در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سبک فرزندپروری,سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت,خطرپذیری نوجوانان
- چکیده: مقدمه و هدف: به بیان اکثر روانشناسان و محققان حوزه رفتارشناسی دوره نوجوانی دورهای حساس و بسیار حیاتی است. هرگونه کوتاهی در تربیت نوجوانان در این دوره، لطمات جبرانناپذیری را به بار خواهد آورد. هدف این مطالعه پیشبینی گرایش نوجوانان به رفتارهای پرخطر بر اساس سبکهای فرزندپروری و سبک زندگی سلامت بود. روش کار: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر قم در سال تحصیلی 99-1398 بود. نمونه این پژوهش شامل تعداد 252 دانشآموز بود که به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه خطرپذیری نوجوانان (محمدزاده و احمدی، 1392)، سبک فرزندپروری نوجوانان (نقاشان، 1358) و سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت (واکر و همکاران، 1987) بود. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از این پژوهش با استفاده از روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه صورت گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین خطرپذیری نوجوانان با دو بعد سبک فرزندپروری (کنترل، محبت) و سه بعد سبک زندگی (رشد معنوی، مسئولیتپذیری سلامت و ورزش و فعالیت فیزیکی) رابطه معناداری وجود داشته (001≥p) و بین خطرپذیری نوجوانان با سه بعد سبک زندگی (روابط بینفردی، مدیریت استرس و تغذیه)؛ رابطه معناداری وجود ندارد (05/0≤p). همچنین بر اساس ضریب تعیین به دست آمده؛ سبکهای فرزندپروری و سبک زندگی سلامت در نوجوانان قادرند به میزان 30 درصد از تغییرات خطرپذیری نوجوانان را تبیین کنند. همچنین بر اساس ضرایب بتای به دست آمده؛ سبک زندگی سلامت تأثیر بیشتری نسبت به سبک فرزندپروری در بروز خطرپذیری نوجوانان دارند. نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه نشان داد که اثر سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت در نوجوانان بیشتر از سبک فرزندپروری در نوجوانان است. بنابراین برنامهریزان آموزشی و تربیتی باید به سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت نوجوانان توجه کافی داشته باشند.
- چکیده انگلیسی: Introduction and purpose: According to most of the psychologists and researchers in the field of ethology, adolescence is a very sensitive and critical period. Any kind of negligence in educating the adolescents in this period can bring about irrecoverable damages. The purpose of the present study was to predict the adolescents’ tendency to high-risk behaviors according to parenting style and healthy life style. Methodology: The research method was descriptive in correlational type. The statistical population included the secondary high school students in the city of Qom in academic year 2019-20. The research sample included 252 students who were selected through clustered random sampling method. The applied instruments included the adolescents’ risk (Mohammadzade and Ahmadi, 2013), adolescents’ parenting style (Naghashan, 1979) and health promoting life style (Walker et.al, 1987). the data analysis was conducted through Pearson correlation and multiple regression methods. Findings: The results showed that there is a significant relationship between parenting style (control, affection) and three aspects of life style (spiritual growth, health accountability, and exercise and physical activity) and there is no significant relationship between the adolescents’ risk and three aspects of life style (interpersonal relationship, stress management and nutrition). Moreover, according to the calculated coefficient of determination, parenting styles and healthy life style in adolescents can explain 30% of the changes in their risk. Furthermore, according to the calculated Beta coefficient, healthy life style has more effect on the emergence of adolescents’ risk than the parenting style. Conclusion: The findings of the present study showed that the effect of health promoting life style in the adolescents is more than that of the parenting style in them. Therefore, educational and training planners should sufficiently attend to the adolescents’ health promoting life style.
- انتشار مقاله: 15-06-1400
- نویسندگان: عباداله عباسی,علیرضا رجایی,محمد حسین بیاضی,حمید جعفریان یسار
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تدریس پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برنامه درسی,نظام تربیتمعلم,راهبردهای زیبایی شناسی,تربیت زیبایی شناسی
- چکیده: هدف پژوهش حاضر، شناسایی راهبردهای آموزشی تربیت زیبایی شناسی در دانشگاه فرهنگیان و تحلیل برنامه درسی تربیت زیبایی شناسی آن بود.این پژوهش برخوردار از راهبرد کیفی است. برای پاسخ به سؤال اول از روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس نظر آیزنر از روش «خبرگی آموزشی و انتقاد تربیتی» استفاده شد. جامعه آماری و نمونه در این بخش، برنامه درسی رشته های کارشناسی در دانشگاه فرهنگیان بود. برای پاسخگویی به سؤال دوم با استفاده از روش نظریه بنیادی و روش نمونه گیری هدفمند، با 13 نفر از صاحبنظران حوزه علوم تربیتی، هنر و زیبایی شناسی مصاحبه نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. داده های گردآوریشده با روش استراوس و کوربین در سه مرحله، (کدگذاری باز، محوری و گزینشی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای اعتباربخشی از روش دلفی استفاده شد.
یافته ها بیانگر آن است که واحدهای درسی مرتبط باتربیت زیبایی شناسی نیاز به بازنگری در تعداد و محتوا دارد. در این میان افزایش واحدهای تربیت زیبایی شناسی رشته آموزش کودکان استثنایی و گنجاندن آن واحدها در برنامه درسی رشته های مختلف مهارت آموزان ماده 28 در اولویت رسیدگی قرار دارد. براساس یافته های برآمده از تحلیل داده ها، راهبردهای آموزشی تربیت زیباییشناسی عبارتاند از: زیباییشناسی کالبدی، مهارتهای خُرد زیباییشناسی، روش های مبتنی بر زیباییشناسی، تدریس زیبایی شناسانه، راهبردهای زیبایی شناسانه دانشجو محور، روشهای زیبایی شناسانه مبتنی بر فناوری، تجربه های زیبایی شناسانه، سواد زیباییشناسی استاد، راهبردهای زیباییشناسی عمومی، همچنین مقوله هسته ای «راهبردهای زیبایی شناسانه» و مهم ترین مؤلفه راهبردهای آموزشی «تلفیق و تنوع» است.- چکیده انگلیسی: The field of art and education is so close that some thinkers of art and aesthetics consider the foundation of education (Karami and Abedi, 2017). The purpose of aesthetic education is to create aesthetic experiences. This type of experience indicates the presence of the element of pleasure in various human experiences (Sharifzadeh, Baezat and Jalalian Rad, 2016). Broudy (1994) also considers the development of pleasure and satisfaction capacity of "aesthetic satisfaction" as one of the reasons for justifying and confirming aesthetic education. He considers aesthetic knowledge as a unique kind of knowledge in which decoding takes place. This type of knowledge can be used in educational systems when, in addition to paying attention to the cognitive and intellectual field, it also pays attention to other fields, including the field of aesthetics. This attention in the teacher education system is doubled due to the artistic characteristics of the teacher (Emam Jomeh and Mehr Mohammadi, 2006). Due to the fact that aesthetic education has been marginalized for reasons such as having priority in the field of cognition, lack of attitude towards aesthetic education, lack of awareness of its importance, consequences and benefits, lack of attention to applied art, etc. Necessary reforms should be made to recognize the importance and application of art curriculum in order to eliminate the shortcomings and needs of student teachers (Kian and Mehr Mohammadi, 2013), therefore, teacher training is a good place to understand and be aware of these principles and based on the program Formal and non-formal education provided the basis for teacher training with desirable professional competencies. In the meantime, the competence of aesthetic educators, which indicates having diverse and attractive strategies based on aesthetics and innovation, and considering different cognitive, social, emotional and skill areas, has a higher priority and is used wisely. They facilitate the achievement of educational goals in Farhangian University, in accordance with the time and place requirements. Educational strategies are one of the important factors in educational design; Because it determines the form of teacher and student activity in the classroom. Aesthetic-based educational strategies, in addition to being diverse, are enjoyable, productive, innovative, and exciting, and the learner tends to repeat them, so when subjects are presented in schools with strategies such as storytelling, drama, imagination, and the use of artistic symbols, The emotional relationship between the speaker and the audience is strengthened, learners follow the subjects with interest and a positive attitude and have a better performance in understanding the relationships of existence (Kharazi and Talkhabi, 2017). Wilcox (2019) emphasizes the creation of a safe psychological art class in which learners can discuss, produce, discover, test, "fail" and succeed in the social, emotional nature Therefore, this research intends to identify the educational strategies of aesthetic education in teacher training system and provide new insights based on aesthetic education. Therefore, while critically analyzing the prescription curriculum of aesthetic education in teacher training system, educational paths of aesthetic education have been identified and presented.
This research has a qualitative strategy. To answer the first question, the descriptive-analytical method was used and according to Aisener, the method of "educational expertise and educational criticism" was used. The statistical and sample population in this section was the undergraduate curriculum at Farhangian University. To answer the second question, using the fundamental theory method and purposive sampling method, semi-structured interviews were conducted with 13 experts in the field of educational sciences, art and aesthetics to reach theoretical saturation. The collected data were analyzed by Strauss and Corbin method in three steps (open, axial and selective coding) and Delphi method was used for validation and component approval
At present, little attention has been paid to aesthetic education in all undergraduate disciplines of Farhangian University (on average, nearly 2% of the units in each field) and the skill fields of article 28 students were deprived of it, but this amount, with the view of educating the general aesthetics to the curriculum and the mission of the student teachers in the implementation and presentation of aesthetic content that should lead to valuable and meaningful learning and deep understanding and understanding It is insignificant and expandable and can be extended to at least 5 units (two theoretical units of three practical units) in all disciplines. In addition, the professors who teach these courses should have scientific, practical, ethical, artistic and aesthetic competencies and these aesthetic activities are tailored to the teaching profession. One of the most important and practical aesthetic skills in all fields of education and disciplines is orly art and calligraphy. The art of ore can be included in the curriculum of all disciplines (except elementary education) by increasing the number of language courses in education, and calligraphy can be included in the curriculum of all disciplines (except elementary education) by increasing the course of art application in the following education. Also, all the fields of Article 28 can have at least one workshop of three-hour aesthetic training.
The courses related to aesthetic education need to be reviewed in number and content. In the meantime, increasing the number of aesthetic training units in the field of exceptional children's education, and including them in the curriculum of different majors of 28 provision of apprentices is a priority. Based on the findings of the data analysis, the educational strategies of aesthetic education are: physical aesthetics, micro-aesthetic skills, aesthetic-based methods, aesthetic teaching, student-centered aesthetic strategies, echnology-based aesthetic methods, aesthetic experiences, master aesthetic literacy, general aesthetic strategies, as well as the core category of "aesthetic strategies" and the most important component of educational strategies "integration and diversity".
The identified strategies in this study have two sides. In the first aspect, it covers aesthetic education in teacher training, and secondly it is used in teaching other courses and disciplines. Although it is not possible to introduce a specific strategy or approach as the best method in all educational situations, but aesthetic strategies have capacities and elements that, on the condition of proper design and implementation, can pave the way for mechanical, dry and free classes of innovation, participation and interaction and develop the scope of teacher training strategies. In addition, it should be emphasized on the aesthetic teacher and his continuous support and empowerment in this type of strategies which plays a key role, because the developments in the teacher's education system can only be followed by the role of the teacher's model and transformational role. Using aesthetic guides, it can be expected that future teachers will make a change in school educational strategies and students will experience new and enjoyable experiences.- انتشار مقاله: 18-06-1399
- نویسندگان: علی ابراهیمی نیا,فیروزه زنگنه مطلق,حمید جعفریان یسار,مژگان محمدی نائینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش در آموزش ابتدایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت دانش,ذهنیت فلسفی,مدیران آموزشی,معلمان ابتدایی
- چکیده: یکی از کارکردهای اصلی ذهنیت فلسفی در زمینه یادگیری ، نحوهء مدیریت ذهنی افراد ، در مدیریت دانش است. به عبارت دیگر، افرادی که دارای ذهنیت فلسفی هستند، قادرند نحوه یادگیری و تولید دانش را در خود مدیریت کنند. هدف این مطالعه، تبیین تأثیر ذهنیت فلسفی بر مدیریت دانش مدیران آموزشی و معلمان دوره ابتدایی است. جامعه آماری شامل همه مدیران و معلمان دوره ابتدایی شهر قم است. این مطالعه به روش همبستگی و با نمونه آماری 478 نفر از مدیران و معلمان با اجرای پرسشنامه ذهنیت فلسفی و مدیریت دانش انجام شده است. ذهنیت فلسفی مدیران و معلمان، رابطه معناداری با مؤلفههای مدیریت دانش، خلق دانش، تسهیم دانش، بهکارگیری دانش و ذخیرهسازی دانش نشان داد، ذهنیت فلسفی تبیین کنندهء مناسبی برای مدیریت دانش و مؤلفههای آن است. معلمان و مدیران دارای ذهنیت فلسفی، در حوزه مدیریت دانش و خصوصاً در مؤلفه خلق دانش، عملکرد معناداری را از خود نشان دادند. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که ذهنیت فلسفی، تبیین کنندهء مناسب و معناداری برای خلق دانش مدیران و معلمان خواهد بود.
- چکیده انگلیسی: One of the main functions of the philosophical mindedness in learning is the mental management mode of individuals in knowledge management. In other words, people who have a philosophical mindedness are capable of managing their learning and knowledge production in themselves. The goal of this research is to clarify the impact of philosophical mindedness on the Knowledge management of principals and teachers of primary schools. all principals and teachers of Qom include the statistical population of this study. It was performed based on correlation method, 478 subjects of school principals and teachers as sample statistics have responded the philosophical mindedness and knowledge management questionnaires. there was a significant correlation between the philosophical mindedness of principals and teachers regarding the factors of Knowledge management (knowledge creation, Knowledge ratio, knowledge application and storage). The philosophical mindedness is a suitable explanation for Knowledge management and its elements. teachers and principals who have a philosophical mindedness showed a significant performance especially in the area of knowledge management and creation. Therefore, it is concluded that philosophical mindedness will be an appropriate and meaningful explanation for knowledge creation of the teachers and principals.
- انتشار مقاله: 11-09-1398
- نویسندگان: حمید جعفریان یسار,فرزانه جعفریان یسار
- مشاهده