در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: منظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تهران,رنسانس,رمانتیک,باروک,باغ قاجاری
- چکیده: باغ از دوران کهن در ایران شکل گرفته و تا دوران معاصر به حیات خود ادامه داده است. در دوران قاجار و با پدیدارشدن تحولات فکری بسیاری از ساختارهای کهن شهری از جمله باغهای ایرانی تاب نیاورند و تغییراتی در ساختار آنها مشاهده شد. در دوران قاجار برگیری از سبکهای رنسانس، باروک و رمانتیک در شکلگیری باغهای تهران اثرگذار بود و ساختار باغ به تدریج و با تأثیرپذیری سطحی از آنها تغییر کرد. محققان عموماً تغییرات را بدون اشاره به سبکی خاص، منسوب به اروپا یا غرب میدانند. این در حالی است که مکتبهای منظرسازی در اروپا با توجه به تنوع سرزمین و پیشینۀ تاریخی-فلسفی، متفاوت هستند و بیان این مطلب که باغهای دوران قاجار از اروپا تأثیر گرفتهاند، امری نامفهوم است. بررسی ویژگیهای کالبدی و اندیشههای موجود در سبکهای باغسازی رنسانس، باروک و رمانتیک و بازشناسی آنها در باغهای دوران قاجار شهر تهران، میتواند ارتباط میان این دو را به تفکیک سبک و مؤلفههای موثر بر آن نمایان کند. این مقاله در تلاش است تا از اطلاق واژۀ باغسازی غربی خودداری کرده و با شناسایی ویژگیهای سبکهای باغسازی رنسانس، باروک و رمانتیک، اثرگذاری آنها در باغهای تهران در دورۀ قاجار را ردیابی کند. به همین منظور با رویکردی کیفی و راهبردی توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و بررسی اسناد و تصاویر موجود، ویژگیهای باغسازی رنسانس، باروک، رمانتیک و باغهای قاجاری در تهران را واکاوی میکند و با رویکردی قیاسی به مطابقت اصول و ساختارهای این دو میپردازد. آنچه مشخص است باغسازی در دوران رنسانس، باروک و رمانتیک، به عنوان شاخصترین سبکهای باغسازی در اروپا، تفاوتهای اساسی دارند و گرتهبرداری سطحی از آنها منجر به ساختاری التقاطی در باغهای تهران شده است. با این حال الگوی باغ ایرانی در بسیاری از موارد همچنان قابل مشاهده است.
- چکیده انگلیسی: The concept of garden was created in Iran from ancient era and kept continue until contemporary time. During Qajar era and after the emergence of thought revolutions, ancient urban structures including Iranian gardens did not remain stable as before. Thus, changes have been made in their apparent structure. In the meantime, Tehran's gardens have been affected to a great extent by Renaissance, Baroque, and Romanticism and the garden's structure has changed in terms of its appearance. The researchers attributed such changes in appearance to Europe or the West without referring back to any particular style or school of art. Meanwhile, landscape schools in Europe are so much different in terms of their country of origin and their historical-philosophical background and it is vague to argue that gardens constructed during the Qajar era have been affected by European countries by large.
An investigation of contextual elements and thought patterns contributing to garden construction in Renaissance, Baroque, and Romantic styles and their recognition in Tehran's gardens constructed during Qajar era can reveal their correlation in terms of their style differences and components affecting them.
This study is an attempt to prohibit the use of European style of garden construction in Iran and identify the features and impacts of Renaissance; Baroque and Romantic styles in gardens constructed in Tehran during the Qajar era. This study follows a qualitative design. Descriptive-analytical approaches as well as library resources and literature on Romantic, Renaissance, and Baroque gardening styles during the Qajar era have been used in this study. Besides, a comparison has been made between these styles in terms of their principles and constituting elements. It's apparent that garden construction during the renaissance, Baroque, and Romantic periods, as distinguished European style s of constructing gardens in Europe, are different from each other, therefore, their shallow imitation of style resulted in an eclectic structure in Tehran gardens; however, the prototype of Iranian garden is still persistent in some cases.- انتشار مقاله: 01-07-1399
- نویسندگان: امین ماهان,ریحانه خرم رویی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: هویت شهر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: منظر,منظر فرهنگی,منظر آیینی,عینیت,ذهنیت
- چکیده: منظر پدیدهای عینی-ذهنی است که در پی فهم انسان از محیط شکل گرفته و در بستر تاریخ و زمان اشکال مختلف به خود میگیرد. در این میان گاه منظر با مفاهیم هویت بخشی همچون فرهنگ و آیین عجین شده و جلوههای عینی و ذهنی ویژهای را با توجه به موقعیت-های مکانی خاص، بوجود آورده است. از این رو این مقاله سعی دارد تا با واکاوی مفاهیم منظر و آیین و بازشناسی مفهوم منظر آیینی، جلوههای ظهور آن در ایران را شناسایی نماید. روش تحقیق این مقاله، از نوع کیفی است و ترکیبی از روش تحقیق تحلیلی-توصیفی و استنادی بکار برده شده است. بر این اساس با استفاده از روش کتابخانهای و بهرهگیری از منابع معتبر نوشتاری، طیف گستردهای از منابع مرتبط با منظر و آیین مطالعه گردید و با بررسی تطبیقی، به شیوه استنباطی و استنتاجی به تحلیل مصادیق ارائه شده از منظر آیینی و وجوه آن پرداخته شده است.
- چکیده انگلیسی: The landscape is an objective-minded phenomenon that is shaped by the human understanding of the environment and takes on different forms in the context of history and time. In the meantime, the paradigm has been created with concepts of identity, such as culture and religion, and created a specific objective and mental effects with respect to particular spatial situations. The core of the cultural landscape is seen by three elements of the environment, time, and man. The two-way relationship between each of these factors leads to the creation of a new element. Human beings reminisce over time and shape history. A factor that has been one of the main cornerstones of culture in human life and human history (requiring space to remain in time).The presence of human beings in the environment and its experience will lead to the formation of space, a place where human presence is meaningful, and the agent that creates the dimension of memory and creation of the mind in the landscape.Rites are a symbolic social show that appears under certain conditions in the community, and it is up to the people of the community to act in that particular way. Rites in all human societies are sacred acts That members of the community feel committed and committed to doing so. The ritualistic aspect is part of a cultural perspective that reflects the customs, ceremonies, religions and religious rituals. Ceremonies such as the Nowruz ceremony in Iran, the celebration of cherry blossoms in Japan, the celebration of watering in Thailand, cheesecloth in the UK, and many others are nature-shaped ceremonies, rooted in respect for natural elements. The ritualistic view as a subset of the perspective and as an important part of the cultural landscape is considered to be the reaction of society to its spiritual needs.The ritualistic view as a subset of the landscape and culture has the same characteristics of both. According to the definitions given in the ritual section, the ritualistic aspect is initially formed in the context of nature; Because nature, the bed and the creator of the elements constitute the ritual. Nature is the context in which man and history are formed, and their interaction with nature leads to the creation of culture and religion. Perhaps the strongest link in the nature and customs of the people can be found in ritual and sacred centers. From the past, living near human nature has been very important to humans Therefore, this paper tries to identify the effects of its appearance in Iran by examining the concepts of the landscape and the ritual and the recognition of the ritualistic concept. The research methodology of this paper is of a qualitative type and combines an analytical-descriptive and citation research method.Based on this, using a library method and using authoritative sources, a wide range of sources related to the landscape and religion was studied. By comparative study, inferential and inference method was used to analyze the cases presented in the ritualistic viewpoint And its aspects have been addressed.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: ریحانه خرم رویی,امین ماهان,احمد علی فرزین
- مشاهده