در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردی نو در علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معلمان,کیفیت خدمات,راهبران آموزشی و تربیتی,مدارس چندپایه
- چکیده: پژوهش حاضر، با هدف مطالعه کیفیت خدمات راهبران آموزشی و تربیتی از دیدگاه مدیرآموزگاران و معلمان مدارس چندپایه شهرستان تالش انجام شد، روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیرآموزگاران و معلمان مدارس چندپایه شهرستان تالش به تعداد 214 نفر (45 نفر زن و 169 نفر مرد) تشکیل دادند و نمونه آماری شامل 134 نفر (28 نفر زن و 106 نفر مرد) است که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته با 28 گویه استفاده شد. پایایی سوال ها به روش محاسبه آلفای کرونباخ برابر با 89% محاسبه گردید نتایج با استفاده از روش های آمار توصیفی چون جداول فراوانی، درصد میانگین و آزمونt تک نمونه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که کیفیت خدمات راهبران آموزشی و تربیتی از دیدگاه مدیرآموزگاران و معلمان مدارس چندپایه در مقوله های برقراری روابـط انـسانی (5/30)، رشد صلاحیت های حرفه ای معلمان (2/28)، نظارت و راهنمایی (6/26) بالاتر از حد متوسط میباشد و در مقوله برنامه ریزی آموزشی و درسی (3/19) پایین تر از حد متوسط (21) است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of present research was Study of the quality of educational leadership services from the viewpoint of managers and teachers of multigrade schools was performed in Talesh township .The research method was descriptive - survey. The statistical population consisted of 214 (45 women and 169 men) managers and teachers of the multigrade schools in Talesh township.and the statistic samples included 134 people (28 women and 106 men) which were chosen the method of Simple random sampling. 28 item researcher made questionnaire was used for data gathering. Questions reliability was computed 89% by Cronbach’s alpha computation method. The results were analyzed through descriptive statistics methods such as frequency tables, average percentage Single-sample t-tests. The results showed that quality of educational leadership services from the viewpoint of managers and teachers of multigrade schools in the categories of human relations (30.5), the growth of professional qualifications of teachers (28.2), supervision and guidance (26.6) is more than average, and in the category of curriculum planning (19.3) less than moderate (21).
- انتشار مقاله: 16-02-1399
- نویسندگان: افشین عابدی نیا,مهدی معینی کیا,پدرام قربانزاده طولارودپایین
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردی نو در علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معلمان,درس پژوهی,توسعه حرفهای
- چکیده: مقاله حاضر به بررسی رابطه بین درس پژوهی با توسعه حرفه ای معلمان ابتدایی شهرستان تالش می پردازد. این پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان تالش، به تعداد 768 نفر بود. لذا یک گروه 74 نفری از معلمان به صورت تصادفی انتخاب گردید و پرسشنامه در بین آنها توزیع شد. در انتخاب معلمان از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم استفاده گردید. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته توسعه حرفه ای در 23 سؤال در قالب پنج مؤلفه (مدیریت کلاسداری، توانایی برقراری ارتباط با دانش آموزان، برنامه ریزی درسی،تعهد سازمانی و فاوای آموزشی) با مقیاس پنج درجه ای لیکرت (کاملاً موافقم تا کاملاً مخالفم) استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 89/0= α برآورد گردید که معنادار بود. جهت سنجش روایی پرسشنامه ها از روایی محتوایی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری Spss در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته ها نشان بین درس پژوهی و مؤلفه های توسعه حرفه ای، رابطه مثبت و معناداری وجود داشت.
- چکیده انگلیسی: The present article examines the relationship between study and professional development of primary school teachers in Talesh city. This applied research and its method are descriptive correlations. The statistical population of this study included all primary school teachers in Talesh city, 768 people. Therefore, a group of 74 teachers was randomly selected and a questionnaire was distributed among them. In the selection of teachers, stratified random sampling method was used in proportion to the volume. In this study, the researcher developed a professional development questionnaire in 23 questions in the form of five components (classroom management, ability to communicate with students, curriculum planning, organizational commitment and educational ICT) with a five-point Likert scale (I totally agree ) used. The reliability coefficient of the questionnaire was estimated through Cronbach's alpha = 0.89, which was significant. Content validity was used to measure the validity of the questionnaires. The analysis of the results of this study was performed using Spss statistical software at both descriptive and inferential levels. Findings showed that there was a positive and significant relationship between academic studies and components of professional development.
- انتشار مقاله: 11-02-1399
- نویسندگان: پدرام قربانزاده طولارودپایین,مهدی معینی کیا,افشین عابدی نیا
- مشاهده