در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه آموزش مهندسی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش,طراحی,علوم,مهندسی
- چکیده: نگاهی به ساختار و محتوای دروس در برنامههای آموزشی رشتههای مهندسی در کشور ایران آشکار کنندۀ این واقعیت است که آموزش مهندسی هدف انتقال "علوم مهندسی" را دنبال میکند و کمتر به جنبۀ عملی مهندسی، به مثابه وجه تمایز مهم مهندسی با علوم پایه، توجه دارد. دروس عملی کمشمار برنامهها نیز بیشتر جنبۀ آزمایشگاهی دارند و در نتیجه، باز هم در خدمت آموزش علوم قرار میگیرند. در این مقاله سعی شده است با تأملی در مبادی و آسیبهای واقعیت مذکور، ضرورت تغییر رویکرد آموزش مهندسی از "آموزش علوم" به "آموزش طراحی" به منظور نیل به نتیجهگیری زیر مورد بحث قرار گیرد؛ از آنجا که طراحی هنر ایجاد تغییر و تصرف در محیط برای پاسخگویی به نیازهای "انسان" است، رویکرد "طراحی مهندسی" میتواند توجه به عنصر انسانی را، که ملازم با توجه به ابعاد کیفیت، زیبایی و معناست، در آموزش مهندسی احیا و مهندسی را به جایگاه ذاتی خود نزدیکتر کند.
- چکیده انگلیسی: A review of the structure and content of engineering curricula in Iran reveals the fact that Engineering Education is focused on delivering ‘engineering science’, as distinct from ‘engineering design’. Even the few non-theoretical curriculum components are mostly laboratory-based, which basically serve to complement the scientific content. Reflecting on the implications of the above fact, this article puts forward a plea for a shift in educational approach within engineering disciplines to corroborate the following conclusion: Design is believed to be, by definition, the art of creating necessary changes in the environment, in response to the human needs. With this definition in mind, the ‘design’ approach of Engineering Education will develop a due consideration for the human factor which leads to the incorporation of properties such as quality, beauty and meaning within the process of engineering practice.
- انتشار مقاله: 18-02-1391
- نویسندگان: حمید ندیمی,حمید ندیمی,حمید ندیمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ادراک بصری,زمان,ضربان قلب,تولید زمان,پیچیدگی بصری
- چکیده: هدف: در پژوهش حاضر متغیرهای مستقل، چهار تصویر معماری به صورت دو زوج ساده_یچیده و اسلامی_غیراسلامی در نظر گرفته شد تا تأثیر دو عامل پیچیدگی تصاویر معماری و پیشینه ذهنی مخاطب بر زمان ادراکشده و ضربان قلب بررسی شود. همچنین اثر تعاملی دو عامل بر زمان تولیدشده و میانگین ضربان افراد بررسیشد.روش: طرح پژوهش حاضر از نوع آزمایشی بوده و جامعه مورد مطالعه را تمام دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه هنر اسلامی تبریز در نیمسال اول و دوم سال تحصیلی 95-96 تشکیل میدادند که در نهایت، نمونه مورد مطالعه شامل دو گروه یکصد نفره از کل جامعه ذکر شده بود که به روش در دسترس انتخاب شده، در دو آزمون مجزا شرکت داده شدند. یافته ها: یافته ها نشان میدهند که عامل پیچیدگی تصاویر هم بر زمان تولید شده افراد و هم بر میانگین ضربان قلب آنها تأثیر دارد. در حالیکه تأثیر پیشینه دهنی مخاطب از تصاویر اسلامی و غیراسلامی فقط بر میانگین ضربان افراد تأثیر معناداری دارد.. نتیجه گیری:یافتهها در بسیاری از زمینه ها، مطابق و قابل مقایسه با یافته های پژوهش های قبلی است و ضرورت وارد شدن موضوعات "اکولوژیک" و نزدیکتر به محیط واقعی را به حوزة ادبیات پژوهشی ادراک زمان نشان میدهد.
- چکیده انگلیسی: Aim :Independent variables in this research were four Architectural images in two dual group members of simple, complex and Islamic, non-Islamic, to examine the effect of two factors of complexity level and the subjective familiarity of the participants on two dependent variables of perceived time duration and heart rate. Also, the between factor effect of the two dependent variables, of produced time and the heart rate examined. Method:The research design was causal-comparative, and the study population was all students of different faculties of the Tabriz Islamic Art University during the first and second semesters of the academic year2016-2017. The sample size consisted of two groups of 100 students from the population and participated in two separate experiments.Findings:The findings show that the complexity of the images affects both the production time of individuals and their heart rate. Familiarity factor of the Islamic and non-Islamic images had only a significant effect on the heart rate. Conclusion:Findings in many respects are consistent with the results of previous studies and show the need for the introduction of "ecological" and closer to the real environment subjects into the field time perception.
- انتشار مقاله: 20-05-1396
- نویسندگان: مسعود وحدت طلب,فرهاد احمدنژاد,محمدعلی نظری,حمید ندیمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ارزیابی,کیفیت,شناخت,معنی,ادارک
- چکیده: مسیر کیفیتبخشی به محیط با تلاش برای ارتقاء معنی آن گره خورده است. عوامل معناشناسانه برای ارزیابی کیفیت محیط به کار میروند و شاخصهای دو تصور «کیفیت» و «معنی» دارای همپوشانی هستند، اما تنوع زاویة دید نظریهپردازان به این دو تصور موجب شده که برخی معنی را یکی از شاخصهای کیفیت برشمارند، در حالی که دیگران کیفیت را فقط برونداد وجه ظاهری معنی بخوانند. این موارد باعث ایجاد ابهام در تعیین رابطة بین وجوه این دو مفهوم شده و توافق روی آنچه بدان معنی یا کیفیت اطلاق میشود را دشوار کرده است. هدف این پژوهش، روشنکردن نقاط افتراق و اشتراک وجوه و عوامل دو تصور معنی و کیفیت و تعیین رابطه و نسبت آن دو با هم است تا بتوان در نظریهپردازی و روند نقد معماری روی این دو مفهوم پایهای به تفاهم رسید. پژوهش با روش استدلال منطقی، چهارچوب کلی واحدی را بر اساس روند مواجهة انسان با محیط تعریف میکند که در آن، جایگاه هر یک از دو تصور معنی و کیفیت تبیین میشود. همچنین با روش تحلیل متن و کدگذاری ادبیات، وجوه شناختی محیط طبقهبندی میشود که پایة تطبیق و مقایسة وجوه این دو تصور میشود. این دو قالب، پایهای برای جستجو و پاسخدهی به ابهامات موجود در مورد رابطة این دو تصور خواهند شد که در نهایت به ارائة بیانیه میانجامد. در روند مواجهه با محیط، معنی در مرحلة ادارک و شناخت، اما کیفیت در مرحلة قضاوت و ارزیابی قرار میگیرد. آنچه به عنوان کیفیت محیط ارزشیابی میشود، ظهور بیرونی و نتیجة نهایی شناخت وجوه سهگانة معنی محیط شامل معنی عملکردی، فراعملکردی و واکنشی است. زمانی که معنی محیط در سطح واکنشی منجر به قضاوت مثبت مخاطب شده و بار عاطفی و ارزشیابانة آن به سمت خوبی میل میکند، محیط، باکیفیت یا دارای کیفیت خوب خوانده میشود.
- چکیده انگلیسی: Improving environmental quality is interwoven with enhancing its meaning. Semantic factors are applied to evaluate quality and the indicators of the two concepts of quality and meaning overlap. However, theorists’ viewpoints toward these two concepts are diverse so that some consider meaning as a quality indicator, while others refer to quality merely as the outcome of the presentational aspect of meaning. This has led to an ambiguity in determining the relationship between the aspects of these two concepts and, as a result, made it difficult to consent to what is implied as meaning or quality. The current study aims at clarifying the differences and the common points of the aspects and factors of the two concepts of meaning and quality, and determining their relationship, so that an agreement could be reached on these two fundamental concepts in both architecture hypothesis and criticism. Applying logical reasoning, this research defines a coherent general framework based on human-environment interaction, in which the position of each of the two concepts of meaning and quality is explained. Also, cognitive aspects of the environment, using the method of content analysis and literature coding, are categorized as the basis for matching and comparing the aspects of the two concepts. These two frameworks would function as the basis for search of and response to the ambiguities in the relationship between these two which, ultimately, would lead to the statement. In human-environment interaction, meaning undergoes perception and cognition, while quality is judged and evaluated. What is evaluated as the quality is the presentation and the final result of the cognition of the threefold aspects of the meaning, including functional, social and responsive. If the responsive meaning of an environment bears a positive affective load, the environment is considered to possess a good quality.
- انتشار مقاله: 04-02-1398
- نویسندگان: سارا رحمانی,حمید ندیمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: هویت شهر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش معماری,پیشینۀ طراحی,نقد معماری,طراحی معماری,مراتب نقد
- چکیده: یکی از فعالیتهایی که در فرایند طراحی توسط طراحان و دانشجویان انجام میپذیرد، رجوع به پیشینهها و طرحهای مشابه است. استفادۀ صحیح از پیشینهها میتواند سبب ارتقاء خلاقیت دانشجویان گردد، اما خطر برداشت سطحی نیز وجود دارد؛ بنابراین جستجوی ابزارهایی که بتواند در استفادۀ روشمند از پیشینهها و تمرکز بر ویژگیهای بنیادین آن مؤثر باشد بااهمیت است. یکی از این ابزارها، نقد معماری است. ازآنجاییکه هدف از نقد معماری عمدتاً دستیابی به شناخت و فهم اثر است، کاربرد آن میتواند در درک مفاهیم پیشینههای طراحی، مفید واقع شود. هدف پژوهش حاضر این است که به دنبال رویکردی در نقد باشد که بتواند در مدلی جهت دستیابی به فهم پیشینهها، به کار رود. این پژوهش با تکیه بر راهبرد استدلال منطقی انجام پذیرفته است. مدل پیشنهادی این پژوهش شامل مراتب سهگانه زیر است: تشخیص کیفیات خاص پیشینه، کشف عوامل ایجاد آن کیفیات و درنهایت دستیابی به الگوهای تعمیمپذیر.
- چکیده انگلیسی: One of the activities that designers and design students usually do in their design process is using the precedents and similar projects and buildings. Design precedents are solutions attained in prior design problems which partially or generally can be used in the problem at hand. An overview of prior studies demonstrates that appropriate use of precedents can increase the creativity of students, although there is the risk of surface adaptation and copping. To prevent this risk, it is important to find tools and methods which could help students and designers to use precedents methodologically and concentrate on fundamental feathers on them. One of these tools is architecture criticism. Since the purpose of architecture criticism, mostly is comprehensive cognition and understanding of the architectural works, using criticism can be helpful in understanding of design precedents. This study tries to find an approach among the presented ones in architecture criticism which can aid the student to achieve the concept of the precedents and understand them in the best way. This paper studies the references in the context of criticism and precedents by the descriptive-analytic method. Then, proposes a model to criticize the precedents and understanding them in a better way. The proposed model includes three steps: diagnosis the specific quality of precedents, discovering the causing factor of those qualities and finally achieving the generalizable patterns. To explain and make these steps clearer it can be said that as many studies which were done on criticism just describe the buildings and less focused on analysis of them, also because the designers use the precedents to generalize the result of it to their designs, it can be proposed that in the first step the designers try to diagnose the specific quality of precedents and then try to discover the causing factor of those qualities. It can be suggested that there are two ways to diagnose the specific quality of precedents; first through the question that there is in the new problem, that means the problem which the designer tries to find a solution for it, cause him or her to refer to precedents. Second through the observation and searching on the precedents that can reveal the specific qualities of them. The diagnosis of these qualities has two results; first cause the designers to ask questions to find the causing factor of those qualities (second step) and second with exact study and finding the answer of those questions and also by making those qualities simple, the generalizable patterns can be reached (third step). It can be added that this kind of confronting with precedents does not mean that the systems that present some criterion for architecture criticism or are based on some of the theories are not useful. These systems can help the designers to find the specific properties and qualities of precedents more simple. It can be noted that at the end of this process some relative understanding of precedents can be reached which can be in the form of some drawings or written scripts
- انتشار مقاله: 08-11-1396
- نویسندگان: الهام مهردوست,احمد امین پور,حمید ندیمی
- مشاهده