در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: جهانی رسانه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: محافظهکاری,ترجیحات همسرگزینی,همسریابی اینترنتی,غیرمحافظهکاری
- چکیده: این مقاله به مطالعه ترجیحات همسرگزینی کاربران سایت همسریابی طوبی میپردازد. غالبا در محافل رسمی یا غیررسمی جامعه ایران این دیدگاه حاکم است که فرایند جهانی شدن و تشدید فرایندهای نوگرایی منشا اصلی تهدید ارزشهای اصیل و سنتی در جامعهاند و این موضوع بیش از همه در نهاد خانواده و خصوصا ترجیحات همسرگزینی مورد اشاره قرار میگیرد. بر خلاف این دیدگاه، مطالعه حاضر در پی این است که نشان دهد، ترجیحات همسرگزینی در فضای مجازی هنوز هم محافظهکارانه و اصیل است. به عبارتی جامعه ایرانی، به خصوص جوانان و کسانی که در سن ازداوج قرار دارند، هنوز در خصوص انتخاب همسر ایدهآل به ارزشهای اصیل تمایل دارند و بر ترجیحاتی تاکید میورزد که ماهیت محافظهکارانه دارند. این ادعاها مبتنی بر دادههای سایت طوبی در سال 1390 بوده که مشتمل بر 100000 پروفایل مشخصات فردی است. این مقاله با بهرهگیری از آمار توصیفی و تحلیلی استدلال میکند که نگرانی لایههای رسمی سیاستگذار در مورد به مخاطره افتادن ارزشهای اصیل و سنتی انتخاب همسر به واسطه گسترش روابط به واسطه کامپیوتر و بیبندباری نسل جدید، اصالت ندارد؛ چراکه نتایج تحلیل دادهها نشان داد که اولویت کاربران هنوز هم ارزشهای اصیل جامعه مانند صداقت، مهربانی، وفاداری، ایمان و غیره بوده که به طور سنتی جامعه ایرانی بر آنها تاکید میکند.
- چکیده انگلیسی: Introduction This paper examines the question of how western media, especially movie industry, constructs cultural elements of Iranian society in order to promote Iranophobic sentiments. "IranoPhobia Project "is the backbone of some psychological operation plans which aims at demonizing Iran. This project has many aspects but its main goal targets Iran’s neighbors and depended on political necessities it later targets other countries around the world. The reasons behind the IranoPhobia project can be considered to be structural and non- structural reasons. Power, geographical affinity and aggressive capabilities can be considered as structural reasons why there is a need for the development of IranoPhobia. Aggressive intentions, spreading the Iranophobic sentiments and making other nations to accept such this discourse can be considered to be non-structural reasons (Shari’ati nia, 2009: 194). Recently IranoPhobia project has affected a wide range of media including cinema which certainly plays a significant role in controlling audiences. This influence can be better understood as means of suggesting certain beliefs and point of views. We believe Hollywood been following this line of plans since the 1979 Islamic revolution, to make and offer movies to their audience with such subjects as History and civilization of ancient Iran, and Iranian religion. The final objective of such movies is to challenge Iranian cultural identity. Hollywood has produced many movies in the last decade with the above mentioned subjects among which one can refer to Alexander (2004), one night with the night (2006), 300 (2007) and the stoning of Soraya M. (2008). Here we will try to study elements of the Iranian cultural identity which include religion, language, social system, cultural geography and history using content analysis as the methodology of explaining discourses, approaches and contents used in the selected movies. Statement of the Problem The main research question here is how Iranian cultural identity elements (religion, language, social system, cultural geography and history) are represented in movies such as 300, one night with the king, and Alexander? The research secondary question is that "how the cultural history, geography, religion, language and social system elements are represented in 300, One night with the king, Alexander and the stoning of Soraya M. ?" Theoretical Framework; IranoPhobia and Cultural Identity Iranian cultural identity consists of intertwined set of ethnic, religious and linguistic elements which have historically taken formed and coexisted. Iran enjoys cultural diversity within a geographical location that has always been identified with such diversity. There have always been tribal differences but each tribe has respected Iranian identity and set their effort to maintain it. Therefore, one of the specificities of Iranian cultural identity is the diversity. Iran has experienced cultural exchanges with other cultural groups throughout its history and this is of course related to its especial geographical location and today Iran still enjoys diversity of cultural identities (Zahiri, 2000: 191). Also it should be noted that there has been variety of approaches which have tried to address elements of Iranian cultural identity. Here, we believe that five elements of language, religion, cultural history and social system need to be selected as most important elements of Iranian cultural identity so to use them for constructing a theoretical claim on how Hollywood uses them to promote IranoPhobia. We came up with these elements after we reviewed the related researches and considered the experts opinions and comments on this issue. This framework is a suitable theory that can explain why Hollywood uses these elements to promote IranoPhobia. This framework follows Edward Saiid’s approach. Edward Said introduces Orientalism as a western method for dominating, restructuring and having authority over the East (Said, 2004: 16). Said emphasizes that using terms such as oriental human as being illogical, deprived and using terms such as European people to describe them as being logical, virtuous and sophisticated constructs an unreal image that is obvious in oriental studies (Said, 2004). In fact regarding American attitudes toward Arabs, Said believes that the American attitude is full of hatred and hostility and it resembles "self and other" theory (Said, 2004). But what now is taking shape is a new "Other" which is contrary to West dominant discourse. Research Methodology We chose content analysis as the proper research methodology in order to collect the necessary data that can meet the requirements of our theoretical claims. We also used documentary research to cross check our content analysis findings. For analyzing the movies’ contents, a list was designed and applied as follows: Elements Main issues Peripheral issues Samples Cultural history Cultural geography Religion Language Social system Research Findings The research results suggest that Hollywood puts a grave emphasis on Iranian kings as well as army and military issues of Iranian cultural history. The movies depict Iranian kings as tyrannical, opinionated, capricious, philander, anti- Jewish, militant, anti-knowledge and anti-science, wealth amassing, cowardly. The movies also depict Iranian army and military as savage, mugger, unreasonable and without any training. In terms of cultural geography, Hollywood depicts Iran as having a vast territory while at the same time they show that the western states are excluded from such territory. As far as religion is concerned, they show that four issues including spirituality, Islamic orders and devotees should be embedded in the movies’ content. When showing spirituality, it is indicated as having elements such as immorality, philandered, encouraging theft, greed and fraud. Islamic orders are depicted as anti-human rights, anti- female rights, inefficient in recognizing the right from wrong and believers are also depicted as ugly and uncivilized. When the language is depicted, Hollywood shows Farsi language as having affinity with Arabic. Also, Hollywood shows social system with the following fourteen issues; illegality, lack of social discipline, violence and barbarism, racism, patriarchy, slavery, violation of women's rights, class differences, poverty, authoritarian and undemocratic, power distances, lack of religious freedom, dissatisfaction with human rights, and the society illiteracy. From orientalism point of view, Hollywood movies depict Iran as “other” to the West, i.e., another that lacks Western standards. Iran is represented as being underdeveloped, prejudiced, militant, emotional, unreliable, slaveholder, undemocratic, and patriarchy in contrary to developed West which is rational, developed, democratic, and peaceful and it is assumed to be a serious threat to the world.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: علی شکوری,زینب شفیعی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شبکههای اجتماعی,جامعهشناسی اقتصادی,صنایعدستی مدرن,کارآفرینی زنان,غریبهها
- چکیده: اهمیت مفهوم شبکه برای فعالیتهای کارآفرینی بهطور فزایندهای تبدیل به مد روز شده است. مطالعات اخیر جامعهشناسی اقتصادی جدید نیز پیرامون موضوع کارآفرینی زنان، بهجای توجه به مشخصات عمومی و محدودیتها، عمدتاً بر اهمیت شبکهها تأکید دارند. مطالعه شبکههای زنان کارآفرین، انگیزهها، ابعاد و زوایای گوناگون کنش کارآفرینانه آنها، جنبهای مهم در راه شناخت ابعاد کنش کارآفرینانه زنان در همه کشورها بهخصوص ایران است. بنابراین، هدف مقاله حاضر افزایش ادراک در مورد شبکههای زنان و نحوه بهرهگیری از آنها برای تحقق کنش اقتصادی/کارآفرینانه است. برای رسیدن به این هدف، رویکرد شبکه اجتماعی مدنظر قرار گرفت و از روش کیفی تحلیل شبکه برای تبیین عمیق فعالیتها استفاده شد. دادههای این پژوهش از مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با ۴۰ زن بنیانگذار برندهای صنایعدستی مدرن که در فضای مجازی (اینستاگرام) فعالاند، بهدست آمده است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش اصلی است که اشکال و کیفیت شبکهسازی زنان در این حوزه چگونه است و آیا این شبکهسازی به تسهیل کنشهای اقتصادی کمک کرده است؟ در پاسخ به این پرسشها نهایتاً سه سطح از شبکه در این مقاله نشان داده شد: 1) پیوندهای قوی که روابط خانوادگی را در برمیگیرند؛ 2) پیوندهای ضعیف که شامل روابط با دوستان است؛ و 3) ارتباط با غریبهها که شامل ارتباطات با مشتریان و ارتباطات مجازی است. شباهت مهم و منحصربهفرد این مطالعه، بهرهگرفتن تمامی مصاحبهشوندگان از ارتباطات مجازی است. این شبکههای ارتباطات مجازی نوعا تضمینکننده دوام و بقای کسبوکار نیز هستند.
- چکیده انگلیسی: The popularity of the network concept has increased dramatically, its importance for entrepreneurial activities has become increasingly recognized, and in a way, it can be said that it has become fashionable. Recent studies of the new economic sociology on the subject of women's entrepreneurship also focus on general specifications and limitations; they mainly emphasize the importance of networks. It is important to note that we must trace the fundamental difference between the achievements of men and women entrepreneurs in the concept of networks. Therefore, the aim of this paper is to increase the perception of networks and how to use them for entrepreneurial and business activities. To achieve this goal, the social network perspective has been considered and the qualitative method of network analysis has been used to deeply explain the network activities of 40 participants in the study. In this paper, we will study the social networks of women who have founded modern handicraft brands. This paper elaborates on two main questions; 1) what are the forms and quality of women's networking in this field? And 2) dose this networking help to create or facilitate their economic activities? To answer these questions, we present three layers of the network. Strong ties that are the family relationships, weak ties which include friendships and relationships with strangers i.e., customers. The most important viewpoint of this study is that its subjects are mostly using virtual communication tools for establishing relations with their customers. As discussed in this paper, this type of communication somehow guarantees the success and durability of their business.
- انتشار مقاله: 10-05-1398
- نویسندگان: حسین راغفر,زینب شفیعی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: زن در توسعه و سیاست
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تفاوتهای جنسیتی,ترجیحات زنان,ترجیحات مردان,ترجیحات همسرگزینی,همسریابی اینترنتی
- چکیده: مقالۀ حاضر به یکی از جنبههای مهم همسریابی اینترنتی در ایران، یعنی تأثیر تفاوتهای جنسیتی بر ترجیحات همسرگزینی در فضای مجازی، میپردازد. جنسیت و تفاوتهای جنسیتی در همسریابی اینترنتی همواره محور بحثها بوده است، اما در ایران این مطالعات سابقهای طولانی ندارند. مطالعۀ حاضر با رویکردی کمّی انجام گرفته و یافتههای آن از سایت همسریابی طوبی، که یک پایگاه اطلاعاتی بزرگ آنلاین است، استخراج شده است. سایت همسریابی طوبی نوعی شبکة اجتماعی بر محور همسرگزینی است و مشاهدة اطلاعات و دادههای این سایت برای همة کاربرانی که پروفایل دارند امکانپذیر است. در این پژوهش، از اطلاعات پروفایل همۀ کاربران سایت در سال1390، که از طریق دو نرمافزار R و Sequel pro پالایش شدهاند، استفاده شده و نمونهگیری انجام نشده است. بنابراین، ترجیحات همسرگزینی 84 هزار کاربر از شهرها و استانهای مختلف کشور جمعآوری و ابعاد مختلف تفاوتهای جنسیتی در ترجیحات همسریابی آنلاین از این طریق شناسایی شده است. تحلیلهای آماری استفادهشده در این مقاله به گونهای انتخاب شدند که برای همۀ افراد در فرهنگهای مختلف در یک پایگاه اطلاعاتی بزرگ قابل اجرا باشند. دو عامل اصلی، کیفیتهای شخصی/ والدینی (شامل صداقت، مهربانی، ایمان، وفاداری، اهل سفر و تفریح بودن) و کیفیتهای جذابیت/ منزلت اجتماعی (شامل وضعیت ظاهری مناسب، تحصیلات، وضعیت مالی مناسب، وضعیت خانوادگی مناسب، تهرانیبودن) از میان تعداد زیادی از ترجیحات همسرگزینی انتخاب شدند. درمجموع، مردان به وضعیت ظاهریِ مناسب، صداقت، تعهد و وفاداری، بیش از زنان و زنان به تهرانیبودن، تحصیلات، ایمان، وضعیت خانوادگی، وضعیت مالی بیش از مردان اهمیت میدهند.
- چکیده انگلیسی: This paper studies the effect of gender differences in mate preference in one of the major Iranian online dating services. To best of our knowledge, there are only few similar studies conducted with this objective focusing on Iran. A quantitative approach is used in this paper which is inferred from a database of approximately 84 thousands of users from various geographical locations inside Iran. Statistical analysis of this paper concentrates on two important criteria: (1) Personal/Parental qualities (which include: honesty, kindness, faith and trustworthiness, fidelity, being funny and loving travel) and (2) Attractiveness/Social Status (which includes: looks, education, income, family status and being born in Tehran). The study concludes that men tends to prefer qualities such as looks, honesty and fidelity while women mostly prefer qualities such as being born in Tehran, education, faith and trustworthiness, family status and income over other qualities.
- انتشار مقاله: 20-04-1394
- نویسندگان: علی شکوری,زینب شفیعی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: جامعه شناسی هنر و ادبیات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شبکههای مجازی,صنایعدستی مدرن,بازار مجازی صنایعدستی,کارآفرینی هنر,موج چهارم
- چکیده: مقالة حاضر مطالعه ای اکتشافی در خصوص پدیدة نوظهور در صنایع دستی مدرن در عصر شبکه ها در ایران است.در این مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که پدیدة نوظهور در صنایع دستی مدرن که خالقان آنها، آن را برند می نامند چیست و چه ابعادی دارد؟ بدین منظور توصیف دقیق و جامعی که حاصل مطالعة طولی و مشاهدة مشارکتی سه ساله به روش مردم نگاری مجازی بر روی بیش از هفتصد برند صنایع دستی مدرن فعال در فضای مجازی است ارائه داده ایم. این توصیف جامع شامل چند بخش است. ابتدا در مورد شروع و روند شکل گیری هستة اولیة برندهای صنایع دستی در شبکة اجتماعی فیسبوک به عنوان مکان بازار و پس از آن انتقال به فضای اینستاگرام و تلگرام توضیح داده شد. سپس به شکل گیری بازار شبکه ای صنایع دستی مدرن که اجزای آن شامل خالقان برندها، دنبال کنندگان و مصرف کنندگان برندها،فروشگاه ها و گالری های مدرن صنایع دستی، وبگاه های عرضة محصولات برندها در داخل و خارج از کشور،نمایشگاه ها، خیریه ها و جشنواره ها پرداخته شد و در نهایت حوزة فعالیت و نام برندهای صنایع دستی مدرن ذکر گردید. نتایج مطالعة حاضر نشان میدهد که موج چهارم اقبال به صنایع دستی در قالب پدیدة نوظهور در صنایع دستی مدرن، محصول گسترش و فراگیری شبکه های اجتماعی است. این پدیدة جدید با کنش اقتصادی جوانان به خصوص زنان شکل گرفته و توسعه یافته است و این برندها شکلی از کارآفرینی هنری بر مبنای شبکه های اجتماعی هستند.
- چکیده انگلیسی: Abstract
This exploratory study of the emerging phenomenon of modern handicrafts in social networks era in Iran. In this article, we are looking for the answer to the main question, what is the emerging phenomenon of modern handicrafts, which the creators call brand, and what's dimensions they have?
For this purpose, the precise and comprehensive description of the longitudinal and observational study with three years of netnography is presented about about more than 700 modern handicraft brands active in cyberspace. This comprehensive description includes several sections. First, it was explained about the beginning and the process of the formation of the primary core of the handicrafts brands in Facebook as a marketplace, and then the transfer to the Instagram and Telegram environment. Then, the emergence of a modern handicrafts network market, including brand creators(artizana), followers and consumers of brands, modern shops and galleries of crafts, websites for the supply of branded products at home and abroad, exhibitions, charities and festivals, and finally the field of activity and The name of modern brands has been mentioned. The results of this study show that the fourth wave of innovation in the field of handicrafts in the form of the emerging phenomenon of modern handicrafts is an result of the expansion of social / virtual networks. This new phenomenon has been shaped and developed with the economic activity of youth, especially women, and these brands are a form of art entrepreneurship based on social networks.- انتشار مقاله: 02-08-1396
- نویسندگان: سارا شریعتی,زینب شفیعی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردی نو در علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت دانش,یادگیری سازمانی,رهبری هوشمند,کارکنان آموزش و پرورش
- چکیده: هدف بررسی رابطه مدیریت دانش و رهبری هوشمند با یادگیری سازمانی، و روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری 509 نفر کارکنان آموزش و پرورش استان قم، و نمونه آماری 217 نفر بودند که بر اساس جدول مورگان به شیوه ی تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه ی استاندارد؛ یادگیری سازمانی تابش فرد (1393)، مدیریت دانش زمانی و همکاران (1386) و رهبری هوشمند سیدانمانلاکا (2002)، به ترتیب با پایایی 96/0، 94/0 و 95/0 بر اساس آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها در حد آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، همبستگی پیرسون، Z فیشر و رگرسیون چند متغیره در قالب نرمافزار Spss-V22 نشان داد: بین مدیریت دانش و رهبری هوشمند با یادگیری سازمانی رابطه وجود دارد. بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.بین رهبری هوشمند و یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بین مدیریت دانش و رهبری هوشمند رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. ارتقاء یادگیری سازمانی کارکنان آموزش و پرورش مستلزم کاربست مدیریت دانش و ویژگیهای رهبری هوشمند است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to investigate the relationship between knowledge management and intelligent leadership with organizational learning and a descriptive correlational research method. The statistical population consisted of 509 staff members of Qom Province education and 217 students were selected randomly according to Morgan table. Data were collected from three standard questionnaires: Radiation Organization (1393), Time Management and Associates (2007), and Smart Leadership (2002), respectively, with a reliability of 0.96, 0.94 and 0.95, respectively. 0 based on alpha α-coronbach. Descriptive and inferential analyzes of data in the Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation, Fisher Fisher and multivariate regression in the form of Spss-V22 software showed that there is a relationship between knowledge management and intelligent leadership with organizational learning. There is a positive and significant relationship between knowledge management and organizational learning. There is a positive and significant relationship between intelligent leadership and organizational learning. There is a positive and significant relationship between knowledge management and intelligent leadership. Promoting the organizational learning of education staff requires the use of knowledge management and the characteristics of intelligent leadership.
- انتشار مقاله: 22-09-1398
- نویسندگان: زینب شفیعی,سیف اله فضل الهی قمشه ای
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردی نو در علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشگاه آزاد اسلامی,دانشجویان,دینداری,خودباوری
- چکیده: هدف بررسی رابطه دینداری با خودباوری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بود و روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری 4830 نفر دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و نمونهآماری 328 نفر بودند که بر اساس جدول مورگان و کرجسی به شیوهی تصادفی طبقهای انتخابشدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامهی استاندارد خودباوری سیوندی (1392) و دینداری کلارک و استارک (1965)، به ترتیب با پایایی 92/0 و 94/0 بر اساس آلفای کرونباخ برآورد شد. تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها در حد آزمون کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و آزمون z فیشر، در قالب نرمافزار spss نشان داد: بین دینداری با خودباوری به میزان (822/0)r = رابطه وجود دارد. بین دینداری با خودباوری دانشجویان ازنظر جنسیت و تأهل تفاوتی وجود ندارد؛ همچنین شدت همبستگی دینداری و خودباوری در بین رشتههای مختلف متفاوت نیست. انجام تحلیل رگرسیون نیز نشان میدهد که بین مؤلفههای دینداری با خودباوری نیز رابطه وجود دارد و مؤلفه پیامدی و عاطفی بیشترین تأثیر را بر خودباوری دارند؛ بنابراین دینداری پیشبینی کننده مناسبی برای بالا بردن خودباوری دانشجویان است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to investigate the relationship between religiosity and students' self-esteem in Islamic Azad University of Qom Branch. The statistical population consisted of 4830 undergraduate students of Islamic Azad University of Qom Branch and 328 students who were selected by stratified random sampling based on Morgan and Krejcie table. To collect data, two standard questionnaires of self-esteem by Sidney (2013) and Clark and Stark Religion Questionnaire (1965) were estimated with Cronbach's alpha reliability of 0.92 and 0.94, respectively. Descriptive and inferential analysis of data at the level of Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient, multiple regression and Z Fisher test in the form of spss software showed: There is a relationship between religiosity and self-esteem (r = 0.822). . There is no difference between religiosity and students' self-esteem in terms of gender and marriage; also, the intensity of the relationship between religiosity and self-esteem is not different between different disciplines. Regression analysis also shows that there is a relationship between the components of religiosity and self-esteem and the affective and affective factors have the most effect on self-esteem; therefore, religiosity is a good predictor of students' self-esteem.
- انتشار مقاله: 14-11-1398
- نویسندگان: زینب شفیعی,فاطمه حسین پور,سیف اله فضل الهی قمشی
- مشاهده