در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رضایت زناشویی,درمان شناختی- رفتاری,درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد,نارضایتی جنسی
- چکیده: عوامل فراوانی روی خوشنودی زناشویی تأثیر میگذارد، ناخشنودی جنسی یکی از این عوامل است. هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی- رفتاری بر خوشنودی زناشویی زنان دارای ناخشنودی جنسی بود. پژوهش حاضر ازنظر روششناسی جزء طرحهای آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، عبارت بودند از زنان دارای ناخشنودی جنسی که در سال 98 به مراکز مشاوره شهر تهران (9 مرکز مشاوره) مراجعه کرده بودند (750 نفر). از این جامعه با بهکارگیری روش نمونهگیری در دسترس 45 نفر از زنان داوطلبی که دارای ملاکهای ورود به طرح درمانی بودند، از طریق مصاحبه تشخیصی نیمه ساختاریافته انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه 15 نفری درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، درمان شناختی – رفتاری و کنترل جایگزین شدند. سپس هر گروه آزمایشی طی 9 جلسه 5/1 ساعته تحت درمان قرار گرفتند و گروه کنترل درمانی دریافت نکردند. اعضای هر سه گروه در هر دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامه خوشنودی زوجی اینریچ Fowers, Olson,1989)) را تکمیل کردند. تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمرات متغیر خوشنودی زناشویی در هر دو گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، در مرحله پسآزمون افزایش معناداری داشته است (P ≤0/05, F=259/39). همچنین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در سنجش با درمان شناختی- رفتاری اثربخشی بیشتری بر خوشنودی زناشویی داشته است؛ بنابراین درمانگران و مشاورین خانواده میتوانند با بهکارگیری درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر روی ناخشنودی جنسی زوجین کار کنند تا افزون بر حل مشکل آنها خوشنودی زناشوییشان نیز افزایش پیدا کند و گام باارزشی جهت کاهش طلاق بردارند.
- چکیده انگلیسی: Many factors can effect on marital satisfaction, and sexual dissatisfaction can be one of these factors. The purpose of this study was to compare the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy and Cognitive-Behavioral Therapy on marital satisfaction of women with sexual dissatisfaction. The present study is an experimental design with pre-test and post-test with the control group. The statistical population of the study consisted of women with sexual dissatisfaction who were referred to counseling centers in Tehran (750 persons) in 2019 (9 counseling centers). Using a random sampling method, 45 volunteer women who met the criteria for admission (through a diagnostic semi-structured interview) were selected and randomly assigned into three groups ACT, CBT, and control with each group of 15 persons. Then each experimental group treated for 9 sessions of 1.5 hours and the control group did not receive any treatment. Members of all three groups completed the Enrich couple satisfaction questionnaire (Fowers, Olson, 1989) in both pre-test and post-test stages. Analysis of covariance showed that the mean scores of marital satisfaction in both experimental groups were significantly increased in the post-test compared to the control group (P ≤0/05, F=259/39). In addition, ACT treatment had more effect on marital satisfaction than CBT treatment. Therefore, therapists and family counselors can use acceptance and commitment therapy to work on a couple's sexual dissatisfaction so that in addition to solving their problem, marital satisfaction increased and take an important step to reduce divorce.
- انتشار مقاله: 03-01-1399
- نویسندگان: زهرا زاهدی,آرمان عزیزی,سیف الله رحمانی,فاطمه زارعین,مریم رنجبر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم و تکنولوژی محیطزیست
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آگاهی,آموزش الکترونیکی,محیط زیست,علاقه,یادگیری مادام العمر
- چکیده: زمینه و هدف: این پژوهش به منظور بررسی امکان استفاده از آموزش الکترونیکی بر اساس دو عامل آگاهی و علاقه مندی زیست محیطی دانش آموزان متوسطه شهر تهران انجام گرفت.
روش بررسی: جامعه آماری تحقیق عبارت است ازکلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1389-1388که برای این منظور از مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهر تهران به طور طبقه ای - تصادفی سه منطقه و از هر منطقه یک مدرسه پسرانه و یک مدرسه دخترانه برای انجام پژوهش اانتخاب گردید که در مجموع پژوهش بر روی شش مدرسه با حجم نمونه 382نفر انجام پذیرفت . ابتدا بر اساس هدف پژوهش که بررسی امکان استفاده از آموزش الکترونیکی بر مبنای دو عامل آگاهی و علاقه مندی زیست محیطی دانش آموزان است، پرسش نامه ای شامل اطلاعات خانواری و سوالاتی مربوط به علاقه آنان به استفاده از آموزش الکترونیکی و علاقه و آگاهی های زیست محیطی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران طراحی گردید. پایایی این پرسش نامه توسط ضریب کرونباخ آلفا تعیین گردید = 0.78 بیان کننده پایایی مناسب برای سوالات پرسش نامه بود.
یافته هاو نتایج : نتایج حاصله با اطمینان 99 درصد به شرح زیر به دست آمد و می توان ادعا نمود :
1-می توان از آموزش الکترونیکی در آموزش محیط زیست برای دانش آموزن مقطع متوسطه شهر تهران به میزان زیادی استفاده نمود.
2- میزان علاقهمندی دانش آموزان متوسطه شهر تهران به مسایل زیست محیطی در حد متوسط و زیاد میباشد.
3- آگاهی های زیست محیطی دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران در حد ضعیف و متوسط است.
یادگیری الکترونیکی، نه تنها از طریق کم کردن محدودیت های فیزیکی، بلکه با از بین بردن برخی موانع تحصیل، از طریق توانمند سازی فراگیران برای فعالیت بر روی موضوعات مورد علاقه و اهداف متناسب با قوانین و استعدادشان، "یادگیری مادام العمر" را تشویق می کند. آموزش های زیست محیطی را از جهت اهمیت روزافزون و مشکلات و مسایل جدید زیست محیطی، نمی توان فقط به سن و یا پایه تحصیلی خاص و فقط به صرف آموزشهای رسمی محدود کرد ، بلکه باید به آن به عنوان یک آموزش مادام العمر برای توسعه پایدار نگریست.- چکیده انگلیسی: Introduction: E-learning has become one of the most convenient ways of learning. On the other hand, environmental issues are of the most important subjects that must be taught to students. This study examined the possibility of using e-learning based on two factors: environmental awareness and interest in high school students of Tehran.
Material and Methods: The population of research consists all of the students of Tehran’s high schools during 2009-2010 educational years. As there are 19 educational zones in Tehran, 3 zones were selected by stratified- random sampling. Then in each zone one boy’s and one girl’s school was selected randomly.
Six schools were selected with sample size of 382 students in total. Questionnaires’ design was based on the goal of the research. The questionnaire included household information and questions related to their interest in the use of e-learning and interest and environmental awareness in high school students of Tehran. Reliability of the questionaries’ examined by Cronbache`s alpha and result was 0.78 which indicate that reliable questionaries’ is designed.
Result and Discussion:
Results achieved by 99% of confidence level and it can be claimed that:
1- It is highly possible to use e-Learning for environmental subjects for high school students of Tehran.
2- Tehran’s high school student’s level of interest on environmental issues is moderate to high.
3- Tehran’s high school student’s level of awareness on environmental issues is low to moderate.- انتشار مقاله: 05-06-1389
- نویسندگان: زهرا زاهدی,سید محمد شبیری,داود کریم زادگان,مهران فرج الهی,مهدی احسان زاده پهلوان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: روانشناسی افراد استثنایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: توانمند سازی,پذیرش و تعهد,مالتیپل اسکرولوزیس
- چکیده: هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر توانمندی خانوادههای دارای عضو مبتلا به بیماری مالتیپل اسکرولوزیس (MS) بود.
روش: در این پژوهش روش مداخلهای نیمه آزمایشی با استفاده از گروه آزمایش و گروه کنترل انجام شد. نمونه شامل 40 نفر از والدین دارای فرزند مبتلا به بیماری مراجعه کننده به مراکز مشاوره و بیمارستان های تخصصی شهر تهران بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گروه آزمایش آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد اجرا گردید وگروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند. برای ارزیابی توانمندی خانوادهها از پرسشنامه توانمندسازی خانواده (FES) استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که رویکرد درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) بر توانمندسازی خانوادههای دارای عضو مبتلا به بیماری MS به طور معناداری اثربخش بوده است (sig <0/05).
نتیجه گیری: بنابراین با به کارگیری درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش می توان توانمندی خانواده های دارای فرزندان مبتلا به بیماری های خاص را بهبود بخشید.- چکیده انگلیسی: Abstract:
Aim: This study examined the effectiveness of therapy based on commitment and acceptance on the empowerment of families with member suffering from Multiple Sclerosis.
Methods: In this quasi-experimental study, one experimental and one control groups were used. Sample selected by convenience sampling method included 40 parents that referred to counseling centers and specialty hospitals in Tehran. Experimental group received treatment based on acceptance and commitment therapy and the control group didn’t received any treatment. Family Empowerment Scale (FES) was used to assess the ability of families.
Results: Results showed that treatment based on acceptance and commitment (ACT) has been significantly effective (sig <0/05) to empowering families with member suffering from Multiple Sclerosis.
Conclusion: this conclusion can be obtained that with using a treatment based on acceptance and commitment we can improve the empowerment of families with children suffering from specific diseases.
Keywords: Acceptance and commitment therapy, empowerment, Multiple Sclerosis- انتشار مقاله: 08-07-1398
- نویسندگان: زهرا زاهدی,آرمان عزیزی,پیمان خورشیدی,سیده سمیره حسینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشهای مدیریت منابع انسانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت منابع انسانی,رویکرد کیفی,استخدام اینترنتی
- چکیده: سازمانها بهعلت محدودیت منابع انسانی و رقابت تنگاتنگ موجود، ناگزیرند از ابزارهایی استفاده نمایند تا آنها را بهسوی مقاصد خود سوق دهند. هر ابزاری بهمثابه یک فناوری میتواند سازمانها را با چالشهایی مواجه سازد. بهنظر میرسد ورود فناوری به مباحث حوزه منابع انسانی و بهطور خاص بحث استخدام با چالشهایی همراه باشد. هدف این پژوهش، شناسایی چالشهای پیش روی استخدام اینترنتی و جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان منابع انسانی10 شرکت بزرگ در شهر یزد است. برای جمعآوری دادههای کیفی از ابزار مصاحبه با بهرهگیری از روشهای نمونهگیری قضاوتی و گلولهبرفی استفاده شد و مصاحبهها تاحداشباع نظری ادامه پیدا کرد. برای تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از مصاحبه از نرمافزار Maxqda11 استفاده شد و 3 مضمون اصلی، 7 مضمون فرعی و 24 مفهوم مرتبط با چالشهای منابع انسانی در بخش استخدام اینترنتی شناسایی شد. سرانجام میتوان سه چالش، فناورانه، عملیاتی و محیطی را بهعنوان چالشهای اساسی در استخدام اینترنتی برشمرد.
- چکیده انگلیسی: Due to human resource constraints and the serious competitions of these days, organizations have to seek out devices to direct them to acheive their goals. On the other hand, any device, as a technological product, can create challenges for organizations. It seems that the application of technology in human resource fields generally, and specifically in recruitment, brings about challenges. This study is concerned with the identification of challenges organizations come across in the application of internet for recruitment. The statistical population of this research contains human resource experts of 10 large companies in Yazd. Using judgmental sampling methods and snowballs, interviews were held for collecting data in the qualitative phase of the research. The interviews were pursued until theoretical saturation. MAXQDAL 11 was employed for data analysis, and 3 main themes, 7 peripheral themes and 24 concepts were identified as relating to human resource challenges for internet recruitment. All in all, three types of challenges including technological, operational and environmental ones were identified as the main challenges for internet recruitment.
- انتشار مقاله: 05-02-1400
- نویسندگان: مهدی سبک رو,زهرا زاهدی نژاد
- مشاهده