در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت شهری نوین
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: GIS,روش مقایسهای,برنامهریزی کاربری اراضی,مدل LQi
- چکیده: "برنامه ریزی کاربری اراضی" در واقع مجموعه فعالیت هایی است که محیط انسانی را مطابق خواسته ها و نیازهای جامعه شهری سامان می بخشد و این مقوله هسته اصلی برنامه ریزی شهری را تشکیل می دهد. دسترسی عادلانه به کاربریهای شهری و استفاده بهینه از آنها، یکی از مولفه های اساسی در توسعه پایدار و عدالت اجتماعی است. پژوهش صورت گرفته، با روش تحلیلی- مقایسه ای بر پایه روش تجربی انجام شده است که هدف از انجام آن شناخت وضعیت کاربری اراضی مناطق 9 گانه شهر شیراز با رویکردی جغرافیایی و بهرهگیری از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) است. به منظور ارزیابی کاربریها، از یک سو با استفاده ازروشهای مقایسه ای، میزان کاربری های شهری مناطق 9گانه شهر شیراز با کل شهر شیراز، ایران و دنیا مقایسه شده و از سوی دیگر با استفاده از مدل ضریب مکانی LQi به تفاوتهای مکانی کاربریها در سطح شهر شیراز پرداخته شده و وزن هر کاربری در سطح مناطق شهر شیراز مورد ارزیابی قرار گرفته است. درنهایت نیز تحلیلهای به دست آمده را به محیط صفحه گسترده و تحلیل های آماری برده تا مورد کنکاش قرار گیرند. از یافتههای این تحقیق به دست آمده نشان میدهد که: توزیع کاربریها در شهر شیراز، با استانداردهای رایج کشور و جهان مغایرت دارد. همچنین، در شیراز، توزیع کاربریها در مناطق مختلف شهر با مسئله عدم تعادل روبروست که در این میان، کاربریهای فرهنگی- مذهبی، حمل و نقل، آموزشی، تاسیسات شهری و جهانگردی، نسبت به سایر کاربریها تعادل فضایی نامناسب تری دارند.
- چکیده انگلیسی: "Land use planning" is in fact a set of activities that will organize the human environment in accordance with the needs and requirements of the urban community, and this category forms the core of urban planning. Equitable access to and use of urban utilities is an essential component of sustainable development and social justice. The research has been carried out using an analytical-comparative method based on the experimental method. The purpose of this study was to identify the land use status of nine regions of Shiraz with a geographical approach and the use of GIS. In order to evaluate the applications, on the one hand, using comparative methods, the urban utilization of the 9th district of Shiraz in comparison with the whole city of Shiraz, Iran and the world was compared and on the other, using the LQi spatial coefficient model The spatial variations of usage in the city of Shiraz have been evaluated and the weight of each user has been evaluated in the areas of Shiraz. Finally, the analyzes have been taken into a spreadsheet environment and statistical analyzes to be investigated. The findings of this research show that distribution in the city of Shiraz conflicts with the current standards of the country and the world. Also, in Shiraz, the distribution of applications in different parts of the city faces imbalances, among which cultural-religious uses, transportation, education, urban facilities and tourism are more inappropriate than other applications.
- انتشار مقاله: 01-01-1393
- نویسندگان: علی اصغر عبدالهی,حسین غضنفرپور,زهره رضایی کهمینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مخاطرات محیط طبیعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: لرزه خیزی,رفسنجان,آسیب پذیری,کالبدی,جمعیتی
- چکیده: شهرستان رفسنجان در شمال غربی استان کرمان واقع شده و از شمال به بافق در استان یزد، از جنوب به بردسیر و سیرجان از مغرب به شهر بابک و از مشرق به کرمان محدود میشود. با توجه به وضعیت لرزهخیزی استان کرمان، میزان آسیبپذیری لرزهای شهر رفسنجان سوال اساسی این پژوهش بوده است. به همین علت این پژوهش سعی دارد وضعیت لرزهخیزی و آسیب پذیری کالبدی و جمعیتی شهر رفسنجان در برابر زلزله را ارزیابی نماید. نتایج نشان میدهد که 51/13 درصد از پارامترهای کالبدی و جمعیتی شهر رفسنجان از آسیب پذیری بالایی برخوردار میباشند که از این مقدار 38/7 درصد آن در پهنه با خطر لرزه خیزی متوسط و 13/6 درصد نیز در پهنه با خطر لرزه خیزی کم قرار دارد. همچنین از مجموع 41/36 درصد از پارامترهای کالبدی و جمعیتی این شهر که از آسیب پذیری متوسط برخوردار است، 61/19 درصد آن در در پهنه با خطر لرزه خیزی متوسط و 81/16 درصد آن در پهنه با خطر لرزه خیزی کم قرار دارد. از طرفی فقط حدود نیمی (08/50 درصد) از پارامترهای کالبدی و جمعیتی شهر رفسنجان از وضعیت آسیب پذیری کم و مناسب برخوردار است که از همین مقدار هم 37/25 درصد آن در پهنه با خطر لرزه خیزی متوسط قرار داشته و فقط 7/24 درصد آن در پهنه کم خطر از نظر لرزه خیزی قرار گرفته است. لازم به هرچند طبق نتایج شهر رفسنجان از خطر لرزه خیزی بالایی برخوردار نیست ولی نتایج تحلیل لرزه خیزی حاکی از آنست که احتمال وقوع زلزلههایی با بزرگی 7 ریشتر امکان پذیر است. به همین علت با توجه به اینکه حدود 50 درصد از مساحت این شهر از نظر کالبدی و جمعیتی آسیب پذیر میباشد بنابراین برنامه ریزی کاربردی جهت کاهش خطرات احتمالی از اهمیت بالایی برخوردار است.
- چکیده انگلیسی: Evaluation of Seismic Condition and Physical and Demographic Vulnerability in Rafsanjan City
Abstract
Today, only the urban problems are not limited in the social, economic, political, cultural issues, but natural factors which constitute the substrate of cities have a significant impact on the process as well. So the ability of cities to cope with natural hazards and proper planning is of particular importance to prevent or reduce the adverse effects. The aim of this study was to assess the seismic status of physical and demographic vulnerability in Rafsanjan City against earthquake. That's why the seismic assessment of the statistical and analytical methods and assessing the physical and demographic vulnerabilities with indicators of buildings, roads and population was conducted by using Geographic Information System Software (GIS). Also Analytic Hierarchy Process (AHP) is used to rank the vulnerability. The results show that 52.36% areas of Rafsanjan are in moderate seismic hazard zone. 47.64% area in low seismic hazard zone. In assessing the physical and demographic vulnerabilities, 13.51% areas of the city are largely affected, the 36/41% areas are moderately affected, and 50.08% areas of the city have low vulnerability However, according to the results, Rafsanjan city also has high seismic risk, but seismic analysis indicates that the probability of an earthquake with magnitude of 7 Richter scale is possible. For this reason, considering that about 50% of the city areas is vulnerable in terms of physical and functional condition so planning to reduce the risks is high important.- انتشار مقاله: 11-05-1396
- نویسندگان: حسین غضنفرپور,محسن پورخسروانی,مهدیه سلیمانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله آمایش جغرافیایی فضا
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کرمان,سنجش از دور,پراکندهرویی شهری,شاخصهای فضایی-کالبدی
- چکیده: جمعیت شهرنشین در جهان روز به روز در حال افزایش بوده و در پی آن، شهرها نیز تبدیل به مکانهایی با تمرکز بالای جمعیتی گشتهاند. این امر گسترش فضایی-کالبدی شهر را دستخوش تغییراتی میکند که تبیین الگوی این گسترش به منظورِ بررسی تأثیرات آن بر زندگی شهری، امری ضروری تلقی میگردد. این پژوهش، قصد دارد با بهرهگیری از دادههای سنجش از دور، در 8 مقطع زمانی طی سالهای 1363 تا 1397 و با استفاده از 28 شاخصِ کالبدی-فضایی در 4 دستۀ مساحت-لبه، شکل، تجمع و تنوع و در 3 سطحِ لکه، کلاس کاربری، و سیمای سرزمین، به تبیین الگوی پراکندهرویی در شهر کرمان بپردازد. برای این منظور، 8 تصویر از ماهوارههای لندست 5، 7 و 8 به فاصلۀ زمانی 5 سال از یکدیگر انتخاب گردید، آمادهسازی آنها در نرمافزارهای ENVI و ArcGIS انجام شد و سپس مقادیرِ شاخصهای کالبدی-فضاییِ پراکندهرویی شهری با استفاده از نرمافزار Fragstats در سالهای مختلف محاسبه گردید. در مرحلۀ بعد با کدنویسی در نرمافزار MATLAB، وزندهی به شیوۀ انتروپی شانون بر روی مقادیرِ به دست آمده برای شاخصها انجام گردید که «شاخص بزرگترین لکه (LPI)» بیشترین وزن را به خود اختصاص داد. پس از آن، شاخص پراکندهرویی برای 8 سالِ مورد مطالعه محاسبه گردید که بیشترین میزان پراکندهرویی در سال 1363 و کمترین آن در سال 1397 رخ داده است. در مرحلۀ پایانی، با استفاده از آزمون فریدمن در نرمافزار SPSS، رتبۀ میانگینِ 4 دستۀ مساحت-لبه، شکل، تجمع و تنوع محاسبه شد و با رتبۀ میانگین شاخص پراکندهرویی مقایسه گردید، نتایج این آزمون نشان میدهد که الگوی پراکندهرویی شهر کرمان عمدتاً از شاخصهای مساحت-لبه تبعیت میکند.
- چکیده انگلیسی: Over the past decades, the increase of world’s urban population has resulted in uncontrolled urban expansions and especially sprawl of the major cities. Accordingly, analysis of such phenomena and determining urban development and sprawl patterns should be taken into consideration as a necessity. This research aims at evaluating 28 physical-spatial indices divided into 4 distinctive groups (Area-Edge, Shape, Aggregation, and Diversity) and 3 levels (Patch, Class, Landscape) in determination of urban sprawl patterns of the city of Kerman using remote sensing data from the period of 1984 to 2018. For this purpose, 8 temporal satellite images were selected with an acquisition date interval of 5 years. Pre-processing, Processing and classification methods were applied to the RS images using ENVI software. Output data from ENVI were imported to ArcGIS software for further preparation of GeoTIFF file. Afterwards, The GeoTIFF file were imported to Fragstats software in order to calculate the 28 indices of this research. Setting weights to the matrix of indices by Shannon’s Entropy Method and application of MATLAB, we calculated the sprawl of the case study for the years of interest. The findings demonstrates that in the year 1984, the city of Kerman had shown the most proportion of sprawl, and in contrary, in the year 2018, the amount of sprawl was at its minimum extent. In the final stage, Friedman’s test were conducted via SPSS software, resulting in calculation of the Mean-Ranks of 4 group-indices where they illustrate that sprawl pattern of the city of Kerman is mainly resultant of Area-Edge indices.
- انتشار مقاله: 14-10-1397
- نویسندگان: امیرمهیم مهیمی,مریم فدایی قطبی,علی اسماعیلی,حسین غضنفرپور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله آمایش جغرافیایی فضا
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کاربری اراضی,شهر کرمان,شبکۀ معابر,حمل و نقل درونشهری
- چکیده: رشد سریع جمعیت و مهاجرت یکی از عوامل اصلی و مهم در تراکم و رشد شهرنشینی در سالهای اخیر است. این افزایش رشد سریع باعث بروز مشکلات فراوان در حوزۀ حمل و نقل برای جامعه شهری میشود و چارهاندیشی برای شبکۀ معابر به منظور کاهش این مشکلات ضرورت مییابد. بر این اساس هدف از انجام این تحقیق تحلیل کاربری اراضی حمل و نقل درونشهری شهر کرمان است. روششناسی این پژوهش توصیفی- تحلیلی است و دادههای پژوهش از طریق میدانی و اسنادی بهدست آمده و پایایی دادههای مورد استفاده با بهرهگیری از آلفای کرونباخ به میزان 849/0 محاسبه شده است. در نهایت کیفیت حمل ونقل درون شهری با توجه به شاخصهای در نظر گرفتهشده با بهرهگیری از نرمافزارهای ARCGIS, SPSS و آزمونهای آماری (K-S)، تحلیل واریانس یکطرفه، توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. برای وزندهی به معیارها و زیر معیارها از تکنیک آنتروپی شانون، برای رتبهبندی مناطق از مدلهای تصمیمگیری چندمعیاره، vikor و Saw استفاده گردید، نتایج حاصل از تحلیل واریانس یکطرفه نشان میدهد، تفاوت معناداری در کیفیت حمل و نقل درون شهری در مناطق شهر کرمان وجود دارد بهطوریکه آزمون توکی این تفاوت معناداری را در چند سطح شناسایی کرده است. در نهایت بر اساس تکنیک (Saw)، بهترتیب مناطق 2، 1، 3، 4 و بر اساس تکنیک (Vikor) بهترتیب مناطق 2، 1، 4، 3 رتبه بندی شدهاند به طورکلی میتوان گفت که بر اساس چهار شاخص ارزیابی؛ منطقۀ 2 شهرکرمان وضعیت مطلوبتری دارد. در مقابل منطقۀ 4 به لحاظ شاخصهای حمل و نقل درونشهری شرایط نامطلوبتری نسبت به سایر مناطق دارا میباشد.
- چکیده انگلیسی: Abstract
One of the key factors in the rapid growth of population density and urbanization, especially in recent years. Mainly by population growth, Development of cities into metropolises and Increasing migration into cities from across To increase several times the population they last and Cause much problems for urban transport is the necessity of finding a solution for street networks or transportation systems, traffic facilities and installations for reducing such problems. Based on this, the present study aims is the Analysis the land use in intra-urban transportation system Kerman City. Research methodology is descriptive – analytical based on the questionnaire analysis among the experts who are aware of the urban transportation. For this purpose, 136 experts informed of the current state of city were selected as the sample Reliability of used data was calculated 0.849 by using Cronbach Alpha . Finally, according to the index of intra-urban transportation conditions were analyzed by using of software (ARCGIS, SPSS), and statistical tests ks, Tukey. For weighting the criteria and sub-criteria of the Shannon entropy and for ranking the areas of multi-criteria decision-making models (Saw, Vikor), was used. Results of one-way analysis of variance also show that there is a significant difference in quality of intra-urban transportation in districts of Kerman City in such a way that Tukey test has identified this significant difference in several levels. Finally, on the basis of Saw technique, districts 2, 1, 3 and 4 and based on Vikor technique districts 2, 1, 4 and 3 are ranked, respectively. Generally speaking, it can be said that on the basis of four indices of assessment, Region 2 Kerman is more desirable. And region 4 has adverse condition of intra-urban transportation indices is than other area.- انتشار مقاله: 23-03-1396
- نویسندگان: حسین غضنفرپور,حجت اله شرفی,طاهره مومنی ازاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه جغرافیا و برنامه ریزی منطقه ای
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: استان کرمان,صنایع دستی,اولویتبندی,تکنیک TOPSIS
- چکیده: علی رغم اینکه صنایع دستی جایگاه بااهمیتی در ساختار اقتصادی کشور میتواند داشته باشد، اما، درمقابل صنایع ماشینی و کارخانهای رو به نابودی است. هدف تحقیق نشان دادن پتانسیلها و توانمندیهای استان کرمان درصنایع دستی بوده و اینکه کدام یک از صنایع پتانسیل بیشتری برای توسعه دارد میباشد. روش تحقیق، تحلیلی – توصیفی بوده و دادههای تحقیق با روش اسنادی و میدانی به دست آمده و بااستفاده از تکنیک TOPSIS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج تحقیق نشان میدهد، استان کرمان پتانسیلهای زیادی برای صنایع دستی دارد و شهرستانهای مختلف استان در صنایع مختلف مزیت دارند که باعث تنوع صنایع دستی دراستان شده است و صنایع دستی 10 درصد از اشتغال استان را به خود اختصاص داده است و باپتانسیلهای زیادی که وجود دارد میتواند بیش از 20 درصد اشتغال را تامین کند. نتایج تحقیق نشان میدهد شهرستانهای کرمان، سیرجان، رفسنجان و بافت رتبههای اول تا چهارم را در صنایع دستی به خود اختصاص دادهاند.
- چکیده انگلیسی: Abstract
Contrarily handy craft station importance in structure economy country can leave, but , to inverse car industry And factory is fox inexistence. The aim research show potentials and strength province Kerman in handycraft and next what industry potentials more have for development. Metod research is analytical- descriptive and data research with metod attributive and free is harvest. And with technique topsis is analysis and show result research, province kerman have potentials numerous for handy craft And townships various province in industry various have preference that causing variety handy craft in province ,and handy craft 10% Engagement province to itself speciality is given and to potentials numerous that existent the can numerous 20% engagement security. show result research Townships kerman ,sirjan ,rafsanjan and baft ranking one- four to handycraft to itself speciality is given.- انتشار مقاله: 22-02-1395
- نویسندگان: حسین غضنفرپور,مسلم قاسمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: جغرافیا و آمایش شهری منطقه ای
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آسیبپذیری,رواناب,شمارۀ منحنی,تحلیل سلسلهمراتب فازی,عوامل زمینی
- چکیده: رشد فیزیکی روزافزون شهرهای امروزی، باعث افزایش ضریب نفوذناپذیری، سرعت و حجم رواناب حاصل از بارندگی شدهاست؛ بنابراین احتمال بروز رواناب در هنگام بارشهای شدید بالا رفتهاست. هنگام وقوع بارندگی، هرچه میزان آسیبپذیری یک محدوده بیشتر باشد، آن محدوده بیشتر در معرض خطر قرار میگیرد. با توجه به اینکه هدف اصلی طرحها و اقدامات کنترل سیلاب، کاهش میزان آسیبپذیری است، پیش از هر اقدامی لازم است بخشهای آسیبپذیر شهر مشخص شود. از نگاه سیستمی، لازم است کلیۀ عواملی که در ایجاد روانابهای مسألهساز شهری تأثیر دارد، شناسایی شود. هدف این پژوهش، دستیابی به شاخصهای برنامهریزی شهری مؤثر در ایجاد روانابهای سطحی شهر کرمان و همچنین، تهیۀ نقشۀ آسیبپذیری خطر مذکور است. روش بهکاررفته در تحلیل معیارها، روش تحلیل سلسلهمراتبی فازی است؛ ازاینرو در این پژوهش مناطق شهر کرمان با توجه به آمار بارندگی، اطلاعات فیزیولوژیکی موجود و سایر عوامل تأثیرگذار، مورد مطالعه قرار گرفت. برآورد ارتفاع و حجم رواناب با روش SCSکه در مقیاس زیرحوضه مورد استفاده قرار میگیرد، محاسبه شد. ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ نتایج بهدستآمده از ﺑﺮآورد ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﺎرﻧﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﺑﺎرﻧﺪﮔﯽ مازاد در زیرحوضهها باعنوان شمارۀ منحنی، مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت نقشههای شمارۀ منحنی رواناب با استفاده از ابزار ArcCN-Runofدر محیط ArcGISتهیه شد. نتایج کلی حاکی از تأثیر عوامل جوّی، انسانی و زمینی بر این رخداد بود که عوامل زمینی بیشترین تأثیر را داشته است. همچنین، نقشۀ پراکنش فضایی ارتفاع روانابهای مسألهساز در سطح مناطق نشان داد که بخشهای مرکزی شهر کرمان، بیشترین زمینۀ خطرپذیری رواناب را دارد.
- چکیده انگلیسی: Today the physical growth of cities, permeability coefficient, speed and volume of runoff from rainfall has increased; therefore, the potential for runoff during heavy rainfall, rises. In the event of rain, the vulnerability is more of a range, that range is placed at greater risk. From the perspective of the system, it is necessary to create all the factors that affect urban runoff problematic, to be detected. The purpose of this research was to develop indicators of urban planning involved in Kerman surface runoff, as well as the risk is vulnerability mapping. The method used in analyzing the criteria, fuzzy Analytic Hierarchy Process. In this study, significant areas of the city of Kerman, according to statistics, the existing physiological information and other factors, were studied. SCS estimated the height and volume of runoff using the so-called sub-scale is used, respectively. The results of estimating a surplus rainfall to rainfall in sub-basins with a number of curves (CN) were analyzed. The runoff curve number of maps using ArcGIS was prepared ArcCN-Runof environment. The overall results show the influence of climatic factors, human and land on the ground of an event that had the greatest impact. Also, map the spatial distribution of runoff problematic areas in the central city of Kerman, revealed that the highest risk areas are runoff.
- انتشار مقاله: 05-12-1397
- نویسندگان: صادق کریمی,حسین غضنفرپور,نجمه علیمرادیپور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: جغرافیا و آمایش شهری منطقه ای
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: گردشگری,بافت فرسوده,توسعه خلاق,محله درب شازده
- چکیده: امروزه کشور ایران با درصد قابل توجهی از بافت های فرسوده و قدیمی مواجهه می باشد. بر اساس بر آورد وزارت مسکن و شهرسازی در کشور بیش از 50 هزار هکتار بافت فرسوده شهری وجود دارد که به دلیل کمبود اعتبارات و عدم شناخت کامل از چگونگی و ویژگی های این مناطق ، دولت را در امر برنامه ریزی برای خروج از بحران از بافتهای فرسوده با مشکل مواجه کرده است.کلان شهر شیراز به عنوان اولین پایتخت فرهنگی کشوربا مشکلات فراوانی در این زمینه روبرو گشته است. منطقه 8 شهرداری به عنوان یکی از مناطق فرسوده این شهر، و بافت تاریخی، با وجود دارا بودن پتانسیل های رشد در جذب توریسم و گردشگر داخلی و خارجی با رشد بدون برنامه خود به عنوان یکی از مناطق مشکل دار شهری محسوب می شود، این تحقیق در پی پاسخ به این سوال می باشد که ، عوامل توسعه بافت فرسوده شهری با رویکرد گردشگری خلاق چه می باشد؟هدف این پژوهش شناسایی پهنه های زمینه ساز توسعه خلاق در بافت فرسوده منطقه 8 شیراز است که دارای اولویت درجذب گردشگر می باشد. روش مورد مطالعه به صورت پیمایشی- تحلیلی بوده وداده های مورد نیاز از طریق میدانی و اسنادی تهیه شده است.ابزار استفاده شده در این تحقیق نرم افزارArc GIS و مدل تحلیلی سلسله مراتبی(AHP) می باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد که از بین عوامل مطالعه شده، عامل کالبدی - عملکردی با ضریب 47/0 از بقیه عوامل تاثیر گذاری بیشتری در توسعه خلاق بافت تاریخی مطالعه شده داشته است. همچنین با استفاده از نقشه های بدست آمده مناطق مختلف بافت اولویت بندی شده و در نهایت نواحی فاقد اولویت واولویت کمتر نیز مشخص شده است.لذا پهنه های شناسایی شده در این بافت می تواند توسعه خلاق را فراهم کرده و به باززنده سازی آن کمک کند.
- چکیده انگلیسی: Today, Iran is faced with a considerable amount of old and timeworn textures. Based on the estimates of the Ministry of Housing and Urban Development, there are more than 50,000 hectares of urban old texture in Iran, that due to the lack of credits and understanding of quality and characteristics of such regions, the government has faced with several problems in planning and defusing the crisis regarding this large volume of old textures. , Shiraz metropolitan, as the cultural capital of Iran has faced with a great problems in this respect.District No. 8 of Shiraz municipality with its historical texture and as one of the old textures of this city, despite its potential for attracting the domestic and foreign and local tourists, has failed to adapt to the primary principles of modern city planning due to its overgrowth. This study seeks to answer the question that, what are the factors for development of urbam old textures by creative tourism approach? This study aims to identify the areas with tourist-attracting potential in old texture of district No.8 of Shiraz which were also prioritized in terms of tourist attraction. The method of this study is applied- analytical one and the data were collected by field and documentary method.The used tools in this study are Arc GIS software and AHP model (Analytic Hierarchy process). The results revealed that among the factors under study in this research , physical – functional factor with 0.47 was more effective in the creative development of the mentioned historical texture . Moreover , based on the map achieved, different areas of the texture were prioritized and consequently , those areas without priority as well as those with less priority were specified. Therefore, those identified suitable zones could provide creative development in this texture and help to revive it.
- انتشار مقاله: 29-09-1395
- نویسندگان: دکتر علی اصغر عبدالهی,دکتر حسین غضنفرپور,نسرین بشردوست
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه شهر پایدار
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرزندگی,امنیت پایدار,شهر اصفهان,حیات شبانه,میدان نقشجهان
- چکیده: فضاهای شهری یکی از مکانهای مهم حضور اجتماعی شهروندان بوده که برای ادامه حیات به سرزندگی و آسایش مخاطبین خود نیازمند است. فعالیت شبانه در اینگونه فضاها موجب جذابتر شدن این مناطق برای بازدیدکنندگان میشود. امروزه میدان نقشجهان با مشکلاتی زیادی در زمینه تخریب دیوارها، ستونها و... مواجه میباشد که میتواند بر کاهش جذب جمعیت، سرزندگی و حیات شبانه آن تأثیر بگذارد. هدف پژوهش حاضر، سنجش سرزندگی و حیات شبانه میدان نقشجهان اصفهان با تأکید بر امنیت پایدار شهری میباشد. برای گردآوری اطلاعات از روشهای کتابخانهای و میدانی استفادهشده است. جامعه آماری پژوهش شامل عابران پیاده و شهروندان حاضر در میدان نقشجهان و متخصصین میباشند که 100 نفر از عابران پیاده در طول یک هفته، همچنین با استفاده از تکنیک دلفی دومرحلهای، بهطور تصادفی 25 نفر از متخصصین بهعنوان حجم نمونه انتخابشدهاند. روایی پرسشنامه محقق ساخته، توسط متخصصان حوزه تخصصی و خبرگان تأییدشده و پایایی دادهها به وسیله آزمون آلفای کرونباخ 794/0 محاسبهشده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از آزمون تی تکنمونهای همچنین جهت اولویتبندی معیارها از تکنیک SWARA و BWM استفادهشده است. نتایج آزمون تی تکنمونهای در راستای سنجش سرزندگی و حیات شبانه میدان نقشجهان اصفهان نشان میدهد بین حد مبنا (3) و مقدار (38/3) اختلاف معناداری (000/=sig) وجود دارد. نتایج تکنیک SWARA حاکی از آن است که شاخص اجتماعی با وزن 339/0 در رتبه اول، شاخص سرزندگی با وزن 271/0 در رتبه دوم، شاخص امنیت با وزن 217/0 در رتبه سوم و شاخص کالبدی با وزن 174/0 در رتبه چهارم قرار گرفت. نتایج حاصل از مدل BWM نشان میدهد شاخص اجتماعی باارزش 251/0 در رتبه اول، شاخص سرزندگی باارزش 250/0 در رتبه دوم، شاخص امنیت باارزش 249/0 در رتبه سوم و شاخص کالبدی باارزش 248/0 در رتبه چهارم قرار دارد.
- چکیده انگلیسی: Urban spaces are one of the most important places of social presence of citizens that the vitality and comfort of their audience are necessary to survive. Overnight activities in urban spaces lead to becoming these areas more attractive for visitors. Nowadays , the Naghsh-e Jahan Square is facing many problems such as destruction of walls, columns, etc., that lead to a decrease population absorption and prevention its vitality and nightlife. The purpose of the present study is to measure the vitality and nightlife of Naghsh-e Jahan Square of Isfahan with emphasis on urban sustainable security. Library and field methods have been used to collect information. The statistical population of the study includes pedestrians of Naghsh-e Jahan Square and experts that 100 pedestrians during a week as well as using a two-stage Delphi technique, 25 experts were randomly selected as sample size. One-sample t-test was used to analyze the data and SWARA and BWM techniques were used to prioritize the criteria. The results of one-sample t-test for measuring the vitality and nightlife of Isfahan’s Naghsh-e Jahan Square show that there is a significant difference between the baseline (3) and the calculated value (3/38) (sig=/000). The outcomes of the SWARA technique indicate that the social index with the weight of 0/339, the vitality index with the weight of 0/271, the security index with the weight of 0/217 and the physical index with the weight of 0/174 were ranked first to fourth place in order of priority. Finally , the results of the BWM model show that the social index with the value of 0/251, the vitality index is 0/250, the security index with the value of 0/249, and the physical index with the value of 0/248 were severally ranked first to fourth place.
- انتشار مقاله: 12-01-1398
- نویسندگان: حسین غضنفرپور,مرضیه صداقت کیش,مجتبی سلیمانی دامنه,مرضیه افضلی ننیز
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: جغرافیای اجتماعی شهری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: الگوریتم ژنتیک,تخلیه اضطراری,مدل بهینه,منطقۀ 3 شهر کرمان
- چکیده: توسعه شهرنشینی و وجود بلایای طبیعی و انسانساز و اثرگذاری آنها بر روند توسعه و پیشرفت کلانشهرها و ارائه راهکارهای بدیع و بهینه برای حفظ جان انسانها بسیار ضروری است. ارائه مدلی پویا برای تخلیه اضطراری جمعیّت در زمانی کوتاه، افزایش سرعت و کیفیت ارائه خدمات، هنگام و بعد از بحران، از اهمیّت زیادی برخوردار است. هدف تحقیق شناسایی و یافتن بهترین مسیر، جهت تخلیه جمعیّت در مواقع اضطراری است. مسئله اساسی تحقیق این است که به علت عدم پیشبینی قبل از حادثه، تخلیه اضطراری پر از حادثه با مشکلات اساسی روبرو میشود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی است. به منظور شناسایی شاخصها و معیارهای مؤثر جهت تخلیه اضطراری، از نظرات کارشناسان و جهت رتبه بندی معیارها از نرم افزار Expert Choice در GIS و از الگوریتم ژنتیک به دلیل سادگی و سرعت بالای آن جهت تحلیل در شبکه های با ابعاد بالا، برای رسیدن به نقاط امن، استفاده شده است. برای آماده سازی داده های لایه های اطلاعاتی مربوط به معابر و بلوکهای شهری، همچنین عرض معابر از پایگاه داده GIS شهرداری کرمان استفاده شده است. نتایج تحقق نشان میدهد که روش پیشنهادی ضمن در نظر گرفتن تراکم جمعیّت و عرض معابر، کوتاهترین مسیر برای رسیدن به نقاط امن را مییابد. بنابراین میتوان بطورمؤثری از آن برای تخلیه اضطراری استفاده کرد.
- چکیده انگلیسی: Given the growth and development of urbanization, natural and man-made disasters, and their impact on metropolitan development, it is essential to provide an innovative solution to preserve the human life. Providing a dynamic model for emergency evacuation of the population in a short time, the scene management, and increased speed and quality of service delivery during and after a crisis are of particular importance. The purpose of this study is to identify and find the best route for evacuation since the chaos caused by the crisis makes serious problems for evacuation. The main problem is that the urban streets are disrupted during an event or disaster and cannot solve the emerged crisis, because in these conditions, most of the routes have been blocked or have lost their effectiveness. The method used in this study is descriptive – analytical. In order to identify effective measures for emergency evacuation, experts’ opinions were used and for ranking the criteria, Expert Choice software was applied in GIS. Genetic algorithm is used because of its simplicity and high speed in analysis of high dimensions networks in order to determine the optimal route to reach the safe areas. To prepare data layers of streets and city blocks and suitable spaces for emergency evacuation with population data of blocks and street widths, GIS database of Kerman municipality was used. The results show that the proposed method finds the shortest path to reach safe areas while taking into account the population density and width of streets. Thus, it can be effectively used for emergency evacuation.
- انتشار مقاله: 18-06-1393
- نویسندگان: حسین غضنفرپور,محدثه حامدی,سمیرا حسن زاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: جغرافیای اجتماعی شهری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: الگوریتم ژنتیک,تخلیه اضطراری,مدل بهینه,منطقۀ 3 شهر کرمان
- چکیده: توسعه شهرنشینی و وجود بلایای طبیعی و انسانساز و اثرگذاری آنها بر روند توسعه و پیشرفت کلانشهرها و ارائه راهکارهای بدیع و بهینه برای حفظ جان انسانها بسیار ضروری است. ارائه مدلی پویا برای تخلیه اضطراری جمعیّت در زمانی کوتاه، افزایش سرعت و کیفیت ارائه خدمات، هنگام و بعد از بحران، از اهمیّت زیادی برخوردار است. هدف تحقیق شناسایی و یافتن بهترین مسیر، جهت تخلیه جمعیّت در مواقع اضطراری است. مسئله اساسی تحقیق این است که به علت عدم پیشبینی قبل از حادثه، تخلیه اضطراری پر از حادثه با مشکلات اساسی روبرو میشود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی است. به منظور شناسایی شاخصها و معیارهای مؤثر جهت تخلیه اضطراری، از نظرات کارشناسان و جهت رتبه بندی معیارها از نرم افزار Expert Choice در GIS و از الگوریتم ژنتیک به دلیل سادگی و سرعت بالای آن جهت تحلیل در شبکه های با ابعاد بالا، برای رسیدن به نقاط امن، استفاده شده است. برای آماده سازی داده های لایه های اطلاعاتی مربوط به معابر و بلوکهای شهری، همچنین عرض معابر از پایگاه داده GIS شهرداری کرمان استفاده شده است. نتایج تحقق نشان میدهد که روش پیشنهادی ضمن در نظر گرفتن تراکم جمعیّت و عرض معابر، کوتاهترین مسیر برای رسیدن به نقاط امن را مییابد. بنابراین میتوان بطورمؤثری از آن برای تخلیه اضطراری استفاده کرد.
- چکیده انگلیسی: Given the growth and development of urbanization, natural and man-made disasters, and their impact on metropolitan development, it is essential to provide an innovative solution to preserve the human life. Providing a dynamic model for emergency evacuation of the population in a short time, the scene management, and increased speed and quality of service delivery during and after a crisis are of particular importance. The purpose of this study is to identify and find the best route for evacuation since the chaos caused by the crisis makes serious problems for evacuation. The main problem is that the urban streets are disrupted during an event or disaster and cannot solve the emerged crisis, because in these conditions, most of the routes have been blocked or have lost their effectiveness. The method used in this study is descriptive – analytical. In order to identify effective measures for emergency evacuation, experts’ opinions were used and for ranking the criteria, Expert Choice software was applied in GIS. Genetic algorithm is used because of its simplicity and high speed in analysis of high dimensions networks in order to determine the optimal route to reach the safe areas. To prepare data layers of streets and city blocks and suitable spaces for emergency evacuation with population data of blocks and street widths, GIS database of Kerman municipality was used. The results show that the proposed method finds the shortest path to reach safe areas while taking into account the population density and width of streets. Thus, it can be effectively used for emergency evacuation.
- انتشار مقاله: 18-06-1393
- نویسندگان: حسین غضنفرپور,محدثه حامدی,سمیرا حسن زاده
- مشاهده