در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله مدلسازی پیشرفته ریاضی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اهداف آموزشی,مدل دانش یادگیرنده
- چکیده: هدف تحقیق حاضر تعیین مدل ساختاری دانش یادگیرنده بر اساس طراحی اهداف آموزشی معادلات دیفرانسیل خطی غیرهمگن مرتبه دوم است. ابتدا اهداف آموزشی مبحث مذکور طراحی و صحت آنها توسط سه نفر از اعضای هیأت علمی که تجربه تدریس در این درس را بیش از ده سال داشتند، مورد تأیید قرار گرفت. طی مطالعه مقدماتی آزمونی شامل 25 سؤال تهیه و بر روی 31 نفر از دانشجویان علوم پایه و مهندسی که به طور تصادفی انتخاب شدند، اجرا شد. پس از تجزیه و تحلیل دادههای حاصل با توجه به مقدار آلفای کرونباخ (834/0) مشخص شد که سؤالات طرح شده با اهداف آموزشی بیان شده در جدول مشخصات انطباق دارند. سؤالات نامناسب با استفاده از ضرایب دشواری، تمیز و عدم هماهنگی درونی بین آنان حذف و آزمونی 15 سؤالی بر روی 122 نفر از دانشجویان علومپایه و مهندسی که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند، اجرا شد. با استفاده از نتایج بهدست آمده، مدل تجربی دانش یادگیرنده تدوین، و مشخص شد که رابطه معناداری بین مؤلفههای ‘دانش تعاریف’ و ‘دانش روش ضرایب نامعین’ ؛ ‘دانش روش تغییر پارامتر’ و ‘دانش روشهای خاص’ ؛ و ‘دانش روشهای خاص’ و ‘دانش تعاریف’ وجود دارد.
- چکیده انگلیسی: The aim of this research was to find the structural model of learner knowledge based on designing instructional objectives of Second Order Non-Homogeneous Linear Differential Equations. To do this, the
instructional objectives of purposed subject were designed and their integrity was confirmed by three members of academic staff who teach this course for more than 10 years. In a pilot study, a test consists of 25 questions was given to thirty-one science and engineering students who were chosen randomly. Analyzing data with attention to Cronbach’s Alpha (0.834) confirmed that designed questions verified with mentioned instructional objectives of goal-content’s table. By using difficulty index, discrimination index and loop method unfit questions removed and 15 questions remained. engineering students who were chosen by cluster sampling. The empirical model of learner’s knowledge was compiled and results showed that there are meaningful relationships between ‘knowledge of definitions’ and ‘knowledge of method of undetermined coefficients’; ‘knowledge of method of variation of parameters’ and ‘knowledge of special methods’; and ‘knowledge of special methods’ and ‘knowledge of definitions’.- انتشار مقاله: 20-03-1392
- نویسندگان: الهه امینی فر,بهرام صالح صدق پور,زهرا صباغ زاده فیروز آبادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فناوری آموزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تکنولوژی,یادگیری ریاضی,نرمافزارهای آموزشی
- چکیده: به منظور بررسی تاثیر تکنولوژی در یادگیری ریاضی از دو کلاس دانش آموزان دختر دوره پیش- دانشگاهی ریاضی و فیزیک شهر ترکمنچای، یک کلاس به عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به عنوان کنترل انتخاب شدند. مبحث گراف کتاب ریاضیات گسسته به گروه آزمایش با استفاده از نرم افزار آموزشی نیوگراف که نوعی نرم افزار تعاملی پویا است، و به گروه کنترل بدون استفاده از این نرم افزار تدریس شد. در آغاز دوره آموزشی پیش آزمون و در پایان دوره پس آزمونی از هر دو گروه گرفته شد. نتایج استفاده از تحلیل کوواریانس یکطرفه نشان داد که در سطح معناداری 05/0 p<نمرات گروه آزمایش بهتر از گروه کنترل است. این پژوهش همچنین در صدد پاسخگویی به سؤالات زیر می باشد: در تدریس ریاضیات آیا کل آموزش باید با استفاده از تکنولوژی باشد، یا تکنولوژی با سایر روش های آموزشی تلفیق شود؟، چه راهکارهایی می توان درصورت عدم تکنولوژی برای تدریس بکار برد؟
- چکیده انگلیسی: To investigate the impact of technology on the mathematics learning, female students of two mathematics classes who studying at pre-university level in Torkamanchay, were selected as experimental and control group. Graph subject was taught to the experimental group by NEWGRAPH software (a kind of dynamic interactive software), and to the control group without it. At first a pre-test and after the teaching period, a post-test was given to both groups. Statistical analysis revealed the experimental group’s marks is better than the control group’s marks. This research is also about answering to questions, in teaching by technology, whether the total of teaching should be done by using technology, or must integrate with other teaching methods?, which patterns for teaching without technology could be deducted from this research?
- انتشار مقاله: 17-06-1389
- نویسندگان: الهه امینی فر,بهرام صالح صدق پور,فاطمه ولی نژاد ترکمانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فناوری آموزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ون هیلی,دانش معلم ریاضی,دانش هندسی,دانشجویان دبیری ریاضی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دانش معلمان و دانشجویان ریاضی برای تدریس هندسه دبیرستان با استفاده از نظریه ون هیلی و با شرکت 12 نفر از معلمان شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آموزش ریاضی و 38 نفر از دانشجویان سال آخرکارشناسی دبیری ریاضی انجام گرفت. روش تحقیقی پژوهش، علّی- مقایسهای میباشد. محققین جهت ارزیابی دانش شرکت کنندگان در درس هندسه، آزمون هندسی ونهیلی را بهکار گرفتند و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون t استیودنت تک نمونه ای با 01/ α = استفاده کردند. نتایج تحقیق نشان داد که شرکت کنندگان پژوهش از سطح سوم ون هیلی (استنتاج غیر رسمی) عبور کردهاند، ولی به سطح چهارم (استنتاج رسمی) نرسیدهاند. به روشنی واضح است که این نتایج، سطح چهارم ون هیلی، یعنی سطح مورد انتظار معلمان و دانشجویان دبیری ریاضی را نشان نمیدهد. بنابراین درسهای جاری هندسه در برنامه دوره کارشناسی دبیری ریاضی، صلاحیت دانشی کافی را برای تدریس هندسه دبیرستان به دانشجویان دبیری ریاضی ارائه نمیدهند.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study is to assess the mathematics teachers’ knowledge of geometry based on Van Hiele Model of Geometric Thought. 38 pre-service and 12 in-service mathematics teachers participated in this study. In this research, a test was devised according to Van Hiele Model. T-test with was deployed in order to analyze data. The research method is causal-comparative method. Finding show that the participants have passed through third level of thinking but have not achieved fourth level of thinking. While researches indicate that teachers should at least acquire the fourth level of thinking. Hence the geometric course in the current program for preparing mathematics teachers, have not offered sufficient professional knowledge for pre-service and in-service mathematics teachers.
- انتشار مقاله: 26-11-1388
- نویسندگان: ابراهیم ریحانی,سید محمدرضا امام جمعه,بهرام صالح صدق پور,اصغر مرادی ویس
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فناوری آموزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تعامل در آموزش مجازی,نگرش به آموزش الکترونیک,آگاهی استادان درباره آموزش الکترونیک,توسعه مهارت در آموزش الکترونیک
- چکیده: هدف از انجام این پژوهش بررسی نگرش اعضای هیئت علمی دانشگاهها نسبت به آموزش مجازی (الکترونیکی) که به روش سنتی، روش مجازی و هر دو روش صورت میگیرد، میباشد. روش تحقیق این مطالعه از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری تحقیق نیز شامل استادان شاغل به کار در دانشکده های فنی و علوم پایه دانشگاههای شهر تهران میباشد. روش نمونه گیری، به صورت تصادفی طبقهای نسبتی است. ابزار به کار رفته در این پژوهش شامل پرسشنامه نگرش اعضای هیئت علمی نسبت به آموزش الکترونیک میباشد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل و اریانس چند متغیری استفاده گردیده است. نتایج، حاکی از آن است که: 1- عامل کاهش تعامل بین استاد و دانشجو در اعضای هیئت علمی که به روش سنتی آموزش میدهند از گروهی که به هر دو روش تدریس میکنند، بیشتر است. 2- عامل توسعه مهارت در آموزش مجازی در اعضای هیئت علمی که به روش مجازی و هر دو روش تدریس میکنند، کمتر است. 3- آگاهی به آموزش مجازی در اعضای هیئت علمی که به روش سنتی تدریس میکنند از گروهی که به هر دو روش آموزش میدهند، کمتر است. به طور کلی، به نظر میرسد افرادی که در زمینه آموزش مجازی آگاهی دارند، توسعه مهارت، عامل گرایش آنها به آموزش مجازی است. در حالی که افرادی که در باره آموزش مجازی آگاهی ندارند به دلیل نوع تعامل در این شیوه و همچنین عدم آگاهی نسبت به این آموزش به آن گرایش نشان نمیدهند.
- چکیده انگلیسی: The present research tries to investigate the attitudes of Faculty members who adopt traditional, distance or both educational systems towards e learning. The ex post facto method was used in this study and population of the survey included faculty members of Basic Sciences and Technology Universities of Tehran. The instrument was used a questionnaire containing some questions about Faculty beliefs towards electronical learning. The method of analysis was used MANOVA. In conclusion, it appears that skill development is a fundamental factor for proffessors to adopt e learning. On the other hand, those who didn’t have enough familiarity with e learning issue, were more reluctant to apply it.
- انتشار مقاله: 07-03-1399
- نویسندگان: بهرام صالح صدق پور,شراراه میرزایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی,اهداف پیشرفت,راهبردهای یادگیری,ارزش های تحصیلی
- چکیده: چکیده
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی براساس راهبردهای یادگیری و ارزش های تحصیلی با در نظر گرفتن نقش میانجی اهداف پیشرفت بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش کلیه ی دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز در سال تحصیلی 1395-96 بود. تعداد افراد نمونه جمعاً 401 دانشجو بود که با روش خوشه ای(20 کلاس کارشناسی از 5 دانشکده ی واحد تهران مرکز) انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ی خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن(1988)، مقیاس راهبردهای یادگیری وین اشتاین(1987)، پرسشنامه ارزش های تحصیلی پینتریچ و همکاران (2011) و پرسشنامه اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (1988) بودند. داده های گردآوری شده با روش مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند.نتایج تحلیل داده ها نشان داد که مدل پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی براساس راهبردهای یادگیری و ارزش های تحصیلی با در نظر گرفتن نقش میانجی اهداف پیشرفت براساس داده های تجربی از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین اثر مستقیم و غیرمستقیم راهبردهای یادگیری و ارزش های تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان با 95 درصد اطمینان مورد تأیید قرارگرفت. اهداف پیشرفت به طور مستقیم بر خودکارآمدی تحصیلی اثر می گذارد.- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to predict academic self-efficacy based on learning strategies, taking into account the mediating role of achievement goals. The research method is descriptive and is a type of structural equation modeling. The statistical population of the study was all students studying at Azad University of Tehran Markaz Branch in the academic year of 2016-17. The sample size was 401 students who were selected by clustering method (20 undergraduate classes from 5 faculties of Tehran central unit). The research tool was the self-efficacy questionnaire of Own and Feraman (1988), the scale of the Vienna-Stein learning strategies (1987), and achievement goals scale of Migley et al. (1988). The collected data were analyzed using structural equation modeling. Results of data analysis showed that the predictive model of academic self-efficacy based on learning strategies, considering the mediating role of achievement goals based on the experimental data, has a good fit. The direct and indirect effects of learning strategies on academic self-efficacy of students were confirmed with 95% confidence. The achievement goals directly affect academic self-efficacy.
- انتشار مقاله: 23-03-1397
- نویسندگان: زهرا براتی,ولی اله فرزاد,بهرام صالح صدق پور,پریسا تجلی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برنامه درسی,معلمان,دوره ابتدایی,هوش اجتماعی,زبان آموزی
- چکیده: هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه برنامه درسی زبانآموزی با مؤلفههای هوش اجتماعی دانشآموزان ابتدایی شهر، شهرکرد بود. پژوهش حاضر ازنظر نوع تحقیق، ترکیبی به هم تنیده است. بهمنظور گردآوری دادهها از مقیاس محققساخته استفاده شد، روایی پرسشنامه از طریق نظرات متخصصان و کارشناسان، بررسی و پایایی پرسشنامه با استفاده از نرمافزار PLS و روش پایایی مرکب 85/0 و مقدار روایی همگرا 83/0 برآورد گردید. جامعه آماری در بخش کمی، مشتمل بر 13682 نفر دانشآموز دختر و پسر دوره ابتدایی شهر شهرکرد است. با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان 375 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. بخش کیفی به روش پدیدارشناسی، با حضور 40 مشارکتکننده از میان معلمان به روش نمونهگیری هدفمند و با انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته برای گردآوری دادهها استفاده شد. عمدهترین نتایج پژوهش در بخش کمی نشان داد بین برنامه درسی زبانآموزی و مؤلفههای هوش اجتماعی دانشآموزان ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین نتایج بخش کیفی حاکی از آن بود که ازنظر معلمان بالاترین اولویت اثر مربوط به «برنامه درسی زبانآموزی باعث افزایش مهارتهای خودآگاهی، دوستیابی و تصمیمگیری میشود».
- چکیده انگلیسی: The main purpose of this study was to investigate the relationship between language learning curriculum and elementary components of social intelligence in elementary school students in Shahrekord.The present study is interdisciplinary in terms of research type. A researcher-made scale was used to collect data. The validity of the questionnaire was evaluated through experts 'and experts' opinions, and the reliability of the questionnaire was estimated using PLS software and composite reliability method of 0.85 and convergent validity was 0.83. The statistical population in the quantitative section consists of 13682 elementary school students in Shahrekord. Using a Morgan sampling table, 375 people were selected through cluster random sampling as a statistical sample. The qualitative part of the phenomenology method was used by 40 contributors among teachers through targeted sampling and semi-structured interviews for data collection.
The main results of the research in the quantitative part showed that there is a significant relationship between linguistic curriculum and social intelligence components of students. Also, the results of the qualitative section indicated that, according to teachers, the highest priority of the effect of "linguistic curriculum enhances the skills of dating, decision making and self-awareness."- انتشار مقاله: 02-09-1397
- نویسندگان: علیرضا عصاره,بهرام صالح صدق پور,احمد عربی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: راهبردهای یادگیری,پیشرفت تحصیلی ریاضی,خود نظم دهی,پیشینه تحصیلی,تکرار و مرور
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر به منظـور بررسـی رابطـه بـین پیشـینه تحصـیلی، راهبردهـای یـادگیری و خود نظم دهی با پیشرفت تحصیلی درس ریاضی انجام گرفته است. روش: این تحقیـق بـه روش توصیفیـ همبستگی انجام شـده اسـت. کلیـه دانـش آمـوزان دختـر سـال اول دبیرسـتان هـای شـهر برازجان استان بوشهر که در سال تحصیلی 90-89 به تحصیل اشتغال داشتند، جامعه آماری ایـن پژوهش را تشکیل داده اند. از جامعه مزبور نمونه ای به حجم 104 نفر به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پـژوهش آزمـون ریاضـی سـال اول دبیرسـتان بـود کـه پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ، 952/0 به دست آمده است. یافته ها: روابط پیشـینه تحصیلی، راهبردهای یادگیری، خـود نظم دهـی و پیشـرفت تحصـیلی ریاضـی بـه کمـک روش همبستگی و تحلیل رگرسیون چند متغیری محاسبه گردید. نتایج نشان داد که پیشینه تحصیلی بـا پیشرفت ریاضی، رابطه معنی داری دارد. همچنین نتایج نشان دهنده وجـود رابطـه معنـی دار بـین راهبردهای یادگیری و پیشرفت ریاضی است؛ و در نهایت دو عامـل خـود نظم دهـی و پیشـرفت ریاضی نیز رابطه معنی داری نشان دادند. نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجـه گرفـت کـه بـرای افزایش پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان می توان پیشینه تحصیلی آنان را بررسی کرد و از راهبردهای یادگیری و خود نظم دهی استفاده کرد.
- چکیده انگلیسی: Aim: This study aimed to survey the relationship between cognitive entry behavior, learning strategies and self-regulation and mathematics course academic achievement. Method: This research has been done by correlation methods of research. Statistical society in this study includes all the female students of Borazjan High school Grade One in Bushehr province, those who have studied in 89-90 educational year. The sample has been chosen by getting use of random clustering method. The number of this selected sample is 104. The Tools that have been used in this research are as follows; High school Grade One mathematics test, the reliability coefficient of which was computed by Cronbach Alpha equation and was equal to %952. Cognitive entry behaviors relation, learning strategies, self-regulation and mathematics academic achievement have been computed by multi-varieties regression analysis and correlation way. Results: The results showed that there is a meaningful relationship between cognitive entry behaviors factor and mathematics achievement. Moreover, there is a meaningful relationship between learning methods and mathematics achievement. There is a meaning full relationship between self-regulation and mathematics achievement. Conclusion: As a result there is a relationship between learning strategies and cognitive entry behaviors self-regulation with mathematics achievement.
- انتشار مقاله: 03-09-1395
- نویسندگان: بهرام صالح صدق پور,بهرام صالح صدق پور,بهرام صالح صدق پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: هنجاریابی,کلید واژه: رواسازی,پایاسازی,مقیاس ترس از صمیمیت زنان
- چکیده: چکیده ایجاد تعادل بین جدایی و با هم بودن کلید صمیمیت خانوادگی سالم است. بنابراین، صمیمیت و ترس صمیمیت از مفاهیم مهمی هستند که تاثیر بهسزایی در روابط بین شخصی افراد دارند. هدف کلی این پژوهش بازساخت، رواسازی، پایاسازی و هنجاریابی مقیاس ترس از صمیمیت میباشد. روش پژوهش از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه زنان شهر تهران است که به روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدند. 150 نفر پرسشنامه ترس از صمیمیت را تکمیل نمودند. برای ارزیابی ساختار عاملی پرسشنامه از روش تحلیل عامل اکتشافی استفاده شد. یافته ها نشان میدهد که این مقیاس شامل چهار عامل گرایش به صمیمیت، ترس از صمیمیت، نگران از دیدگاه دیگران و میزان کیفیت رابطه میباشد. پایایی این مقیاس با روش آلفای کرونباخ (71/0) و همبستگی آزمون- بازآمون (77/0) محاسبه شده است. در ادامه با استفاده از محاسبه نمره Zو T، نرمالسازی و امکان تعبیر و تفسیر نمره خام هر فرد با توجه به نیمرخ ترسیم شده در این پژوهش وجود دارد. نتایج پژوهش حاضر اعتبار و پایایی مقیاس ترس از صمیمیت را برای تشخیص ترس از صمیمیت در میان زنان تایید میکند.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 23-09-1393
- نویسندگان: آرزو آهنگر,بهرام صالح صدق پور,هدی اشرفی خوزانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم و تکنولوژی محیطزیست
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: هوشهیجانی,اصول طراحی,فضاهای باز مدرسه,تأثیر فضا بر هوشهیجانی,یادگیری در فضای باز
- چکیده: زمینه و هدف: با توجه به تأثیری که فضاهای باز آموزشی می تواند بر روی مخاطبان وکاربران اینگونه فضاها داشته باشد، هدف پژوهش حاضر ارایه رهنمودهایی برای طراحی فضاهای باز کودکان در دوره دوم دبستان با تأثیرپذیری از هوشهیجانی و فرآیند یادگیری است. روش بررسی: در این پژوهش پس از تدوین جدول هدف-محتوی و پرسشنامه حجم نمونه توسط ۳۲۶ نفر از مربیان و دست اندرکاران بهصورت نمونهگیری خوشهای تصادفی انجام گرفت و نتایج برای تحلیل دادههای جمعآوری شده، در نرم افزار spssنسخه ۲۲ بر اساس تحلیل عامل R استخراج، و تحلیل دادهها بر اساس آمار توصیفی استنباطی است. یافتهها: از میان پاسخ مربیان و دستاندرکاران به پرسشنامه، هشت عامل قابل شناسایی میباشند. به این صورت که برای حدود ۷۲ درصد از پاسخ دهندگان، واقعیتی به صورت مشترک قابل درک بوده است. بحث و نتیجه گیری: ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ آن اﺳﺖ ﻛﻪ تأثیر جلوههای طبیعی بر خودشکوفایی، وجود فضاهایی با عملکردهای فرهنگی، محیطهایی برای بازیهای چندحسی در سنین مختلف، رابطه فضا و مبلمان منعطف، فضاهای نیمهخصوصی (نظارتپذیر)، رابطه فضاهای متنوع با حضور و یادگیری کودکان در حیاط، ارتباط بین فضای باز و بسته، رابطه انعطافپذیری و تنوع فضایی با آسایش روانی و کالبدی میتوانند بر فضاهای باز مدرسه به جهت ارتقاء هوشهیجانی و فرآیند یادگیری ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺎﺷند.
- چکیده انگلیسی: Background and Objective: Considering the effects that educational open spaces have on students and users of such environments, the study aims to provide guidelines for designing children’s open spaces in primary school based on Promotion of learning and Emotional intelligence. Method: This research is an attempt to identify the factors affecting promotion of learning and emotional intelligence from teachers and designers point of view in school yards to draw the correlation between factors in an analytical model. In this research after setting up the contents of the content table and the questionnaire, the sample size based on Klein's views reached 326 users. The data were analyzed by SPSS version 22 using R factor analysis and model was developed by Amos. Findings: Among the responses of teachers and school designers to the questionnaire, eight factors can be identified. In such a way that for about 72 percent of respondents, a reality has been commonly understood. Discussion and Conclusion: The results of the research show that the effects of natural elements on self-fulfillment, spaces with cultural functions, environments for multisensory play for different ages, the relationship between space and flexible furniture, the semi-private spaces (with supervision), the relationship of various spaces with the presence and learning of children in schoolyard, the relationship between open and closed spaces, the relationship between flexibility and spatial diversity with physical and psychological comfort, can affect schools open spaces to enhance emotional intelligence and learning process.
- انتشار مقاله: 29-03-1397
- نویسندگان: حسنی سادات شمس دولت آبادی,نیلوفر ملک,فرهنگ مظفر,بهرام صالح صدق پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شبیهسازی ذهنی فرآیندی,فرآوردهای,توأم فرآیندی و فرآوردهای,عملکرد تحصیلی و هوش
- چکیده: شبیهسازی یکی از ابزارها و روشهای آموزشی است. پژوهش حاضر، با هدف به کارگیری چنین راهبردی در برنامههای آموزشی و ارزیابی تأثیر شبیهسازیهای ذهنی ساده و توأم فرآیندی و فرآوردهای بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تیزهوش و عادی انجام شده است. شیوهی اجرای پژوهش، آزمایشی بوده است. 104 دانشآموز تیزهوش و 104 دانشآموز عادّی پایهی اوّل دبیرستان، به شکل نمونهگیری تصادفی انتخاب و به طور تصادفی در 4 گروه (در مجموع 8 گروه) شبیهسازیهای ذهنی فرآیندی، فرآوردهای، توأم فرآیندی و فرآوردهای و گروه بازبینی دستهبندی شدند. نخست، از تمام آزمودنیهای آنان، آزمون عملکرد تحصیلی گرفته شد. سپس، به مدت 5 جلسهی 10 دقیقهای آموزشهای شبیهسازی ذهنی برای گروههای آزمایشی ارائه شد، گروه بازبینی هیچ آموزشی را دریافت نکرد. و دوباره آزمون پیشرفت تحصیلی برای تمامی آزمودنیها اجرا شد. دادهها با روشهای آماری تحلیل واریانس چند متغیّره، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی، بررسی شد. یافتهها نشان داد که شبیهسازی ذهنی با توجّه به کنترل عامل هوش، به بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اثر بر عاملهای (خودکارآمدی، برنامهریزی و انگیزش) میانجامد، .در دانشآموزان با استعداد، شبیهسازی ذهنی فرآوردهای و در دانشآموزان عادّی، شبیهسازی ذهنی فرآیندی بر عملکرد آنان مؤثر بود.
- چکیده انگلیسی: For comparing the impact of Simple and Combined Process-and-Outcome of mental simulations on the educational performance and achievement of talented and normal students involved in it, experimental method were used. The results would be used in developing curriculum and educational methods. 104 talented students and 104 normal students were chosen in a target sampling from the first-grade female students and were located in a random sampling in three groups of Process, Outcome and Combined mental simulations and a fourth control group .The research question was, whether or not the impacts of Simple and Process-and-Outcome Combined mental simulations were different among the normal and talented students. First, Educational Performance Test and the mid-term exam of chemistry were given to all the subjects. Then for five to ten-minute sessions, mental simulations were taught to the experimental groups with the control group receiving no instructions. At the end of the term, Educational Performance Test and final exam of chemistry were given to the subjects. The data were analyzed by using the following statistical methods: multiple analysis of variance (Manova), Multiple analysis of Co-variance (Mancova), Analysis of Co-variance, one-way anova and Post Hoc Test (Tuckey), based on distinguishing points. The results showed that mental simulations were effective in educational performance, and in its improvement, but weren’t effective in the educational achievement. Intelligence, as a moderating variable, didn’t have any impact on the relation between mental simulation and educational performance. In the case of talented students, Outcome mental simulation was the main cause of educational performance. In the normal students, however, process mental simulation was more efficient than other simulations.
- انتشار مقاله: 22-10-1387
- نویسندگان: فاطمه خلیلی شرفه,شهلا پاکدامن,بهرام صالح صدق پور
- مشاهده