در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم و فنون هستهای
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مجتمع سوخت,شبکهی نگهدارنده,پارامترهای ترموهیدرولیکی
- چکیده: شبکههای نگهدارنده در مجتمعهای سوخت هستهای از جمله تجهیزاتی هستند که با ایجاد اغتشاش و هدایت جریان سیال در زیر کانالها روی توزیع جریان سیال خنککننده اثر میگذارند. در این مقاله یک دسته میلهی سوختی شامل 60 میلهی سوخت به همراه 4 شبکهی نگهدارنده مطابق با ابعاد اصلی رآکتور VVER-440 مدلسازی و به روش عددی حل شده است. از 3 مدل تلاطم استفاده شد. نتایج نشان داد در حالتی که از شبکههای نگهدارنده در طول دسته میلهی سوخت استفاده شود؛ ضریب انتقال حرارت در طول کانال نسبت به حالت بدون شبکهی نگهدارنده افزایش مییابد. البته با اضافه کردن این شبکهها افت فشار نیز افزایش مییابد. نتایج حاصل از این پژوهش برای طراحی و ساخت مجتمعهای سوخت و به دست آوردن پارامترهای ترموهیدرولیکی مربوط به بهینهسازی انتقال حرارت میلهها کاربرد دارد.
- چکیده انگلیسی: The spacer grids in nuclear fuel assembly are one of the equipments that affect the fluid flow distribution with the creation of turbulence and driven fluid flow in a sub-channel. In the present paper, the fuel bundle in the VVER-440 nuclear reactor that contains 60 fuel rods and 4 spacer grids has been simulated and solved by a numerical method. Three turbulent models were used. The results showed that using spacer grids over the fuel bundle led to an increase in the heat transfer coefficients. However, these grids increase the pressure drop. The results of this research can be used to design and manufacture the fuel assembly and obtain the relevant thermo hydraulic parameters to optimize the heat transfer of fuel rods.
- انتشار مقاله: 06-10-1390
- نویسندگان: مجید عسگری,منصور طالبی,محمدرضا عبدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله صنایع چوب و کاغذ ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تحلیل شبکه ای,ارومیه,سوآت,زراعت صنوبر
- چکیده: زراعت چوب یکی از راهبردهای برنامههای توسعه کشور برای اصلاح نظام بهرهبرداری از منابع طبیعی است. صنوبر یکی از گونه-های شناخته شده برای زراعت چوب در کشور بهشمار میرود. این گونه از گونههای تندرشد بهشمار میآید و دارای کلنهای متعددی است که توانایی سازگاری با شرایط اقلیمی مختلفی را دارد. سرعت رشد بالا، بازدهی اقتصادی مناسب و آشنایی سنتی کشاورزان با زراعت صنوبر و وجود رویشگاههای مناسب در کشور از مزیتهای توسعه زراعت صنوبر است. با این حال نتایج تحقیقات گذشته بیانگر موانع متعدد موجود بر سر راه توسعه طرحهای صنوبرکاری و لزوم برنامهریزی راهبردی برای توسعه آن است. آنچه که امروزه ضروری به-نظر میرسد یافتن راهبردهایی برای برداشتن این موانع است. بر همین اساس، تحقیق حاضر با دیدی جامعنگر سعی بر شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای صنوبرکاری دارد و مناسبترین راهبردها برای توسعه زراعت چوب در شهرستان ارومیه را ارائه کرده است. این تحقیق به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. در این مطالعه برای تعریف راهبردها از تحلیل سوآت و برای الویتبندی راهبردها از روش تحلیل شبکهای استفاده شد. نتایج نشان داد سابقه زراعت صنوبر در منطقه بهعنوان مهمترین نقطه قوت در زمینه توسعه مطرح است و کاربردهای فراوان چوب صنوبر در الویت بعدی پس از آن قرار دارد. جایگزین شدن روزافزون کشت صنوبر با کشتهای جایگزین یکی از نقاط ضعف اصلی توسعه چوب صنوبر در منطقه است. پس از آن دیربازده بودن سودآوری زراعت صنوبر در الویت دوم قرار دارد. مهمترین فرصت پیش روی توسعه، از نظر متخصصین ایجاد نظامهای اعتباری جهت حمایت از توسعه بوده و مهمترین تهدید پیش روی توسعه عدم تامین مخارج زارعین بهصورت سالیانه است. همچنین نتایج الویتبندی راهبردها نشان داد، روشهای نوین آبیاری با هدف کاهش مصرف آب و برنامهریزی برای آموزش اصول صحیح و فنی مراحل کاشت، داشت و برداشت بهعنوان مهمترین راهبردها مطرح هستند.
- چکیده انگلیسی: Wood farming is one of the strategies of agricultural development programs to reform unsustainable exploitation of natural resources. Poplar is one of the known species for wood farming in the country. This species is fast-growing and has numerous Colognes has the ability to adapt to different climatic conditions. Fast growth, good economic returns and traditional agricultural knowledge, favorable habitat to agriculture are advantages of poplar for agricultural development. However, the result of previous studies indicates existing barriers to the development of plantation and its development need strategic planning. What seem essential today are strategies to overcome these obstacles. Accordingly, this present study with a holistic view trying to identify the strengths, weaknesses, opportunities and threats of poplar farming. And the most appropriate strategies for the development of poplar farming in Urmia have offered. This research was a Field study and conducted using questionnaires. In this study, strategies were defined using SWOT analysis and the strategies were prioritized using analysis network process. The results showed the history of poplar farming in this region is the most important benefit to development and the many uses for poplar wood is the next priority. Increasingly replacement of poplar farming with alternative cultures is one of the main weaknesses of poplar farming development in this region. After that long return of profitability in poplar farming is the second priority. The most important opportunities for the development were the development of credit specialists to support of poplar farming and the most important threat was lack of annual financing of farmers. Also the results of strategic prioritization showed, Modern irrigation methods to reduce water consumption and planning to teach correct principles of technical planting, farming and harvesting are considered as the most important strategies.
- انتشار مقاله: 14-06-1395
- نویسندگان: سعیده خیاطی نژاد,امید حسین زاده,مرضیه حجاریان,محمدرضا عبدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علمی مهندسی مکانیک
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودرو الکتریکی,باتری لیتیوم-یون,جوشکاری التراسونیک,تب باتری
- چکیده: در سال های اخیر، استفاده از خودروهای الکتریکی و هیبریدی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مهمترین قسمت های این خودروها باتری های لیتیوم-یونی آنها می باشد که از اتصال تعداد قابل توجهی از تب های الکترود به یکدیگر بدست می آیند. لذا تولید این باتری ها مستلزم استفاده از میزان قابل توجهی از اتصال از قبیل اتصال جوشی می باشد تا ظرفیت و توان مورد نیاز را پاسخگو باشد. این در حالیست که همواره استفاده از روش های جوشکاری ذوبی از قبیل جوشکاری نقطه ای مقاومتی و جوشکاری لیزر برای اتصال مواد ناهمسان با ضریب هدایت حرارتی بالا با مشکلاتی روبرو بوده است. جوشکاری التراسونیک یک روش جوشکاری نیمه جامد می باشد که در دهه های گذشته به طور گسترده در صنایع ساخت نیمه هادی ها مورد استفاده قرار گرفته و اکنون نیز در صنعت خودروسازی در تولید باتری های لیتیوم-یونی بکار گرفته می شود. در این مقاله به بررسی زوایای مختلف استفاده از فرایند جوشکاری التراسونیک در فرایند تولید این باتری ها پرداخته شده است.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 01-07-1396
- نویسندگان: محسن آقامحمدپور,پیمان اسماعیل زاده,رضا عبدی بهنق,بشری کرمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علمی مهندسی مکانیک
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دما,پلاستیک,جوشکاری لیزر عبوری,ماده جاذب,زمان پرتودهی
- چکیده: استفاده از لیزر در جوشکاری پلاستیکها در اوائل دهة 1970 م مطرح شد. اگرچه کاربردهای گستردة صنعتی این فناوری در جوشکاری پلاستیکها از سالهای پایانی دهة 1990 آغاز شده است. در جوشکاری لیزر عبوری، قطعاتی که باید بههم متصل شوند در کنار هم قرار میگیرند و تولید حرارت و ایجاد منطقة جوش همزمان با هم صورت میپذیرد. در این روش یکی از قطعاتی که قرار است جوش شود باید قابلیت عبوردهی پرتو لیزر را داشته باشد و قطعة دیگر میتواند شفاف یا غیرشفاف باشد که در حالت شفافبودن قطعة دوم، باید از یک مادة جاذب در فصل مشترک دو قطعه استفاد کرد. پرتو لیزر در قطعة شفاف نفوذ کرده و با رسیدن به قطعة جاذب در فصل مشترک دو قطعه کار به حرارت تبدیل میشود و منطقة جوش را ایجاد میکند. در این مقاله سعی شده است با مرور تاریخچة جوشکاری لیزر عبوری با تکیه بر کارهای تجربی به بررسی قابلیتهای فرایند، پارامترهای مؤثر بر آن و کاربردهایش پرداخته شود.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 05-06-1396
- نویسندگان: تهمینه عدیلی,رضا عبدی بهنق
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علمی مهندسی مکانیک
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اکستروژن,براده,بازیافت حالت جامد,ماشینکاری فلزات
- چکیده: برادههای ماشینکاری فلزات از جمله مهمترین منابع بازیافت بهشمار میروند که بازیافت و برگرداندن آنها به چرخه تولید میتواند منافع بسیاری برای واحدهای تولیدی بههمراه داشته باشد و از هدررفت منابع جلوگیری کند. با توجه به بازده پایین روشهای ذوبی و ملاحظات زیستمحیطی، محققان همواره درپی روشهایی بودهاند تا از این طریق عملیات بازیافت به سادهترین حالت و زیر دمای ذوب فلز انجام شود. هدف این مقاله، ارائة گزارشی دربارة مهمترین فرایندهای موجود در بازیافت حالت جامد برادههای ماشینکاری فلزات گوناگون است. در این رهگذر، با مرور تاریخچة بازیافت حالت جامد به بررسی چهار فرایند اکستروژن گرم، تغییر شکل پلاستیکی شدید، فورج و اکستروژن اصطکاکی پرداخته میشود. در هر بخش سعی شده است تا با ارائة توضیحات، مقایسة روشهای معمول و درکی مطلوب از مزایا و محدودیتهای هر یک از روشها ممکن شود. مرور تاریخچة فرایندهای حالت جامد نشان میدهد که این فرایندها میتوانند جایگزین مناسبی برای فرایندهای ذوبی محسوب شوند.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 02-02-1396
- نویسندگان: رضا عبدی بهنق,هادی عبداللهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله آب و فاضلاب
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: جریان محیط زیستی,رودخانه زاب,اکو- هیدرولیکی,اکو- هیدرولوژیکی
- چکیده: برآورد نیاز جریان محیط زیستی در اکوسیستمهای رودخانهای در ایران کار جدیدی است. هدف اصلی در این پژوهش، ارزیابی جریان محیط زیستی به روشهای مختلف در یک رودخانه شاخص، با جریان دائمی بود. در این بررسی، نیاز اکولوژیکی رودخانه مشترک مرزی زاب در شمال غرب ایران در سه بازه مختلف، در طول 160 کیلومتر با روش هیدرولیکی محیط خیس شده با دو الگوریتم شیب منحنی و حداکثر انحنا، همچنین با روش ترکیبی شبیهساز زیستگاه و نیز روش کنترل کیفیت آب، برآورد شد. نتایج برآورد به روشهای اکو- هیدرولیکی با نتایج شبیه روشهای اکو- هیدرولوژیکی مقایسه شد. نتایج ارزیابی نشان داد که روش اکو- هیدرولوژیکی شامل "انتقال منحنی تداوم جریان در کلاس زیستی B (حفاظت پایدار تنوع زیستی با وجود طرحهای توسعه منابع آب)، برای بازه بالادست (درابکایخانه)، گزینه مناسبی است. در این گزینه زرده ماهی بهعنوان گونه شاخص زیستی انتخاب شد. درحالیکه روش ترکیبی اکو- هیدرولیکی برای دو بازه میانی و پاییندست (گرژال و پل سردشت)، مناسبتر هستند. بر این اساس، دبی جریان متوسط محیط زیستی در سه بازه بالا بهترتیب 3/2، 6/7 و 9/7 مترمکعب بر ثانیه بهدست آمد. توزیع ماهانه جریان محیط زیستی در هر یک از سه بازه نیز تعیین و پیشنهاد شد.
- چکیده انگلیسی: The assessment of environmental flows in a river ecosystem is a new practice in Iran. The main aim of the present study was to use different Eco-hydraulic-hydrologic methods to determine the environmental flow requirements in a typical perennial river. The ecological needs of the transboundary Zab River (located in the northwest of Iran) were investigated in three different reaches along the 160 km length of the river course using the hydraulic-wetted perimeter method (and taking advantage of the two different algorithms of slope method and maximum curvature), the synthetic habitat simulation method, and the water quality control method. The results were compared with those obtained from different echo-hydrologic methods. It was found that the FDC Shifting method (considering Class B: ecologically important rivers despite water resources development) is well adapted to the conditions in the upper reaches of the river (Derabkay Khaneh). The synthetic Eco-hydraulic method is to be recommended for the middle and downstream reaches (Grezhal and Pol–Sardasht) providing the ecological requirements of the Barbus Capito fish (as the bio– indicator species) are met. The mean annual flows in the three river reaches are determined as 2.3, 7.6, and 7.9 m3/s, respectively. The potential monthly flow rates are also proposed for preserving the riverine life.
- انتشار مقاله: 25-08-1392
- نویسندگان: رضا عبدی,مهدی یاسی,حسین صدقی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله پژوهشهای گیاهی (مجله زیست شناسی ایران)(علمی)
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فلاونوئید,فنل کل,درمنه کوهی,اشعه گاما,تانن های کندانسه
- چکیده: در این پژوهش اثر پرتوهای گاما با میزان انرژی و قدرت نفوذ بالا جهت تولید متابولیت های ثانویه مورد بررسی قرار گرفت. جوانه های جانبی گیاه پس از دو هفته رشد در محیط کشت MS در معرض سه دوز 50، 100 و 200 گری پرتو گاما قرار داده شد و پس از چهار هفته رشد در شرایط درون شیشه فاکتورهای فیزیولوژیکی و عوامل آنتی اکسیدان اندازه گیری شد. طبق تنایج حاصل شده در این تحقیق، پرتو گاما سبب افزایش میزان وزن تر و خشک گیاهان گردید. فنل کل به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان در گیاه و کالوس همراه با زیاد شدن شدت دوز تابش افزایش پیدا کرد و میزان این ترکیب در کالوس به طور قابل توجهی بیشتر از گیاهان بود. میزان تانن های کندانسه در گیاهان با تابش پرتو گاما کاهش یافت و در دوز 100 به حداقل خود رسید. دوزهای 50 و 100 گری اشعه گاما سبب افزایش و دوز 200 گری باعث کاهش میزان فلاونوئید تام گیاهان گردید، همچنین از طرف دیگر پرتو گاما اثری بر میزان تانن های کندانسه و فلاونوئید تام کالوس درمنه کوهی نداشت و اختلاف معنی داری بین هر یک از تیمارها و نمونه شاهد مشاهده نشد. به طور کلی نتایج نشان داد گیاهان و کالوس تابش دیده برای مقابله با آسیب ها و رادیکال های آزاد تولید شده و رخ داد پی در پی واکنش های اکسیداسیون، با توجه به خاصیت آنتی اکسیدانی ترکیبات فنلی، گیاه را در برابر استرس اکسیداتیو و اثرات بیومولکولی اشعه گاما حفظ می کند.
- چکیده انگلیسی: In this research, we used gamma rays with high energy that can cause gene expression and genetic variation to produce aspecial plant with high level of secondry metabolite. Propagated plants were exposed to gamma radiation with 50,100 and 200 Gy after two weeks and were tshen grown in vitro culture. Then physiological and antioxidnt parameters measured. Dry and fresh weight were increased with gamma rays. Total phenolic was increased after exposer of plant and callus to gamaradiation. The amount of condensed tannins in plant showed a decrease in 50 and 100 dose of radiation samples and increased in 200 Gy. Amount of condensed tannins in callus didn’t display differences between control and treated samples. Total flavonoid in plant significantlywas increased in 50, 100 Gy and was decreased in 200 Gy and this substance didn’t change in callus. Results showed expose plant and callus with phenolic substance can tolerate lots of damages and free radicals.
- انتشار مقاله: 19-09-1393
- نویسندگان: شبنم جلیلی,علی اکبر احسانپور,غلامرضا اصغری,محمد رضا عبدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Veterinary Research
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اپیدمیولوژی,تشخیص مولکولی,کبوتر,گاماکرونا ویروس
- چکیده: زمینه مطالعه: کروناویروسها طیف گستردهای از بیماریهای تنفسی، رودهای، کبدی، عصبی با حدتهای مختلف در گربه، سگ، خوک، جوندگان،گاو، پرندگان و انسان ایجاد میکنند. توانایی بالای کروناویروسها در جهش و نوترکیبی به آنها این امکان را میدهد که در میزبانهای مختلف و شرایط اقلیمی متفاوت، فعال باشند. با توجه به احتمال وجود گاماکروناویروس در جمعیت پرندگان کشور از جمله کبوتران و همچنین عدم وجود اطلاعات کافی در این مورد، انجام مطالعهای به منظور جداسازی و شناخت خصوصیات مولکولی کروناویروس کبوترها ضروری به نظر میرسید. هدف: هدف از این مطالعه ردیابی مولکولی کروناویروس پرندگان درجمعیت کبوتران استان تهران بود. روش کار: از 25 گلههای کبوتر تعداد 250 سواب نای و 250 سواب کلواک، 20 نمونه از هر گله در سال 1393 در محدوده استان تهران به صورت تصادفی به منظور ردیابی گاما کرونا ویروس جمع آوری گردید. پس از استخراج RNA، ردیابی ویروس با استفاده از پرایمرهای ژنهای نوکلئوکپسید (N) و ناحیه غیر قایل ترجمه ناحیه ‘3 (’UTR3) و با استفاده از کیت One-step RT-PCR شرکت کیاژن انجام گرفت. نتایج: نمونه نایی در یک گله کبوتر از 25 گله مورد مطالعه (4٪) مثبت گردید. نتیجه گیری نهایی: نتایج این مطالعه حضور گاما کروناویروس در جمعیت کبوتران ایران را اثبات و قسمتی از نقشه اپیدمیولوژی این ویروس را تکمیل نمود. همچنین با توجه به میزان پایین شیوع عفونت گاما کروناویروس در کبوتر ، پیشنهاد میشود نمونهگیری از کبوترهایی که دارای علایم بالینی از جمله علایم تنفسی و گوارشی هستند و همچنین از کبوترهایی که در تماس باسایر گونههای پرندگان و یا نزدیک به مرغداریها میباشند، صورت بگیرد.
- چکیده انگلیسی: BACKGROUND: Coronaviruses have a wide range of host tropism causing respiratory, enteric and central nervous system diseases in pigs, cats, dogs, rodents, cattle, avian species and human. Coronaviruses undergo genetic mutations and recombination at high rates which make them able to infect a wide range of host species from different geographical locations. According to the possible existence of gammacoronavirus in Iranian bird population including pigeons and lack of information about virus prevalence, isolation and molecular characterization of pigeon coronaviruses are needed. OBJECTIVES: The present study was conducted to detect avian coronavirus in flocks of Tehran province. METHODS: samples were randomly collected from 25 pigeon flocks of Tehran province (250 tracheal swabs and 250 cloacal swabs, 20 specimens from each flock) between 2014-2015. The viral RNA was extracted from swab samples and RT-PCR reaction was run using the QIAGEN one-step RT-PCR Kit with primers targeting nucleocapsid (N) gene and 3’ untranslated region (3’-UTR) of gammacoronavirus. RESULTS: Gammacoronavirus was detected in one out of 25 (4%) flocks. CONCLUSIONS: The results of this study approve the presence of gammacoronaviruses in pigeon population and help to complete the map of epidemiology of the virus in Iran. According to the low prevalence rate of coronavirus in pigeons, samples should be collected from pigeons showing respiratory or enteric signs of disease or from pigeons having contact with other birds or those which are housed near poultry farms.
- انتشار مقاله: 27-08-1395
- نویسندگان: آرش قلیان چی لنگرودی,وحید کریمی,محمدرضا عبدی حاجی,مهدی وصفی مرندی,مسعود هاشم زاده,حسین مقصودلو,علی مدحی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: جهانی رسانه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: جنسیت,تحلیل گفتمان انتقادی,آگهیهای بازرگانی,عناصر زبانی,تحلیل فرازبانی
- چکیده: مطالعۀ انتقادی آثار رسانه ای برای آشکارسازی لایه های گوناگون آنها با اقبال پژوهشگران و جامعۀ علمی روبرو شده است. پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی ـ تحلیلی است که به مطالعۀ انتقادی تبلیغات تجاری تلویزیونی ایران بر اساس نوع مخاطب زن و مرد پرداخته است. برای این منظور تعداد 10 فقره آگهی تلویزیونی تجاری اخیر پخششده از تلویزیون ایران بر اساس دیدگاه کوک مورد مطالعه قرار گرفته است. تحلیل یافته های تحقیق بیانگر آن است که در آگهی های تلویزیونی از ابزارهای زبانی نظیر شعر، ضرب المثل، استعاره، تکرار، کنایه، بزرگنمایی، جناس و غیره برای جلب توجه مخاطب به کالای تبلیغی و انتقال مفهوم استفاده میشود. وقتی کالایی تبلیغ می شود هدف آن فروش محصولی است که به زعم تولیدکنندگان در بیشتر موارد انتخاب کردن و انجام کارها را برای مخاطبان ساده تر و راحت تر میکند. همچنین با برانگیختن برخی ویژگیهای جنسیتی مختص به جنس زن نظیر زیبایی، آراستگی، کدبانوگری و مانکنیسم و برخی ویژگیهای جنسیتی خاص مردان نظیر تناسب اندام، کسب مقبولیت بیشتر در محیط کاری، تأکید بر نقش تأمینکنندگی مرد، مخاطب را به خرید محصول ترغیب میکند. به دلیل وجود تفاوتهای جنسیتی در جامعه، در ایدئولوژی های بکاررفته در آگهی های میان مخاطبان زن و مرد نیز تفاوت هایی وجود دارد. بر اساس یافتههای تحقیق، تفاوت های جنسیتی در مخاطب زن و مرد از طریق عناصر زبانی مانند ویژگی های نحوی، آوایی، معنایی و عناصر فرازبانی مانند ایدئولوژی، پیام نهفته در تبلیغ، لحن، صدا، و طرز بیان مورد توجه سازندگان آگهی های بازرگانی قرار گرفته است.
- چکیده انگلیسی:
Received: 06/05/2017
Accepted: 30/01/2018
Extended Abstract
Introduction and statement of the problem:
The critical analysis of media discourse as an attempt to characterize the features and to unravel the hidden layers of such discourse has recently attracted many scholars. Meanwhile, advertisement, which has been an influential genre of media discourse, has been a focus of many scholars to launch critical discourse analysis research on them. This is because advertising employs multitude of persuasion techniques in order to convince people to buy certain products. The complexity of the ideological, social, and psychological considerations readily lends the ads genre for such investigations. Moreover, the differential assumptions of the ads targeting men and women are among the interesting factors attracting scholars in that it opens up a legitimate area of investigation. Iranian television ads were selected for investigation in this study as they supposedly address the audience in a culturally tendentious way making it different from similar ads in other countries.
Theoretical background:
According to Williamson (1978), the commercial ads not only try to convince people to buy certain products, but also seek to change the worldview of people. They try to change the mentality of the people in order to create the feeling of lack and need of certain products through employing language and meta-language techniques and building several ideological assumptions (Geis, 1982). Similarly, Vestergaard and Schroder (1994) consider commercial ads as tools to bring about ideological changes in the minds of the people. This is specially the case when a product is introduced in a society where the hunch is that people might not welcome. Commercial products impose themselves to the civilizations and ads are attempts to ensure their survival. The ads producers, just like the producers of commercial products, are intelligent observers of the tendencies and ambitions of the people who envisage the need and do their best to persuade people to follow the line.
A discourse analysis view of the ads is an attempt to find out about such attempts and perhaps the legitimacy of such intent. In the meantime, the fact that different products target men and women, the ads employ completely different paths according to the different world the two genders belong to or the ambitions the two genders pursue. Television ads address a larger population as compared to other types and this makes television ads a more serious topic of investigation due to the probable extensive ideological and social consequences.
Methodology: For the purpose of this study ten Iranian television ads recently aired form the national channels were chosen. Five ads were selected from among the ads targeting the men and the other five were chosen from among the ones targeting the women. The ads were precisely examined for language and meta-language according to Cook (1998), Vestergaard and Schroder (1994) and Godard (2001). The setting, the characters, the effects, and the language the characters employed were all closely examined to find out the assumptions and the ambitions the producers of the ads had considered.
Results and discussion:
It was found that the metalinguistic features of the ads targeting women mostly assume that women are housewives and are mostly obliged to do the chores at home. The settings are mostly limited to the homes. Furthermore, they are seen as consumers and favorer of the modern technologies as opposed to the traditional and mostly manual procedures. Of course, in some cases and contrary to the established mentality, women are encouraged to get out of home and take part in social activities.
The language employed by the characters of the women ads mostly suggested that they prefer beauty, cleanliness, smartness, kindness and socialization.
As for men, it was seen that the meta-language, the setting and the characters show that the men are policy makers, social and outside actors who have the priority over the women at home. However, in some ads, contrary to the established mindset, men are seen as working at home and the kitchen while the women are resting or attending social events.
The language used by the characters suggests masculinity and superiority in a fairly and smartly inbuilt manner. Men are shown to welcome technology, fast food and they frequently appear to accept the role traditionally exclusively assumed by women. Consumerism is also encouraged among men just like among the women.
Conclusion: Some of the results show that the cliché role of men and women (that is outside and social activities for men and inside and house activities for women) is mostly assumed and encouraged in most ads. Nevertheless, some ads try to change the established and taken for granted mentalities and try to introduce social activities for women and inside and chore activities for men.
Prominent result: The ads signal gradual departure from the cliché roles of men and women and encourage role changes primarily to promote consumerism while bringing about radical changes in ideological assumptions. However, the traditionally established values persist in the ads and the traditionally established mentalities are frequently employed perhaps mostly to encourage the predominantly conservative society- انتشار مقاله: 16-02-1396
- نویسندگان: رضا عبدی,ندا منتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: جهانی رسانه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شبکه های اجتماعی,دنیای مجازی,واژگان انگلیسی,تغییر زبانی,گویش وران فارسی
- چکیده: پژوهش حاضر تغییرات اتفاق افتاده در بکارگیری واژگان پرکاربرد گویش وران فارسی را به تفکیک سن و جنسیت آنان مورد مطالعه قرار داده است. زبان به عنوان مهمترین ابزار ارتباطی بشر از طریق فناوری های روز مانند شبکه های اجتماعی زمینه ی ارتباط گسترده تر مردم در گوشه و کنار دنیا را فراهم آورده است. شبکه های اجتماعی مجازی با وجود این که زمان اندکی از تولد آنها سپری شده است، به باور تعدادی از کارشناسان توانسته اند تغییرات قابل توجهی را در حوزه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به وجود آورند. یکی از حوزه های بارزی که تغییر در آنها اتفاق می افتد زبان است و از همین رو به نظر میرسد برای ارایه ی تصویری بهتر از تغییراتی که در زبان فارسی روی می دهد مطالعات نظام مندی لازم است. برای این منظور پرسش نامه ای ویژه تهیه و بین 1300 نفر از گویش وران به صورت چاپی و مجازی توزیع گردید. داده ها جمع آوری و برای سنجش معناداری تفاوت موجود در بکار بستن واژگان زبان فارسی و انگلیسی بین افراد از آزمون خی-دو استفاده شد. نتایج نشان داد که بکارگیری واژگان انگلیسی به جای فارسی در میان گویش وران زبان فارسی با گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به طور معنی داری ترویج یافته است. نتایج این پژوهش ضرورت توجه ویژه ی زبانشناسان و جامعه شناسان را به روند شتابان تغییر زبان فارسی یادآوری می نماید.
- چکیده انگلیسی: Received: 12/22/2015 Accepted: 01/25/2016 Extended Abstract Introduction and statement of the problem: New technologies and the social networks have provided an increasingly facilitated communication among a fast-growing number of people across borders (Crystal, 2004; Ishii, 2011). Some experts believe that, as an inevitable consequence, they have brought about, and continue to do so, some cultural, sociological and political changes (e.g., Jiang, 2000). Meanwhile, language is one of the main affected areas as a result of such a vast use of social networks. Local and native languages are affected by English language dominating social media in an apparently alarming rate, requiring close observation and possible intervention policies. Persian Language is not an exception, yet it is a more susceptible one due to an enormous number of citizens using and joining the social media applications. This study is an attempt to examine the phenomenon in the case of words for which there already exists a native equivalent and probably suggest a solution to safeguard Persian language. Theoretical background: Language change takes place as a result of so many factors. Lexical change, which is one of the dominant changes in language change in general (Trask, 1998), often appears as a result of borrowing and adding new lexical items to the existing lexicon. Borrowing mainly happens due to scientific, social and political reasons. The brand new lexical items mostly appear as a result of scientific developments, while, the words for which a native equivalent already exists, predominantly find a way in the native language for social and political reasons. The social reason refers to the feeling of placing oneself in a higher social status on the part of people using the borrowed words (Lev-Ari & Peperkamp, 2014). According to Khumalo (2004), in language contact studies, languages are presumed to come into contact with each other. In actual fact, it is always the speakers of the languages who are in contact. Their attitudes towards each other will influence the way they speak. It is, however, convenient for those who study language simply to speak about languages as though they had a life of their own. Contact between people speaking different languages can have a wide variety of outcomes. In some cases only a few words are borrowed, in others whole new languages may be formed. The results of such contact differ according to several factors, including the length and intensity of contact between the groups, the types of social, economic and political relationship between them, the functions which communication between them must serve, and the degree of similarity between the languages they speak. Methodology: The current study aims at investigating the changes occurring in the application of frequently used vocabularies of Persian language by taking users’ age and gender into consideration. For the purpose of this study, a list of 60 most frequently used lexical items in the social media are selected and the English and the Persian equivalents are offered to the participants in the form of a 60-item questionnaire to select the preferred one. The questionnaires were distributed among 1300 Persian speakers and the frequencies were calculated for each lexical item. A total of 124 questionnaires were excluded as they were incomplete or illegible. The data were gathered from 1176 returned questionnaires. The chi-square test was employed for testing the significance of difference between using Persian and English lexical items among the age groups and across gender. Results and discussion: The data indicated that users of social networks, including both genders, employed English words more than Persian ones. The data revealed that DOWNLOAD, EMAIL, ONLINE and AKS (عکس) were most frequently used English and Persian lexical items among the males. On the other hand, COPY and MAKHFI (مخفی) were the most frequently used items among the females. Infrequent vocabularies in English and Persian were MUTUAL FRIEND, PIC, CHAP (چاپ) RAYANAMEH ( رایانامه), and BARKHAT ( برخط), respectively. The findings suggest a change in the linguistic taste of Persian speakers, the reasons of which requires a closer analysis. Conclusion: The results indicated that the recent growth in the use of social networks and the virtual space, among other factors, apparently resulted in more significant use of English vocabularies instead of Persian ones. Such a result turned out to keep among different age groups and across both genders. This issue calls for linguists and sociologists’ attentive attention. Prominent result: Among a variety of reasons, the new technologies in modern world have represented and thereby promoted new culture and language. The dominance of new culture and English language over the local native culture and Persian language could lead to an increasing corruption in the native Persian language in the long run. It seems necessary to smartly intervene and make an attempt to preserve the Persian language among the native speakers. The intervention seems plausible specifically in the case of those English words for which the native Persian has approximately fully synonymous lexical items.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: رضا عبدی,فرشته نظری
- مشاهده