. برای انتخاب نمونه از روش طبقه ای تصادفی متناسب با حجم استفاده شد؛ بر این اساس 600 نفر دانشآموز (300 دختر و 300 پسر) در 6 مقطع تحصیلی انتخاب شدند. برای طرحی آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD)، پس از مطالعه پیشینه پژوهشی و نظری، کتب و آزمون های موجود، مهمترین مؤلفه های نارساخوانی از طریق تحلیل مضمون استخراج شد و بر اساس آن نسخۀ اولیه آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) تهیه شد. برای بررسی روایی محتوایی از روش لاواشه و جهت بررسی روایی همگرایی از برآورد ضریب همبستگی آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) و آزمون خواندن و نارساخوانی استفاده شد. همسانی درونی از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و اعتبار آزمون از طریق روش آزمون- بازآزمون برآورد شد.
یافته ها:
حداقل و حداکثر نسبت روایی محتوایی (CVR) برابر با 0/33 و 1 و شاخص روایی محتوایی (CVI) نیز برابر با 0/81 برآورد گردید. نتایج همبستگی آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) و آزمون خواندن و نارساخوانی برابر با 0/56 برآورد شد (0/004=p). بین دانشآموزان با و بدون مشکلات خواندن در آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) تفاوت معنیداری وجود داشت (0/001=p). همسانی درونی آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) برابر با 0/75 و ضریب همبستگی درون طبقه ای (ICC) برابر با 0/88 محاسبه گردید.
نتیجه گیری:
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها بیانگر آن بود که آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است. بنابراین می توان از آن برای تهیه نیمرخ نقاط قوت و ضعف دانش آموزان نارساخوان و جهت مقاصد آموزشی و توانبخشی بهره برد.
- چکیده انگلیسی: Purpose:
there is no standard reading test for elementary school grades (first to six) in Iran to early identify students with special problems in reading. Considering the large population of individuals with reading problems and the urgent need for rapid and accurate diagnosis, the present study aimed to designing the Comprehensive Diagnostic Test of Dyslexia (CDTD) and investigating its validity and reliability for primary school students.
Methods:
This was a cross-sectional instrument development study. The statistical population of the study included all primary school students with in all the six educational regions of Isfahan in the academic year of 2015-2016. The sample was selected by stratified random sampling in proportion to the population size. Accordingly, 600 students (300 girls and 300 boys) were selected from the six grades. To develop the Comprehensive Diagnostic Test of Dyslexia (CDTD), after reviewing the previous studies and the theoretical literature, books and existing tests, the most important components of dyslexia were extracted through thematic analysis and the early version of CDTD was developed. Content validity was investigated by Lawshe method and for convergent validity, the correlation between CDTD and reading and dyslexia test was estimated. The internal consistency was estimated by Cronbach’s alpha coefficient and the validity of the test was estimated by the test-retest method.
Results:
the minimum and maximum Content Validity Ratio (CVR) for CDTD were 0.33 and 1, respectively and the Content Validity Index (CVI) was 0.81. The correlation between CDTD and the reading and dyslexia test was .56 (p=0.004). There was a statistically significant difference between students with and without reading difficulties in CDTD (p=0.001). The internal consistency of CDTD was 0.75 and the Intraclass Correlation Coefficient (ICC) was .88.
Conclusion:
the results of the analysis revealed that the CDTD is properly valid and reliable. Therefore, this test can be used to develop the profiles, and finding the strengths, and weaknesses of students with dyslexia and it can also be used for educational and rehabilitation purposes.- انتشار مقاله: 03-12-1396
- نویسندگان: خدابخش حیدری,سالار فرامرزی,احمد عابدی,امیر قمرانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم پیراپزشکی و توانبخشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اختلال اوتیسم,آموزش توجه اشتراکی,آغازگری-پاسخدهی اجتماعی
- چکیده: هدف:
اختلال اوتیسم مشکلات زیادی را برای کودک ایجاد میکند. آغازگری -پاسخدهی اجتماعی، یکی از این مشکلات است که تأثیر قابل توجهی بر مهارتهای رشدی و تحولی کودک دارد. با توجه به این، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش توجه اشتراکی بر میزان آغازگری-پاسخدهی اجتماعی کودکان دارای اختلال اوتیسم انجام گرفت.
روش بررسی:
جامعه آماری شامل کلیه کودکان دارای اختلال اوتیسم در شهر اصفهان بود. از آنجا که پژوهش حاضر، به دنبال موارد خاص و یا غیرمعمول بود، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. بر این اساس، سه کودک زیر 6 سال که علائم و نشانههای اختلال اوتیسم را داشتند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس تشخیص اوتیسم گیلیام (GARS) و مقیاسِ سنجشِ رفتاریِ تعاملات اجتماعی در کودکان خردسال (BASYC) بود. در این پژوهش از روش مورد منفرد با طرح A-B و پیگیری استفاده شد.
یافتهها:
میانگین نمرات از 30/95، 40/77 و 40/37 برای هر سه آزمودنی در خط پایه به 51/05، 50/05 و 50/38 در موقعیت مداخله رسید. طی تحلیل دیداری نمودار دادهها، مداخله در هر سه آزمودنی اثربخش بود. درصد غیرهمپوشی دادهها (PND) در دو موقعیت خط پایه و مداخله برای هر سه شرکتکننده به ترتیب 70%، 90% و 90% بود. این اثربخشی در موقعیت مداخله نیز همچنان قابل مشاهده بود.
نتیجهگیری:
با توجه به نتایج بدست آمده میتوان اینگونه قضاوت کرد که آموزش توجه اشتراکی، روشی مناسب جهت بهبود آغازگری-پاسخدهی اجتماعی در کودکان دارای اختلال اوتیسم است و میتوان از این روش، در مراکز آموزشی و درمانی کودکان دارای اختلال اوتیسم استفاده کرد.- چکیده انگلیسی: Purpose:
ASD engenders a lot of problems for children. Social initiation-response is one of these problems having significant effects on children’s developmental skills. Accordingly, the present study aimed to investigate the effect of joint attention training on the degree of social initiation-response of children with ASD.
Methods:
The population of the study included all children with ASD in the City of Isfahan. Since the present study was to find specific or non-normal cases, the purposive sampling method was used. Accordingly, three children aged under 6 years old with symptoms of ASD were selected as subjects. The research instruments were the Gilliam Autism Rating Scale and Validation of the Behavioral Assessment of Social Interaction in Young Children (BASYC). In the present study, the single-subject research with A-B design and follow-up was employed.
Results:
Mean scores for the three subjects in the baseline state as 39.95, 40.77, and 40.37 reached 51.05, 50.05, and 50.37 in the intervention state. During visual analysis of charts of data, intervention in the three subjects was effective. The PND in the two baseline and intervention for the three participants were 70%, 90%, and 90% respectively. This effectiveness can be observed in the intervention state.
Conclusion:
Regarding the obtained results, it can be judged that joint attention training is an appropriate method for improving social initiation-response in children with ASD and it can be used in educational and health centers of children with ASD.- انتشار مقاله: 20-03-1395
- نویسندگان: ناهید وکیلی زاد,مختار ملک پور,سالار فرامرزی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم پیراپزشکی و توانبخشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پژوهش مورد- منفرد,آسیب ویژه زبانی,مداخلات عصبروانشناختی,عملکرد زبان دریافتی
- چکیده: هدف:
کودکان پیش از آنکه بتوانند حرف بزنند باید قادر به درک آنچه میشنوند باشند، در واقع زبان دریافتی پایه اصلی زبان بیانی است. از آنجا که مهارتهای زبان دریافتی کودکان دارای آسیب ویژه زبانی نسبت به همسالان عادی خود پایینتر است، ارائه مداخلاتی که منجر به بهبود عملکرد زبان دریافتی آنها شود، ضروری بهنظر میرسد. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخلات عصب روانشناختی بر عملکرد زبان دریافتی کودکان پیش دبستانی دارای آسیب ویژه زبانی است.
روش بررسی:
در این پژوهش از روش مورد- منفرد استفاده شد. به این منظور از بین کلیه کودکان پیش دبستانی دارای آسیب ویژه زبانی مراجعه کننده به کلینیک های گفتاردرمانی شهر اصفهان در سال 1392، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش، 5 کودک انتخاب شدند. هر کودک بعد از چهار جلسه خط پایه، طی ده جلسه، مداخلات عصب روانشناختی را دریافت و یک ماه پس از پایان مداخله، سه جلسه تحت آزمون پیگیری قرار گرفت. ابزارهای این پژوهش برای گردآوری دادهها در موقعیت خط پایه، مداخله و پیگیری شامل آزمون رشد زبان (Test of Language Development. Primary, 3rd: TOLD-P: 3) ، مقیاس هوشی وکسلر کودکان نسخه چهارم (Wechsler Intelligence Scale for children 4 / Translation: WISC-IV) و مصاحبه بالینی بود.
یافته ها:
نتایج نشان داد که طی تحلیل دیداری نمودار دادهها و بر اساس شاخصهای آمار توصیفی، مداخله مورد نظر در مورد هر پنج آزمودنی اثربخش بوده است (به ترتیب با درصد دادههای غیرهمپوش80، 90، 100، 90 و 100 برای آزمودنیهای شماره 1، 2، 3، 4 و 5). همچنین میانگین نمرات زبان دریافتی در آزمودنیهای شماره 1، 2، 3، 4، و 5 به ترتیب از 57/75، 59/5، 65، 67، و 78/5 به 81/7، 77/6، 88/7، 82/9، و 95/4 افزایش یافتهاند.
نتیجه گیری:
نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که میانگین نمرات زبان دریافتی در هر 5 آزمودنی افزایش یافته است. لذا میتوان به این نتیجه رسید که با مداخلات عصبروانشناختی، عملکرد زبان دریافتی کودکان دارای آسیب ویژه زبانی بهبود مییابد و میتوان از این روش به عنوان یک روش مداخلهای و درمانی در آموزش و توانبخشی کودکان دارای آسیب ویژه زبانی استفاده نمود.- چکیده انگلیسی: Purpose:
Children before they could speak, they should be able to understand what they hear. In fact, receptive language is the main base of expressive language. Because the receptive language skills of children with specific language impairment are lower than their normal peers, providing interventions that lead to improved performance of their receptive language seems necessary. The purpose of this study is to examine the effect of neuropsychological interventions on receptive language performance of children with Specific Language Impairment (SLI).
Methods:
In this study, a single- subject research methodology was employed. For this purpose, among all preschool children with Specific Language Impairment in 2013 in Isfahan, by using purposive sampling method and according to entry criteria of the study, 5 children were selected. Every child after 4 based line sessions received neuropsychological interventions in 10 sessions and one month after the intervention, three test sessions were followed. This research tools to collect data, was Test of Language Development. Primary, c1997, 3rd (TOLP-P: 3), Wechsler intelligence scale for children 4th edition (WISC-IV), and clinical interview.
Results:
The results showed that during the visual analysis of data charts and based on the descriptive statistics, intervention has been effective in all five subjects of the (Respectively with Percentage of Non-Overlapping Data 80, 90, 100, 90 and 100 for subjects 1,2,3,4 and 5). Moreover, the mean scores for receptive language in subjects 1, 2, 3, 4, and 5, respectively from 57.75, 59.5, 65, 67, and 78/5 have increased to 81.7, 77.6, 88.7, 82.9, and 95.4.
Conclusion:
The results of the present study showed that the mean scores of receptive language increased in all 5 subjects. Therefore, it can be concluded that receptive language performance in children with specific language impairment are improved with neuropsychological interventions, and this method can be employed as a method of therapeutic intervention in the education and rehabilitation of children with specific language impairment.- انتشار مقاله: 05-03-1394
- نویسندگان: سالار فرامرزی,پرستو شیرزادی,مسلم قاسمی,احمد یارمحمدیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مادران,اتیسم,هیجان ابراز شده,فلورتایم,رشد هیجان کارکردی
- چکیده: این پژوهش به منظور تاثیر مداخله گروهی فلورتایم مبتنی بر هیجان ابراز شده مادران بر کارکردهای هیجانی کودکان اتیسم با عملکرد بالا انجام شد. نوع مطالعه برای بخش اول، مطالعه علی مقایسهای و بخش دوم مطالعه نیمه آزمایشی است. براین اساس برنامه درمانی 23 جلسهای تدوین شد. در نهایت 14 کودک اتیسم با عملکرد بالا، از مراکز اتیسم به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شده (7 نفر در گروه آمایش و 7 نفر در گروه کنترل درمانی ABA) گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه خانواده، آزمون گیلیام و آزمون هوش استانفورد بینه و آزمون هیجان کارکردی گرین اسپن بود. نتایج نشان میدهد که بعد از ارائه مداخله، گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل درمانی، در 2 مرحله آخر رشد هیجان کارکردی یعنی؛ مرحله پنجم (باورهای هیجانی) (017/0P-value=) و مرحله ششم (تفکر هیجانی و منطقی) (004/0P-value=)، به طور معنیدار کارکرد هیجانی بهتری نسبت به گروه کنترل پیدا کردند.
- چکیده انگلیسی: This research aimed to survey the effect of Floortime group intervention base on mothers Expressed Emotions in Emotional Functions of high function autistic children. The first part of study was a causal-comparative study and the second part was semi-experimental study. As a result the plan was drafted in 23 sessions. And Finally 14 high function autistic children were selected by nonrandom sampling in autism center (7 people in experimental & & people in control group that was delivered just ABA intervention). In this research, family questionnaire, the Stanford-Binet intelligence test, the Gilliam Autism test, functional emotional development test. Results showed that after the intervention, there were a significant difference between the experimental group in comparing with control group, in the 2 final stage of emotional functions that is; fifth stage (emotional beliefs) by (P=0/017) and the sixth stage (emotional and rational thinking) (P= 0/004).
- انتشار مقاله: 26-05-1394
- نویسندگان: کبری اباذری قره بلاغ,مختار ملکپور,امیر قمرانی,احمد عابدی,سالار فرامرزی
- مشاهده