در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فضا,علوم اجتماعی,نظریۀ معماری,چرخش فضاوار,میانرشتهای و ترارشتهای
- چکیده: «فضا» از اواخر قرن نوزدهم و تا پیش از دهۀ 1960 در معماری کلیدواژۀ اصلی بود اما بهتدریج اهمیت نظری خود را در دانش معماری از کف داد. این تحول عمدتاً بهسبب فراگیرشدن نشانهشناسی پسامدرن و نظریات «مکان» در معماری بود. دانش اجتماعی اما مسیر برعکسی را طی نمود، در قرن نوزدهم، در آگاهی مدرن و بهواسطه تاریخیگری، فضا یکسره در انقیاد زمان درآمد، «مراحل» زمانی توسعه موردتوجه قرار گرفت، زمان خطی بود و فضا حاشیهای. در تمام این دوره مراد از «فضا»، فضای انتزاعی دکارتی/نیوتنی بود که نسبت به تاریخ، زمینه و جامعه خنثی و بیاثر بود و لذا در حیطه و بازۀ مطالعات علوم اجتماعی واقع نمیشد. در قرن بیستم اما فضامندی بهتدریج راه خود را به تحلیلهای اجتماعی گشود تا آنجا که تحولات اواخر قرن بیستم در این زمینه را «چرخش فضاوار» علوم اجتماعی نامیدند. در این مقاله ضمن بررسی این تحولات در هر دو عرصه در نتیجهگیری اشاره خواهدشد که با روی آوردن به یک هستیشناسی رابطهای در باب فضا و غنا یافتن آن از مطالعات میان و ترارشتهای، کلیدواژۀ فضا همچنان در نظریۀ معماری رهگشا خواهدبود و در رابطۀ آن با علوم اجتماعی نقشی میانجیگرانه خواهد داشت.
- چکیده انگلیسی: “Space” was architecture’s main keyword between the 1890s and 1960s, but it lost its significance in architecture gradually; this was mainly due to the prevalence of postmodern semiotics and theories of “place” in architecture. Social science however went through an inverse path. In the nineteenth century, in modern consciousness and through historicism, space became subordinate to time, time became linear, space became marginalized, and the temporal “stages” of development gained importance. Space in this period was a Cartesian/Newtonian abstract notion which was neutral in relation to society, history and context; and thus it was not in the domain of social sciences studies. In twentieth century, however, the social analyses adopted spatiality gradually, to the extent that the late twentieth century transformations in this field were called “the spatial turn”. Through investigating these two lines of evolution, it will be discussed in this article that with the adoption of a relational ontology concerning space and its enrichment through inter- and trans-disciplinary studies, “space”, as a keyword, can continue to be of importance in architectural theory and play a mediating role in its relation with social science.
- انتشار مقاله: 29-10-1393
- نویسندگان: اسماعیل ضرغامی,سیدمحمد بهروز
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فناوری آموزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معماری منظر,بُعد اجتماعی,پردیس دانشگاه,فرهنگی منظر,بعد اکولوژی منظر
- چکیده: با ارزیابی به عمل آمده از دانشگاه ها ملاحظه می گردد که بخش اعظم آن را دانشکده ها و کلاس های درس و سایر فضاهای بسته تشکیل می دهند و تمام توجهات برنامه ریزان و طراحان معطوف به فضاهای درونی است. در این میان، منظر و فضاهای بازشامل محوطه وباغچه ها از توجه شایسته مغفول مانده اند. دردانشگاه های ایران مطالعات و تحقیقات کاربردی با هدف ارتقاء کیفیت فضاهای باز دانشگاه ها درخدمت یادگیری دانشجویان، به جز چند مورد جزئی، انجام نشده است. در صورتی که این فضاها هم می توانند در پیش برد اهداف دانشگاه ها، علم و آموزش، نقش موثرتری داشته باشد. در این راستا، با توجه به خلا علمی وحرفه ای موجود، می توان از دانش معماری و حرفه منظر کمک قابل توجهی گرفت. در رابطه با نارسایی ها و ظرفیت های فوق، این مقاله نظریه ها ورویکردهای معماری منظر در رابطه با فضاهای باز دانشگاه ها را برای تقویت نقش این فضاها در یادگیری و آموزش دانشجویان بررسی نموده است و هدف نهایی آن استخراج عوامل مطلوبیت فضاهای باز محیط های دانشگاهی است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و همبستگی است.دراین رابطهبا توجه به مختصات طراحی منظر و دست یابی به الگوهای طراحی منظر، با طرح پرسشنامه و اجراء آن در بین بیش از 200 نفر از دانشجویان و فارغ التحصیلان معماری دانشگاه های ایران، نتایج استخراج، تجزیه و تحلیل شده است. جامعه آماری به شیوه نمونه گیری تصادفی از دانشکده های معماری دانشگاه های کشور انتخاب شده و اطلاعات در نرم افزار ذخیره، تجزیه و تحلیل و پردازش گردیده است . با بررسی اطلاعات به دست آمده چند فاکتور اصلی از عوامل مطلوبیت فضاهای باز محیط های دانشگاهی مشخص گردید و در ادامه پس از طی یک فرآیند علمی تاثیر پذیری آنها از یکدیگر تعیین شد.
- چکیده انگلیسی: When we take a look at the universities, it should be understood that almost all the university spaces are devoted to the departments and classes and all the designers’ and planners attention is to the internal parts of the university and there is no or little attention is paid to the university campus. There are a few applied studies about increasing the quality of campus in Iran universities. While, the campus has an important role to promote University goals, science and education. With regards to lack of knowledge in this field, architectural and landscape science is an advantage to reach this goal. According to the above mentioned problem this research considered the approaches and theories related to the landscape architecture to strength the role of the campus in students learning and education. The final goal of this research is to find the advantages of the campus for the students. The research method used in this study is descriptive-survey. According to the landscape design coordinates and getting the landscape design sample, we designed a questionnaire to gather and analyze the data. The questionnaire was filled by 200 architecture student and graduate students of Iran universities. The statistical population was selected randomly from the faculty of architecture from Iran universities. The results were analyzed by SPSS software. By considering the result we determine some main factors of campus desirability in Universities. At last by using a scientific method we will differ the scientific effects of these factors.
- انتشار مقاله: 05-10-1390
- نویسندگان: اسماعیل ضرغامی,سعید عظمتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فناوری آموزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معماری معاصر,روش فعّال,طول دوره,بیان گرائی,روش غیر فعال,دروس اختصاصی,عملکرد گرا
- چکیده: هر برنامه با توجه به سیاست ها و اهداف وامکانات وشیوه اجرائی رایج دوره زمانی مربوطه تهیه وتصویب واجراء می گردد. با ظهور روشهای جدید در انتقال اطلاعات و تغییر امکانات و لزوم ارتقاء سطح دانش آموختگان، ضرورت هایی پیش می آیدکه برنامه ریزان را ملزم به تجدید نظر در برنامه ها می نماید. برنامه درسی مصوب 1377 دوره «کارشناسی مهندسی معماری » نیز از این امر مستثنی نیست. برای دستیابی به اهداف مورد نظر و هماهنگی با نیازها وجریانهای جدید علمی وآموزشی وهمچنین رفع اشکالات وتناقضات بازنگری و تجدید نظر در برنامه فوق ضروری به نظر می رسد. نیازهای رو به تزاید کشور در عرصه ساخت و ساز و کیفیت بخشیدن و صحت عمل در این زمینه در گرو تربیت کارشناسانی است که بتوانند نیازهای جامعه را در این راستا برآورده سازد. در این مقاله سعی گردیده با تحلیل محتوائی برنامه مغایرت ها و مشکلاتی را که بین اهداف و روشهای اجرائی آن وجود دارد طرح و اثبات کرده و برای آنها پیشنهادهای اصلاحی ارایه شود. در این رابطه سوق دادن آموزش به سمت جوابگویی هر چه بیشتر به نیازهای واقعی جامعه و آشنایی دانشجویان با فرهنگ خودی و صحیح معماری مد نظر بوده است. دوره کارشناسی مهندسی معماری دوره ای است حرفه ای که پرورش استعداد خلاقه، انتقال دانشها و مهارتهای عمومی حرفه معماری و حصول کارایی عمومی در این رشته را هدف قرار می دهد. در راستای هدف فوق سعی شده است که در برنامه ریزی این دوره حداکثر بهای ممکن به پروژه های طراحی معماری و دروس فنی و نظری پیرامونی آن داده شود. از آنجا که در ساختار جدید رشته معماری که به صورت کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته در آمده و هدف تربیت معمارانی با کارآیی های عمومی حرفه ای است. دراین رابطه نیز تعداد واحد های منطبق با هرکدام از مهارتها و کارشناسی های مورد نیاز کشور مورد بررسی دقیق قرار گرفته ویشنهاداتی در ارتباط با مسایل مطرح شده ارایه گردیده است
- چکیده انگلیسی: Each program is prepared, approved and implemented according to the policies, goals, facilities, and executive methods of the relevant period. With the advent of new ways of transmitting information and changing facilities and the need to improve the level of graduates, there are necessities that require planners to reconsider their plans. The curriculum approved in 1998 for the "Bachelor of Architecture" course is no exception. It seems necessary to achieve the desired goals and coordinate with the new scientific and educational needs and trends, as well as to eliminate the problems and contradictions of review and revision in the above program. The growing needs of the country in the field of construction and quality improvement and the correctness of action in this field depends on the training of experts who can meet the needs of society in this regard. In this article, an attempt has been made to analyze and prove the discrepancies and problems between the goals and its executive methods by presenting the content of the program and to offer them corrective suggestions. In this regard, directing education towards responding as much as possible to the real needs of society and familiarizing students with their own culture and correct architecture has been considered. The Bachelor of Architecture Engineering course is a professional course that aims to foster creative talent, transfer knowledge and general skills of the architectural profession, and achieve general efficiency in this field. In line with the above goal, an attempt has been made to give the maximum possible price to the architectural design projects and the technical and theoretical courses surrounding it in planning this course. Because in the new structure of the field of architecture, which has become a bachelor's and master's degree discontinuous, and the goal is to train architects with general professional efficiency. In this regard, the number of units in accordance with each of the skills and expertise required by the country has been carefully studied and suggestions have been provided in relation to the issues raised.
- انتشار مقاله: 07-03-1399
- نویسندگان: اسماعیل ضرغامی,سید باقر حسینی,پروانه سادات سجادی قائم مقامی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی فرهنگ ایلام
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مسکن,شهر ایلام,متغیرهای کالبدی,اجتماع پپذیری
- چکیده: با کاهش روابط اجتماعی در خانههای امروزی نسبت به گذشته، توجه به خصیصههای محیطهای مسکونی اهمیت یافته است. تحقیقات از فردگرایی به عنوان منشأ ناهنجاریهای اجتماعی از جمله: عدم شناخت خود، خودکمبینی، اختلالات روانی، پیری زودرس و افزایش معضلات اخلاقی در میان جوامع شهری امروزی یاد میکنند. خانه به عنوان اصلیترین محیط زندگی انسان نقشی تعیینکننده در بروز رفتارهای اجتماعی افراد دارد؛ بنابراین افزایش دانش طراحان نسبت به خصیصههای مطلوب محیط در جهت ارتقای نقش اجتماعی افراد در خانه میتواند بر کاهش فردگرایی اثرگذار باشد. هدف تحقیق حاضر شناخت مؤلفههای کالبدی مؤثر بر میزان تعاملات اجتماعی ساکنان در محیط خانه است. بدین منظور با روش تحلیلی و استفاده از ابزار پرسشنامه دو گونۀ مسکن (بدون حیاط و حیاطدار) در شهر ایلام بررسی گردید. برای گونۀ مسکن حیاطدار از 41 نفر و برای گونۀ مسکن بدون حیاط از 34 نفر پرسش شد؛ این افراد به صورت تصادفی از بین کسانی انتخاب شدند که تجربۀ زندگی در این گونه مسکنها را داشتهاند؛ نتایج تحقیق نشان داد که سه متغیر مجاورت عملکردی، سبک زندگی و نیاز به کمک متقابل، عوامل مهم و مشترک در اجتماعپذیری افراد در دو گونۀ مسکن بوده است. در نهایت پیشنهاد شد که از توسعۀ خانههای بدون حیاط جلوگیری شود و در صورت عدم تحقق این امر به حضور حیاط در طبقات برای هر واحد مسکونی توجه گردد؛ همچنین فارغ از ابعاد و مساحت حیاط، هندسۀ قرارگیری حیاط نسبت به خانه مد نظر طراحان باشد.
- چکیده انگلیسی: The environment could be affected by suitable social activities. The attempt of this research is to identify the effective variables on sociability in housing. The results of the research showed that the final set of variables grouped into 5 categories: physical, spiritual, contextual, activity and personal factors. Physical factors consisted of functional distance, functional centrality, flexibility and adaptability, functional propinquity. Spiritual factors were experience and place. Contextual factors consisted. of neighborhood, services and safety. Activity factors were life style, time and process. Personal factors consisted of privacy and interaction, age, gender, and education. Activity factors were the least important one. The physical factors of housing have a significant role in increasing sociability. Functional distance describes how likely people will come into contact with each other. Propinquity, the increased likelihood of developing a relationship with someone due to closeness in proximity, is influenced by not only physical distance but functional distance as well. The analysis of the results of the research proved the theory that environment affects the behavior. This would provide a wealth of data that could be used for future research.
- انتشار مقاله: 05-06-1396
- نویسندگان: اسماعیل ضرغامی,حسین باقری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: روش شناسی علوم انسانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: هستیشناسی,روششناسی,شناختشناسی,فضا,نظریۀ معماری و علوم اجتماعی
- چکیده: هستیشناسی، شناختشناسی و روششناسی در هم تنیدهاند و پرداختن به هر یک، به معنای مفروض داشتن پاسخ به دو دیگری از پیش است؛ از این سه، هستیشناسی در مرتبۀ نخست واقع میشود که مبنای دو پرسش بعدی واقع میشود. در این مقاله به هستیشناسیهای فضا پرداخته میشود که سه انگاشت مطلق، نسبی و رابطهای را در بر میگیرد. بحث خواهد شد که انگاشتهای مطلق و نسبی فضا در محدودۀ علوم اثباتی باقی میمانند و بر مبنای جدایی فضا از زمینۀ اجتماعی استوارند. در شناختشناسی، این دو یا فضا را ابزاری برای اصلاحات اجتماعی میبینند یا عکس آن را اثر پذیر و گیرندۀ اثر و معنا از سازوکارهای اجتماعی فرض میکنند. روی آوردن به انگاشت سوم یا فضای رابطهای اما بر تولید همزمان فضا و جامعه تأکید میکند که گویی صحنهای است برای نمایش جامعه؛ با هر ترتیب فضایی نمیتواند پذیرای نمایش باشد و هر نمایشی هم در آن مقدور نیست. این انگاشت اخیر شناختشناسی فضا را به سوی مطالعات بین- و ترا- رشتهای هدایت میکند که نظریۀ معماری در دهۀ اخیر به سوی آن خیز برداشته است
- چکیده انگلیسی: Ontology cannot be separated from epistemology and also from methodology; Engaging any of them will be completed through answering the two others, ontology being the first and the base of the further questions. Through the lenses of three conceptions of space (absolute, relative and relational), ontologies of space will be investigated in this article; It will be argued that without explicit reference to the social context, the absolute and relative conceptions remain within the scope of positive science. In epistemology these two, either consider space as an instrument for social reforms or passive and as the receptor of the meaning from social mechanisms. The third conception, the relative space, however focuses on the simultaneous production of space and the society, as if it is a scene for the society’s play: not every social order is suitable for a play, nor every play is possible on a scene. This conception leads the epistemology of space and architectural theory towards inter- & trans-disciplinary research
- انتشار مقاله: 02-06-1393
- نویسندگان: سید محمد بهروز,اسماعیل ضرغامی,جلال الدین مهدی نژاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: هویت شهر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: محیط دوست داشتنی,محلات مسکونی,تکنیک دلفی,آنتروپی شانون
- چکیده: تحرک کودکان طی 20 سال اخیر بهطور چشمگیری کاهش یافتهاست بهطوریکه 25% کودکان روزی بیشتر از چهار ساعت بازی رایانهای بدون تحرک دارند. عدم قابلیت محلات مسکونی کودکان یکی از مهمترین عوامل ایجاد این عارضه است. حال این سؤالات مطرح شدهاند که مؤلفههای مکان دوستدار کودک در محلات مسکونی کدامند؟ و میزان اهمیت هر یک از مؤلفهها چگونه است؟ ابتدا با مطالعه کتابخانهای مؤلفههای محیطهای دوستداشتنی برای کودکان 7-12 ساله (دوره میانی کودکی)، بهدست آمد. سپس با تکنیک دلفی نگرش سنجی از خبرگان انجام شد. نتایج نشان میدهد که مؤلفههای مکان دوستدار کودک، زیرمجموعه پنج حوزَّۀ کالبد، موقعیت، دسترسی، ساختار اکولوژیک و ویژگیهای فردی- اجتماعی هستند. درنهایت استفاده از روش آنتروپی شانون نشان داد که مؤلفههای کالبدی بیشترین، و مؤلفههای فردی- اجتماعی کمترین میزان اهمیت را داشتهاند.
- چکیده انگلیسی: We have found many links between the built environment and children's physical activities, but we have yet to find conclusive evidence that aspects of the built environment promote obesity. For example, certain development patterns, such as a lack of sidewalks, long distances to schools, and the need to cross busy streets, discourage walking and biking to school. Eliminating such barriers can increase rates of active commuting. But researchers cannot yet prove that more active commuting would reduce rates of obesity. It note that recent changes in the nutrition environment, including greater reliance on convenience foods and fast foods, a lack of access to fruits and vegetables, and expansion in portion sizes, are also widely believed to contribute to the epidemic of childhood obesity. But again, conclusive evidence that changes in the nutrition environment will reduce rates of obesity yet does not exist. Research into the link between the built environment and childhood obesity is still in its infancy. Analysts do not know whether changes in the built environment have increased rates of obesity or whether improvements to the built environment will decrease them. Nevertheless, the policy implications are clear. Finally, environment can have a sustainable effect in children activities. The attempt of this research is to identify the effective variables of friendly places by kids. Prioritization according to the importance of variables is the main goal of the research. The Delphi technique has been used to collect the opinions of experts about the priorities of criteria. The research method was qualitative, and the data were collected conducting a questionnaire. Firstly, by using literature review, several factors that are strongly related to design field (Child- friendly place, Child- friendly City (CFC), and Friendly places) have been identified. The questionnaires was sent to 25 experts, out of them 18 key experts answered to the research. Their responses were analyzed for the purpose of identifying. Following revisions as a result of the comments received from the first round, the participants were asked to repeat the assessment in the second round. A t-test was used to determine whether or not the experts’ opinions on the first and second round were similar. The results of the research showed that the final set of variables grouped into 5 categories: (1) physical factors; (2) safe access factors; (3) location factors; (4) ecological factors; and (5) personal factors. Physical factors consisted of functional distance, scale, variety of functions, quality of environment, density of neighborhood, texture and color of material, and so on. Safe access factors were distance (km/hr), to home, school, play space, parks and center of neighborhood. Contextual factors consisted of neighborhood, services and safety. Location factors were proximity with home, school, play space, parks. Personal factors consisted of age, gender, education, economic place and sense of safety. We used Shannon’s entropy to determine the importance weights of variables. Physical factors were the most important attribute and personal factors were the least important one. The physical factors of residential neighborhood have a significant role in increasing loveable place for children.
- انتشار مقاله: 27-07-1395
- نویسندگان: حسین باقری,اسماعیل ضرغامی
- مشاهده