در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: قرآن و علم
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تربیت,مودت,رحمت,دلالت تربیتی,خانواده سالم,واژگان کلیدی:قرآن,ویژگی عاطفی
- چکیده: چکیده
عواطف در زندگی خانوادگی، نقش اساسی دارد و بدون توجه به عواطف، موفقیت انسان در زندگی دشوار، بلکه غیرممکن است. خانواده،اولین جایگاه تربیتی، محل بروز و ظهور عواطف انسانی و سنگ بنای جامعه است و اگر سالم باشد، میتوان به داشتن جامعهای سالم امیدوار بود. نوشتار حاضر با استفاده از روش اجتهادی با بررسی آیات قرآن کریم، مهمترین ویژگیهایعاطفی خانواده سالم را استخراج نموده، سپسبه توصیف و تحلیل آن پرداختهو مهمترین دلالتهای تربیتی هر یک از آنها را ارائه کرده است. بررسیهانشان میدهد: ازجمله ویژگیهای عاطفی خانواده سالم در قرآن کریم، مودّت و رحمت است که دلالتهای تربیتی مانند حضور خداوند در خانواده، استحکام خانواده، رشد و تعالی خانواده و افزایش صمیمیت بین زوجین است؛ ویژگی دیگر، آرامشبخشی است که مهمترین دلالتهای تربیتی آن، راه شناخت خدا، نشاط در خانواده، رشد سلامت عاطفی خانواده و ارضای نیازهای روحی و روانی همسران در خانواده است.
- چکیده انگلیسی: Abstract
Emotions play an essential role in family life, and without considering emotions, human success in life is difficult, if not impossible. The family is the first place of education, the place of emergence of human emotions and the foundation of society, and if it is healthy, we can hope to have healthy societies. The present article, using the ijtihad method, by examining the verses of the Holy Quran, has extracted the most important emotional characteristics of a healthy family, then described and analyzed it and presented the most important educational implications of each of them. Studies show that one of the emotional characteristics of a healthy family in the Holy Qur'an is kindness and mercy, which has educational implications such as the presence of God in the family, family strength, family growth and excellence, and increased intimacy between couples. And the other is comforting, the most important educational implications of which are the way to know God, joy in the family, the growth of the emotional health of the family and the satisfaction of the spiritual and psychological needs of the spouses in the family.
- انتشار مقاله: 09-04-1388
- نویسندگان: فیاض حسین علوی,علی همت بناری,حسین علوی مهر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 23-10-1394
- نویسندگان: ـ حسین علوی مهر,ـ حسین علوی مهر,
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: قرآن پژوهی خاورشناسان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن,قصههای قرآنی,خلف الله,قصههای اسطورهای,قصههای واقعی,الفن القصصی
- چکیده: وجود قصههای اسطورهای در قرآن، از مسائل مطرح قرآنی دوران معاصر است که مدعیانی از جمله خلف الله دارد. وی با بیان این ادعا که اسطوره از زبان مشرکان به قرآن نسبت داده شده و خداوند این نسبت را رد ننموده، قائل به وجود اسطوره در قرآن میباشد. این پژوهش با بررسی دیدگاه خلف الله مبنی بر وجود قصههای اسطورهای در قرآن با در نظر گرفتن معنای اساطیر در فرهنگ نزول به این نتیجه رسیده که مقصود قرآن از اساطیر آنگونه که خلف الله میپندارد، قصههای اسطورهای به عنوان یکی از انواع ادبی رایج در عصر حاضر نیست.
- چکیده انگلیسی: The existence of mythical stories in the Qur’an is one of the contemporary issues regarding the Qur’an that has been propounded by individuals such as Muhammad Ahmad Khalafallah (d. 1991). Khalafallah claims that that there are myths in the Qur’an that are attributed to the Qur’an but were actually from the folklore of the pagans that God did not explicitly deny. This study examines the viewpoint of Khalafallah on the existence of mythical stories in the Quran, and by considering the meaning of mythology in the culture of revelation, concludes that what is meant in the Qur’an by the term ‘legends’ (asāṭīr), which Khalafallah claims to refer to mythical stories, is not regarding myths per se as this type of literary genre was not prevalent as it is understood in the present age.
- انتشار مقاله: 05-03-1396
- نویسندگان: حسین علوی مهر,طاهره عبداللهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: قرآن پژوهی خاورشناسان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن,مستشرقان,پیامبر,صحابه
- چکیده: این مقاله در دائرةالمعارف قرآن لایدن توسط «لیندا. ل. کرن» (Linda L. Kern) نوشته شده است. مؤلف پس از بررسی مفهوم لغوی و اصطلاحی صحابه، به بررسی حجّیت قول صحابه و فضایل آنان میپردازد. آنگاه به اشارههای قرآنی صحابه و مشتقات آن میپردازد، سپس به بررسی صحابه در متون حدیثی و تفسیری، و برخی از اصحاب برتر و عظمت مهاجران و انصار اشاره میکند. همچنین برخی از اختلافهای شیعه و سنی درباره صحابه و تفاوت در نقل حدیث ثقلین را تذکر میدهد. مقاله از چند جنبه نقدپذیر است.
اول، نویسنده به آن مواردی که جزء ضروریات بحث صحابه است، اشاره ننموده یا به صورت ناقص و گذرا از آنها عبور کرده است.
دوم، به حاشیهها و مباحث غیرضروری پرداخته است که موجب انگیزش اختلافهای مذهبی است.
سوم، بیشتر مباحث را از دیدگاه اهل سنت بیان کرده است، درحالی که برخی از مباحث این مقاله از دیدگاه شیعه پذیرفتنی نیست.- چکیده انگلیسی: This article has been written by Lynda L. Kern and published in Encyclopedia of the Qur’ān. Having analyzed the lexical and idiomatical sense of sahabah (companion), the author analyses the authenticity of the companions’ sayings and virtues. She then examines the word sahabah and its derivatives in the Qur’an, hadith and interpretation contexts and discusses some major companions and the greatness of the Muhajirun (immigrants) and Ansar (helpers). Likewise, she reviews some Shi‘ah and Sunni disputes about the companions and their differences in transmission of the tradition of Thaqalayn. The article has several shortcomings:
First, the author has, in passing, mentioned several requisites of discourse on the companions and others she has left out completely. Second, she has focused on unnecessary discourses, which incite religious disunity. Third, she has raised most of the discourses from the Sunni viewpoint, whereas some of the ideas presented in this article are unacceptable to the Shi‘ah.- انتشار مقاله: 28-06-1389
- نویسندگان: حسین علوی مهر,حسین تقیپور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سراج منیر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اعتبارسنجی,تفسیر روایی,ژیلیو,سدة نخست,شفاهی,مکتوب
- چکیده: آغاز تفسیر از جمله مباحث مهمی است که در تاریخ تفسیر بدان توجه شدهاست. خاورپژوهان هم توجه ویژهای به این مسئله دارند. قسمتی از مقالة «تفسیر در دوران صدر اسلام و سدههای میانه» اثر ژیلیو، خاورپژوه معاصر، دربارة آغاز تفسیر و اعتبارسنجی آن است. در این اثر، ژیلیو پیشینة تفسیر روایی دورة نخستین را به طور ویژه بررسی کردهاست. از دیدگاه او، دوران نخستین تفسیر روایی به صورت شفاهی و مکتوب عبارتند از: 1ـ تفسیر پیامبر(ص) که نقطة عزیمت است. 2ـ تفسیر صحابه که دَه تن از آنان جزو مفسران مشهور هستند. 3ـ تفسیر تابعان که مثل دورة صحابه، دَه تن از آنان جزو مفسران مشهورند. 4ـ آغاز نگارش تفسیر که متأخر از سه دورة پیشین است. ژیلیو معتقد است تفسیر سه دورة اول، دورة شفاهی تفسیر بوده که مصادف با سدة نخست هجری است و از نظر کمیت روایات تفسیری و کیفیت طرق آنها اعتبار چندانی ندارد. همچنین، از دیدگاه او، تفسیر دورة چهارم، یعنی دورة کتابت تفسیر روایی، از سدة دوم آغاز میشود. از این رو، اعتبار تفسیر روایی از نظر مکتوب بودن نیز ضعیف است. اما بر اساس منابع اسلامی، تفسیر روایی دوران نخستین، برخلاف دیدگاه ژیلیو ویژگیهای زیر را دارد: 1ـ تفسیر شفاهی که شامل سه دورة اول است، از نظر کمیت روایات، تعداد راویان و طرق روایات، وسیعتر و موثقتر از آن چیزی است که ژیلیو ادعا میکند. 2ـ زمان شروع تفسیر مکتوب روایی به قبل از سدة دوم، یعنی سدة نخست بازمیگردد.
- چکیده انگلیسی: The beginning of interpretation is among the important topics that have been attended in the history of interpretation. Accordingly, the orientalists also have paid special attention to this issue. Part of the article "Interpretation in the early days of Islam and the middle ages" by Gilliot, a contemporary orientalist, is about the interpretation in the early era of Islam and its validation. Gilliot has in particular examined the previous works on the narrative interpretation in the early era of Islam. His main opinions about the narrative interpretation in the early era of Islam are as follows: (1) the Prophet's (s) era is the starting point of the interpretation; (2) during the Companions' era, ten of the Companions were among the famous interpreters; (3) during the Companions of the Companions' era, ten Companions of the Companions were among the famous interpreters; and (4) the writing of the interpretation starts after the three foregoing stages. He deems the first three stages of interpretation – that coincide with the first century AH – as the oral interpretation era, and the fourth stage – that coincides with the second century AH – as the written interpretation era. However, based on the Islamic sources, despite Gilliot's ideas, the early era of narrative interpretation has the following features: (1) the oral interpretation that entails the first three stages is wider than what has been claimed by Gilliot concerning the number of narrations, the number of narrators, and the validity of the narrations and (2) the beginning of the written narrative interpretation goes back to the time before the second century AH, i.e. the first century AH.
- انتشار مقاله: 26-07-1397
- نویسندگان: حسن رضایی هفتادر,صفر نصیریان,حسین علوی مهر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سراج منیر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن,آیتالله معرفت,روایات تحریفنما
- چکیده: مهمترین مستند مدعیان تحریف قرآن، مجموعهای از روایات پراکنده است که از مدارک مختلف گردآوری شدهاست. در ردّ این گونه روایات، دانشمندان اسلامی روشهای مختلفی را بهکار بردهاند، ولی بیشتر این روشها جامعیت لازم را ندارند و یا حتی برخی از روشهایی که از سوی اهل تسنن بهکار گرفته شده، خود منجر به شبهة تحریف قرآن شدهاست. از این رو، بهکارگیری روشی صحیح و جامع در این امر از سوی علمای دین ضرورت دوچندان دارد. آیتالله معرفت از دانشمندان معاصری است که در ردّ این گونه روایات روش جامعی را اتخاذ کردهاند. روش ایشان در نقد و توجیه روایات تحریفنما سه مرحلهای است. در مرحلة اول آیتالله معرفت به منابع روایات توجه دارند. ایشان بیشتر مدارک روایات ادعایی را بیاعتبار میدانند و عنوان میکنند که بسیاری از آنها رسالههایی هستند که صاحبان آنها مجهول و مجعول هستند. مرحلة دوم توجه به سند روایات ادعایی است. در این مرحله، آیتالله معرفت به دو شیوة اجمالی و تفصیلی به نقد روایات تحریفنما مبادرت میورزند و در مرحلة سوم به نقد محتوایی روایات باقیمانده میپردازند.
- چکیده انگلیسی: The most important document claims distort the Koran, a collection of scattered dream that has been collected from
The most important document proposed by those who claim that the Quran has been distorted is a collection of scattered narrations collected from various documents. The use of an accurate and comprehensive method on the part of the scribes is very important. He argued against the criticism of distortion in three stages: In the first stage, Ayatollah Khomeini examines the source of the narrations. He believes that many of these narrations lack credibility, and that many of them have been reported from unknown and suspicious sources. The second stage has to do with the investigation of the documents supporting the claims of distortion. At this stage, Ayatollah Khomeini criticizes these narrations using brief and explanatory methods. The third stage involves criticizing the content of the remaining accounts.- انتشار مقاله: 15-12-1395
- نویسندگان: حسین علوی مهر,عباس یوسفی تازه کندی,مرتضی سازجینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه معارف قرآنی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تفسیر قرآن,تفسیر اجتهادی,تفسیر به رأی,مشروعیت تفسیر,ژیلیو
- چکیده: یکی از مباحث دیرین و مهم اندیشهوران قرآنی مسلمان، بحث روشهای تفسیری است. از دیدگاه آنان، اصلیترین روشهای تفسیری سه روش «قرآن به قرآن»، «روایی» و «عقلی» است. «تفسیر اجتهادی» نیز ترکیبی از این سه روش اصلی است. خاورپژوهان معاصر نیز به بحث روشهای تفسیری توجه ویژهای داشتهاند. ژیلیو از جمله همین خاورپژوهان، ضمن تألیف آثار متنوعی در حوزة قرآن، به صورت ویژه به بحث مشروعیت روش تفسیر اجتهادی پرداخته و انتقاداتی را در این باره مطرح کردهاست. انتقادات ژیلیو در چهار محور است: 1ـ شکلگیری تفسیر اجتهادی به اواخر سدة دوم مربوط است. 2ـ در همین زمان، اندیشمندان اسلامی با تفسیر اجتهادی مخالفت کردند. 3ـ روایات با تفسیر اجتهادی مخالفاَند. 4ـ قرآن موافقتی با تفسیر اجتهادی نکردهاست. اما پاسخ اجمالی این انتقادات، به این ترتیب است: 1ـ شکلگیری روش تفسیر اجتهادی، مربوط به سالهای آغازین سدة نخست است. 2ـ مخالفت با این روش تفسیری نیز از همان سدة نخست آغاز شدهاست. 3ـ بسیاری از روایات موافق روش تفسیر اجتهادی هستند. 4ـ آیاتی از قرآن به صراحت موافق این روش تفسیری هستند.
- چکیده انگلیسی: One of oldest and most important discussions of the Quranic thinkers is the legitimacy of the interpretive methods. Gilliot is one of the orientalists who have put forth criticisms on the legitimacy of the Ijtihadi interpretation. His criticisms have four dimensions: the Ijtihadi interpretation was established at the end of the second century AH; at the same time, Muslim thinkers opposed the Ijtihadi interpretation; narrations oppose the Ijtihadi interpretation; and there is no agreement with the Ijtihadi interpretation in the Quran. These criticisms are answered in two ways. First, the Ijtihadi interpretation method was established in the early years of the first century AH and the opposition to it occurred at the same time. Second, no narration is against the Ijtihadi interpretation. Those narrations that have prohibited the subjective interpretation of the Quranic text do not refer to the Ijtihadi interpretation. In addition, many narrations agree with the Ijtihadi interpretation. Moreover, some verses of the Quran also agree with the Ijtihadi interpretation.
- انتشار مقاله: 10-03-1397
- نویسندگان: حسن رضایی هفتادر,صفر نصیریان,حسین علوی مهر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه معارف قرآنی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سیاق,تفسیر قرآن,حجّیت,اسبابالنّزول,عدم تعارض قرائن
- چکیده: در تفسیرقرآن توجه به سیاق و اسبابالنّزول آیات به عنوان دو قرینة مهم از قرائن فهم قرآن همواره از سوی مفسّران فریقین مورد توجّه و اعتنای بسیاری واقع شدهاند. بدون شک یکی از موارد صحّت و اعتبار اسباب النّزول، هماهنگی و مطابقت آن با سیاق است. این مقاله پس از بیان میزان تأثیر این دو قرینه در فهم قرآن و شرایط تحقّق آنها، به مقایسة اسبابالنّزول سورة آلعمران در تفاسیر شیعه و سنّی پرداخته تا بتواند با بررسی تطبیقی دیدگاهها به میزان صحّت و اعتبار اسباب نزول و هماهنگی آن با سیاق دست یابد. این پژوهش نوعی متنپژوهی مقایسهای و تطبیقی و تحلیلی بوده است. نتیجة نهایی در صورت هماهنگی و انطباق اسباب نزول و سیاق مفسّر میتواند از اسباب نزول برای فهم بیشتر آیات و تأیید آن بهره بگیرد.
- چکیده انگلیسی: As two pillars of the Qur’anic exegesis, the style and context of revelation have long held the attention of Shiite and Sunni commentators of the Qur’an. Undoubtedly, the context of revelation should be compatible with the style to gain reliability and credence. This paper studies their impact on understanding the Qur’an and compares Al-e Imran’s contexts of revelation in Shiite and Sunni exegeses of the Qur’an to determine their reliability and compatibility with the style. This is a comparative-analytic textological study. If there be compatibility between the context of revelation and style, the commentator would use the context of revelation to understand the Qur’anic verses.
- انتشار مقاله: 12-08-1391
- نویسندگان: طاهره مختاری پور,حسین علوی مهر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه معارف قرآنی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سیاق,تفسیر قرآن,حجّیت,اسبابالنّزول,عدم تعارض قرائن
- چکیده: در تفسیرقرآن توجه به سیاق و اسبابالنّزول آیات به عنوان دو قرینة مهم از قرائن فهم قرآن همواره از سوی مفسّران فریقین مورد توجّه و اعتنای بسیاری واقع شدهاند. بدون شک یکی از موارد صحّت و اعتبار اسباب النّزول، هماهنگی و مطابقت آن با سیاق است. این مقاله پس از بیان میزان تأثیر این دو قرینه در فهم قرآن و شرایط تحقّق آنها، به مقایسة اسبابالنّزول سورة آلعمران در تفاسیر شیعه و سنّی پرداخته تا بتواند با بررسی تطبیقی دیدگاهها به میزان صحّت و اعتبار اسباب نزول و هماهنگی آن با سیاق دست یابد. این پژوهش نوعی متنپژوهی مقایسهای و تطبیقی و تحلیلی بوده است. نتیجة نهایی در صورت هماهنگی و انطباق اسباب نزول و سیاق مفسّر میتواند از اسباب نزول برای فهم بیشتر آیات و تأیید آن بهره بگیرد.
- چکیده انگلیسی: As two pillars of the Qur’anic exegesis, the style and context of revelation have long held the attention of Shiite and Sunni commentators of the Qur’an. Undoubtedly, the context of revelation should be compatible with the style to gain reliability and credence. This paper studies their impact on understanding the Qur’an and compares Al-e Imran’s contexts of revelation in Shiite and Sunni exegeses of the Qur’an to determine their reliability and compatibility with the style. This is a comparative-analytic textological study. If there be compatibility between the context of revelation and style, the commentator would use the context of revelation to understand the Qur’anic verses.
- انتشار مقاله: 12-08-1391
- نویسندگان: طاهره مختاری پور,حسین علوی مهر
- مشاهده