در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کیفیت خواب,نارسایی قلبی,مدلمراقبتمشارکتی
- چکیده: زمینه و هدف: نارسایی قلبی یک وضعیّت شایع و تهدید کننده زندگی است. این بیماران از کیفیّت خواب پایینی برخوردار هستند. از راههای اصلاح کیفیّت خواب، آموزش مراقبت از خود با استفاده از مدل در پرستاری است. لذا، این مطالعه با هدف تأثیر به کارگیری مدل مراقبت مشارکتی بر کیفیّت خواب بیماران مبتلا به نارسایی قلبی انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی شدهاست؛ که بر روی 102 نفر از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مزمن پایدار بستری در بخش قلب بیمارستان واسعی سبزوار 93-1392 انجام گرفت. بیماران به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. جهت سنجش کیفیّت خواب بیماران از مقیاس کیفیّت خواب پیتزبورگ که روایی آن به روش روایی محتوا و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (0.79) به تأیید رسید. اجرای مدل مراقبت مشارکتی، در گروه آزمون به مدّت سه ماه انجام گرفت. تجزیه و تحلیل اطّلاعات با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون کایدو، آزمون منویتنییو، تحلیل کوواریانس به سبک رگرسیونی و رگرسیون لجستیک چند سطحی داده های همبسته) با نرمافزارهای اس.پی.اس.اس. نسخه 11.5 و SAS نسخه 9.1 در سطح اطمینان 95 درصد انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین نمره کیفیّت خواب دو گروه قبل از مداخله اختلاف آماری معنیدار نبود. امّا، پس از مداخله میانگین و انحراف معیار نمره کلّی کیفیّت خواب در گروه کنترل و آزمون به ترتیب 03/4±02/9 و 89/2±43/4 بود و آزمون آماری منویتنی یو بین دو گروه اختلاف آماری معنیداری نشان داد (001/0=p). نتیجهگیری: اجرای مدل مراقبت مشارکتی بر افزایش کیفیّت خواب بیماران نارسایی قلبی مؤثّر است. لذا، پیشنهاد میشو اجرای این مدل مراقبتی در سایر بیماران مزمن نیز آزمون گردد و در مورد آنان مورد استفاده قرار گیرد.
- چکیده انگلیسی: Background and purpose: Heart failure is a common and life-threatening situation. These patients have poor sleep quality. One of the possible ways of improving sleep qualityis based on self-care education in the nursing model, thus this study was aimed at assessing the effects of the partnership care model on sleep quality among patients with heart failure. Materials and Methods: An experimental study (randomized controlled trials) was performed on 102 patients with chronic stable heart failure among whom reffered to Vasei hospital of Sabzevar in 2014. Patients were randomly assigned into two groups. The Pittsburgh Sleep Quality Scale was used as a criterion.Interventionand implementation of the partnership care model in one of the test groups were kept running for three months. Obtained data were analyzied based on descriptive and inferential statistical methods (chi-square, Mann-Whitney U, analysis of covariance & Multilevel Logistic Regression) with SPSS (Version 11.5) & SAS (Version 9.1) Softwares with 95% of confidence (95% CI). Results: The results showed that there wasn't any statistical significant difference in the mean score of sleep quality between the two groups before the intervention. But after the intervention the values of mean and standard deviation of sleep quality were obtained 9.02±4.03 & 4.43±2.89, respectively. There was a significant difference between the two groups in sleep scores obtained by statistical test of Mann-Whitney U (p=0.001). Conclusion: Implementation of the partnership care model is effective in increasing the quality of sleep among patients with heart failure. Therefor the implementation of the partnership care model among patients with choronic disease is suggested.
- انتشار مقاله: 23-12-1393
- نویسندگان: سمیه نیری,مهدی گل افروز,هاجر صادقی,سارا امینی,لعیا ضرابی,محمدحسن رخشانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: طراحی,خیال,اندیشه,اثر,فضای آفرینشی
- چکیده: مقالة پیشرو با محوریت موضوع طراحی شکل گرفته است. چیستی طراحی و چگونگی آن همواره دغدغة نظریهپردازان و محققان در حوزههای مختلف بوده است. در این میان تنوع دیدگاهها و زمینههای نگرش به موضوع به جای وجود یک نظریة واحد مسئلهای قابل توجه است. هنگامی که مسئلة عدم قطعیت به میان میآید، یعنی با پدیدهای روبهرو هستیم که خطی نیست و تنها از منظر خرد و منطق نمیتوان آن را شناخت. در این میان عدهای جنبههای متافیزیک را جستوجو میکنند، عدهای از بُعد روانشناختی، ناخودآگاه را مورد بررسی قرار میدهند و گروهی دیگر نگاهی عرفانی به مسئله دارند. این جنبة ناشناختة نهفته در طراحی میتواند برای طراح و مخاطب نیرویی رازآلود، محرک، ترسآور یا لذتبخش باشد. طراحی در نقش آفرینشی خود برخاسته از عالم فردیِ طراح و دنیای ذهنی اوست که در چهارچوب علم به سنجش برده میشود و دگر بار به خیال بازمیگردد. بر این اساس در خوانش طراحی، مجموعهای از مؤلفههای درونی و بیرونی همزمان به میان میآیند. شناخت این فضای طراحی و چگونگی دگرپذیری آن موضوعی است که برای ما اهمیت دارد. رویکرد ما فرایندمحور است. در کنار مطالعاتی که پیرامون شاخصههای فضای فیزیکی شکل گرفته است، ضروری است شاخصههای فضای ذهنی نیز مطالعه شود. این فضای ذهنی را معادل همان فضای خیال طراح در نظر میگیریم. مشخص است که به طور مستقیم نمیتوانیم به مکانیسم تخیل دسترسی داشته باشیم، اما میتوانیم سعی کنیم که کارایی آن را روی سطوح ساختاری شرح دهیم. روش پژوهش تلفیقی است از شیوة روایتی و تحلیل هرمنوتیکی-پدیدارشناسی. شیوة پژوهش نیز فرایندمحور است و بر فرایند طراحی تمرکز دارد. پژوهش بر مبنای مجموعهای از روابط و اثرگذاریهای متقابل شکل میگیرد. تکیه بر خیال لازمة آفرینشگری است. خیال یک گریز دوستداشتنی است که بسیاری از محدویتها در آن راه ندارند. همهچیز در خیال ممکن میشود. تجربهای از آزادی و آزادگی است. فضای خیال هرکس مختص به خود اوست و شکل آن با دیگری تفاوت دارد. مجموعهای از درونمایههای فردی، شاخصههای فضای خیال را شکل میدهند. طراح در جریان طراحی در گذار مدام میان این فضای خیال و فضای فیزیکی است.
- چکیده انگلیسی: The paper focuses on the design subject. The matter of what is design and how it is work has always been the concern of theorists and researchers. In the meantime, it is a significant issue that rather than the existence of a single theory, we have a variety of views and context of the attitude. When uncertainty arises, we are confronted with a phenomenon that is not linear and cannot be perceived just through the logic. Some find metaphysical aspects, some have examined unconscious from the psychological point of view and others have a mystical look at the issue. As a designer and audience, this unknown aspect of design can be mysterious, stimulant, frightening, or enjoyable. Design as creativity arises from designer’s individual physical and mental world, it is created by imagination, measured by science, and once again returns to the imagination. A set of internal and external components is involved in design. Recognizing this design space and its transformation is what matters to us.
An approach is process-centered. In addition to studies on the characteristics of physical space, mental space’s characteristics are also should be studied. We consider this mental space to be the same as the imaginary space of the designer. Direct access to the imagination mechanism is impossible, but we can try to explain its effectiveness on the structural levels. The research method is a synthesis of narrative and hermeneutic-phenomenological analysis.it is process-oriented and focuses on the design process. The research is based on a set of connections and interactions. creativity should be relying on the imagination. It is a lovely escape with no limits. in imagination, everything is possible. It is an experience of freedom. Everyone’s having a unique imaginary space that is quite different from others. A series of individual elements forms the characteristics of this space. in a design process, designer flows in continuous transition between this imaginative space and physical space.- انتشار مقاله: 23-02-1398
- نویسندگان: سارا امینی,محمد منصور فلامکی,غزال کرامتی
- مشاهده