در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مسئولیتپذیری,کمالگرایی,اضطراب امتحان
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف تاثیر کمالگرایی بر مسئولیت پذیری با میانجی گری اضطراب امتحان در دانشجویان انجام گرفت.
روش: روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در سال تحصیلی 1397-1396 بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای استفاده شد و بر این اساس 761 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: اضطراب امتحان ساراسون (1984)، کمالگرایی فلت و هویت (1991) و مسئولیتپذیری کالیفرنیا (1951) که همگی از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار Spss-V24 و AMOS-V8.8 در سطح معناداری 0.01انجام شد. همچنین به منظور آزمون فرضیه های پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد کمالگرایی اثر غیرمستقیم بهواسطه اضطراب امتحان بر مسئولیتپذیری داشت. کمالگرایی بر مسئولیتپذیری اثر مستقیم معنادار داشت، بعلاوه کمالگرایی بر اضطراب امتحان اثر مستقیم معنادار داشت و همچنین اضطراب امتحان بر مسئولیت پذیری اثر مستقیم معنادار داشت. درمجموع شاخصهای مدل قابل قبول و مدل اصلاحی از برازش مناسب برخوردار بود (P<0.01)
نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن بود که کمالگرایی و مسئولیتپذیری نقش مهمی در اضطراب امتحان دارند بنابراین در نظر گرفتن این عوامل در اقدامات درمانی و آموزشی جهت کاهش اضطراب امتحان میتواند بسیار مؤثر باشد.- چکیده انگلیسی: Purpose: The purpose of this study was to investigate the impact of perfectionism on responsibility with the mediating role of exam anxiety in students.
Methodology: In terms of purpose, this research was an applied research. The statistical population of the present study included all students of the units of the Islamic Azad University of Tehran Province who were studying in the academic year 2017-18. A multi-stage cluster random sampling method was used to select the sample and Based on this, 761 people were selected as the research sample. The research instruments were: Saranson's Exam Anxiety (1984), Felt and Hevit Perfectionism (1991), and California Responsibility (1951), all of which had acceptable validity and reliability. Analysis and analysis of the results of the questionnaires were performed using Spss-V24 and AMOS-V8.8 software at a significant level of 0.01. Structural equation modeling was used to test the research hypotheses.
Result: The results showed that perfectionism has an indirect effect on responsibility due to the test anxiety. Perfectionism has a direct effect on responsibility. In addition, Perfectionism has a direct effect on test anxiety. Also, test anxiety has a direct effect on responsibility. In total, the model was acceptable and the corrective model had suitable fit. The results indicated that perfectionism and responsibility play an important role in the test anxiety (P<0.01)
Conclusion: Therefore, considering these factors in therapeutic and educational interventions to reduce the test anxiety can be very effective.- انتشار مقاله: 17-03-1399
- نویسندگان: مریم حیدری,اکبر محمدی,سارا حقیقت
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: طب توانبخشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ای,نویز,اسید فولیک,کاهش شنوایی,ب,وزوز,ویتامین آ,ث,د
- چکیده: مقدمه
ویتامین ها مواد آلی غیر از قندها، لیپیدها و پروتئین ها هستند که وظایف متعددی را در بدن بر عهده دارند و به دو گروه محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند. طبق تحقیقات صورت گرفته،ویتامین هایی که می توانند تأثیراتی روی سیستم شنوایی داشته باشند شامل ویتامین C- A- C- E- B12 است.
بر اساس نتایج بدست آمده از مطالعات صورت گرفته ویتامین ها می توانند اثرات پیشگیری کننده و درمانی روی برخی مشکلات متداول شنوایی مانند کاهش شنوایی ناشی از نویز، کاهش شنوایی حسی- عصبی ناگهانی ایدیوپاتیک و وزوز داشته باشد . نقص و فقر هر یک از این ویتامین ها می تواند صدماتی را به سیستم شنوایی وارد آورد. به عنوان مثال استفاده از ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند ویتامین E می تواند از مرگ سلول های شنوایی و کاهش شنوایی ناشی از نویز پیشگیری کند.
فقر ویتامین A حساسیت دستگاه شنوایی را به نویز افزایش داده و در نتیجه احتمال ابتلا به کاهش شنوایی ناشی از نویز (NIHL) افزایـش می یابد. ویتامین C هم از اثرات سمی برخی از داروهای اتوتوکسیک می کاهد و هم می تواند اثرات پیشگیری کننده و درمانی روی NIHL داشته باشد. فقر ویتامین D احتمال بروز کاهش شنوایی حسی- عصبی را افزایش می دهد و فقر ویتامین B12 احتمال بروز وزوز مزمن را افزایش می دهد.
ویتامین های آنتی اکسیدانی مانند ویتامین E و C می توانند در درمان کاهش شنوایی حسی- عصبی ناگهانی ایدیوپاتیک موثر باشند.
با توجه به نقش موثر ویتامین ها می توانیم در زمینه پیشگیری و درمان بسیاری از مشکلات شنوایی به خصوص مشکلاتی که در حال حاضر درمان قطعی و موثر برای آن ها وجود ندارد،از ویتامین ها استفاده کنیم.- چکیده انگلیسی: Background and Aim: Machine-made life along with the industrialization of the societies has caused the human to deal with a kind of stressful environment made up of aching sound and vibration sources. Noisiness has been one of the biggest problems of today’s world that the people are in danger of its painful effects. Auditory disorder is the most common reason for Adult Acquired Hearing Loss. As a result, protection against auditory disorders seems to be necessary.
Method: In accordance with the importance of this idea, a number of researches in the field of nutrition which resulted in finding the relation between NIHL[1] and vitamins[1] have been carried out. Through the assessment the fact that vitamins can have both preventative and curing influence on NIHL has been evident. Furthermore, it has been discovered that the deficiency of above-mentioned instances can in a way increase the sensitivity of auditory system to noise.
Result: There are various mechanisms for NIHL, and each vitamin in a way can go against the destructive affection of it (NIHL). For instance, vitamins A,C and E along with Magnesium can wipe out the free radicals produced by noise exposure. Making use of Antioxidants combinations like vitamin E can prevent auditory cells from death and Noise Induced Hearing Loss from coming about.
Conclusion: Vitamin A deficiency increases the sensitivity of auditory system to noise and as a result increases the susceptibility to NIHL. Vitamin C by preventing DNA Oxidation and Lipid Peroxidation in Cochlea has preventive and therapeutic effects on NIHL. Vitamin B12, B6 Deficiency and Folic Acid by damaging Stereo Vascular increase the vulnerability to NIHl. The mechanism and how vitamins affect each of above-mentioned instances will be covered within the article in details.
- انتشار مقاله: 26-09-1390
- نویسندگان: مجتبی خزاعی,فرناز فتح اله زاده,سارا باحقیقت
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 15-05-1397
- نویسندگان: نرگس صارمی,سارا حقیقت
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 19-06-1397
- نویسندگان: الهام عبداللهی,مجتبی صداقتی فرد,سارا حقیقت
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 23-09-1396
- نویسندگان: سارا حقیقت,زهرا دشتبزرگی,زهرا عربسالاری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 28-09-1396
- نویسندگان: لیلا بهزاد علیزاد,سارا حقیقت
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 28-09-1396
- نویسندگان: سارا حقیقت,رضا ابراهیمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 28-09-1396
- نویسندگان: فرشته کمایی,مجتبی صداقتی فرد,سارا حقیقت
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 30-01-1396
- نویسندگان: پونه مقیمی,سارا حقیقت,داود معنوی پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات روانشناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پیشرفت تحصیلی,بازآموزی اسنادی,اسناد
- چکیده: باز آموزی اسنادی ، آموزشی است که به منظور تغییر سبک اسناد دانشآموزان در مورد موفقیت و شکست آنها صورت میگیرد. هدف متخصصان تعلیم و تربیت از اجرای برنامه بازآموزی این است که به دانشآموزان یا دانشجویان کمک کنند تا به سازگارانهترین نتایج علّی ممکن دست یابند. پژوهش حاضر در پی آن بود که تاثیر بازآموزی اسنادی را در تغییر سبک اسناد و همچنین، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر ناموفق دوره راهنمایی بررسی کند. روش پژوهش نیمه ازمایشی به صورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود .جامعه مورد پژوهش شامل دانشآموزان دختر پایه دوم راهنمایی شهر تهران که در سال تحصیلی 1384-85 مشغول به تحصیل بودند (لازم به ذکر است پرسشنامه سبک اسناد کودکان که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت، برای سنین 10 - 13 سال ساخته شده است که این گروه سنی شامل پایه دوم راهنمایی میشود). به منظور نمونهگیری با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای، تعداد 225 دانشآموز در سه گروه انتخاب شدند ( 75 نفر گروه موفق، 75 نفر گروه ناموفق آزمایشی و 75 نفر گروه ناموفق کنترل ). ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبک اسناد کودکان (CASQ ) و کارنامه تحصیلی دانشآموزان بود. پرسشنامه مزبور در دو مرحله اجرا شد. مرحله اول برای کل دانشآموزان گروه نمونه بعد از امتحانات نوبت اول و قبل از شروع برنامه بازآموزی اسنادی، سپس گروه ناموفق آزمایشی تحت 9 جلسه بازآموزی اسنادی قرار گرفتند و قبل از امتحانات نوبت دوم ، پرسشنامه سبک اسناد دوباره برروی گروه ناموفق اجرا شد.پس از جمعآوری دادهها، فرضیههای پژوهش با استفاده از آزمون t برای گروههای مستقل و همبسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که فرضیه اول پژوهش مبنی بر «درونیتر بودن اسناد دانشآموزان ناموفق بعد از شکست تحصیلی » مورد تأیید قرار نگرفت؛ اما فرضیههای دیگر پژوهش تایید شدند: فرضیه دوم – اسناد دانشآموزان دختر ناموفق، بعد از شکست تحصیلی پایدارتر است. فرضیه سوم – اسناد دانشآموزان دختر ناموفق ، بعد از شکست تحصیلی کلیتر است. فرضیه چهارم – بازآموزی اسنادی بر سبک اسناد دانشآموزان دختر ناموفق در بعد پایداری تأثیر دارد. فرضیه پنجم – بازآموزی اسنادی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر ناموفق تأثیر دارد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 07-03-1394
- نویسندگان: مهدیه صالحی,سارا حقیقت
- مشاهده