در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه رسانه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: موسیقی,توسعة اجتماعی,رسانة رادیو,روش تحلیل تاریخی
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
The purpose of this article is to enumerate the role of promoting the interaction between music and social development, through the mediation of radio, by investigating aspecific periods of Iranian history and since establishment of radio.
In line with this goal, and by employing a sociological approach, the multifaceted capabilities of radio in exchanging potentials of music and social development in enhancing each other's position were identified. We have also employed, historical analysis method in our research work. By purposefully searching reliable sources, real examples of episodes of interaction between music and various aspects of Iranian social evelopment were extracted through the mediation of radio. Findings of this research work showed that Iranian music and social subsystem with the active mediation of radio have played a role in promoting adaptability and control, targeting and mobilization of potentials and capabilities, connection finding and linking social actors together and strengthening preservation of professional and social identity. Radio, in turn, has benefited from the potentials of the art of music and the social system in terms of identity, promotion of usage, ompetition in messaging, and the expansion of its institutional potenyials- انتشار مقاله: 01-11-1399
- نویسندگان: محمود رضا حمیدی فتح آبادی,علی بقائی سرابی,افسانه وارسته فر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: واژه های کلیدی :زن,سینما,تهمینه میلانی,جایگاه اجتماعی
- چکیده: سینما هنر شاخص قرن بیستم است و به عنوان رسانه نسبتاً جدیدی است که به عنوان هنر هفتم یاد می شود، و وسیله ای است که در آن واحد پیام های یکسانی را برای تعداد زیادی از افراد ارسال می دارد .هدف کلی این پژوهش شناخت جایگاه اجتماعی زنان در آثار تهمینه میلانی می باشد. روش این پژوهش از نظر مسیراز نوع کیفی ، از نظر اجرا به صورت کتابخانه ای و میدانی بوده و جامعه آماری آن کلیه آثار تهمینه میلانی است که از آن میان نمونه آماری هفت فیلم تحت عناوین دوزن (1377)، نیمه پنهان (1379) واکنش پنجم (1381)، زن زیادی (1383)، آتش بس(1384)، تسویه حساب (1387)، یکی از ما 2 نفر (1389) با روش نمونه گیری اطلاعات محور برای مطالعه انتخاب شده اند .ابزارهای پژوهش فیش برداری و مصاحبه بوده که داده های جمع آوری شده از طریق تحلیل محتوا به کمیت درآمده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند نتایج این پژوهش نشان داد زنان از نظر در آمد و تحصیلات ، استفاده از محصولات فرهنگی ، کسب مهارت های فردی در رتبه بالایی قرار دارند و دارای شبکه اجتماعی قوی می باشند و در مقابل خشونت های اعمال شده سکوت نمی کنند و دست به واکنش های گوناگون می زنند.
- چکیده انگلیسی: Cinema is a distinguished art of twentieth century, and it is as a relatively new medium that is remembered as the seventh art, and at the same time it is a medium to sent same message to a lot of people.The purpose of this research was to identify the social position of women in Tahmineh Milani’s works. The research method was a qualitative one in terms of direction, it was a library and field one in terms of implementation. The study population included all Tahmine Milani’s works out of which seven films titled Two Women(1999), Hidden Half(2001), Fifth Reaction(2003), Surplus Women(2005), Ceasefire(2006), Avenge(2009), One of The Two of Us(2011) were selected by data-driven sampling method. The research tools were taking notes and interview and collected data were quantified and analyzed through content analysis. The results of this study demonstrated that women have a high rank in terms of income, education, using cultural products, acquisition interpersonal skills. And they have a strong social network and they do not be silent against violence and they react differently.
- انتشار مقاله: 11-07-1397
- نویسندگان: مریم مهدیلو,خلیل میرزایی,افسانه وارسته فر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پیشرفت تحصیلی,سرمایه اجتماعی,جنسیت,سرمایه انسانی,نوجوانی,ناهنجاری اجتماعی
- چکیده: جامعه امروز ما نسبت به دهه های گذشته حتی گذشته های نه چندان دور از رشد قابل ملاحظه ای در پیشرفت تحصیلی برخوردار شده و تحصیلات دانشگاهی امری فراگیر در زندگی جوانان است. این مقاله نشان می دهد که آیا پیشرفت تحصیلی زندگی اجتماعی بهتری را به ارمغان آورده به عبارت دیگر ارتباط مستقیم معناداری بین پیشرفت تحصیلی به عنوان متغیر مستقل و سرمایه اجتماعی به عنوان متغیر وابسته مشاهده می گردد؟روش تحقیق پیمایشی بوده و جمع آوری داده ها با ابزار پرسشنامه ی محقق ساخته انجام گرفته است. جامعه آماری، نوجوانان شاغل به تحصیل در مقطع راهنمایی تحصیلی برپایه ی آمار رسمی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران می باشد. نمونه گیری که اهمیت به سزایی در تعمیم پذیری نتایج این پژوهش های میدانی دارد به صورت ترکیبی و مرحله ای با روش هدفمند، سهمیه ای و تصادفی با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شده و195 نمونه مورد پرسش کارشناسی قرار گرفته اند. با دسته بندی و توصیف یافته های تحقیق، همبستگی بین شاخص های متغیرها به روش کندال محاسبه گردیده و نتایج به دست آمده با نظریه سرمایه اجتماعی از رویکرد نظری تعامل متقابل نمادین تبیین و تحلیل می گردد.مشاهده می شود هرچند تاثیر سرمایه اجتماعی در گسترش سرمایه انسانی از جمله پیشرفت تحصیلی مورد تایید نتایج پژوهش های انجام شده است، رابطه ی عکس بین این متغیرها معنی دار به نظر نمی رسد و گسترش سرمایه ی اجتماعی نیازمند سازوکار مستقل اجتماعی از پیشرفت تحصیلی می باشد
- چکیده انگلیسی: Our Society Today Over the past decade even not-so-distant past have been the considerable growth in academic achievement and College education is pervasive in the lives of young people. This paper shows that Is academic achievement has brought better social life, in the other words, do be Observed Significant direct relationship between the achievement as the independent variable and Social capital as the dependent variable?
Research Methodology is Survey and Collecting data has been done by the self-made questionnaire. Statistical Society is Teenagers studying in guidance school According to official statistics Department of Education in Tehran. Sampling that is very important in the generalizability of the results of this research field is calculated to form Combined and Stage by Targeted approaches, Quota and Random by Cochran formula and 195 Samples have questioned. By categorizing and describing the findings, the correlation between the index variables is calculated by Kendall method and the results are explained and analysis by social capital theory of symbolic interaction theory approach.
It be seen However, The impact of social capital on human capital development, Including academic achievement, It confirms the results of research, Significant inverse relationship between these variables do not seem and The development of social capital needs to be independent social mechanism of educational attainment.- انتشار مقاله: 27-09-1396
- نویسندگان: افسانه وارسته فر,حمیده ژیان باقری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پیشرفت تحصیلی,سرمایه اجتماعی,جنسیت,سرمایه انسانی,نوجوانی,ناهنجاری اجتماعی
- چکیده: جامعه امروز ما نسبت به دهه های گذشته حتی گذشته های نه چندان دور از رشد قابل ملاحظه ای در پیشرفت تحصیلی برخوردار شده و تحصیلات دانشگاهی امری فراگیر در زندگی جوانان است. این مقاله نشان می دهد که آیا پیشرفت تحصیلی زندگی اجتماعی بهتری را به ارمغان آورده به عبارت دیگر ارتباط مستقیم معناداری بین پیشرفت تحصیلی به عنوان متغیر مستقل و سرمایه اجتماعی به عنوان متغیر وابسته مشاهده می گردد؟روش تحقیق پیمایشی بوده و جمع آوری داده ها با ابزار پرسشنامه ی محقق ساخته انجام گرفته است. جامعه آماری، نوجوانان شاغل به تحصیل در مقطع راهنمایی تحصیلی برپایه ی آمار رسمی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران می باشد. نمونه گیری که اهمیت به سزایی در تعمیم پذیری نتایج این پژوهش های میدانی دارد به صورت ترکیبی و مرحله ای با روش هدفمند، سهمیه ای و تصادفی با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شده و195 نمونه مورد پرسش کارشناسی قرار گرفته اند. با دسته بندی و توصیف یافته های تحقیق، همبستگی بین شاخص های متغیرها به روش کندال محاسبه گردیده و نتایج به دست آمده با نظریه سرمایه اجتماعی از رویکرد نظری تعامل متقابل نمادین تبیین و تحلیل می گردد.مشاهده می شود هرچند تاثیر سرمایه اجتماعی در گسترش سرمایه انسانی از جمله پیشرفت تحصیلی مورد تایید نتایج پژوهش های انجام شده است، رابطه ی عکس بین این متغیرها معنی دار به نظر نمی رسد و گسترش سرمایه ی اجتماعی نیازمند سازوکار مستقل اجتماعی از پیشرفت تحصیلی می باشد
- چکیده انگلیسی: Our Society Today Over the past decade even not-so-distant past have been the considerable growth in academic achievement and College education is pervasive in the lives of young people. This paper shows that Is academic achievement has brought better social life, in the other words, do be Observed Significant direct relationship between the achievement as the independent variable and Social capital as the dependent variable?
Research Methodology is Survey and Collecting data has been done by the self-made questionnaire. Statistical Society is Teenagers studying in guidance school According to official statistics Department of Education in Tehran. Sampling that is very important in the generalizability of the results of this research field is calculated to form Combined and Stage by Targeted approaches, Quota and Random by Cochran formula and 195 Samples have questioned. By categorizing and describing the findings, the correlation between the index variables is calculated by Kendall method and the results are explained and analysis by social capital theory of symbolic interaction theory approach.
It be seen However, The impact of social capital on human capital development, Including academic achievement, It confirms the results of research, Significant inverse relationship between these variables do not seem and The development of social capital needs to be independent social mechanism of educational attainment.- انتشار مقاله: 27-09-1396
- نویسندگان: افسانه وارسته فر,حمیده ژیان باقری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: واژه های کلیدی :زن,سینما,تهمینه میلانی,جایگاه اجتماعی
- چکیده: سینما هنر شاخص قرن بیستم است و به عنوان رسانه نسبتاً جدیدی است که به عنوان هنر هفتم یاد می شود، و وسیله ای است که در آن واحد پیام های یکسانی را برای تعداد زیادی از افراد ارسال می دارد .هدف کلی این پژوهش شناخت جایگاه اجتماعی زنان در آثار تهمینه میلانی می باشد. روش این پژوهش از نظر مسیراز نوع کیفی ، از نظر اجرا به صورت کتابخانه ای و میدانی بوده و جامعه آماری آن کلیه آثار تهمینه میلانی است که از آن میان نمونه آماری هفت فیلم تحت عناوین دوزن (1377)، نیمه پنهان (1379) واکنش پنجم (1381)، زن زیادی (1383)، آتش بس(1384)، تسویه حساب (1387)، یکی از ما 2 نفر (1389) با روش نمونه گیری اطلاعات محور برای مطالعه انتخاب شده اند .ابزارهای پژوهش فیش برداری و مصاحبه بوده که داده های جمع آوری شده از طریق تحلیل محتوا به کمیت درآمده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند نتایج این پژوهش نشان داد زنان از نظر در آمد و تحصیلات ، استفاده از محصولات فرهنگی ، کسب مهارت های فردی در رتبه بالایی قرار دارند و دارای شبکه اجتماعی قوی می باشند و در مقابل خشونت های اعمال شده سکوت نمی کنند و دست به واکنش های گوناگون می زنند.
- چکیده انگلیسی: Cinema is a distinguished art of twentieth century, and it is as a relatively new medium that is remembered as the seventh art, and at the same time it is a medium to sent same message to a lot of people.The purpose of this research was to identify the social position of women in Tahmineh Milani’s works. The research method was a qualitative one in terms of direction, it was a library and field one in terms of implementation. The study population included all Tahmine Milani’s works out of which seven films titled Two Women(1999), Hidden Half(2001), Fifth Reaction(2003), Surplus Women(2005), Ceasefire(2006), Avenge(2009), One of The Two of Us(2011) were selected by data-driven sampling method. The research tools were taking notes and interview and collected data were quantified and analyzed through content analysis. The results of this study demonstrated that women have a high rank in terms of income, education, using cultural products, acquisition interpersonal skills. And they have a strong social network and they do not be silent against violence and they react differently.
- انتشار مقاله: 11-07-1397
- نویسندگان: مریم مهدیلو,خلیل میرزایی,افسانه وارسته فر
- مشاهده