در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردی نو در علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نماز خواندن,استرس شغلی,پرستاری
- چکیده: چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه استرس شغلی با نماز خواندن دانشجویان پرستاری شهر تهران در سال 1399 به انجام رسید.
روش: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه اماری 123 نفر از دانشجویان پرستاری بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه استرس شغلی شوکلا و سریواستاوا (2016) و پرسشنامه خودسنجی التزام عملی به اعتقادات مذهبی نوید (1389) بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: نتایج نشان داد که بین نماز خواندن و استرس شغلی رابطه معنی دار وجود دارد. و نماز خواندن باعث کاهش استرس شغلی می شود. نتایج رگرسیونی هم نشان داد که نماز خواندن به میزان 30 درصد می تواند استرس شغلی را پیش بینی کند.
نتیجه گیری: بر این اساس می توان چنین نتیجه گیری کرد که از طریق تقویت نماز خواندن و برنامه های موثر در گرایش افراد به نماز خواند می توان استرس شغلی پرستاران را کاهش داد.- چکیده انگلیسی: Abstract
Objective: This study was conducted to investigate the relationship between job stress and prayer for nursing students in Tehran in 1399.
Method: The method of this research is descriptive-correlational. The statistical population was 123 nursing students who were selected by convenience sampling. The research instruments included the job stress questionnaire of Shokla and Srivastava (2016) and the self-assessment questionnaire of practical commitment to Navid religious beliefs (2010). Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression analysis using SPSS software version 23.
Results: The results showed that there is a significant relationship between praying and job stress. Praying reduces job stress. Regression results also showed that praying by 30% can predict job stress.
Conclusion: Based on this, it can be concluded that by strengthening prayer and effective programs in people's tendency to pray, nurses' job stress can be reduced.
Abstract
Objective: This study was conducted to investigate the relationship between job stress and prayer for nursing students in Tehran in 1399.
Method: The method of this research is descriptive-correlational. The statistical population was 123 nursing students who were selected by convenience sampling. The research instruments included the job stress questionnaire of Shokla and Srivastava (2016) and the self-assessment questionnaire of practical commitment to Navid religious beliefs (2010). Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression analysis using SPSS software version 23.- انتشار مقاله: 22-07-1399
- نویسندگان: سیده فاطمه جلادتی,مهلا بهرامی,زینب حجت انصاری,مهدیه شوشتری رضوانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردی نو در علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانش آموزان,سلامت روان,مثبت اندیشی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی بر سلامت روان دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس منطقه 4 شهر تهران صورت گرفته است. نوع پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه این پژوهش را همۀ دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس آموزش و پرورش منطقه 4 شهر تهران تشکیل داده اند. از این جامعه یک مدرسه به روش نمونه گیری در دسترس و دو کلاس متوسطه با روش تصادفی انتخاب شده است. به منظور سنجش سلامت روان، پرسشنامه گلدبرگ (1998) استفاده شد. برای اجرای پژوهش نخست از هر دو گروه پیشآزمون گرفته شده، سپس 10 جلسه 90 دقیقه ای مثبتاندیشی برای گروه آزمایش ارائه شده است اما برای گروه کنترل هیچگونه مداخلهای صورت نگرفته است. پس از پایان آموزش از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. به این ترتیب دادههای موردنیاز پژوهش گردآوری شدند و با آزمون کوورایانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که میانگین سلامت روان گروه آزمایش در پیشآزمون 50 بود، اما در پسآزمون 44 بود. همچنین تحلیل استنباطی با 99 درصد اطمینان، اثربخشی آموزش را بر سلامت روان تأیید کرد. بنابراین نتیجهگیری میشود که آموزش مهارتهای مثبت اندیشی، سلامت روان دانشآموزان رابه طور معنادار بهبود میبخشد (05/0
- چکیده انگلیسی: The aim of this study was to determine the effectiveness of positive thinking skills training on the mental health of female high school students in District 4 of Tehran. The type of research is quasi-experimental with pre-test-post-test design with control group. The population of this study consists of all female students in the second year of high school in district 4 of Tehran. From this community, one school has been selected by available sampling method and two secondary classes have been selected by random method. Goldberg Questionnaire (1998) was used to assess mental health. To conduct the research, both groups were pre-tested, then 10 90-minute positive thinking sessions were presented for the experimental group, but no intervention was performed for the control group. After the training, post-test was taken from both groups. Thus, the required data were collected and analyzed by covariance test. The results showed that the mean mental health of the experimental group was 50 in the pre-test but 44 in the post-test. Inferential analysis also confirmed the effectiveness of education on mental health with 99% confidence. Therefore, it is concluded that teaching positive thinking skills significantly improves students' mental health (P
- انتشار مقاله: 26-08-1399
- نویسندگان: مهدیه شوشتری رضوانی,سیده فاطمه جلادتی,زینب حجت انصاری,مهلا بهرامی
- مشاهده