در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت دانش,مازندران,اشتراک دانش,کتابدار,کتابخانه عمومی
- چکیده: هدف: هدف مطالعه حاضر، بررسی نگرش کتابداران کتابخانههای عمومی استان مازندران به مدیریت دانش است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و در اجرای آن از روش تحقیق پیمایشی - تحلیلی استفاده شده است. کتابداران رسمی و پیمانی کتابخانههای عمومی استان مازنداران 110 (نفر) کل جامعه پژوهش را تشکیل میدهند. این تحقیق در سال 1389 با ابزار پرسشنامه نگرش به مدیریت دانش و اشتراک دانش سنجیده است. یافتهها: نتایج نشان داد که بین نگرش به مدیریت دانش کتابداران کتابخانههای عمومی استان مازندران با اشتراک دانش رابطه وجود دارد. بین اعتماد کتابداران کتابخانههای عمومی استان مازندران و همکاری آنان در اشتراک دانش رابطه وجود دارد. بین گشادهرویی کتابداران کتابخانههای عمومی استان مازندران با همکاری آنان در اشتراک دانش رابطه وجود دارد. بین سیستمهای پاداش در کتابخانههای عمومی استان مازندران و همکاری کتابداران در اشتراک دانش رابطه وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت توجه به توسعه همکاری بیشتر بین کتابداران برای ارتقاء مدیریت دانش، همکاری و اشتراک دانش تأکید دارد.
- چکیده انگلیسی: Purpose: the purpose of this study is to measure Mazandaran Province public librarians' attitudes toward knowledge management including trust, reward system, openness, cooperation, and knowledge sharing Methodology: The study is an applied research, and survey method is used. 110 librarians of Mazandaran Public libraries took part in this survey. The research measured viewpoints of librarians in 9 months during 2010-2011. Questionnaires 'Cronbach's Alpha about confidence, attitude, cooperation, and reward, and openness in communication was 73%, and about attitude and knowledge management was87 % .SPSS v.17 is used in this study. In the analysis Pearson correlation coefficient R for testing hypotheses is used. Findings:Results showed that there is a meaningful relation among correlations across the variables of attitudes to knowledge management, trust, openness, and reward of librarians of public libraries of Mazandaran province and knowledge sharing. Conclusion: This study emphasizes the importance of greater cooperation between librarians for promoting the development of knowledge management, collaboration, and knowledge
- انتشار مقاله: 15-02-1391
- نویسندگان: حسن صیامیان,افسانه شهرابی,فهیمه باب الحوائجی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کتابداران,فناوری اطلاعات,اینترنت,کتابخانههای عمومی,وب 2
- چکیده: هدف: این پژوهش با هدف، میزان آشنایی و استفاده کتابداران کتابخانههای عمومی از قابلیتهای وب ۲ در محیط کار انجام شده است. روش پژوهش: مطالعه حاضر، از نوع پیمایشی – توصیفی و جامعه آماری شامل کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی(32 استان) است. طبق گزارش آماری واحد منابع انسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، تعداد کتابداران تا پایان سال 1390 (4921 نفر ) می باشند. که از بین آنان 357 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی محقق ساخته استفادهای که بر اساس مرور متون و منابع مرتبط و مشاهدههای پژوهشگران از ابزارهای وب ۲، طراحی و استفاده شده است. برای پاسخگویی به سؤالها و فرضیههای پژوهش از روشهای آمار توصیفی (توزیع فراوانی و درصد) و آزمونهای استنباطی( آزمون t تک گروهی، تحلیل واریانس یک عاملی و آزمون تعقیبی دانکن) استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان میدهد که میزان آشنایی کتابداران کتابخانههای عمومی با امکانات و قابلیتهای وب۲ در حد کم (44 درصد)، و به همان نسبت میزان استفاده کتابداران از امکانات و قابلیتهای وب۲ جهت خدمترسانی به مراجعین در حد کم (48 درصد) است. بیشترین توانایی کتابداران کتابخانههای عمومی در استفاده از پست الکترونیکی و وبلاگ بوده و کمترین توانایی نیز در زمینه استفاده از فلیکر و ویکی است. نتیجهگیری: میزان آشنایی و استفاده کتابداران کتابخانههای عمومی از وب 2 در محیط کار در سطح پایینی است. برگزاری دورههای بازآموزی و حین خدمت با موضوع وب، ترغیب کتابداران نسبت به شناخت وب و بکارگیری آن در خدمات کتابخانهای، از مواردی است که لازم است به آنها پرداخته شود.
- چکیده انگلیسی: Objective: Due to the different functionalities of web 2.0 in the information age, offering integrated services and offering library and information services for meeting society information needs, necessitates knowledge and use of practical facilities of web 2.0. This study aimed to assess understanding and using Web 2.0 functionality of Iranian public librarians in the workplace. Methodology: This is a survey-descriptive study; Population includes public librarians (32 provinces of Iran. According to a report by the Department of Human Resources of Iran Public Libraries Foundation, the numbers of librarians in public libraries by the end of 2011 were (4921). 357 librarians were selected by cluster sampling method. For data collection in this study, the researcher made questionnaire was used based on a review of the related literature and other researchers’ Web 2.0 tools. For answering the research questions and hypotheses of descriptive statistics (frequency and percentage) and inferential tests (one-group t test, ANOVA and Duncan's post hoc test) was used. Findings: The results showed that Iranian public librarians Understanding and using Web 2.0 functionality was at low (44 percent) and as well as the use of library facilities and functionalities of Web 2.0 for getting service to library users were at low (48 percent). The most capabilities of Iranian public libraries were in using E-mail and blog and the least capabilities were in using of flicker and Wiki. Conclusion: The rate of use of Web 2.0 of public librarians in the work was low. Retraining courses, in-service training while serving with the web, encouraging librarians to understand the web and its application in library services are required to be studied. This study can be considered as a new research aspect, specifically has considered Understanding and using Web 2.0 functionality of Iranian public librarians in the workplace.The results of the survey can help managers and librarians for efficient use of these facilities in the workplace.
- انتشار مقاله: 16-02-1391
- نویسندگان: معصومه لطیفی,حسن صیامیان,فاطمه زندیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت مشارکتی,مدیریت,استان مازندران,موانع مدیریت,کتابخانه عمومی,کتابخانه ها
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه های عمومی استان مازندران نسبت به موانع ساختاری و رفتاری مدیریت مشارکتی در کتابخانه های عمومی استان انجام شده است. روش شناسی : در این پژوهش برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تمامی کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی استان مازندران می باشند. از آزمون u منویتنی و کروسکالوالیس برای تأیید یا رد فرضیات و از آزمون فریدمن برای پاسخگویی به سوأل پژوهش استفاده شد. یافته ها : یافتهها ی این تحلیل نشان می دهد بین دیدگاه کتابداران کتابخانه های عمومی استان مازندران نسبت به موانع مدیریت مشارکتی در کتابخانه های عمومی این استان، با توجه به جنسیت، تجربه کاری، سمت سازمانی، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد نبود سلسله مراتب اداری مناسب با میانگین رتبه 92/4 در اولویت اول و به عنوان یکی از مهمترین موانع ساختاری در اجرای مدیریت مشارکتی در کتابخانه های عمومی استان می باشد و استفاده از رویه ها، روشها، و دستورالعمل های نادرست شخصی با میانگین رتبه 82/4 در اولویت اول و به عنوان یکی از مهمترین موانع رفتاری در اجرای مدیریت مشارکتی می باشد. نتیجه گیری : پژوهش حاضر میتواند به عنوان یک جنبه پژوهشی نوین تلقی شود، که بصورت مشخص کتابداران کتابخانه عمومی را مورد توجه قرار داده است و نتایج حاصل از نظرسنجی میتواند مدیران و کتابداران را در اجرای موفقیت آمیز مدیریت مشارکتی و رهایی از موانع یاری رساند.
- چکیده انگلیسی: Abstract
Objective: The present study was performed to determine the attitudes of Mazandaran Province
public librarians towards the structural and behavior barriers of participative management.
Methodology: In this study, the data was collected by questionnaire. The society was all of the
Mazandaran province public librarians. Kruskal–Wallis test and Mann–Whitney U test were
used for of the hypothesis and Wallis and Friedman tests was used for answering the questions.
Findings: The present study indicates that there is significant relationship between the attitudes
of the public librarians towards the participative management, considering the sex, experiences,
organizational position level of education and study field. Also Friedman test showed that lack of
official ranking in accordance with the mean level of 4.92 as the first priority and as a main
structural barrier in executing the participative management in the public libraries, and use of
wrong procedures and wrong individual instructions with mean level of 4.82 as the first priority
and as one of the main behavior barrier in performing the participative management.
Conclusion: The present study considers special attention to the public librarians and the results
of the survey could help the managers, and library administrators and the librarians in successful
performing of the participative management and releasing the barriers.
- انتشار مقاله: 07-10-1389
- نویسندگان: حسن صیامیان,معصومه لطیفی,حسین مهدیزاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: جامعهپژوهی فرهنگی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اعتماد,همکاری,مدرسة متوسطه, دبیران
- چکیده: هدف از این پژوهش، بررسی رابطة بین میزان اعتماد در محیط مدرسه و میزان همکاری دبیران در مدارس متوسطة شهر ساری در سال تحصیلی 86-1385 است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری این تحقیق متشکل از کلیة مدیران و دبیران ناحیة 1و2 مدارس متوسطة دولتی شهر ساری است. در پژوهش حاضر، جهت گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامة دوقسمتی 1- اعتماد و 2- همکاری استفاده شده است. روایی آزمون، با توجه به استفاده از این پرسشنامه در مطالعات انجام شدة قبلی، مورد تایید قرار گرفته است. علاوه برآن پرسشنامه در اختیار عده ای از اساتید صاحب نظر در زمینة روانشناسی و علوم تربیتی قرار گرفت و آنها نیز روایی پرسشنامه رامورد تایید قرار دادند و ضریب پایایی آن توسط آلفای کرونباخ برای پرسشنامة اعتماد 869/. و برای پرسشنامة همکاری 904/. محاسبه شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و از روش های آماری در سطح توصیفی و استنباطی استفاده شد. بررسی فرضیه ها نشان داد که بین میزان اعتماد و همکاری دبیران با مدیران براساس جنسیت و نیز براساس میزان سابقة خدمت رابطة معناداری وجود ندارد.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this article is to study the relationship between the level of trust at school environment and the level of teacher's cooperation in high schools of Sari in educational year of 2006/2007. The sample consists of all head masters and teachers of districts 1 and 2 of Sari high schools. The data collection tool is a questionnaire consisting of two parts measuring trust and cooperation. The validity of the test was confirmed in the previous studies using this questionnaire. In addition to that, the questionnaire was given to some of the professors of educational sciences and psychology, and they also confirmed the validity of the questionnaire. The reliability coefficient of the questionnaire was calculated by Cronbach's alpha. For trust it was 0.869 and for cooperation it was 0.904. The SPSS software was used for data analysis, and the statistical descriptive and inferential methods were also used. The hypotheses testing showed that, there is no significant relation between the level of trust and cooperation of the teachers with the head masters based on gender and also the years working background.
- انتشار مقاله: 29-04-1389
- نویسندگان: افسانه شهرابی,رمضان حسنزاده,حسن صیامیان,کیومرث نیاز آذری
- مشاهده