در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات روانشناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: استرس تحصیلی,خوددلسوزی,انگیزش درونی و بیرونی
- چکیده: این مطالعه به منظور بررسی نقش خوددلسوزی و انگیزشهای درونی و بیرونی در استرس تحصیلی دانشجویان انجام شده است. روش پژوهش این مطالعه همبستگی بود. در این راستا پژوهش روی 558 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد در سال تحصیلی93-1392 که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخابشده بودند، انجام گرفت. ابزارهای گردآوری شامل چک لیست جمعیت شناختی، پرسشنامههای جهتگیری اهداف پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001)، مقیاس خوددلسوزی نف (2003) و مقیاس استرس تحصیلی کوهن و فرایزر (1986) بود. به منظور اندازهگیری همگنی واریانسها و غربالگری مقادیر و دادههای پرت از راهبرد فاصله مهالانوبیس و روش آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. ماتریس همبستگی متغیرهای نشان داد: بین انگیزشهای درونی و خوددلسوزی با استرس تحصیلی همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. همچنین یافتهها نشان داد که خوددلسوزی نقش معناداری در پیشبینی انگیزش درونی دانشجویان دارد و انگیزش درونی نقش واسطهگری معناداری بین خوددلسوزی و استرس تحصیلی دانشجویان ایفا میکند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت با افزایش خوددلسوزی و برخورداری از انگیزش درونی، استرس تحصیلی به میزان قابلملاحظهای کاهش مییابد.
- چکیده انگلیسی: The main objective of this study was to investigate the role of self-compassion, intrinsic, and extrinsic motivation in predicting academic stress among college students. Research method was correlation. This study was conducted based on 558 students selected from Mahabad Islamic Azad University during 2012-13 academic years using random simple sampling. Measurement tools included a demographic checklist, self-compassion (Neef, 2003), achievement goals-orientation questionnaire (Elliot, & Mcgregor, 2001) and students’ academic stress (Kohn, & Frazer, 1986). To measure variance homogeneity and outliers’ data, mahalanobis distance strategy, correlation matrix and regression analyses were administrated. Correlation matrix indicated that correlation between variables of intrinsic motivation and self-compassion with academic stress had negative significant correlation; that is, findings demonstrated that self-compassion played a significant role in predicting students’ internal motivation; as well as intrinsic motivation played a significant mediate role between self-compassion and academic stress. Consequently, the increase of self-compassion and intrinsic motivation exerted a significant effect on reducing academic stress.
- انتشار مقاله: 16-09-1394
- نویسندگان: بهمن کرد,حسن پاشا شریفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: زن و مطالعات خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودکارآمدی,تفکر خلاق,تفکر انتقادی,TRIZ,تفکر علمی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف اصلی تعیین اثر آموزش TRIZ برتفکر خلاق، تفکر علمی، تفکر انتقادی و خودکارآمدی دانشجویان انجام گرفت. برای این منظور نمونه ای به اندازه 60 نفر از دانشجویان دختر گروه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلانی تبریز به روش نمونه گیری تصادفی و داوطلبانه انتخاب شدند. در این تحقیق از طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد که متشکل از یک متغیر مستقلِ آموزش تریز ومتغیرهای وابسته تفکر خلاق، انتقادی، علمی و خودکارآمدی بود. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری دادهها شامل پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب، آزمون خلاقیت دکتر عابدی، مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران و پرسشنامه تفکر علمی لیانگ و همکاران بود. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این تحقیق نشان داد آموزش تریز باعث افزایش تفکر خلاق، تفکر انتقادی، تفکر علمی و خودکارآمدی دانشجویان میگردد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 23-10-1394
- نویسندگان: رعنا ساکن آذری,کیانوش هاشمیان,حسن پاشا شریفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 17-10-1396
- نویسندگان: حسن پاشا شریفی,داود معنوی پور,فاطمه عسکری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: روانشناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تحلیل عاملی اکتشافی,تحلیل عاملی تاییدی,رفتار احلاقی
- چکیده: منطبق بر دیدگاه بلاسی (1980) پیش بینی رفتار اخلاقی در شرایط مختلف آرزوی دیرینه بشر و علوم اجتماعی است. مطالعه حاضر همسو با این آرزو به دنبال ساخت و رواسازی سیاهه رفتار اخلاقی است. به همین جهت با نظر شش متخصص، 40 گویه مرتبط با رفتار اخلاقی طراحی و به همراه سیاهه پنج عامل بزرگ شخصیت(جان و سریواستاوا، 1999) و پرسشنامه حساست اخلاقی (تیری و نکولینین، 2007) بر روی 229 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی اجرا شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی ( بعد از حذف هشت گویه ) از ساختار هشت عاملی سیاهه رفتار اخلاقی شامل احترام به تفاوتها، ملاحظه، رفتار مسئولانه، رفتار کمک کننده، تواضع، پرخاشگری، تقلب و مراقبت حمایت نمود. شواهد مربوط به روایی همگرا و هماهنگی درونی، قابلیتهای روانسنجی سیاهه رفتار اخلاقی را نشان داد. در کل نتایج مطالعه حاضر سیاهه 32 گویه ای رفتار اخلاقی را به عنوان یک ابزار مناسب برای پژوهش در حوزه اخلاق معرفی می کند.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to develop and validate a Moral Behavior Inventory (MBI). For this purpose, 40 items associated with moral behavior were designed using the comments presented by six experts and tested along with the Big Five Personality Traits Inventory (BFI), Ethical Sensitivity Scale Questionnaire (ESSQ), and Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI) on 329 undergraduate students. The results of the exploratory factor analysis as well as the confirmatory factor analysis (after the removal of 8 items) supported the eight-factor structure of the MBI which includes respect to differences, being considerate, responsible behavior, helping behavior, humble behavior, aggressiveness, cheating behavior, and caring behavior. The evidences related to convergent validity and internal reliability indicated the psychometric capacities of MBI. On the whole, the results of the present study introduced the 32- item inventory of moral behavior as an appropriate tool for conducting research in the field of morality.
- انتشار مقاله: 17-03-1394
- نویسندگان: مهرداد ثابت,علی دلاور,حسن پاشا شریفی,زهرا خوش نویسان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات روانشناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودکارآمدی,شادکامی,ویژگیهای شخصیت,انگیزۀ پیشرفت
- چکیده: لیلی حافظ الکتب چکیده در این پژوهش به منظور پیش بینی انگیزه پیشرفت بر اساس خود کارآمدی و شادکامی و پنج عامل بزرگ شخصیت از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر سال سوم دبیرستانهای دولتی شهر تهران بوده است. حجم گروه نمونه، براساس تعداد پارامترهای مورد مطالعه، معادل 320 نفر برآورد و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. افراد گروه نمونه چهار پرسشنامه، شامل: پرسشنامۀ پنج عاملی شخصیت مککری و کاستا (NEO)، پرسشنامۀ شادکامی آکسفورد (OHI)، پرسشنامۀ انگیزۀ پیشرفت هرمنس (AMT) و پرسشنامۀ خودکارآمدی شرر را بهطور همزمان تکمیل کردند. نتایج نشان داد انگیزۀ پیشرفت بهوسیلۀ شادکامی و خودکارآمدی قابل پیشبینی است و این دو متغیر میتوانند، 53 درصد از واریانس انگیزش پیشرفت را تبیین نمایند همچنین انگیزۀ پیشرفت را میتوان بهوسیلۀ صفات شخصیتی(برونگرایی،وظیفه شناسی ،بازبودن نسبت به تجربه)پیش بینی کرد. بر این اساس این سه متغیر شخصیتی به تنهایی میتوانند، 24 درصد از واریانس انگیزه پیشرفت را تبیین نمایند کلید واژهها: انگیزۀ پیشرفت، خودکارآمدی، شادکامی، ویژگیهای شخصیت.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 23-02-1394
- نویسندگان: حسن پاشا شریفی,غلامرضا محمودی,لیلی حافظ الکتب
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات روانشناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تحلیل عاملی,ویژگی های روانسنجی,عاطفه مثبت,عاطفه منفی
- چکیده: با توجه به این موضوع که نتایج معتبرعلمی بدون ابزار دقیق اندازه گیری امکان¬پذیر نیست، پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگی¬های روانسنجی مقیاس عاطفه مثبت ومنفی انجام گرفته است. با استفاده از روش تصادفی خوشه ای 527 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران انتخاب و به مقیاس عاطفه مثبت ومنفی پاسخ دادند. این مقیاس شامل 20 گویه است وبر اساس طیف لیکرت 5 درجه ای نمره¬گذاری شده است.برای بررسی روایی سازه از تحلیل عامل اکتشافی روش تحلیل مو لفه های اصلی استفاده ودو عامل استخراج شد که عوامل مذکور631/43 درصد از واریانس کل راپیش بینی می¬کند. همسانی درونی مقیاس نیز برابر با 771/0است. دو نوع نرم درصدی و مقوله ای نیز محاسبه شد.بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش مقیاس عاطفه مثبت ومنفی دارای روایی واعتبار قابل قبول بود
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 06-03-1394
- نویسندگان: حسن پاشا شریفی,سیمین بشردوست,سوزان امامی پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات روانشناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نگرش نسبت به مواد مخدر,ناایمنی در خانواده
- چکیده: هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه ناایمنی در خانواده با نگرش نسبت به مواد مخدر بود. به همین منظـور، تعداد 300 نفر از دانش آموزان (152دختر و 148 پسر) بـه ر وش نمونـه گیـری چنـد مرحلـه ای انتخـاب شـدند . از آزمودنیها خواسته شد به پرسشنامه های نگرش سنج مواد مخدر و پرسشنامه ناایمنی در کانون خانواده پاسـخ دهنـد . نتایج نشان میدهد بین ناایمنی در کانون خانواده و نگرش دانش آموزان نسبت به اثرات مواد مخدر، علاقـه آنهـا بـه مصرف م واد مخدر و همچنین، تصورات غیر واقعی آنها در مورد خطرات مواد مخدر رابطه وجود دارد، عـلاوه بـر آن، نتایج مشخص ساخت، نه تنها مصرف مواد توسط والدین، بلکه نگرش های آنها نسبت به مصرف مـواد نیـز در این زمینه نقش مهمی ایفاء می کند و بین نگرش والدین و علاقه فرزندان به مصرف مواد مخدر رابطه مثبت مشاهده شد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 07-03-1394
- نویسندگان: حسن پاشا شریفی,نورمحمد رضایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات روانشناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشجویان,اعتبار,روایی,نیمرخ,پرسشنامه MMPI-2
- چکیده: پژوهش حاضر بر پایه هدف اصلی استاندارد ساختن و تدوین فرم کوتاه بـرای پرسـشنامه 370 سـوالی MMPI-2 در دانـشجویان ایرانـی بـه اجـرا درآمده است . به منظور اجرای پژوهش ، نمونه ای با حجم 2156 دانشجو (1099 زن و 1066 مرد) در چهـار دوره کـاردانی ، کارشناسـی، کارشناسـی ارشد و دکتری به روش نمونه گیری چند مرحله ای از شش استان کشور انتخاب شدند . ضریب اعتبار اولیه پرسـشنامه 0/829 بـود . ایـن ضـریب بـا حذف 191 سوال که همبست گی ضعیفی داشتند ، برابر 0/944 گردید . برای پاسخ به این سوال که در فرم کوتاه شده چند عامل است، از روش تحلیل عاملی متمایل و چرخش ابلیمین با توجه به مقدار 0/90564) kmo) و معناداری آزمون بارتلت، تعداد 13 عامـل از 179 سـوال باقیمانـده اسـتخراج گردید. این 13 عامل بر ر وی هم 27/5 درصد کل واریانس متغیرها را پوشش می دهد که سهم عامل اول 17/76 درصد اسـت . نامگـذاری عامـل هـا پس از ب ه دست آمدن روایی محتوایی آزمون توسـط روان شناسـان بـالینی عبارتنـد از :MF,D,Pa,Sc,Hy,Si,L,Pd,Hs,K,Ma,F,Pt. ضـرایب اعتبار مقیاس ها برای جمعیت زنان و مردان ج داگانه محاسبه گردید. برای تفسیر نمره ها، نیمرخ جداگانه ای برای دانشجویان زن و مـرد تهیـه شـد . بنابراین، بر اساس نتایج این پژوهش ، فرم کوتاه تدوین شده MMPI-2 واجد شرایط لازم برای کاربرد در پژوهشهای روان شناختی و فعالیت هـای - بالینی است.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 07-03-1394
- نویسندگان: حسین داوودی,حیدر علی هومن,حسن پاشا شریفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: واژگان کلیدی: پیشرفت تحصیلی,سبک یادگیری,سبک تفکر,هوش هیجانی,استرس تحصیلی,دو زبانه
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای تبیین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی دو زبانه (فارسی زبان و ترک زبان) بر اساس سبکهای تفکر، سبکهای یادگیری، هوش هیجانی و استرس تحصیلی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، همبستگی-پیش بینی و علّی غیرآزمایشی است و از نظر زمان از نوع مقطعی و از لحاظ ماهیت دادهها، کمی است. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل دانش آموزان مقطع دبیرستان دختر و پسر (دوره دوم) شهر زنجان در سال تحصیلی 1396-1395 بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، تعداد 300 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب گردیدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای سبکهای یادگیری کلب (LSI)، پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر (TSI)، مقیاس استرس درک شده کوهن و همکاران (PSS-4)، آزمون هوش هیجانی بار–اُن و ملاک پیشرفت تحصیلی دانش آموزان محاسبه معدل نمرات نوبت اول بود. بهمنظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و بهمنظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ و روش بازآزمایی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامهها بود. تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه، مدلسازی معادلات ساختاری) با استفاده از نرمافزار SPSS-V22و Amos-V8.8 انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که سبکهای یادگیری، استرس تحصیلی، سبکهای تفکر و هوش هیجانی تقریباً 18 درصد از تغییرات مربوط به پیشرفت تحصیلی دو زبانهها را تبیین میکند. همچنین یافته ها نشان داد مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود.
- چکیده انگلیسی: the aim of this study is to present a model for explaining the educational development of high school students ( persian - speaking and speaking languages ) based on thinking styles, learning styles, emotional intelligence and educational stress.this research is applied in terms of purpose, in terms of data collection method, correlation - prediction and ali غیرآزمایشی , and in terms of time, the cross - sectional type and the nature of the data are quantitative. the statistical population of thisstudy consisted of secondary school students and boys ( second period ) of zanjan in the 1396 - 1395 school year. usingcluster sampling method, 300 people were selected as sample members. data collection using کلب 's learning stylesquestionnaire ( LSI ), استرنبرگ and واگنر ( TSI ) questionnaire, emotional intelligence scale of Cohen et al . ( PSS - 4 ),emotional intelligence test - ان and students ' educational development criterion was calculated. in order to evaluate the validity of the questionnaire, formal validity, content and structure were used and in order to calculate its reliability,cronbach 's alpha coefficient and بازآزمایی method were used, which results indicate the روا and بودن of the questionnaires.to analyze the data in two descriptive and inferential statistics ( pearson correlation, multiple regression, modeling of structural equations ) using spss - V22 and amos software. 8. the results showed that learning styles, educational stress,emotional styles and emotional intelligence explain approximately 18 % of the changes related to the study of the two tabs.the results showed that the research model had a suitable fitting.
- انتشار مقاله: 27-06-1397
- نویسندگان: فاطمه صفی وند,مالک میرهاشمی,حسن پاشا شریفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: واژگان کلیدی: پیشرفت تحصیلی,سبک یادگیری,سبک تفکر,هوش هیجانی,استرس تحصیلی,دو زبانه
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای تبیین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی دو زبانه (فارسی زبان و ترک زبان) بر اساس سبکهای تفکر، سبکهای یادگیری، هوش هیجانی و استرس تحصیلی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، همبستگی-پیش بینی و علّی غیرآزمایشی است و از نظر زمان از نوع مقطعی و از لحاظ ماهیت دادهها، کمی است. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل دانش آموزان مقطع دبیرستان دختر و پسر (دوره دوم) شهر زنجان در سال تحصیلی 1396-1395 بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، تعداد 300 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب گردیدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای سبکهای یادگیری کلب (LSI)، پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر (TSI)، مقیاس استرس درک شده کوهن و همکاران (PSS-4)، آزمون هوش هیجانی بار–اُن و ملاک پیشرفت تحصیلی دانش آموزان محاسبه معدل نمرات نوبت اول بود. بهمنظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و بهمنظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ و روش بازآزمایی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامهها بود. تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه، مدلسازی معادلات ساختاری) با استفاده از نرمافزار SPSS-V22و Amos-V8.8 انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که سبکهای یادگیری، استرس تحصیلی، سبکهای تفکر و هوش هیجانی تقریباً 18 درصد از تغییرات مربوط به پیشرفت تحصیلی دو زبانهها را تبیین میکند. همچنین یافته ها نشان داد مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود.
- چکیده انگلیسی: the aim of this study is to present a model for explaining the educational development of high school students ( persian - speaking and speaking languages ) based on thinking styles, learning styles, emotional intelligence and educational stress.this research is applied in terms of purpose, in terms of data collection method, correlation - prediction and ali غیرآزمایشی , and in terms of time, the cross - sectional type and the nature of the data are quantitative. the statistical population of thisstudy consisted of secondary school students and boys ( second period ) of zanjan in the 1396 - 1395 school year. usingcluster sampling method, 300 people were selected as sample members. data collection using کلب 's learning stylesquestionnaire ( LSI ), استرنبرگ and واگنر ( TSI ) questionnaire, emotional intelligence scale of Cohen et al . ( PSS - 4 ),emotional intelligence test - ان and students ' educational development criterion was calculated. in order to evaluate the validity of the questionnaire, formal validity, content and structure were used and in order to calculate its reliability,cronbach 's alpha coefficient and بازآزمایی method were used, which results indicate the روا and بودن of the questionnaires.to analyze the data in two descriptive and inferential statistics ( pearson correlation, multiple regression, modeling of structural equations ) using spss - V22 and amos software. 8. the results showed that learning styles, educational stress,emotional styles and emotional intelligence explain approximately 18 % of the changes related to the study of the two tabs.the results showed that the research model had a suitable fitting.
- انتشار مقاله: 27-06-1397
- نویسندگان: فاطمه صفی وند,مالک میرهاشمی,حسن پاشا شریفی
- مشاهده