در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت دانش,تسهیم دانش,خلق دانش,مصرف کالاهای فرهنگی,کتابداران دانشگاهی,به کارگیری دانش,ذخیرهسازی دانش
- چکیده: این پژوهش با هدف ارزیابی رابطه بین مدیریت دانش و مصرف کالاهای فرهنگی در میان کتابداران دانشگاهی شهر اصفهان (دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان) از خانواده تحقیقات کاربردی و به شیوه همبستگی در سال 1392 انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، 155 نفر شامل کتابداران سه دانشگاه بزرگ شهر اصفهان (دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان) است که به کمک جدول حجم نمونه مورگان و بر اساس روش نمونهگیری سهمیهای و تصادفی تعداد 105 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. برای تجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده از پرسشنامه نیز از نرم افزارهای آماری SPSS 19 و Amos Graphics برای تجزیه و تحلیلهای مدلسازی و معادلات ساختاری استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی نظیر ضرایب همبستگی استفاده شده است. نتایج گویای وجود رابطه معنادار بین دو متغیر اصلی پژوهش در دو بعد بررسی رابطه دو متغیره و در بعد مدلسازی معادله ساختاری هستند. بهنحوی که هر دو ضریب بهدست آمده مثبت و معنادار است. بهعبارت بهتر میزان مدیریت دانش افراد تأثیر مثبت و معناداری بر میزان مصرف کالاهای فرهنگی آنان دارد.
- چکیده انگلیسی: This study aimed to evaluate the relationship between knowledge management and consumption of cultural goods among academic librarians in Isfahan (Isfahan University, Isfahan University and Isfahan University of Medical Sciences) applied research and the practice of family solidarity was conducted in 1392. The data collection tool is a questionnaire. To analyze the data obtained from the questionnaire also statistical software SPSS 19 and Amos Graphics for analysis and structural equation modeling was used to analyze the data, descriptive and inferential statistics correlation coefficients were used. The results indicate a significant relationship between two variables the study examined the relationship between the two variables and structural equation modeling are after. In a way that is both positive and significant coefficient obtained. In other words, knowledge management in a significant positive impact on the consumption of cultural goods has them.
- انتشار مقاله: 31-01-1396
- نویسندگان: محمدرحیم رسولی آزاد,سمانه گوهری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات مدیریت آموزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شهر تهران,رضایت شغلی,سازمان بهزیستی,شادکامی,کنترل خشم
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه میان مهارتهای شادکامی و کنترل خشم با رضایت شغلی مدیران و کارکنان بهزیستی شهر تهران انجام گرفته است. پژوهش از نوع کاربردی است که به شیوه پیمایشی- توصیفی با روش همبستگی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدیران و کارکنان بهزیستی شهر تهران به تعداد 527 نفر بوده که از این میان 221 نفر با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای شادکامی آکسفورد، کنترل خشم حاجتی، اکبرزاده و خسروی (1387) و رضایت شغلی فیلد و روث استفاده شده است. روایی پژوهش با نظر استادان تأیید و برای اندازهگیری پایایی ابزار، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای تجزیهوتحلیل یافتهها از آمار توصیفی و استنباطی (شاخصهای مرکزی، آزمونهای همبستگی پیرسون و اسپیرمن) و نرمافزار SPSS نسخه 22 استفاده شده است. یافتههای پژوهش، نشاندهنده آن است که بین مهارتهای شادکامی کارکنان بهزیستی شهر تهران با رضایت شغلی آنها رابطه مستقیم و معنیدار وجود دارد. همچنین بین مهارتهای کنترل خشم و رضایت شغلی کارکنان بهزیستی شهر تهران رابطه مستقیم و معنیدار وجود دارد.
کلید واژه ها: شادکامی، کنترل خشم، رضایت شغلی، سازمان بهزیستی، شهر تهران.- چکیده انگلیسی: The aim of this study was to determine the relationship between control skills of happiness and anger with job satisfaction of managers and staff in Tehran Welfare Organization. The research has been conducted in a descriptive survey-correlation method. The statistical population of the study included all managers and employees in Tehran Welfare Organization, numbering 527 people, of which 221 people were selected using the Cochran's formula as the sample size. Oxford Questionnaires for Happiness, Hajati, Akbarzadeh and Khosravi Questionnaires for anger control (2008) and Field and Ruth, Job Satisfaction Questionnaires were used to collect data. The validity of the research was confirmed by the professors and Cronbach's alpha coefficient was used to measure the reliability of the instrument. Descriptive and inferential statistics (central indicators, Pearson and Spearman correlation tests) and SPSS software version 22 were used to analyze the findings. Findings show that there is a direct and significant relationship between happiness skills and their job satisfaction of Tehran Welfare Organization employees. There is also a direct and significant relationship between anger management skills and job satisfaction of Tehran welfare staff.
Keywords: Happiness, Anger Control, Job Satisfaction, Welfare Organization, Tehran- انتشار مقاله: 23-07-1399
- نویسندگان: ملینا مرتضوی,محمدرحیم رسولی آزاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات مدیریت آموزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شهر تهران,سلامت اجتماعی,جوانان,کتابخانه های عمومی,نهاد کتابخانه های عمومی کشور
- چکیده: هدف از اجرای این پژوهش، بررسی وضعیت و مقایسه سلامت اجتماعی در بین جوانان کاربر و ناکاربر کتابخانههای وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در منطقه5 شهر تهران بوده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به لحاظ روش اجرا، پیمایشی- تحلیلی و به لحاظ هدف، از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه جوانان کاربر و ناکاربر کتابخانه های عمومی در منطقه 5 شهر تهران و حجم نمونه برابر 342 نفر بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد سلامت اجتماعی کییز (2004) بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی در قالب شاخصهای پراگندگی، آزمون اسپیرمن، آزمون لوین، آزمون تی استیودنت، آزمون ANOVA استفاده شد و یافته ها با نرمافزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین سلامت اجتماعی و استفاده از کتابخانه عمومی در میان جوانان کاربر و ناکاربر، تفاوت مثبت و معناداری وجود دارد. لیکن میزان تفاوت اندک و از نوع ضعیف بوده است. براساس فرضیه های پژوهش میان ویژگیهای جنسیت، سن، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات و وضعیت اشتغال، بین جوانان کاربر و ناکاربر، رابطه معنادار و مثبتی مشاهده نشد. این عدم معناداری ناشی از رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات و دسترسی جوانان به محملهای اطلاعاتی نوین مانند: اینترنت، شبکه های اجتماعی و برنامههای کاربردی کتابخوانی بوده است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to investigate the comparative study of social health among young and inactive youth in libraries affiliated to the Public Libraries of Iran (Case Study: Tehran Public Libraries District 5). The research is applied in terms of type, survey-descriptive, and correlative in terms of purpose. The statistical population of this study included all young and inactive youth in public libraries in 5th district of Tehran. Using Cochran formula, according to the number of young people aged 18 to 25, out of 1638 young people using these libraries, 342 individuals were selected as sample, out of which 303 questionnaires were completed correctly. 281 questionnaires were filled in randomly to collect social health data of youth with disabilities. The data collection tool was Keyes Social Health Questionnaire (2003). Descriptive and inferential statistics (Spearman's test, Levin test, Kruskal Wallis test, t-student test and ANOVA test) were used for data analysis. In general, the results showed a positive and significant relationship between social health and public library use. Also, there was week but positive relationship between gender, marital status, and employment status, in young users and nonusers youth in using public libraries. Also results showed that there are not any relation between age and degree of education in young users and non users of public libraries of tehran 5th district.
- انتشار مقاله: 16-05-1399
- نویسندگان: لیلا آخوندی,نجلا حریری,محمدرحیم رسولی آزاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دلبستگی,تعهد حرفهای,داوران فوتبال,اهمیت وظیفه,رضایت درونی
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش میانجی تعهد حرفهای در رابطه بین ویژگیهای شغلی و رضایتمندی داوران فوتبال ایران است. از این رو، تعداد 174 داور فعال لیگ برتر و دسته اول فوتبال کشور (نمونه برابر جامعه) به پرسشنامههای ویژگیهای شغلی جاکو (2004)، تعهد حرفهای آرانیا (1984) و رضایت شغلی مینهسوتا (1967) پاسخ دادند. روایی پرسشنامهها از طریق تحلیل عاملی تأییدی و متخصصین و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ تأیید شد (85/0 =r ). نتایج آزمون فریدمن و t ویلکاکسون نشان داد که از دیدگاه داوران ویژگیهای اهمیت وظیفه، تنوع مهارت و تخصص به مراتب اولویت بیشتری از ویژگیهای پردازش اطلاعات و بازخورد در شغل داوری دارد. همچنین از دیدگاه آزمودنیها، بعد دلبستگی مهمترین بعد تعهد حرفهای بود (p≤ .05). نتایج مدل معادلات ساختاری نیز نشان داد که تعهد حرفهای به طور معنیداری (R2= .94) میتواند رابطه میان ویژگیهای شغلی و رضایتمندی داوران فوتبال را تسهیل کند (RMSEA= 0.076; λ2/df= 1.98; IFI= .92; CFI= .92; GFI= .94). با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان بیان کرد که سازههای نگرشی و روانشناختی دیگری مانند تعهد حرفهای میتوانند شرایط بسیار مطلوبتری در چرخه مدل ویژگیهای شغل در ورزش داشته باشند. همچنین در تحلیل رضایت شغلی داوران مشخص شد که عدم دوام شغل، سیستم حقوق و مدیریت از عوامل نارضایتی و جایگاه در اجتماع و ارزشهای موجود در شغل از عوامل رضایت از شغلی داوران است. بر این اساس میتوان انتظار داشت که با غنیتر شدن ویژگیهای اصلی شغل داوران فوتبال، عامل های تعهد و رضایت شغلی نیز افزایش پیدا کند.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study was to determine the mediate role of professional commitment in relationship between job characteristics and job satisfaction among Iranian soccer referees. 174 soccer referees in premier league and 1 league responded to Jacko’s questionnaire (2004), Aranya's questionnaire (1999) and MSQ (1967). Validity of questionnaires was confirmed by university experts and confirmatory factor analysis and their reliability verified by Alpha Chronbach (r=0.85). Friedman and t Wilcoxon tests showed that characteristics of task significance, skill variety and specialization had more effectiveness than characteristics of process information and feedback. Also, involvement was the most important dimension of professional commitment from participant's view point (p≤ .05). Structure equations model analysis illustrated that professional commitment can significantly (R2= .94) be facilitate relation of job characteristics and satisfaction among soccer referees (RMSEA= 0.076; λ2/df= 1.98; IFI= .92; CFI= .92; GFI= .94). According to the present research results can be stated that other attitudinal and psychological constructs such as professional commitment could be have better conditions in cycle of job characteristics model in sport settings. Additionally, description of job satisfaction among participants showed that unemployment, payment and management are from unsatisfactory factors and social status and work values are from satisfactory factors. According to the result of this study can certainty be expected that will be improve their commitment and satisfaction by enriching the job characteristics among soccer referees.
- انتشار مقاله: 27-02-1393
- نویسندگان: رحیم رمضانی نژاد,شهرام شفیعی,رحیم رسولی,محسن لقمانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سازمانهای ورزشی,ارتباط دانشگاه- ورزش,تحلیل اسناد,دانشکدهای تربیت بدنی
- چکیده: هدف از این پژوهش تحلیل تعامل و همکاری بین محیط آکادمیک و بخش های اجرایی ورزش کشور براساس تحلیل اسناد مربوط به همکاری این دو محیط بود. این پژوهش از نوع مطالعات تحلیل اسناد و به صورت گذشته نگر است. در این پژوهش به صورت هدفمند و دردسترس اسناد، آئین نامه ها چارت های سازمانی، مصاحبه ها، منابع آرشیو و گزارش عملکرد سازمان های ورزشی و نهادی علمی و دانشگاهی و همکاری بین این دو نهاد مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج در سه بخش جمع بندی نظر کارشناسان در منابع آرشیو، همخوانی آئین نامه، چارت سازمانی و گزارش عملکرد سازمان ها برای تعامل و گزارش 5 ساله ادارات تربیت بدنی دانشگاه ها ورزشی تحلیل شد. علاوه براین الگوی ساختاری فعلی و مطلوب جهت تعامل این دو محیط ارائه شد. نتایج نشان داد دیدگاه صاحب نظران حوزه رسانه، اساتید و مدیران مراکز علمی ورزشی در مقایسه با مدیران بخش اجرایی همگرایی بیشتری دارد. یافته ها حاکی از این بود که متناسب با اهداف تعیین شده در آئین نامه ها، واحد مناسبی در چارت های سازمانی جهت تعامل با محیط مقابل تدوین نشده و گزارش عملکردها نیز انطباق مناسبی با وظایف پست های سازمانی این مراکز نداشتند. گزارش عملکرد ادارات تربیت بدنی دانشگاه ها در ارتباط با همکاری با بخش ورزش نشان داد که کلاس مربیگری، طرح تحقیقاتی، سمینار و همایش، کارگاه آموزشی، مربیان و هیات علمی های شاغل در دو بخش، کارورزی- کار آفرینی و نشر به عنوان مهم ترین زمینه های همکاری بین این دو محیط، حجم نسبتا بالایی داشته اند اما احتمالا کیفیت آن ها مناسب نیست. به طور کلی نتایج حاکی از عدم تعامل مناسب بین محیط آکادمیک و بخش اجرایی ورزش کشور به دلایلی متعدد ساختاری و برنامه ای دارد. به نظر می رسد باید با خصوصی سازی در بخش دانشگاه و ورزش، تدوین قوانین مدون مبنی بر همکاری دو نهاد، اجرای طرح و سمینارهای تحقیقاتی مشترک و کارورزی زمینه برای تعامل هرچه بهتر این دو نهاد مهیا شود.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to analyze the interaction and coordination between academic circumstance and executive sections of country sport based on analysis documents related to the coordination these two structure. This investigation is a retrospectively analysis of document studies. Of investigation is purposeful and available for documents and functional reported of sport organizations and academic and scientific structure, regulation and organization chart, interviews and archival materials on the topic of the relation between university and sport and collaboration between two structure. The results are analyzed in three parts: the sight of experts in archive source, consistent with the bylaws, and organization chart and reporting the function of organizations in order to interaction and the report of 5-year the faculties of physical education about cooperation with other sport organizations. In addition, structural model for the interaction of these two environments was presented. The results showed the media pundits view, teachers and administrators in sports science center compared with executive managers is more convergence. These findings were consistent with the objectives set out in the regulations unit, an organizational chart in front of the interaction with the environment have not been designed and reported good compliance practices with organizational tasks posts were centers. The reported of the physical education department functions in relation to the collaboration with the department of sport shown to coaching classes, research project, seminars and conferences, workshops, educators and academics working in the two sectors internship - entrepreneurship and publishing as the most important areas of cooperation between the two environments have relatively high volume but probably not good their quality. Generally results indicate a lack of appropriate between academic circumstance and executive sections of country sport have many reasons structural and program. It seems with personalize of university and sport sections, codified legislation base on Cooperation between institutions, Joint research projects and seminars and training field for more cooperation between the two institutions will be provided.
- انتشار مقاله: 04-06-1392
- نویسندگان: صلاح دستوم,رحیم رمضانی نژاد,نوشین بنار,رحیم رسولی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: واژگان کلیدی: برنامههای آموزشی,تلویزیون,ترافیک,رسانه ارتباط جمعی
- چکیده: چکیده: هدف از اجرای این پژوهش، بررسی تأثیر برنامههای آموزشی رسانه ارتباط جمعی تلویزیون بر ارتقای دانش ترافیکی بود. روش این پژوهش، توصیفی و از حیث هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش، شامل شهروندان منطقه 8 تهران به تعداد 378519 بود. به دلیل گستردگی و پراکندگی جامعه، نمونهای با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 270 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود. از شیوه نمونهگیری خوشهای و سیستماتیک برای توزیع پرسشنامه در تمام محلههای منطقه 8 بهره گرفته شد. توزیع پرسشنامه تا جایی ادامه پیدا کرد که تمامی 270 پرسشنامه تکمیل شود. برای سنجش روایی مقیاسها از تکنیک تحلیل عاملی و برای سنجش پایایی نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. دادههای به دست آمده از پرسشنامهها پس از کدگذاری، استخراج و با استفاده از نرمافزار SPSS، تجزیهوتحلیل شدند. برای آزمون فرضیهها از آزمون خیدو استفاده شد. بر اساس نتایج، میزان هیجان پیامهای ترافیکی رسانه ارتباط جمعی تلویزیون؛ استفاده از افراد و شخصیتهای سرشناس؛ استفاده از سبک آموزش انیمیشنی؛ زمان پخش برنامههای ترافیکی رسانه؛ و نحوه تکرار برنامههای ترافیکی رسانه جمعی تلویزیون در ارتقای دانش ترافیکی شهروندان، تأثیرگذار است. بر این اساس، فرضیههای پژوهش تأیید شد.
- چکیده انگلیسی: هدف از اجرای این پژوهش، بررسی تأثیر برنامههای آموزشی رسانه ارتباط جمعی تلویزیون بر ارتقای دانش ترافیکی بود. روش این پژوهش، توصیفی و از حیث هدف کاربردی بوده است.
- انتشار مقاله: 12-12-1397
- نویسندگان: محمدجواد قائدمحمدی,دکتر محمدرحیم رسولی آزاد,هدی جنتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: واژگان کلیدی: کیفیت خدمات الکترونیک,بانکداری الکترونیک,رضایت مشتری,بانک ملت
- چکیده: چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر کیفیت خدمات الکترونیک با استفاده ازمدل ای سروکوال[1] بر روی رضایتمندی مشتریان شعب شرق استان تهران بانک ملت است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مشتریان شعب بانک ملت در شرق استان تهران بوده است و حجم نمونه به صورت تصادفی انتخاب شده و 384 نفر بوده است. پرسشنامه های رضایت مشتریان و کیفیت خدمات، بین مشتریان توزیع و برای بررسی فرضیه ها از روش معادله ساختاری با نرم افزار لیزرل[2] استفاده شده و برای توصیف داده ها از نرم افزار اس پی اس اس[3] ویراست 16 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که بین کیفیت خدمات الکترونیک بانک و رضایتمندی مشتریان شعب شرق استان تهران بانک ملت، رابطه معنادار مثبت وجود دارد. می توان نتیجه گرفت که با افزایش کیفیت خدمات الکترونیک بانک، رضایتمندی مشتریان نیز افزایش پیدا می کند و بالعکس
- چکیده انگلیسی: Abstract
The aim of this study is examines of the impact of electronic service quality using E.Servqual model on customer satisfaction nation's in Bank Mellat branches in East of Tehran. The sample method selection was random selection and 384 person has been selected as sample. Inventory of customer satisfaction and service quality, distribution customers and to examine the hypothesis of structural equation method is used with software LISREL and to describe the software SPSS version 16 was used. The results indicate that the electronic service quality and customer satisfaction of Bank Mellat branches in East of Tehran, there is a positive relationship. It can be concluded that with the rise of electronic banking service quality, customer satisfaction increases and vice versa.- انتشار مقاله: 20-06-1396
- نویسندگان: محمد رضا شریفی,محمد رحیم رسولی آزاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: واژگان کلیدی: کیفیت خدمات الکترونیک,بانکداری الکترونیک,رضایت مشتری,بانک ملت
- چکیده: چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر کیفیت خدمات الکترونیک با استفاده ازمدل ای سروکوال[1] بر روی رضایتمندی مشتریان شعب شرق استان تهران بانک ملت است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مشتریان شعب بانک ملت در شرق استان تهران بوده است و حجم نمونه به صورت تصادفی انتخاب شده و 384 نفر بوده است. پرسشنامه های رضایت مشتریان و کیفیت خدمات، بین مشتریان توزیع و برای بررسی فرضیه ها از روش معادله ساختاری با نرم افزار لیزرل[2] استفاده شده و برای توصیف داده ها از نرم افزار اس پی اس اس[3] ویراست 16 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که بین کیفیت خدمات الکترونیک بانک و رضایتمندی مشتریان شعب شرق استان تهران بانک ملت، رابطه معنادار مثبت وجود دارد. می توان نتیجه گرفت که با افزایش کیفیت خدمات الکترونیک بانک، رضایتمندی مشتریان نیز افزایش پیدا می کند و بالعکس
- چکیده انگلیسی: Abstract
The aim of this study is examines of the impact of electronic service quality using E.Servqual model on customer satisfaction nation's in Bank Mellat branches in East of Tehran. The sample method selection was random selection and 384 person has been selected as sample. Inventory of customer satisfaction and service quality, distribution customers and to examine the hypothesis of structural equation method is used with software LISREL and to describe the software SPSS version 16 was used. The results indicate that the electronic service quality and customer satisfaction of Bank Mellat branches in East of Tehran, there is a positive relationship. It can be concluded that with the rise of electronic banking service quality, customer satisfaction increases and vice versa.- انتشار مقاله: 20-06-1396
- نویسندگان: محمد رضا شریفی,محمد رحیم رسولی آزاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: واژگان کلیدی: برنامههای آموزشی,تلویزیون,ترافیک,رسانه ارتباط جمعی
- چکیده: چکیده: هدف از اجرای این پژوهش، بررسی تأثیر برنامههای آموزشی رسانه ارتباط جمعی تلویزیون بر ارتقای دانش ترافیکی بود. روش این پژوهش، توصیفی و از حیث هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش، شامل شهروندان منطقه 8 تهران به تعداد 378519 بود. به دلیل گستردگی و پراکندگی جامعه، نمونهای با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 270 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود. از شیوه نمونهگیری خوشهای و سیستماتیک برای توزیع پرسشنامه در تمام محلههای منطقه 8 بهره گرفته شد. توزیع پرسشنامه تا جایی ادامه پیدا کرد که تمامی 270 پرسشنامه تکمیل شود. برای سنجش روایی مقیاسها از تکنیک تحلیل عاملی و برای سنجش پایایی نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. دادههای به دست آمده از پرسشنامهها پس از کدگذاری، استخراج و با استفاده از نرمافزار SPSS، تجزیهوتحلیل شدند. برای آزمون فرضیهها از آزمون خیدو استفاده شد. بر اساس نتایج، میزان هیجان پیامهای ترافیکی رسانه ارتباط جمعی تلویزیون؛ استفاده از افراد و شخصیتهای سرشناس؛ استفاده از سبک آموزش انیمیشنی؛ زمان پخش برنامههای ترافیکی رسانه؛ و نحوه تکرار برنامههای ترافیکی رسانه جمعی تلویزیون در ارتقای دانش ترافیکی شهروندان، تأثیرگذار است. بر این اساس، فرضیههای پژوهش تأیید شد.
- چکیده انگلیسی: هدف از اجرای این پژوهش، بررسی تأثیر برنامههای آموزشی رسانه ارتباط جمعی تلویزیون بر ارتقای دانش ترافیکی بود. روش این پژوهش، توصیفی و از حیث هدف کاربردی بوده است.
- انتشار مقاله: 12-12-1397
- نویسندگان: محمدجواد قائدمحمدی,دکتر محمدرحیم رسولی آزاد,هدی جنتی
- مشاهده