در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: گردشگری ورزشی,صنعت گردشگری,جاذبههای ورزشی
- چکیده: هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائۀ راهبردهای توسعۀ صنعت گردشگری ورزشی تفریحی در ایران است.
روششناسی: روش انجام پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی بود. جامعۀ آماری متشکل از دویست نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاهها در دو حوزه گردشگری و ورزش و همچنین مدیران عالی فدراسیونها، وزارتخانه ورزش و جوانان و کمیتۀ ملی المپیک و مدیران عالی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شهر تهران بودند. انتخاب نمونۀ آماری بهصورت کل شماری بود.
یافتهها: با مطالعۀ وضعیت موجود صنعت گردشگری ورزشی کشور و با استفاده از نظرات اعضای شورای راهبردی پرسشنامه تنظیم گردید. برای تعیین معنیداری گویهها از آزمون دوجملهای و برای رتبهبندی این گویهها از آمار توصیفی استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از معنیدار بودن 11 قوت، 14 ضعف، 8 فرصت و 10 تهدید درگردشگری ورزشی تفریحی در ایران بود. با مقایسۀ زوجی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای شناخته شده و سود جستن از نظرات اعضای شورای راهبردی پژوهش، هشت راهبرد جهت توسعۀ گردشگری ورزشی تفریحی در ایران پیشنهاد گردید. این راهبردها عبارتاند از: توسعۀ استراتژی برگزاری رویدادهای ورزشی ملی و بینالمللی در مناطق دارای ظرفیت گردشگری ورزشی تفریحی، ایجاد سایتهای مخصوص گردشگری ورزشی تفریحی در مناطق مختلف کشور، تدوین سایتهای اینترنتی جهت تبلیغ و بازاریابی جاذبههای ورزشی تفریحی، تدوین نظامی جهت جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی در گردشگری ورزشی تفریحی، تدوین و اجرای نظامی جامع جهت آنالیز و ارزیابی مداوم فواید مختلف گردشگری ورزشی تفریحی برای کشور، معرفی صنعت گردشگری ورزشی تفریحی به جامعه با انجام تبلیغات و بازاریابی در این زمینه، ایجاد نظامی جهت معرفی جاذبههای گردشگری ورزشی تفریحی در حاشیۀ رویدادهای ورزشی، پرورش نیروهای متخصص مدیریتی در بخشها، نهادها و سازمانهای مرتبط با گردشگری ورزشی و تدوین نظام جامع خصوصیسازی گردشگری ورزشی با توجه به سیاستهای اصل 44.
نتیجهگیری: در مجموع با توجه به اهمیت گردشگری ورزشی مدیران و برنامهریزان بخش گردشگری و ورزش کشور باید اهتمام لازم را در جهت توسعه و بالندگی این صنعت از خود نشان دهند. در این میان از تعامل آگاهانه و سازندهای که باید میان بخشها، نهادها و سازمانهای مختلف مؤثر و ذینفع در توسعه گردشگری ورزشی وجود داشته باشد نباید غافل ماند.
واژههای کلیدی: صنعت گردشگری، گردشگری ورزشی، جاذبههای ورزشی.
- چکیده انگلیسی: Abstract
Objective: The purpose of the study was to design strategies for recreational sport tourism development in Iran.
Methodology: This research is analytic descriptive. The research population were 200 elites including presidents and vice presidents of national federations, the managers of Sport and Youth Ministry, some faculty members and presidents of Tourism organization. The questionnaire was formulated as the result of studying the existent status of sport tourism in Iran and the viewpoints of strategic board. Binominal test and Descriptive analysis were used for significant determination of items' importance and ranking them respectively.
Results: The results demonstrated the significant importance of 11 strengths, 14 weaknesses, 8 opportunities and 10 threats in recreational sport tourism in Iran.
Conclusion: Eight strategies were formulated for developing recreational sport tourism, using Strategic Board’s opinions and pair comparison of the significant items. The strategies are as follows: developing strategies for holding the national and international sport events in the regions with proper capacity for recreational sport tourism; establishing special sites for recreational sport events in various regions of the country; compiling and implementing a comprehensive system for continuous evaluation and analysis of the various kinds of recreational sport tourism's benefits for the country; introducing the recreational sport tourism industry to the society using propaganda and marketing; providing a system for introducing the recreational sport tourism attractions at the margin of the sport events; providing internet sites for introducing and marketing the recreational sport tourism attractions; compiling a comprehensive system for attraction of domestic and foreign investments in recreational sport tourism section; training the management specialists in the sections, institutes and organizations involved in sport tourism; and compiling a comprehensive system for privatization of the sport tourism based on the policies of the 44 principle.
Keywords: Strategies, Sport Tourism, Development, Iran- انتشار مقاله: 02-10-1392
- نویسندگان: محمدرضا معین فرد,پروین شوشی نسب,انوشیروان کاظمنژاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بازاریابی ورزشی,مدیریت حمایت ورزشی,انتخاب حمایت ورزشی
- چکیده: چکیده هدف: هدف از این تحقیق طرّاحی مدل ملاکهای انتخاب حمایت ورزشی در لیگهای برتر کشور است. روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه حامیان 9 رشته ورزشی فعال در لیگ برتر بودند که 134 حامی به عنوان نمونه آماری در تحقیق شرکت کردند. از پرسشنامه محققساخته با 24 سوال برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. روایی صوری و محتوای آن را پانزده نفر از استادان مدیریت ورزشی و کارشناسان حمایت ورزشی تایید کردند و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از روش تحلیل عاملی با چرخش واریماکس استفاده شد. یافتهها: 24 متغیر در چهار گروه، ماهیت رشته ورزشی، ماهیت حامی، علایق مدیریتی و درجه سازگاری با ملاکهای انتخاب حامیان، شناسایی و طبقهبندی شدند. مدل اکتشافی با استفاده از روش تحلیل مسیر نشان داد که ماهیت حامی و ماهیت رشته ورزشی متغیرهای مستقل، درجه سازگاری متغیر واسطه و علایق مدیریتی متغیر پاسخ در این مدل بودند که متغیر ماهیت رشته ورزشی با 52/0 بیشترین اثر را بر علایق مدیریتی نشان داد. نتیجهگیری: با تقویت عاملهای مستقل و اثرگذار، دستیابی به حامیان ورزشی افزایش می یابد و موجب رضایتمندی و حفظ حامیان در عرصههای ورزشی می شود. واژههای کلیدی: مدیریت حمایت ورزشی، بازاریابی ورزشی، انتخاب حمایت ورزشی.
- چکیده انگلیسی: Abstract Objective: The purpose of this study was designing a model of sport sponsorship selection in Iran’s premier league. Methodology: The research method was descriptive and correlative. The statistical population consisted of sponsors who sponsored 9 sport teams in active premier leagues and 134 sponsors were selected as samples. Researcher– developed questionnaire with 24 questions was used to collect data. Its content and face validity was confirmed by 15 experts in sport management and sponsorship. Coronbachs Alpha coefficient was used to test the reliability of the questionnaire . Factor Analysis with a varimax rotation was used to analyse the data. Results: Twenty-four variables were classified into four categories of sport nature, sponsor nature, management interests and compatibility degree. Finally, doing a Path analysis, the model of sport sponsorship selection of Iran was developed. Exploratory model indicated that sponsor nature and sport nature factors were independent ones and compatibility degree was as a intermediary factor, with the management interests acting as a response and dependent factor. Among all variables, sport nature has the highest effect on management interests (0.52). Conclution: It is suggested that for increasing sport sponsorship in order to enhance satisfaction of sponsors, the effective and independant factors should be reinforced. Keywords: Sport sponsorship management, Sport marketing, Sport sponsorship selection.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: محمّد خبیری,نوشین بنار,رحیم رمضانینژاد,اسماعیل ملکاخلاق,انوشیروان کاظمنژاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: زنان، مامایی و نازایی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مقاومت به انسولین,سندرم تخمدان پلیکیستیک,ویتامینهای D و E
- چکیده: مقدمه: سندرم تخمدان پلیکیستیک، شایعترین اختلال اندوکرین با زمینه استرس اکسیداتیو در زنان سنین باروری است. استرس اکسیداتیو یک عامل تأثیرگذار در ایجاد مقاومت به انسولین است. برخی عناصر غذایی با استرس اکسیداتیو در ارتباط است، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط مقاومت به انسولین با دریافت غذایی ویتامینهای D و E در زیرگروههای PCOS انجام شد. روشکار: این مطالعه مورد- شاهدی در سال 95-1394 بر روی 151 زن مبتلا به PCOS که بر اساس معیار تشخیصی روتردام به 4 گروه، 41=(H+P+O)A ، 33=(H+P) B، 40=(P+O) C، 37=(H+O) D و 31 زن در گروه شاهد انجام شد. دریافت روزانه ویتامینهای D و E با پرسشنامه بسامد خوراک 168 آیتمی PPQ انجام شد. تشخیص مقاومت به انسولین، با شاخص HOMA (5/2Cut off >) صورت گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS (نسخه 22) و آزمونهای کروسکال والیس، آنووای یکطرفه، کای اسکوئر و اسپیرمن انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنیدار در نظر گرفته شد. یافتهها: در زیرگروههای A، D و گروه شاهد، ارتباط منفی و معناداری بین شاخص مقاومت به انسولین HOMA با ویتامین D (بهترتیب 022/0=p، 049/0=p و 025/0=p) و ویتامین E (بهترتیب 036/0=p، 001/0=p و 001/0=p) مشاهده شد. در زیرگروههای B و C بین شاخص مقاومت به انسولین HOMAبا هیچیک از ویتامینهای D و E ارتباط آماری معناداری مشاهده نشد (05/0p>). نتیجهگیری: با توجه به وجود ارتباط بین مقاومت به انسولین با ویتامینهای D و E در زیرگروههای PCOS، افزایش مصرف غذایی حاوی ویتامینهای D و E در بهبود پارامترهای سلامتی این افراد پیشنهاد میشود.
- چکیده انگلیسی: Introduction: Polycystic Ovary Syndrome (PCOS) is the most common endocrine disorder with oxidative stress in women of reproductive age. Oxidative stress is an important factor in the development of insulin resistance. Some nutrients are linked to oxidative stress. This study was performed with aim to determine the relationship between insulin resistance and dietary intake of vitamins D and E in PCOS subgroups. Methods: This case-control study was performed in 2015-2016 on 151 women with PCOS who were divided into four groups according to Rotterdam diagnostic criteria (D (H+O) = 37, C (P+O) = 40, B (H+P)= 33, A (H+P+O) = 41 and 31 women in the control group). Daily intake of vitamin D and vitamin E was assessed using a 168 items PPQ food frequency questionnaire. Insulin resistance was diagnosed with HOMA index (Cut off> 2.5). Data were analyzed by SPSS software (version 22) and Kruskal-Wallis, one-way ANOVA, Chi-square and Spearman tests. P<0.05 was considered statistically significant. Results: In the subgroups of A, D and control group, a significant negative relationship was observed between HOMA insulin resistance index with vitamin D (P = 0.022), (P = 0.049) and (P = 0.025), respectively and with vitamin E (P = 0.036), (P = 0.001) and (P = 0.001), respectively. In the subgroups of B and C, no relationship between HOMA insulin resistance index with vitamin D and vitamin E (P> 0.05). Conclusion: Due to the relationship between insulin resistance and vitamins D and E in PCOS subtypes, it is recommended to increase the intake of vitamins D and E to improve health parameters in PCOS subjects.
- انتشار مقاله: 15-09-1399
- نویسندگان: مریم موحدینژاد,دکتر سعیده ضیایی,دکتر انوشیروان کاظمنژاد,زهرا کمالی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه کارآفرینی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شناسایی فرصت,ویژگیهای شخصیتی,عملکرد کسبوکار و کارآفرین ورزشی
- چکیده: هدف این پژوهش بررسی رابطهی بین ویژگیها، مهارتهای فردی و سبک رهبری با عملکرد کسبوکار کارآفرینان ورزشی است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی بوده و از نظر هدف جزو پژوهشهای بنیادی میباشد. از پرسشنامهی ویژگیهای شخصیتی و شناسایی فرصت سامباسیوان، مهارتهای مدیریتی پاپولوا و سبک رهبری وارنر بارک استفاده شد. 217 کارآفرین حوزهی خدمات ورزشی به سوالها پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل عاملی تاییدی، ضریب همبستگی، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که ویژگیهای شخصیتی، مهارتهای مدیریتی، سبک رهبری تحولگرا و مهارتهای شناسایی فرصت، همگی با عملکرد کسبوکار کارآفرینان ورزشی رابطهی مثبت و معنادار دارند و درمجموع میتوانند 50 درصد از تغییرات عملکرد کسبوکار را تبیین کنند. اما رابطهی معناداری بین سبک رهبری عملگرا با عملکرد کسبوکار مشاهده نشد. توصیه میشود کارآفرینان ورزشی در فراگیری و تقویت مهارتهای یاد شده بکوشند و سبک رهبری مناسبی انتخاب کنند.
- چکیده انگلیسی: هدف این پژوهش بررسی رابطهی بین ویژگیها، مهارتهای فردی و سبک رهبری با عملکرد کسبوکار کارآفرینان ورزشی است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی بوده و از نظر هدف جزو پژوهشهای بنیادی میباشد. از پرسشنامهی ویژگیهای شخصیتی و شناسایی فرصت سامباسیوان، مهارتهای مدیریتی پاپولوا و سبک رهبری وارنر بارک استفاده شد. 217 کارآفرین حوزهی خدمات ورزشی به سوالها پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل عاملی تاییدی، ضریب همبستگی، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که ویژگیهای شخصیتی، مهارتهای مدیریتی، سبک رهبری تحولگرا و مهارتهای شناسایی فرصت، همگی با عملکرد کسبوکار کارآفرینان ورزشی رابطهی مثبت و معنادار دارند و درمجموع میتوانند 50 درصد از تغییرات عملکرد کسبوکار را تبیین کنند. اما رابطهی معناداری بین سبک رهبری عملگرا با عملکرد کسبوکار مشاهده نشد. توصیه میشود کارآفرینان ورزشی در فراگیری و تقویت مهارتهای یاد شده بکوشند و سبک رهبری مناسبی انتخاب کنند.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: علی اصغر درودیان,سیدامیر احمد مظفری,فریدون تندنویس,انوشیروان کاظمنژاد لیلی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدل سازی,آمیختة بازاریابی چهارعاملی,صنعت خدمات ورزش کشور.
- چکیده: هدف از این تحقیق، مدل سازی آمیختة چهارعاملی بازاریابی صنعت خدمات ورزش کشور بود. روش تحقیق از نوع کیفی و کمّی بود و از طریق تهیة پرسشنامة 45 سؤال پاسخ بسته که روایی محتوایی آن توسط استادان دانشگاه تأیید و ضریب پایایی آن 92/0 (01/0 P<) تعیین شده بود. این پرسشنامه در اختیار 108 مسئول بازاریابی باشگاههای فعال در 9 رشتة ورزشی حاضر در لیگ برتر کشور قرار گرفت و پس از ابطال 9 مورد، 98 پرسشنامه بازگشت داده شد.در این تحقیق، مدل آمیختة چهارعاملی بازاریابی صنعت خدمات ورزش کشور بهدست آمد. براساس این مدل، عامل مدیریت قیمتگذاری، به عنوان متغیر مستقل و ابزار کنترل و سه عامل دیگر آمیخته، شامل مدیریت ترویج، بهعنوان متغیر واسط و مدیریت مکان و مدیریت محصول تحت عنوان متغیر پاسخ مدل آشکار شدند. نتایج تحقیق نشان داد مدل چهار عاملی برازش کافی با دادههای بازار ایران دارد. مدیریت قیمتگذاری، محور اصلی و تنها عامل قابل دستکاری برای مدیران عامل در این مدل است. مدیریت مکان، در بهرهبرداری از انرژی هزینهشده در این بازار با مدیریت محصول شریک شده و از این نظر نتایج قابل توجهی را مطرح کرده و موانعی را نیز ایجاد کرده است. همچنین براساس این مدل، مدیران از عامل مدیریت ترویج به عنوان ابزاری برای کنترل مدیریت مکان و محصول بهره میبرند.
- چکیده انگلیسی: The aim of the present study was to model and study the effectiveness of the 4-factor marketing mix model in sport service industry. For this purpose, a questionnaire consisting of 45 closed questions was used (P<0.01). 108 marketing authorities of sport clubs active in 9 sport fields of super league matches completed the questionnaire and 98 questionnaires were completed and returned. The 4- factor marketing mix model was made. Results showed that pricing management was the independent variable and promotion management, facility management and product management were the dependent variables. The 4-factor model in Iran sport service industry was sufficiently suited to Iranian sport market. Also, pricing management was the main key to be manipulated by managers. Product management and facility management were the reply variables. Facility management shared some expenditure with product management and therefore it created some noticeable results and problems. Also, managers used promotion management to control product and facility managements in this model.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: ژاله معماری,محمد خبیری,مهرزاد حمیدی,انوشیروان کاظمنژاد,جهانگیر یداللهی
- مشاهده