در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اعضای هیأت علمی,نظامنامه اخلاقی,تربیتبدنی و علوم ورزشی
- چکیده: هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و تدوین نظامنامهی اخلاقی اعضاء هیأت علمی تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران از دیدگاه دانشجویان بود.
روششناسی: جامعه آماری تحقیق را دانشجویان رشته تربیتبدنی سراسر ایران به تعداد 15 هزار نفر تشکیل دادهاند. به منظور استفاده از نظر همهی اقشار دانشجویی کشور، تصمیم گرفته شد تا تعداد نمونه بیشترین حد ممکن در نظر گرفته شود و محققان (1018=n) پرسشنامه را بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده جمعآوری نمودند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه محقق ساخته 41 سؤالی بود که دارای مقیاس پنج ارزشی لیکرتی بود. به منظور توصیف آماری دادهها از شاخصهای توصیفی همچون میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد. برای تعیین عاملها از روش تحلیل عاملی اکتشافی، برای تأیید مدل ارتباط سؤالات با عاملها و عاملها با مفهوم نظامنامه اخلاقی از تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل وضعیت سؤالات از آزمون t تک نمونهای و در نهایت برای اولویتبندی سؤالات و عاملها از آزمون فریدمن استفاده گردید.
یافتهها: با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی 32 سؤال از طریق مؤلفههای اصلی همراه با چرخش واریماکس مورد تأیید قرار گرفت. این سؤالات در 6 عامل فعالیتهای گروهی 131/13، صداقت گفتاری و رفتاری 793/12، وظیفهشناسی 577/11، رفتار حرفهای 576/9، تعهد علمی- پژوهشی 779/8 و مسئولیت مالی 699/7 قرار گرفتند که توان پیشگویی سؤالات بر اساس مجموع واریانسها، برابر با 555/63 درصد میباشد. پایایی عاملهای پرسشنامه بین 73/0 تا 88/0 و پایایی کل پرسشنامه 84/0به دست آمد. در خصوص رابطه سؤالات با عاملها، تمامی سؤالات دارای رابطه معناداری (96/1±T value) با عامل خود داشتند. در خصوص آزمون خوبی (نیکویی) برازش، نسبت2x به df برابر 84/3 و ریشه میانگین مجذور خطای تقریبی RMSEA برابر با 053/0 به دست آمد. همچنین تمامی عاملها با مفهوم نظامنامه اخلاقی رابطه معناداری (96/1±T value) داشتند.
نتیجهگیری: تدوین ایننظامنامه اخلاقی که برخاسته از آموزههای دینی و فرهنگ ملی است میتواند راهگشای جامعه علمی ورزش ایران باشد.
- چکیده انگلیسی: Objective: The aim of this study was identification and codifying Ethical Standards for Iran faculty Members of Physical Education and Sport Sciences from the students’ perspective.
Methodology: Statistical population of this study involved 15 thousand students of Physical Education throughout Iran that 1018 students were selected randomly. Measuring instrument was a researcher-made questionnaire, including 41 questions in five-value Likert scale. The data analyzed by Exploratory factor analysis used to determine factors. Factor analysis approach used to approve the model by determining relationship between questions with factors and factors with ethics Standard. Single sample t-test was used for analyzing the status of questions. Finally Freidman test was used for prioritization of questions and factors.
Results: Using exploratory factor analysis 32 questions were confirmed by using varimax rotation. Furthermore, the questions set in six factors including, group activities 13.131, verbal and behavioral honesty 12.793, Deontology 11.577, professional behavior 9.576, scientific-research commitment 8.779 and financial responsibilities 7.699 in which predictive power of questions based on the total variance were % 63.555. Reliability of the questionnaire’s factors was between 0.73- 0.88 and total reliability was 0.84. Considering questions and factors, all of the questions had a significant relation with their factors (T value=1.96). Goodness-fit test showed that x2 / df ratio was 3.84 and RMSEA was 0.053. Also all the factors had a significant relationship with the concept of ethics standard (T value=1.96).
Conclusion: Compilation of the ethical Standard which is derived from the religious principles and national culture can help the scientific community of physical education of Iran.
- انتشار مقاله: 11-08-1392
- نویسندگان: حسین پورسلطانی زرندی,بهشته اقبالی,حسین زارعیان زارعیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رضایتمندی,باشگاههای ورزشی,بازاریابی خدمات,تمایل حضور مشتری
- چکیده: چکیده هدف: بازاریابی از مهمترین و پیچیدهترین وظایف سازمانهای ورزشی است. در این میان رضایتمندی مشتری نقطه آغاز برقراری یک رابطه طولانیمدت بین سازمان و مشتریانشان است. از اینرو، در این پژوهش به پیشبینی تمایل برای حضور مجدد مشتریان باشگاههای پرورش اندام با سنجش مولفههای رضایتمندی پرداخته شده است. روششناسی: با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، تعداد 350 پرسشنامه را مشتریان باشگاههای پرورش اندام استان فارس تکمیل کردند که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای جمعآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه رضایتمندی لیو (2008)، و تمایل به حضور مجدد لیم (2006) استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد، رابطه مثبت و معنیداری بین تمامی مولفههای رضایتمندی مشتریان و تمایل حضور مجدد مشتریان وجود دارد. همچنین تمامی مولفههای رضایتمندی مشتری پیشبینهای معنیداری برای تمایل حضور مجدد مشتریان بودند. نتیجهگیری: بنابراین، مدیران باشگاههای ورزشی باید توجه بیشتری به راحتی مشتریان باشگاههای ورزشی داشته باشند تا بدین وسیله موجب افزایش تعداد مراجعه مشتریان شوند. واژههای کلیدی: بازاریابی خدمات، رضایتمندی، تمایل حضور مشتری، باشگاههای ورزشی.
- چکیده انگلیسی: Abstract Objective: Marketing is one of the most important and most complex tasks of sports organizations and customer satisfaction is an initial point to develop a long-term relationship between the organization and its customers. Therefore, the porpose of this study was to predict propability of returning body building clubs’ costumers to the same club by analyzing satisfaction components. Methodology: Using multi-stage random cluster sampling, three hundred and fifty questionnaires were completed and analyzed by costumers of body building clubs of Fars province. The data were collected by two questionnaires: 1. customer satisfaction questionnaire of Liu; and 2. future intention of customer questionnaire of Lim. Results: Results of this study revealed that there was a positive significant relationship between all components of customer satisfaction and future intention of customers. All components of customer satisfaction were significant predictors for future intention of customers, too. Conclusion: So, managers of sports clubs should pay more attention to the comfort and convenience of their sports clubs customers in order to increase their customers’ numbers. Key words: Service marketing, Customer satisfaction, Future intention, Sports clubs.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: عبدالمجید دوراندیش,علیرضا الهی,حسین پورسلطانی زرندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علوم ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عدالت سازمانی,توانمندسازی,سقف شیشه ای
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی توانمندسازی کارکنان زن بر اساس سقف شیشه ای و عدالت سازمانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش ۲۹۷ نفر کارکنان زن وزارت ورزش و جوانان در سال ۹۸ - ۹۷ بودند که تعداد ۱۷۰ نفر از آنان از طریق جدول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامه های سقف شیشه ای (احمدی ۱۳۹۴)، توانمندسازی کارکنان (اسپریتزر۱۹۹۲)، عدالت سازمانی (نیهوف و مورمن۱۹۹۳) بود که پایایی پرسشنامه ها به ترتیب ۰/۷۸، ۰/۸۰، ۰/۷۰ به دست آمد. سپس برای مقایسه میانگین ها از آزمون t تک نمونه ای و جهت پیش بینی و تبیین متغیر توانمندسازی از رگرسیون چندگانه و همچنین جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار Spss در سطح معناداری ۰۵/۰ استفاده شد. در نتیجه سقف شیشه ای و عدالت سازمانی توانستند در حد قوی توانمندسازی زنان را پیش بینی کنند. به عبارتی به ازای یک واحد انحراف معیار افزایش در سقف شیشه ای، ۰/۲۳- انحراف معیار توانمندسازی کاهش یافت و به ازای یک واحد انحراف معیار افزایش در عدالت سازمانی ۰/۷۹انحراف معیار توانمندسازی افزایش یافت. ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد میﺷﻮد در این ﺳﺎزﻣﺎن اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﺜﺒﺖ ﺣﻤﺎﻳﺘﻲ از زﻧﺎن ﺻﻮرت ﮔﻴﺮد ﺗﺎ ﺑﺎ ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻧﻔﺲ و ﺧﻮدﺑﺎوری بتوانند ﺳﻘﻒ ﺷﻴﺸﻪ ای را ﺑﺸﻜنند و ﺑﺮ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی خود ﺑیافزایند.
- چکیده انگلیسی: The main objective of this study was to Predicting Empowerment of Female employees of the Ministry of Sport and Youth Based on Glass Ceiling and Organizational Justice. The statistical population of the study was 297 female employees of Ministry of Sport and Youth in year 97-98, 170 of them were selected via through Morgan table by simple random sampling method as sample of this study. The data collection instrument involved Glass Ceiling questionnaire(Ahmadi,1394), Employees Empowerment questionnaire (Spreitzer,1992), Organizational Justice questionnaire (Niehoff and Moorman, 1993) and Psychological Capital questionnaire (Luthans, 2007). The reliability of questionnaires was obtained as 0.78, 0.80, 0.70 and 0.71 respectively. Then, one sample T-Test was used to compare the means and Multiple Regression was used to predict and explain the empowerment variable. SPSS software was used for data analysis at the significant level of 0.5. The results indicated that glass ceiling and organizational justice can predict women’s levels of empowerment strongly. This means that a unit of standard deviation increase in glass ceiling reduced the standard deviation of empowerment variable to -0.23. Also, a unit of standard deviation increase in organizational justice led to a 0.79 increase in standard deviation of empowerment variable. It is recommended that the Ministry of Sport and Youth take positive measures to support Employees to improve their self-confidence and self-esteem so that they can break Glass Ceiling to increase their empowerment.
- انتشار مقاله: 15-04-1400
- نویسندگان: لیلا سماعی,فریده اشرف گنجویی,شیوا آزادفدا,حسین پورسلطانی زرندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علوم ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرمایه فکری,فن آوری اطلاعات,وزارت ورزش و جوانان ایران,توان مند سازهای رونشناختی,کارشناسان ستادی
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 18-03-1395
- نویسندگان: امید صفری,سید امیر احمد مظفری,حسین پورسلطانی زرندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله دست آوردهای روان شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رفتار شهروندی سازمانی,سکوت سازمانی,هویت سازمانی
- چکیده: سازمانها و به طور خاص سازمانهای ورزشی به کارکنانی نیاز دارند که از نظر رفتار شهروندی سازمانی، در سطح بالایی قرار داشته باشند تا بتوانند خدمات با کیفیتی به مشتریان ارائه دهند و با جلب رضایت آنان، به اهداف سازمان دست یابند. این نوع رفتار نیازمند عدم سکوت کارکنان در جهت منافع سازمان میباشد. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر، آزمون مدل ارتباط علی انواع سکوت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خوزستان با توجه به نقش میانجی هویت سازمانی بود. طرح پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خوزستان بود که از این جامعهی آماری، نمونهای به حجم 201 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان به روش نمونهگیری تصادفی ساده برای شرکت در پژوهش انتخاب شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سکوت سازمانی (داین و همکاران)، هویت سازمانی (چنی) و رفتار شهروندی سازمانی (پودساکوف و همکاران) استفاده شد. تمامی پرسشنامهها از پایایی و روایی قابل قبولی برخوردار بودند. تحلیل دادهها به کمک مدلیابی معادلات ساختاری صورت گرفت و نرمافزارهای SPSS و AMOS ویراست 22، به کار گرفته شد. نتایج پژوهش در ارتباط با برازش مدل پیشنهادی حاکی از آن بود که مدل از برازش مطلوبی برخوردار است. یافتههای حاصل از تحلیل مسیرهای مستقیم نشان دادند که بین سکوت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان، رابطهی منفی و معنیدار و نیز بین هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی، رابطهی مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج بوتاستراپ برای مسیرهای واسطهای نشان داد که هویت سازمانی قادر است در رابطهی بین ابعاد سکوت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی نقش میانجی ایفاء کند. در مجموع نتایج این پژوهش حاکی از آن است که سکوت سازمانی و هویت سازمانی نقش تعیینکنندهای بر رفتار شهروندی کارکنان دارند. از این رو، به مدیران و مسئولین سازمانها پیشنهاد میشود که به منظور افزایش رفتارهای شهروندی در کارکنان، تأثیرات نامطلوب سکوت سازمانی را کاهش دهند و احساس هویت سازمانی را در کارکنان ایجاد کنند.
- چکیده انگلیسی: Organizations, particulary, sport organizations need employees who have been in high level of organizational citizenship behavior so as to be capable to present qualified services to their clients and achieve their organization’s goals by engaging client’s satisfaction. This type of behavior needs employee’s voice in order toward organization’s goals. Therefore the aim of this study was to investigate the mediating role of organizational identity(OI) in the causal relationship between types of organizational silence(OS) with organizational citizenship behavior(OCB) among staff of youth and sport organizations of Khuzestan province and providing a conceptual model. Statistical population was all of the staff of youth and sport organizations of the Khuzestan province. Statistical samples were chosen by simple random sampling based on Krejcie and Morgan table(210 person; 143-male, 58-female). In order to collect data, OS questionnaire (Dyne, Ang, & Botero, 2003), OI questionnaire(Cheney, 1983), and OCB questionnaire (Podsakeff et al, 1990), were used. Data analysis and examining proposed model were done through structural equation modeling(SEM), by using SPSS 22 and AMOSE 22 software packages. The results showed that there is a negative and significant relation between OS with OCB, and a positive and significant relation between OI with OCB. Also the results revealed that OI can play moderate role in relationship between OS with OCB. moreover, the results showed that all fit indices have sufficient utility.
- انتشار مقاله: 23-12-1396
- نویسندگان: الهام مرادی,علی محمد صفانیا,حسین پورسلطانی زرندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: "زیباشناختی","وفاداری نگرشی","وفاداری رفتاری","مجموعه ورزشی"
- چکیده: روش تحقیق حاضر همبستگی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه تماشاگران لیگ برتر والیبال در سال 1395 بود. حجم نمونه براساس فرمول کوکران برای جامعه نامعلوم 384 نفر برآورد شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه وفاداری نگرشی و رفتاری ماهونی (2000) و پرسشنامه زیباشناختی اماکن ورزشی سلیمانی (1389) استفاده شد. روایی و پایایی (برای زیباشناختی مجموعههای ورزشی95/0، وفاداری نگرشی 70/0 و وفاداری رفتاری 72/0) این پرسشنامهها در حد بالا و قابل قبولی تأیید گردید. به منظور تحلیل دادهها از آزمون چولگی، ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شد. باتوجه به نتایج تحقیق بین زیباشناختی و مؤلفههای آن با وفاداری نگرشی و رفتاری رابطه معنیدار مشاهده شد. خروجیهای نرمافزار آموس برازشی مدل تحقیق را تأیید کرد (میزان شاخصهای 98/0=نیکویی برازندگی ،93/0=برازندگی هنجارشده ، 95/0=برازندگی فزاینده ، 99/0=برازندگی تطبیقی و 051/0=ریشه واریانس خطای تقریب نشان دهندۀ برازش مدل ساختاری بودند). با توجه به نتایج تحقیق به نظر میرسد، که زیباشناختی مجموعههای ورزشی و مؤلفههای آن یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر وفاداری (نگرشی و رفتاری) هواداران تیمها و مشتریان این اماکن ورزشی است. با استناد به نتایج تحقیق پیشنهاد میشود که با توجه به نقش مؤلفه محیط در ایجاد وفاداری رفتاری و نقش مؤلفه فرم در ایجاد وفاداری نگرشی، با رعایت مؤلفه های زیباشناختی میزان وفاداری نگرشی و رفتاری را در تماشاگران لیگ برتر والیبال افزایش دهیم.
- چکیده انگلیسی: The research method was observational correlational study. The statistical population of this study was all spectators of the volleyball league in 2016. The sample size was estimated to be 384 by using of the Cochran formula for an unidentified society. To collect data, Mahoney's Attitude and Behavioral Loyalty Questionnaire (2000) and Soleymani’s Aesthetic Questionnaire of Sports Facilities (2010) were used. Validity and reliability of these questionnaires (the aesthetics of the sports complexes, 0.95, attitudinal loyalty 0.77 and behavioral loyalty 0.72), were confirmed to be high and acceptable. In order to analyze the data, skewness and kurtosis test, Pearson correlation coefficient and structural equations modeling were used. Regarding the results of this research, there was a significant relationship between aesthetic and its components with attitude and behavioral loyalty. The AMOS software outputs confirmed the matrix of the research model (GFI = 0/98, NFI = 0/93, IFI = 0/95, CFI = 0/99 and RMIEA = 0/051). According to the results of the research, it seems that the aesthetics of sport complexes and its components is one of the most important factors affecting on the loyalty (attitude and behavior) of the supporters of the teams and customers of these sports complexes. thus, it is recommended that, in view of the role of the environmental component in creating behavioral loyalty and the role of the form component in creating attitudinal loyalty, the amount of these loyalty among volleyball players have to be increased.
- انتشار مقاله: 04-10-1397
- نویسندگان: بهنام کوهی کمالی دهکردی,حسین پورسلطانی زرندی,نجف آقایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: گردشگری ورزشی,استان البرز,جاذبه های طبیعی ورزشی
- چکیده: هدف تحقیق حاضر اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان البرز، با تأکید بر جاذبههای طبیعی- ورزشی میباشد.
نمونه آماری این تحقیق برابر با جامعه آماری (75N=) و شامل سه گروه از کارشناسان ورزشی )40 (n= ،کارشناسان آژانسهای مسافرتی (20n=) و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (15n=) استان البرز بود. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه با نظرسنجی از اساتید، تحلیل عاملی و ضریب آلفا کرونباخ تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگراف- اسمیرنوف، فریدمن و کروسکال والیس استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دیدگاه سه گروه مورد مطالعه از نظر رتبهبندی جاذبههای طبیعی-ورزشی بر توسعه گردشگری ورزشی استان البرز تفاوت معناداری وجود نداشت. از میان جاذبههای طبیعی- ورزشی استان البرز برای توسعه گردشگری، جاذبههای مرتبط با ورزشهای زمستانی و جاذبههای مرتبط با تپهنوردی و طبیعتگردی بهترتیب در اولویت اول و دوم و جاذبههای مربوط بیابانگردی در اولویت آخر قرار داشتند. بهطورکلی استان البرز دارای جاذبههای طبیعی زیادی برای جذب گردشگران ورزشی میباشد. بنابراین برای توسعه گردشگری ورزشی استان البرز لازم است که با آموزش نیروی انسانی، استخدام نیروی متخصص، مدیریت صحیح و با تصمیمات و اقدامات مناسب در توسعه این صنعت مهم گامی اساسی برداشت.- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was Prioritization of affecting factors on the development of sports tourism with emphasis on sports natural attractions in Alborz Province. The statistical sample is equal with statistical population (N=75) including three groups: sports association expertise (n=40), expertise of tourism agencies (n=20) and expertise of cultural and tourism heritage organization (n=15). Research data has been collected by standard questionnaire. Validity and reliability of questionnaire has been confirmed by the advice of professors and Chronbach's Alpha coefficient respectively. For data analyzing have been used from Kolmogorov–Smirnov, Fridman and kruskal wallis. The results showed that there is not significance difference between perspectives of three groups of expertise based on Prioritization of the natural/sports attractions in Alborz Province. Also, among the natural/sports attractions for the development of tourism, the attractions related to winter sports and hill climbing and Ecotourism are in first and second priorities respectively. Generally, Alborz province has many natural/sports attractions for sports tourists. Thus for the development of sports tourism, education of expert human resources, employment of educated and specialist staff, proper management with the right decisions and appropriate actions is necessary.
- انتشار مقاله: 23-03-1395
- نویسندگان: نگار امین رستمکلایی,حسین پورسلطانی زرندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رفتار شهروندی سازمانی,عدالت سازمانی,کارکنان,سکوت سازمانی,ادارات ورزش و جوانان
- چکیده: رفتار شهروندی سازمانی عاملی است که میتواند منجر به ارتقاء کارایی سازمانی، نوآوری سازمانی و مزیت رقابتی شود. از این رو، هدف از انجام پژوهش حاضر، آزمون مدل مفهومی نقش میانجی عدالت سازمانی در ارتباط علی ابعاد سکوت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خوزستان بود. جامعه ی آماری در پژوهش حاضر، تمام کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خوزستان بود. نمونه ی آماری به حجم 201 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده، انتخاب شد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های سکوت سازمانی(داین و همکاران، 2003)، عدالت سازمانی(نیهوف و مورمن، 1993) و رفتار شهروندی سازمانی (پودساکف و همکاران، 1990) استفاده شد. تحلیل داده ها به کمک مدل یابی معادلات ساختاری و با نرم افزار Spss-22 و Amos-22، صورت گرفت. یافته ها نشان داد که بین ابعاد سکوت سازمانی و عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان، رابطه ی معناداری وجود دارد. همچنین متغیر عدالت سازمانی، نتوانست در ارتباط بین ابعاد سکوت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی، نقش میانجی را ایفا کند. به طور کلی، نتایج نشان داد که سکوت سازمانی سبب کاهش رفتار شهروندی سازمانی می گردد و عدالت سازمانی، نمیتواند بر این رابطه، اثرگذار باشد.
- چکیده انگلیسی: organizational citizenship behavior is a factor that can lead to increase organizational efficiency, organizational innovation and competitive advantage. Therefore the aim of this study was to investigate the mediating role of organizational justice (OJ) in the causal relationship between dimensions of organizational silence (OS) with organizational citizenship behavior (OCB) in staff of youth and sport organizations of Khouzestan province and providing a conceptual model. Statistical population was all of the staff of youth and sport organizations of the Khuzestan province. Statistical samples on the base of Krejcie and Morgan table were 210 person (143-male, 58-female), that were selected by si random sampling. In order to gather data, OS questionnaire (Van Dyne et al, 2003), OJ questionnaire (Niehoff & Moorman, 1993), and OCB questionnaire (Podsakeff et al, 1990), were used. Analyzing data and examining proposed model were done through structural equation modeling (SEM), by using SPSS-22 and AMOS-22 software packages. The results showed that there are significant relationships between OS dimensions and OJ with OCB. Also the results revealed that OJ can't play mediating role relationship between OS dimensions with OCB. It was concluded that OS decrease OCB and OJ can not impact on their relationship.
- انتشار مقاله: 27-02-1397
- نویسندگان: الهام مرادی,علی محمد صفانیا,حسین پورسلطانی زرندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: حل مسئله,داوران فوتبال,ویژگیهای شغل,اهمیت وظیفه
- چکیده: هدف از مطالعه حاضر، مقایسه ویژگیهای شغلی داوران فوتبال ایران با استفاده از نظریه مدل ویژگیهای شغل بود که طی چند دهه اخیر در مرکز ثقل مطالعات قرار گرفته است. کلیه داوران و کمکداوران لیگ برتر و لیگ دسته اول فوتبال ایران (157 نفر) به پرسشنامه ویژگیهای شغلی جاکو (2004) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای اندازهگیری مکرر، بونفرونی و حداقل مجذورات بخشی (PLS) استفاده شده است. نتایج نشان داد ویژگیهای تنوع مهارت (79/0)، تخصص (77/0)، بازخورد از شغل (62/0)، پردازش اطلاعات (61/0)، استقلال در کار(53/0)، اهمیت وظیفه (50/0) و حل مسئله (27/0) به ترتیب اثر معنیداری بر ویژگیهای اصلی شغل داشتند. البته از دیدگاه داوران ویژگیهای اهمیت وظیفه، تخصص و تنوع مهارت به مراتب بیشتر از ویژگیهای بازخورد از شغل، استقلال در کار و حل مسئله در این شغل وجود دارد (05/0≤P). بنابراین با توجه به بارعاملی و اولویت ابعاد شغلی، میتوان ویژگی حل مسئله را از این مدل برای داوران حذف کرد، در صورتی که دو بعد تخصص و پردازش اطلاعات را میتوان برای جزو ویژگیهای اصلی شغل داوری قرار داد. به طور کلی، داوران فوتبال این شغل را مهم، تخصصی، ارزشمند و پر مسئولیت میدانند.
- چکیده انگلیسی: The purpose of the present study was to compare job characteristics among Iranian soccer referees based on Job Characteristics Model (JCM) that it is one of the most common job design studies. 157 soccer referees in Premier League and A-league responded to seven-point Likert scale Jacko’s questionnaire (2004). To compare the core job characteristics of soccer referees, Repeated Measure, Bonferroni tests and Partial Least Squares (PLS) were used. Results show that characteristics of skill variety (0.79), specialization (0.77), feedback from job (0.62), information processing (0.61), autonomy (0.53), task significant (0.50), problem solving (0.27), had significant effects on core job characteristics among soccer referees, respectively. Characteristics of task significant, specialization, and skill variety had more effectiveness than characteristics of feedback, autonomy, and problem solving from referees’ view point (P≤ 0.05). Thus, based on factor loadings and priorities of job dimensions, problem solving can be eliminated, whereas specialization and information processing can be added to core job characteristics of soccer referees. Generally, soccer referees believe that soccer judgment is of importance, specialization, worthwhile, and high responsibility.
- انتشار مقاله: 30-07-1392
- نویسندگان: رحیم رمضانی نژاد,محسن لقمانی,حسین پورسلطانی زرندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات بازاریابی ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تصمیمگیری,آمیخته بازاریابی,صنعت ورزش,مشتریان,بازاریابی ورزشی
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل عوامل مؤثر بر تصمیمگیری مشتریان در انتخاب یک باشگاه ورزشی با تأکید بر آمیخته بازارایابی بود. روش انجام پژوهش از نوع تحلیلی بود و برای جمع آوری داده ها از نمونهگیری در دسترس استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را همه مشتریان مرد باشگاههای ورزشی (آمادگی جسمانی و بدنسازی) شهر قزوین و بر اساس مراجعه حضوری به بخش بیمه اداره ورزش و جوانان(1500=N) تشکیل دادند. در نهایت 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه ارزیابی عوامل بازاریابی مؤثر بر تصمیمگیری مشتریان رنجبریان (1385) استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات ده تن از اساتید مدیریت ورزشی تعیین گردید که با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه 86/0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، تی تک نمونهای و فریدمن استفاده شد. طبق یافتههای پژوهش از بین عوامل آمیخته بازاریابی به ترتیب محصول، ترویج، قیمت و مکان از اهمیت بیشتری برخوردار بودند. همچنین بین عوامل آمیخته بازاریابی رابطه معناداری به دست آمد. لذا با شناخت جایگاه و اهمیت هر یک از این مؤلفهها و تعیین استراتژی مناسب برای راهبری آن، میتوان کمک مفیدی در جهت جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان سابق داشت. شناخت این موارد علاوه بر درآمدزایی برای باشگاه، موجب زنده نگه داشتن حضور مستمر مشتریان خواهد شد.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was of Analyis of Factors Influencing Customer Decisions in Choose a Sports Club with an Emphasis on Marketing Mix. The research method was analytical and available sampling was used to collect data.The statistical population of this study was all male customers of sports clubs (physical fitness and fitness) in Qazvin (N = 1500). Finally, 250 people were selected as a sample and analyzed. The research method was descriptive. Using Morgan table, the sample was estimated at 250 people who were selected by the cluster. To gather data, a questionnaire was used to assess the marketing factors affecting the customers' decision making (2006 Ranjbarian). The face and content validity of the questionnaire was determined using the opinions of ten sports management professors. The carcass method was 0.71 and the reliability of the questionnaire was 0.86 using Cronbach's alpha test. To analyze the data, descriptive statistics and statistical tests of exploratory and confirmatory factor analysis, T single sample and Friedman were used. According to the findings of the marketing mix are the product, promotion, price, and place were more important. As well as between all four elements of the marketing mix together, a significant correlation was obtained. Therefore, by recognizing the position and importance of each of these components and determining the appropriate strategy to lead it, we can help useful in attracting new customers and retaining old customers. Knowing these things, in addition to generating revenue for the club, will keep the constant presence of customers alive.
- انتشار مقاله: 05-11-1398
- نویسندگان: حسین پورسلطانی زرندی,حسین کردلو,احمد تاری وردی
- مشاهده