در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: بررسیهای حسابداری و حسابرسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ارزش افزوده اقتصادی,بورس اوراق بهادار,ارزش بازار سهام شرکت,جریان نقد ناشی از فعالیت های عملیاتی,سود قببل از بهره و مالیات
- چکیده: یکی از جدیدترین معیارهای ارزیابی عملکرد شرکت ها معیار ارزش افزوده اقتصادی (EVA) است. بر اساس این معیار. ارزش یک شرکت به دو عامل بستگی دارد: 1) بازده سرمایه به کار گرفته شده شرکت و 2) هزینه سرمایه به کار گرفته شده شرکت. بنابراین. تفاوت بین ارزش افزوده اقتصادی و سایر معیارهای ارزیابی عملکرد در این است که تلاش می شود تا هزینه کلیه منابع تامین مالی در نظر گرفته می شود. هدف از این تحقیق. بررسی میزان همبستگی میان ارزش افزوده اقتصادی و ارزش بازار سهام شرکت ها (MV) و مقایسه آن با میزان همبستگی دو شاخص دیگر مهم حسابداری یعنی سود قبل از بهره مالیات و جریان نقد ناشی از فعالیت های عملیاتی با ارزش بازار سهام شرکت ها است. به عبارت دیگر. آیا ارزش افزوده اقتصادی نسبت به دو شاخص دیگر قادر به توصیف بهتر ارزش بازار سهام شرکت ها است؟ به منظور پاسخ گویی به این سوال نمونه ای تصادفی به تعدادی قابل قبول از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار اخذ و آزمون های آماری لازم به اجرا درآمد. نتایج تحقیق بیانگر آن است که در سطح اطمینان 95% می توان ادعا نمود که سود قبل از بهره و مالیات نسبت به ارزش افزوده اقتصادی همبستگی بیشتری را با ارزش بازار نشان می دهد. این در حالی است که ارزش افزوده اقتصادی نسبت به جریانات نقدی عملیاتی همبستگی کم تری با ارزش بازار دارد. نتایج به دست آمده در این تحقیق با نتایج حاصله از تحقیقات بیدل و همکارانش مطابقت کاملی را نشان می دهد.
- چکیده انگلیسی: Some researchers believe that the Economic Value Added (EVA) is the best measurement for firms’ performance evaluation. On the other hands, Biddle’ research shows that although EVA may be better than Cash From Operations (CFO), but some accounting performance evaluation measurements as Earning Before Interest and Taxes (EBIT) may outperform EVA. This paper is aimed to determine the correlation coefficients among the Economic Value Added (EVA), Earning Before Interest and Taxes (EBIT), Cach From Operations (CFO), and Share Market Value (MV). In order to determine the correlation coefficients and test the ability of EVA measure and compare it to EBIT and CFO, we have implemented an empirical study in the Tehran Stock Exchange (TSE). Results of the research (at the confidence level of 95% and using 221 year-company data from the TSE) clearly show that although EVA is more correlated to firms’share market values than CFO, but EBIT outperforms EVA. In the other words, the results completely confirm the results of Biddle’s research. It means that although EVA is a good economic measurement but it may be outperformed by some accounting measures as EBIT.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: دکتر علی اصغر انواری رستمی,دکتر رضا تهرانی,حسن سراجی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: بررسیهای حسابداری و حسابرسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بورس اوراق بهادار تهران,بازار بورس,عوامل جاذبیت بازار
- چکیده: بازارهای مالی نقش برجسته ای را در توسعه اقتصادی کشورها ایفا می نمایند و سیاستگذاران مالی کشورها نیز بسیار علاقمنند تا جذابیت بورس اوراق بهادار خود را افزایش دهند. سه پرسش اساسی درباره تعیین میزان جذابیت بورس اوراق بهادار عبارتند از : 1) عوامل جذاب کننده بورس از دیدگاه سرمایه گذاران کدامند؟ 2) چگونه می توان میزان جذابیت بورس را مورد ارزیابی قرار داد؟ و 3) با توجه به نتایج ارزیابی جذابیت بازار. چگونه می توان جذابیت بازار بورس را بهبود بخشید؟ این مقاله در صدد پاسخگویی به پرسش های اساسی مذکور می باشد. این مقاله همچنین به ارایه مطالعه ای موردی از بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. به این منظور، پرسش نامه ای طراحی و میان خبرگان و تحلیل گران مالی بورس اوراق بهادار تهران توزیع گردید. سپس نتایج داده ها جمع آوری شده و مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج بررسی ها بیانگر آن است که علیرغم اقدامات متعدد بعمل آمده در سال های اخیر در جهت ارتقای جاذبیت بورس اوراق بهادار تهران. به طور کلی این بازار هنوز هم برای سرمایه گذاران خارجی جذاب نمی باشد و بازار از حیث میزان جاذبیت در وضعیت نسبتا ضعیفی به سر می برد.
- چکیده انگلیسی: Capital markets are very important in economic development and financial policy makers are very interested to increase the stock markets atractiveness. Three critical questions in determining the attractiveness of a given stock market are: what factors make a stock market attractive from the stand point of investors? how can we evaluate the existing attractiveness degree of a given stock market? and how can we improve a stock market atractiveness conditions? This paper is aimed to answer these important questions. It also provides the results of the case study of the Tehran Stock Exchange (TSE). Using a developed questionare, distributed among financial experts and analysts of the TSE, the collected data was analyzed. The results clearly show despite of several recent attempts, the TSE is not yet attractive for foreign investors and the attractiveness condition of the TSE is in a relatively weak condition. The paper ends with some concluding remarks.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: دکتر علی اصغر انواری رستمی,بهروز لاری سمنانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: بررسیهای حسابداری و حسابرسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرمایه فکری,ارزیابی مدل,روش های حسابداری
- چکیده: با توجه به نقش برجسته و فزاینده دانش در اقتصاد، تجارت و فرآیندهای مدیریتی، تبیین ماهیت و سنجش و ارزشگذاری سرمایه های فکری شرکت ها بیش از پیش اهمیت یافته است. در این مقاله ضمن تعریف سرمایه های فکری و تبیین اجزای تشکیل دهنده آن در شرکت ها مدل ها و روش های مختلف ارزشگذاری و سرمایه های فکری نیز مورد نقد و بررسی و ارزیابی مقایسه ای و تطبیقی قرار گرفته اند. بنا به اهمیت تعیین ارزش سرمایه های فکری. در انتهای مقاله مدل ها و روش های ارزشگذاری کمی متعدد و ساده ای پیشنهاد گردیده است. مدل های پیشنهادی به دلیل بهره گیری از داده ها و فرآیندهایی ساده از قابلیت کاربرد و سهولت محاسباتی فراوانی برخوردار می باشند. بخش پایانی مقاله به ارائه جمع بندی و نتیجه گیری اختصاص یافته است.
- چکیده انگلیسی: Now a days , Knowledge Plays a very important roles in economics, business and companies’ managerial processes. Because of the importance of the knowledge and intellectual capitals (IC), most of companies are very interested to know how to measure and evaluate their companies’ IC values. In this paper, after defining the nature of IC, four important components of IC (Structural, Customer, Align and Human Capitals) are explained. After definitions and determination of IC components, results of an appraising and comparative analytical study have been provided. Also, in order to measure companies’ IC, we have proposed five quantitative easy to apply models. Finally, the conclusions and final remarks are provided.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: دکتر علی اصغر انواری رستمی,محمدرضا رستمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: بررسیهای حسابداری و حسابرسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرمایه گذاری,صنعت بیمه ایران,مدل برنامه ریزی آرمانی
- چکیده: این مقاله در صدد طراحی مدل های عمومی برنامه ریزی آرمانی برای انجام بهینه سرمایه گذاری در انواع مختلف شرکت های صنعت بیمه ایران و آزمون موردی مدل با داده های واقعی شرکت سهامی بیمه ایران می باشد. به دلیل تعدد معیارهای تصمیم گیری و تضاد میان این معیارها مدل برنامه ریزی آرمانی مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج آزمون و حل مدل برنامه ریزی آرمانی سرمایه گذاری شرکت سهامی بیمه ایران بیانگر وجود تفاوت قابل ملاحظه ای میان ترکیب موجود سرمایه گذاری و ترکیب سرمایه گذاری بهینه پیشنهادی مدل می باشد. از آنجا که جواب های مدل پیشنهادی با توجه دقیق به ساختار رجحان های تصمیم گیرندگان و معیارها و اهداف مورد نظر آنها تعیین گردیده است. در صورت اجرای نتایج مدل زمینه حداکثر شدن مطلوبیت سرمایه گذاری شرکت سهامی بیمه ایران فراهم خواهد گردید . همچنین شکاف و تفاوت موجود. راهنمای ارائه راهکارها و اقدامات تعدیل در ترکیب موجود و تبدیل آن به ترکیب بهینه قرار خواهد گرفت. بدیهی است در فضای رقابتی کنونی حاکم بر صنعت بیمه و وجود محدودیت های فراوان پیشگامی شرکت هایی نظیر شرکت بیمه ایران خود مزیتی استراتژیک برای این گونه شرکت ها بشمار می آید.
- چکیده انگلیسی: This paper i4s to provide general Goal Programming (GP) models for optimal investment decision making in insurance industry of Iran as well as a case study implemented in the Iranian insurance company. Since investment decision-makings in insurance companies are based on several conflicting objectives and goals, GP is the appropriate means to be applied. The result of the proposed model provides a simultaneous solution that maximizes a decision maker’s utility. The result of the empirical tests shows that there is a meaningful difference between the mixture of investment in the present conditions and the optimal mixture proposed by the model. It is noteworthy that in the present competitive economic conditions of Iran, applying these kinds of models gives strategic advantage to the companies that are employing such models.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: دکتر علی اصغر انواری رستمی,امیررضا نعمت الهی اردستانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: بررسیهای حسابداری و حسابرسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تطبیقی,الگو و مدل,بررسی,تحلیلی,سنجش اعتبار مشتری
- چکیده: این مقاله به مطالعه . بررسی تحلیلی - تطبیقی الگوها و مدل های سنجش اعتبار مشتریان می پردازد. گرچه روش ها و مدلهای متعددی نظیر روشهای قضاوتی. مدل های رگرسیون منطقی. مدل های تجزیه و تحلیل تشخیص و شبکه های عصبی جهت سنجش و ارزیابی اعتبار مشتریان ارائه گردیده ولی تا کنون نقد و بررسی تحلیلی - تطبیقی در خصوص ویژگیها مزایا و معایب کاربردها و میزان موفقیت این گونه الگوها در عمل ارائه نشده است. هدف اصلی این مقاله ارائه تحلیلی - تطبیقی است به نحوی که طراحی منسجم و منطقی فرایند سنجش و اندازه گیری اعتبار مشتریان تدوین شاخص های سنجش و اندازه گیری اعتبار و همچنین نقد و بررسی الگوها و مدل های مختلف سنجش و اندازه گیری اعتبار مشتریان را برای اعتبار دهندگان به آسانی میسر نماید. نتیجه بررسی الگوهای مختلف. بیانگر نتایجی متضاد از حیث برتری در کاربرد الگوها بوده و مقایسات تحلیلی - تطبیقی در این مقاله که طی جداولی چهارگانه ارائه شده را می توان راهنمایی موثر جهت انتخاب و بکارگیری بهترین الگوها و مدل ها جهت ارزیابی اعتبار مشتریان در زمان اعطای اعتبار به آنها بشمار آورد.
- چکیده انگلیسی: This research conducts an analytical-comparative investigation of models used to appraise the customer’s credit and reputation. Despite the fact that models such as judgment methods, logical regression methods, recognition analytic methods as well as neural networks have been studied for this purpose, no single analytical-comparative review has so far been presented covering the characteristics, advantages, disadvantages usages, and the degree of success of such models. This article attempts to provide a comparative study in a manner that facilitates the logical and consistent design of measurement processes of credit ratings, customer’s reputatin for creditors and critical reviews. A conclusion of the study of various models reflect contradictory results in terms of application superiority of such models and the comparative study comes up with four tables which may be served as an effective guideline to select and use the best models for credit ratings.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: دکتر علی اصغر انواری رستمی,سعید فتحی
- مشاهده