در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه جامعه شناسی سیاسی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مشارکت سیاسی,سبک زندگی,دانشجویان,دانشگاه رازی,دانشکده علوم اجتماعی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سبک زندگی بر مشارکت سیاسی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه انجام شده و سبک زندگی به دو دسته معطوف به عوامل فردی و اجتماعی تقسیم شده است. این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد، روش انجام کار نیز پیمایش است؛ پژوهش حاضر از لحاظ نوع داده ها درگروه پژوهش های کمی و از نظر شکل جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده و از پژوهش های میدانی می باشد. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه می باشد، که با استفاده از فرمول کوکران 321 نفر حجم نمونه در نظر گرفته شده و در راستای تجزیه و تحلیل داده ها برای دست یافتن به نتایج پژوهش از نرم افزار spss و آزمون تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج پژوهش گویای این موضوع است که فردیت اعم از جنسیت، مصرف مواد مخدر و ورزش کردن بیشترین تأثیر را بر مشارکت سیاسی دارد؛ طبقه ی متوسط و طبقه ی فرودست بیشتر دارای مشارکت سیاسی به نسبت طبقه ی بالای جامعه هستند. افرادی که دارای جایگاه اجتماعی بالاتر و وابستگی اجتماعی می باشند بیشتر از سایرین دارای مشارکت سیاسی هستند.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to investigate the effect of lifestyle on political participation of students of Razi university of Kermanshah and lifestyle is divided into two categories: individual factors and social factors .This is a descriptive-analytical study and Research method is also survey. The present study is a quantitative research group in terms of data type and a questionnaire was used to collect data and is a field research. The statistical population of the study is students of Razi University of Kermanshah .The statistical population is 321 people by using Cochran formula and SPSS software and regression analyses were used to analyze data for achieving the study results. The results indicate that individuality; including gender, drug uses, and exercise, have the greatest impact on political participation, the middle and lower classes have more political participation than the upper class.People with higher social status and social affiliation are more likely to have political participation than others.
- انتشار مقاله: 18-01-1399
- نویسندگان: سجاد کنعانی نسب,ابراهیم متقی,علی روشنایی,عالیه شکربیگی,خلیل میرزایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سپهر سیاست
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برجام,روزنامه کیهان,مذاکرات هستهای,رسانههای جریانساز,روزنامه همشهری,روزنامه اعتماد
- چکیده: هدف این پژوهش تصویرسازی خبری «برجام» از منظر سه رسانه جریانساز (روزنامه کیهان، اعتماد و همشهری) طی سالهای 1394-1395 بود. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی و کیفی بوده و با نمونهگیری هدفمند، 300 خبر مرتبط با موضوع «برجام» مورد بررسی قرار گرفته و دادهها با نرمافزار spss پردازش شد. نتایج نشان داد علیرغم اهمیت «برجام»، برجستگی این کلمه در تیتر خبر با فراوانی زیادی در سه روزنامه مورد بررسی همراه نبوده، همچنین با توجه به ابعاد گوناگون «برجام» این مفهوم فقط در چارچوبهای اقتصادی و سیاسی خبری مورد توجه قرار گرفته است. به رغم تأکید بر بیطرفی در عرصه خبررسانی، هر سه روزنامه رویکرد سوگیرانه نسبت به اخبار «برجام» اتخاذ کردهاند. از سوی دیگر، نحوه پوشش، نوع رویکرد به اخبار «برجام» در حوزه سه روزنامه، کمتر تحلیلی بوده و بیشتر جنبه سخت خبر و اطلاعرسانی داشته است تا رویکرد آموزشی و هدایت کنندگی.
- چکیده انگلیسی: The purpose of the present study is to analyze the news representation of JCPOA from the perspective of three mainstream media (Kayhan, E’temad, and Hamshahri) during 2015 to 2016. The method of the study was qualitative and quantitative analysis of the data by targeted sampling of 300 pieces of news related to “JCPOA” using SPSS. The results showed that despite the importance of “JCPOA”, this term has not frequently and conspicuously been used in the headlines of the above newspapers; and has only been mentioned in economic and political contexts, regardless of its various aspects. Although the impartiality of the media has been emphasized, the above newspapers have adopted a biased approach towards “JCPOA”. On the other hand, news coverage by the above newspapers and their approach to “JCPOA” has not usually been analytical but more inclined to hard news and informational rather than educational and guiding approach.
- انتشار مقاله: 23-07-1398
- نویسندگان: مرضیه رفعتی,عبدالعلی قوام,خلیل میرزایی,زهرا خرازی محمدوندی آذر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عوامل اجتماعی,عوامل فرهنگی,ورزش همگانی,جوانان شهر تهران
- چکیده: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی بر تمایل به ورزش جوانان به ویژه زنان میباشد. پژوهش حاضر از نظر نوع پژوهش از نوع کاربردی و بر اساس مسیر از نوع توصیفی میباشد که بر روی جوانان شهر تهران انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه جوانان ساکن در شهر تهران در حدود 3040248نفر بر اساس سرشماری سال 1395 میباشند که بر اساس جدول برگرفته از گلن دی ایزرائیل به میزان 370 نفر به عنوان نمونه تعیین و برای اطمینان از عدم تورش 400 نفر به عنوان نمونهی نهایی انتخاب گردید و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای نمونهگیری انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد شدهی حمایت اجتماعی، پذیرش اجتماعی، سرمایه اجتماعی، رفتار مطلوب اجتماعی، سرمایه فرهنگی، هوش فرهنگی و جهتگیری مذهبی و پرسشنامهی پژوهشگر ساختهی تمایل به ورزش همگانی با ضریب CVR برابر با 0.860، اعتبار سازه برابر با 0.776 و پایایی برابر با 0.894 بودند. نتایج به دست آمده از رگرسیون خطی حاکی از آن بود که عدم وجود سرمایهی اجتماعی، رفتار مطلوب اجتماعی و حمایت اجتماعی بر تمایل جوانان به ورزش همگانی تاثیر گذار بودند و عدم وجود پذیرش اجتماعی، هوش فرهنگی، سرمایهی فرهنگی و باورها و جهتگیریهای اعتقادی و ارزشی تاثیری بر تمایل به ورزش همگانی نداشتند
- چکیده انگلیسی: The purpose of the current research is to survey the influence of Social and Cultural factors on youth tendency to public sport. The research is has been conducted by applied method in its goal and by descriptive one in its path. The population of the research includes all youth in Tehran (about 3040248 person) from which 370 ones were selected in accordance with De Israeil (2008 online) sample size table the size has been increased to 400 for accuracy and has been choosen through the multi-stage cluster random sampling. The Data gathered by the standard questionnaires of the social support, the social acceptance, the social capital, the social favorite behavior, the cultural capital, the cultural intelligence and the religious orientation along with researcher made one about public sport with the CVR: of 0.860 and the content validity: of 0.776 and the reliability: of 0.894. the data has been analysed by the liner Regression and the results shows that lack of social capital, social favorite behavior and social support affect significantly on public behavior and lack of social acceptance, cultural intelligence, cultural capital and belief and value orientations did not affect on public sport.
- انتشار مقاله: 07-01-1398
- نویسندگان: حامد غلامپور گالشکلامی,خلیل میرزایی,بهرام قدیمی,زهرا علیپور درویشی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: زن و فرهنگ
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اعتبار,زنان روستایی,صندوق های خرد روستایی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی صندوقهای خرد زنان روستایی در استان همدان و به روش پیمایشی در نیمه دوم سال1392انجام شد. جامعه آماری تحقیق، شامل زنان روستایی عضو صندوق اعتبارات خرد روستایی در روستاهای کریمآباد و پرلوک از توابع شهر صالحآباد شهرستان همدان بود که بهصورت تمامشماری مورد بررسی و تحلیل قرارگرفتهاند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است، اما در کنار آن از ابزار مصاحبه، مشاهده و مطالعات اسنادی نیز بهرهبرداری شده است. دقت شاخصها و گویهها در پرسشنامه یا روایی صوری توسط متخصصان فن مورد تأیید قرارگرفته است. برای بررسی پایایی ابزار تحقیق، پرسشنامه در اختیار تعدادی از صاحبنظران بخش اعتبارات و متخصصان علوم اقتصادی و بانکداری و کارشناسان صندوقهای اعتباری و مالی قرار گرفت و نتایج آن بررسی و آلفای کرونباخ آن 95/0 بهدست آمده که رقم بسیار مناسبی است. در بخش تحلیل دادهها، از تحلیل عاملی بهمنظور دستیابی به عوامل کلیدی استفاده شده است که با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت. در این تحقیق 5 عامل کلیدی مهمترین اثرات صندوقهای خرد زنان روستایی را تشکیل میدهد که با توجه به مقدار تغییرات واریانس کلشان بهترتیب شامل: مسایل اقتصادی وانگیزشی(051/16)، کاهش آسیبهای اجتماعی(701/14)، رضایتمندی(545/14)، توانمندسازی اشتغال (057/9) و توسعه سرمایهگذاری (307/7) میباشند.
- چکیده انگلیسی: This study was intended to investigate the economic, social and cultural effects of rural women’s micro credits accounts in Hamedan Province. The study was designed as a survey research which was conducted in second half of 2013. The population of this study were the rural women enrolled in such micro credits accounts in Karim Abad and Parluk villages in Saleh Abad County in Hamedan Province which was investigated and analyzed as a total population sampling. Questionnaire was used for data collection, but interview, observation and field study were also implemented. The face validity and the reliability of the questionnaire were examined which were quite acceptable. To analyze data, factor analysis was utilized to find the key factors which was conducted by SPSS software. The results showed that there were five main key factors affecting the micro credit accounts of rural women which were presented based on the following variances value: economic and motivation issues (16.051), lack of social damages (14.701), satisfaction (14.545), occupation empowering (9.057) and investment development (7.307).
- انتشار مقاله: 10-07-1395
- نویسندگان: مسعود سامیان,احمد یعقوبی فرانی,خلیل میرزایی,مرجان ابراهیمی,مینو عزیزی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: راهبردهای نوین تربیت معلمان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معلمان,آموزشوپرورش,منزلت اجتماعی معلمان,مطالبات معلمان
- چکیده: کیفیت زندگی و منزلت اجتماعی معلمان نشانهای آشکار از روند رشد و تعالی یا نابودی و تباهی هر جامعه است و کیفیت عقلانیت در سرمایه گذاری و تخصیص بودجه را نمایان میسازد.
هدف از این پژوهش «بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر برمنزلت اجتماعی معلمان» از دیدگاه خود معلمان بوده است. این پژوهش ازنظر ماهیت از نوع کمی، ازنظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی، ازنظر زمانی از نوع تحقیقاتمقطعی و ازنظر روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و همچنین از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، معلمان شهر تهران با حجم ۴۶۰۰۰ نفر میباشد، حجم نمونه طبق فرمول کوکران برابر با ۳۸۲ نفر و روش نمونهگیری در این پژوهش، تصادفی خوشهای بوده است. در این پژوهش برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه محقق ساخته و مقیاس طیف لیکرت استفادهشده است. فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون انجام شد، نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که بین تحصیلات، کارکردی بودن نظام آموزشی، سطح امکانات اقتصادی و رفاهی معلمان، توسعه مهارتهای حرفهای معلمان،، شیوه جذب و گزینش تربیت معلم، میزان عضویت و مشارکت در تشکلهای صنفی و سیاسی معلمان و منزلت اجتماعی معلمان رابطه معنیداری وجود دارد و متغیرهای ذکرشده بر منزلت اجتماعی تأثیرگذاربوده اند. همچنین بین جنسیت و منزلت اجتماعی معلمان تفاوت معناداری وجود ندارد.- چکیده انگلیسی: The quality of life and social status of teachers is a clear sign of the process of growth and excellence or the destruction and devastation of any society and shows the quality of rationality in investing and budgeting.
The purpose of this study was to "sociological study of the factors affecting the social status of teachers" from the perspective of teachers themselves. This research is quantitative in nature, applied research in terms of purpose, cross-sectional research in terms of time, and descriptive-survey research in terms of research method, as well as correlational. The statistical population of this research is the teachers of Tehran with a volume of 46,000 people, the sample size according to Cochran's formula is equal to 382 people and the sampling method in this research was cluster random. In this study, a researcher-made questionnaire was used to measure the variables and the Likert scale was used. The research hypotheses were performed using Pearson correlation test. The results of the study indicate that between education, functional system of education, level of economic and welfare facilities of teachers, development of teachers' professional skills, method of recruitment and selection of teacher training, membership rate There is a significant relationship between participation in teachers 'unions and political organizations and teachers' social status, and the mentioned variables have affected social status. Also, there is no significant difference between gender and social status of teachers.- انتشار مقاله: 16-05-1399
- نویسندگان: گودرز بهرامی,ابراهیم متقی,علی باصری,مهرداد نوابخش,خلیل میرزایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: راهبردهای نوین تربیت معلمان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معلمان,آموزشوپرورش,منزلت اجتماعی معلمان,مطالبات معلمان
- چکیده: کیفیت زندگی و منزلت اجتماعی معلمان نشانهای آشکار از روند رشد و تعالی یا نابودی و تباهی هر جامعه است و کیفیت عقلانیت در سرمایه گذاری و تخصیص بودجه را نمایان میسازد.
هدف از این پژوهش «بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر برمنزلت اجتماعی معلمان» از دیدگاه خود معلمان بوده است. این پژوهش ازنظر ماهیت از نوع کمی، ازنظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی، ازنظر زمانی از نوع تحقیقاتمقطعی و ازنظر روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و همچنین از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، معلمان شهر تهران با حجم ۴۶۰۰۰ نفر میباشد، حجم نمونه طبق فرمول کوکران برابر با ۳۸۲ نفر و روش نمونهگیری در این پژوهش، تصادفی خوشهای بوده است. در این پژوهش برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه محقق ساخته و مقیاس طیف لیکرت استفادهشده است. فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون انجام شد، نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که بین تحصیلات، کارکردی بودن نظام آموزشی، سطح امکانات اقتصادی و رفاهی معلمان، توسعه مهارتهای حرفهای معلمان،، شیوه جذب و گزینش تربیت معلم، میزان عضویت و مشارکت در تشکلهای صنفی و سیاسی معلمان و منزلت اجتماعی معلمان رابطه معنیداری وجود دارد و متغیرهای ذکرشده بر منزلت اجتماعی تأثیرگذاربوده اند. همچنین بین جنسیت و منزلت اجتماعی معلمان تفاوت معناداری وجود ندارد.- چکیده انگلیسی: The quality of life and social status of teachers is a clear sign of the process of growth and excellence or the destruction and devastation of any society and shows the quality of rationality in investing and budgeting.
The purpose of this study was to "sociological study of the factors affecting the social status of teachers" from the perspective of teachers themselves. This research is quantitative in nature, applied research in terms of purpose, cross-sectional research in terms of time, and descriptive-survey research in terms of research method, as well as correlational. The statistical population of this research is the teachers of Tehran with a volume of 46,000 people, the sample size according to Cochran's formula is equal to 382 people and the sampling method in this research was cluster random. In this study, a researcher-made questionnaire was used to measure the variables and the Likert scale was used. The research hypotheses were performed using Pearson correlation test. The results of the study indicate that between education, functional system of education, level of economic and welfare facilities of teachers, development of teachers' professional skills, method of recruitment and selection of teacher training, membership rate There is a significant relationship between participation in teachers 'unions and political organizations and teachers' social status, and the mentioned variables have affected social status. Also, there is no significant difference between gender and social status of teachers.- انتشار مقاله: 16-05-1399
- نویسندگان: گودرز بهرامی,ابراهیم متقی,علی باصری,مهرداد نوابخش,خلیل میرزایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: راهبردهای نوین تربیت معلمان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معلمان,آموزشوپرورش,منزلت اجتماعی معلمان,مطالبات معلمان
- چکیده: کیفیت زندگی و منزلت اجتماعی معلمان نشانهای آشکار از روند رشد و تعالی یا نابودی و تباهی هر جامعه است و کیفیت عقلانیت در سرمایه گذاری و تخصیص بودجه را نمایان میسازد.
هدف از این پژوهش «بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر برمنزلت اجتماعی معلمان» از دیدگاه خود معلمان بوده است. این پژوهش ازنظر ماهیت از نوع کمی، ازنظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی، ازنظر زمانی از نوع تحقیقاتمقطعی و ازنظر روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و همچنین از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، معلمان شهر تهران با حجم ۴۶۰۰۰ نفر میباشد، حجم نمونه طبق فرمول کوکران برابر با ۳۸۲ نفر و روش نمونهگیری در این پژوهش، تصادفی خوشهای بوده است. در این پژوهش برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه محقق ساخته و مقیاس طیف لیکرت استفادهشده است. فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون انجام شد، نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که بین تحصیلات، کارکردی بودن نظام آموزشی، سطح امکانات اقتصادی و رفاهی معلمان، توسعه مهارتهای حرفهای معلمان،، شیوه جذب و گزینش تربیت معلم، میزان عضویت و مشارکت در تشکلهای صنفی و سیاسی معلمان و منزلت اجتماعی معلمان رابطه معنیداری وجود دارد و متغیرهای ذکرشده بر منزلت اجتماعی تأثیرگذاربوده اند. همچنین بین جنسیت و منزلت اجتماعی معلمان تفاوت معناداری وجود ندارد.- چکیده انگلیسی: The quality of life and social status of teachers is a clear sign of the process of growth and excellence or the destruction and devastation of any society and shows the quality of rationality in investing and budgeting.
The purpose of this study was to "sociological study of the factors affecting the social status of teachers" from the perspective of teachers themselves. This research is quantitative in nature, applied research in terms of purpose, cross-sectional research in terms of time, and descriptive-survey research in terms of research method, as well as correlational. The statistical population of this research is the teachers of Tehran with a volume of 46,000 people, the sample size according to Cochran's formula is equal to 382 people and the sampling method in this research was cluster random. In this study, a researcher-made questionnaire was used to measure the variables and the Likert scale was used. The research hypotheses were performed using Pearson correlation test. The results of the study indicate that between education, functional system of education, level of economic and welfare facilities of teachers, development of teachers' professional skills, method of recruitment and selection of teacher training, membership rate There is a significant relationship between participation in teachers 'unions and political organizations and teachers' social status, and the mentioned variables have affected social status. Also, there is no significant difference between gender and social status of teachers.- انتشار مقاله: 16-05-1399
- نویسندگان: گودرز بهرامی,ابراهیم متقی,علی باصری,مهرداد نوابخش,خلیل میرزایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های جامعه شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده: چکیده
شبکههای اجتماعی مجازی در دنیای امروز، سهم تعیینکنندهای در کنشگری افراد جامعه برعهده دارند. تا جایی که میتوان گفت تحت تأثیر فنآوریهای اطلاعاتی، در عصر جدیدی از روابط انسانی به سر میبریم. روش این پژوهش از نظر مسیر از نوع توصیفی است. در این پژوهش، مطالعه در بافت طبیعی، بدون دستکاری آزمایشی و انتخاب نمونه تصادفی از جامعهی پژوهش، انجام شده است. جامعه آماری آن، تمامی خانوادههای ساکن در شهر تهران بوده که400 نفر بر اساس جدول گلندی ایزرانیل (2008،آنلاین) به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامهای متشکل از 90 گویه که اعتبار آن از طریق اعتبار محتوا با مقدار 87.5% و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ با میزان 0.820 و 0.809 برای متغیرهای نحوهی استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و هنجارهای خانواده به ترتیب محقق شد، روی آن اجرا گردید. نتایج تحقیق نشان داد که شبکههای اجتماعی مجازی با توجه به بعد خانواده از نظر تعداد نفرات و همچنین در بحث پایگاه اجتماعی با توجه به تحصیلات مادر و پدر خانواده، تا حدودی با توجه به وضعیت درآمد، دارایی و پسانداز خانواده و با توجه به شغل مادر و پدر خانواده، بر اَشکال مقاومت در برابر هنجارها تأثیر دارد. اما بین مقاومت در پذیرش هنجارهای جامعه و نوع حضور و انگیزهی حضور در شبکههای اجتماعی مجازی با توجه به زمینهی مذهبی خانواده رابطهی معناداری مشاهده نگردید.- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 11-06-1399
- نویسندگان: معصومه ابراهیمی,خلیل میرزایی,باقر ساروخانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های انتظامی - اجتماعی زنان و خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: "هنجارها","هویت مقاومت","شبکههای اجتماعی","نوجوانان","خانواده"
- چکیده: بررسی جامعهشناختی نقش شبکههای اجتماعی اینترنتی در ایجاد اَشکال مقاومت نوجوانان در پذیرش هنجارهای خانواده[1]
معصومه ابراهیمی[2] خلیل میرزایی*[3] باقر ساروخانی[4]
چکیده
زمینه و هدف: امروزه شبکههای اجتماعی، بستری برای "گریز از مقررات" و هم "ساخت مقررات" شده است. این پژوهش با هدف، شناخت اَشکال مقاومت در برابر هنجارهای جامعه در بستر فضای مجازی انجام شده است.
روش: پژوهش از نظر شیوه اجرا از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری تمامی فرزندان خانوادههای ساکن شهر تهران بود، که بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. در بررسی فرضیههای پژوهش، بنابر نوع فرضیه از آزمونهای آماری تحلیل واریانس یک سویه، همبستگی اسپیرمن، همبستگی جزئی و تحلیل واریانس دو سویه استفاده شد.
یافته ها: بین میانگین اَشکال مقاومت در پذیرش هنجارهای خانواده در بین انواع شبکههای اجتماعی مجازی تفاوت معناداری وجود ندارد. بین میانگین نمرات اَشکال مقاومت در پذیرش هنجارهای خانواده در بین افرادی که میزان استفادهشان از شبکههای اجتماعی مجازی کمتر از 2 ساعت با افرادی که بین 2 تا 4 ساعت و 4 تا 6 ساعت است، تفاوت معناداری مشاهده میشود. بین نحوهی استفاده و انگیزههای استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و مقاومت نوجوانان در پذیرش هنجارهای خانواده رابطهی معناداری وجود ندارد.
نتایج: شبکههای اجتماعی مجازی، بستر تعامل طیف گستردهای از افراد با فرهنگها، اعتقادات و رفتارهای متفاوت است که میتواند مغایر با هنجارهای خانواده باشد؛ از این رو، شبکههای اجتماعی مجازی به تناسب نوع، میزان استفاده و حتی انگیزه و دلایل استفاده از آنها، توسط کاربران میتواند در پذیرش یا عدم پذیرش هنجارهای جامعه و خانواده تأثیرگذار باشد.
واژههای کلیدی: شبکههای اجتماعی، فضای مجازی، هنجار خانواده، مقاومت نوجوانان، شهر تهران.
.[1] این مقاله مستخرج از رساله دکتری معصومه ابراهیمی با عنوان: "بررسی جامعهشناختی نقش شبکههای اجتماعی در ایجاد اَشکال مقاومت نوجوانان در پذیرش هنجارهای خانوادگی (تحقیق در خانوادههای تهران)1397 " از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است.
[2] . دانشجوی دکتری جامعهشناسی گرایش مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.ebrahimi_massome@yahoo.com
[3]. دانشیار و عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران. (*نویسنده مسئول) mirzaeei-khalil@riau.ac.ir
[4] . استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران. b.saroukhani@yahoo.com- چکیده انگلیسی: Nowadays social networks play an important role in individuals’ activism because it provides both escaping the regulations" and "regulatory framework.
The method of this research is a descriptive-survey method. ". The statistical population of this study was all the children of families living in Tehran, selected by multi-stage cluster random sampling of 400 individuals.. In order to study the research hypotheses, one-way variance analysis, Spearman correlation, partial correlation and two-way variance analysis have been used.
The results showed that there is no difference between the average of forms of resistance in accepting family norms among different types of social networks. There is a significant difference between the mean scores of resistance forms in accepting family norms in those who have less than 2 hours of use of virtual social networks with people who have between 2-4 hours and 4 to 6 hours in cyberspace. There is not a significant relationship between the use and motives of using the legal social networks and the resistance of adolescents in accepting family norms. Also, given that virtual social networks are the basis for the interaction of a wide range of people with different cultures, beliefs and behaviors that can sometimes be in conflict with the values and norms of the family, virtual social networks, according to the type, The level of use and even the motivation and reasons for using virtual social networks by users, can affect the acceptance or non-acceptance of the norms of society and even the family.- انتشار مقاله: 26-05-1398
- نویسندگان: معصومه ابراهیمی,خلیل میرزایی,باقر ساروخانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش و برنامهریزی شهری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فضای شهری,فضای عمومی,ارزیابی تاثیر اجتماعی,پیادهراهسازی,خیابان 15 خرداد
- چکیده: مقالهی حاضر در پی آن است تا به این پرسش اساسی پاسخ دهد که ساخت پیادهراه خیابان 15خرداد (واقع در منطقهی 12 شهرداری تهران) چه پیامدهای اجتماعی به دنبال خواهد داشت و با چه تغییرات یا تعدیلهایی میتوان به بهترین وجه نظر ذینفعان و متاثرین را تامین نمود. این پژوهش از نظر مسیر توصیفی و از نظر هدف کاربردی بوده و برای گردآوری اطلاعات نیز از روش میدانی و اسنادی استفاده گردیده است. در بخش اسنادی، کلیهی اسناد موجود تمامشماری شده و در بخش میدانی نیز 880 نفر از بین ساکنان، کسبهی فعال در محدودهی اجرای طرح و مراجعان به بازار به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامهی مد نظر برروی آنها اجرا گردیده است. در عین حال با مدیران محلی و نهادهای ذینفع نیز به صورت هدفمند و در دسترس و با گروههای مردمی به صورت گلولهبرفی مصاحبه صورت پذیرفته است. ابزار به کار رفته در این پژوهش، فیشهای اطلاعاتی، پرسشنامهی پژوهشگر ساخته، مصاحبهی نیمهباز و مشاهده بوده است. یافتههای پژوهش گویای آن است که اگر چه این پیادهراه میتواند به رونق اقتصادی محدوده و یا گسترش فضاهای فراغتی، سیاحتی و فعالیتی منجر گردد، در عین حال میتواند به انتقال آلودگیهای زیستمحیطی به دیگر نقاط شهر و تغییر هویت محلههای اطراف نیز دامن زند. در انتها ایجاد پهلوگاه جهت بارگیری، استفاده از مبلمان و المانهای تاریخی تهران قدیم و... نیز به عنوان راهکار جهت حصول به اهداف پروژه به عنوان فضای عمومی قابل بیان خواهند بود.
- چکیده انگلیسی: Social Impact Assessment walk the streets of Tehran 15 Khordad located in the region of 12 municipalities (Phase II)
- انتشار مقاله: 25-03-1394
- نویسندگان: خلیل میرزایی,احمد محمدزکی
- مشاهده