در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تمایلات رفتاری,تبلیغات ورزشی,ورزشکاران مشهور
- چکیده: هدف: هدف تحقیق حاضر، تاثیر ابعاد جذابیت، تخصص و اعتماد شخصیت های مشهور ورزشی در ایجاد تمایل به خرید کالای ورزشی می باشد روششناسی: روش انجام این تحقیق، شبه تجربی و به صورت پیش آزمون و پس آزمون، در یک نمونه داوطلب 60 نفره از دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد کرمانشاه می باشد. به همین منظور داوطلبان به مدت یک ماه تحت تاثیر تبلیغات شبیه سازی شده برای یک برند کفش ورزشی ساختگی و غیر واقعی به وسیله شخص مشهور ورزشکار منتخب، از طریق شبکه اجتماعی تلگرام قرارگرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد اشتیاق به برند- محصول، زیچکوسکی (1985) و پرسشنامه اشخاص نامدار در تبلیغات اوهانیان (1990)، جمع آوری، سپس با استفاده از نرم افزار23 spssو روشهای آماری تی نمونه وابستهd کوهن و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه قرار گرفتند. یافتهها: نتایج ارزیابی مشارکت متغییرهای تحقیق نشان داد که، جذابیت (β=0/303, p<.001)، اعتماد(β=0/451, p<.001) و تخصص (β=0/216, p<.001) باعث مشارکت معنی داری در متغییر وابسته تمایل به خرید شده اند. نتیجهگیری: متخصصان صنعت تبلیغات ورزش کشور باید توجه خاصی به استفاده تبلیغاتی از افراد مشهور، ابعاد جذابیت، تخصص و اعتماد این افراد و شبکه های اجتماعی تلفن همراه داشته باشند.
- چکیده انگلیسی: Objective: The purpose of this study was to investigate the effects of attractiveness, specialty and trustworthiness of sports celebrities on the desire to buy sports goods. Methodology: The method of doing this quasi-experimental study, in pre-test and post-test, is in a volunteer sample of 60 students of physical education students of Kermanshah Azad University. For this purpose, the volunteers were promoted through a social network of telegrams for one month under the influence of simulated advertising for a fake and unrealistic sports shoes brand by a well-known athlete. The data were collected using standard questionnaire of brand-product enthusiasm, Zichekovsky (1985), and a well-known person's questionnaire in Ohanian's (1990) advertisements. Then, using SPSS 23 and t-test methods, Cohen d and multiple regressions were analyzed. Results: The results of the participation evaluation of the research variables showed that attractiveness (β = 0.303, p <.001), trust (β = 0451, p <.001) and specialty (β = 216, p <. 001) have led to meaningful participation in the dependent variable, tend to be bought.
Conclusion: The experts of the sports industry of the country have special attention to the attractiveness, specialty and trust of the famous sports people and the use of mobile social networks to advertise sports goods Conclusion: Industry experts in the field of sports advertising should pay particular attention to the use of advertisements from celebrities, the dimensions of attractiveness, the expertise and trust of these individuals and mobile social networks.- انتشار مقاله: 05-12-1396
- نویسندگان: روح الله فتحیان,علیرضا الهی,حسین اکبری یزدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ذینفعان,مدیریت کیفیت,فدراسیون های ورزشی,مدیریت کیفیت جامع(TQM),تعالی سازمانی(EFQM)
- چکیده: هدف: تحقیق حاضر با هدف شناخت موانع و راهکارهای استقرار مدیریت کیفیت در فدراسیونهای ورزشی ایران انجام شد.
روششناسی: روش انجام تحقیق به صورت آمیخته (کیفی- کمی) بود؛ بدین صورت که در بخش کیفی از طریق مصاحبههای عمیق و انفرادی و نیمه ساختار یافته و همینطور تحلیل محتوای مطالعات کتابخانه ای؛ موانع و راهکارها در فرایند کدگذاری های باز و محوری شناسایی و طبقه بندی شدند و در مرحله کمی، محورهای شناسایی شده در بخش کیفی از طریق پرسشنامه مقایسات زوجی و با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی اولویت بندی شدند. مشارکت کنندگان در بخش کیفی که پرسشنامه مقایسات زوجی را هم تکمیل نمودند به صورت هدفمند و گلوله برفی از میان روسای فدراسیونهای ورزشی، مدیران عالی ورزش کشور و متخصصان و صاحبنظران مدیریت ورزشی و مدیریت کیفیت، انتخاب شدند و مصاحبهها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت (17 نفر).
یافتهها: نتایج کدگذاری باز و محوری مصاحبههای انجام شده و همینطور مطالعات کتابخانه ای، منجر به شناسایی 59 مفهوم به عنوان مانع شد که در فرایند کدگذاری محوری در قالب 7 مقوله کلی دسته بندی شدند. همچنین 63 راهکار و اقدام موثر نیز در قالب 7 مقوله کلی، شناسایی و استخراج گردید.
نتیجهگیری: محورهای شناسایی شده در بخش موانع به ترتیب اولویت عبارت بودند از فرهنگ سازمانی، منابع انسانی و مدیران، فرایندها و نوآوری، شرایط کلان جامعه و محیط ورزش، مدیریت و برنامه ریز، قوانین و ساختار سازمانی و فناوری اطلاعات و در بخش راهکارها، توسعه سیستم ارتباط با ذینفعان، توسعه سیستم ها و فرآیندها و آموزش و فرهنگ سازی بالاترین اولویت ها را داشتند. در این تحقیق نیز مشابه اکثر مدل های مدیریت کیفیت، شناسایی نیازها و انتظارات ذینفعان بالاترین اولویت را داشت.
- چکیده انگلیسی: Objective: This study conducted to recognize the obstacles and directions of quality management implementation in Iran Sport Federations.
Methodology: The method of research was mixed (qualitative & quantitative); in qualitative phase, the obstacles and direction have recognized through deep, solitary and semi structured interviews and content analysis of library studies, and in quantitative phase the identified axis’s have priorised through paired comparison questionnaires and AHP. The participants in both phases were selected by targeted and snowball sampling among heads of federations, top national sport managers and experts of sport management and interviews have been done until reached to theoretical saturation.(17 Experts)
Results: The result of open and axial coding of interviews and library studies, conducted to identifieng 59 abstacles that categorized therough Axial coding to 7 overall subjects; Forthermore 63 efective solutions and intitutions also recognized and categorized in 7 overall subjects.
Conclusion: The main identified subjects of obstacles orderly were organizational culture, human resources and managers, processes and innovation, society and athletic environment, management and planning, rules and organizational structure, IT and corresponding directions was SRM development system and process development and training and culture making. Like most other quality management models, identifying the needs and expectations of costumers, had highest priority in this research.
- انتشار مقاله: 07-03-1397
- نویسندگان: سارا بوژمهرانی,سید محمد حسین رضوی,مرتضی دوستی,حسین اکبری یزدی,علیرضا الهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تجربه حسی,تجربه همبستگی,تجربه شناختی,تجربه عملکردی,تجربه ادراکی
- چکیده: هدف: امروزه هواداران از مهمترین عوامل موفقیت باشگاههای ورزشی محسوب میشوند و توجه به تمایلات رفتاری هواداران ضروری به نظر میرسد و باید عوامل تأثیرگذار بر تمایلات رفتاری هواداران شناسایی شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین ابعاد تأثیرگذار بازاریابی تجربی بر تمایلات رفتاری هواداران است.
روششناسی: روش تحقیق توصیفی-همبستگی و روش اجرا پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق دانشجویان هوادار باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود که از بین آنها 388 نفر به عنوان نمونه به سئوالات پرسشنامه تحقیق پاسخ دادند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه بازاریابی تجربی رضایی و همکاران(1394) و پرسشنامه تمایلات رفتاری یوشیدا و جیمز(2010) استفاده شد. برای آزمون فرضیهها از مدل معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار اسمارت پیالاس 3 استفاده شد
یافتهها: نتایج نشان داد که مدل اندازهگیری و ساختاری مناسب میباشد. مدل ساختاری نشان داد تجربه همبستگی مهمترین بعد تأثیرگذار بر تمایلات رفتاری هواداران فوتبال بود و سپس تجربه شناختی و عملکردی بر تمایلات رفتاری هواداران تأثیر معنیداری داشتند.
نتیجهگیری: . بر اساس نتایج این پژوهش به مدیران باشگاههای فوتبال و بازاریابان ورزشی پیشنهاد میشود برای افزایش تمایلات رفتاری هواداران به تجربه همبستگی، شناختی و عملکردی هواداران توجه ویژه داشته باشند.
- چکیده انگلیسی: Objective: Today, the fans are one of the most important factors affecting the success of sports clubs. It seems necessary to consider the behavioral Intentionsof fans and determine the factors affecting their behavioral tendencies. However, this study aimed to determine the experiential marketing dimensions affecting behavioral Intentionsof fans.
Methodology: This was descriptive-correlation survey study. The population consisted of all students who were the fans of Iran’s Football League clubs. the sample was selected from among students who were the fans of Iran’s Premier League teams at Tehran University; 388 students answered the questionnaires. The Rezaei et al.’s Experiential Marketing Questionnaire (2015) and Yoshida and James’s Behavioral Tendencies Questionnaire (2010) were used as research tools. Using SMARTPLS3 software, the descriptive statistics and structural least squares equation method were used to analyze the data.
Results: The findings showed that the Relate experience was the most important dimension affecting the behavioral Intentionsof football fans; then, the cognitive and functional experience influenced the behavioral Intentionsof fans. The perceptual and sense experience had no significant effect on behavioral Intentionsof fans.
Conclusion: Based on findings, it was recommended to football club managers and sports marketers to consider solidarity, cognitive, and functional experience of fans in order to increase their behavioral Intentions.
- انتشار مقاله: 06-10-1397
- نویسندگان: حسین اکبری یزدی,حمید رودباری,سلیمان عبدالهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رضایتمندی,مشتریان,کیفیت ارائه خدمات
- چکیده: هدف این تحقیق، تعیین ارتباط بین رضایتمندی کارکنان با کیفیت ارائه خدمات آنان و رضایتمندی شرکت-کنندکان در المپیاد دانشجویی بود. به این منظور، کلیه شرکتکنندگان در المپیاد دانشجویی که در ارومیه برگزار شد به عنوان جامعه آماری مد نظر قرار گرفت و نمونه آماری (180 شرکتکننده) با استفاده از روش تصادفی خوشهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه رضایتمندی کارکنان (لاومن ، 1998) و پرسشنامه کیفیت ارائه خدمات کارکنان و رضایتمندی مشتریان (چن ، 2008) استفاده شد. پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ اندازهگیری گردید، که به ترتیب 921/0 برای پرسشنامه رضایتمندی کارکنان، 908/0 برای پرسشنامه کیفیت ارائه خدمات کارکنان و 821/0 برای رضایتمندی شرکتکنندگان بدست آمد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی (شامل آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده و چند متغیره) انجام گرفت. نتایج نشان داد بین مؤلفههای رضایتمندی کارکنان با مؤلفههای کیفیت ارائه خدمات آنان و رضایتمندی مشتریان رابطه معنیدار وجود داشته و رضایتمندی کارکنان میتواند پیشبین معناداری برای کیفیت ارائه خدمات آنان، و کیفیت ارائه خدمات کارکنان نیز میتواند پیشبین معناداری برای رضایتمندی مشتریان باشد.
- چکیده انگلیسی: The Aim of this research was to determine the relationship among satisfaction of employees with the quality of service delivery and the satisfaction of participants in scholarship olympiad . To do so, all the participants in Olympiad which was implemented in Orumieh were statistical population. statistical patterns were chosen through random sampling method (participants,180). The data gathered by questionnaires employee satisfaction (Lawman1998) and qualiy of service delivery and participants satisfaction questionnaire (chen, 2008). The reliabilities were measured by karonbakh Alfa method which was obtained 0/921 for the quastionnaire of employees satisfaction,0/908 for questionnaire of the employees quality of service delivery and 0/821 for participants satisfaction. Statistical analysis was done by the use of deductive statics (consist of pearson correlation method , simple regression). The results show that there are significant relationship between employees satisfaction components and components of quality of service delivery and also show that employees satisfaction can be significant for their quality of service delivery and their quality of service delivery can be significant for costumers satisfaction.
- انتشار مقاله: 09-09-1392
- نویسندگان: علی ناصریان,حسین کردلو,حسین اکبری یزدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات بازاریابی ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: لیگ برتر فوتبال ایران,اسپانسرشیپ,حامیان,بازارایابی رابطهمند,موانع ارتباط
- چکیده: شناسایی موانع موجود در مسیر ارتباط بین باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران و شرکتها و سازمانهای حامی امروزه از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف این تحقیق شناسایی و اولویتبندی این موانع میباشد. روش تحقیق از نظر هدف،کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران بازاریابی شرکتها و سازمانهای خصوصی و دولتی که از سال 1390 تا 1398 حامی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بودند، مدیران باشگاهها، فدراسیون فوتبال و خبرگان در این زمینه می-باشد. روش نمونهگیری در بخش کیفی به صورت هدفمند و با روش گلوله برفی انجام شد. در بخش کمی نیز، روش نمونهگیری در دسترس انجام شد که در میان ۱5 نفر از خبرگان دانشگاهی، پرسشنامه مقایسات زوجی برخاسته از بخش کیفی توزیع گردید.
برای تجزیه و تحلیل دادههای بخش کیفی و شناسایی مولفههای موانع، از روش کدگذاری باز و محوری استفاده شده است و برای اولویتبندی مولفهها در بخش کمی از روش تحلیل سلسله مراتبی AHP استفاده شد. بر اساس یافتهها 13 مقوله و 79 مولفه در ارتباط با موانع ارتباط بلندمدت بین باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران با شرکت-ها و سازمانهای حامی شناسایی شد و شاخصها و مقولههای اقتصادی، قانونی و بازاریابی بیشترین درجه اهمیت را داشتند. با شناسایی این موانع، باشگاههای فوتبال و شرکتها و سازمانهای حامی میتوانند راهکارهای متناظر و متناسب با آنها را شناسایی و اتخاذ کنند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن در عرصه اسپانسرشیپ گام بردارند و همواره طرفین ارتباط منتفع شده و به اهداف خود از اسپانسرشیپ دست پیدا کنند- چکیده انگلیسی: Identifying the current barriers on relationship path between Iranian Pro League clubs and the sponsor companies and organizations is nowadays of great importance. The aim of the present study was to identify and prioritize these barriers. The study is functional in its purpose and mixed exploratory (quantitative and qualitative) in its data collection method. The statistical population of the study included all marketing managers of public and private sponsor companies and organizations sponsoring Iranian Pro League clubs during 2011-2019, club managers, Iranian Football Federation, and experts of the field. Purposive sampling through snowball sampling was used as the sampling method for qualitative phase, and convenience sampling was used as the sampling method for quantitative phase in which pairwise comparison questionnaire taken from qualitative phase was distributed among fifteen participants from academic experts.
Open and axial coding was used for analysis of data in qualitative phase and for identification of components of barriers, and Analytic Hierarchy Process (AHP) was used for prioritizing the components in quantitative phase. Based on the findings, 13 categories and 79 components regarding barriers of long-term communication between Iranian Pro League clubs and sponsor companies and organizations were identified, and economic, legal, and marketing indices and categories had the most rate of importance. Through identifying these barriers, football clubs and sponsor companies and organizations can act upon appropriate strategies to do their best in sponsorship, achieve their goals in sponsorship, and provide reciprocal benefit for both parties of the relationship.- انتشار مقاله: 04-06-1399
- نویسندگان: میثم ناصح,حسین اکبری یزدی,علیرضا الهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فوتبال,مدیریت,برنامه راهبردی,هواداران,باشگاه سپاهان
- چکیده: مقدمه و هدف: هدف از انجام این پژوهش تدوین مضامین استراتژیک مدیریت هواداران باشگاه سپاهان اصفهان برای یک دوره زمانی پنج ساله از سال 1394 لغایت 1398می باشد.
روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع ترکیبی (کمی و کیفی) می باشد. نمونه آماری شامل 100نفر از مدیران، کارشناسان، استراتژیستها و لیدرهای حوزه هواداری باشگاه سپاهان بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن را متخصصان تائید نموده و در بخش کیفی نیز از مصاحبه استفاده شد. آلفای به دست آمده برای پایایی پرسشنامه برابر87/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد نیاز در بخش کیفی از ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک و ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی استفاده شد. در بخش کیفی از روش استقرای منطقی استفاده شد.
یافته ها و نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد که حوزه هواداری باشگاه سپاهان پنج هدف بلند مدت که هدف اولیه این باشگاه از منظر هواداری سپاهان نسبت به رقبای باشگاههای صنعتی، در صدر باشگاه ها از منظر تعداد هوادار قرار گیرد. پنج استراتژی کلان حوزه هوادرای باشکاه اتخاذ گردید که استراتژی اولویت دار آن تأکید بر ارائه خدمات متنوع و با کیفیت به علاقهمندان، هواداران در مناطق جغرافیایی استراتژیک بود. ضمن اینکه موقعیت استراتژی های بخش هواداری باشگاه بر اساس ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک در موقعیت تهاجمی قرار گرفت. در نهایت چنین می توان نتیجه گرفت که منظرها، اهداف و مضامین راهبردی ترسیم شده قابلیت اجرای راهبرد حوزه هواداری باشگاه سپاهان اصفهان را دارد.- چکیده انگلیسی: .
- انتشار مقاله: 07-11-1393
- نویسندگان: سعید تابش,علیرضا الهی,حسین اکبری یزدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بازاریابی,برنامهریزی راهبردی,تحلیل سوات
- چکیده: هدف تحقیق حاضر تعیین موقعیت استراتژیک بازاریابی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران است. روش تحقیق از نوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است که با استفاده از پرسشنامه، دادهها جمعآوری شدند. برای طراحی پرسشنامه برای تحلیل محیط داخلی سازمان از مدل 5 M+F استفاده شد و برای تحلیل محیط بیرونی از زنجیره ارزش پورتر و PEST استفاده گردید و برای تجزیه تحلیل از ابزار ماتریس SWOT استفاده گردید. برای جمعآوری دادهها از مدیران ستادی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران استفاده شد که به روش نمونهگیری غیرتصادفی و به صورت هدفدار انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و از طریق آزمون آماری ناپارامتریک فریدمن رتبهبندی شدند و برای معنادار بودن گویهها از آزمون دو جملهایی استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد فدراسیون والیبال دارای 7 نقطه قوت، 7 نقطه ضعف، 4 فرصت و 7 تهدید در حوزه بازاریابی خود میباشد. در بین نقاط قوت بازاریابی فدراسیون والیبال، برند با ارزش و شناختهشدهی فدراسیون والیبال در بخش ضعف گویه تعداد اندک نیروی انسانی فعال در بخش بازاریابی در بخش فرصتها گویه انعطافپذیری و قدرت تصمیمگیری در مورد نحوهی هزینه کرد و در بخش تهدیدها گویه حضور بانوان و خانوادهها در سالنهای والیبال بیشترین اهمیت را داشتند. پس از تجزیه و تحلیل مشخص شد که بازاریابی فدراسیون والیبال در موقعیت رقابتی قرار دارد که باید از راهبردهای رقابتی استفاده کند.
- چکیده انگلیسی: The present research aimed at determining the strategic marketing position of the volleyball federation of Islamic Republic of Iran. The present research is an applied study and falls into survey category. The data were collected using quesionnaire. The 5 M+F model was used to design the questionnaire for internal analysis of the organization, Porter’s value chain and PEST were used for external analysis and SWOT matrix was the tool used for analysis. The staff managers of the volleyball federation of Islamic Republic of Iran were used for data collection who were selected through non-random, purposive sampling. The data were analyzed using descriptive statistics (average, standard deviation) and Friedman non-parametric statistical test. Binomial test was used for meaningfulness of the questionnaire items. Research findings showed that the volleyball federation had 7 strengths, 7 weaknesses, 4 opportunities and 7 threats in its marketing sphere. Among the marketing strengths of the volleyball federation, the valuable and well-known brand of volleyball federation had higher importance. With regard to its weaknesses, the lower number of active human forces; with regard to the opportunities, flexibility and the power to make decisions regarding the costs’ method, and with regard to the threats, the presence of women and families in volleyball salons were of higher importance respectively. After the analysis, it was evident that volleyball federation marketing lied in a competitive position which must utilize competitive strategies.
- انتشار مقاله: 21-01-1398
- نویسندگان: حسین اکبری یزدی,سجاد نعمت زاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تعهد سازمانی,پایگاه مهارگری,تربیت بدنی.
- چکیده: تعهد سازمانی، نوعی نگرش شغلی است که در درک، فهم، پیش بینی رفتار سازمانی کارکنان اهمیت خاصی دارد. تعهد سازمانی ترکیبی از سه بعد عاطفی، عقلایی و هنجاری است و ماهیت ارتباط کارکنان با سازمان در هر یک از این ابعاد سه گانه متفاوت است و لازمة شناخت دقیق این فرایند، درک عامل مرتبط با آن در حیطة نیروی انسانی است. ازاین رو، این پژوهش با هدف تعیین رابطة بین تعهد سازمانی با پایگاه مهارگری اعضای هیأت علمی رشتة تربیت بدنی دانشگاه های دولتی کشور انجام شد. روش پژوهش توصیفی _ همبستگی و حجم نمونه برابر با 220 نفر از اعضای هیأت علمی برابر با 83 درصد از حجم جامعة آماری بود. ابزار اندازه گیری نیز پرسشنامة تعهد سازمانی می یر (1991) و پایگاه مهارگری لونسون (1981) بود. داده های حاصل از ابزارهای اندازه گیری به وسیلة روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج پژوهش حاکی از وجود ارتباط مثبت و معنی دار بین پایگاه مهارگری درونی با تعهد سازمانی و ابعاد آن و همچنین پایگاه مهار بیرونی (قدرت) با تعهد عقلایی و هنجاری و عامل شانس با تعهد عاطفی در سطح 01/0 >P بود.
- چکیده انگلیسی: Understanding the occupational attitudes has been one of the most important challenges of management science during the last few decades. The aim of this study was to determine the relationship between organizational commitment and locus of control in physical education academic members working for Ministry of Science, Research, and Technology in Iran. Meyer’s organizational commitment questionnaire as well as Lavenson’s locus of control questionnaire was used for the research population including 265 subjects. 220 subjects (83%) returned the questionnaires. Statistical analysis showed a positive relationship between organizational commitment and internal locus of control (P<0.01). A negative relationship was found between external locus of control and organizational commitment (P<0.01).
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: محمدسلطان حسینی,زهره موسوی,حمیدرضا میرصفیان,حسین اکبری یزدی
- مشاهده