در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات روانشناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش,دانش آموزان دختر,اهمالکاری,کاهش آسیب,مداخله ماتریکس,جنس مخالف
- چکیده: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی برنامۀ آموزش کاهش آسیبهای ناشی از روابط با جنس مخالف و برنامه مداخله ماتریکس بر اهمالکاری تحصیلی در دختران دانشآموز آسیبدیده از رابطه با جنس مخالف بوده است. طرح پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با دو گروه آزمایش، یک گروه کنترل و در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دوماهه انجامشدهاست. از میان 60 دختر آسیبدیده از رابطه با جنس مخالف در پائیز 1397، 36 دختر بهصورت هدفمند بر مبنای ملاکهای ورود انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه مساوی 12 نفری قراردادهشدند و از ابزار پژوهش مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984) استفادهشد. گروه مداخله ماتریکس و گروه مداخله آموزشی کاهش آسیب، هر یک 10 جلسه درمانی دریافت نمودند و گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی نشان داد بین میزان آمادگی برای امتحانات (68/9=F، 001/0=P) و آمادگی برای انجامتکالیف (47/15=F، 001/0=P) در مرحله پسآزمون بین گروه آموزش کاهش آسیب و مداخله ماتریکس با گروه کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین در خرده مقیاس تکالیف پایانترم (83/7=F، 002/0=P) مداخله ماتریکس نسبت به برنامه آموزشیکاهش آسیب و گروه کنترل در مرحله پسآزمون نیز دارای تفاوت معنیدار بود. در مرحله پیگیری مداخله ماتریکس فقط باعث کاهش معنیدار در حیطه آمادگی برای تکالیف (82/4=F، 015/0=P) نسبت به گروه کنترل شد (05/0>p).
- چکیده انگلیسی: The aim of this research was to determine the effectiveness of harm reduction training and matrix intervention program on academic procrastination among harmed female students due to the relationship with opposite sex. The research design was semi-experimental with two experimental and a control group in three stages of pre-test, post-test and two month follows up. Among 60 female students who harmed from relationship with opposite sex, 36 girls were selected on the basis of entry criteria, and then randomly assigned to three equal groups of 12 people. The research instrument was Solomon and Rothblum's (1984) academic procrastination scale. The matrix intervention group and harm reduction training group received 10 sessions of treatment. Results of multivariate analysis of covariance and post hoc test revealed that there was a significant difference between the harm reduction training group and matrix intervention with the control group in sub-scale of "the readiness for exams" (F=9.68, P=0.001) and "readiness for assignments" (F=15.47, P=0.001) in post-test. Also in sub-scale of "final assignments" (F=7.83, P=0.002), the matrix intervention group had a significant difference with harm reduction training group and the control group in post-test. In the follow-up stage, only there was a significant difference between the matrix intervention and control group in sub-scale of "readiness for assignments"(F=4.82, P=0.015). According to the findings, it is suggested to use the matrix intervention program and then the harm reduction training program to reduce the academic procrastination of female students who harmed from relationship with opposite sex.
- انتشار مقاله: 20-09-1398
- نویسندگان: هما شیخ دارانی,محسن گل پرور,ایلناز سجادیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشآموزان,تنیدگی تحصیلی,خودناتوانسازی تحصیلی,رفتارهای اجتماعی مطلوب تحصیلی
- چکیده: مقدمه و هدف: خودناتوانسازی و تنیدگی تحصیلی سبب میشود تا دانشآموزان نسبت به وظایف تحصیلی خود احساس مسئولیت ننموده و عملکرد تحصیلی پایینی از خود نشان دهند. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش رفتارهای اجتماعی مطلوب تحصیلی بر خودناتوانسازی و تنیدگی تحصیلی دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم انجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری مطالعه حاضر دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر قم در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 12045 نفر بود. در این پژوهش تعداد 50 دانشآموز با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش مداخله آموزش رفتارهای اجتماعی مطلوب تحصیلی را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه خودناتوانسازی تحصیلی و تنیدگی تحصیلی بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش رفتارهای اجتماعی مطلوب تحصیلی بر خودناتوانسازی و تنیدگی تحصیلی دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم تأثیر معنادار داشته (p <0/001) و این اثر را در طول زمان نیز پایدار مانده است. بدین صورت که این مداخله توانسته منجر به کاهش خودناتوانسازی و تنیدگی تحصیلی دانشآموزان شود.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که آموزش رفتارهای اجتماعی مطلوب تحصیلی با بهرهگیری از مفاهیمی همانند تعامل مثبت، مسئولیتپذیری، پیروی از راهنماییهای معلم، ارتباط بین فردی، مهارت حل مسئله، خودکارآمدی تحصیلی و تلاش برای پیشرفت میتواند به عنوان یک آموزش کارآمد جهت کاهش خودناتوانسازی و تنیدگی تحصیلی دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد.- چکیده انگلیسی: Introduction and purpose: Academicself- handicapping and academicstress cause students to not feel responsible for their academic duties and to show low academic performance. Therefore the present study was conducted with the purpose of investigating the effectiveness of favorable academic social behaviors training on the academicself- handicapping and academicstress of secondary high school male students.
Methods: The present study was quasi-experimental with pretest, posttest and control group design and a two-month follow-up period. The statistical population of the present study included 12045 secondary high school male students in academic year 2019-20. 50 students were selected through convenient sampling method and they were randomly accommodated into experimental and control groups. The experimental group received the ten ninety-minute interventions of favorable academic social behaviors training (researcher-made) during two-and-a-half months. The applied questionnaires in this study included academicself- handicapping questionnaire and academicstress questionnaire. The data taken from the study were analyzed through repeated measurement ANOVA.
Findings: The results revealed that favorable academic social behaviors training has significant effect on the academicself- handicapping and academicstress of secondary high school male students (p < 0.001) and this effect has remained stable over time.
Conclusion: The findings of the present study implied that favorable academic social behaviors training can be used as an efficient training to decrease the students’ academicself- handicapping and academicstress through employing concepts such as positive interaction, accountability, following teacher’s guidance, interpersonal skills, problem-solving communication, academic self-efficacy and attempt to develop.- انتشار مقاله: 23-05-1400
- نویسندگان: امیرهوشنگ ملاحسینی,محمدعلی نادی,ایلناز سجادیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: استرس ادراک شده,پسوریازیس,شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی,کیفیت زندگی مرتبط با بیماری
- چکیده: چکیده
مقدمه: ﭘﺴﻮرﻳﺎزﻳﺲ ﻳﻚ ﺑﻴﻤﺎری ﻣﺰﻣﻦ و ﻋﻮدﻛﻨﻨﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑـﺮ ﺟﺴﻢ، روان و ﻛﻴﻔﻴﺖ زﻧﺪﮔﻲ ﺑﻴﻤﺎران اثرگذار است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس ادراک شده و کیفیت زندگی مرتبط با بیماری زنان مبتلا به پسوریازیس مراجعه کننده به مرکز تحقیقات پوست و سالک شهر اصفهان در سال 1397 بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه و پیگیری1 ماهه بود. در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش جایگزین شدند (هرگروه 15 نفر). شرکت کنندگان به پرسشنامه های کیفیت زندگی مرتبط با بیماری پوستی(فینلای و خان،1994) و استرس ادراک شده(کوهن و همکاران،1983) در سه مرحله پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری پاسخ دادند. گروه آزمایش در 8 جلسه ی 60 دقیقه ای شناخت درمانی مبتنی برذهن آگاهی شرکت کردند اما گروه کنترل تا پایان مرحله ی پیگیری مداخله ای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس اندازه های تکراری تحلیل شد.
نتایج: نتایج نشان داد شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس ادراک شده تأثیر معنادار دارد وکیفیت زندگی مرتبط با بیماری افراد گروه آزمایش را بهبود داد(001/0 >p) .
نتیجه گیری: بنابر نتایج این پژوهش، درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش استرس ادراک شده و بهبود کیفیت زندگی مرتبط با بیماری اثربخش بوده وپایداری آن در مرحله ی پیگیری نیز تداوم داشته است.- چکیده انگلیسی: Introduction:Psoriasis is a chronic and recurrent disease that has an effect on the body, mental and quality of life of patients. The purpose of this study was to investigate the effect of mindfulness based cognitive therapy on perceived stress and quality of life associated with the disease of women with psoriasis referring to Isfahan Dermatology Research Center.
Methods: The research design was quasi-experimental using pre-test and post-test with control group and one-month follow-up. For this purpose, 30 patients who referred to the Dermatology and Cutaneous Leishmaniosis Research Center of Isfahan during 2017 were selected through convenience sampling and randomly assigned into experimental and control groups (each including 15 individuals). All participants responded to (IPQ), Dermatology Life Quality Index (DLQI) and Cohen Perceived Stress Scale in three stages, namely pre-test, post-test and follow-up. The experimental group attended in 8 focused therapies (Segal, Williams & Teasdale therapeutic package 2002) biweekly. Control group did not receive any intervention until the end of the follow-up phase. The data were analyzed by repeated measure analysis of variance.
Results: The results revealed that mindfulness-based cognitive therapy significantly reduces perceived stress and enhanced the disease-related quality of life in the experimental group compared with the control group(p < 0.001)
Conclusion: According to the results of this study, which showed that while the effect of mindfulness-based therapy is significant for improving and reducing perceived stress and improving the quality of life associated with psoriasis, this treatment was also effective in the follow-up phase and its effect was continuous.
- انتشار مقاله: 21-08-1399
- نویسندگان: سمیرا پورمهر,ایلناز سجادیان,فریبا جعفری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: افسردگی,اضطراب,تنظیم هیجان,بیماری کرونر قلبی,درمان مبتنی بر شفقت
- چکیده: مقدمه
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر افسردگی، اضطراب و تنظیم هیجان در بیماران مبتلا به کرونر قلب انجام شد.
روش کار
روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری 45روزه بود. بدین منظور 30 بیمار مبتلا به بیماری کرونر قلب به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به شیوهی گمارش تصادفی در 2 گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه اضطراب و افسردگی و پرسشنامه تنظیم هیجان بود، که توسط شرکتکنندگان تکمیل گردید. همچنین در گروه آزمایش درمان مبتنی بر شفقت طی 8 جلسهی 90 دقیقهای اجرا شد.
نتایج
نتایج تحلیل کواریانس دادهها نشان داد، که درمان مبتنی بر شفقت خود افسردگی، اضطراب و تنظیم هیجانی در بیماران مبتلا به کرونر قلب را در گروه آزمایش در مرحله پسآزمون و پیگیری بهبود داده است (05/0> p). به عبارت دیگر درمان مبتنی بر شفقت در بهبود متغیرهای پژوهش مؤثر بوده و نتایج درمان در طول زمان پایداری خود را حفظ نمود.
نتیجه گیری
نتایج نشان میدهد، که تحصیلات با تنظیم هیجانی منفی و مثبت رابطه معناداری دارد (05/0>p). همچنین رابطه این سه متغیر جمعیتشناختی با سایر متغیرهای پژوهش غیرمعنادار بوده است. بنابراین در بررسیهای مربوط به تنظیم هیجانی علاوه بر پیشآزمون متغیر تحصیلات کنترل گردیده است.- چکیده انگلیسی: Introduction: The purpose of the present study was to determine the effectiveness of compassion focused therapy on depression, anxiety and emotion regulation in patients with coronary heart disease.
Methods: A quasi-experimental design including pretest, posttest and follow-up assessments with control group was used in the study. For this purpose, 30 patients with coronary heart disease were selected using available sampling method and were randomly assigned to two experimental and control groups. The instrument for measuring Anxiety and depression scale and emotion regulation questionnaire which was completed by the participants. In the experimental group, Compassion-focused therapy was performed in 8 sessions of 90 minutes.
Results: The results of covariance analysis showed that self-compassion therapy improved the scores of depression, anxiety and emotional regulation in patients with coronary heart disease in the experimental group in the post-test and follow up (P <0.05). In other words, compassion-focused therapy was effective in improving the variables of the study and the results of the therapy remained stable over time.
Discussion and Conclusion: The results show that education has a significant positive correlation with negative and positive emotional regulation (P <0.05). Also, the relationship between these three demographic variables with other research variables has been irrational. Therefore, in the study of emotional regulation, in addition to the pre-test, the variable of education has been controlled.- انتشار مقاله: 15-09-1397
- نویسندگان: نوشین ادیبی زاده,ایلناز سجادیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: استرس ادراک شده,هیپنوتیزم درمانی,فشار خون اولیه
- چکیده: مقدمه
فشارخون بالا از شایعترین عوامل خطرساز بیماریهای قلبی- عروقی است که منجر به مسائل و مشکلات زیادی میگردد. همچنین استرس ادراک شده منجر به افزایش فشار خون و افت عملکرد این افراد میشود. لذابا توجه به اهمیت بیماری فشار خون، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی هیپنوتیزم درمانی بر میزان استرس ادراک شده و فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون اولیه انجام گرفته است.
روش کار
روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. بدین منظور، به صورت نمونهگیری در دسترس از بین بیماران مبتلا به فشارخون اولیه مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر مشهد در بازه زمانی تابستان 1395، تعداد 30 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند(هر گروه 15نفر). بیماران در دو مرحله قبل و بعد از مداخله به پرسشنامه استرس ادراک شده پاسخ دادند. به علاوه بیماران، چارت ثبت میزان فشارخون را به مدت 15روز قبل و بعد از مداخله، در دو نوبت صبحگاهی و شامگاهی تکمیل نمودند. گروه آزمایش سه جلسه تحت هیپنوتیزم درمانی قرار گرفتند، اما در گروه گواه هیچ مداخله روانشناختی صورت نگرفت.
نتایج
نتایج تحلیل کواریانس نشان دادکه هیپنوتیزم درمانی استرس ادراک شده و میزان فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون اولیه شهر مشهد را کاهش داده است(001/0p<).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این پژوهش، میتوان از هیپنوتیزم درمانی، برای کاهش استرس ادراک شده و فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون اولیه سود برد.- چکیده انگلیسی: Introduction: Hypertension is the most common cardiovascular disease risk factors, that leads to many problems in the elderly, and perceived stress leads to increased blood pursue and loss of performance. However, due to the importance of hypertension, the aim of this study was the effectiveness of hypnosis therapy on the amount of perceived stress and blood pressure in patients with primary hypertension.
Materials and Methods: The research method was semi- experimental with pre and posttest. For this purpose, among patients with primary hypertension referred to health centers in Mashhad in the period of summer 2015, with available sampling 30 number were selected and distributed in two groups of experience and control randomly (15 persons). Subjects in the two groups, before and after intervention, answered to perceived stress questionnaire completed the blood pressure record chart for 15 days before and after the intervention at twice in the morning and evening. The experimental group received three sessions hypnosis therapy, but no intervention was carried out in control group.
Results: The results of covariance analyze showed that hypnosis therapy was effective on decreasing the amount of perceived stress and blood pressure, in patients with primary hypertension.
Conclusion: According to the results, hypnotherapy can be used to reduce perceived stress and blood pressure in patients with high blood pressure.- انتشار مقاله: 01-05-1396
- نویسندگان: فاطمه حیدریان,ایلناز سجادیان,مهدی فتحی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: طب توانبخشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تمایل به خودکشی,آموزش کاهش آسیب,رابطه با جنس مخالف,دختران دانشآموز,مداخله ماتریکس
- چکیده: مقدمه و اهداف امروزه رابطه با جنس مخالف در سنین نوجوانی اغلب ممکن است به برخی آسیبهای آشکار و نهان، به خصوص برای نوجوانان دختر منجر شود. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه مداخله ماتریکس و مداخله کاهش آسیب بر تمایل به خودکشی در دختران دانشآموز آسیبدیده از رابطه با جنس مخالف اجرا شد. مواد و روش ها روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و طرح پژوهش، سهگروهی دو مرحلهای (پیشآزمون و پسآزمون) بود. از میان 60 دختر آسیبدیده از رابطه با جنس مخالف در شاهینشهر اصفهان در پائیز 1397، 36 نفر به صورت هدفمند مبتنی بر ملاکهای ورود و خروج انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر برای هر گروه) و گروه گواه (12 نفر) گمارده شدند. مقیاس چندنگرشی تمایل به خودکشی نوجوانان در مراحل پیشآزمون و پسآزمون برای سنجش متغیر وابسته استفاده شد. برنامه مداخله ماتریکس و مداخله کاهش آسیب هر یک به مدت 10 جلسه، تحت درمان قرار گرفته و گروه گواه هیچگونه درمانی دریافت ننمودند. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردید. یافته ها نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که در مرحله پسآزمون پس از کنترل پیشآزمون در متغیر جاذبه زندگی، گروه مداخله ماتریکس نسبت به گروه آموزش کاهش آسیب و گروه کنترل (01/0>P) در متغیر عدم پذیرش زندگی گروه مداخله ماتریکس و گروه آموزش کاهش آسیب نسبت به گروه کنترل و در متغیر جاذبه مرگ فقط گروه مداخله ماتریکس نسبت به گروه کنترل دارای تفاوت معنادار بود (01/0>P). نتیجه گیری بر اساس یافته های پژوهش حاضر، برنامه مداخله ماتریکس را میتوان برای کاهش تمایل به خودکشی دختران آسیبدیده از رابطه با جنس استفاده کرد.
- چکیده انگلیسی: Background and Aims: The relationships with the opposite sex in adolescence can often lead to some implicit or explicit harm, especially for female adolescents. Accordingly, the aim of the present study was to determine the effectiveness of matrix intervention program and harm reduction training on suicidal tendency among female students harmed from their relationship with opposite sex. Materials and Methods: The research method was semi-experimental and the research design was three groups with two stages (pre-test and post-test). Among 60 female students who were harmed from their relationships with opposite sex in Shahinshahr in Isfahan, in the autumn of 2018, 36 were selected based on the inclusion and exclusion criteria and then randomly assigned into three groups (each group 12 participants). Multi-attitude suicide tendency scale for adolescents was used to measure the dependent variable in the pretest and post-test. The group of matrix intervention program and harm reduction training received 10 sessions of treatment and the control group did not receive any treatment. The data were analyzed running multivariate analysis of covariance and post-hoc Bonferroni test. Results: The results of multivariate analysis of covariance showed that in the post-test phase after the pretest control there was a significant difference between the matrix intervention group compared with the harm reduction training group and the control group in attraction toward life (P <0.01). Also, there was a significant difference between the matrix intervention group and the harm reduction training group, as compared to the control group, in the repulsion by life (P <0.01). Moreover, there was a significant difference only between the matrix intervention group and the control group in attraction toward death (P <0.01). Conclusion: According to the results, the matrix intervention program can be used to reduce the suicidal tendency of female students who are harmed from their relationship with the opposite sex.
- انتشار مقاله: 26-11-1397
- نویسندگان: هما شیخ دارانی,محسن گل پرور,ایلناز سجادیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: طب توانبخشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شناختی,کلامی,پروژه Quinn,یادگیری اجتماعی-هیجانی,عملکرد هوشی مرزی
- چکیده: مقدمه و اهداف
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش زودهنگام مبتنی بر پروژه Quinn بر آمادگی شناختی، کلامی و یادگیری اجتماعی-هیجانی کودکان با عملکرد هوشی مرزی انجام گرفت.
مواد و روش ها
پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشآموزان مقطع پیشدبستانی با عملکرد هوشی مرزی در شهر اصفهان بودند. نمونه پژوهش شامل مادران 30 کودک مقطع پیشدبستانی با عملکرد هوشی مرزی بود که به شیوه در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس عملکرد بینالمللی لایتر، مقیاس هوش وکسلر کودکان پیشدبستانی و ارزیابی یادگیری اجتماعی-هیجانی بود. آموزش زودهنگام مبتنی بر پروژه Quinn طی 8 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. دادههای پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان اظهار داشت که اثرات اصلی عضویت گروهی (آموزش زودهنگام مبتنی بر پروژه Quinn در مقابل عدم ارائه آموزش) در گروهها از نظر نمرات آمادگی شناختی، کلامی و یادگیری اجتماعی-هیجانی تفاوت معناداری را نشان میدهد (0/05>P).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج پژوهش کنونی میتوان دریافت که آموزش زودهنگام مبتنی بر پروژه Quinn موجب افزایش نمرات آمادگی شناختی، کلامی و یادگیری اجتماعی-هیجانی کودکان با عملکرد هوشی مرزی میشود.- چکیده انگلیسی: Background and Aims: The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of early education based on Quinn project on cognitive, verbal, and social-emotional learning in children with borderline intelligence performance.
Materials and Methods: The present semi-experimental with pretest-posttest design and follow-up with control group study was performed on 30 pre-school students with borderline IQ in Isfahan selected via convenience sampling who were randomly assigned to experimental and control groups. Research tools included the International Lighter Performance Scale and Wechsler Intelligence Scale for Preschool Children together with evaluation of socio-emotional learning. Early training based on the Quinn project was administered to the experimental group for eight sessions. Data were analyzed using repeated measure ANOVA.
Results: Based on the findings, it can be stated that the main effects of group membership (early intervention based on Quinn project vs. no intervention) in groups showed significant differences in the scores of cognitive, verbal, and socio-emotional learning scores (P <0.05).
Conclusion: According to the results of the current study, it can be concluded that early education based on Quinn project increases the scores of cognitive, verbal, and socio-emotional learning scores of children with borderline IQ.- انتشار مقاله: 13-07-1398
- نویسندگان: مژگان رسولیان,محمدعلی نادی,احمد عابدی,ایلناز سجادیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: روانشناسی پیری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سازگاری اجتماعی,هدفمندی در زندگی,آموزش تابآوری,سالمندان مرد
- چکیده:
افزایش چشمگیر جمعیت سالمند در دنیا پدیدهای است که از قرن بیستم آغاز و تا کنون ادامه دارد و تلاش برای بهبود وضعیت روانی-جسمی این قشر امری ضروری میباشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تابآوری بر سازگاری اجتماعی و هدفمندی در زندگی سالمندان مرد سرای سالمندان شهر اصفهان انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. شرکتکنندگان شامل 30 مرد سالمند بین 65 تا 96 سال بودند که با روش نمونهگیری در دسترس و با توجه به معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش تابآوری قرار گرفتند. اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. شرکتکنندگان در پژوهش به پرسشنامههای سازگاری اجتماعی بل و هدفمندی کرامباف و ماهولیک پاسخ دادند. دادههای پژوهش به وسیله بسته آماری برای علوم اجتماعی و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش تابآوری گروهی، سازگاری اجتماعی و هدفمندی را در گروه آزمایش به طور معناداری افزایش داده است (001/0P<). بنابراین پیشنهاد میشود از آموزش تابآوری برای افزایش سطح سازگاری اجتماعی و هدفمندی در سالمندان ساکن در سرای سالمندان استفاده گردد.- چکیده انگلیسی: The dramatic increase in the world population of the elderly is a phenomenon that has been going on since the 20th century, and it is necessary to improve their mental and physical condition. Therefore, this study aimed to determine the effectiveness of resiliency training on social adjustment and life purposefulness among male elderly living in nursing homes in Isfahan. It was a quasi-experimental research with a pretest-posttest design and control group. Participants included 30 elderly men aging between 65 and 96 who were selected by convenience sampling method according to inclusion criteria. Then, they were randomly assigned to two experimental and control groups (n=15). The experimental group received resiliency training for 8 sessions of 90 minutes. The control group received no intervention. Participants responded to Bell's social adjustment questionnaire and Crumbaugh and Maholick purposefulness questionnaires. The data were analyzed using SPSS software version 23. The results showed that group resiliency training significantly increased social adjustment and purposefulness in the experimental group (P<0.001). Therefore, it is suggested to use resiliency training to increase the level of social adjustment and purposefulness in the elderly living in nursing homes.
- انتشار مقاله: 21-03-1398
- نویسندگان: ایمان محمدی,ایلناز سجادیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: روانشناسی پیری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رضایت از زندگی,آبدیدگی,شخصیت اصیل,سالمندان باز نشسته
- چکیده: یکی از شاخصهای مهم سنجش سلامتروان در دورهی سالمندی، رضایت از زندگی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش آبدیدگی و شخصیت اصیل در پیشبینی رضایت از زندگی سالمندان بازنشسته صنعت نفت شهر اصفهان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعهی آماری شامل کلیهی کارمندان سالمند بازنشسته صنعت نفت شهر اصفهان درسال 1395 بودند که از میان آنها 346 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای آبدیدگی محمودی و همکاران، شخصیت اصیل وود و همکاران و رضایت از زندگی داینر و همکاران استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS و با ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج ضریب همبستگی نشان داد که رضایت از زندگی با آبدیدگی و زندگی اصیل رابطه مستقیم و با پذیرش تأثیرات بیرونی رابطه معکوس دارد (05/0>P). همچنین نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که بعد از کنترل متغیر تعداد فرزند، آبدیدگی و شخصیت اصیل (مؤلفه پذیرش تأثیرات بیرونی) در سالمندان رضایت از زندگی آنان را پیشبینی میکند. بنابراین میتوان گفت که آبدیدگی و شخصیت اصیل توان پیشبینی رضایت از زندگی سالمندان بازنشسته صنعت نفت شهر اصفهان را دارند.
- چکیده انگلیسی: One of the important indicators for measuring mental health in the elderly is satisfaction with life. The present study was conducted with the aim of determining the role of post traumatic growth and authentic personality in predicting the life satisfaction of the retired elderly employees of Oil Industry Company in Isfahan. The research method is descriptive/correlational and the statistical population includes all retired elderly employees of Isfahan Oil Industry in 1395 and 346 of them were selected through convenience sampling method. The data were collected using Post-Traumatic Growth Questionnaire (Mahmoudi et al), Authenticity Scale (Wood et al), and Diener’s Satisfaction with Life Scale. Data were analyzed using SPSS software using Pearson Correlation Coefficient (PCC) and Hierarchical Linear Regression Analysis. The results of correlation coefficient show that satisfaction with life has a direct correlation with post-traumatic growth and authentic life and has a reverse relationship with acceptance of external influences (P < 0.05). Moreover, the results of hierarchical regression show that controlling the variables of number of children, post-traumatic growth and authentic personality (the component of acceptance of external influences) in elderly, predict their life satisfaction. Therefore, it can be concluded that post-traumatic growth and authentic personality are capable of predicting the life satisfaction of retired elderly employees of Isfahan Oil Industry.
- انتشار مقاله: 26-03-1396
- نویسندگان: شهین سعادت خواه,ایلناز سجادیان,امیر قمرانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: استرس ادراک شده,سرطان پستان,پریشانی روان شناختی,درمان مبتنی بر شفقت
- چکیده: مقدمه: رشد روزافزون سرطان پستان در دهه های اخیر، ابعاد روانشناختی زندگی این بیماران را تحت تأثیر قرار داده است. این پژوهش با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر استرس ادراک شده و پریشانی روانشناختی زنان مبتلا به سرطان پستان انجام شد. روش: روش این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری 45 روزه بود. 26 زن مبتلا به سرطان با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (هر گروه 13 نفر). سپس گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای، درمان مبتنی بر شفقت را دریافت نمودند. اما گروه کنترل تا پایان مرحله پیگیری هیچ مداخلهای دریافت نکرد. شرکتکنندگان در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری به پرسشنامههای استرس ادراک شده (کوهن و همکاران، 2005) و پریشانی روانشناختی (کسلر و همکاران، 2003)، پاسخ دادند. یافته ها: دادههای گردآوری شده با روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که این درمان بر استرس ادراک شده و پریشانی روانشناختی در زنان مبتلا به سرطان پستان در مراحل پسآزمون و پیگیری تاثیر معنادار دارد (001/0>p). نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر می توان در کنار درمانهای پزشکی، از درمان مبتنی بر شفقت به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش استرس ادراک شده و پریشانی روان شناختی در زنان مبتلا به سرطان پستان سود جست.
- چکیده انگلیسی: Objective: The increasing growth of breast cancer in recent decades has affected the psychological aspects of these patients' lives. The aim of this study was the effectiveness of compassion-focused therapy on perceived stress and psychological distress in the women suffering from breast cancer. Method: The statistical population of the present study included women with breast cancer referring to Ala' cancer prevention and control center in Isfahan in spring and summer of 2018. Research method was quasi-experimental. The sample size was 26 women with breast cancer who were selected from those referring to Ala' cancer prevention and control center through convenient method and were randomly replaced into experimental and control groups. The experimental group received eight sessions of compassion-focused therapy once a week while the control group didn't receive any intervention during the study. The instruments included perceived stress questionnaire (Cohen, et.al, 2005) and psychological distress questionnaire (Kesler, et.al. (2003). Results: The results of repeated measurement analysis showed that compassion-focused therapy has significantly influenced perceived stress and psychological distress in the women with breast cancer at the posttest and follow-up stage. Conclusion: Based on the findings of this study, compassion -focused therapy as an effective method for reducing perceived stress and psychological distress in women with breast cancer can be used along with medical treatments.
- انتشار مقاله: 17-06-1397
- نویسندگان: راضیه پورحسینی دهکردی,ایلناز سجادیان,محمد رضا شعربافچی
- مشاهده