در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رفتار کارآفرینی,سازمان ورزش و جوانان,سبک رهبری تحولی
- چکیده: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین سبک رهبری تحولی مدیران با رفتارهای کارآفرینی کارکنان است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارمندان سازمان ورزش و جوانان استان اصفهان در سال 1393 که تعداد آنها 405 نفر بود. حجم نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان 196 نفر محاسبه شد که با توجه به این که جامعه آماری کارمندان ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای واقع در استان اصفهان متفاوت بود، از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با جامعه آماری هر اداره استفاده شد. در این پژوهش از دو پرسشنامه معتبر کارآفرینی و سبک رهبری تحولی استخراج شده از پرسشنامه چند عاملی رهبری (MLQ) استفاده شد. به منظور تحلیل استنباطی دادههای بهدست آمده از ابزارهای اندازهگیری از روشهای آماری تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معنیداری بین سبک رهبری تحولی مدیران و رفتار کارآفرینی کارمندان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان وجود دارد. همچنین بنابر تحلیل رگرسیون، سبک رهبری تحولی مدیران بر مؤلفههای نوآوری، ارتباطات، ریسکپذیری، و شناسایی فرصت از رفتار کارآفرینی کارمندان تأثیر دارد.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study was to find the relationship between managers’ transformational leadership style and employees’ entrepreneurial behaviors. The method of this research was descriptive (correlation) and the total population included all of the managers and staff members employed at the Sport and Youth Organization of Isfahan Province in 1393 (N= 405). The volume of statictical sample was calculated 196 according to the Kerjcie and Morgan’s method. The method of sampling was stratified random sampling since the population of the staff members employed at the Sport and Youth Departments is vary in different cities of Isfahan Province. Two reliable questionnaires for measuring the entrepreneurship and transformational leadership style (MLQ) were employed in this research. Also, the regression and correlation tests were used for analyzing the data. The results indicated that there is a positive and significant correlation between managers’ transformational leadership style and staff’s entrepreneurial behavior. Furthermore, it is found that managers’ transformational leadership style affects the staff’s innovation, interaction, risk taking and opportunity identifying factors.
- انتشار مقاله: 05-09-1393
- نویسندگان: حمیدرضا میرصفیان,حمیدرضا میرصفیان,حمیدرضا میرصفیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش در ورزش تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: جامعه پذیری,مشارکت ورزشی,همسازی,همانند گرایی
- چکیده: پژوهش حاضر بهمنظور بررسی نقش مشارکت ورزشی در تدوین الگوی جامعهپذیری نوجوانان انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را نوجوانان 13- 11 سال شرق ایران که تجربه ورزش منظم (حداقل سه بار در هفته به مدت یک ساعت و بیشتر)، حداقل در شش ماه اخیر را داشتند، تشکیل میدادند که 719 نوجوان بهصورت خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش بهمنظور جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساختهای است که بر مبنای طیف لیکرت و با 42 گویه طراحیشده بود. از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار PLS جهت تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق استفاده شد. نتایج نشان داد که مشارکت ورزشی تحت تأثیر سه عامل نگرشها، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتار درک شده است که ازاینبین نگرش نوجوانان به ورزش بیشترین تأثیر را بر مشارکت ایفا میکند. یافتههای پژوهش نشان داد که هرچه میزان مشارکت نوجوانان در ورزش افزایش یابد احتمال مواجه آنها با برخی ارزشهای رایج در محیط ورزشی افزایشیافته و به دنبال آن راحتتر میتوانند به این ارزشها توجه نمایند و در خود تطابق ایجاد نمایند، به دنبال افزایش میزان توجه به ارزشهای گروههای مختلف همچون خانواده، دوستان، و ... در غالب هنجارهای ذهنی شرایط را برای فراگیری این ارزشها و به دنبال آن انتقال ارزشها محیا میکنند. هرچه این آموزش و فراگیری ارزشها بهصورت عمیقتر صورت پذیرد، نوجوانان نسبت به این ارزشها وفادار شده و آن را جذب نموده با گذشت زمان این ارزشها را جذب و بدنبال آن درونی نموده و جزئی از هویت فردی و اجتماعی او قلمداد میگردد.
- چکیده انگلیسی: This study was conducted to investigate the role of sports participation in designing and developing a model for the socialization of adolescents. The statistical population included adolescents aged 13 to 11 in eastern Iran who had regular exercise experience (at least three times per week for an hour or more), at least in the last six months, of which 719 adolescents selected as a multi-stage cluster. The tool used in this study was a researcher-made questionnaire designed to collect data, based on the Likert spectrum and with 42 questions. A structural equation model with PLS software used to analyze the research data. The results of this study showed that sports participation had influenced by three factors attitudesmental norms and perceived behavior control. From this point of view, adolescents' attitude toward sport has the most effect on their attendance. The results of the study showed that the higher the participation rate of adolescents in sport, the increased likelihood of them encountering some of the common values in the exercise environment, and it can be easier to pay attention to these values and to create self-adaptation, seeking to increase the level of attention to values Different groups, such as family, friends, and more, subdivide the subjective norms into the conditions for learning these values and, consequently, the transfer of values. As learning and deeper values take place, adolescents are loyal to these values and attract and absorb these values over time and become part of their personal and social identity.
- انتشار مقاله: 01-03-1398
- نویسندگان: سجاد حاجی زاده,مسعود نادریان جهرمی,محسن نوغانی دخت بهمنی,حمیدرضا میرصفیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش در ورزش تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پذیرش اجتماعی,انطباق,تعاملات بین فردی,رضایتمندی از شغل
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر مداخله آموزشی مهارت های تعاملی بر ارتقاء خودکارآمدی شغلی، سازگاری شغلی و بهزیستی اجتماعی
معلمان تربیت بدنی بوده است. این پژوهش از دسته مطالعات نیمه تجربی به همراه پیش آزمون_پس آزمون دو گروهی و مطالعه پی گیری بوده که به همین منظور 33 نفر از معلمان مرد تربیت بدنی ناحیه دو آموزش و پرورش اصفهان به صورت دردسترس انتخاب شده و به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (17 نفر) و کنترل (16 نفر) قرار گرفتند. پروتکل آموزشی استفاده شده در این پژوهش با اقتباس از مدل مهارت های ارتباطی کوئین دام (2001)، به صورت ویژه برای معلمان تربیت بدنی طراحی گردیده و از پرسش نامه های خودکارآمدی شغلی بتز، کلین و تیلر (1996)، سازگاری شغلی دیویس و لافکوئیست (1991) و بهزیستی اجتماعی کیز (1998) به منظور سنجش اثربخشی پروتکل آموزشی طراحی شده در این پژوهش استفاده شده است. داده های بدست آمده از ابزارهای پژوهش با استفاده از آزمون های تحلیل کواریانس و تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر تحلیل گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد مداخله آموزشی مهارت های تعاملی به صورت معنی داری بر ارتقاء خودکارآمدی شغلی، سازگاری شغلی و بهزیستی اجتماعی معلمان تربیت بدنی پس از انجام هفت جلسه آموزشی اثرگذار بوده است. همچنین، اثر مداخلات آموزشی مذکور پس از گذشت 12 هفته از اتمام جلسات آموزشی ماندگار بوده است.- چکیده انگلیسی: The aim of this research was to measure the effect of an educational intervention of interactive skills on job self-efficacy, job compatibility and social well-being of physical education (PE) teachers. This study was a quasi-experimental research including two groups and pretest-posttest, as well as follow-up study. Hence, 33 PE teachers from Isfahan’s second educational district were selected by availability sampling method and then accidentally divided in two groups (experimental group: 17, control group: 16). Educational protocol in this study especially designed for PE teachers, with using the Queendom’s communication skill model (2001). The instruments employed in this research for measuring the efficiency of the research’s educational protocol includes; Betz, Klein & Taylor’s job self-efficacy (1996), Dawis & Lofqist’s job compatibility (1991), and Keyes’s social well-being (1998). The Covariance analyzing test as well as Repeated Measure ANOVA employed for analyzing the data provided by research’s instruments. The results indicated that educational intervention of interactive skills significantly effect on improving the PE teachers’ job self-efficacy, job compatibility and social well-being, after participating at the 7 educational sessions. Furthermore, effect of mentioned educational intervention was stable after 12 weeks from finishing the educational sessions.
- انتشار مقاله: 13-06-1397
- نویسندگان: حمیدرضا میرصفیان,معصومه کلاته سیفری,مصطفی افشاری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش در ورزش تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ورزشکار,مسئولیت,آسیبدیدگی,دعاوی قضایی,مربیان ورزشی,نقض وظیفه,وظایف قانونی
- چکیده: مشارکت در فعالیتهای ورزشی علیرغم فواید بسیار، همواره با خطرات مختلفی نیز همراه است که در این میان مربیان از نظر حقوقی بیشترین پتانسیل را برای قبول مسئولیتهای قانونی در قبال ورزشکاران آسیبدیده دارند. به همین دلیل، پژوهش حاضر با هدف سنجش دانش مربیان رشتههای مختلف ورزشی شهر اصفهان از وظایف قانونی خود در قبال ورزشکارانانجام شده است. در این پژوهش از دو روش کمّی (توصیفی ـ پیمایشی) و کیفی (تحلیل محتوای کیفی) برای تحلیل اطلاعاتِ بهدستآمده از ابزارهای اندازهگیری استفاده شد. به همین منظور، تعداد 285 نفر از مربیان رشتههای مختلف ورزشی با روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند و به پرسشنامهای 48 سؤالی در قالب هفت مؤلفه پاسخ دادند. همچنین 35 نفر از مربیان از تمام رشتههای ورزشی به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در مصاحبهای نیمهسازمانیافته شرکت کردند. نتایج پژوهش نشان داد مربیان دانش مناسبی از هیچیک از حیطههای وظایف قانونی خود ندارند که در این میان، عوامل جنسیت و درجة مربیگری نیز بر دانش آنان تأثیری نداشته است. در این ارتباط، سیستم آموزش مربیان با مرجعیت فدراسیونهای ورزشی، منابع ارتقای دانش مربیان، فقدان حمایت رسانهای و بهصورت کلی دانش اندک و توجه نامناسب جامعة ورزش به مسائل حقوقی مرتبط با ورزش میتواند از جمله عوامل مؤثر بر دانش نامناسب مربیان از این مباحث باشد.
- چکیده انگلیسی: Participation in sporting activities, regardless of many benefits, associated with various risks and injuries, which coaches in this regard have the greatest potential for imposing legal liabilities toward injured athletes. This study aimed to measure the knowledge of coaches in various sport fields in Isfahan from their legal duties toward athletes. A quantitative (survey_descriptive) and qualitative (content analyzing) methods employed for analyzing the data gained from instruments. 285 coaches from various sport fields selected with stratify random sampling method and answered to a questionnaire includes 48 questions, in the form of 7 dimensions. Furthermore, 35 coaches from all of the selected sports selected by purposive sampling method, and participated in a semi-structural interview. The results indicated that coaches have sufficient knowledge in none of dimensions of legal duties. Also, gender as well as level of coaching certification have no effect on their knowledge. The coaching education system with reference of sport federations, sources of knowledge acquisition for coaches, lack of supporting from media, and generally, lack of knowledge and attention of all people involved in sport from the law issues related to sport, could affect the insufficient knowledge of coaches from the mentioned subject.
- انتشار مقاله: 13-09-1395
- نویسندگان: حمیدرضا میرصفیان,حمیدرضا میرصفیان,حمیدرضا میرصفیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تعهد سازمانی,پایگاه مهارگری,تربیت بدنی.
- چکیده: تعهد سازمانی، نوعی نگرش شغلی است که در درک، فهم، پیش بینی رفتار سازمانی کارکنان اهمیت خاصی دارد. تعهد سازمانی ترکیبی از سه بعد عاطفی، عقلایی و هنجاری است و ماهیت ارتباط کارکنان با سازمان در هر یک از این ابعاد سه گانه متفاوت است و لازمة شناخت دقیق این فرایند، درک عامل مرتبط با آن در حیطة نیروی انسانی است. ازاین رو، این پژوهش با هدف تعیین رابطة بین تعهد سازمانی با پایگاه مهارگری اعضای هیأت علمی رشتة تربیت بدنی دانشگاه های دولتی کشور انجام شد. روش پژوهش توصیفی _ همبستگی و حجم نمونه برابر با 220 نفر از اعضای هیأت علمی برابر با 83 درصد از حجم جامعة آماری بود. ابزار اندازه گیری نیز پرسشنامة تعهد سازمانی می یر (1991) و پایگاه مهارگری لونسون (1981) بود. داده های حاصل از ابزارهای اندازه گیری به وسیلة روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج پژوهش حاکی از وجود ارتباط مثبت و معنی دار بین پایگاه مهارگری درونی با تعهد سازمانی و ابعاد آن و همچنین پایگاه مهار بیرونی (قدرت) با تعهد عقلایی و هنجاری و عامل شانس با تعهد عاطفی در سطح 01/0 >P بود.
- چکیده انگلیسی: Understanding the occupational attitudes has been one of the most important challenges of management science during the last few decades. The aim of this study was to determine the relationship between organizational commitment and locus of control in physical education academic members working for Ministry of Science, Research, and Technology in Iran. Meyer’s organizational commitment questionnaire as well as Lavenson’s locus of control questionnaire was used for the research population including 265 subjects. 220 subjects (83%) returned the questionnaires. Statistical analysis showed a positive relationship between organizational commitment and internal locus of control (P<0.01). A negative relationship was found between external locus of control and organizational commitment (P<0.01).
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: محمدسلطان حسینی,زهره موسوی,حمیدرضا میرصفیان,حسین اکبری یزدی
- مشاهده