در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مهندسی حمل و نقل
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نسبت مارشال,خزش دینامیکی,خرده آسفالت بازیافتی,روغن موتور ضایعاتی
- چکیده: این مطالعه به بررسی تأثیر استفاده از روغن موتور ضایعاتی بر روی برخی از خصوصیات بتن آسفالتی گرم حاوی درصدهای مختلفی از خرده آسفالت بازیافتی پرداخته است. روغن موتور ضایعاتی در درصدهای مختلف وزنی 0، 5، 10 و 15 (نسبت به وزن قیر) به مخلوط بتن آسفالتی گرم، که در آن 25، 50 و 75 درصد از سنگدانهها با خرده آسفالت بازیافتی جایگزین شده است، افزوده شد. خصوصیات حجمی، استقامت، روانی و نسبت مارشال و خزش دینامیکی جهت بررسی شیارشدگی مخلوطها مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج حاصل نشان داد که افزودن خرده آسفالت بازیافتی درصد فضای خالی را افزایش میدهد، اما افزودن روغن ضایعاتی باعث کاهش درصد فضای خالی میشود. همچنین، با افزودن خرده آسفالت بازیافتی نسبت مارشال کاهش پیدا میکند و برای مخلوطهای با 75 و 50 درصد خرده آسفالت بازیافتی با افزودن روغن نسبت مارشال افزایش پیدا میکند. نتایج ازمایش خزش نشان داد که مخلوطهای حاوی خرده آسفالت دارای مقاومت به شیار شدگی بیشتری از مخلوط کنترل ساخته شده با مصالح بکر می باشد. همچنین، با افزایش روغن موتور ضایعاتی مقاومت به شیار شدگی کاهش مییابد. به علاوه، در مخلوطهای آسفالتی با مقدار یکسان از خرده آسفالت بازیافتی، از نظر شیارشدگی، استفاده از 10 درصد روغن موتور ضایعاتی بهترین عملکرد را نسبت به سایر مقادیر روغن نشان داد. با توجه به نتایج بدست آمده از این تحقیق و با هدف به کارگیری بیشترین مصالح ضایعاتی، میتوان مخلوط حاوی 75 درصد آسفالت بازیافتی و حدود 13% درصد روغن موتور ضایعاتی را به عنوان مناسبترین ترکیب در نظر گرفت.
- چکیده انگلیسی: This study investigates the effect of using waste engine oil (WEO) on some engineering properties of hot mix asphalt concrete containing different percentages of reclaimed asphalt pavement (RAP). Different percentages of WEO, namely 0, 5, 10 and 15% (by the weight of asphalt binder) have been added to the mixtures containing 25, 50 and 75% (by the weight of aggregates) of RAP and the volumetric properties, Marshall stability, flow, Marshall quotient and dynamic creep properties of the mixtures have been investigated and comparedwith control mixture without any waste material. Results show that the addition of RAP into the mixtures increases the air voids content, while, the air voids content decreases with increasing WEO content. Also, the optimum binder content of the mixtures was found to increase with increasing RAP content and decrease with increasing WEO content. In addition, the Marshall quotient of the mixtures decreases with increasing RAP content. The Marshall quotient of the mixtures containing 50 and 75% of RAP increases with increasing WEO. Dynamic creep test results show that the resistance against permanent deformation of the mixtures increases with increasing RAP content. In addition, the resistance against permanent deformation decreases with increasing WEO content. With the same RAP content, the highest resistance against permanent deformation is achieved by adding 10% of WEO. Results of this research show that, using waste engine oil as a rejuvenator of aged asphalt, enables to use up to 75% of waste asphalt in production of new asphaltic concrete.
- انتشار مقاله: 04-03-1397
- نویسندگان: حسن طاهرخانی,فرید نوریان,حسین بیات
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مهندسی حمل و نقل
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پیرشدگی,حساسیت رطوبتی,بتن آسفالتی,لاستیک ضایعاتی
- چکیده: درصدهای مختلفی از پودر لاستیک به دو روش تر و خشک به مخلوط اضافه شده و مقاومت کششی و حساسیت رطوبتی قبل و بعد از پیر شدگی بلند مدت مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته اند. نتایج نشان می دهند که در روش اختلاط تر و خشک، مقدار بهینه پودر لاستیک، که به ازای آن مقاومت کششی در حالت خشک و مرطوب حداکثر می باشد، به ترتیب 1 و 10% می باشد، که به ازای آنها، مقاومت کششی در حالت خشک در روش اختلاط خشک و تر، به ترتیب، 20 و 18% بیشتر از آن در مخلوط کنترل است. اما، در حالت مرطوب، مقاومت کششی نمونه های حاوی مقادیر بهینه پودر لاستیک در حالت خشک و تر تقریبا 0 و 17% بیش از مقاومت کششی نمونه کنترل است. در مخلوط آسفالتی بدون لاستیک و حاوی درصدهای مختلف لاستیک به روش خشک و تر، پیر شدگی باعث افزایش جزیی در مقاومت کششی می گردد. از دیگر نتایج به دست آمده می توان به افزایش حساسیت رطوبتی در اثر پیر شدگی برای مخلوطهایی که لاستیک به صورت تر به آنها اضافه شده اشاره نمود، به طوری که نسبت مقاومت کششی نمونه هایی که مقدار بهینه پودر لاستیک به صورت تر به آنها افزوده شده از حداقل مورد نیاز مشخصات فنی کمتر می شود. در حالی که، در مخلوطهایی که به آنها لاستیک به صورت خشک اضافه گردیده است، پیر شدگی باعث کاهش حساسیت رطوبتی می گردد و مخلوط حاوی مقدار بهینه پودر لاستیک دارای نسبت مقاومت کششی 98% می گردد.
- چکیده انگلیسی: In this research, the effects of using different amounts of waste tire by dry and wet method, on the long term aging and moisture damage of a typical asphalt concrete have been investigated. Results show that in both methods of mixing, there is an optimum tire content by which the highest dry and conditioned indirect tensile strength is achieved. The optimum tire content for the dry and wet method was found to be 1 and 10%, respectively, by which, the indirect tensile strength in dry and wet method was found to be 20 and 18% higher than the control mixture. However, the conditioned indirect tensile strength of the mixtures containing the optimum rubber content in dry and wet method was found to be 0 and 17% higher than that of the control mixture. The experiments on the for both method mixing, the aged specimens show that aging results in a slight increase in the indirect tensile strength of the control mixture and the mixtures containing different percentages of crumb rubber. Also the results show that long term ageing results in the increase of moisture susceptibility in the mixtures containing crumb rubber added by the wet method. However, the mixtures containing crumb rubber added by the dry method have a less susceptibility to moisture after long term ageing than that before long term ageing, for which a tensile strength ratio (TSR) of 0.98 was obtained.
- انتشار مقاله: 17-11-1396
- نویسندگان: حسن طاهرخانی,حسین بیات,حمید رضا اکبری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مهندسی حمل و نقل
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مقاومت فشاری,تثبیت,مقاومت خمشی,الیاف فولادی,بتن و آسفالت بازیافتی
- چکیده: یکی از مشکلات ناشی از تخریب ساختمانها و روسازی راهها، آلودگی زیست محیطی ایجاد شده از انباشتن نخالههای به دست آمده از آنها است. از نظر اقتصادی و زیست محیطی، بازیافت و استفاده مجدد از نخالههای حاصل از تخریب دارای اهمیت است. در صورتی که این مواد خصوصیات لازم را داشته باشند، میتوان آنها را در ساختار روسازی استفاده کرد. با توجه به این که بتن و آسفالت حجم قابل توجهی از نخالههای تخریب ساختمانها و راهها را تشکیل میدهند، در این تحقیق، به منظور بررسی قابلیت استفاده از این مواد در ساختار روسازی راه، مشخصات تراکمیو خصوصیات مکانیکی شامل مقاومت فشاری و خمشی ترکیبات مختلفی از خرده بتن و آسفالت بازیافتی که با سیمان تثبیت شده و با الیاف فولادی مسلح شدهاند مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج نشان میدهند که در تمامیترکیبات، با افزایش درصد سیمان، درصد رطوبت بهینه و حداکثر وزن مخصوص خشک افزایش مییابد. همچنین، در تمامیترکیبات مورد مطالعه، مقاومت فشاری و خمشی با افزایش سیمان تا 9% افزایش و پس ازآن کاهش مییابد. نشان داده میشود که مقاومت فشاری و خمشی با افزودن الیاف تا حد معینی افزایش و پس از آن کاهش مییابد. آنالیز اقتصادی انجام شده نشان دهنده اقتصادی بودن استفاده از این ضایعات در روسازی به صورت تثبیت شده با سیمان است.
- چکیده انگلیسی: One of the major problems caused by construction and demolition of buildings and highways is the environmental pollution due to the produced waste materials. Therefore, in addition to the protection of environment, the recycling and reusing of the waste materials is an economical measure. One of the applications of the waste materials is for highway construction. In order to investigate the applicability of the waste materials in pavement structure, as base or subbase layer, in this research, the compaction and mechanical properties of recycled asphalt and concrete stabilized by cement and reinforced by steel fibers have been studied. Different combinations of the recycled concrete and asphalt have been stabilized by various cement and steel fiber contents, and the compaction properties and the compressive and bending strength have been investigated. The results show that, in all the combinations, the optimum moisture content and the maximum dry density increase with increasing the cement content. In addition, it is found that, up to 9% of cement content, the compressive strength increases with increasing the cement content, and beyond that, the compressive strength decreases with increasing the cement content. Also, the compressive strength of the mixtures increases by addition of steel fiber, with the highest compressive strength at 1% of fiber content. The results also show that, the bending strength of the mixtures increases by increasing the cement and steel fiber content.
- انتشار مقاله: 16-05-1392
- نویسندگان: حسن طاهرخانی,فرهنگ فرخی,امیر شایسته فر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه حمل و نقل
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تنش برشی,روسازی مرکب,بار افقی,ترک بالا به پایین,جابهجایی جانبی
- چکیده: در این تحقیق، اثر اعمال بار افقی، قائم و جانبی وارده از وسایل نقلیه بر روی تنش برشی بین لایه رویه و اساس، جابهجایی جانبی و طولی رویه و حداکثر کرنش کششی در رویه مورد مطالعه قرارگرفته است. اثرات سه حالت مختلف بارگذاری، شامل اعمال بار قائم، بار قائم و افقی بهطور همزمان و بار قائم، افقی و جانبی به طور همزمان مورد بررسی قرارگرفته است. بار از طریق دو آرایش چرخ شامل زوج چرخ و تکی عریض با وزن محور ثابت 2/8 تن و فشار باد kPa600 به سطح روسازی اعمالشده و پاسخهای روسازی در دو دمای 20 و °C40 تعیین گردیدهاند. تحلیل با استفاده از مدلسازی سهبعدی با روش المانهای محدود در نرمافزار ABAQUSانجامگرفته است. نتایج نشان دهنده این است که بارگذاری افقی تأثیر قابلتوجهی بر کرنش کششی در سطح، تنش برشی بین دولایه و جابهجایی جانبی و طولی دارد.در دمای °C20، با اعمال بار افقی به میزان 50% بار قائم، برای حالت زوج چرخ، تنش برشی، حداکثر کرنش کششی در سطح، جابهجایی طولی و جابهجایی جانبی، به ترتیب، 76، 286، 329 و 5/15% نسبت به حالت تنها اعمال بار قائم افزایش یافتند. همچنین، نتایج بیانگر این است که چرخهای عریض پاسخهای بزرگتری را در روسازی نسبت به زوج چرخ ایجاد میکنند. به طوری که جابهجایی طولی و جانبی در دمای 40 درجه در چرخ عریض به ترتیب 7/1 و 8/1 برابر زوج چرخ بهدستآمدهاند. همچنین، نشان داده شد که در نظر گرفتن بار جانبی تغییر قابلتوجهی در کرنش کششی سطح و تنش برشی و حداکثر جابهجایی طولی ایجادشده تحت بار قائم و افقی ایجاد نمیکند. افزایش دما باعث افزایش قابلتوجه در کرنش سطحی و جابجاییهای طولی و جانبی داشته اما تأثیر قابلتوجهی در تنش برشی بین لایه رویه و اساس ندارد.
- چکیده انگلیسی: In this research, the effects of vertical, horizontal and lateral loads of traffic on the shear stress at the interact of surface and base layer, longitudinal and lateral displacement and the maximum tensile strain at the top of surface layer have been investigated. Three different loading conditions, including only vertical, vertical and horizontal, and vertical, horizontal and lateral, simultaneously, have been investigated. The horizontal and lateral loads were considered to be 50% and 20% of the vertical load, respectively. The loads were applied on two different tire configurations, including dual tires and wide-base tire, with a constant axle load of 82kN and tire pressure of 600kPa, at two temperatures of 20 and 40°C. The analysis was conducted using 3D finite element modeling in ABAQUS. The results show that the horizontal loading has a significant effect on the tensile strain at the surface, shear stress at the interface and the horizontal and lateral displacements, such that, for example, at 20°C, the maximum horizontal strain on the surface, shear stress at the interface, horizontal and lateral displacements under dual tires with vertical and horizontal load, are 76, 286, 329 and 15.5% higher than those under only vertical load. Results also show that the wide-base tire has more detrimental effect than the dual-tire, such that, the maximum horizontal strain at the surface, shear stress at the interface, horizontal and lateral displacements under the wide-base tire with vertical, horizontal and lateral load at 40°C are, respectively, 1.53, 2.43, 1.7 and 1.8 times higher than those under dual tire. The results also reveal that applying lateral load does not significantly affect the responses, except the lateral displacement. Also, while the shear stress at the interface is not significantly affected by temperature, the horizontal strain at the surface and the displacements increases significantly with increasing temperature.
- انتشار مقاله: 10-06-1397
- نویسندگان: حسن طاهرخانی,حسین عبدالهی درآباد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه حمل و نقل
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: SBS,قیر خالص,نانو رس,زاویه فاز,مدول دینامیکی مختلط
- چکیده: نواقص مربوط به قیرهای خالص تولید شده توسط پالایشگاهها منجر به بروز خرابیهای زودرس در روسازیهای آسفالتی میگردد. یکی ازروشهای جلوگیری ازآن اصلاح قیرها با مواد افزودنی است. از مواد افزودنی متنوعی در اصلاح رفتار قیر استفاده گردیده است، که ازجمله آنها انواع پلیمرها و اخیرا از مواد نانو، شامل نانو رس میباشند.
با توجه به این که اثر این دونوع مواد در تحقیقات انجام گرفته با هم مقایسه نشدهاند، در تحقیقی که نتایج آن در این مقاله ارایه میگردد، اثر دو نوع ماده افزودنی شامل یک نوع نانورس و پلیمر استایرن-بوتادین-استایرن SBS بر روی خواص یک نوع قیر خالص 70/60 مورد مطالعه قرار گرفته و با هم مقایسه گردیده است. درصدهای وزنی مختلف از این مواد به قیر اضافه شده و درجه نفوذ، نقطه نرمی، شاخص نفوذ، ویسکوزیته دینامیکی، و زاویه فاز و مدول دینامیکی مختلط قیر در دماهای مختلف مورد مطالعه قرار گرفتهاند. نتایج نشاندهنده این است که افزایش این مواد باعث کاهش درجه نفوذ، افزایش نقطه نرمی، شاخص نفوذ و ویسکوزیته، کاهش زاویه فاز و افزایش مدول دینامیکی میشود. اما، این تأثیر به نوع ماده افزودنی و مقدار آن بستگی دارد. پلیمر SBS مقاومت در مقابل تغییر شکل را بیشتر از نانو رس افزایش میدهد که به دلیل تأثیر بیشتر آن در سختکنندگی و ارایه خاصیت ارتجاعی به قیر است.
- چکیده انگلیسی: The weaknesses of the traditional asphalt cements produced by the refineries are the main factors in premature failure of asphalt pavements. One of the measures to prevent these failures is the modification of the asphalt using additives. A variety of materials have been used for modification, among which are polymers and nano materials, including nanoclays. As the effects of these two types have not been compared in the literature, this paper describes the results of an experimental work, in which the effects of a type of nanoclay and Styrene-Butadene-Styrene, SBS, on the properties of 60/70 penetration grade asphalt cement have been investigated. Different amounts of each additive have been added to the asphalt, and the properties of penetration grade, softening point, penetration index, dynamic viscosity, and the rheological properties including phase angle and complex dynamic modulus have been studied. The results show that, both the additives have a stiffening effect on the asphalt, which increase the strength against permanent deformation. However, the stiffening effect is dependent on the type of additive and the amount of them used for modification. The SBS polymer has a better effect for improving the resistance against permanent deformation.
- انتشار مقاله: 18-04-1396
- نویسندگان: حسن طاهرخانی,میثم شفیعی ماتک
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: روش دلفی,ورزش,نظریه داده بنیاد,محیط زیست,مدل
- چکیده: امروزه بحران های محیط زیستی افزایش یافته وتلاش های گسترده ای رامی طلبد.ورزش به دلیل ارتباط نزدیک با محیط زیست صدمات فراوانی به آن وارد کرده وضرورت دارد تا در این زمینه برنامه ریزی و پژوهش صورت گیرد. این پژوهش با بهره گیری ازروش نظریه داده بنیاد به دنبال تدوین مدل پارادایمی خط مشی های محیط زیستی در ورزش کشور بر اساس مدل استراوس و کوربین است.بدین منظور15 مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان محیط زیست درورزش انجام شد. ازداده های خام1303نکته کلیدی ودرکدگذاری باز250مفهوم انتزاعی درقالب61مقوله اصلی.و در کدگذاری محوری به یکدیگر مرتبط داده شدند.و درادامه5قضیه درنتیجه کدگذاری انتخابی به دست آمد. نتایج نشان داد شرایط علی (بازیگران محیط زیست در ورزش):متولیان، ذینفعان وکاربران محیط زیست در ورزش.عوامل زمینه ای(رفتار زیست محیطی):دین مبین اسلام و الگو پذیری. راهبردها(ملاحظات محیط زیستی):مدیریت زباله ،مدیریت انرژی ، مدیریت آلودگی، مدیریت تنوع زیستی. پیامدها(بسترهای محیط زیست در ورزش): رویدادهای ورزشی، ساخت اماکن ورزشی،گردشگری ورزشی ووسایل و تجهیزات ورزشی. شرایط مداخله گر: اسناد،تجربیات و سیاست های محیط زیستی داخلی و بین المللی ، عمومی و ورزشی.ودر نهایت مدل پارادایمی ترسیم شد. در بخشی دیگر پرسشنامه تهیه شده از مقوله های از طریق روش دلفی درسه مرحله به خبرگان داده شد.نتایج نشان داد تفاوت انحراف معیارهای دور دوم و سوم کمتر از 1 بدست امده که می توان به این نتیجه رسید که این مقوله ها تاییدوبه عنوان شاخص های نهایی تحقیق پذیرفته شدند.نتایج این پزوهش می تواند مسیرسیاست گذاری،برنامه ریزی وآموزش محیط زیست در ورزش راتسهیل بخشد.
- چکیده انگلیسی: Today, environmental crises have increased and extensive efforts have been made. Exercise has caused a lot of damage due to its close relationship with the environment, and it is necessary to plan and research in this field. This study, using the Grand Method theory, seeks to develop a paradigmatic model of environmental policies in the country's sports based on the Strauss and Corbin model. . This included 15 semi-structured interviews with sports environmental experts. From the raw data of 1303 key points and open coding 250 abstract concepts were broken down into 61 main categories and linked in axial coding. Finally, 5 theorems were obtained as a result of selective coding. The results showed causal conditions (environmental actors in sport): trustees, stakeholders and environmental users in sport. Strategies (environmental considerations): waste management, energy management, pollution management, biodiversity management. Consequences (environmental context in sport): sporting events, sports venues, sports tourism, and sports equipment. Interventional conditions: domestic, international, public and sport environmental documents, experiences and policies. Finally, the paradigm model was drawn using Maxqda software. In the quantitative section using the Delphi three-stage categories questionnaire, the results showed that the difference between the second and third round standard deviations was less than 1, which can be concluded that these categories are confirmed as final indicators. Inquiries are accepted. The findings could facilitate policy-making, planning and environmental education in sports.
- انتشار مقاله: 18-01-1399
- نویسندگان: حسن طاهرخانی,فریده شریفی فر,رضا نیک بخش
- مشاهده