در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کارآفرینی,فرصت,موبایل,فرصتهای کارآفرینانه,تجارت همراه,پرداخت همراه
- چکیده: با پیدایش جامعه مدرن و افزایش گستره آن در مرزهای جهانی و به تبع آن در جامعه ایرانی، مصرف بهعنوان دال مرکزی آن در کانون توجه فعالین صنعت قرار گرفته است. در این میان فرآیند پرداخت به عنوان قلب تجارت جهانی باعث شده است تا امروزه فنآوریها و کسبوکارهای فراوانی پیرامون این مفهوم شکل گرفته و تلاشها جهت تسهیل این فرآیند برای مصرفکنندگان روز به روز بیشتر شود. مصرفکنندگان ایرانی نیز پس از تجربه پذیرش فنآوریهای مرتبط با پرداخت الکترونیک، اشتیاق فراوانی جهت بهرهبرداری از فنآوریهای پرداخت همراه از خود نشان دادهاند. افزایش رو به رشد ضرایبی همچون نفوذ موبایل و موبایل هوشمند و همچنین، اینترنت همراه باعث شده است تا اقبال مصرفکننده ایرانی به استفاده از این فنآوریها بیش از پیش شود؛ بنابراین در این پژوهش، با استفاده از رویکرد کیفی و دانش ضمنی خبرگان ایرانی صنعت پرداخت همراه و همچنین مداقه بر وضعیت جهانی این صنعت، فرصتهای کارآفرینانه این خدمات شناسایی شده و در انتها در چارچوبی کاربردی جهت بهرهبرداری فعالین این صنعت دستهبندی شده است.
- چکیده انگلیسی: With the advent of modern society and its increasing scope in global borders and consequently in Iranian society, consumption has attracted the attention of industrial activists as the central focus. In this regard, payment process as the heart of global trade has underlain the development and establishment of numerous technologies and businesses around this concept and caused a lot of efforts to be made for simplifying this process for consumers. After the experience of adopting the technologies associated with electronic payment, Iranian consumers have shown a lot of enthusiasm for the operation of mobile payment technologies. The increasing growth of penetration rate of mobile phones, smart cell phones, and mobile Internet has increased Iranian consumers’ interest in the use of these technologies. Hence, in the present study, using a qualitative approach and tacit knowledge of Iranian experts in mobile payment industry and also reviewing the global status of this industry, entrepreneurial opportunities of these services were identified and then classified in an applied framework for the use of activists in this industry.
- انتشار مقاله: 25-06-1394
- نویسندگان: صابر خسروی,جهانگیر یداللهی فارسی,محمدرضا زالی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کارآفرینی,فرصت,موبایل,فرصتهای کارآفرینانه,تجارت همراه,پرداخت همراه
- چکیده: با پیدایش جامعه مدرن و افزایش گستره آن در مرزهای جهانی و به تبع آن در جامعه ایرانی، مصرف بهعنوان دال مرکزی آن در کانون توجه فعالین صنعت قرار گرفته است. در این میان فرآیند پرداخت به عنوان قلب تجارت جهانی باعث شده است تا امروزه فنآوریها و کسبوکارهای فراوانی پیرامون این مفهوم شکل گرفته و تلاشها جهت تسهیل این فرآیند برای مصرفکنندگان روز به روز بیشتر شود. مصرفکنندگان ایرانی نیز پس از تجربه پذیرش فنآوریهای مرتبط با پرداخت الکترونیک، اشتیاق فراوانی جهت بهرهبرداری از فنآوریهای پرداخت همراه از خود نشان دادهاند. افزایش رو به رشد ضرایبی همچون نفوذ موبایل و موبایل هوشمند و همچنین، اینترنت همراه باعث شده است تا اقبال مصرفکننده ایرانی به استفاده از این فنآوریها بیش از پیش شود؛ بنابراین در این پژوهش، با استفاده از رویکرد کیفی و دانش ضمنی خبرگان ایرانی صنعت پرداخت همراه و همچنین مداقه بر وضعیت جهانی این صنعت، فرصتهای کارآفرینانه این خدمات شناسایی شده و در انتها در چارچوبی کاربردی جهت بهرهبرداری فعالین این صنعت دستهبندی شده است.
- چکیده انگلیسی: With the advent of modern society and its increasing scope in global borders and consequently in Iranian society, consumption has attracted the attention of industrial activists as the central focus. In this regard, payment process as the heart of global trade has underlain the development and establishment of numerous technologies and businesses around this concept and caused a lot of efforts to be made for simplifying this process for consumers. After the experience of adopting the technologies associated with electronic payment, Iranian consumers have shown a lot of enthusiasm for the operation of mobile payment technologies. The increasing growth of penetration rate of mobile phones, smart cell phones, and mobile Internet has increased Iranian consumers’ interest in the use of these technologies. Hence, in the present study, using a qualitative approach and tacit knowledge of Iranian experts in mobile payment industry and also reviewing the global status of this industry, entrepreneurial opportunities of these services were identified and then classified in an applied framework for the use of activists in this industry.
- انتشار مقاله: 25-06-1394
- نویسندگان: صابر خسروی,جهانگیر یداللهی فارسی,محمدرضا زالی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشگاه شهید بهشتی,شایستگی های کارآفرینانه,اعضای هیئت علمی دانشگاه
- چکیده: هدف از انجام این پژوهش شناسایی شایستگی های کارآفرینانه ی اعضای هیئت علمی دانشگاه-های دولتی ایران است. در راستای دستیابی به این هدف با استفاده از روش تحقیق کیفی و از طریق مصاحبه ی نیمه ساختاریافته با 17 نفر از اعضای هیئت علمی کارآفرین در دانشگاه شهید بهشتی که از طریق شیوة نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، شایستگی های کارآفرینانه ی آنها شناسایی شد. پس از تحلیل داده ها به روش تحلیل مضمون، در مجموع 69 خرده شایستگی کارآفرینانه به دست آمد که با کمک روش گروه کانونی در نه شایستگی کارآفرینانه اصلی جای گرفتند. این شایستگی ها شامل شایستگی فرصت، شایستگی تعهد، شایستگی ارتباطات، شایستگی مدیریت، شایستگی مصالحه و پیشبرد دو نقش هیئت علمی و کارآفرین، شایستگی رشد و توسعه، شایستگی کسب و کار، شایستگی راهبردی، و شایستگی فنی تخصصی بودند. نتایج این مطالعه می تواند علاوه بر افزایش دانش در حوزه کارآفرینی دانشگاهی، در تدوین سیاست های آموزشی و حمایتی در این زمینه به سیاست گذاران کمک کند.
واژههای کلیدی: شایستگیهای کارآفرینانه، اعضای هیئت علمی دانشگاه.- چکیده انگلیسی: Identification of entrepreneurial competencies of the faculty members of Iran's state universities (case study: Shahid Beheshti University)
Abstract
This study purports to identify the entrepreneurial competencies of the faculty members of the Iran's state universities. For this purpose, 17 faculty members of the Shahid Beheshti University, sampled using a purposeful sampling procedure, were interviewed in a semi-structured interview and their enrepreneurial competencies were identified. After thematic analysis of the data a sum of 69 sub-competencies were identified and categorized into 9 major categories using focus group procedure. These entrepreneurial competencies included opportunity competency, commitment competency, communication competency, management competency, reconciliation competency and acting as both a faculty member and an entrepreneur, growth and development competency, business competency, sterategic competency, and technical-expertise competency. Adding to our knowledge on the academic entrepreneurship, the results of this study can also be of help to policy-makers in the development of educational policies and supportive policies with regard to academic entrepreneurship.
Keywords: entrepreneurial competencies, faculty member.- انتشار مقاله: 30-06-1395
- نویسندگان: شهیده حسینی,محمود ابوالقاسمی,جهانگیر یداللهی فارسی,مرتضی رضاییزاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سیاست علم و فناوری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کارآفرینی دانشگاهی,عوامل ساختاری,دانشگاه جامع علمی ، کاربردی
- چکیده: کارآفرینی دانشگاهی از حوزههای نوین تحقیقات کارآفرینی است و به مفهوم طی کردن فرآیند کارآفرینی توسط عناصر دانشگاهی است که نتایج تحقیقاتشان را درقالب شرکتهای انشعابی تجاریسازی میکنند. در این تحقیق عوامل ساختاری موثر بر توسعه کارآفرینی دانشگاهی شناسایی، وزن هر یک از عوامل تعیین و دانشگاه جامع علمی-کاربردی به عنوان مورد مطالعه بررسی شده است. عوامل ساختاری همه عناصر، عوامل و شرایط فیزیکی غیرانسانی سازمان هستند که با نظم و قاعده خاصی چارچوب و قالب سازمان را میسازند. پرسش اصلی تحقیق این است که عوامل ساختاری موثر بر توسعه کارآفرینی دانشگاهی چیست؟ جامعه آماری پژوهش مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه علمی-کاربردی و خبرگان دانشگاهی در زمینه آموزش و ترویج کارآفرینی یا تجاریسازی نتایج تحقیقات دانشگاهی و ارتباط با صنعت بودند. روش تحقیق آمیخته بوده و ابتدا دادههای کیفی با استفاده از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شده و عوامل ساختاری تعیین گردیدند. سپس در بخش کمی از طریق پرسشنامه ماحصل کار کیفی دادهها گردآوری و توسط آزمونهای کای اسکوئر و آزمون فریدمن تجزیه و تحلیل شدند و در پایان برای تائید مدل بدست آمده نیز از آزمون الگوی معادلات ساختاری استفاده شد. بر اساس نتایج تحقیق 25 عامل ساختاری در قالب 9 بعد شناسایی شدندکه ابعاد عوامل ساختاری از وزن و اهمیت یکسان برخوردار نیستند، بلکه به ترتیب ساختار سازمانی، امکانات فیزیکی، نظام پژوهشی، نظام مالی، نظام منابع انسانی، استراتژی سازمانی، نظام منابع اطلاعاتی، فرآیندها و روشهای کاری و سیستم کنترل و نظارت دارای اولویت میباشند.
- چکیده انگلیسی: This research is a case study of identifying and ranking of effective structural factors on developing Academic Entrepreneurship at the University of Applied Science and Technology, Iran. Structural factors are organizational components which are joined with special discipline and shape organization physique. This paper main question is: what are affective structural factors in Developing Academic Entrepreneurship? The respondents sampled from the staff of University of Applied Science and Technology, experts that are involved in entrepreneurship promotion, in education, in technology transfer activities or are in charge of university-industry relations. Both qualitative and quantitative methods were used. Semi structure interview was chosen for gathering data in qualitative section and a questionnaire based on result of that used for gathering quantitative data. We used both Chi-Square and Freidman tests. Nine structural dimensions were examined and some factors were considered. The final framework is supported by structural equation model. Twenty five structural factors in 9 dimensions recognized that not all variables have same weight. Results show organizational factors are most important and assessment system factors have least importance.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: جهانگیر یداللهی فارسی,محمدرضا زالی,سید مرتضی باقری فرد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: حرکت
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدل سازی,آمیختة بازاریابی,صنعت ورزش کشور,تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیری .
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: Sport marketing mix management is planning & deciding strategic mix of factors that are making clear sport marketing mix. It is very important because of its role in fixing sport trade; and due to its sensitive role in marketing management, managers have spent a lot of time to analyze it. This article proposes modelling the marketing mix in sport industry by path analysis . For this purpose, a questionnaire consisting of 45 components & 92 reliability was prepared (P<0.01). For collecting the data, 108 subjects as the sample of sport marketing clubs at super league matches of 9 sport fields were asked to complete the questionnaire. 98 questionnaires were completed. Lysrel software Ver.8.52 for modelling SPSS software Ver.14 and ?-Kronbakh were used. After collecting the data, concealment factors among 45 components, found in background study, were identified. Results showed that there were 8 factors as the most important factors at the sport marketing mix in industry of IRI. Then the model of the sport marketing mix was made. Due to this model, sponsorship, promotion management, pricing management and powers of market are the independent variables & public relation, process management, place management & brand management are the dependent ones.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: ژاله معماری,محمد خبیری,مهرزاد حمیدی,انوشیروان کاظم نژاد,جهانگیر یداللهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: حرکت
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدل سازی,آمیختة بازاریابی,صنعت ورزش کشور,تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیری .
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: Sport marketing mix management is planning & deciding strategic mix of factors that are making clear sport marketing mix. It is very important because of its role in fixing sport trade; and due to its sensitive role in marketing management, managers have spent a lot of time to analyze it. This article proposes modelling the marketing mix in sport industry by path analysis . For this purpose, a questionnaire consisting of 45 components & 92 reliability was prepared (P<0.01). For collecting the data, 108 subjects as the sample of sport marketing clubs at super league matches of 9 sport fields were asked to complete the questionnaire. 98 questionnaires were completed. Lysrel software Ver.8.52 for modelling SPSS software Ver.14 and ?-Kronbakh were used. After collecting the data, concealment factors among 45 components, found in background study, were identified. Results showed that there were 8 factors as the most important factors at the sport marketing mix in industry of IRI. Then the model of the sport marketing mix was made. Due to this model, sponsorship, promotion management, pricing management and powers of market are the independent variables & public relation, process management, place management & brand management are the dependent ones.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: ژاله معماری,محمد خبیری,مهرزاد حمیدی,انوشیروان کاظم نژاد,جهانگیر یداللهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: حرکت
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدل سازی,آمیختة بازاریابی,صنعت ورزش کشور,تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیری .
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: Sport marketing mix management is planning & deciding strategic mix of factors that are making clear sport marketing mix. It is very important because of its role in fixing sport trade; and due to its sensitive role in marketing management, managers have spent a lot of time to analyze it. This article proposes modelling the marketing mix in sport industry by path analysis . For this purpose, a questionnaire consisting of 45 components & 92 reliability was prepared (P<0.01). For collecting the data, 108 subjects as the sample of sport marketing clubs at super league matches of 9 sport fields were asked to complete the questionnaire. 98 questionnaires were completed. Lysrel software Ver.8.52 for modelling SPSS software Ver.14 and ?-Kronbakh were used. After collecting the data, concealment factors among 45 components, found in background study, were identified. Results showed that there were 8 factors as the most important factors at the sport marketing mix in industry of IRI. Then the model of the sport marketing mix was made. Due to this model, sponsorship, promotion management, pricing management and powers of market are the independent variables & public relation, process management, place management & brand management are the dependent ones.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: ژاله معماری,محمد خبیری,مهرزاد حمیدی,انوشیروان کاظم نژاد,جهانگیر یداللهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات بازاریابی نوین
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: صنایع خلاق,آمیخته بازاریابی,بازاریابی کارآفرینانه,کسبوکارهای هنری
- چکیده: چکیده
در مطالعات پیشین موضوع این تحقیق، به مستندسازی و بازخوانی دانش ضمنی و ساماندهی شیوههای بازاریابی کسبوکارهای فرهنگی- هنری کمتر پرداخته شده است. هدف مطالعه حاضر، آن است تا با نگرشی نو و ایجاد همگرایی مؤثر در دو حوزه بازاریابی کارآفرینانه و کسبوکارهای خلاق هنری، چگونگی و چیستی این دو حوزه را تبیین کند و با ارائه و پیشنهاد یک چارچوب منطقی و مفهومی، شیوه ساماندهی فعالیتهای بازاریابی کسبوکارهای خلاق هنری را تشریح کند. این پژوهش، از نظر مشارکت نظری و توسعۀ مرزهای دانش آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و همچنین مشارکت عملی و الگوشناسی فعالیتهای بازاریابی کسبوکارهای فرهنگی- هنری، با استفاده از راهبرد مطالعه موردیاکتشافیِ مرکب، دارای نوآوری است، بدینگونه که نتایج پژوهش حاضر، با بهچالشکشیدن پژوهشهای پیشین، به یک مدل نوآورانه و منحصربهفرد از آمیخته بازاریابی در کسبوکارهای خلاق هنری رسیده است. برای دستیابی به اهداف مورد نظر، روش پژوهش از نوع کیفی اکتشافی با بهرهگیری از الگوی مطالعه موردی مرکب است و برای جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با ۳۰ نفر از فعالان، متخصصان و صاحبنظران حوزه فرهنگ و هنر استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که عناصر تشکیلدهنده آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در این کسبوکارها، شامل پنج مقوله اصلی و سیودو جزء است. پنج مقوله اصلی در جایگاه مدل 5Cs آمیخته بازاریابی کارآفرینانه کسبوکارهای خلاق هنری شامل: «شبکه تماس و قابلیتهای ارتباطی»؛ «محتوا»؛ «خلاقیت»؛ «ارزش فرهنگی» و «خالق اثر هنری» شناخته شدهاند.- چکیده انگلیسی: Abstract
In numerous developing countries, culture and art is not credited priority, despite their wealth and potential. In many this countries thus the cultural sector suffers severely. In Europe the cultural entrepreneur is often seen as a solution to all challenges. The question, however, is how this concept is perceived in other cultures? This paper is a multi-case study explores the marketing perception of Iranian creative on the most crucial challenges artists. In-depth interviews were locally conducted with artists and directors from various art fields to unravel their marketing perception on the current art sector and their relation the entrepreneurship. Data collection and analysis included participant observation, multiple interviews, and interpretation of textual and voice data. This paper identiïes and examine a divergence of philosophies and practice between corporate/traditional marketing (CTM) and creative entrepreneurial marketing (CEM). The paper examines the case of an art entrepreneur who hasn’t a deep understanding of CTM practices. The purpose of this paper is to learn which set of marketing practices creative art entrepreneurs are likely to privilege. The concept of the cultural entrepreneur is perceived as a collective person who contributes to the good of the art sector. Findings show that art entrepreneur’s privilege elements of creative entrepreneurial marketing rather than relying on the traditional four Ps (product, price, place, and promotion), their marketing strategy and practice is reminiscent of the entrepreneurial five Cs (contact network and communicating competency, content, creativity, cultural values, and creator of art work). The paper validates a framework for analysis of marketing practices specific to art & cultural entrepreneurs.- انتشار مقاله: 05-12-1394
- نویسندگان: محمدحسن مبارکی,مهران رضوانی,جهانگیر یداللهی فارسی,محمدتقی طغرایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشهای روستائی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: گردشگری,توسعه روستایی,تاپسیس خاکستری,تئوری خاکستری,نواحی روستایی شهرستان ورزقان
- چکیده: منابع طبیعی و جاذبههای گردشگری ایران گنجینهای است که برای استفاده بهینه از آن باید توجه گردشگران داخلی و خارجی به جاذبههای روستایی گسترش یابد و روشهای مدیریت مؤثر و کارآمد مناسب اتخاذ شود. بهرهبرداری بهینه از فرصتهای موجود در زمینه گردشگری، مانند هر فعالیت دیگری مستلزم انجام مطالعات اصولی و طرح برنامههای مبتنی بر تحقیقات و مدیریت علمی است. از اساسیترین فعالیتهای علمی در حوزه گردشگری، ارزیابی منابع قابل توسعه در این زمینه است. نواحی روستایی دارای منابع و جاذبههای فراوانی است که قابلیت سرمایهگذاری دارد. بنابراین برای فراهم کردن بستر مناسب سرمایهگذاری، شناسایی این نواحی در گام نخست ضروری است و بهترین مکانیسم برای این شناسایی به کارگیری روشهای مختلف و دقیق علمی است. شهرستان ورزقان دارای جاذبههای فراوان گردشگری است که تا به حال توجه چندانی به آن نشده است، لذا با ارزیابی دقیق جاذبههای گردشگری و معرفی آن به سرمایهگذاران بخش گردشگری میتوان شاهد شکوفایی مناطق روستایی شهرستان از نظر گردشگری بود. جامعه آماری مقاله تمام جاذبههای مطرح شهرستان است که سالانه گردشگران به آنجا مراجعه میکنند. شاخصهای مورد بررسی با رویکرد فضایی مکانی برای ارزیابی با توجه به اسناد و منابع موجود مدنظر قرار گرفت و با استفاده از تئوری خاکستری- که یکی از روشهای تصمیمگیری تحت شرایط عدم قطعیت است- با تلفیق این روش با تاپسیس به ارزیابی جاذبههای گردشگری، نواحی روستایی مستعد سرمایهگذاری در بخش گردشگری شهرستان ورزقان را مشخص کرده است. براساس نتیجه به دست آمده جاذبة جنگلهای ارسباران به عنوان بهترین گزینه بین سایر جاذبهها برای سرمایهگذاری انتخاب شده است.
- چکیده انگلیسی: Introduction The touristic Resources and the attractions based on tourism, constitute the main topics in this field. Studies of these two topics, form the foundations of tourism. Resources and tourist attractions of the constituent elements of tourism are considered. Varzaquan County has a great potential for tourism development. There are pristine natural areas, climatic conditions, naturally beautiful landscapes such as forests Arasbaran, Chychaklu, all hands in have to make this city a special place for attracting the tourists. In this research, rankings of the city are based on ability and suitability for tourism development. In analysis and application of spatial data there are usually same uncertainities. Different reasons form these uncertainties in the data model and the presented model in this paper and is based on the spatial data, reduces the mentioned problem. The present approach is based on gray theory has recently been presented in scientific circles. A major focus of this paper is to enhance the effectiveness of the Original TOPSIS Method to evaluate the system of indicator-based model. Therefore, the authers have introduced the weight of each index to the Original TOPSIS Method for improvement. Initially, the Gray Correlation Analysis Method is utilized to calculate the weight of each index. In the recent years, the Gray Correlation Analysis Method has been widely used in the fields of geology, ecology, economic and so on. It is an effective method to examine the relationship between statisticd data by judging the interrelationship between the two indices based on the extent of their links. Secondly, the calculated weights are added to the Original TOPSIS Method. Evidently, the indicator-based model (based on selected indices) is applied in all kinds of field in terms of decision-making. Thus the evaluation system of indicator-based model plays an essential role. In recent years, the Original TOPSIS Method has been widely applied in evaluating the performance of indicator-based model, which has no restriction of sample size and data distribution pattern. Unfortunately, it’s undeniable that the selected indices have always some certain relationships with the effectiveness of the structuredmodels. Additionally, the changes of each index may lead to the internal change of the interactions between indices. All defects mentioned above may contribute to the deviation, which causes negative affects on decision-making.Thus the evaluation system of indicator-based model plays an essential role. In recent years, the Original TOPSIS Method has been widely applied in evaluating the performance of indicator-based model, which has no restriction of sample size and data distribution pattern. Unfortunately, it’s undeniable that the selected indices have always some certain relationships with the effectiveness of the structuredmodels. Additionally, the changes of each index may lead to the internal change of the interactions between indices. All defects mentioned above may contribute to the deviation, which causes negative affects on decision-making. Methodology The gray theory has been described in paper. It also surveys the evaluations of tourist attractions, rural areas prone to invest in Varzaquan County eith its touristic attractions. Unfortunately, no or little atlention has paid to these attractions. Combining the mentioned method with evaluated Topsis tourist attractions, rural areas tend to invest in the tourism sector in Varzaquan County. Results The Original TOPSIS Method is failed to take the weights of indices into account. Consequently, the evaluation results calculated by the Original TOPSIS Method are essentially accord with the physical circumstances. In an attempt to reflect the actual impact of each index, some researchers have utilized the Subjective Evaluation Method. However, this method is proved to be largely influenced by various subjective situations. In this Paper, the authors have proposed a new method named Modified TOPSIS Method utilizing Gray theory to improve the evaluation system of indicator-based model. Conclusion Compared with the Original TOPSIS Method, the Modified TOPSIS Method is more objective. It is able to avoid the mistakes caused by the indices which are essentially measured by the same factors, without which they would wrongly magnify the impacts growing in the same direction on the evaluation system. Natural resources and ecotourism attractions of Iran treasures of this country. For optimal use, every one should try attract domestic and foreign tourists to the of rural regions under an effective manageme. Optimum utilization of existing opportunities in the field of tourism, like any other activity, requires fundamental studies as wellas designing programs based on scientific researches. Different areas of investment locations, have particular characteristics. There fore, each location could have high potentials for investment. One of the most important scientific activities in the field of tourism is resources assessment. Rural areas have a lot of touristic attractions with the ability for investment. The best result obtained among other attractions for investment attraction, has been Arasbaran fores.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: حسنعلی فرجی سبکبار,سیدحسن مطیعی لنگرودی,جهانگیر یداللهی فارسی,حسین کریم زاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدل سازی,آمیختة بازاریابی چهارعاملی,صنعت خدمات ورزش کشور.
- چکیده: هدف از این تحقیق، مدل سازی آمیختة چهارعاملی بازاریابی صنعت خدمات ورزش کشور بود. روش تحقیق از نوع کیفی و کمّی بود و از طریق تهیة پرسشنامة 45 سؤال پاسخ بسته که روایی محتوایی آن توسط استادان دانشگاه تأیید و ضریب پایایی آن 92/0 (01/0 P<) تعیین شده بود. این پرسشنامه در اختیار 108 مسئول بازاریابی باشگاههای فعال در 9 رشتة ورزشی حاضر در لیگ برتر کشور قرار گرفت و پس از ابطال 9 مورد، 98 پرسشنامه بازگشت داده شد.در این تحقیق، مدل آمیختة چهارعاملی بازاریابی صنعت خدمات ورزش کشور بهدست آمد. براساس این مدل، عامل مدیریت قیمتگذاری، به عنوان متغیر مستقل و ابزار کنترل و سه عامل دیگر آمیخته، شامل مدیریت ترویج، بهعنوان متغیر واسط و مدیریت مکان و مدیریت محصول تحت عنوان متغیر پاسخ مدل آشکار شدند. نتایج تحقیق نشان داد مدل چهار عاملی برازش کافی با دادههای بازار ایران دارد. مدیریت قیمتگذاری، محور اصلی و تنها عامل قابل دستکاری برای مدیران عامل در این مدل است. مدیریت مکان، در بهرهبرداری از انرژی هزینهشده در این بازار با مدیریت محصول شریک شده و از این نظر نتایج قابل توجهی را مطرح کرده و موانعی را نیز ایجاد کرده است. همچنین براساس این مدل، مدیران از عامل مدیریت ترویج به عنوان ابزاری برای کنترل مدیریت مکان و محصول بهره میبرند.
- چکیده انگلیسی: The aim of the present study was to model and study the effectiveness of the 4-factor marketing mix model in sport service industry. For this purpose, a questionnaire consisting of 45 closed questions was used (P<0.01). 108 marketing authorities of sport clubs active in 9 sport fields of super league matches completed the questionnaire and 98 questionnaires were completed and returned. The 4- factor marketing mix model was made. Results showed that pricing management was the independent variable and promotion management, facility management and product management were the dependent variables. The 4-factor model in Iran sport service industry was sufficiently suited to Iranian sport market. Also, pricing management was the main key to be manipulated by managers. Product management and facility management were the reply variables. Facility management shared some expenditure with product management and therefore it created some noticeable results and problems. Also, managers used promotion management to control product and facility managements in this model.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: ژاله معماری,محمد خبیری,مهرزاد حمیدی,انوشیروان کاظمنژاد,جهانگیر یداللهی
- مشاهده