در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تکنیک تاپسیس,روش دلفی فازی,معیارهای اساسی گزینش مربی,باشگاه ورزشی داماش گیلان
- چکیده: هدف: انتخاب مربیان زبده مستلزم شناسایی معیارهای اساسی مربیگری است تا با استفاده از آنها مناسبترین فرد برای هدایت یک تیم برگزیده شود. لذا هدف پژوهش حاضر حول دو محور یعنی تعیین معیارهای اساسی گزینش مربی و انتخاب بهترین مربی برای تیمهای ورزشی قرار گرفت.
روششناسی: جهت دستیابی به اهداف پژوهش؛ ابتدا با مطالعات کتابخانهای، بیست معیار بهعنوان معیارهای انتخاب مربی شناسایی گردید و سپس با استفاده از روش دلفی فازی و نظرخواهی از طریق پرسشنامهای با طیف پنجگانهی لیکرت از 32 نفر از اعضای هیأت علمی و دانشجویان دکتری تربیتبدنی دانشگاه گیلان و بر اساس قانون پارتو، یازده معیار که نمرۀ بالای 80/0 کسب کردند بهعنوان معیارهای اساسی تعیین شدند؛ سپس پرسشنامهای تخصصی بر اساس معیارهای اساسی و 3 گزینۀ موردنظر مربیگری از سوی باشگاه داماش گیلان تهیه و میان 5 نفر از تصمیمگیران اصلی انتخاب مربی باشگاه توزیع و پس از جمعآوری با استفاده از تکنیک تاپسیس (TOPSIS) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در پژوهش حاضر پس از شناسایی معیارهای گزینش مربی و تعیین معیارهای اساسی نظیر مهارتهای فنی، مدیریتی و رهبری، ذهنی- روانی، اجتماعی، ارتباطی، ورزشی، انگیزشی، توانایی برنامهریزی، ابتکار و خلاقیت و هوش، سوابق و ویژگیهای شخصیتی؛ ساختار تصمیمی در سه سطح طراحی شد و بر اساس آن فرایند گزینش مربی با بهرهگیری از تکینک تصمیمگیری چند معیاره تاپسیس توسعهیافته انجام گرفت و نتایج نشان داد که گزینۀ مربیگری اول باشگاه (A1) بهعنوان بهترین مربی انتخاب گردید.
نتیجهگیری: از ویژگیهای رویکرد پیشنهادی به حداقل رساندن دخالت قضاوتهای ذهنی در گزینش مربی میباشد؛ همچنین این رویکرد میتواند تصمیمگیران و مدیران باشگاه را در شناسایی و تعیین معیارهای اساسی پیش از گزینش مربی یاری رساند و اتخاذ تصمیم جهت گزینش بهترین مربیِ ورزشی بر اساس معیارها و گزینههای چندگانه را، میسر نماید. همچنین روش پژوهش پیشنهادی را میتوان در سایر تیمهای ورزشی نیز به کار گرفت.
واژههای کلیدی: معیارهای اساسی گزینش مربی، روش دلفی فازی، تکنیک تاپسیس، باشگاه ورزشی داماش گیلان.- چکیده انگلیسی: Abstract
Objective: Choosing the best coach requires identifying critical criteria or characteristics for leading the team. Therefor the purpose of this paper was based on 2 subjects; determining critical criteria of choosing a coach and selecting the best coach for sport teams.
Methodology: For achieving the research goals; at first, based on library studies, 20 criteria were identified as coach selection criteria. Then by using Fuzzy Delphi method and seeking others' opinion with a five Likert scale questionnaire from 32 masters and the PHD students of physical education of university of Guilan and based on Pareto rule, 11 criteria which achieved scores more than 0.8 were identified as critical criteria. According to 11 critical criteria and 3 coaching alternatives, final questionnaire was prepared and distributed among five decision makers on coach selection in Guilan's Damash Sports Club. After gathering the data, it was analyzed by TOPSIS technique.
Results: After identifying and determining critical criteria such as technical, managerial and leadership, psychology-mental, social, communication, sports and motivational skills, initiative and intelligence, background and personality characteristics, a decision structure was designed in three levels and accordingly a selection process was carried out by using developed TOPSIS MADM technique. Results showed that the first option was selected as the best coach. The proposed approach minimizes subjective judgment in selecting coaches. It also can assist clubs' decision makers and managers to identify and determine the critical criteria before coach selection.
Conclusion: This approach also helps the decision makers to better select the best coach of the sports team by considering several criteria and options. Also, the suggested research methods could be used in other sports.
Keywords: Critical Criteria for Coach Selection, Fuzzy Delphi Method, TOPSIS Technique, Guilan's Damash Sports Club- انتشار مقاله: 22-10-1392
- نویسندگان: اسماعیل ملکاخلاق,ناهید درستکار احمدی,مهران مهدیزاده,ناصر اخوان توکلی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اشتغال,رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی,ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک
- چکیده: چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی کشور انجام شده است. روششناسی: نمونههای تحقیق شامل 115 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهها، مدیران ورزشی و فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی بودند که در زمینه موضوع تحقیق صاحبنظر و ذینفع بودند. برای گردآوری اطلاعات از روشهای بررسی اسناد و مدارک، مطالعات قبلی، جلسات مصاحبه، فرمها و پرسشنامه (فرم شناسایی SWOT شامل سوالات باز و بسته، پرسشنامۀ عوامل درونی، پرسشنامۀ عوامل بیرونی و فرم تعیین موقعیت استراتژیک) استفاده شد. به منظور سنجش روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا با بهرهگیری از نظر چهارده نفر از استادان خبره مدیریت، مدیریت ورزشی و دانشکدۀ کارآفرینی استفاده شد. ثبات درونی ابزار در یک مطالعه مقدماتی روی سی نفر از آزمودنی ها به روش ضریب آلفای کرونباخ، 94/0 محاسبه شد. برای آزمون فرضیات پژوهش از آزمونهای رتبهای فریدمن، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) و در نهایت ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACEM) استفاده شد. یافتهها: در تجزیه و تحلیل شرایط محیطی (درونی و بیرونی) اشتغال فارغالتحصیلان تربیتبدنی و علوم ورزشی 18 نقطه قوت، 40 نقطه ضعف، 33 فرصت و 33 تهدید شناسایی و به ترتیب اولویتبندی شد. یافتههای پژوهش نشان داد اشتغال فارغالتحصیلان رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی از نظر عوامل داخلی و خارجی وضعیت مناسبی ندارد و با وجود ضعفهای داخلی با تهدیدهای خارجی متعدد و عمده نیز مواجه است که در ماتریس ارزیابی جایگاه، در بدترین وضعیت یعنی در موقعیت تدافعی (WT) قرار دارد. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود براساس شرایط موجود برای تبیین استراتژیهای اشتغال فارغالتحصیلان تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران علاوه بر استفاده از استراتژیهای ST، SO و WO بر استراتژیهای WT نیز تاکید شود. واژههای کلیدی: اشتغال، رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک.
- چکیده انگلیسی: Abstract Objective: The purpose of this study is to investigate the physical education and sport sciences graduates’ employment status in Iran. Methodology: The sample of this study consists of 115 physical education and sport sciences faculty members of higher education institutions, major sport managers and graduates of physical education and sport sciences who were selected as a non-random target and had the expertise and experience on the research topic. To gather the data, library sources, literature review, background analysis, interviews, forms and questionnaires were used (a SWOT identification form that contained open and close questions, internal factors questionnaire, external factors questionnaire, and a form of employment strategic positioning). For determining validity of the it questionnaire was reviewed and confirmed by 14 faculty members of sport management and entrepreneurship. Finally, in the pilot study on 30 subjects the internal consistened of questionnaire by Cronbach\'s alpha was (r=0.94). For analyzing research hypotheses ,the Friedman rank test, internal factors evaluation matrix (IFE) and external factors evaluation matrix (EFE) and strategic position and action evaluation matrix (SPACEM (were employed. Results: Having analyzed environmental situations (internal and external) of physical education and sport science graduates’ employment, 18 strengths, 40 weaknesses, 33 opportunities and 33 threats were identified and their priorities were determined. The results showed that physical education and sport sciences graduates’ employment in Iran was located in the worst position possible (T-W & defensive area). Conclusion: Depending on the conditions for explaining employment strategies of physical education and sport sciences graduates, besides using ST, SO and WO strategies, using WT strategies is also recommended. Keywords: Employment, Graduates of physical education and sport sciences, Strategic action and position evaluation matrix (SPACEM).
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: رحیم رمضانینژاد,اسماعیل ملکاخلاق,محمدرضا برومند,مهرعلی همتینژاد,سیدمحمدحسین رضوی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بازاریابی ورزشی,مدیریت حمایت ورزشی,انتخاب حمایت ورزشی
- چکیده: چکیده هدف: هدف از این تحقیق طرّاحی مدل ملاکهای انتخاب حمایت ورزشی در لیگهای برتر کشور است. روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه حامیان 9 رشته ورزشی فعال در لیگ برتر بودند که 134 حامی به عنوان نمونه آماری در تحقیق شرکت کردند. از پرسشنامه محققساخته با 24 سوال برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. روایی صوری و محتوای آن را پانزده نفر از استادان مدیریت ورزشی و کارشناسان حمایت ورزشی تایید کردند و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از روش تحلیل عاملی با چرخش واریماکس استفاده شد. یافتهها: 24 متغیر در چهار گروه، ماهیت رشته ورزشی، ماهیت حامی، علایق مدیریتی و درجه سازگاری با ملاکهای انتخاب حامیان، شناسایی و طبقهبندی شدند. مدل اکتشافی با استفاده از روش تحلیل مسیر نشان داد که ماهیت حامی و ماهیت رشته ورزشی متغیرهای مستقل، درجه سازگاری متغیر واسطه و علایق مدیریتی متغیر پاسخ در این مدل بودند که متغیر ماهیت رشته ورزشی با 52/0 بیشترین اثر را بر علایق مدیریتی نشان داد. نتیجهگیری: با تقویت عاملهای مستقل و اثرگذار، دستیابی به حامیان ورزشی افزایش می یابد و موجب رضایتمندی و حفظ حامیان در عرصههای ورزشی می شود. واژههای کلیدی: مدیریت حمایت ورزشی، بازاریابی ورزشی، انتخاب حمایت ورزشی.
- چکیده انگلیسی: Abstract Objective: The purpose of this study was designing a model of sport sponsorship selection in Iran’s premier league. Methodology: The research method was descriptive and correlative. The statistical population consisted of sponsors who sponsored 9 sport teams in active premier leagues and 134 sponsors were selected as samples. Researcher– developed questionnaire with 24 questions was used to collect data. Its content and face validity was confirmed by 15 experts in sport management and sponsorship. Coronbachs Alpha coefficient was used to test the reliability of the questionnaire . Factor Analysis with a varimax rotation was used to analyse the data. Results: Twenty-four variables were classified into four categories of sport nature, sponsor nature, management interests and compatibility degree. Finally, doing a Path analysis, the model of sport sponsorship selection of Iran was developed. Exploratory model indicated that sponsor nature and sport nature factors were independent ones and compatibility degree was as a intermediary factor, with the management interests acting as a response and dependent factor. Among all variables, sport nature has the highest effect on management interests (0.52). Conclution: It is suggested that for increasing sport sponsorship in order to enhance satisfaction of sponsors, the effective and independant factors should be reinforced. Keywords: Sport sponsorship management, Sport marketing, Sport sponsorship selection.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: محمّد خبیری,نوشین بنار,رحیم رمضانینژاد,اسماعیل ملکاخلاق,انوشیروان کاظمنژاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: چشمانداز مدیریت صنعتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بانکداری الکترونیکی,عوامل موفقیت,تکنیک ادغامی
- چکیده: توسعة فناوری اطلاعات و ورود آن به زندگی روزمره، بسیاری از روشهای سنتی را متحول ساخته و جهان را برای رقابتی نوین به تکاپو واداشته است. در این راستا نظام بانکی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و گسترش بانکداری الکترونیکی بهعنوان یکی از کاربردهای فناوری اطلاعات تحول شگرفی در صنعت بانکداری ایجاد کرده است. باتوجه به ضرورت بانکداری الکترونیکی، پژوهش حاضر به بررسی و رتبهبندی عوامل موفقیت بانکداری الکترونیکی میپردازد. بدین منظور پساز مطالعة ادبیات موضوع و مصاحبه با اساتید و متخصصان بانکی، 27 عامل موفقیت شناسایی و سپس این عوامل در 6 بعد طبقهبندی شدند. پساز طراحی و توزیع پرسشنامه میان متخصصین بانکی، اولویت و اهمیت هریک از این عوامل بااستفاده از روشهای SAW, TOPSIS, ELECTRE مورد ارزیابی قرار گرفت. باتوجه به اینکه نتایج حاصل از اجرای روشهای فوق در مواردی با یکدیگرهمخوانی نداشت، برای رسیدن به یک اجماع کلی از رتبهبندی عوامل، ازتکنیکهای ادغامی که شامل روشهای میانگین، بردا و کپلند است، استفاده شد. درنهایت بازمهندسی فرایندها مهمترین عامل موفقیت و بهترتیب توسعة بازارهای جدید، بهوجود آوردن اعتماد برای نام و ادغام کانالهای متعدد، قابلیت سادهسازی و شخصیسازی سیستم در رتبههای بعدی اهمیت قرار گرفتند.
- چکیده انگلیسی: Development of IT and its entrance in daily life, has changed lots of traditional method and prompted competition and in the word. In this situation, the bank system was not expected. Development of e_banking as one of the usage of IT has created a wonderful change in banking industry. Regarding the necessity of e_banking The present research considers and categorizes the success factors in e_banking. For this sake, after studing the related sources and interviewing with Banking specialist, 27 success factors has been indentified. The factors has been cotegarized into six dimentions. After planning and distributing the questionnaire among the banking specialist, the priority and importance of each of these factors has been evaluated using the TOPSIS, ELECTRE, SAW methods, and to get to a total gathering in categorizing factors POSET method has been used. Regarding the result, reenginierning processes is at the first step and Existing markets, can build trust on the brand name and Integrat channels in the current market.
- انتشار مقاله: 08-07-1398
- نویسندگان: اسماعیل ملکاخلاق,محمدرحیم رمضانیان,فائقه رفیعیامام
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: چشمانداز مدیریت صنعتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بانکداری الکترونیکی,عوامل موفقیت,تکنیک ادغامی
- چکیده: توسعة فناوری اطلاعات و ورود آن به زندگی روزمره، بسیاری از روشهای سنتی را متحول ساخته و جهان را برای رقابتی نوین به تکاپو واداشته است. در این راستا نظام بانکی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و گسترش بانکداری الکترونیکی بهعنوان یکی از کاربردهای فناوری اطلاعات تحول شگرفی در صنعت بانکداری ایجاد کرده است. باتوجه به ضرورت بانکداری الکترونیکی، پژوهش حاضر به بررسی و رتبهبندی عوامل موفقیت بانکداری الکترونیکی میپردازد. بدین منظور پساز مطالعة ادبیات موضوع و مصاحبه با اساتید و متخصصان بانکی، 27 عامل موفقیت شناسایی و سپس این عوامل در 6 بعد طبقهبندی شدند. پساز طراحی و توزیع پرسشنامه میان متخصصین بانکی، اولویت و اهمیت هریک از این عوامل بااستفاده از روشهای SAW, TOPSIS, ELECTRE مورد ارزیابی قرار گرفت. باتوجه به اینکه نتایج حاصل از اجرای روشهای فوق در مواردی با یکدیگرهمخوانی نداشت، برای رسیدن به یک اجماع کلی از رتبهبندی عوامل، ازتکنیکهای ادغامی که شامل روشهای میانگین، بردا و کپلند است، استفاده شد. درنهایت بازمهندسی فرایندها مهمترین عامل موفقیت و بهترتیب توسعة بازارهای جدید، بهوجود آوردن اعتماد برای نام و ادغام کانالهای متعدد، قابلیت سادهسازی و شخصیسازی سیستم در رتبههای بعدی اهمیت قرار گرفتند.
- چکیده انگلیسی: Development of IT and its entrance in daily life, has changed lots of traditional method and prompted competition and in the word. In this situation, the bank system was not expected. Development of e_banking as one of the usage of IT has created a wonderful change in banking industry. Regarding the necessity of e_banking The present research considers and categorizes the success factors in e_banking. For this sake, after studing the related sources and interviewing with Banking specialist, 27 success factors has been indentified. The factors has been cotegarized into six dimentions. After planning and distributing the questionnaire among the banking specialist, the priority and importance of each of these factors has been evaluated using the TOPSIS, ELECTRE, SAW methods, and to get to a total gathering in categorizing factors POSET method has been used. Regarding the result, reenginierning processes is at the first step and Existing markets, can build trust on the brand name and Integrat channels in the current market.
- انتشار مقاله: 08-07-1398
- نویسندگان: اسماعیل ملکاخلاق,محمدرحیم رمضانیان,فائقه رفیعیامام
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: چشمانداز مدیریت صنعتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بانکداری الکترونیکی,عوامل موفقیت,تکنیک ادغامی
- چکیده: توسعة فناوری اطلاعات و ورود آن به زندگی روزمره، بسیاری از روشهای سنتی را متحول ساخته و جهان را برای رقابتی نوین به تکاپو واداشته است. در این راستا نظام بانکی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و گسترش بانکداری الکترونیکی بهعنوان یکی از کاربردهای فناوری اطلاعات تحول شگرفی در صنعت بانکداری ایجاد کرده است. باتوجه به ضرورت بانکداری الکترونیکی، پژوهش حاضر به بررسی و رتبهبندی عوامل موفقیت بانکداری الکترونیکی میپردازد. بدین منظور پساز مطالعة ادبیات موضوع و مصاحبه با اساتید و متخصصان بانکی، 27 عامل موفقیت شناسایی و سپس این عوامل در 6 بعد طبقهبندی شدند. پساز طراحی و توزیع پرسشنامه میان متخصصین بانکی، اولویت و اهمیت هریک از این عوامل بااستفاده از روشهای SAW, TOPSIS, ELECTRE مورد ارزیابی قرار گرفت. باتوجه به اینکه نتایج حاصل از اجرای روشهای فوق در مواردی با یکدیگرهمخوانی نداشت، برای رسیدن به یک اجماع کلی از رتبهبندی عوامل، ازتکنیکهای ادغامی که شامل روشهای میانگین، بردا و کپلند است، استفاده شد. درنهایت بازمهندسی فرایندها مهمترین عامل موفقیت و بهترتیب توسعة بازارهای جدید، بهوجود آوردن اعتماد برای نام و ادغام کانالهای متعدد، قابلیت سادهسازی و شخصیسازی سیستم در رتبههای بعدی اهمیت قرار گرفتند.
- چکیده انگلیسی: Development of IT and its entrance in daily life, has changed lots of traditional method and prompted competition and in the word. In this situation, the bank system was not expected. Development of e_banking as one of the usage of IT has created a wonderful change in banking industry. Regarding the necessity of e_banking The present research considers and categorizes the success factors in e_banking. For this sake, after studing the related sources and interviewing with Banking specialist, 27 success factors has been indentified. The factors has been cotegarized into six dimentions. After planning and distributing the questionnaire among the banking specialist, the priority and importance of each of these factors has been evaluated using the TOPSIS, ELECTRE, SAW methods, and to get to a total gathering in categorizing factors POSET method has been used. Regarding the result, reenginierning processes is at the first step and Existing markets, can build trust on the brand name and Integrat channels in the current market.
- انتشار مقاله: 08-07-1398
- نویسندگان: اسماعیل ملکاخلاق,محمدرحیم رمضانیان,فائقه رفیعیامام
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: چشمانداز مدیریت صنعتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بانکداری الکترونیکی,عوامل موفقیت,تکنیک ادغامی
- چکیده: توسعة فناوری اطلاعات و ورود آن به زندگی روزمره، بسیاری از روشهای سنتی را متحول ساخته و جهان را برای رقابتی نوین به تکاپو واداشته است. در این راستا نظام بانکی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و گسترش بانکداری الکترونیکی بهعنوان یکی از کاربردهای فناوری اطلاعات تحول شگرفی در صنعت بانکداری ایجاد کرده است. باتوجه به ضرورت بانکداری الکترونیکی، پژوهش حاضر به بررسی و رتبهبندی عوامل موفقیت بانکداری الکترونیکی میپردازد. بدین منظور پساز مطالعة ادبیات موضوع و مصاحبه با اساتید و متخصصان بانکی، 27 عامل موفقیت شناسایی و سپس این عوامل در 6 بعد طبقهبندی شدند. پساز طراحی و توزیع پرسشنامه میان متخصصین بانکی، اولویت و اهمیت هریک از این عوامل بااستفاده از روشهای SAW, TOPSIS, ELECTRE مورد ارزیابی قرار گرفت. باتوجه به اینکه نتایج حاصل از اجرای روشهای فوق در مواردی با یکدیگرهمخوانی نداشت، برای رسیدن به یک اجماع کلی از رتبهبندی عوامل، ازتکنیکهای ادغامی که شامل روشهای میانگین، بردا و کپلند است، استفاده شد. درنهایت بازمهندسی فرایندها مهمترین عامل موفقیت و بهترتیب توسعة بازارهای جدید، بهوجود آوردن اعتماد برای نام و ادغام کانالهای متعدد، قابلیت سادهسازی و شخصیسازی سیستم در رتبههای بعدی اهمیت قرار گرفتند.
- چکیده انگلیسی: Development of IT and its entrance in daily life, has changed lots of traditional method and prompted competition and in the word. In this situation, the bank system was not expected. Development of e_banking as one of the usage of IT has created a wonderful change in banking industry. Regarding the necessity of e_banking The present research considers and categorizes the success factors in e_banking. For this sake, after studing the related sources and interviewing with Banking specialist, 27 success factors has been indentified. The factors has been cotegarized into six dimentions. After planning and distributing the questionnaire among the banking specialist, the priority and importance of each of these factors has been evaluated using the TOPSIS, ELECTRE, SAW methods, and to get to a total gathering in categorizing factors POSET method has been used. Regarding the result, reenginierning processes is at the first step and Existing markets, can build trust on the brand name and Integrat channels in the current market.
- انتشار مقاله: 08-07-1398
- نویسندگان: اسماعیل ملکاخلاق,محمدرحیم رمضانیان,فائقه رفیعیامام
- مشاهده