در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معلم,دانشگاه فرهنگیان,دانش آموز,تجربه زیسته
- چکیده: هدف از این پژوهش بیان و تحلیل تجارب معلمی بنده از تحصیل در دانشگاه فرهنگیان با روش خودکاوی روایتی بود.منبع داده های پژوهش، تجارب و خاطرات اینجانب؛ دانش آموخته ی دانشگاه فرهنگیان است که به شیوه ی روایت نگاری تنظیم گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد آشنایی با حرفه ی معلمی از طریق علاقه ی خود نویسنده نسبت به این حرفه، از طریق خانواده، برخی معلمان، امنیت شغلی و ... باعث شد تا اینجانب به معلمی گرایش یابم. این متن شامل مجموعه ای از علل و انگیزه های انتخاب و ورود به شغل معلمی، تجربیات کسب شده در طول دوره ی تحصیلی و تجربیات طول دوره ی آموزشی، کارورزی، فرصت های یادگیری، تجربیات پیشین، تشریح معلمی کردن خود در آینده، تعهدات حرفه ای و ... می باشد. یعنی عواملی که در «من حرفه ای» من تاثیر گذار بوده اند؛ مانند: تاثیر دوستان، معلمان، کتاب هایی که خوانده ام، نقش خانواده، خاطرات، فیلم هایی که در این باره مشاهده کرده ام و ... را آورده ام و در واقع مسیر حرفه ای خود را تبیین نموده ام. همچنین افق دیدی که برای آینده در مسیر معلمی ام مدنظر دارم نیز متذکر شده ام.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this research was to express and analyze my experiences of studying at Farhangian University using narrative self-sufficiency method. This research has a qualitative approach. The source of research data is my experiences and memories that I graduated from Farhangian University. Findings of the research show that getting acquainted with the teacher's profession through the author's interest in this profession through family, some teachers, job security and ... made me feel like a teacher. This text includes a selection of causes and motivations for choosing and entering a teacher's job, experiences gained during the course and experiences, length of training, internship, learning opportunities, past experiences, future teacher training, career commitments, and so on. That is, the factors that influenced me in my career, such as the impact of friends, teachers, books I've read, the role of the family, memoirs, films I've seen on this subject, and In fact, I have explained my career path. I have also mentioned the horizons I see for the future in my teacher's direction.
- انتشار مقاله: 17-11-1397
- نویسندگان: عباس اناری نژاد,زهرا حاتمی آبادشاپوری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردی نو در علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ویژگی های خلاقانه,روشهای تدریس خلاق,آموزش ابتدایی,دانشگاه فرهنگیان
- چکیده: مقاله حاضر با هدف بررسی ویژگیهای خلاقانه استادان دانشگاه فرهنگیان و میزان استفاده آنها از روشهای تدریس خلاق از دیدگاه دانشجویان رشته آموزش ابتدایی انجام گرفت. این مطالعه یک بررسی توصیفی- پیمایشی است که روی جامعه آماری دانشجومعلمان کارشناسی پیوسته رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان فارس در نیمسال اول سال تحصیلی 99-1398 انجام گردید. نمونه آماری مورد مطالعه بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی به تعداد 210 نفر از دانشجومعلمان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، پرسشنامه اصول و ویژگیهای تدریس خلاق بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که: 1) از بین ویژگیهای خلاقانه اساتید دانشگاه فرهنگیان، «توانایی برقراری ارتباط صمیمانه با دانشجویان» و «باور داشتن قابلیت علمی دانشجویان» به ترتیب بالاترین و پایین ترین رتبه را از دید دانشجومعلمان دارند، 2) میزان استفاده اساتید دانشگاه فرهنگیان از روشهای تدریس خلاق بهطور معنی داری در حد قابل قبول است اما با سطح مطلوب فاصله دارد، 3) بین ویژگیهای خلاقانه اساتید دانشگاه فرهنگیان از دید دانشجومعلمان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود دارد.
- چکیده انگلیسی: The present article was conducted with the aim of examining the creative characteristics of Farhangian University professors and their use of creative teaching methods from the perspective of primary school students. This study is a descriptive-survey study conducted on the statistical population of undergraduate and graduate students in the field of primary education at Farhangian University of Fars Province in the first semester of the 2009-2010 academic year. The statistical sample was selected and studied based on Morgan's table using random stratified sampling method for 210 students and teachers. The instrument used in this study was the Questionnaire of Creative Teaching Principles and Features, the validity and reliability of which were confirmed. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. The results showed that: 1) Among the creative characteristics of Farhangian University professors, "ability to communicate sincerely with students" and "believing in students' scientific ability" have the highest and lowest rank in terms of students and teachers, respectively. (2) The use of creative teaching methods by Farhangian University professors is significantly acceptable but far from the desired level. 3) There is a significant difference between the creative characteristics of Farhangian University professors from the point of view of male and female students. There is.
- انتشار مقاله: 06-03-1399
- نویسندگان: عباس اناری نژاد,زهرا حاتمی آبادشاپوری,حانیه حاتمی آبادشاپوری
- مشاهده