در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ارزشیابی,تدریس,اساتید دانشگاه,مؤلفههای اخلاقی,کارآمدی آموزشی
- چکیده:
وجود اخلاق در آموزش عالی باعث رشد و بالندگی آن میشود. اخلاقی بودن استاد در حرفهاش حاصل دانستن، خواستن، توانستن و نگرش است. اخلاق و تدریس بهطور ذاتی همسو و درهمتنیده میباشند. استاد مهمترین و اساسیترین عامل موفقیت در تحقق اهداف آموزشی در هر دانشگاه میباشد. در این تحقیق به تعیین میزان تأثیر هر یک از مؤلفههای اخلاقی در تدریس اساتید، از دیدگاه دانشجویان پرداخته شده است. پژوهش توصیفی-مقطعی با مشارکت 23 دانشجوی مؤنث ترم دوم مقطع کارشناسی در رشتهی جغرافیا از دانشگاه کوثر بجنورد که از معدل بالای 5/16 در ترم اول برخوردار بودند انجام شد. طی پرسشنامهای (بر اساس نتایج کار بهدست آمده از تحقیق مطلبی فرد و همکاران، 1390) دانشجویان به میزان تأثیر هر یک از هشت مؤلفهی اساسی در تدریس اخلاقی اساتید با 22 زیر مقوله در مقیاس لیکرت 5 درجهای پاسخ دادند. این مؤلفهها کارآمدی آموزشی، کارآمدی در ارائهی محتوا، تعامل حرفهای، توجه به رشد همهجانبهی دانشجویان، احترام به همکاران، فضای بحث مناسب در کلاس، احترام به کلاس و ارزشیابی درست را شامل میشد. نتایج نشان داد که کارآمدی آموزشی و ارزشیابی درست بهعنوان شاخصههای بااهمیتتری در تدریس اخلاقی اساتید ایفای نقش مینمایند و نسبت به سایر مؤلفهها از میزان تأثیر بیشتری برخوردار هستند. اساتیدی که خود را ملزم به رعایت تدریس اخلاقی میدانند بهنحو بارزتری از روشها و راهکارهای آموزشی آگاه هستند و ارزشیابی مناسب و عادلانهای انجام میدهند. توجه به انتخاب اساتید با کارآمدی آموزشی بالا و آگاه به اررزشیابی درست در نظام آموزش عالی شایان توجه میباشد.
- چکیده انگلیسی: Considering ethics in higher education could lead to subsequent growth and development. Growing ethics in the teachers could be resulted from knowledge, will, ability, and attitude. Teaching and ethics are inherently interwoven. teacher is the most important factor in achieving educational goals in any academic institution, the present research has been conducted with the aim of determining the role and effects of ethical codes on the university teachers' teaching from the students’ viewpoint. This descriptive cross-sectional study included 23 female bachelor students who studied geography in Kowsar University, Bojnord. Students answered to a questionnaire made on the basis of the study conducted by Motalebifard and his colleagues regarding the effects of eight basic factors and 22 sub-categories in university teachers' ethical teaching. The questionnaire was designed on a five-degree Likert scale and measured "educational capability", "content capability", "professional interaction", "paying attention to aspects of development in students", "respecting colleagues", "good class atmosphere", "respecting the class" and "proper evaluation". The results of this study revealed that, comparing to other factors, "educational capability" and "proper evaluation" are the most effective factors in ethical teaching and teachers who are committed to the ethical codes in their teaching have higher awareness regarding the teaching methods and approaches and make proper evaluations. This means that choosing the teachers with higher educational capabilities who are informed about assessment make should be one of the main concerns in the system of higher education.
- انتشار مقاله: 07-07-1393
- نویسندگان: محبوبه عارفی,اعظم شریفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سکوت سازمانی,طراحی شغل,تحلیل رفتگی,نگرش مدیران و کارمندان,استقلال در کار
- چکیده: از آنجا که بخشی از استقرار سکوت سازمانی مبتنی بر نگرش کارمندان است، در این پژوهش ویژگیهای شغلی بررسی شدند که از طریق تحلیل رفتگی شغلی میتوانند نگرشهای کارمندان را نسبت به سکوت سازمانی دچار نوسان کنند. تعداد 108 کارمند از ادارات ورزش و جوانان استان همدان از طریق جدول کرجسی و مورگان به صورت تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای استاندارد تحلیل رفتگی شغلی، ویژگیهای شغل و سکوت سازمانی پاسخ دادند. پایایی، روایی سازه و محتوایی هر یک از پرسشنامهها از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد قبول واقع شدند. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که طراحی مشاغل به صورت استقلال در کار (r= - 4.04, t= 2.68)، بازخورد (r= - 0.51, t= 2.47) و اهمیت وظیفه (r= - 0.22, t= 1.98) میتواند تا حدود زیادی تحلیل رفتگی را کنترل کند. اما تنوع مهارت اثر مثبتی بر تحلیلرفتگی شغلی کارمندان داشت (r= + 4.78, t= 2.56). همچنین تحلیلرفتگی شغلی به طور معنیداری بیشترین اثر را بر نگرش کارمندان نسبت به سکوت سازمانی مرتبط با مدیران عالی (r= 0.98, t= 5.03) و سرپرستان (r= 0.67, t= 5.17) دارد. میتوان نتیجه گرفت که بخش زیادی از مشاهده سکوت سازمانی در ورزش برگرفته از نوسانات طرحهای شغلی است که مدیران برای کارمندان تدوین کردهاند. پیشنهاد میگردد که پس از شناسایی نیازهای هر یک از کارمندان، چارچوبهای شغلی متناسب با استقلال کاری و اهمیّت وظیفه بالا برای کارمندان ورزشی طراحی شوند. این فرایند موجب میشود که مهمترین نگرشهای منفی به مدیران عالی و سرپرستان در مشارکتهای سازمانی به حداقل برسد.
- چکیده انگلیسی: Since some part of organizational silence is taken from the employee's attitude, in this study job characteristics were analyzed which through job burnout can fluctuate employees attitude toward the organization silence. 108 employees from sport and youth offices of Hamadan Province randomly selected through Krejcie and Morgan table and responded to job burnout, job characteristics, and organizational silence questionnaires. Reliability, structural and content validity of each questionnaire were accepted through exploratory and confirmatory factor analysis. Structural equation model results indicated that job design as autonomy (r= - 4.04, t= 2.68), feedback (r= - 0.51, t= 2.47), and task significance (r= - 0.22, t= 1.98) can largely control job burnout. But skill variety had a positive effect on job burnout (r= + 4.78, t= 2.56). Also job burnout had significantly the greatest influence on top manager’s attitude (r= 0.98, t= 5.03) and supervisors (r= 0.67, t= 5.17) to provide organizational silence. Thus it can be concluded that much of the observed organizational silence in the sport organizations are taken from job designs that was codified by top managers. It is recommended that job frameworks should be designed according to autonomy and task significance after identifying the needs of each employees. This process minimizes the most negative attitudes to top managers and supervisors in organizational partnerships.
- انتشار مقاله: 26-03-1394
- نویسندگان: محسن لقمانی,رحیم رمضانی نژاد,اعظم شریفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تحلیلرفتگی شغلی,سکوت سازمانی,سکوت کارکنان,اداره ورزش و جوانان
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطة بین سکوت سازمانی و تحلیلرفتگی شغلی کارکنان ادارة ورزش و جوانان استان همدان بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی ـ همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة کارکنان ادارة ورزش و جوانان استان همدان، (نفر)150 که برحسب جدول مورگان و کرجسی 108 نفر نمونه بهدست آمد. در این پژوهش از روشهای آماری کلموگروف- اسمیرونوف، همبستگی پیرسون،t مستقل، دوربین- واتسون و رگرسیون تکمتغیره استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین سکوت سازمانی با تحلیلرفتگی شغلی و تمامی ابعاد آن رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. همچنین بین سکوت سازمانی زنان و مردان تفاوت معنیداری وجود نداشت، نتایج رگرسیون تک متغیره نشان داد که سکوت سازمانی توان تبیین تحلیلرفتگی شغلی را دارد. در واقع، پدیدهی سکوت سازمانی میتواند مانعی برای ابراز ایدهها و نظرات افراد در سازمان باشد و موجبات تحلیلرفتگی شغلی افراد را فراهم آورد. از این رو، شناسایی عوامل مؤثر بر آن و تلاش بهمنظور رفع آنها، میتواند شرایط ابراز عقاید، بیان ایدهها و ارائه نظرات کارکنان را تسهیل نموده، قدرت خلاقیت آنها را افزایش داده و بالطبع سازمانها با بهرهمندی از مشارکت فعالانه و آگاهانه کارکنان، مسیر رشد و تعالی و موفقیت خود را با سرعت بیشتری طی کنند.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to determine the relationship between organizational silence and staff’s job burnout of Department of Sport and Youth in Hamedan province. Concidering the purpose of the research, it is an applied study done with descriptive- correlation method. The statistical society of this research includes whole staffs General Directorate of Youth and Sport of the Hamedan province, whose number is 150, according to the Kerjcie –Morgon Table 108 subjects on the other. In this study, the Kolmogorov- Smirnov tests, Pearson correlation, t-test, Durbin-Watson and univariate regression was used. The results indicate that there was a direct and meaningful relationship between organizational silence and jop burnout and all it’s all dimensions. In addition there was, there was no meaningful difference between men and women’s organizational silence . Univariate regression analysis showed that organizational silence can be explained by job burnout . In fact, it can be said that the phenomenon of organizational silence can be a barrier to expressing ideas and opinions of the organizations and individuals which create conditions for job burnout. Hence, identifying the factors affecting it and trying to eliminate them, can facilitate circumstances for employees to express their opinions and ideas, increase their creativity and through this organizations benefit from active and informed participation of their employees to grow their excellence and success more rapidly.
- انتشار مقاله: 20-11-1393
- نویسندگان: غلامرضا شعبانی بهار,اعظم شریفی اسکندری
- مشاهده