در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: افسردگی,اضطراب,حساسیت بین فردی,مشکلات هیجانی,خصومت,راهبرد های شناختی تنظیم هیجان
- چکیده: مقدمه: راهبردهای تنظیم شناختی هیجان اثرات قابل توجهی بر هیجاناتی که هر فرد تجربه می کند دارند. هدف از این پژوهش، مطالعهی رابطهی بین راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و مشکلات هیجانی(افسردگی، اضطراب، خصومت و حساسیت بین فردی) با توجه به عوامل فردی و خانوادگی است.
روش: در این مطالعه ی همبستگی، از بین دانشجویان دانشگاه اصفهان 300 نفر که در رشته های مختلف تحصیل میکردند، به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. دو آزمون راهبردهای شناختی تنظیم هیجانCERQ و آزمون SCL-90 به همراه فرم اطلاعات دموگرافیک روی گروه نمونه اجرا شد. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS-11.5 و همچنین ضریب همبستگی پیرسون، همبستگی زیر بنایی و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند.
یافته ها: نشان دادند که دو راهبرد شناختی تنظیم هیجان، از جمله، مصیبت بار تلقی کردن و نشخوار فکری، می توانند پیش بینی کننده ی مشکلات هیجانی باشند. به علاوه، از بین عوامل فردی و خانوادگی، وجود استرس اخیر در زندگی دانشجویان با تمامی مشکلات هیجانی و وجود حوادث شدید در زندگی فردی با خصومت رابطه دارد.
نتایج: نتیجه ای که از این پژوهش به دست آمد این بود که با توجه به یافته های تحقیق حاضر، حذف راهبردهای غیر مؤثر و آموزش راهبردهای مؤثر تنظیم شناختی هیجان بهتر است بعنوان بخشی از مداخله در مشکلات هیجانی مدنظر قرار گرفته شود.- چکیده انگلیسی: Background and Aim: The aim of this research was to study the relationship between cognitive emotion regulation strategies and emotional problems of depression, anxiety, hostility interpersonal sensitivity and interpersonal sensitivity, with regard to personal and familial factors. Method: In this correlation study, 300 undergraduates from different faculties of Isfahan University were selected via multi-stage random sampling. Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ), Symptom Checklist-90 Revised (SCL-90-R), and demographic questionnaire were applied to the sample. Pierson’s correlation coefficient, canonical correlation and Stepwise regression analysis were used for statistical analysis by SPSS-11.5.Results: Results demonstrated that catastrophizing and rumination could predict emotional regulation. Also, from among the personal and familial factors, recent stressful events were related to all of the emotional problems, and hostility was correlated with sever traumatic experiences. Conclusion: According to the findings, eliminating non-effective emotion regulation strategies and training effective strategies should be considered as part of the intervention in emotional problems.
- انتشار مقاله: 06-01-1390
- نویسندگان: اعظم صالحی,ایران باغبان,فاطمه بهرامی,سید احمد احمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زنان,تعارضات زناشویی,امنیت هیجانی
- چکیده: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش امنیت هیجانی بر تعارضات زناشویی زنان متاهل شهر اصفهان بود. این پژوهش به روش شبه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری، شامل کلیه زنان متاهل مراجعه کننده به یکی از فرهنگسراهای شهر اصفهان با تجربه حداقل یکسال زندگی مشترک در سال 1389 بود. نمونه پژوهش 40 نفر از بانوان متاهل بودند که از میان داوطلبان ثبت نام کننده در طرح مذکور انتخاب (این افراد نمرات بالاتری نسبت به سایر افراد در پرسشنامه تعارض زناشویی کسب کردند) و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. ابزار اندازه گیری مورد استفاده در پژوهش عبارت بود از پرسشنامه تعارض زناشویی با پنج حیطه: تفاوت ادراکی، تعاملات، قدرت / کنترل، عواطف / نیازها و عوامل محیطی. گروه آزمایش در هشت جلسه 90 دقیقه ای به صورت یکبار در هفته، تحت آموزش گروهی امنیت هیجانی (متغیر مستقل) قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار SPSS و روش آماری تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش امنیت هیجانی بر تعارضات زناشویی زنان و نیز ابعاد آن در مرحله پس آزمون به صورت معناداری اثرگذار بود (P<0.05). بنابراین، می توان گفت آموزش امنیت هیجانی در جهت کاهش تعارضات زوجین موثر است.
- چکیده انگلیسی: This study investigated the effects of emotional safety training on marital conflict of the married women in the city of Isfahan. A semi-experimental research with pre-test and post-test design was carried out to pursue this purpose. Statistical population of this research included all the married women with at least one year experience of marital life who referred to cultural center in Isfahan. Research sample included 40 married women who were selected within availability sampling method and randomly assigned in control and experimental groups. The research tool was the marital conflict questionnaire, with five subscales included perceptional difference, interaction, power/control, affects/needs and environmental factors. Experimental group took part in 8 sessions of emotional safety training once a week. Covariance analysis was used to analyze the data collected by SPSS oftware. The result indicated that emotional safety training significantly influenced marital conflict and all its dimensions (P<0.05).
- انتشار مقاله: 15-06-1385
- نویسندگان: مریم السادات فاتحی زاده,لیلا حکیمی تهرانی,ایران باغبان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زنان,مدیریت تعارض,تعارض کار خانواده,تعارض خانواده کار
- چکیده: در سال های اخیر، هرچند پژوهش های زیادی برای مطالعه تعارض کار خانواده و خانواده کار و نیز زمینه ها، پی آمدها، و تاثیر این تعارض ها بر افراد جامعه و سازمان ها انجام شده است، شمار کمی از آن ها به بررسی تاثیر مدیریت تعارض کار خانواده و اثر آن بر کاهش تعارض کار خانواده و خانواده کار پرداخته اند، بر این اساس، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مدیریت تعارض کار خانواده بر کاهش تعارض کار خانواده و خانواده کار زنان شاغل دانشگاه اصفهان صورت گرفته است.این پژوهش از نوع نیمه تجربی و همراه با گروه آزمایش و کنترل است. نمونه پژوهش را 62 نفر از زنان شاغل در دانشگاه اصفهان تشکیل می دهند، که به گونه یی تصادفی، انتخاب، و به گونه یی تصادفی، میان گروه آزمایش و کنترل (هر یک 31 نفر) تقسیم شدند. در آغاز پژوهش، تعارض کار خانواده و خانواده کار در میان دو گروه آزمایش و کنترل بررسی شد و داده ها با استفاده از پرسش نامه تعارض کار خانواده و خانواده کار نت مایر موردسنجش قرار گرفت، پس از آن،در میان گروه آزمایش و به مدت شش نشست، برنامه آموزش مدیریت تعارض اجرا شد و دوباره میزان تعارض کار خانواده و خانواده کار در میان دو گروه آزمایش و کنترل مورد سنجش قرار گرفت. نتایج، بیان گر تفاوت معنادار دو گروه، در زمینه تعارض کار خانواده و خانواده کار بود و نشان داد که برنامه آموزشی مدیریت تعارض، در کاهش تعارض کار خانواده و خانواده کار موثر بوده است.
- چکیده انگلیسی: while much research has been conducted on work-family conflict, family vork-conflict, contexts, outcomes and effects of conflict on members of ociety and organizations, little research has been done to study the effect of ark-family and family-work conflict management on career and family life. Thus the aim of this research is to survey the effect of work-family and family-work conflict management training on decrease of such conflicts in ernale workers residing in Esfahan. Research was quasi-experimentally designed with a control group. The sample research consists of 62 worker ernales from Esfahan University that were selected randomly and have been randomized between experiment group (31 members) and control group (31 members). At the start of the research, work-family and family-work conflict between experiment and control group was examined. Data collected by Ietemeyers "Work-Family Conflict and Family-Work Conflict Scales," were analyzed using the SPSS. Within six meetings, work-family and family-work conflict management training program was conducted in experiment group and in the end of training program, work-family and family-work conflicts have been examined again. Result showed that there is meaningful difference between two groups in the field of work-family and family-work conflicts. Therefore, work-family conflict and family-work conflict management training program's role on decreasing work-family conflict and family-work conflict was shown to be effective.
- انتشار مقاله: 15-06-1385
- نویسندگان: مرضیه ملکیها,ایران باغبان,مریم فاتحی زاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فناوری آموزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودپنداره شغلی,مهارتهای هوش هیجانی,دانش آموزان دبیرستان
- چکیده: که دارای نیازها، ارزش ها، علایق، توانایی و شخصیت است، « خود » چکیده: خودپنداره شغلی بخشی از خودپنداره کلی فرد است و بیشتر با قسمتی از
ارتباط دارد. هدف این پژوهش تدوین الگوی آموزش مهارتهای هوشهیجانی بر خودپنداره و بررسی اثربخشی این الگو بر خودپنداره شغلی دانش آموزان
است. روش این پژوهش برای تدوین الگوی آموزش مهارتهای هوش هیجانی از نوع کیفی و استفاده از تئوری مفهوم سازی است و برای بررسی اثربخشی
الگوی آموزش مهارتهای هوش هیجانی بر خودپنداره شغلی به روش کمی عمل شد. این قسمت پژوهش بر حسب هدف در مقوله پژوهشهای کاربردی
و بر حسب طرح تحقیق، در مقوله طرح آزمایشی دو گروهی (آزمایش و گواه) وانتصاب تصادفی با پیشآزمون، پسآزمون قرار می گیرد. جامعه ی آماری
این پژوهش تمامی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اردل و همچنین تمامی متون هوش هیجانی تا سال 1390 است. ابزار این پژوهش مقیاس درجه بندی
می باشد که برای اندازه گیری خودپنداره شغلی بهکار گرفته شده است. پس از تدوین الگوی آموزش مهارتهای هوش هیجانی، این الگو (VRS) حرفه ای
بر گروه آزمایش اعمال شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های هوش هیجانی بر خودپنداره دانش آموزان دبیرستانی مؤثر واقع شد و تفاوت
.(p<0/ معناداری بین دو گروه وجود دارد ( 01
- چکیده انگلیسی: Abstract: The vocational self-concept is part of the overall self-concept and it has more relation with a part
of the "self" which has the needs, values, interests, abilities and personality. The aim of this study is to develop a
model of emotional intelligence skills and effectiveness of this model on students' vocational self-concept. The
research method for developing the model is qualitative and using the conceptualization theory. For finding the
effectiveness of the emotional intelligence skill learning model of vocational self-concept we used qualitative
method. In this part, according to the goal in applying research and according to the research plan, there are two
groups of random selection of pre-test post-test in the experimental plan (experimental and control). The
statistical society of this research is all the high school students’ of Ardel city and the text published in emotional
intelligence till 1390. The research tool is the professional rating scale (VRS) which has been used for measure
vocational self-concept. Then the emotional intelligence skill learning model prepared, and this model was
implemented on the experimental group. The results showed that emotional intelligence skill learning on
students’ self concept was effective and there is a meaningful difference between these two (p,0.01)
- انتشار مقاله: 02-02-1392
- نویسندگان: علی اکبر ظفری زاده,محمد رضا عابدی,ایران باغبان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زنان,زوجین,تعارضات زناشویی,بهزیستی ذهنی,امنیت هیجانی
- چکیده: هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش امنیت هیجانی بر تعارضات زناشویی و بهزیستی ذهنی زنان متأهل شهر اصفهان بود. این پژوهش به روش شبهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل اجرا شده است. جامعة آماری، شامل کلیة زنان متأهل مراجعهکننده به یکی از فرهنگسراهای شهر اصفهان با تجربه حداقل یکسال زندگی مشترک و نمونه در این پژوهش 40 نفر از بانوان متأهل بودند که از بین داوطلبان ثبتنامکننده در این طرح انتخاب (این افراد نمرات بالاتری نسبت به سایر افراد در پرسشنامه تعارض زناشویی کسب کردند) و به گونه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار اندازهگیری مورد استفاده در پژوهش عبارت بود از پرسشنامه تعارض زناشویی و پرسشنامه بهزیستی ذهنی. تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد که آموزش امنیت هیجانی بر تعارضات زناشویی زنان و نیز ابعاد آن در مرحله پسآزمون به صورت معناداری اثرگذار بود (05/0P<). همچنین، یافتهها نشان داد آموزش امنیت هیجانی تنها بر دو بعد از ابعاد بهزیستی ذهنی شامل اراده و روانرنجوری به صورت معناداری اثرگذار بوده است و در دو بعد سرزندگی و استرس- افسردگی تأثیر معناداری نداشته است. بنابراین، میتوان گفت آموزش امنیت هیجانی در جهت کاهش تعارضات زوجین و دو بعد از ابعاد بهزیستی ذهنی شامل اراده و روانرنجوری مؤثر است.
- چکیده انگلیسی: This study investigated the effect of emotional safety training on marital conflict and subjective well-being of the married women in the city of Isfahan. A semi-experimental research with pre-test and post-test design was carried out. Statistical population of this research included all the female members of one of the cultural centers in Isfahan, who had at least one year of married life experience. Research sample included 40 married women who were selected within availability sampling method and were randomly assigned in control and experimental groups. The research tools were marital conflict questionnaire and subjective well-being questionnaire. Covariance analysis was used to analyze the data collected by SPSS software. The result indicated that emotional safety training significantly influenced the marital conflict and all its dimensions (P<0.05). The results also revealed a meaningful influence on two dimensions of subjective well- being, determination and neurosis, however, the results show no meaningful influence on vitality and stress- depression which are the next two dimensions of subjective well- being
- انتشار مقاله: 24-09-1394
- نویسندگان: لیلا حکیمی تهرانی,مریم فاتحیزاده,ایران باغبان,سیداحمد احمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردهای نوین آموزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: هنجاریابی,پایایی و روایی,مدل کروی رغبتهای شغلی,فرم رجحان به فعالیتهای سیاهه کروی فردی,مطالعات بین فرهنگی
- چکیده: فرم رجحان به فعالیتهای سیاهه کروی فردی (فرم رجحان به فعالیت های سیاهه کروی فردی) ، ابزاری جدید در زمینه سنجش تیپهای رغبت مسیر شغلی بر اساس مدل کروی مسیر شغلی است. به منظور هنجاریابی و تعیین پایایی و روایی این ابزار ، یک نمونه 451 نفری از دانش آموزان دبیرستانی(210 مرد و 241 زن) به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند تا فرم رجحان به فعالیتهای سیاهه کروی فردی و رغبت سنج تحصیلی و شغلی هالند را تکمیل کنند. بنابر نتایج تحلیل به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS 16 ، به روش محاسبه همسانی درونی، با استفاده از آلفای کرونباخ، پایایی خوبی در همه مقیاسهای هجدهگانه مشاهده شد (70/0= min ، 86/0= max ، 79/0= m ، 04/0= SD ) ، ضرایب بازآزمایی نیز پایایی قابلقبولی را در همه زیر مقیاسها نشان داد 71/0= min ، 77/0= max ، 75/0= m ، 02/0= SD ). محاسبه ضرایب همبستگی نمرههای در زیر مقیاس های هجده گانه، روایی (از نوع سازه همگرا و واگرا، و ساختاری) مناسبی را در تمام مقیاسها، بجز در مقیاس خدمات شخصی نشان داد . به منظور ارایه معیاری برای تبدیل نمرههای خام به نمرههای استاندارد T ، جدول میانگین و انحراف معیار برای تمام زیرمقیاسها به تفکیک جنسیت ارایه شد. نتایج شواهدی را در حمایت از روایی و پایایی مقیاسها و قابلیت سنجش رغبتهای مسیر شغلی با این ابزار و همچنین مدل کروی، در مطالعات بین فرهنگی نشان داد. چند مورد پیشنهادهای پژوهشی نیز در بخش بحث و نتایج ارائه گردید.
- چکیده انگلیسی: Occupational preference form of Personal Globe is a new instrument for measuring work engagement types. In order to normalization and examining the reliability and validity of (OP-PGI), a sample of 451 high school students (210 boys and 241 girls) were selected randomly to complete Holland's educational and occupational preference inventory. Results of internal consistency using SPSS 16 through Chronbach alfa, showed good reliability in all 18 scales (+min=0.71, max=0.86, m=0.79, SD=0.04). Retesting coefficients also showed an acceptable reliability in all subscales (min=0.71, max=0.77, m=0.75, SD=.02). Calculation of correlation coefficient grades in all 18 scales showed good validity for original, eclectic and structural type, except for personal services. In order to present a yardstick for transforming raw grades into standard grades T, atable of averages and standard deviation for all subscales in terms of gender were provided. Results of this study showed evidence in support of cross cultural validity and reliability of career typology and efficacy in assessing the vocational interests, occupational preference form of personal globe inventory. Few research suggestions are provided in the discussions and results.
- انتشار مقاله: 25-03-1395
- نویسندگان: مهدی اکبرزاده,فائزه هزاردستان,محمد رضا عابدی,ایران باغبان,هادی فراست
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردهای نوین آموزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آزمون آرایش تصادفی روابط منظم فرض شده,ساختار رغبتهای شغلی,روایی ساختاری,فرم رجحان به مشاغل سیاهه کروی فردی,مدلهای سرکومپلکس,مدل شش ضلعی هالند
- چکیده: هدف این پژوهش معرفی کاربرد آزمون آرایش تصادفی روابط منظم فرض شده، برای اعتبار یابی مدلهای مبتنی بر ارائه نظم در روابط بین مؤلفه ها می باشد. برای ارایه نمونه ای از کاربرد این روش، مدل شش ضلعی تیپ شناسی شغلی هالند انتخاب و با اجرای فرم رجحان به مشاغل سیاهه کروی فردی در نمونهای 300 نفری از دانشجویان دانشگاه اصفهان، اعتبار آن در مقایسه با رغبتهای شغلی جامعه دانشجویی دانشگاه اصفهان مورد آزمون قرارگرفت. همخوان با بسیاری از مطالعات بین فرهنگی دیگر، بنابر نتایج بدست آمده، مدل هالند از اعتبار ساختاری مناسبی در تبیین ساختار رغبتهای شغلی دانشجویان دانشگاه اصفهان برخوردار بود(71/0=CI؛ 02/0=P). این نتایج همچنین بر شواهد روایی ساختاری فرم رجحان به مشاغل سیاهه کروی فردی افزود. کاربردهای منحصر به فرد، مزایا، و محدودیتهای این روش و همچنین برخی پیشنهادات پژوهشی در قسمت بحث و نتیجه گیری مطرح شده است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this research was to introduce the application of randomization test of hypothesized order relation for validation the models that are based on hypothetical order pattern of relation between factors. As an example of application of this procedure, the holland‘s hexagonal model of vocational interest was selected and its validity in comparison with the structure of vocational interests of students (n=300)of Isfahan university was examined .similar to many other cross cultural studies, results showed good fitness for holland‘s riasec model in describing the structure of Isfahan university students‘ vocational interests (ci=0.71;p=0.02).the results support the structural validity of OP-PGI in an Iranian context .applications, advantages ,and limitations of this Ptocedure and some suggestions were discussed.
- انتشار مقاله: 25-03-1395
- نویسندگان: مهدی اکبرزاده,محمد رضا عابدی,ایران باغبان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردهای نوین آموزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عزت نفس سازمانی,بریگز,سازگاری شغلی,تیپهای شخصیتی مایرز- بریگز,بازخورد سازمانی,تیپهای شخصیتی مایرز
- چکیده: هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین عزت نفس سازمانی [1] با بازخورد سازمانی [2] ، سازگاری شغلی [3] و انواع تیپ های شخصیتی مایرز- بریگز [4] میان کارکنان آموزش و پرورش منطقه جرقویه سفلی (شهرستان اصفهان) بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان آموزش و پرورش منطقه جرقویه سفلی بود. برای این منظور 120 نفر از کارکنان آموزش و پرورش(60 مرد و 60 زن) منطقه جرقویه سفلی به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامه عزت نفس سازمانی پیرس و همکاران (1989)، پرسشنامه بازخورد کارکنان آلدرز(2000)، پرسشنامه سازگاری شغلی پورکبیریان(1386) و پرسشنامه تیپ نمای مایرز- بریگز [5] (1999) اجرا شد. برای تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از برنامه آماری 13 spss و از شاخصها و روشهای آماری شامل میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین عزت نفس سازمانی با بازخورد سازمانی و سازگاری شغلی و همچنین تیپ شخصیتی برونگرا رابطه معناداری وجود دارد( p
- چکیده انگلیسی: Â Â The purpose of this research was to investigate of the relationship between organization-based self-esteem with organizational feedback, job adjustment and Myers-Briggs Type Indicator among Jarghoyeh Sofla's educational employees. Therefore 120 (60 men and 60 women) employees were selected by random sampling and Pierce et al`s Questionnaire (1989), Alder`s Questionnaire (2000), Purkabirian`s Job Adjustment Questionnaire (1386s.c.) and Myers-Briggs Type Indicator (1999) were administered to them. The results of stepwise regression analysis showed that there is a significant relation between organization-based self-esteem and organizational feedback, job adjustment and extraverted personality type (p
- انتشار مقاله: 25-03-1395
- نویسندگان: فاطمه صادقیان,ایران باغبان,محمد رضا عابدی,ایران باغبان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 12-10-1396
- نویسندگان: زهرا محققیان,محمدرضا عابدی,ایران باغبان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کودکان,تحول,شناخت,آرزوهای شغلی
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر، بررسی روند تحول آرزوهای شغلی کودکان می باشد. به این منظور 179 دانش آموز (85 دختر و 94 پسر) از نواحی 5 گانه آموزش و پرورش اصفهان به شیوهی نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. روش جمع آوری داده ها مصاحبه ی نیمه سازمانیافته بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، تحلیل واریانس و مقایسه ی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تفاوت مشاهده شده در نمرات آرزوهای شغلی کودکان و نیز تفاوت مشاهده شده در نمرات کودکان در سنین مختلف و تأثیر جنسیت بر آرزوهای شغلی معنادار (05/0< P) است. همچنین اگرچه در هر دو جنس تحول آرزوها رو به پیشرفت است، سطح تحولی آرزوهای شغلی دختران بالاتر از سطح تحولی آرزوهای شغلی پسران است.
- چکیده انگلیسی: Aims: This study aimed at investigating the process of cognitive development of career aspirations among children. Method: For this purpose, 179 students (85 girls and 94 boys) from 5 educational areas of Isfahan were selected using multi-stage sampling procedure. The method of data collection was semi-structural interview and data Analysis was done through descriptive analysis, variance analysis, and paired t-test. Results: The results showed that the difference in the career aspirations as well as the differences among different age groups and genders were significant (P<0/05). Conclusion: Although in both genders the development of aspirations was progressive, the rate of development in girls was higher than boys.
- انتشار مقاله: 21-11-1391
- نویسندگان: فاطمه سمیعی,ایران باغبان,محمدرضا عابدی,علیرضا صادقیان
- مشاهده