در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فراتحلیل,نوآوری سازمانی,پیشایندها,نرم افزار CMA2
- چکیده: زمینه و هدف: در سال های اخیر با ظهور اقتصاد دانش محور، نوآوری نقش حیاتی در تحول ساختارهای اقتصادی و اجتماعی پیدا کرده است به طوری که در بعضی مقالات از اقتصادهای پیشرفته امروزی به عنوان اقتصادهای مبتنی بر نوآوری یاد می شود. هدف این تحقیق شناسایی پیشایندهای نوآوری سازمانی با استفاده از رویکرد فراتحلیل است.
روش شناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده کاربردی و از نظر نوع داده ها، کمی است. جامعه مورد بررسی پژوهش، شامل مقالات چاپ شده در مجلات علمی- پژوهشی در زمینه نوآوری سازمانی از سال 1390 تا سال 1397 بود که 57 مورد با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند به عنوان نمونه وارد فرایند فراتحلیل شدند. پژوهش های منتخب با استفاده از نرم افزار CMA2 (نرم افزار جامع فراتحلیل) مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: براساس یافته های پژوهش، از بین پیشایندهای نوآوری سازمانی، 9 مورد (25%) دارای اندازه اثر کمتر از 3/0، 18 مورد (50%) دارای اندازه اثر بین 3/0 تا 5/0 و 9 مورد (25%) دارای اندازه اثر بیشتر از 5/0 هستند.
نتیجه گیری: براساس نتایج فراتحلیل، از بین پیشایندهای نوآوری سازمانی، به ترتیب متغیرهای ارتباطات سازمانی (800/0)، تفکر راهبردی (782/0)، سرمایه فکری (677/0)، اعتماد سازمانی (676/0)، سیستم برنامه ریزی منابع انسانی (586/0)، سرمایه اجتماعی (572/0)، بازارگرایی (556/0)، مدیریت استعداد (513/0)، مدیریت دانش (508/0) دارای اندازه اثر زیاد (بالای 5/0) هستند.- چکیده انگلیسی: Background: In recent years, with the rise of a knowledge-based economy, innovation has played a vital role in the evolution of economic and social structures, with some articles referring to today's advanced economics as innovation-based economics. The purpose of this study was to identify the Antecedents of Organizational Innovation using a meta- analysis approach.
Method: The present study is descriptive in terms of purpose, practical in terms of usage and quantitative in terms of type of data. The study population consists of articles published in scientific journals in the field of Organizational Innovation from 2011 to 2018, that 57 cases were entered through meta-analysis process with a non- random purposive sampling method. Selected studies were analyzed using CMA2 software (Comprehensive Meta-Analysis Software).
Results: Findings showed that among the Antecedents of Organizational Innovation, 9 variables (25%) had an effect size less than 0.3, 18 variables (50%) had an effect size between 0.3 and 0.5, and 9 variables (25%) had an effect size above 0.5.
Conclusion: Findings showed that among the Antecedents of Organizational Innovation, respectively, organizational communication (0.800), strategic thinking (0.782), intellectual capital (0.677), organizational trust (0.676), human resources planning system (5858), social capital (0.557), market orientation (0.555), talent management (0.513) and knowledge management (0.508) had high effect size (above 0.5).- انتشار مقاله: 25-09-1398
- نویسندگان: رضا زارع,حامد خامه چی,حسن رنگریز
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رهبری تحول آفرین,عملکرد سازمانی,داده بنیاد,عملکرد سازمانی تحول آفرین
- چکیده: زمینه و هدف: در شرایط پویای موجود در پیش روی سازمانها، شرط بقاء، انعطافپذیری و نوآوری بیشتر است. از جمله پیش شرطهای اساسی و مهمی که در راستای تحقق این مهم باید در سازمان صورت بپذیرد، حرکت به سوی عملکرد سازمانی تحول آفرین است. زیرا رهبری تحول آفرین زمینه را برای تطابق بیشتر سازمان با محیط و چابک-سازی آن فراهم میآورد.
روششناسی: پژوهش حاضر با هدف شناسایی معیارهای مهم و کلیدی در این راستا و بررسی روابط میان آنان صورت پذیرفته است. روششناسی پژوهش حاضر از نوع آمیخته است و از همزمان از دادههای کمّی و کیفی به منظور مرتفع نمودن هدف اصلی پژوهش استفاده شده است. تحلیل دادههای گردآوری شده در این راستا با استفاده از نرمافزار SPSS و Lisrel صورت پذیرفته است.
یافتهها: ابتدا با بررسی نتایج حاصل از پرسشنامههای تکمیل شده، هریک از عوامل موثر مورد شناسایی قرار گرفت و سپس به تحلیل دادهها و بررسی روابط میان آنان پرداخته شده است.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که تمامی مولفههای فردی، گروهی، سازمانی، عملکردگرایی، جو خلاق و نوآوری، طراحی سیستم مدیریت عملکرد سازمانی، نهادینه کردن سیستم اطلاعاتی عملکرد سازمانی، ارزیابی و نظارت و پیامدهای فردی، گروهی و سازمانی با عملکرد سازمانی تحول آفرین دارای ارتباط معنادار دارند.- چکیده انگلیسی: Field and objective: In terms of the dynamic situation existing in organizations, the condition of survival, flexibility and innovation is greater. One of the important and important prerequisites that must be taken into account in the organization is the move towards a transformative organizational performance. Because transformational leadership provides the context for the organization to adapt to its environment and agility. The purpose of this study was to identify the key criteria in this regard and to investigate the relationship between them.
Methodology: The methodology of the present study is a descriptive-survey method and simultaneous quantitative and qualitative data are used to address the main objective of the research. Data analysis was done using SPSS software and Lisrel software.
Findings: At first, by examining the results of completed questionnaires, each of the effective factors was identified and then analyzing the data and examining the relationships between them.
Conclusion: The results of the research indicate that all of the major items extracted from the research literature and the interviews conducted with experts and experts in this field have a significant relationship with transformational organizational performance. In this regard, the components include individual, group, organizational, functional, creative atmosphere and innovation, designing an organizational performance management system, institutionalizing the information system of organizational performance, evaluating and monitoring, and individual, group, and organizational implications.- انتشار مقاله: 24-01-1398
- نویسندگان: حسین خدرویسی,حسن رنگریز,عادل صلواتی,هیرش سلطان پناه
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: استراتژی,روش دلفی فازی,بازار بینالمللی,تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری فازی (FISM),تکنیک آزمایشگاه ارزیابی و تحلیل تصمیمگیری فازی (FDEMATEL)
- چکیده: یکی از دغدغههای کشورهای در حال توسعه در صحنه تجارت جهانی پایین بودن قدرت رقابت در آنها میباشد. با توجه به اهمیت راهبردی بنگاههای تولیدی در اقتصاد ملی و استانی به دلایلی از جمله داشتن سهم بسیار مهم در اشتغال، مشارکت در توسعه منطقهای، توسعه تجارت بینالمللی و ...، از مهم-ترین تصمیمات سازمانها، توجه به انتخاب حالت ورود در روند بینالمللی شدن شرکتها میباشد. تجربه ورود به بازار بینالمللی به عنوان یک محرک در گسترش جهانی شرکت است. هدف از انجام مقاله حاضر طراحی مدل بومی استراتژیهای ورود شرکتهای ایرانی به بازارهای بینالمللی است. پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از حیث هدف کاربردی است. پس از مرور مبانی نظری و پیشینهی پژوهش با استفاده از نظر 15 نفر از خبرگان بازاریابی و اساتید دانشگاهی که حداقل دارای 15 سال سابقه
فعالیتهای اجرایی و پژوهشی در حوزه بازاریابی بینالملل بودند با روش دلفی فازی ابعاد و مؤلفههای کلیدی شناسایی شدند. سپس به طراحی مدل با تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری فازی جهت ساخت مدل بومی ورود به بازارهای بینالمللی استفاده شد. آنگاه با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی و طیف یک تا چهار فازی مثلثی و تکنیک آزمایشگاه ارزیابی و تحلیل تصمیمگیری (دیمتل) فازی به بررسی شدت ارتباطات بین ابعاد تحقیق پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد بُعد حمایت دولت تأثیرگذارترین بُعد و استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی تأثیرپذیرترین بُعد در میان ابعاد مورد بررسی مقاله حاضر شناخته شدند. نتایج مقاله حاضر میتواند دید جامعی را به محققان و شرکتهای با هدف بینالمللی شدن و ورود این بازارها ارائه نماید.- چکیده انگلیسی: Due to the strategic importance of manufacturing companies in the national and provincial economy for reasons such as having a very important share in employment, participation in regional development, development of international trade, etc. One of the most important decisions of organizations, Is to pay attention to the choice of entry mode in the process of internationalization of companies. The experience of company entering the international market is a stimulus for the global. The purpose of this research is to design local model of strategies for Iranian companies to enter international markets. The present study is a descriptive survey and applied in terms of purpose. After reviewing the theoretical foundations and research background using the opinion of 15 marketing experts and university professors who had at least 15 years of experience in executive and research activities in the field of international marketing dimensions and components Keys were identified by FD. Then model design with FISM was used to build a native model of entering international markets. Then using pairwise comparison questionnaire and the range of one to four fuzzy triangles and FDEMATEL, the intensity of relationships between the dimensions of the research is investigated. The results shown that dimension of government support is the most effective dimension and strategies for entering international markets in the present article were recognized as the most influential dimension among the dimensions studied. The results of research can provide a comprehensive view to researchers and companies with the aim of internationalizing and entering these markets.
- انتشار مقاله: 05-12-1399
- نویسندگان: کریم طاهرنژاد,حسن رنگریز,محمدمهدی مظفری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه علمی مدیریت زنجیره تأمین
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: روش دلفی,زنجیره تأمین,رویکرد فازی,نظر خبرگان,TOPSIS سلسله مراتبی
- چکیده: شناسایی و رتبهبندی شاخصهای مؤثر در بهبود عملکرد زنجیره تأمین و اولویتبندی محصولات گروه توسعه و نوسازی صنایع گداختار با رویکرد شناسایی مشکلات از اهداف این مقاله میباشد. همچنین جهت رتبهبندی شاخصهای مؤثر در بهبود زنجیره تأمین از یک رویکرد فازی و جهت اولویتبندی محصولات، از روش TOPSIS فازی سلسله مراتبی استفاده میشود. در این مقاله شاخصهای مؤثر در بهبود عملکرد زنجیره تأمین با استفاده از مطالعات کتابخانهای استخراج میگردد. سپس با استفاده از مطالعات میدانی و با روش دلفی شاخصهای شناسایی شده غربالسازی و مطابق مدل سکاران گروهبندی و با استفاده از یک رویکرد فازی اولویتبندی میشود. در ادامه وضعیت زنجیره تأمین هر یک از محصولات نسبت به این شاخصها بررسی و با استفاده از روش TOPSIS4 فازی سلسله مراتبی، محصولی که عملکرد زنجیره تأمین را بیشتر مورد مخاطره قرار میدهد، شناسایی میشود. از آنجا که تاکنون در این صنعت، مشکلات زنجیره تأمین شناسایی و رتبهبندی نشدهاند در این تحقیق طیف وسیعی از شاخصهای مؤثر در بهبود زنجیره تأمین شناسایی و بر اساس مدل سکاران گروهبندی میشوند که این امر میتواند کمک زیادی به مدیران و تصمیمگیران حوزه زنجیره تأمین نماید.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 05-04-1392
- نویسندگان: آرمان استادعلی اکبر,رضا کیانی ماوی,حسن رنگریز
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ارزش ویژه برند,تصمیمگیری چندشاخصه,غربالگری فازی
- چکیده: این پژوهش بر آن است تا عوامل شکلدهنده ارزش ویژه برند را شناسایی، وزن و رتبه هریک از این عوامل را ازلحاظ اهمیت و تأثیرگذاری تعیین نماید. شاخصهای پژوهش از مدل آکر استخراج گردیده و زیرشاخصها با مراجعه به متخصصان برندسازی مدیریت بیمههای کشور در شهر تهران و ادبیات پژوهش حادث شده است. نمونه آماری این پژوهش متشکل از مشارکت 237 نفر از مدیران و کارشناسان هریک از شعب بیمه و مشتریان آنان میباشد. عوامل اصلی شکلدهنده ارزش ویژه برند با استفاده از روش غربالگری فازی شناسایی و نوع ارتباط، اوزان و رتبه هریک از متغیرهای شناسایی شده به ترتیب با استفاده از روشهای DEMATEL، ANP و VIKOR استخراج گردیده است. تجزیهوتحلیل دادهها حاکی از آن است که آگاهی مشتری از برند و کیفیت اداره شده توسط مشتری به ترتیب بیشترین و کمترین اولویت را در بین شاخصهای شناسایی شده دارند و در بین زیرشاخصها، آگاهی از خدمات ارائهشده توسط برند موردنظر و میزان اعتقاد مشتری نسبت به منحصربهفرد بودن آن، دارای بیشترین اولویت است.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study is to identify the factors that form brand equity and determine the weight and rank of each factors in terms of importance and effectiveness. The Indexes of this study have been derived from Aaker model and sub-indices have been achieved by refering to the experts of insurance management branding in Tehran and related literature.The statistic sample of the present research contains of 237 persons including those who work in each branch of insurance companies like managers, experts and also their customers.The main factors that create brand equity have been identified by using Fuzzy screening and relation types. The weight and rank of each variable respectively detected by using DEMATEL, ANP and VIKOR approaches. Data analysis indicated that customer awareness of the brand and the perceived quality respectively has the highest and the lowest priority among the detected indices and between sub-indices, awareness of the offered services by the desired brand and the customer's belief about the uniqueness of the brand have the highest priority.
- انتشار مقاله: 11-04-1398
- نویسندگان: حسن رنگریز,رضا ملکی,هومن پشوتنی زاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرمایة اجتماعی,پیامدها,نرمافزار CMA2
- چکیده: هدف این پژوهش شناسایی پیامدهای سرمایة اجتماعی با استفاده از رویکرد فراتحلیل است. تحقیق حاضر از نظر هدف توصیفی، از نظر نوع استفاده کاربردی، و از نظر نوع دادهها کمّی است. جامعة مورد بررسی پژوهش مقالات چاپشده در مجلات علمیـ پژوهشی در زمینة سرمایة اجتماعی از سال 1393 تا سال 1397 بود که 68 مورد با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند به عنوان نمونه وارد فرایند فراتحلیل شدند. پژوهشهای منتخب با استفاده از نرمافزار CMA2 (نرمافزار جامع فراتحلیل) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند از بین پیامدهای سرمایة اجتماعی در سطح سازمان، به ترتیب، متغیرهای تسهیم دانش (706/0)، عملکرد سازمانی (635/0)، تعهد سازمانی (620/0)، تعالی سازمانی (589/0)، رضایت شغلی (512/0)، مدیریت دانش (511/0)، حمایت سازمانی (501/0)، و سلامت سازمانی (500/0) دارای اندازة اثر بالا (5/0) هستند. همچنین، از بین پیامدهای سرمایة اجتماعی در سطح جامعه، به ترتیب، متغیرهای احساس امنیت اجتماعی (712/0)، کیفیت زندگی (699/0)، پیشرفت تحصیلی (680/0)، هوش هیجانی (670/0)، سلامت اجتماعی (633/0)، سرمایة روانشناختی (630/0)، پایبندی به فرهنگ شهروندی (548/0)، و بهزیستی روانشناختی (510/0) اندازة اثر بالا (5/0) دارند.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to identify the consequences of social capital using a meta-analysis approach. The present study is descriptive in terms of purpose, applied in terms of usage, and quantitative in terms of data type. The study population consisted of articles published in scientific-research journals in the field of social capital from 2014 to 2018, out of which 68 cases were selected via a non-random purposive sampling method and were fed into meta-analysis process. The selected studies were analyzed using CMA2 software (Comprehensive Meta-Analysis Software). The findings showed that among the social capital consequences at the organizational level, the variables of knowledge sharing (0.706), organizational performance (0.635), organizational commitment (0.620), organizational excellence (0.589), job satisfaction (0.512), knowledge management (0.511), organizational support (0.501) and organizational health (0.500) had high effect sizes (above 0.5). Also, among the social capital consequences at the social level, sense of social security (0.712), quality of life (0.699), educational achievement(0.680), emotional intelligence (0.670), social health (633), psychological capital (0.630), adherence to citizenship culture (0.548) and psychological well-being (0.510) had high effect sizes (above 0.5).
- انتشار مقاله: 01-07-1398
- نویسندگان: حامد خامهچی,حسن رنگریز
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فراتحلیل,توانمندسازی روانشناختی,کارکنان,پیشایندها و پیامدها
- چکیده: هدف از این تحقیق شناسایی پیشایندها و پیامدهای توانمندسازی روانشناختی کارکنان با استفاده از رویکرد فراتحلیل است. تحقیق حاضر از نظر هدف توصیفی، از نظر نوع استفاده کاربردی، و از نظر نوع دادهها کمّی است. جامعة مورد بررسی در پژوهش مقالات چاپشده در مجلات علمیـ پژوهشی در زمینة توانمندسازی روانشناختی کارکنان، از سال 1390 تا تابستان سال 1398، بود که 53 مورد با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند به عنوان نمونه وارد فرایند فراتحلیل شدند. پژوهشهای منتخب با استفاده از نرمافزار CMA2 (نرمافزار جامع فراتحلیل) تحلیل شدند. پایایی تحقیق شامل پایایی شناسایی از طریق توافق داوران در انتخاب پژوهشها و طبقهبندی آنها، پایایی کدگذاری از طریق توافق داوران دربارة استفاده از مفاهیم خاص برای کدگذاری متغیرها، و پایایی سطح معناداری و اندازة اثر از طریق توافق در محاسبات اندازة اثر بین دو فراتحلیلگر به دست آمد. یافتهها نشان دادند از بین پیشایندهای توانمندسازی روانشناختی کارکنان، به ترتیب، متغیرهای رهبری خیرخواه (877/0)، مدیریت دانش (772/0)، سرمایة اجتماعی (616/0)، رهبری اصیل (609/0)، حافظة سازمانی (603/0)، و رهبری معنوی (601/0) بیشترین اندازة اثر را دارند. همچنین از بین پیامدهای توانمندسازی روانشناختی کارکنان، به ترتیب، متغیرهای آوای کارکنان (853/0)، مزیت رقابتی (734/0)، عملکرد شغلی (724/0)، معنویت در کار (655/0)، خلاقیت کارکنان (630/0)، و جوّ نوآورانه (626/0) بیشترین اندازة اثر را دارند.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to identify the antecedents and consequences of psychological empowerment of employees using the meta- analysis approach. The present study was descriptive in terms of purpose, applied in terms of usage, and quantitative in terms of data type. The study population consisted of articles published in scientific journals in the field of psychological empowerment of employees from 2011 to 2019, out of which 53 cases were introduced into the meta-analysis process using a non-random purposive sampling method. The selected studies were analyzed using CMA2 software (Comprehensive Meta-Analysis Software). The reliability of the research was confirmed using the identification reliability (which was obtained through the agreement of the raters in selecting and categorizing the researches), the coding reliability (which was obtained through the agreement of the raters on the use of specific concepts for coding variables), and the reliability of significance level and effect size (which was obtained through the agreement between the two meta-analysts in measuring the effect size). Findings showed that among the antecedents of psychological empowerment of employees, the variables of benevolent leadership (0.877), knowledge management (0.772), social capital (0.616), genuine leadership (0.609), organizational memory (0.603), and spiritual leadership (0.601) had the greatest effect size. In addition, among the consequences of psychological empowerment of employees, the variables of employee voice (0.853), competitive advantage (0.734), job performance (0.724), spirituality at work (0.655), employee creativity (0.630), and innovative atmosphere (0.626) had the greatest effect sizes.
- انتشار مقاله: 19-12-1398
- نویسندگان: حامد خامه چی,حسن رنگریز
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کیفیت زندگی کاری,بهروزی کارکنان,فرایند فراتحلیل,مؤلفه های کیفیت زندگی کاری
- چکیده: تا امروز، کیفیت زندگی کاری، به منزلة اساسی برای بهروزی کارکنان، در دستهبندیهای گوناگون بررسی شده است. بر این اساس، پژوهش حاضر با ترکیب کمّی نتایج تحقیقات کیفیت زندگی کاری به دنبال آن است که با شناسایی و به دست آوردن اندازة اثر مؤلفههای کیفیت زندگی کاری استفادهشده در تحقیقات مختلف در ایران به نقد و بررسی این تحقیقات بپردازد. این تحقیق از نظر هدف توصیفی و از نظر نوع استفاده کاربردی است. جامعة آماری شامل 79 مقاله و پایاننامههایی بود که در ایران انجام گرفته بود. تعداد 40 تحقیق با استفاده از روش قضاوتی در نرمافزار CMA2 وارد فرایند فراتحلیل شدند. پایایی شناسایی از طریق توافق داوران در انتخاب و طبقهبندی تحقیقها، پایایی کدگذاری از طریق توافق داورها در مورد استفاده از مفاهیم خاص برای کدگذاری متغیرها، و پایایی سطح معناداری و اندازة اثر از طریق توافق در محاسبات اندازة اثر بین دو فراتحلیلگر به دست آمد. نتایج نشان داد به ترتیب روابط اجتماعی در کار، فرصت برای رشد، فضای کلی زندگی، میزان کنترل اعمالشده در کار، رضایت از کار، قانونگرایی، استرس در محل کار، شرایط ایمنی و بهداشتی محیط کار، توازن بین کار و زندگی، یکپارچگی اجتماعی، و پرداخت مناسب مهمترین مؤلفه های کیفیت زندگی کاریاند.
- چکیده انگلیسی: To date, the quality of work life has been studied as a basis for employees’ well-being in a variety of categories. Accordingly, the present study combines the results of quantitative studies in quality of work life with the aim of identifying and prioritizing the appropriate factors to the biomass context of Iran. This research is descriptive in terms of purpose and is applied in terms of its type. The statistical population consisted of 79 papers and theses reporting studies conducted in Iran. Using the Judgment method, 40 studies were entered into the meta-analysis process in CMA2 software. Identification reliability was obtained through the agreement of the judges in the selection and classification of studies, the coding reliability was achieved through the agreement of referees on the use of specific concepts for encoding variables, and the significance level and effect size was attained through an agreement in measuring the effect size between the two meta-analyzers. The results showed that social relationships in work, opportunity for growth, overall atmosphere of life, the level of control applied in work, work satisfaction, lawfulness, stress at workplace, safe and healthy working conditions, work-life balance, social integration, and sufficient payment are considered to be the most important components of the quality of work life.
- انتشار مقاله: 23-11-1396
- نویسندگان: حسن رنگریز,سمیه بخشنده,اسماعیل شعبانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اجرای انتقال دانش,توانایی مشارکت,سازوکارهای انتقال
- چکیده: هدف تحقیق پیش رو، بررسی تأثیر سازوکارهای انتقال دانش بر اجرای انتقال آن با درنظرگرفتن توانایی مشارکت بهعنوان عاملی میانجی است. سازوکارهای انتقال شامل همانندسازی و سازگارسازی، و توانایی مشارکت شامل اعتماد، مراوده، و سازش در نظر گرفته شده است. این پژوهش براساس هدف از نوع کاربردی و براساس شیوة گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است. در این تحقیق سه فرضیه دربارة روابط سازوکارهای انتقال، توانایی مشارکت، و اجرای انتقال دانش با انتخاب 52 نمونة انتقال دانش از سازمانهای آموزشی شهر تهران آزمون شد. روش نمونهگیری به صورت اتفاقی بوده، و دادهها با ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با نرمافزارهای SPSS و Amos انجام گرفت. یافتهها نشان داد سازوکارهای انتقال تأثیر مستقیمی بر توانایی مشارکت میگذارد. همچنین، توانایی مشارکت تأثیر مستقیمی بر اجرای انتقال دانش دارد. بنابراین، بهبود سازوکارهای انتقال و توانایی مشارکت میتواند به بهبود اجرای انتقال دانش منجر شود. نتایج آزمون سبل و تحلیل بوتاسترپ نیز تأییدکنندة نقش میانجی توانایی مشارکت است.
- چکیده انگلیسی: The aim of the present study is examining transfer mechanisms effects on knowledge transfer performance through the cooperative competency mediate factor. Transfer mechanisms include replication and adaptation, and cooperative competency includes trust, communication, and coordination. This is an applied research based on the aim and a correlational research based on the data collection method. Three hypotheses about transfer mechanisms, cooperative competency, and knowledge transfer performance relations were selected by selecting 52 transfer knowledge samples from educational organizations in Tehran. The sampling method was accidental and the data were collected by questionnaire. The data have been also analyzed by SPSS and Amos software. The findings indicate that transfer mechanisms are straightly related to cooperative competency, and cooperative competency is straightly related to knowledge transfer performance. So developing transfer mechanisms and cooperative competency may develop knowledge transfer performance. The results of Sobel test and bootstrap analysis support the mediating role of cooperative competency, as well.
- انتشار مقاله: 03-03-1394
- نویسندگان: حسن رنگریز,سرور شیدانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عملکرد,خلاقیت,درگیری شغلی,صدای کارمند
- چکیده: در چند سال اخیر، محققان و مدیران به صدای کارمند به دلیل نقشی که در کسب مزیت رقابتی ایفا میکند، توجه فراوان کردهاند. این پژوهش با هدف طراحی شاخصی بومی برای صدای کارمند و بررسی تأثیر صدای کارمند بر خلاقیت و عملکرد فردی کارکنان از طریق نقش میانجی درگیری شغلی انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است. کارکنان شرکت کاله جامعة آماری این تحقیق را تشکیل دادهاند. نمونهگیری به روش سرشماری انجام گرفت و 234 پرسشنامه برای جمعآوری دادهها توزیع شد. برای تحلیل دادهها تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و مدل ساختاری بهکار گرفته شد. طبق نتایج این پژوهش، صدای کارمند بر درگیری شغلی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین، نتایج، نشان داد درگیری شغلی هم بهطور مستقیم و هم غیرمستقیم، از طریق خلاقیت بر عملکرد کارکنان تأثیر مثبت و معنادار دارد.
- چکیده انگلیسی: Employee voice, due to its role in improving the employees' and organizations' performance, has attracted the attention of researchers and managers in recent years. This study aims at developing an employee voice scale customized to Iran's context and also evaluating the influence of employee voice on employees' performance and creativity through the mediating role of job engagement. This study is considered as applied considering its aim and as descriptive- correlative study considering the way data is gathered. Knowledge employees of Kaleh Company were selected as the population of this research. Census sampling was used and 234 questionnaires were distributed among the respondents for gathering data. Explorative factor analysis, confirmatory factor analysis and structural modeling tests were used for data analysis. The results of testing the hypotheses indicate that employee voice has significantly positive effect on job engagement. Results also prove that job engagement has positively significant effect on employees' performance both directly and indirectly through the mediating role of creativity.
- انتشار مقاله: 04-08-1393
- نویسندگان: حسن رنگریز,سعید رضایی
- مشاهده