در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: گنجینۀ اسناد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اسناد شرعی,اصطلاحنامه,آرشیو ملی ایران,گروهواژگان,نمایۀ الفبایی,نمایۀ درختی,نمایۀ گردشی/ چرخشی
- چکیده: هدف: سازماندهی گروهواژگانِ اسناد شرعیِ آرشیو ملی ایران با رویکرد اصطلاحنامهای بهمنظور شناسایی و استخراج روابط معنایی آنان.
روش/ رویکرد پژوهش: هدف پژوهش کاربردی است و روش آن سندی (کتابخانهای) و نیز مشاهده و مصاحبۀ حضوری با 10 تن از متخصصان و صاحبنظران نمایهسازی اسناد است. دادهها ازطریق سیاهۀ وارسی گردآوری شدهاست و در دو بخشِ تحلیل محتوایی برای ساختارهای شکلی اصطلاحنامه با آرایههای «نمایۀ الفبایی»، «نمایۀ درختی» و «نمایۀ گردشی/ چرخشی»؛ و در بخش آزمون استفادهپذیری برای معیارهای پنجگانۀ: «مفاهیم»، «روابط»، «یادداشت دامنه»، «درک کاربر» و «جستوجو و بازیابی» در طرح اصطلاحنامۀ اسناد شرعی، با نرمافزار SPSS ارزیابی، توصیف آماری و تحلیل استنباطی شدهاست.
یافتهها و نتیجهگیری: ازنظر کاربران برای طرح اصطلاحنامۀ اسناد شرعی، معیارهای «درک کاربر» و «جستوجو و بازیابی» با 100 درصد کاملترین میزانِ مطلوبیت را دارند؛ معیارهای «یادداشت دامنه» و «مفاهیم» 90 درصد مطلوبیت دارند و معیار «روابط» با 80 درصد مطلوبیت کمتری از سایر معیارها دارد. روابط معنایی در گروهواژگانِ اسناد شرعی با رویکرد اصطلاحنامهای در نمایههای الفبایی، درختی و گردشی دارای مطلوبیت است.- چکیده انگلیسی: Purpose: To organize a lexical group of Shari’a records of National Archives of Iran with a thesaurus approach in order to identify and extract semantic relations.
Method and Research Design: Data for the analysis was gathered from library resources, observations, and face-to-face interviews with 10 archival records indexing professionals. A two-part checklist was designed for recording the data. Part one was used for thesaurus form structures with “alphabetical structure”, “tree index” and “revolving/ circular index” arrangements. Part two was used for usability test for five criteria including “concepts”, “relationships”, “domain notes”, “user perception”, and “search and retrieval”. To design thesaurus for Sharia records SPSS software was used for evaluation and analysis.
Findings and conclusion: Evaluation of the indicators of “user perception” and “search and retrieval” resulted in 100%, “domain note” and “concepts” resulted in 90%, and “relationships” resulted in 80% desirability for the design of Shari’a thesaurus. It can be concluded that semantic relations in the lexical group of Sharia records with a thesaurus approach are desirable in alphabetical form structures and tree and circular indexes.- انتشار مقاله: 31-06-1399
- نویسندگان: فاطمه اسفندیاری,زهره میرحسینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: گنجینۀ اسناد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آرشیو,سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران,عناصر توصیفی,فهرستنویسی اسناد آرشیوی,استانداردهای بینالمللی تنظیم و توصیف آرشیوی (ایساد),فهرستنویسی منابع غیرکتابی
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر، بهمنظور شناسایی عناصر توصیفی و میزان مطابقت فهرستنویسی اسناد آرشیوی با استانداردهای بینالمللی تنظیم و توصیف آرشیوی (ایساد) در معاونت اسناد سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران انجام شده است.
روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش، پیمایش تحلیلی است. برای گردآوری دادههای پژوهش از سیاهۀ وارسی، قوانین مربوط به استانداردهای آرشیو، و مصاحبه استفاده شده است. نتایج، با استفاده از روشهای آمار توصیفی (فراوانی و درصد) در قالب جدول و نمودار ارائه شده است. جامعۀ پژوهش، شامل پژوهشگران و متخصصان تنظیم و پردازش اسناد، دفاتر راهنما، و کاربرگههای فهرستنویسی اسناد آرشیوی در سازمان پیشگفته میباشد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که عناصر توصیفی در فهرستبرگههای اسناد آرشیوی، با ایساد مطابقت دارد. همچنین، مشخص شد که عناصر اطلاعاتی «نام پدیدآور» با 62/16 درصد و «توصیفگرها» با 26/91 درصد بهوسیلۀ ابزارهای مستندسازی، همخوانی دارد و حدود 8/8 درصد آنها مستندسازی نشدهاند. بنابراین، از دیدگاه متخصصان و کارشناسان تنظیم و پردازش اسناد، فهرستنویسی اسناد آرشیوی براساس ایساد تأثیر مثبتی در سازماندهی اسناد دارد.
نتیجهگیری: در پایان میتوان نتیجه گرفت که استاندارد بودن شیوۀ توصیف منجر به بازیابی بهتر اسناد مرتبط شده است.- چکیده انگلیسی: Purpose: The present research is aimed at identifying descriptive elements of the archival records catalogues at the National Archives of Iran and the level of their conformity with the International Standard Archival Description (ISAD).
Methodology: This research was based on analytical survey. A checklist, the rules of archival standards, and interviews are employed for gathering research data. The results are presented in tables and figures through descriptive statistical methods (frequency and percentage). The research community included researchers and experts in arrangement and description of records, manuals, and cataloging worksheets of the archival records existing in National Library and Archives of Iran.
Findings: This research displays the conformity of descriptive elements in the studied worksheets with ISAD. The research findings also show that information elements including “Author Name” (16.62%) and “Descriptors” (91.26%) are consistent with documentation tools. 8.8% of these information elements are not documented at all. In the eyes of the experts of arrangement and description of documents, cataloging of archival documents based on ISAD has improved the methods of organizing documents.
Conclusion: Applying this standardized method of archival description has led to better retrieval of the related documents.- انتشار مقاله: 13-07-1390
- نویسندگان: فاطمه اسفندیاری,زهره میرحسینی,اشرف السادات بزرگی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم و فنون مدیریت اطلاعات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آیندهپژوهی,کلان داده,نهاد کتابخانههای عمومی کشور,کتابخانههای عمومی ایران,مدل راهبردی کلان داده
- چکیده: هدف: هدف این مطالعه، آیندهپژوهی مدیریت کلان دادهها در کتابخانههای عمومی، وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در قرن 21 و ارائه مدل راهبردی است.
روششناسی: این پژوهش از نوع آیندهپژوهی بوده و با استفاده از روش دلفی در سه دور انجام شده است. جامعه آماری پنل دلفی، متشکل از 20 نفر از متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و علم اطلاعات و دانششناسی میباشند. براساس پرسشنامه مورد اجماع پنل دلفی از 77 نفر کارشناسان در مراکز استانی که براساس جدول مورگان انتخاب شدند، در خصوص اولویتهای کاربرد کلان داده و قطعیت و عدم قطعیت آنها با مقایسه وضعیت فعلی و آینده سوال شد. سپس با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی، مدل راهبردی مطلوب پیشنهاد شده است. 30 گویۀ پرسشنامه از لحاظ دو ضریب نسبی روایی محتوی (CVR) و شاخص روایی محتوی (CVI) مورد تایید قرار گرفتند و پایایی پرسشنامه نیز براساس ضریب آلفای کرونباخ 86% محاسبه شد.
یافتهها: کتابخانههای عمومی کشور در حال حاضر به مقدار بسیار اندکی از کلان داده استفاده میکنند. طبق نظر خبرگان، کاربرد کلان داده موجب ایجاد امکان دسترسی سریع به دادههای روزآمد و تامین و تولید دادهها با فرمتهای گوناگون از محلهای مختلف خواهد شد. تامین ابزارهای تجزیه و تحلیل داده، تامین زیرساخت یکپارچهسازی اطلاعات و اتصال کتابخانههای عمومی، تامین هزینه مربوط به تجهیزات و سرورهای قدرتمند و روزآمدسازی دانش و مهارتهای کتابداران از ضرورتهای بهرهگیری از کلان داده است.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر آیندهپژوهی وضعیت کلان داده در کتابخانههای عمومی را پیشبینی کرده و بر این اساس، مدل راهبردی برای مدیریت کلان داده در کتابخانههای عمومی کشور را پیشنهاد داده است.- چکیده انگلیسی: Purpose: The purpose of this study is the futurology of big data management in public libraries affiliated with the Iran Public Libraries Foundation in the 21st century. It has also presented a strategic model.
Research Method: This is a futurology study using a mixed-method that includes the Delphi technique in three rounds and the Survey method. The statistical population of the Delphi panel consists of 20 managers and experts of information science and information technology, employed in the Iran Public Libraries Foundation. Based on the Delphi Panel Consensus Questionnaire, 77 experts in provincial centers were selected based on Morgan's table. They were asked about the priorities of big data usage and their certainty and uncertainty by comparing the current and future situations. Then, the optimal strategic model is proposed using confirmatory factor analysis. 30 questionnaire items were confirmed in terms of two relative content validity coefficients (CVR) and content validity index (CVI) and the reliability of the questionnaire was calculated based on Cronbach's alpha coefficient of 86%.
Findings: Currently, the Iran Public Libraries Foundation uses few amounts of big data. Using big data enables quick access to updated data and providing and producing data in different formats and from different sources. The necessities of using big data according to the experts’ views are providing data analysis tools, information integration infrastructures, and connecting public libraries, providing the costs associated with powerful servers and equipment, and updating the knowledge and skills of librarians.
Originality: This study uses futurology to examine the big data in public libraries and present a strategic model for big data management in foundation public libraries.- انتشار مقاله: 25-08-1399
- نویسندگان: زهرا رضایی,زهره میرحسینی,فرشته سپهر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم و فنون مدیریت اطلاعات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رضایت شغلی,کتابداران,کتابخانه ملی ایران,کلید واژه ها: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
- چکیده: هدف: تحقیق حاضر با هدف تعیین میزان رضایت شغلی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در نیمه دوم سال 1393انجام شده است.
روش شناسی: روش تحقیق پیمایشی تحلیلی بوده و داده ها از طریق پرسشنامه گردآوری شده و با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل 194 نفر کتابداران کتابخانه ملی شاغل در بخشهای مختلف کتابخانه می باشد. پرسشنامه براساس شش بعد رضایت شغلی مینه سوتا در 27 متغیر طراحی شد.
یافته ها : بر اساس یافته های پژوهش ،میانگین رضایت شغلی کتابداران کتابخانه ملی از حد متوسط پایینتر است. میزان رضایتمندی در متغیرهای دیگری چون امکانات مادی و رفاهی ، رفتار مدیران ارشد و سیاستهای مدیریتی ، پایینتر از حد متوسط وخود شکوفایی ، ثبات شغلی و ماهیت شغل کتابداری در حد متوسط و وجهه اجتماعی سازمان و روابط متقابل کاری (روابط با همکاران) در حد بالاتر از متوسط بدست آمد.
نتیجه گیری:به طور کلی ، نارضایتی شغلی کتابداران کتابخانه ملی در بیشتر ابعاد رضایت شغلی بیان شده است و این لزوم توجه به بهبود شرایط کاری کتابداران و اتخاذ تصمیمات جدیدی را از طرف مدیریت نشان میدهد.
کلید واژه ها: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ، رضایت شغلی، کتابداران ، کتابخانه ملی ایران- چکیده انگلیسی: Purpose: The aim of this research is to determine the job satisfaction of the librarians of National Library and Archive Organization of Iran.
Methodology: The research method is analytical survey and the data is gathered through a questionnaire. It is analyzed by SPSS. The statistical population includes 194 librarians of National Library who are working in different departments of the library. The questionnaire is based on 6 dimensions of Minnesota job satisfaction questionnaire through 27 variables.
Findings: According to research findings, the job satisfaction variables showed resources and welfare facilities, the behavior of senior managers, management policies is lower than the average. But self-fulfillment, job stability and the nature of the librarianship has an average rate, and the social aspect of work organization and interrelationships are higher than the average.
Conclusion: The results showed that there are not a significant difference between job satisfaction and the field of study. Also the rate of satisfaction of those with more experience in work is very low, but those who have higher education are more satisfied. On the whole dissatisfaction of the librarians of National Library of Iran is expressed in most job dimensions. So, management should consider the job condition improvement for the librarians and makes new decisions in this respect.
Key words: National Library and Archive of IR. Iran, Job satisfaction, Librarians, National Library of Iran- انتشار مقاله: 08-06-1395
- نویسندگان: زهره میرحسینی,آزاده فتاحی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانششناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خدمات ویژه,تهران-کتابخانههای عمومی,سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی منابع اطلاعاتی و ابزارها و فناوریهای موردنیاز گروههای خاص و خدمات ویژه به آنها در کتابخانههای وابسته به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران انجام شده است.
روششناسی: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پژوهشگر ساخته با ضریب پایایی 920/0 میباشد. جامعة آماری 272 نفر از کتابداران 82 کتابخانه میباشد. حجم نمونه طبق جدول مورگان 160 نفر محاسبه شد که برای اطمینان از برگشت تمام پرسشنامهها بین 170 نفر توزیع شد.
یافتهها: اجرای آزمون اسپیرمن نشان داد ضریب همبستگی بهدست آمده بین ارائه خدمات ویژه در کتابخانه و منابع اطلاعاتی و ابزارها و فناوری برای ارائه خدمات به نوسوادان برابر با 494/0، معلولان برابر با 869/0، سالمندان برابر با 737/0، کودکان برابر با 839/0 و نوجوانان برابر با 802/0 میباشد، به عبارتی ارائه خدمات به نوسوادان در سطح پایینتری به دیگر خدمات قرار دارد.
نتیجهگیری: بین منابع اطلاعاتی و ابزارهای فناوری و ارائه خدمات ویژه در کتابخانههای ع/مومی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران رابطة مثبتی در سطح 05/ 0 وجود دارد، به این معی که هرچقدر میزان منابع اطلاعاتی و ابزارهای فناوری در کتابخانه بالاتر باشد، ارائه خدمات نیز افزایش مییابد.- چکیده انگلیسی: Purpose: This research aims to investigate the information resources, needed tools and technologies to the special users with certain conditions in the public libraries attached to Artistic- Ccultural Oorganization of Tehran Mmunicipality.
Methodology: This study is an analytical survey. Statistical community consists of 272 librarians of 82 libraries that among them 160 librarians were selected as sample, but 170 questionnaires were distributed. Questionnaire reliability coefficient was 0.920.
Findings: Correlation coefficient of Spearman test obtained between the special services in the library and information resources and technology - tools to provide services for new literates was 0.494, for the disabled 0.869, for old man and old woman 0.737, for children 0.839 and adolescents 0. 802. It means that the services for new literates is lower than the other services.
Conclusion: Between information resources and technology, tools and special services in the public Libraries of Tehran Municipality there are positive relationship in the level of 0.05. This means that if the amount of information resources and using technology and tools would be higher, the amount of special services would be increased.- انتشار مقاله: 18-03-1396
- نویسندگان: زهره میرحسینی,زهرا اباذری,کلثوم بهنیایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانششناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سازماندهی اطلاعات,پایگاه اطلاعاتی,ابزار جست و جو,ساینس دایرکت,امرالد,دواج
- چکیده: هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه پایگاههای هزینهبر ساینس دایرکت، امرالد با پایگاه رایگان دواج، در دو مقوله ابزار جستوجو و سازماندهی و بیان نقاط قوت و ضعف آنهاست.
روش شناسی: پژوهش حاضر به روش مطالعه تطبیقی انجام گرفته است و جامعه آماری آن پایگاه ساینس دایرکت، امرالد و دواج به علت پراستفاده بودن و همبستگی نزدیک از لحاظ ابزارهای جستوجو و سازماندهی است. ارزیابی این پایگاهها به وسیله دو سیاهه وارسی محقق ساخته از ابزارهای جستوجو و سازماندهی صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از آمار توصیفی همچون فراوانی و میانگین و آمار استنباطی شامل آزمون تی تک متغیر و آزمون یومن ویتنی استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد که میانگین فراوانی مؤلفههای سازماندهی در ساینسدایرکت و امرالد و دواج به ترتیب 73%و %56 و 41%، و میانگین مؤلفههای ابزار جستوجو به ترتیب 68%و 57%و 38% است.
بحث و نتیجهگیری: تحلیل یافتهها نشان داد که پایگاههای هزینهبر ساینسدایرکت نسبت به پایگاه رایگان از لحاظ ابزارهای جستوجو و سازماندهی از وضعیت بهتری برخوردار هستند.- چکیده انگلیسی: Purpose: This research is trying to explain the strength and weakness of Science Direct and Emerald charging database and DOAJ free database.
Methodology: It is a quantitative study and the research samples are all available database in Tehran universities. Among these databases, DOAJ, Emerald and Science Direct are selected because of their frequency of usage and similarities of searching tools and organization. Assessment of these databases are done according to two research made checklist that examines their organizations and searching tools. For analyze finding of this research with descriptive method such as frequency and mean and inferential study such as t- test and u Mann Whitney.
Findings: Research findings show that mean frequency of organization in Science Direct, Emerald and Doaj are 73%, 56%, 41% respectively. Mean frequency of searching tools are 68%, 57% and 38% respectively.
Conclusion: Analysis of the data shows that charging data bases such as Science Direct and Emerald are performing better than free data bases in organization and searching.- انتشار مقاله: 03-06-1394
- نویسندگان: زهرا اباذری,زهره میرحسینی,مهدیه عسکری سرکله
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانششناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کیفیت خدمات,تحلیل شکاف,کتابخانههای عمومی,نهادکتابخانههای عمومی,لایب کوآل
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی زیر نظر نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران انجام گرفت.
روششناسی: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد لایب کوآل بود. جامعه آماری شامل 46209 نفر اعضای کتابخانهها بودکه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و براساس جدول مورگان، تعداد 381 نفرتعیین شد. برای اطمینان از پوشش پاسخدهندگان، 420 پرسشنامه توزیع و 411 پرسشنامه پاسخ داده شد. برای آزمون فرضیهها از آزمون t، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مؤلفه تأثیرگذاری خدمات با میانگین 75/ 5 نسبت به سایر مؤلفههاکیفیت بالاتری داشت. مؤلفه کتابخانه به عنوان یک مکان و فضا با میانگین 75/4 بیان کننده عدم رضایت کاربران و مؤلفه کنترل اطلاعات، با میانگین 22/5 حداقل انتظارات کاربران را برآورده نمود.
بحث و نتیجهگیری: باتوجه به یافتههای پژوهش، خدمات کتابخانهها بررسی شد و پیشنهادهایی جهت بهبود کیفیت خدمات ارائه گردید. نتایج و پیشنهادها میتواند مسئولان نهاد کتابخانههای عمومی کشور را از نقاط ضعف و قوت سطح ارائه خدمات کتابخانهها و میزان انتظارات مراجعان مطلع ساخته و در ارتقاء سطح کیفیت خدمات کتابخانهها یاری رساند- چکیده انگلیسی: Purpose: The present research was performed to evaluate the quality of services in Public Libraries of under auspices of Tehran Public Libraries Foundation.
Methodology: The research method was analytical survey and the LibQUAL questionnaire was used for data collecting. The statistics society includes all 46209 members of libraries. The sample was 381 members who were selected accidentally on the basis of Morgan table. Number of 420 Questionnaires was distributed and 411 questionnaires were answered. For hypothesis testing, t student test, variance analysis test and Scheffe post hoc test were used.
Findings: Results showed that the dimension of "Affect of Services" with average level of 5. 75 had higher quality in comparison with other dimensions. The dimension of "Library as Place" with level of 4. 75 indicates users' dissatisfaction. The dimension of "Information Control" with average level of 5. 22 succeeded to answer the minimum's users' expectations.
Originality/Value: According to the results, the libraries services surveyed and some proposals presented for improving the quality of services that inform the officials of Country Public Libraries Foundation from their strengths and weaknesses about providing the level of services of libraries and help them to perceive users expectations and improve the level of services quality of libraries- انتشار مقاله: 27-03-1395
- نویسندگان: سالومه خشوعی,زهره میرحسینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نهاد کتابخانه های عمومی کشور,کلید واژه ها: کتابخانه های عمومی- ایران,مدیریت کلان داده
- چکیده: هدف: هدف پژوهش، بررسی وضعیت فعلی مدیریت کلان داده در کتابخانه های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مقایسه آن با وضعیت مطلوب در آینده است.
روش شناسی: این پژوهش از نوع پیمایشی تحلیلی است. جامعه آماری متشکل از 77 تن از کارشناسان فناوری اطلاعات، مدیران ستاد ی و استانی و کتابداران هستند که به روش خوشه ای و نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. پرسشنامه ازلحاظ دو ضریب نسبی روایی محتوی (CVR) و شاخص روایی محتوی (CVI) مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 86 %محاسبه شد.
نتایج: کتابخانه های عمومی فعلی هوشمند نیستند(با میانگین 25/1) و فاقد سرعت آماده سازی وپردازش داده های موردنیاز(با میانگین 92/1)هستند . ازکلان داده های موجوددرشبکههای اجتماعی برای تجزیه وتحلیل تمایلات کاربران (با میانگین 22/1) استفاده نمی کنند . فقط زمینه راه اندازی وتقویت شبکه کتابخانه ها به میزان اندکی(با میانگین 08/2) فراهم است. در حالیکه کاربردکلان داده باعث دسترسی سریعتربه حجم زیادی ازداده ها (با میانگین 84/4) و افزایش کیفیت اطلاع رسانی وهدفمند شدن آن( میانگین 81/4) دروضعیت آیند می شود به شرط آنکه زیرساخت لازم جهت یکپارچه سازی اطلاعات واتصال کتابخانه ها(با میانگین 77/4) فراهم شود .
نتیجه گیری: کلان داده دروضعیت فعلی به میزان بسیار اندکی در کتابخانه های عمومی کشور بکار گرفته می شود والزامات و زیر ساختهای آن نیز فراهم نیست. کلان داده ها تاثیرات مثبتی بر خدمات کتابخانه های عمومی خواهند داشت و این کتابخانه ها برای استفاده از آنها باید تمهیدات لازم را به موقع بیندیشند.- چکیده انگلیسی: Objective: This study explaned the current status of big data management in the public libraries affiliated to the Foundation of public libraries and compare the results with the desired situation in the future. Methodology: An analytical survey was used. The studypopulation consisted of 77 IT experts and provincial staff managers and librarians who were selected using cluster and simple random sampling. The data collection tool is a structured questionnaire that has been developed through the study of domestic and foreign research and in consultation with professors and experts in the field of librarianship and information technology. The questionnaire was approved in terms of content validity ratio (CVR) and content validity index (CVI) and the reliability of the questionnaire was measured by Cronbach's alpha (86 %.) . Results: The libraries are not smart and there is lack of the required data preparation and processing speed. These libraries don’t draw on big data available in social networks to analyse user preferences. Currently, only a limited context is provided for development of public libraries’ network. Big data applications, however, can provide faster access to large volumes of data, and improve the information and notification quality; even make libraries more organized and goal-oriented in the future. The results also show that, the necessary infrastructure are developed for information integration and interconnection of libraries. Conclusion: In the current situation, big data is used to a very small extent in the country's public libraries, and its requirements and infrastructure are not provided. Big data will have a positive impact on the services, and these libraries need to make the necessary arrangements to use it in a timely manner.
- انتشار مقاله: 06-09-1399
- نویسندگان: زهره میرحسینی,زهرا رضایی,فرشته سپهر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش,ایران,نظریه زمینهای,آسیبشناسی,رشته علم اطلاعات و دانش شناسی
- چکیده: هدف: هدف شناسایی آسیبهای آموزش در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی از منظر متخصصان برنامهریزی رشته است.
روش پژوهش: پژوهش رویکرد کیفی داشته و با استفاده از روش نظریه زمینهای انجامشده است. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای عمیق یافته بود و تجزیهوتحلیل و کدگذاری دادهها : باز، محوری و انتخابی، با استفاده از نرمافزار MAXQDA انجام شد. جامعه پژوهش شامل 14 نفر اعضای کمیته برنامهریزی علم اطلاعات و دانش شناسی و هیئتعلمی چهار دانشگاه مختلف که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند.
یافتهها: عوامل مؤثر بر آسیبشناسی آموزش شامل تجهیزات آموزشی ،زیرساختهای فناوری، عوامل انسانی، برنامهریزی درسی ، اهمیت موضوعات درسی، فعالیتهای حرفهای، جذابیت رشته، روش تدریس، مشکلات کسبوکار، فقدان منابع مالی، سونامی مدرکگرایی، ضعف بینش اجتماعی شناسایی شدند.
نتیجهگیری : رفتارهای اجتماعی،کارآفرینی، تقویت دانش نظری، همگرایی با جامعه،ارزیابی عملکرد، کیفیت فارغالتحصیلان، آموزش مداوم، بازنگری دروس بهعنوان راهبردهایی جهت رفع موانع آسیبهای آموزش استنتاج شد که بهکارگیری راهبردها منجر به پیامدهای پویاسازی آموزش، تعیین شاخصهای عملکردی، و آیندهنگری خواهد شد. عوامل مؤثر در آسیبشناسی آموزش در قالب الگو ارائهشده است.- چکیده انگلیسی: Objective: To identify the problems of education in library and information science from the perspective of specialists was the main purpose.
Methodology: This research was carried out using a qualitative approach using grounded theory. The data gathering tool was a deep interview. Data analysis and coding were performed over three stages of open, axial and selective coding procedures, using the MAXQDA qualitative analysis software. The research community was composed of 14 members of library and Information science Program Planning Committee and faculty members and experts from four universities. They were selected using purposeful combination targeted and snowball sampling methods.
Results: the factors affecting the pathology of the education of library and information science including educational equipment, technology infrastructure, human factors, curriculum planning, the importance of course subjects, professional activities, field attractiveness, methodology, teaching, business problems, lack of financial resources, documentary tsunami, and lack of social insights were identified.
Conclusion: The factors influencing social behaviors, entrepreneurship, strengthening theoretical knowledge, convergence with society, performance evaluation, quality of graduates, continuing education, revising lessons as strategies for removing barriers to training injuries, the use of strategies has led to the consequences of training dynamics, the identification of indicators functional, will be prospective. The effective factors in "education pathology" presented in the form of a model.- انتشار مقاله: 16-09-1399
- نویسندگان: زهرا رضازاده,زهره میرحسینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: امنیت اجتماعی,کتابداران,مدلسازی,کتابخانههای عمومی,نهاد کتابخانه های عمومی کشور
- چکیده: هدف: هدف پژوهش حاضر این بود که عوامل ارتقای امنیت اجتماعی مورد تایید خبرگان را با استفاده از نظر کتابداران و کارشناسان نهاد کتابخانههای عمومی کشور در قالب مدل ارائه دهد، و برازش آن را با شاخصهای آماری مناسب بررسی نماید.
روش پژوهش: پژوهش، از نظر هدف کاربردی بوده و از روش پیمایشی –تحلیلی استفاده کرده است. جامعه پژوهش شامل مدیران کتابخانههای عمومی نهاد و کارشناسان ادارات کل استانها بود که حجم نمونه برای آن، 428 نفر تعیین شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه تحقیق مصیب زاده، میرحسینی، اباذری، حریری (1398) بود که مورد تایید 50 تن از خبرگان در زمینه کتابداری و امنیت اجتماعی قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 89/0 محاسبه شد. در نهایت با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، اهمیت عوامل موثر مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آموس[1] استفاده شد.
یافته ها: در مدل نهایی بر اساس نظرات کارشناسان و مسئولان کتابخانهها، مؤلفههای تأثیرگذار بر ارتقای امنیت اجتماعی شامل چهار مؤلفه اصلی «امنیت و سرمایه اجتماعی»، «فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی»، «غنیسازی اوقات فراغت» و «ترویج خواندن» بود که با آزمون فرضیههای تحقیق تأیید شده و میتوانند تأثیر معناداری بر امنیت اجتماعی داشته باشند.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که کتابخانههای عمومی به عنوان مؤسسهای اجتماعی میتوانند در راستای ارتقای امنیت اجتماعی جامعه گامهای مؤثری بردارند. مؤلفهها و زیرمولفههای شناسایی شده حاصل از این پژوهش درقالب مدل میتواند توسط مسئولان و دستاندرکاران کتابخانههای عمومی به عنوان ابزاری در جهت برنامهریزی برای ارتقای امنیت اجتماعی استفاده شود.
[1] Amos- چکیده انگلیسی: Objective: The purpose of this study was to present a model for promoting social security factors, according to the experts’ views and test the fitness of the model by librarians ‘views of Iranian public libraries Foundation through proper statistical indicators.
Method: The type of research was applied by purpose and the method used was analytical survey. The study population consisted of the managers of the Foundation of Iranian public libraries and the experts of its general administrations in provinces for them, the sample size was determined 428 people. The research tool was a questionnaire used by Mosayebzadeh, Mirhosseini, Abazari, Hariri (2019) which was confirmed by 50 experts in the field of Librarianship and social security using Delphi technique, which also confirms the validity of the questionnaire. Questionnaire reliability was calculated through Cronbach’s alpha coefficient of 89%. Finally, the importance of effective factors was studied using structural equation modeling (SEM). Amos software was used to analyze the data.
Results: In final model, according to the head of libraries and experts ‘views, the affecting factors consisted of 4 main factors: Social security and capital, Cultural and social activities, leisure time enrichment, promote reading which were confirmed by testing the above hypothesis and can have significant impact on Social security.
Conclusion: The results of this study showed that public libraries can take effective steps as social institutions to promote social security. The identified components and subcomponents of this study can be used by public library managers and practitioners as a planning tool to promote social security.- انتشار مقاله: 11-08-1399
- نویسندگان: شهناز مصیب زاده,زهره میرحسینی,زهرا اباذری,نجلا حریری
- مشاهده