در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تجربه,فضا,ادراک,بدنمندی,حواس
- چکیده: بیانمسئله:شاید بتوان یکی از وجوه تمایز انسان مدرن با انسان بهسربرده در دنیای سنت را کثرت تجربههای فضا-مکان برشمرد. زیست انسان در پهنۀ طبیعی و اجتماعی، نه تنها دارای تاریخی معرفتی و نظری است، که دارای ادراکهای متمایز و گوناگون در تجربۀ مکانهای طبیعی و اجتماعی است. این تجربۀ متمایز در طول تاریخ، دارای روحی منحصربهفرد از یک سو و روحی مشترک در کالبد بشری از سوی دیگر است. لیکن در گفتمانهای غالب معماری، بدن و ویژگیهای جسمانی و کالبدی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است و بدن صرفاً بهعنوان ابژهای منفعل تلقی شده است.
هدف:این پژوهش بر آن است که به بررسی ادراک بدنی بهمثابه منبع الهامی برای بازتعریف مفهوم فضا در تجربۀ معماری بپردازد. نمودهای خوانش فضا با واردکردن عنصر ادراکات بدنی و بررسی درهمتنیدگی حواس انسانی در ادراک از فضا از اهداف فرعی پژوهش است.
روشتحقیق:این تحقیق به لحاظ «ماهیت» پژوهش، از گونة تحقیقات کیفی با رویکرد فلسفی پدیدارشناسی هرمنوتیک و به لحاظ «قصد» از پژوهش، تفسیری است که به تولید بینش جدید میپردازد. بدین ترتیب یافتههای آن در بهبود دانش موجود در باب موضوع مورد مطالعه به کار میآید (دانشافزایی)، لذا نتایج آن، خالص است. منطق پژوهش، استقرایی است. در پژوهش حاضر، از مصاحبۀ عمیق جهت استنباط و استخراج «امر ناخودآگاه» از بطن پاسخ مصاحبهشوندگان استفاده شده است. روش تحلیل دادهها، تحلیل محتوای کیفی و شامل کدگذاری باز و محوری است.
نتیجهگیری:نتیجۀ پژوهش نشان میدهد که خوانش پدیداری از تجربۀ ادراک از فضا به سه رستۀ «ادراک تام، درک پویا از فضا بهواسطۀ حواس»، «فضا، واسطهای بر ادراک نوستالژی جمعی» و «فضا بهمثابه امکان شهود و درک دیگری» قابل تفکیک است.- چکیده انگلیسی: Statement of the problem: The variety of space-place experiences can be regarded as a feature that differentiates modern men from traditional men. Man’s existence across natural and social realms, not only has a theoretical and epistemological history but also various distinctive perceptions of experiencing natural and social places. Throughout history, distinctive perceptions have had a unique spirit on one hand and a common spirit in human body on the other. Nevertheless, body and its corporeal and physical characteristics have not been given their due attention in dominant architectural discourses. Body has always been considered a passive object.
Purpose: The present study aims to investigate bodily perception as a source of inspiration for redefining the concept of space in architectural experience. The secondary purposes of the study include examining the manifestations of reading space by incorporating bodily perceptions, as well as scrutinizing the integration of human senses in space perception.
Methodology: The current study is qualitative and uses a hermeneutic phenomenological philosophical approach. The study is “interpretive” in terms of research “purpose”, and aims to produce new insights so as to use the findings to improve the existing knowledge about the topic of interest. Hence, the “results” are “pure”. The “logic” of the study is “inductive.” In the present study, a deep interview was conducted to infer and extract the “subconscious” from the responses of interviewees. The data analysis method includes qualitative content analysis via open and axial coding.
Conclusion: The results suggest that phenomenal reading of spatial perception experience can be categorized into three levels of complete perception, dynamic perception of space through senses; space as a medium for perceiving collective nostalgia, and space as the possibility of intuition and perception of the other.- انتشار مقاله: 29-03-1398
- نویسندگان: امیرحسین صیاد,افرا غریب پور,مهسا دلشاد سیاهکلی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش وارزشیابی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فرهنگ ایرانی-اسلامی,سنجش و ارزیابی,دروس مقدمات طراحی معماری,پردیس هنرهای زیبا
- چکیده: هدف این پژوهش، سنجش و ارزیابی میزان استفاده از شاخصههای فرهنگ ایرانی-اسلامی در طراحی تمرینهای دروس مقدمات طراحی معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. شیوه پژوهش، توصیفی- تحلیلی و پیمایشی به صورت عکاسی از روند برگزاری کلاسهای دروس مذکور در آتلیه 5 و 6 و از نظر نتایج یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری 44 نفر از اساتید معماری دانشگاههای شهرهای تهران و تبریز میباشند که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. سوالات پرسشنامه به سه مؤلفه مفهوم هندسی، مفهوم خلاقیت و مفهوم فرم و فضا تقسیم شده و هر کدام از این مؤلفهها دارای زیرمؤلفههایی هستند که همان شاخصههای معماری ایرانی-اسلامی است. برای بررسی روایی محتوایی پرسشنامه از شاخص لاوشه بین 10 متخصص استفاده شده و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 0.88 محاسبه شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده، از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی در نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج به دستامده نشان میدهد که شاخصههای فرهنگ ایرانی-اسلامی 4.54% ضعیف، 86.36% متوسط و 9.1% خوب رتبهبندی گردید. به تفکیک، شاخصههای معماری ایرانی–اسلامی در طراحی تمرینهای مقدمات طراحی معماری3، با میانگین 64.94 بیشتر از دو درس مقدمات طراحی معماری2 با میانگین 49.05 و مقدمات طراحی معماری1 با میانگین 39.26 رعایت شده است. در نهایت میتوان با اندکی تغییر در طراحی تمرینات ارائه شده توسط اساتید و گنجاندن شاخصههای با امتیاز کم مرتبط با هر کدام از سه درس مذکور، تمریناتی متناسب با شاخصههای فرهنگ ایرانی-اسلامی ارائه نمود.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study is to evaluate the value of using Islamic-Iranian cultural indices to design practices in lessons of architecture design introduction. For this reason, college of fine arts in Tehran University was selected as case study. The method of investigation was descriptive-analytical via taking photographs from courses held in ateliers, 5 and 6. This study was an applicable study in the terms of results. The statistical society was comprised of 44 teachers of architecture in Tehran and Tabriz universities, which was collected by random sampling method. The questions were categorized into three concepts of geometry, innovation, form and space and each concept was comprised of Islamic-Iranian architectural parameters. In order to investigate the content of questionnaires, CVR (content validity ration) was applied among 10 specialists and their stability was determined as 0.88 by Cronbach's alpha. The analysis was performed via descriptive methods of statistics and conclusive statistics in SPSS software. The acquired results demonstrated that Islamic-Iranian cultural indices were evaluated as weak (4.54%), medium (86.36%), and strong (9.1%). Based on detachments, Islamic-Iranian indices have been followed in architecture design intro, 3 with average of 64.94 and this parameter was followed in architecture design intro, 2 and 1 with average values of 49.05 and 39.26 respectively. Eventually, it can be concluded that a little variation by teachers in designing practices and including low score parameters to each of the three lessons could provide appropriate practices based on Islamic-Iranian cultures.
- انتشار مقاله: 21-03-1399
- نویسندگان: الهام کاظمی,حسن ستاری ساربانقلی,رحمت محمدزاده,افرا غریب پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: هویت شهر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فرهنگ,آموزش معماری,آموزش پایۀ طراحی,کارشناسی معماری,مؤلفههای فرهنگ
- چکیده: حرفۀ معماری و به تبع آن آموزش معماری فرایندی است که بهشدت متأثر از عوامل فرهنگی هر سرزمین است. از آنجا که دورۀ پایۀ طراحی معماری بخش مهمی از دورۀ آموزش را در بر میگیرد نقش مهمی در شکلگیری شخصیت دانشجویان و رویکرد ایشان در رابطه با معماری و موضوعات مرتبط با آن از جمله فرهنگ دارد. در این مقاله از یک سو با مقایسه برنامههای دوره پایه طراحی در سه دانشگاه اصلی کشور سرفصلهای آموزش پایه جمعبندی شده است و از سوی دیگر به روش دلفی مؤلفههای فرهنگ و موضوعات تاثیرگذار بر معماری در حوزه مؤلفههای فرهنگی تدوین شده است. در مرحله نهایی به روش دلفی و استنتاج منطقی، امکان توجه به مؤلفههای فرهنگی در سرفصلهای مختلف دوره پایه ارزیابی شده است. این بررسی نشان میدهد در چارچوب آموزش فعلی نیز با لحاظ موضوعات فرهنگی مرتبط با معماری در سرفصلهای آموزش پایه امکان توجه به مؤلفههای فرهنگی وجود دارد.
- چکیده انگلیسی: Architectural profession and education are procedures deeply based on cultural circumstances in a country. In Iran, one of the major goals of architectural education must be educating architects who know their country and culture well, and are able to do architecture based on cultural and local acquaintances. Architectural Basic Design Education consisting of some courses, lasts just for three semesters, but has a very fundamental role in training architecture students based on cultural and local acquaintances. Accordingly, educating students in relation to their culture, must be conducted in a way that the graduated young architects can solve the regional-vernacular problems of their country and can design generously in the cultural context. Thus, the significant question of this research is that the current basic design curriculum in schools of architecture of Iran to what extent have the capacity of considering the elements of culture and how it is possible to design programs considering the cultural subjects in the context of the current curriculum.
This investigation is conducted in two main steps; the first step consists of investigating the curriculum of Basic Design Education in the undergraduate studies of architecture in Iran. Although all architectural schools in Iran follow the undergraduate program of architecture, approbated by High Council of Programing in Ministry of Science and Higher Educations, The main schools have the opportunity to do some changes in their programs. Therefore, the curricula of Basic Design education in three main schools of architecture of Iran are selected to be studied; University of Tehran (consisting of two separate curricula in two Ateliers, 5 and 6), Shahid Beheshti University, and Iran University of Science and Technology. This investigation shows up four different syllabi for basic design studies which are mostly so similar. Comparing these syllabi determines twelve main subjects for basic design education which has been concerned as the main subjects for current research.
The second step is dedicated to studying the definition of ‘culture’, and the components of culture based on ideas and notions of cultural theoreticians in Iran. According to this study, Iranian culture has three major components which are ‘world-view and believes’, ‘history’ and ‘geography’. Each of these three components of Iranian culture consists of different subjects which can impact architecture. So, to do architecture in correspondence with cultural context, it is necessary to be familiar with these factors in the field of each cultural element.
In final part, the syllabi of Basic Design Education is revised based on the practical detailed syllabi of culture which is determined according to the cultural subjects relevant to architecture. This revision is deducted through the Delphi method, questioning eight professors of Basic Design studios. The result shows that almost in all twelve syllabi of Basic Design Education, potential for considering the cultural components and the relevant subjects exist. Amongst Basic Design syllabi, some have higher capacity for considering cultural subjects. Thus by a precise editing of projects in Basic Design courses, architectural education can be formed more closely to the cultural fundamentals.- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: افرا غریب پور,افرا غریب پور,افرا غریب پور
- مشاهده