در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: حمایت اجتماعی,خشونت علیه زنان,اعتیاد,خشونت تجربه شده,همسران معتادان
- چکیده: اعتیاد یکی از معضلاتی است که امروزه نه تنها زنده گی میلیون ها انسان را به خطر انداخته، بلکه خانواده و نزدیکان آن ها را نیز با مشکلات زیادی روبه رو ساخته است. در این پژوهش توصیفی و مقایسه ای، میزان خشونت تجربه شده همسران معتادان در مقایسه با خشونت تجربه شده همسران نامعتادان بررسی شده است. بر این اساس، به تصادف، 107 نفر از همسران معتادان خود معرف مرکز ترک اعتیاد شهر هفشجان از استان چهار محال بختیاری که برای انجام مشاوره خانواده مراجعه کرده بودند و 107 نفر از نامعتادان که از نظر سن، وضعیت شغلی، اقتصادی، و مدرک تحصیلی با گروه نخست هم تا شده بودند، انتخاب و با استفاده از پرسش نامه پژوهش گر ساخته میزان خشونت تجربه شده ارزیابی شدند. برای بررسی میزان حمایت اجتماعی زنان نیز از پرسش نامه پروسیدانو استفاده شد.یافته ها نشان داد تفاوت میانگین کلی نمره های همسران معتادان و نامعتادان در خشونت تجربه شده و هم چنین زیر آزمون های آن معنادار است. هم چنین، در هر دو گروه، تفاوت بین میزان تحصیلات و وضعیت شغلی افراد با خشونت تجربه شده معنادار بود و در گروه نامعتادان نیز، میزان تحصیلات زنان با میزان خشونت تجربه شده آن ها ارتباطی معنادار داشت. در گروه نامعتادان هم بستگی میزان حمایت اجتماعی با خشونت تجربه شده منفی و معنادار بود؛ در حالی که این هم بستگی در گروه معتادان دیده نشد. در گروه معتادان نیز هم بستگی سطح درآمد با میزان خشونت تجربه شده معنادار بود. میان شمار فرزندان و طول مدت ازدواج با خشونت تجربه شده در هیچ یک از دو گروه هم بسته گی معناداری دیده نشد.
- چکیده انگلیسی: Addiction is a serious problem which threatens millions of people. Addiction ot only affects the individuals, it also confronts the family with a multitude f problems. The aim of this paper is to compare the rate of violence as •.. .perienced among wives of addicts and non-addicts. Among addicts who arne to our counselling centre, seeking treatment to quit their addiction, 107 .~ their wives were selected through random cluster sampling, and compared ~ ith 107 wives of non-addicts, in terms of their age, economic and educational status, and occupational situation, in Hafshejan city. The rate of e .perienced violence was assessed with researcher's inventory. The rate of omen's social support was evaluated with Procidano's Inventory. The lidity of this inventory was 0.81. The distinction of achieved violence number between the two groups and sub-scales was shown to be significant, using ANOV A. The rate of e .perienced violence was significant with the education level among safe ",> oups. There was negative correlation between the level of social support and violence experienced rate in non-addict group but that was not significant in addict group. The income level was significant with violence experienced rate in addict group. The number of children and years of arriage were not significant in relation to experienced violence neither in on-addict nor in addict group.
- انتشار مقاله: 15-06-1385
- نویسندگان: داریوش جلالی,اصغر آقایی,جهانبخش رهبریان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودکارآمدی,نگرش,مصرف مواد مخدر,روش های پیشگیری,ارسال پیام کوتاه,جزوه آموزشی
- چکیده: هدف این تحقیق بررسی اثربخشی مقدماتی پیشگیری سرویس پیام کوتاه (پیامک) در مقایسه با روش ارایه جزوه آموزشی بر تغییر نگرش و بهبود خودکارآمدی دانشآموزان دبیرستانی نسبت به مصرف مواد مخدر بود. تحقیق از نوع آزمایشی و به صورت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری سه ماهه با گروه کنترل انجام گردید. جامعه آماری تحقیق را دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهرکرد در سال تحصیلی 1389- 1388 به تعداد 22000 نفر تشکیل میدادند که به صورت تصادفی چند مرحلهای از بین آنها تعداد 138 دانشآموز انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. هر دو گروه آزمایش و کنترل طی سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری سه ماهه پرسشنامههای نگرش نسبت به مصرف مواد مخدر (قربانی، 1380) و خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1998) را تکمیل کردند. ضمن اینکه گروه آزمایش (1) طی 5/1 ماه، پیامهای پیشگیری را از طریق سرویس پیام کوتاه دریافت کرد، گروه آزمایش (2) نیز طی مدت 5/1 ماه از طریق جزوه آموزشی اطلاعات پیرامون پیامدهای زودگذر و معایب مصرف مواد مخدر را دریافت کردند. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که روشهای پیشگیری بر روی تغییر نگرش و بهبود خودکارآمدی مؤثر بودهاند (05/0P <). در عین حال، اثربخشی سرویس پیام کوتاه بیشتر از روش ارایه جزوه آموزشی بود. در مرحله پیگیری سه ماهه، نتایج نشان داد که اثربخشی روش سرویس پیام کوتاه بر روی تغییر نگرش و بهبود خودکارآمدی پایدار بوده است، در حالی که اثربخشی روش جزوه آموزشی بر تغییر نگرش و بهبود خودکارآمدی پایدار نبوده است (05/0P >).
- چکیده انگلیسی: The aim of the study was to compare the efficiency of preventing short message service (SMS) method with the teaching method using informative pamphlet on high school students' attitude and self-efficiency towards drug abuse. The research was a semi- experimental one which was done by pretest – posttest with three months follow up with control group. Statistical population included 22000 male, high- school students of Shar-e-Kord in 2010. The sample consisted of 138 students who were randomly selected using multi- stage sampling, and divided into three groups (two experimental groups and one control groups). Both experimental and control groups completed the Attitude Toward Drug Abuse Inventory (Ghorbani, 2001) and Self - Efficiency Inventory (Scheerer et al., 1998) during pretest, posttest and follow up phases. While the first experimental group received preventive short messages for 45 days, the second experimental group received information about disadvantages of drug abuse by informative pamphlet in 45 days. The results of the analysis of MANCOVA revealed that the preventive methods on changing attitude and improving self- efficiency about drug abuse were effective (P > 0/05). However the effect of SMS method was more than that of the pamphlet method. The follow-up results indicated that the effect of SMS method was permanent, while the effect of pamphlet method was not (P > 0/05).
- انتشار مقاله: 10-02-1390
- نویسندگان: داریوش جلالی,داریوش جلالی,
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشو پژوهشدر روانشناسی کاربردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نگرشهای ناکارآمد,فشار خون,ذهنآگاهی,فشار روانی شغلی,عواطف شغلی,رفتارهای ضدخدمت
- چکیده: این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین فشار روانی شغلی با فشار خون، دردهای مزمن و رفتارهای ضدخدمت با توجه به نقش میانجی ذهنآگاهی، نگرشهای ناکارآمد و عواطف شغلی اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی (الگویابی معادلات ساختاری) بود. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی تصادفی، 233 نفر از میان کارکنان 4 شرکت خدمات رسان در استان چهارمحال و بختیاری انتخاب شدند و پرسشنامههای پژوهش شامل فشار روانی شغلی (مؤسسۀ سلامت و ایمنی انگلیس، 1999)، توجه آگاهانه (براون و رایان، 2003)، نگرشهای ناکارآمد (بک و ویسمن، 1980)، عواطف مرتبط با شغل (اسپکتور و فاکس، 1999)، دردهای مزمن (کرنز و همکاران، 1985) و رفتارهای ضدخدمت (جلالی، 1392) را تکمیل کردند. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون، الگوسازی معادلات ساختاری و تحلیل رگرسیون میانجی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که فشار روانی شغلی 57درصد واریانس ذهنآگاهی، فشار روانی شغلی و ذهنآگاهی، 37 درصد واریانس نگرشهای ناکارآمد، فشار روانی شغلی، ذهنآگاهی، و نگرشهای ناکارآمد 54 درصد واریانس عواطف شغلی را تبیین میکنند (01/0 > P ). ذهنآگاهی در رابطۀ بین فشار روانی شغلی با نگرشهای ناکارآمد و عواطف شغلی نقش یک متغیر میانجی پارهای را ایفا نمود (01/0 > P ). شاخصهای برازش الگوی نهایی پژوهش نشاندهندۀ وضعیت مطلوب الگو بود.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this research was to study the relationship of job stress with blood pressure, chronic pain and counter service behaviors by considering the mediating role of mindfulness, dysfunctional attitudes and job affects. The method was correlation (strucural equation modeling). A sample included 233 employees of 4 service companies in Chahar Mahal va Bakhtiyari Province were selected by relative stratified random sampling, and completed the instruments comprised of Job Stress (Health and Safety Institute, 1999), Mindful Attention Awareness Scale (Brown and Ryan, 2003), Dysfunctional Attitudes (Beck and Weissman, 1980), Job Related Affects (Fox and Spector, 1999), Chronic Pains (Kerns et al., 1985), and Counter Service Behaviors (Jalali, 2013/ 1392s.c.). Data were analyzed by Pearson correlation coefficient, structural equation modeling (SEM) and mediation regression analysis. The results revealed that job stress accounted for 57 percent of variances of mindfulness, job stress and mindfulness, 37 percent of variances of dysfunctional attitude, job stress, mindfulness and dysfunctional attitudes, and 54 percent of variances of job affects (P < 0.01). Mediation Mindfulness played the partial mediator role in the relationships of job stress with dysfunctional attitudes and job affects (P < 0.01). The research final model of fitness indices indicated that the model was convenient.
- انتشار مقاله: 25-07-1396
- نویسندگان: داریوش جلالی,اصغر آقایی,هوشنگ طالبی,محمدعلی مظاهری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشو پژوهشدر روانشناسی کاربردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تکانشگری,راهبردهای مقابلهای,پیشگیری اطلاعمحور,پیشگیری تواناییمحور,دانشآموزان پسر
- چکیده: این پژوهش با هدف مقایسۀ تأثیر روشهای پیشگیری از سوءِمصرف مواد به روش شناختی ـ رفتاری اجتماعی، آموزش مهارتهای زندگی، ارائۀ پوستر و ارسال پیام کوتاه بر بهبود راهبردهای مقابلهای و کاهش تکانشگری دانشآموزان به مرحلۀ اجرا درآمد. پژوهش از نوع شبهآزمایشی و جامعۀ آماری دانشآموزان پسر تحت پوشش کمیتۀ امداد امام خمینی(ره) بودند که از میان آنها 150 نفر بهصورت تصادفی انتخاب و در چهار گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 30 نفر) قرار گرفتند. هر یک از شرکتکنندگان در پنج گروه، طی مراحل پیشآزمون و پسآزمون مقیاس راهبردهای مقابلهای (موس و بلینگ، 1981) و مقیاس تکانشگری (بارت و همکاران، 2004) را تکمیل کردند. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که روشهای پیشگیری بر بهبود راهبردهای مقابلهای و کاهش تکانشگری (01/0 P < ) دانشآموزان مؤثر است. نتایج آزمون تعقیبی کمترین تفاوت معنادار (LSD) نشان داد که هر چهار روش پیشگیری (بجز ارائۀ پوستر) با تأثیر متفاوت بر بهبود راهبردهای مقابلهای و بر کاهش تکانشگری مؤثر هستند (05/0 P < ).
- چکیده انگلیسی: This study was aimed to compare the effectiveness of drug substance abuse preventive methods via social cognitive – behavioral training, life skills training, poster presentation and delivering short message on student’s impulsiveness and coping strategies in students under support by Emdad Committee. This quasi experimental study was carried on 150 students were selected from 2500 students and randomly assigned to a control group and four experimental groups. The five groups (30 person in each) completed impulsiveness (Barrat et al, 2004) and coping strategies ( Moss& Beling,1981)inventories in the pre- and post – stages. The four experimental group received the following treatments: group(1)10 session of social cognitive-behavioral training 120 minutes each, group(2) 10 sessions of life skills training 120 minutes each, group(3) presentation of 40 posters for 10 weeks, and group (4) delivering short message service for 10 weeks. The results of the analysis of MANCOVA revealed that preventive techniques were effective on impulsiveness and coping strategies (p < 0.01). Also, result of LSD revealed that the four preventive techniques were effective, with different degrees of effectiveness, on enhancement of coping strategies as well as on the reduction of impulsiveness (except poster presentation)( (p < 0.05).
- انتشار مقاله: 25-07-1396
- نویسندگان: داریوش جلالی,عزیزاللـه آقابابایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش نامه روانشناسی مثبت
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معلول,ذهنآگاهی و پذیرش,مهارت ذهنی,بسکتبال
- چکیده: هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر آموزش ذهنآگاهی و پذیرش بر نگرانی از تصویر بدن، مهارتهای ذهنی و عملکرد پرتاب آزاد بود. شرکتکنندگان پژوهش 22 بازیکن معلولِ مرد رشتة بسکتبال با دامنة سنی 45-25 سال بودند که در لیگ دسته دو باشگاههای کشور رقابت میکردند. شرکتکنندگان براساس سن و سطح ضایعة نخاعی بهصورت همتاسازی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت هشت جلسة 90 دقیقهای در کلاس آموزش ذهنآگاهی و پذیرش شرکت کردند و گروه کنترل در طول دورة تمرینات به فعالیتهای روزانه خود پرداختند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ مهارتهای ذهنی امست سه و پرسشنامة نگرانی دربارة تصویر بدنیوآزمون تعدیلشدة شوت بسکتبال ایفرد استفاده شد. دادهها با استفاده ار تحلیل واریانس (مانکوا) تحلیل شد. یافتهها نشان دادند آموزش ذهنآگاهی و پذیرش، مهارتهای ذهنی و عملکرد پرتاب آزاد در بازیکنان معلول رشتة بسکتبال را ارتقا میدهد؛ بنابراین شرکت در کلاسهای آموزش ذهنآگاهی و پذیرش برای افزایش مهارتهای ذهنی و ارتقا عملکرد بسکتبال توصیه میشود.
- چکیده انگلیسی: The present study aimed at investigating the effect of mindfulness and acceptance training on body image concerns, mental skills and free throw shooting performance. The participants included 22 male basketball players with wheelchairs aged between 25 and 45 who were playing in the National Basketball League Second Division. The participants were homogenized by age and level of spinal cord injury and randomly assigned into experimental and control groups. The experimental group received eight sessions (each 90 min.) of mindfulness and acceptance training while the control group were doing their daily activities. The data were collected using OMSAT-3, Body Image Concerns Inventory and AAHPERD Basketball test and were analyzed using MANCOVA. The findings revealed that mindfulness and acceptance training fostered mental skills and free throw shooting performance of the male basketball players. Therefore, participation in mindfulness and acceptance training with the aim of fostering mental skills and basketball performance is recommended.
- انتشار مقاله: 15-10-1396
- نویسندگان: فرشاد عباسی,رخساره بادامی,داریوش جلالی
- مشاهده