در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش,ایران,نظریه زمینهای,آسیبشناسی,رشته علم اطلاعات و دانش شناسی
- چکیده: هدف: هدف شناسایی آسیبهای آموزش در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی از منظر متخصصان برنامهریزی رشته است.
روش پژوهش: پژوهش رویکرد کیفی داشته و با استفاده از روش نظریه زمینهای انجامشده است. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای عمیق یافته بود و تجزیهوتحلیل و کدگذاری دادهها : باز، محوری و انتخابی، با استفاده از نرمافزار MAXQDA انجام شد. جامعه پژوهش شامل 14 نفر اعضای کمیته برنامهریزی علم اطلاعات و دانش شناسی و هیئتعلمی چهار دانشگاه مختلف که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند.
یافتهها: عوامل مؤثر بر آسیبشناسی آموزش شامل تجهیزات آموزشی ،زیرساختهای فناوری، عوامل انسانی، برنامهریزی درسی ، اهمیت موضوعات درسی، فعالیتهای حرفهای، جذابیت رشته، روش تدریس، مشکلات کسبوکار، فقدان منابع مالی، سونامی مدرکگرایی، ضعف بینش اجتماعی شناسایی شدند.
نتیجهگیری : رفتارهای اجتماعی،کارآفرینی، تقویت دانش نظری، همگرایی با جامعه،ارزیابی عملکرد، کیفیت فارغالتحصیلان، آموزش مداوم، بازنگری دروس بهعنوان راهبردهایی جهت رفع موانع آسیبهای آموزش استنتاج شد که بهکارگیری راهبردها منجر به پیامدهای پویاسازی آموزش، تعیین شاخصهای عملکردی، و آیندهنگری خواهد شد. عوامل مؤثر در آسیبشناسی آموزش در قالب الگو ارائهشده است.- چکیده انگلیسی: Objective: To identify the problems of education in library and information science from the perspective of specialists was the main purpose.
Methodology: This research was carried out using a qualitative approach using grounded theory. The data gathering tool was a deep interview. Data analysis and coding were performed over three stages of open, axial and selective coding procedures, using the MAXQDA qualitative analysis software. The research community was composed of 14 members of library and Information science Program Planning Committee and faculty members and experts from four universities. They were selected using purposeful combination targeted and snowball sampling methods.
Results: the factors affecting the pathology of the education of library and information science including educational equipment, technology infrastructure, human factors, curriculum planning, the importance of course subjects, professional activities, field attractiveness, methodology, teaching, business problems, lack of financial resources, documentary tsunami, and lack of social insights were identified.
Conclusion: The factors influencing social behaviors, entrepreneurship, strengthening theoretical knowledge, convergence with society, performance evaluation, quality of graduates, continuing education, revising lessons as strategies for removing barriers to training injuries, the use of strategies has led to the consequences of training dynamics, the identification of indicators functional, will be prospective. The effective factors in "education pathology" presented in the form of a model.- انتشار مقاله: 16-09-1399
- نویسندگان: زهرا رضازاده,زهره میرحسینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه امامیه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اهل بیت (ع),پیامبر (ص),مباهله,ابناسحاق,ابنهشام,واقدی
- چکیده: اهمیت نگاه انتقادی به منابع اولیه در تاریخ و سیرهنگاری و پرداختن به ضعفها و قوتهای آن با توجه به ارجاعات پژوهشی، ضروری به نظر میرسد. بازتاب نگارش سیره پیامبر (ص) در تتبعات تاریخی، با عنایت به ارتباط آن در خط مشی و بینش اعتقادی مخاطبان، بهمراتب مهمتر از نقل تاریخ در بخشهای دیگر آن است. این مقاله با تتبع در منابع تاریخی به شیوه تحلیلی و توصیفی به چرایی گزارشنشدن رخداد مباهله در آثار برخی سیرهنویسان متقدم و نیز اختلافهای گزارش ابنهشام با سایر مورخان در رخداد مباهله پرداخته است. به نظر میرسد علل اختلاف در سال وقوع مباهله، ادعای سکوت پیامبر (ص) در پاسخ به پرسشهای نمایندگان نجران، حذف نام اهل بیت (ع) و نقل ناتمام اصل رخداد در سیره ابنهشام، ناظر به احتمالاتی چون فقدان استماع سیرهنویسان از رخداد، تأثیر حکومت وقت در نگارش سیره، جهتگیریهای مذهبی و کلامی در نقل روایت باشد.
- چکیده انگلیسی: The importance of a critical look at the primary sources in history and biography and addressing its strengths and weaknesses with regard to research references seems necessary. The reflection of the biographies of the Prophet (PBUH) on the historical studies, considering its relation to the policy and beliefs of the audience, is far more important than the narration of history in other parts of it. This article, studying historical sources in an analytical and descriptive manner, has sought to find and explain the reason why of not reporting the event of Mubāhalah in the works of some early biographers as well as the discrepancies between Ibn Hamshām and other historians` reports of Mubāhalah. It seems that the causes of discrepancy in the year that Mubāhalah took place may be counted as: the claim of the Prophet's silence in answering the questions of the representatives of Najrān, the deletion of the name of Ahl al-Bayt (AS); and incomplete report of that very event in Ibn Hishām's biography may be caused by lack of biographers` attention, the influence of rulers of the time on recording the events, and religious and theological orientations in narration.
- انتشار مقاله: 25-10-1398
- نویسندگان: زهرا رضازاده عسگری,محمد نصیری,نرگس ترادیون
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه امامیه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اهل بیت (ع),پیامبر (ص),مباهله,ابناسحاق,ابنهشام,واقدی
- چکیده: اهمیت نگاه انتقادی به منابع اولیه در تاریخ و سیرهنگاری و پرداختن به ضعفها و قوتهای آن با توجه به ارجاعات پژوهشی، ضروری به نظر میرسد. بازتاب نگارش سیره پیامبر (ص) در تتبعات تاریخی، با عنایت به ارتباط آن در خط مشی و بینش اعتقادی مخاطبان، بهمراتب مهمتر از نقل تاریخ در بخشهای دیگر آن است. این مقاله با تتبع در منابع تاریخی به شیوه تحلیلی و توصیفی به چرایی گزارشنشدن رخداد مباهله در آثار برخی سیرهنویسان متقدم و نیز اختلافهای گزارش ابنهشام با سایر مورخان در رخداد مباهله پرداخته است. به نظر میرسد علل اختلاف در سال وقوع مباهله، ادعای سکوت پیامبر (ص) در پاسخ به پرسشهای نمایندگان نجران، حذف نام اهل بیت (ع) و نقل ناتمام اصل رخداد در سیره ابنهشام، ناظر به احتمالاتی چون فقدان استماع سیرهنویسان از رخداد، تأثیر حکومت وقت در نگارش سیره، جهتگیریهای مذهبی و کلامی در نقل روایت باشد.
- چکیده انگلیسی: The importance of a critical look at the primary sources in history and biography and addressing its strengths and weaknesses with regard to research references seems necessary. The reflection of the biographies of the Prophet (PBUH) on the historical studies, considering its relation to the policy and beliefs of the audience, is far more important than the narration of history in other parts of it. This article, studying historical sources in an analytical and descriptive manner, has sought to find and explain the reason why of not reporting the event of Mubāhalah in the works of some early biographers as well as the discrepancies between Ibn Hamshām and other historians` reports of Mubāhalah. It seems that the causes of discrepancy in the year that Mubāhalah took place may be counted as: the claim of the Prophet's silence in answering the questions of the representatives of Najrān, the deletion of the name of Ahl al-Bayt (AS); and incomplete report of that very event in Ibn Hishām's biography may be caused by lack of biographers` attention, the influence of rulers of the time on recording the events, and religious and theological orientations in narration.
- انتشار مقاله: 25-10-1398
- نویسندگان: زهرا رضازاده عسگری,محمد نصیری,نرگس ترادیون
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه امامیه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اهل بیت (ع),پیامبر (ص),مباهله,ابناسحاق,ابنهشام,واقدی
- چکیده: اهمیت نگاه انتقادی به منابع اولیه در تاریخ و سیرهنگاری و پرداختن به ضعفها و قوتهای آن با توجه به ارجاعات پژوهشی، ضروری به نظر میرسد. بازتاب نگارش سیره پیامبر (ص) در تتبعات تاریخی، با عنایت به ارتباط آن در خط مشی و بینش اعتقادی مخاطبان، بهمراتب مهمتر از نقل تاریخ در بخشهای دیگر آن است. این مقاله با تتبع در منابع تاریخی به شیوه تحلیلی و توصیفی به چرایی گزارشنشدن رخداد مباهله در آثار برخی سیرهنویسان متقدم و نیز اختلافهای گزارش ابنهشام با سایر مورخان در رخداد مباهله پرداخته است. به نظر میرسد علل اختلاف در سال وقوع مباهله، ادعای سکوت پیامبر (ص) در پاسخ به پرسشهای نمایندگان نجران، حذف نام اهل بیت (ع) و نقل ناتمام اصل رخداد در سیره ابنهشام، ناظر به احتمالاتی چون فقدان استماع سیرهنویسان از رخداد، تأثیر حکومت وقت در نگارش سیره، جهتگیریهای مذهبی و کلامی در نقل روایت باشد.
- چکیده انگلیسی: The importance of a critical look at the primary sources in history and biography and addressing its strengths and weaknesses with regard to research references seems necessary. The reflection of the biographies of the Prophet (PBUH) on the historical studies, considering its relation to the policy and beliefs of the audience, is far more important than the narration of history in other parts of it. This article, studying historical sources in an analytical and descriptive manner, has sought to find and explain the reason why of not reporting the event of Mubāhalah in the works of some early biographers as well as the discrepancies between Ibn Hamshām and other historians` reports of Mubāhalah. It seems that the causes of discrepancy in the year that Mubāhalah took place may be counted as: the claim of the Prophet's silence in answering the questions of the representatives of Najrān, the deletion of the name of Ahl al-Bayt (AS); and incomplete report of that very event in Ibn Hishām's biography may be caused by lack of biographers` attention, the influence of rulers of the time on recording the events, and religious and theological orientations in narration.
- انتشار مقاله: 25-10-1398
- نویسندگان: زهرا رضازاده عسگری,محمد نصیری,نرگس ترادیون
- مشاهده