در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سراج منیر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن,یهود,پیامبر,مؤمنان,معارضات زبانی
- چکیده: با ظهور اسلام، هر روز که بر شکوه اسلام و قدرت مسلمانان افزوده میشد، یهودیان عصر پیامبر(ص) که وجود دین آسمانی جدید را برنمیتافتند، از روشهای خاصی برای رویارویی و مقابله با پیامبر(ص) بهره میجستند. از این رو، شروع به شبههپراکنی و معارضات زبانی کردند. «معارضات زبانی» تمام رویاروییهای غیرنظامی پیامبر(ص)، یعنی تمام شبههپراکنیها، جوسازی و طرح اتهامات را در بر میگیرد. در قرآن کریم، برخی معارضات به طور مستقیم (همراه با پاسخهای آنها) و برخی معارضات به طور غیرمستقیم ذکر شدهاست. همچنین، گاه از شأن نزولها و گاهی از پاسخهای قرآنی پی به معارضة یهود برده میشود. در این پژوهش، به بررسی هر دو نوع شبهه خواهیم پرداخت.
- چکیده انگلیسی: With the advent of Islam, every day that the glory of Islam and the power of Muslims increased, the Jews of the time of the Prophet (pbuh), who did not embrace the existence of a new heavenly religion, used special methods to confront and confront the Prophet (pbuh); Hence, they began to spread suspicion and linguistic contradictions; "Language contradictions " include all of the Prophet's (pbuh) civilian confrontations, that is, all suspicions of spying, espionage, and accusations. Some of the contradictions are mentioned directly in the Holy Quran along with their answers, ie their doubts and answers are mentioned together and some of the contradictions are indirectly mentioned; sometimes the revelations and sometimes the Qur'anic answers reveal the Jewish opposition. In this study, we will examine both types of suspicions.
- انتشار مقاله: 06-10-1395
- نویسندگان: زهره بابااحمدی میلانی,زهره بابااحمدی میلانی,زهره بابااحمدی میلانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سراج منیر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: حضرت فاطمه(س),آیات قرآن,استشهاد تلویحی و تصریحی,خطبة فدکیّه
- چکیده: پیشینة استشهاد به آیات قرآن کریم سابقهای دیرینه دارد و از همان آغاز نزول قرآن، خود پیامبر(ص)، حضرت فاطمه(س) و ائمّة اطهار(ع) در سخنان خود به آیات قرآن کریم اسشتهاد میکردند و در واقع، بعد از نزول قرآن کریم نیز شاعران و نویسندگان در آفرینش آثار ادبی خود، شیوههای بیانی قرآن را الگوی کار خود قرار دادند و از الفاظ و اندیشههای قرآنی در آثار خود بهره جستند. از آنجا که بعد از پیغمبر اکرم(ص)، دیگر ائمّة اطهار(ع) مفسّر و مبیّن قرآن کریم هستند و از شاخصههای کلام ایشان، استشهاد به آیات قرآن و به کار بردن تعبیرهای قرآنی است. لذا ضرورت پژوهش برای گونهشناسی اقتباسهای ائمّه از اهمیّت بیشتری برخوردار است. در این میان، خطبة فدکیّه یکی از رساترین خطبههای حضرت فاطمه(س) در باب غصب «فدک» بوده که سرشار از آیات و اشارات قرآنی است.آنچه در این پژوهش مورد بررسی قرار میگیرد، پاسخ تفصیلی به این پرسش است که گونههای استشهاد و اقتباسهای قرآنی حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیّه به چه صورت بوده است.
- چکیده انگلیسی: Citing the Holy Quran has a long history. From the beginning of the revelation of Quran, the prophet (Pbuh), Hazrat Fatimah (SA) and also all Imams cited and referred to Quran in their speeches. Later, the poets and authors employed a Quranic rhetorical style and used Quranic thoughts and expressions in their works. Since after the prophet (Pbuh), the Holy Quran was interpreted and explicated by the Imams and Hazrat Zahra (SA) whose speeches are full of citing Quran and Quranic expressions. Therefore, it is necessary to study the typology of Hazrat Zahra (SA) and Imams' speeches concerning the Quranic citations. In this regard, Fadakieh Sermon which is one of the most eloquent hadiths of Hazrat Zahra (SA) and concerns the usurpation of Fadak is full of Quran verses and allusions. The present study aims to find out in detail the answer to the question: "what was the typology of Quranic citations of Hazrat Zahra (SA) in Fadakieh Sermon?"
- انتشار مقاله: 14-10-1394
- نویسندگان: نصرت نیل ساز,زهره بابااحمدی میلانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه معارف قرآنی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن,یهود,پیامبر(ص),شبهه,قبله,ویژگیهای اخلاقی
- چکیده: یهودیان عصر پیامبر(ص) ویژگیهای اخلاقی خاصی نظیر نژادپرستی، پیمانشکنی، بهانهجویی، استکبار و حسادت داشتند، لذا در مواجهه با پیامبر اکرم(ص)، وقتی که دیدند هر روز بر جمعیّت پیروان دین اسلام افزوده میشود و دین جدید گسترش روزافزونی دارد، به دلیل ویژگیهای مذکور، تحمل پیشرفت اسلام را نداشتند. از این رو، علاوه بر دسیسهها و نقشههای شوم خود، شروع به شبههپراکنی علیه پیامبر نمودند. خداوند نیز پاسخی منطقی بهشبهات خاصة آنان داده است. از مهمترین شبهات یهودیان، اعتراض به تغییر قبله است. در این پژوهش، ویژگیهای اخلاقی یهود عصر پیامبر(ص) و شبهة آنان در باب تغییر قبله وپاسخهای قرآن بدان تبیین شده است و با بهرهگیری از تفاسیر مهم و تأکید ویژه بر تفسیر المیزان بررسی شده است.
- چکیده انگلیسی: The Jewish of the Era of Prophet Muhammad (PBUH) had Specific moralcharacteristics such as racism, treasury, arrogance, jealousy, and etc. Due to the noted Specific moralcharacteristics, they could not stand the ever increasing progress and growth of.Therefore, in addition to their evil plots and plans, they started to cast all kinds of doubts against Prophet Muhammad (PBUH). The responses of Allah was logical to their all claims and doubts. Among all doubts, Jews’ objection to the change of Qiblah can be regarded as the most important one. In this study, the Jewish Specific moral characteristics and their doubts about the Qiblah and Quran’s responses to these doubts has been explained. Important commentaries have been used in this article. Among these commentaries, Tafsir al-Mizanis of high importance.
- انتشار مقاله: 25-02-1396
- نویسندگان: نصرت نیلساز,زهره بابااحمدی میلانی,رقیه مددی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن,نهجالبلاغه,خداشناسی,نظم,حدوث مخلوقات,صنع الهی
- چکیده: خداشناسی از موضوعات بسیار اساسی و حائز اهمیت در قرآن کریم و بیانات ائمه (علیهمالسلام) است. در موارد فراوانی از آیات قرآن و کلام ائمۀ اطهار بهویژه حضرت علی (ع)، با تعابیر مختلف به راههای خداشناسی اشاره شده است، از مهمترین این راهها؛ راه فطرت، راه عقلی- حسی؛ و راه عقلی- فلسفی است. از آنجا که نهجالبلاغه پس از قرآن کریم، ارزشمندترین کتاب هدایت و انسانسازی محسوب میشود و در جایجای آن، انعکاس آیات آسمانی قرآن، مشهود است، در این پژوهش با روش کتابخانهای و روش توصیفی - تحلیلی در بررسی دادهها، به تبیین راههای اثبات وجود خدا از دیدگاه نهجالبلاغه، سپس تطبیق آن با آیات قران میپردازیم. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که گاهی انسان بهمجرد توجه به نظام عالم هستی، به حکم عقل فطری، به وجود خدای متعال اعتقاد پیدا میکند و همچنین اساس خلقت موجودات و آفریدهها، حاکی از آن است که عالم هستی مسخّر یک موجود مافوق طبیعی است و از نظر عقلی و فلسفی نیز وجود خدا با واسطه اثبات میشود؛ و آنچه که واسطه قرار میگیرد، یک سری اصول عقلی هستند که ضرورت وجود خدای متعال را ثابت میکنند.
- چکیده انگلیسی: Theology has always been one of basic and essential topics in the Holy Quran and Imam's quotes. There are many examples – especially in the speeches of Imam Ali (as) – which is explaining different ways of Theology. Most important of these ways are the Nature, the intellectual-sensorial method and the intellectual-philosophic method. Since the most valuable book for constructing man's life and his guidance after Quran is Nahjul Balaqah and the reflection of the verses of the Holy Quran is obvious in every part of it, we come to explain the ways to prove the existence of God in Nahjul Balaqah and then compare it with the ways explained in the Holy Quran by Library method and descriptive and analytical methods in data analysis. The results show that sometimes man can believe God by his innate wisdom. Besides, the basis of the creatures is this fact that the universe is subjected by a supernatural essence and thus the existence of God can be proved with intermediates that are some intellectual principles proving the necessity of existence of God.
- انتشار مقاله: 30-05-1393
- نویسندگان: نصرت نیلساز,زهره بابااحمدی میلانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن,نهجالبلاغه,خداشناسی,نظم,حدوث مخلوقات,صنع الهی
- چکیده: خداشناسی از موضوعات بسیار اساسی و حائز اهمیت در قرآن کریم و بیانات ائمه (علیهمالسلام) است. در موارد فراوانی از آیات قرآن و کلام ائمۀ اطهار بهویژه حضرت علی (ع)، با تعابیر مختلف به راههای خداشناسی اشاره شده است، از مهمترین این راهها؛ راه فطرت، راه عقلی- حسی؛ و راه عقلی- فلسفی است. از آنجا که نهجالبلاغه پس از قرآن کریم، ارزشمندترین کتاب هدایت و انسانسازی محسوب میشود و در جایجای آن، انعکاس آیات آسمانی قرآن، مشهود است، در این پژوهش با روش کتابخانهای و روش توصیفی - تحلیلی در بررسی دادهها، به تبیین راههای اثبات وجود خدا از دیدگاه نهجالبلاغه، سپس تطبیق آن با آیات قران میپردازیم. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که گاهی انسان بهمجرد توجه به نظام عالم هستی، به حکم عقل فطری، به وجود خدای متعال اعتقاد پیدا میکند و همچنین اساس خلقت موجودات و آفریدهها، حاکی از آن است که عالم هستی مسخّر یک موجود مافوق طبیعی است و از نظر عقلی و فلسفی نیز وجود خدا با واسطه اثبات میشود؛ و آنچه که واسطه قرار میگیرد، یک سری اصول عقلی هستند که ضرورت وجود خدای متعال را ثابت میکنند.
- چکیده انگلیسی: Theology has always been one of basic and essential topics in the Holy Quran and Imam's quotes. There are many examples – especially in the speeches of Imam Ali (as) – which is explaining different ways of Theology. Most important of these ways are the Nature, the intellectual-sensorial method and the intellectual-philosophic method. Since the most valuable book for constructing man's life and his guidance after Quran is Nahjul Balaqah and the reflection of the verses of the Holy Quran is obvious in every part of it, we come to explain the ways to prove the existence of God in Nahjul Balaqah and then compare it with the ways explained in the Holy Quran by Library method and descriptive and analytical methods in data analysis. The results show that sometimes man can believe God by his innate wisdom. Besides, the basis of the creatures is this fact that the universe is subjected by a supernatural essence and thus the existence of God can be proved with intermediates that are some intellectual principles proving the necessity of existence of God.
- انتشار مقاله: 30-05-1393
- نویسندگان: نصرت نیلساز,زهره بابااحمدی میلانی
- مشاهده