در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله بیوتکنولوژی کشاورزی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: QTL,جو,سنبله,نسل,نقشهیابی
- چکیده: جو پس از ذرت، گندم و برنج یکی از مهمترین غلات جهان میباشد. بهمنظور نقشهیابی صفات سنبله و دانه در دو نسل F3 و F4 حاصل از تلاقی ارقام بیچر× کویر جمعیتی شامل 103 خانواده F3 و F4 جو در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی طی دو سال زراعی 95-1393 در سه تکرار کشت شد. برای صفات مورد ارزیابی تفکیک متجاوز مشاهده شد که نشاندهنده وجود ترکیبات آللی متفاوت در والدین بود. نقشه پیوستگی با استفاده از نشانگرهای SSR، iPBS،IRAP و ISSR تهیه شد و 640 سانتی مورگان از ژنوم جو را پوشش داد. فاصلهی بین دو نشانگر 69/9 سانتی مورگان برآورد گردید. مکانیابی فاصلهای مرکب پانزده QTL در دو نسل مکانیابی نمود. برای صفات طول ریشک، قطر دانه و طول دانه در هر دو نسل F3 و F4 QTLهایی شناسایی شد. برای طول دانه و تعداد سنبلچه در نسل F4 به ترتیب QTLهای بزرگ اثر با ضریب تبیین 2/12 و 15، با درصد LOD 62/3 و 9/2 در فاصلهی 5/3 و 5/2 سانتیمورگان از نشانگر شناسایی شدند. صفات طول دانه و قطر دانه در نسل F3 با نشانگر iPBS2076-5 پیوسته و هممکان بودند. برای صفات طول ریشک، تعداد سنبلچه، طول دانه و قطر دانه نیز هممکانی شناسایی شد. شناسایی QTLهای کنترلکننده صفات میتواند در بهبود عملکرد مؤثر باشد. انتظار میرود بتوان پس از تعیین اعتبار در مکانها و جمعیتهای مختلف از QTLهای شناسایی شده در این بررسی در برنامههای انتخاب به کمک نشانگر و مکانیابی دقیق استفاده نمود.
- چکیده انگلیسی: Barley is one of the world's grain is the most important corps after maize, wheat and rice.In order to spike and grain mapping in F3 and F4 families in Becher × Kavir cultivars cross in barlypopulation of 103 families with parents in a randomized complete block design with three replications 2014-2016 during two growing seasons. Assessment transgressive segregation was observed that the existence of different allele combinations in their parents. Linkage map were prepared using SSR, iPBS, IRAP and ISSR marker that it covered 640 cM of barley genome. The distance between two markers 9.69 cM were estimated. Composite interval mapping identified fifteen QTLs in F3 and F4 families. QTLs for awn length, grain diameter and grain length was located in both F3 and F4 families. For grain length and number of spikelets in the F4 families was identified the major effect QTL by R2 12.2 and 15, with the percentage LOD 3.62 and 2.9 in 3.5 and 2.5 cM distance markers. Length grain and grain diameter were linked and co-location iPBS2076-5 markers in the F3 generation. co-location QTLs For awn length, number of spikelets, grain length and grain diameter identified. QTL identification characteristics of the controller can be effective in improving performance. It is expected to be followed by validation in various places and populations identified QTL in this study programs used in marker-assisted selection and accurate positioning.
- انتشار مقاله: 18-08-1395
- نویسندگان: رباب دغاغله,حسین صبوری,حسین حسینی مقدم3,عیسی جرجانی,حسینعلی فلاحی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه آموزش جندی شاپور
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشجویان,افت تحصیلی,درمان شناختی- رفتاری,دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی تعیین اثربخشی مداخلههای روانشناختی در بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان دارای افت تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز بود. در این مطالعه، تمامی دانشجویان دارای افت تحصیلی دانشکدههای هفتگانه این دانشگاه بودند که در سال تحصیلی 1390-1391 در مراکز مشاورهی دانشگاه (هفت دانشکده) مورد مداخلههای روانشناختی قرارگرفتند. در این پژوهش از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. از میان دانشجویان (33 نفر)که دارای افت تحصیلی بودند به هستههای مشاورهی دانشکدهی خود دعوت شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، معدل دو ترم متوالی دانشجویان مشمول طرح افت تحصیلی و استفاده از روش درمانی شناختی_رفتاری (c.b.t) بود. یافتهها نشان داد که از تعداد 33 نفر دانشجوی دارای افت تحصیلی (4/36% مرد و 6/63% زن) بودند. 8/81% مجرد و 2/18% متأهل، 3/27% بومی و 7/72% غیربومی بودند. بیشترین افت تحصیلی مربوط به دانشکدههای پرستاری و پزشکی، 2/13% و کمترین میزان افت تحصیلی مربوط به دانشکدهی پیراپزشکی 8/3% بود. بیشترین علل افت تحصیلی به ترتیب: مشکلات خانوادگی 2/13%، اشتغال به کار 3/11%، عدم علاقه به رشته 3/11% و کمترین امتیاز کسب شده مربوط به کمبود اعتماد به نفس، دشواری دروس، اختلالات روانی، عدم قبولی در شهر مورد نظر و مشکلات سازگاری هرکدام 9/1% بوده است. با توجه به نتایج این پژوهش، ضروری است که مراکز مشاورهی دانشجویی دانشکدهها برنامهریزی دقیقتر و منظمتری را برای شناسایی روشهای مؤثر بر درمان و پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان دارای افت تحصیلی به اجرا بگذارند.
- چکیده انگلیسی: Present study was conducted to determine the effectiveness of psychological interventions to improve students’ academic failure at Ahvaz University. The population of this study consisted of college students with academic failure of seven-medical faculties who were referred to counseling centers in order to psychological interventions at Ahvaz Jundishapour University during the year 1390-139. Sampling technique was used and then only 33members among students with academic failure were invited to their own core counseling faculty. The instrument in this study included their academic performance through Consecutive Two semesters average as well as Cognitive Behavioral Therapy techniques (C.B.T) was used. According to the outcomes obtained among the whole 33 persons with academic failure data was arranged as 36/4% male, and 63/6% female, 81/8% single, 18/2% married and 27/3% native and 27/7% were not native; the most academic failure observed in medicine and nursing schools (13.2%) whereas the lowest academic failure were in School of paramedical sciences; the finding alsorevealed that the most frequent cause related to family problems and academic failure (13/2%), employment (11/3%) , lack of interest to field (3/11%), and found the lowest score related to the lack of confidence, hard lessons, mental disorders, disagreement according to the study resultss.Therefore, it is essential that college counseling centers should plan to more careful and regular planning not only for detection the effective ways on improvement and prevention of academic failure but also try to implement these ways.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: رباب دغاغله,حمیده ابافت,سیده فرزانه جعفری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه آموزش جندی شاپور
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: افسردگی,تست بک,دانشجوی پزشکی
- چکیده: سازمان بهداشت جهانی رفاه کامل جسمی ، روانی و احتماعی و نه تنها عدم ابتلاء به بیماری یا ناتوانی را سلامتی معرفی می نماید .پژوهشی از نوع توصیفی مقطعی که تعداد نمونه 465 نفر از دانشجویان رشته پزشکی شهر اهواز می باشد . که از نظر فراوانی افسردگی مورد بررسی قرار گرفت. ابزار سنجش تست افسردگی بک بود که از میان دانشجویان نمونه 4/45% افسردگی خفیف تا شدید داشته و از بین آنها 76/46% دچار افسردگی شدید بوده است . با توجه به اینکه نیمی از نمونه های مورد پژوهش دارای درجاتی از افسردگی هستند توجه بیشتری به بهداشت روان جامعه الزامی به نظر می رسد.
- چکیده انگلیسی: World Health Organization defines health welfare of complete physical, mental and social. Research is Cross-sectional and the samples are 465 from medical students in Joondishapoor University of medical scinces. Assessment Tools was beck scale for depression. Results showed 45.4% from sample suffering from mild to severe depression.46.67% among them had severe depression. Results showed that more attention to mental health in society, especially in universities is needed.
- انتشار مقاله: 22-04-1398
- نویسندگان: مجتبی عیسائی,رباب دغاغله,عباس میرزائی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: زراعت و اصلاح نباتات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 08-04-1396
- نویسندگان: رباب دغاغله,حسین صبوری,حسین حسینی مقدم,عیسی جرجانی,حسینعلی فلاحی
- مشاهده