در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات آموزش و یادگیری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اختلال خواندن,حافظه فعال کلامی,حافظه فعال هیجانی
- چکیده: مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله حافظه فعال کلامی بر عملکرد حافظه فعال هیجانی دانشآموزان با اختلال خواندن صورت گرفت. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. روش نمونهگیری به صورت در دسترس و نمونه شامل 20 دانشآموز پسر دوره ابتدایی ساکن استان البرز در سال تحصیلی 97-1396 بود که به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش برنامه حافظه فعال کلامی را در 10 جلسه دریافت کرد. همچنین به منظور بررسی اختلال خواندن از آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) کرمینوری و همکاران و برای سنجش حافظه فعال هیجانی از پرسشنامه ارجمندنیا استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که مداخله حافظه فعال کلامی موجب بهبود حافظه فعال هیجانی و مولفههای خواندن شامل آزمون قافیه، نامیدن تصاویر، درک متن، خواندن ناکلمات، نشانه حرف و نشانه مقوله در دانشآموزان میشود درحالیکه این تاثیر بر سایر مولفهها مشاهده نشد. با توجه بهنتایج پژوهش حاضر نتیجه گرفته میشود که میتوان با استفاده از مداخله حافظه فعال کلامی، حافظه فعال هیجانی و اختلال خواندن دانشآموزان را بهبود بخشید.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 06-07-1399
- نویسندگان: علی اکبر ارجمندنیا,سوگند قاسم زاده,الهام شفیعی,نیره مصباحی پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فرهنگ مشاوره و روان درمانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کیفیت زندگی,رضایت شغلی,رضایت از بازنشستگی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رضایت شغلی وکیفیت زندگی با رضایت از بازنشستگی درکارمندان بازنشسته اجرا گردید. این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارمندان بازنشسته بانک ملی شهرستان شهرکرد که300 نفر بودند وهمه آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند تشکیل می داد. ابزار های اندازه گیری عبارت از پرسش نامه رضایت از بازنشستگی احمدی (1389) کیفیت زندگی براون(1999) و رضایت شغلی فشارکی وطالبیان (1388) بود. تحلیل داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون جهت رابطه بین متغیرها وهمچنین جهت پیش بینی متغیر ملاک ( رضایت از بازنشستگی) رگرسیون همزمان مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت. نتایج نشان داد مولفه های رضایت مندی وکارائی وبهره وری از ابعاد کیفیت زندگی و مولفه های (رضایت شغلی درونی بیرونی) از ابعاد رضایت شغلی رضایت ازبازنشستگی را پیش بینی می کند. همچنین بین سطح تحصیلات، وضعیت تاهل ، وجنسیت با رضایت از بازنشستگی رابطه معنادار وجود ندارد. بنابراین نتیجه گرفته می شود که بین رضایت از بازنشستگی وکیفیت زندگی ورضایت شغلی کارمندان بازنشسته بانک ملی با برخی از متغیرهای دموگرافیک رابطه وجود ندارد.
- چکیده انگلیسی: The relationship between job satisfaction and quality of life was conducted with the consent of retirement Retired Personnel. This descriptive and correlational study. The population of this research were 300 employees retired National Bank of this city and all of them were selected as the sample was obtained. Instruments measure the satisfaction questionnaire retirement Ahmadi (1389) Quality of Life Brown (1999) and job satisfaction fesharaki Vtalbyan (1388), respectively. Data analysis using Pearson correlation coefficient for the relationship between variables, as well as to predict the criterion variable (retirement satisfaction) were stepwise regression analysis. The results show that components of quality of life and satisfaction and productivity and efficiency factors (job satisfaction Out) of Azbaznshstgy consent to predict job satisfaction. Level of education, marital status, gender has no significant relationship with retirement satisfaction. Therefore, it was concluded that job satisfaction and quality of life Azbaznshstgy satisfaction retired employees of the National Bank with some variables, there is no relationship.
- انتشار مقاله: 15-09-1393
- نویسندگان: الهام شفیعی,فاطمه رضایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 19-06-1397
- نویسندگان: عبدالله امیدی,عاطفه عظیمی,الهام شفیعی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توانمندسازی کودکان استثنایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تابآوری,رضامندی زوجیت,اختلال طیف اتیسم,روابط درونخانوادگی
- چکیده: هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزشی روابط درونخانوادگی بر رضامندی زوجیت مادران و تابآوری خواهران کودکان با اختلال طیف اتیسم بود. روش: این پژوهش یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران و خواهران کودکان با اختلال طیف اتیسم ساکن شهر تهران در سال 1397 بودند که از میان آنها نمونهای به حجم 24 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (12نفر) و کنترل (12نفر) گمارده شدند. از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد و گروه آزمایش برنامه آموزشی روابط درونخانوادگی را در 9 جلسه دریافت کردند. ابزار پژوهش حاضر شامل مقیاس رضامندی زوجیت افروز (1389) و مقیاس تابآوری کونور و دیویدسون (2003) بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس با اندازهگیری مکرر در نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی روابط درونخانوادگی بر متغیرهای رضامندی زوجیت و تابآوری اثربخش بوده و اثر این تغییر تا مرحله پیگیری پایدار ماندهاست (05/0>P). نتیجهگیری: با توجه بهنتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزشی روابط درونخانوادگی رضامندی زوجیت مادران و تابآوری خواهران کودکان با اختلال طیف اتیسم را افزایش میدهد.
- چکیده انگلیسی: Aim:The purpose of the present study was to evaluate the effectiveness of educational program of intra-family relationships on the marital satisfaction of mothers and the resiliency of sisters of children with autism spectrum disorder. Method:This research was quasi-experimental study with pre-test, post-test and follow up design. The statistical population of this research included mothers and sisters of autistic children, living in Tehran in 2018. From among this population, 24 individuals were selected by the available sampling method and randomly assigned to two groups; experiment (12 people) and control (12 people). Both groups answered the pre-test and then experiment group received the educational program of intra-family relationships in 9 sessions. The tools of the present study were Afrooz Marital Satisfaction Scale (2010) and Connor & Davidson Resiliency Scale (2003). The obtained data were analyzed using repeated measurements of analysis of covariance with SPSS. Results: The results showed that educational program of intra-family relationships was effective on the marital satisfaction and the resiliency variables and the effect of this change was stable in the follow up (P<0/05). Conclusion: According to the finding of the present study, it can be concluded that the educational program of intra-family relationships can increase the marital satisfaction of mothers and the resiliency of sisters of children with autism spectrum disorder.
- انتشار مقاله: 14-08-1398
- نویسندگان: الهام شفیعی,سوگند قاسم زاده,غلامعلی افروز
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رگرسیون لجستیک,شبکه ی عصبی مصنوعی,ترومای مغزی خفیف
- چکیده: هرچند آسیب مغزی شدید میتواند افراد را مستعد ابتلا به اختلال روانی کند، در مورد آسیب تروماتیک مغزی خفیف هنوز جای بحث و بررسی وجود دارد. هدف این پژوهش مقایسه ی قدرت شبکه عصبی مصنوعی در پیشبینی بروز اختلال روانی بعد از تروما در بیماران دچار آسیب مغزی خفیف با رگرسیون لجستیک بود. برای این منظور در یک مطالعه کوهورت آینده نگر، 100 نفر بیمار ترومایی ارجاع شده به مرکز ترومای بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی مدت 6 ماه بررسی و با 100 نفر از افراد سالم مقایسه شدند. برای مدل سازی، داده ها به طور تصادفی به دو گروه آموزشی (100 نفر) و آزمایشی (100 نفر) تقسیم شد و برای تخمین قدرت پیشبینی اختلال روانی از منحنی راک و صحت کلاسبندی استفاده شد. نتایج نشان داد، بین دو گروه بیماران تروماتیک خفیف و افراد سالم از نظر اختلالات روانی تفاوت معنیداری وجود دارد و مدلهای شبکه ی عصبی مصنوعی نسبت به مدلهای رگرسیون لجستیک کارایی بهتری نشان می دهند. این پژوهش نشان داد که برای پیش بینی اختلال روانی بایستی شاخص های تشخیص این فاکتور در ابتدای کار از بیماران ترومای مغزی خفیف سنجیده گردیده و سپس به کمک مدل شبکه ی عصبی مصنوعی، به پیشبینی این فاکتور پرداخته شود. لزوم استفاده از این فناوری در موارد غربالگری جمعیتی نتایج مفیدی را در درمان بیماران ترومایی و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی برای اینگونه بیماران دارد.
- چکیده انگلیسی: Although severe brain injury can make people susceptible to mental disorders, there is still debate about traumatic brain injury. The purpose of this study was to compare the power of artificial neural network in predicting post-traumatic mental disorder in mild brain injury patients and logistic regression. For this purpose, in a prospective cohort study, 100 trauma patients referred to the trauma center of Shahid Beheshti Hospital of Kashan during 6 months were compared with 100 healthy people. For modeling, the data were randomly divided into two educational groups (100) and experimental (100 people). The Rock's curve and classification accuracy were used to estimate the predictive power of mental disorder. The results showed that there is a significant difference between the two groups of mild traumatic patients and healthy subjects in terms of mental disorders, and artificial neural network models have better efficiency than logistic regression models. This study showed that in order to predict mental disorder, the diagnostic indices of this factor should be considered at the beginning of the traumatic brain injury patients and then, using the artificial neural network model, predict this factor. The necessity of using this technology in demographic screening is useful in treating patients with trauma and preventing possible problems for such patients.
- انتشار مقاله: 06-12-1396
- نویسندگان: الهام شفیعی,آرش نادمی,اسماعیل فخاریان,عبدالله امیدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردی نو در علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برنامه پویانمایی,علائم اضطراب,مطالعه موردی
- چکیده: اختلالات اضطرابی از شایعترین اختلالات روانی و عاطفی در بین کودکان است و میتواند روند زندگی عادی و عملکرد تحصیلی و روابط دوستانه آنها را مختل نماید . هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه پویانمایی با رویکرد شناختی رفتاری بر کاهش علائم اضطراب کودکان 7 تا 8 سال بود. پژوهش حاضر یک مطالعه تکآزمودنی بود که در آن برای شرکتکنندگان از طرح A-B-A استفاده شدهاست. در این مطالعه 3 کودک دبستانی دارای علائم اضطراب شرکت داشتند. طرح درمانی شامل 12 جلسه اجرای برنامه پویانمایی بود که برای هریک از شرکتکنندگان به صورت انفرادی برگزار شد و اندازهگیریهای چندگانه شامل پیشآزمون، پسآزمون و سه دوره پیگیری انجام شد. برای سنجش علائم اضطراب از مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (نسخه والدین) (1999) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با تجزیه و تحلیل نمودار تحلیل گردید. با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که برنامه پویانمایی در کاهش علائم اضطراب کودکان موثر بودهاست.
- چکیده انگلیسی: Anxiety disorders are the most common psychological and emotional disorders in children. Anxiety disorder can disrupt the routine life, school performance and friendly relationship. The purpose of the present study was to evaluate the effectiveness of animation program with cognitive behavior approach on anxiety symptoms of children with 7 or 8 years old. The present study was a single subject design using A-B-A for participants. 3 primary school children with anxiety symptoms participated in this study. The treatment plan was consisted of 12 secessions implementing animation program that each participant received the program individually. Multiple measurements were done at pre-test, during the treatment and post-test. The instrument of the present study was the Spence Children’s Anxiety Scale (SCAS) (1999). The gathered data were analyzed with chart analysis. According to the results of the present study include that animation program was affective on reducing the anxiety symptom of the primary school children.
- انتشار مقاله: 27-02-1399
- نویسندگان: رضا عزیزان,الهام شفیعی,سمیرا منصوری راد
- مشاهده