در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علوم ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کیفیت خدمات,هواداران,حضور مجدد
- چکیده: این تحقیق با هدف بررسی پیش بینی رضایت از خدمات در افزایش حضور مجدد هواداران تیم فوتبال باشگاه پرسپولیس در لیگ برتر بود. روش تحقیق توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را هواداران تیم فوتبال پرسپولیس در لیگ برتر 96-95 تشکیل داد. 400 نفر از هواداران این باشگاه به روش سهل الوصول انتخاب شدند. از دو پرسشنامه رضایت از خدمات بردی و دیگران (2001)، حضور مجدد هواداران در ورزشگاه تئودوراکیس و دیگران (2013) برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق استفاده شد. ضرایب پایایی پرسشنامه ها به روش همسانی درونی برای متغیرهای رضایت از خدمات و حضور هواداران در ورزشگاه به ترتیب0/90 و 0/68 بدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد بین رضایت از خدمات و ابعاد آن با حضور مجدد هواداران ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد. در ابعاد رضایت از خدمات به ترتیب رضایت، کیفیت تیم، پاسخگویی و عملکرد تیم حضور مجدد هواداران تیم پرسپولیس در لیگ برتر را پیش بینی کردند. لذا پیشنهاد می شود کارکنان و مدیران باشگاه پرسپولیس با ارائه خدمات با کیفیت به هواداران نقش بارزتری را درجهت حضور مجدد آن ها ایفا کنند.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 20-06-1396
- نویسندگان: تهمینه ریاضی,پریوش نوربخش,حسین سپاسی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علوم ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدل ساختاری,بهره وری پژوهشی,مدل اندازه گیری
- چکیده: بررسی پیشینه نشان می دهدکه تا کنون مدل های محدود و متفاوتی برای تبیین بهره وری پژوهشی از جمله بررسی کیفیت و اندازه گیری بهره وری پژوهشی مراکز آموزش عالی ارائه شده است. هدف این تحقیق را طراحی مدلی جهت شناسایی عوامل موثر بر بهره وری پژوهشی تشکیل داد. جامعه آماری تحقیق اعضای هیات علمی دانشکده های تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی کشور در سال 96-95 بودند (831 نفر). در مرحله اول 150 نفر و در مرحله نهایی 300 نفر به روش خوشه ای مرحله ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. در مرحله کیفی بر اساس مبانی نظری و پیشینه تحقیق و کسب نظرات خبرگان مدل پیشنهادی تحقیق طراحی شد. در بخش کمی محاسبه شاخص های برازش با استفاده از نرم افزار آموس نسخه 23 نشان داد که مدل پیشنهادی تحقیق در نمونه اصلی برازندگی کامل با مدل مبنا دارد. در نهایت مدل نهایی سه عامل اصلی (دانش پژوهی، تحقیق و موسسه ای) و 9 زیر عامل را تاثیر گذار بر بهره وری پژوهشی معرفی کرد. لذا بر اساس یافته های تحقیق می توان چنین پیشنهاد کرد که مدیران و مسئولین دانشگاه ها علی الخصوص دانشگاه آزاد اسلامی می توانند در برنامه ریزی ها برای بهبود و افزایش بهره وری پژوهشی اعضای هیات علمی خود، این سه عامل تاثیر گذار را ارتقاء دهند.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 22-11-1397
- نویسندگان: مجید ارجی,پریوش نوربخش,حسین سپاسی,عباس خدایاری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علوم ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدلسازی,مشتریان,تحلیل عامل,اعتباریابی ابزاز
- چکیده: هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی ابزار اندازه گیری جذب مشتریان زن در باشگاههای آمادگی جسمانی استان یزد بود. ابتدا دادههای کیفی و بهدنبال آن دادههای کمی گردآوری و تجزیه و تحلیل شدند. طی فرایندی ابعاد اصلی و پراهمیت جذب مشتریان شناسایی شدند. جهت ثبات درونی و اعتبار سازهای ابزار مورد نظر، نمونه ای به حجم 150 نفر به روش تصادفی انتخاب گردید. بعد از به دست آمدن اعتبار و پایایی قابل قبول، جهت بررسی آماری با تلفیقی از روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی نسبتی بین 500 نفر از مشتریان زن باشگاههای آمادگی جسمانی توزیع شد. تحلیل عامل اکتشافی انجام پذیرفت و دادههای اصلی با استفاده از روش مؤلفههای اصلی به شیوة چرخش متعامد تحلیل شدند. پس از طی مراحل کیفی و کمی، پرسشنامة نهایی با تعداد 39 سؤال برای تمام عاملها و زیرعاملها ساخته شد. این پژوهش منجر به استخراج ابزار مناسبی برای ارزیابی جذب مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی گردید. برای سنجش جذب مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی باید از یک پرسشنامة قابلاعتماد استفاده کرد. پرسشنامة طراحیشده در این مطالعه میتواند ابزار مناسبی برای سنجش جذب مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی باشد.
- چکیده انگلیسی:
The purpose of this study was to construct and validate an instrument for assessing the attraction of female customers in Yazd's Province fitness clubs. Exploratory analysis was used to achieve appropriate statistical results. Qualitative data following quantitative data were collected and analyzed, and through a process the main and essential dimensions of attraction customers were selected. In order to internal consistency and structural validity of the instrument, a sample of 150 individuals was selected randomly, after obtaining acceptable validity and reliability, for statistical analysis with cluster and random stratified sampling, questionnaires was distributed among 500 female customers of fitness clubs. In doing so, exploratory factor analysis of the original data was conducted using the main components method through the orthogonal rotation. Having passed through qualitative and quantitative stages, the final questionnaire containing 39 questions for the whole factors and sub-factors was designed. This study resulted in the production of an appropriate instrument for measuring the attraction of customers of fitness clubs. For measuring customers’ attraction in fitness clubs a reliable questionnaire must be used. The questionnaire designed in this study can be an appropriate instrument to measure customers’ attraction in fitness clubs.- انتشار مقاله: 16-04-1400
- نویسندگان: فرشته روان بخش,پریوش نوربخش,حسین سپاسی,مهدی کهندل
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علوم ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدل سازی,کارکنان,رفتار اخلاقی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل رفتار اخلاقی کارکنان بر اساس مدل سازی معادله ساختاری در کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان بزرگ انجام شد. با مرور ادبیات و مبانی نظری مدل پیشنهادی ارایه گردید. پس از انجام مراحل کیفی عوامل مدل نهایی بر اساس نظر خبرگان مشخص شدند. در مرحله اول جهت مدل سازی تحقیق، تعداد 150 نفر از کارکنان و در مرحله اصلی تحقیق تعداد 450 نفر از کارکنان با روش خوشه ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت شناسایی عوامل موثر بر رفتاراخلاقی کارکنان از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد و برای ارائه مدل از مدل سازی معادله ساختاری استفاده گردید. یافته ها نشان داد مقادیر شاخص های برازش مدل، مناسب بوده است و مدل نهایی متشکل از عامل فردی (وجدان، مرکز کنترل، عزت نفس، باورهای دینی)؛ عامل گروهی (همکاران، ارباب رجوع) و عامل سازمانی(کد اخلاقی، تعهد سازمانی، فرهنگ سازمانی) را تاثیر گذار بر رفتار اخلاقی کارکنان معرفی نمود. بنابراین می توان با ارتقای سه عامل فردی، گروهی و سازمانی رفتار اخلاقی کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان بزرگ را بهبود بخشید.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 03-02-1397
- نویسندگان: ملیحه اکبری,پریوش نوربخش,حسین سپاسی,مهوش نوربخش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علوم ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: "جامعه پذیری سازمانی","رفتار شهروندی سازمانی","عملکرد کارکنان"
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 02-06-1395
- نویسندگان: حسین مخلص ابادی,پریوش نوربخش,حسین سپاسی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علوم ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: استرس شغلی,مدیریت زمان,ویژگ یهای شغلی
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 22-02-1392
- نویسندگان: پریوش نوربخش,حسین سپاسی,سحر حسینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ارزشیابی توصیفی,تکوینی,پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان
- چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان دانشآموزان پایهی سوم ابتدایی تحت پوشش طرح ارزشیابی توصیفی با دانشآموزان مدرسههای ابتدایی عادی شهر اهواز در سال تحصیلی 86-1387 انجام گرفت. جامعهی آماری تحقیق، دانشآموزان پایهی سوم ابتدایی در سه ناحیهی (1، 2 و 4) شهر اهواز بودند. روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهیی بود و در کل 150 دانشآموز پایهی سوم از 6 مدرسه در این تحقیق شرکت داشتند. در این تحقیق از پرسشنامهی اضطراب امتحان اهواز و آزمونهای پیشرفت تحصیلی ریاضی و علوم برای اندازهگیری متغیرهای مورد مطالعه استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایهی سوم ابتدایی در درس ریاضی با توجه به نوع ارزشیابی (توصیفی یا ملاک نمرهیی) تفاوت معنی داری وجود دارد؛ و دانشآموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی، عملکرد بهتری در درس ریاضی داشتهاند. این الگوی تفاوت در رابطه با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایهی سوم ابتدایی در درس علوم معنی دار نبود. یعنی ارزشیابی توصیفی بر عملکرد دانشآموزان در درس علوم اثری نداشته است. نتیجه این تحقیق نشان داد بین میزان اضطراب امتحان دانشآموزان با توجه به نوع ارزشیابی (توصیفی یا ملاک نمرهیی) تفاوت معنی داری وجود دارد؛ و ارزشیابی توصیفی در کاهش میزان اضطراب امتحان دانشآموزان مشمول این طرح اثر مثبت داشته است.
- چکیده انگلیسی:
This research which is an exercise in the field of descriptive evaluation aimed at composing the academic achievement and test anxiety of third grade students of Ahvaz elementary schools in academic year of 1386/1387 (2007/2008) the statistical universe of the study consisted of 3rd grade students enrolled in the primary schools of three educational districts of Ahvaz. (districts 1, 2, 4). Sampling method used was multi-stage random sampling and, on the whole, 150 students participated in this study. To collect data Ahvaz anxiety questionnaire and achievement tests in math and science were used. Data analysis showed that there was a significant difference between the performance in mathematics of 3rd grade students on account of the type of evaluated by use of descriptive method had a better performance. However, this was not the case regarding the science performance of the students, indicating that description evaluation had no effect on the student's performance in science. Results also showed that student's test anxiety proved to be significantly different under the two regimes of evaluation tended to reduce test anxiety of students participating in this study.
- انتشار مقاله: 20-02-1387
- نویسندگان: مریم بهرامیان,یدالله مهرعلیزاده,حسین سپاسی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تصمیمگیری,مشارکت معلمان,دبیرستانهای دولتی و غیرانتفاعی
- چکیده: پژوهش حاضر با این پیش فرض انجام گرفتهاست که خصوصیسازی نظام آموزشی، موجب جلب مشارکت و افزایش حمایت معلمان در تصمیمگیریها میشود. جامعه آماری این تحقیق از کلیه مدیران و دبیران دبیرستانهای نظری دولتی و غیرانتفاعی نواحی چهارگانه شهرستان اهواز اعم از پسرانه و دخترانه بوده و از این میان تعداد 320 نفر دبیر(160 نفر دبیر دبیرستانهای دولتی و 160 نفر دبیر دبیرستانهای غیرانتفاعی) و تعداد 80 نفر مدیر (40 نفر از مدیران دبیرستانهای دولتی و 40 نفر مدیر از دبیرستانهای غیرانتفاعی) به روش نمونهگیری مرحلهای تصادفی به عنوان دو نمونه اصلی تحقیق انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته و از مصاحبه نیمه سازمان یافته استفاده شد. در تجزیه و تحلیل فرضیههای تحقیق از آزمون تحلیل واریانس دو راهه ANOVA و آزمون t و در سطح معنیداری 05/0 استفاده شد. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که مدیران دبیرستانهای خصوصی در جلب مشارکت دبیران موفق نبودهاند. این مسأله به عنوان یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر عملکرد مدارس غیرانتفاعی یعنی مشارکت دادن معلمان در تصمیمگیریها قابل تأمل است.
- چکیده انگلیسی: The aim of this comparative paper is to shed light on the level and type of teacher participation in schools decision making at public and private secondary schools. The main assumption is that privatization of education and secondary schools provide a situation for teacher to be more participating and active in daily schools decision making. The samples were randomly selected from teachers and principles of Ahvaz Secondary schools, namely, 80 Public schools (180 teachers and 40 principals) and 80 private schools (180 teachers and 40 principals). The data were collected with researchers made questionnaire and semi-structure interviews. For analysis of questionnaire data MANOVA was used at the significance level of .05. In both public and private secondary schools we find out that public and particularly private secondary Schools in Ahvaz has not been successful in motivating and involving teachers in daily secondary schools decision making. It means that the present system of private schools in Iran needs to be carefully examined to find the reason why the very assumption of teacher participation germaine to the idea of private school, has been ineffective
- انتشار مقاله: 27-01-1384
- نویسندگان: یداله مهرعلیزاده,حسین سپاسی,مختار یوسفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ضریب دشواری,حیطه شناختی,ضریب تمیز,پایائی و اعتبار
- چکیده: هدف عمده این پژوهش بررسی سطوح شناختی و شاخصهای روان سنجی سؤالات امتحان نهایی دروس عربی، حسابان و زیستشناسی در مناطق برخوردار، نیمه برخوردار و غیربرخوردار و کل استان خوزستان بود. تعداد 1000 برگ امتحانی از هر جامعه به طور تصادفی نمونههای پژوهش بود. نتایج نشان داد که ویژگیهای روان سنجی سؤالات امتحانات دروس در مقایسه با ملاکهای پیشنهادی قابل قبول بود. ضرایب تمیز اکثر سؤالات امتحانی دروس مذکور بین دو گروه از دانشآموزان قوی و ضعیف در سطح احتمال 05/0p < تفاوت گذاشتند. ضرایب پایایی نشان داد که امتحانات از دقت و ثبات کافی برخوردار بودند. اعتبار محتوایی امتحانات حاکی از آن بود که طراحان سؤالات توانسته بودند بین اهداف و محتوای دروس توازن مطلوبی برقرار کنند.
- چکیده انگلیسی: The main purpose of this investigation was to study the levels of cognitive domain and to analysis psychometric characteristics of test items in final examinations of Arabic, calculus and biology of the third grade high school girls in three different socio-economic areas in Khuzestan, Iran. A total of 3000 answer sheets which were randomly selected from the pools of Arabic, calculus and biology answer sheets, (one 1000 of each), served as three samples of this study. The findings showed that the item characteristics (item difficulty and item discrimination) were reported to be satisfactory. The discrimination indices of most of the items could differentiate between the high and low abilities groups (two criterion groups). The results also indicated that the test scores were highly reliable. The content validity of the test scores showed that the test constructors were able to provide a balance between the objectives and the contents of the lessons base on table of specification. It is therefore recommended that the test constructors read these findings and to be ware of the advantages and limitations of this study in order to be able to improve their abilities in constricting test items in future.
- انتشار مقاله: 30-01-1385
- نویسندگان: حسین سپاسی,حسین سپاسی,حسین سپاسی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عملکرد تحصیلی,فیلم آموزشی,رسانههای تصویری,آزمون ریاضیات
- چکیده: هدف این تحقیق مقایسه عملکرد تحصیلی ریاضیات دانشآموزان پایه پنجم مشمول و غیرمشمول طرح تصویری رشد با کنترل هوش در شهر اهواز بود. بررسی نگرش آموزگاران مجری طرح رشد در زمینه تأثیر فیلم آموزشی ریاضی در عملکرد تحصیلی ریاضیات هدف دیگر این پژوهش را تشکیل داد.491 دانشآموز پسر و دختر در دوگروه آزمایش و گواه (گروه، آزمایش237=1n، گروه گواه، 254=2n) بطور تصادفی انتخاب گردیدند. همچنین، از کل آموزگاران مرد و زن مجری طرح رشد (104=n) درباره تأثیر فیلم آموزشی نظرسنجی به عمل آمد. ابزارهای این تحقیق را 1) آزمون ریاضی پایان نیمسال اول، 2) آزمون ریاضی هماهنگ، 3) آزمون هوش ریون، 4) مقیاس نگرشسنجی تشکیل داد. در این تحقیق 9 فرضیه مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که بین عملکرد ریاضی دانشآموزان مشمول و غیرمشمول طرح تفاوت معنیداری مشاهده نمیشود. سایر مقایسهها نشان داد که فقط دانشآموزان دختر مشمول طرح در مقایسه با سایر گروهها عملکرد بهتری در درس ریاضی داشتند. شاید این تفاوت معنیدار را بتوان به انگیزه و رضایت شغلی معلمان زن و نیز مدیریت مؤثر مدارس دخترانه مشمول طرح نسبت داد. یافتههای نگرشسنجی نشان داد که بین سابقه کار و نگرش آموزگاران درباره تأثیر فیلم آموزشی رابطه معکوس و معنیداری وجود دارد. بین میزان تحصیلات و جنسیت آموزگاران و نگرش آنان به تأثیر فیلم آموزشی در عملکرد تحصیلی ریاضیات دانشآموزان رابطه معنیداری مشاهده نشد. بین امکانات و تجهیزات و نگرش آموزگاران درباره تأثیر فیلم آموزشی رابطه مثبت مشاهده گردید. بنابراین پیشنهاد میشود که سازمان آموزش و پرورش به منظور افزایش کارایی طرح تصویری رشد اهداف این روش تدریس جدید را مورد بازبینی دقیق قرار دهد.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to compare the performances of fifth grade elementary school students who participated with those who did not participate in Roshd new teaching method (Roshed Multimedia Program, MRP) on final math exam with control of participants’ IQ scores, in Ahvaz, Iran. The attitudes of all the teachers (N = 104) who were involved in MRP program were investigated regarding the effectiveness of this new program. A total of 491 boy and girl students were randomly assigned to experimental and control groups.The instruments of this study consisted of: school final math exam, a coordinated math test, Raven IQ scale, and an attitude scale. Nine hypotheses were tested and the results indicated that there was no significant difference between the math scores of those who did and those who did not participate in MRP. However, significant difference was found between the performance on math exam of girls who participated in MRP as compared to those who did not. This meaningful difference can perhaps be attributed to the motivation and job satisfaction of women and also to the effective management of girl schools that conducted the project. The findings of attitude questionnaire indicated that there was an inverse relationship between teachers’ length of service and their attitude toward the effectiveness of MRP. The relationship was significant at p < 0.05. In terms of academic degrees and gender no significant difference was observed in the attitudes of teachers toward the effectiveness of MRP. But teachers who had access to adequate educational facilities and equipment to make better use of MRP showed a more positive attitude. It is, therefore, suggested that the educational organization in Ahvaz should pay more attention to improve the effectiveness of this new teaching method.
- انتشار مقاله: 10-03-1383
- نویسندگان: حسین سپاسی,یدا... مهرعلی زاده,منیژه دهخدا
- مشاهده