در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عضویت,خودشکوفایی,تعهد ورزشی,رهبری معنوی,رضایت ورزشی
- چکیده: در این پژوهش هدف آزمون مدل رهبری معنوی بر تعهد ورزشی، رضایت ورزشی و بهره وری با میانجی خودشکوفایی و عضویت در ورزشهای انفرادی و تیمی بود. جامعه آماری پژوهش 409 نفر ورزشکار بودند. روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی است. به منظور تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها آزمونهای آماری ضریب آلفای کرونباخ (برای تعیین پایایی مؤلفه های پرسش نامه)، KMO و کرویت بارتلت (برای تعیین کفایت نمونه گیری)، تحلیل عاملی اجزای اصلی (برای تعیین روایی سازه) و معادلات ساختاری (برای آزمون مدل) استفاده شد.. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه 40 سؤالی رهبری معنوی فرای (2016)، 56 سوالی رضایت ورزشی چلادورای (1998) و 58 سوالی تعهد ورزشی اسکانلان (2015) بود.
براساس نتایج، رهبری معنوی درهر دو ورزشهای انفرادی و تیمی رابطۀ مثبت و معنیداری با تعهد ورزشی، رضایت ورزشی و بهره وری دارد. همچنین در هر دو الگوی ورزشهای انفرادی و تیمی وجود متغیرهای میانجی، برازش بهتری را به دست میدهد و دو متغیر حس عضویت و خودشکوفایی به عنوان میانجی اثر رهبری معنوی بر این سه متغیر معرفی شدهاند. رهبری معنوی باعث افزایش تعهد ورزشی، رضایت ورزشی و بهرهوری در ورزشهای تیمی و انفرادی می شود.- چکیده انگلیسی: In this research, the aim of the test of spiritual leadership model on sport commitment, sport satisfaction and productivity was calling and membership in individual and team sports. The statistical population included 409 athletes. .
The method of this research is applied in terms of purpose and in terms of correlation method. For descriptive analysis of the data, descriptive statistics were used and for deductive analysis of the data, the Cronbach's alpha coefficient (for determining the reliability of the components of the questionnaire), KMO, and Bright Bartlett (for determining the sampling adequacy), factor analysis of the main components (for determining the structural validity), and structural equations (for model testing) were used.
The data collection tool was a 40-item questionnaire of Fry's Spiritual Leadership (2016), 56 questions of Chelladurai sports satisfaction (1998), and 58 questions of Scanlan's sports commitment (2015).
Based on the results, spiritual leadership in both individual and team sports has a positive and significant relationship with sport commitment, sport satisfaction and efficiency. Also, in both individual and team sports, the presence of mediating variables gives better fit and Two variables of sense of membership and self-actualization have been introduced as the mediator of the spiritual leadership effect on these three variables. Spiritual Leadership Increases Attraction, Fitness, and Productivity In Team and Individual Sports.- انتشار مقاله: 02-10-1397
- نویسندگان: زهره طالبی,رضا نیک بخش,علی محمد صفانیا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: منظر,کارت امتیازی متوازن,دیمتل,نقشه استراتژیک,فدراسیون ورزشهای ناشنوایان
- چکیده: هدف از اجرای پژوهش حاضر، تدوین مناظر و طراحی نقشه استراتژیک فدراسیون ورزشهای ناشنوایان جمهوری اسلامی ایران با استفاده از کارت امتیازی متوازن و تکنیک ساختاری مقایسات زوجی دیمتل بود.
پژوهش حاضر از نوع تحقیقات آمیخته وبه روش کمی وکیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی ۹۰ نفر از کارشناسان، اعضای مجمع عمومی فدراسیون، بودند که ۷۳ نفر طبق جدول مورگان بهصورت هدفمند انتخاب گردیدند ودر بخش کیفی از مشارکت12 نفر از اعضای شورای راهبردی بهره گرفته شد. ابزار مورداستفاده، پرسشنامه محقق ساخته تعیین مناظر بود که روایی آن به تائید 5 نفر از اساتید و پایایی ان با آزمون آلفای کرونباخ و ضریب 82/. مورد تابید قرار گرفت. آزمون فرضیهها بهوسیله آزمون خی دو وspss23 انجام شد و در ترسیم نقشه استراتژیک از تکنیک دیمتل و مدل اصلی نقشه استراتژیک طراحیشده توسط کاپلان و نورتون در سازمانهای غیرانتفاعی بهره گرفته شد.
در این پژوهش مناظر، نقشه استراتژیک فدراسیون ورزشهای ناشنوایان، روابط علی و معلولی مستقیم و غیرمستقیم راهبردها، شدت میزان تأثیرگذاری هرکدام از استراتژیها در دستیابی به برنامههای فدراسیون در افق در نظر گرفتهشده و نیز تقدم و تأخر آن را در دستیابی به هدف ترسیم گردید.
نتیجهگیری: نقشه طراحیشده تسهیلگر مسیر دستیابی به مأموریت و استراتژیهای مشخصشده برای فدراسیون ورزشهای ناشنوایان از مجرای جاریسازی و پیادهسازی استراتژیهاست- چکیده انگلیسی: The purpose of this research was to design perspective and strategic map for Deaf Sports Federation using DEMATEL paired comparisons method and Balanced Scorecard. The research was a The study was a mixed method research. The statistical population of the research was in the quantitative section of 90 experts, members of the General Assembly of the Federation, which 73 were selected according to the Morgan table. The qualitative section was used to co-operate with 12 members strategic Council. The tool was a researcher-made questionnaire designed to determine the scenery whose validity was confirmed by 5 professors and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha and Coefficient 82 /. The case was flooded. The hypothesis test was performed using Chi-square and SPSS23 tests, and in the drawing of a strategic plan, the Dimetal technique and the main model of the strategic map designed by Kaplan and Norton in non-profit organizations were used.In this research, the perspective, strategy map, the direct and indirect causal and causal relationships of strategies, the intensity of each strategy's influence on the achievement of federation programs in the horizon, and its priority and late It identifies it in achieving the goal.Designed map, Facilitates the path to achieving the mission and strategies specified for the Deaf Sports Federation from the direction of streaming and implementing strategies.
- انتشار مقاله: 23-08-1397
- نویسندگان: علیرضا صفر علیزاده,رضا نیک بخش,اکبر آفرینش خاکی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: هویت سازمانی,وفاداری مشتری,انگیزه مشتری,تکرار خرید مشتری
- چکیده: بحث هویت سازمانی یکی از چالش برانگیزترین مباحث سازمانی است که آثار عمیقی را بر زندگی افراد و جوامع مىگذارد و رابطه مستقیم با اعمال و رفتار سازمانها دارد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نقش هویت سازمانی در موفقیت بازاریابی ورزشی انگیزه محور در سطح مدیران و رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی بود و دادههای آن بهصورت میدانی و پرسشنامه جمعآوری شد. جامعه آماری این تحقیق شامل 285 نفر از مسؤلین ادارات تربیت بدنی دانشگاههای آزاد ایران بود. نمونه آماری این تحقیق، تعداد 162 نفر بود که با جدول مورگان حجم آن تعیین گردید. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بود. متغیر مستقل (هویت سازمانی) و متغیرهای وابسته وفاداری و تمایل به تکرار خرید مشتری و انگیزه مشتری متغیر میانجی بود. متغیرها با پرسشنامه استاندارد سنجیده شد. برای تجزیه تحلیل دادهها از برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها آزمون کولموگروف-اسمیرنوف بهکار رفته و به منظور بررسی فرضیههای تحقیق از آزمون همبستگی استفاده میشد. و در نهایت برای آزمون مدل مفهومی تحقیق از مدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISRL انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مؤلفه هویت سازمانی بر انگیزش مشتریان و در نتیجه بر وفاداری و تکرار خرید مشتریان (دانشجویان) تأثیر معناداری دارند. همچنین یافتهها نشان داد که انگیزش بر میزان وفاداری و تکرار خرید مشتری به ترتیب تأثیر معناداری دارد (سطح معنیداری50/0≥α). نتایج تحقیق بیانگر آن است که هویت سازمانی مدیران و رؤسای ادارات تربیت بدنی دانشگاههای آزاد اسلامی ایران بهعنوان یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده موفقیت دانشگاه آزاد در محیط رقابتی امروز در جذب دانشجو باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
- چکیده انگلیسی: Organizational identity is one of the most challenging issues in organizations which heavily influences their development. Universities are no exception to this in their attempt to enroll more students in the present competitive situation. The present study aimed at analyzing the effect of organizational identity on the loyalty of students and their willingness to stay longer with the university and participate in the sport activities, taking into account the motivation as an intervening variable. The study was applied in nature and the field data were collected through questionnaires. A sample of 162 participants were selected from the population of 285 people based on Morgan’s Table. Kolmogorov-Smirnov Test was used to analyze the obtained data and control the normality of distributions. In order to evaluate the research hypothesis, correlation test was employed and eventually, structural equation modeling (SEM) was used to test the conceptual model of the study using SPSS and LISREL software. Findings suggested that the components of organizational identity had a significant effect on the students’ motivation and as a result, on their loyalty and repeating purchase. It was also found that customers’ motivation had a significant effect on their loyalty and continuous participation in sport activities. The organizational identity is recommended as one of the most important factors affecting the success in enrollment of more students in universities and higher education centers.
- انتشار مقاله: 08-04-1399
- نویسندگان: حمیدرضا ثمری خلج,مونا رضایی,رضا نیک بخش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: روش دلفی,ورزش,نظریه داده بنیاد,محیط زیست,مدل
- چکیده: امروزه بحران های محیط زیستی افزایش یافته وتلاش های گسترده ای رامی طلبد.ورزش به دلیل ارتباط نزدیک با محیط زیست صدمات فراوانی به آن وارد کرده وضرورت دارد تا در این زمینه برنامه ریزی و پژوهش صورت گیرد. این پژوهش با بهره گیری ازروش نظریه داده بنیاد به دنبال تدوین مدل پارادایمی خط مشی های محیط زیستی در ورزش کشور بر اساس مدل استراوس و کوربین است.بدین منظور15 مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان محیط زیست درورزش انجام شد. ازداده های خام1303نکته کلیدی ودرکدگذاری باز250مفهوم انتزاعی درقالب61مقوله اصلی.و در کدگذاری محوری به یکدیگر مرتبط داده شدند.و درادامه5قضیه درنتیجه کدگذاری انتخابی به دست آمد. نتایج نشان داد شرایط علی (بازیگران محیط زیست در ورزش):متولیان، ذینفعان وکاربران محیط زیست در ورزش.عوامل زمینه ای(رفتار زیست محیطی):دین مبین اسلام و الگو پذیری. راهبردها(ملاحظات محیط زیستی):مدیریت زباله ،مدیریت انرژی ، مدیریت آلودگی، مدیریت تنوع زیستی. پیامدها(بسترهای محیط زیست در ورزش): رویدادهای ورزشی، ساخت اماکن ورزشی،گردشگری ورزشی ووسایل و تجهیزات ورزشی. شرایط مداخله گر: اسناد،تجربیات و سیاست های محیط زیستی داخلی و بین المللی ، عمومی و ورزشی.ودر نهایت مدل پارادایمی ترسیم شد. در بخشی دیگر پرسشنامه تهیه شده از مقوله های از طریق روش دلفی درسه مرحله به خبرگان داده شد.نتایج نشان داد تفاوت انحراف معیارهای دور دوم و سوم کمتر از 1 بدست امده که می توان به این نتیجه رسید که این مقوله ها تاییدوبه عنوان شاخص های نهایی تحقیق پذیرفته شدند.نتایج این پزوهش می تواند مسیرسیاست گذاری،برنامه ریزی وآموزش محیط زیست در ورزش راتسهیل بخشد.
- چکیده انگلیسی: Today, environmental crises have increased and extensive efforts have been made. Exercise has caused a lot of damage due to its close relationship with the environment, and it is necessary to plan and research in this field. This study, using the Grand Method theory, seeks to develop a paradigmatic model of environmental policies in the country's sports based on the Strauss and Corbin model. . This included 15 semi-structured interviews with sports environmental experts. From the raw data of 1303 key points and open coding 250 abstract concepts were broken down into 61 main categories and linked in axial coding. Finally, 5 theorems were obtained as a result of selective coding. The results showed causal conditions (environmental actors in sport): trustees, stakeholders and environmental users in sport. Strategies (environmental considerations): waste management, energy management, pollution management, biodiversity management. Consequences (environmental context in sport): sporting events, sports venues, sports tourism, and sports equipment. Interventional conditions: domestic, international, public and sport environmental documents, experiences and policies. Finally, the paradigm model was drawn using Maxqda software. In the quantitative section using the Delphi three-stage categories questionnaire, the results showed that the difference between the second and third round standard deviations was less than 1, which can be concluded that these categories are confirmed as final indicators. Inquiries are accepted. The findings could facilitate policy-making, planning and environmental education in sports.
- انتشار مقاله: 18-01-1399
- نویسندگان: حسن طاهرخانی,فریده شریفی فر,رضا نیک بخش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت استراتژیک,مشاغل ورزشی,کسب و کار ورزشی,فارغ التحصیلان تربیتبدنی,دانشگاه آزاد
- چکیده: مقاله حاضربرگرفته ازرساله، دکتری که هدف از این پژوهش تحلیل راهبردی سیستم اشتغال مبتنی بر کارآفرینی دانش آموختگان علوم ورزشی دانشگاه آزاد و ارائه راهبردهای مناسب بود. روش تحقیق از نوع توصیفی - تحلیلی انتخاب شد. جامعه آماری شامل اساتید، مدیران و صاحبنظران حوزه آموزش و اشتغال فارغ التحصیلان علوم ورزشی دانشگاه آزاد بود. نمونه آماری به روش قضاوتی و به تعداد 46 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای، مصاحبه، پرسشنامه و دلفی بود. روایی محتوایی ابزارها با استفاده از نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ ارزیابی و تایید گردید. از روش سوات جهت تحلیل یافتهها استفاده شد. 61 مولفه راهبردی شناسایی شده شامل قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها بودند. این مولفه ها در شش منظر؛ ساختاری و مدیریتی، حمایتها و خدمات، آموزشی و علمی، اطلاعات و ارتباطات، صنعت و بازار و فردی و رفتاری چارچوببندی شدند. بیشترین مولفه مربوط به منظر آموزشی و علمی (15 مولفه) و بخش تهدیدها (17 مولفه) بود. ماتریس ارزیابی نشان داد که موقعیت راهبردی در حوزه ثبات (نزدیک به رشد) قرار گرفت. این موقعیت شناسایی نشان از این دارد که علارغم وجود مشکلات مختلف، سیستم اشتغال مبتنی بر کارآفرینی دانش آموختگان علوم ورزشی دانشگاه آزاد نیازمند رسیدن به پایداری نسبی و قرار گرفتن در مسیر رشد دارد.
- چکیده انگلیسی: The aim of this research was Strategic Analysis the Entrepreneurship-based employment system of Graduates Sport Sciences in Azad University and provide appropriate strategies. The research method was descriptive-analytical. The statistical population consisted of experts and knowledgeable about the employment of sport science graduates of Azad University. The statistical population consisted of professors, managers and experts in the field of education and employment of Azad University graduates of sport sciences. The sample of the study was 46 people. Research tools included library study, interview, questionnaire and Delphi. Content validity of the instruments was evaluated by experts and its reliability was assessed by Cronbach's alpha method. Swat method was used to analyze the findings. The 61 strategic components identified included strengths, weaknesses, opportunities, and threats. These components were categorized into six perspectives - structural and managerial, support and services, educational and scientific, information and communication, industry and market and individual and behavioral. Most components were related to educational and scientific perspectives (15 components) and threats (17 components). The evaluation matrix showed that the strategic position was in the area of stability (close to growth). This identification situation indicates that despite the various problems, the entrepreneurship system based on entrepreneurship of Azad University graduates requires relative stability and growth path.
- انتشار مقاله: 12-09-1399
- نویسندگان: بهرام صالح نیا,علی محمد صفانیا,محمدرضا برومند,رضا نیک بخش
- مشاهده