در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودکارآمدی,معنای زندگی,آموزش پیش از زادواج,باورهای مرتبط با رابطه
- چکیده: آموزش پیش از ازدواج یکی از اولویتهای اصلی در برنامههای جلوگیری از ناهنجاریهای فردی و خانوادگی، کاهش میزان طلاق و افزایش خوشنودی زناشویی است. هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش پیش از ازدواج بر باورهای مرتبط با رابطه، خودکارآمدی و معنای زندگی در دانشجویان پرستاری تبریز بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهر تبریز در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ دربرگیرنده 560 نفر بودند. آزمودنیها به تعداد 40 نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی از میان دانشجویانی که درخواستکننده شرکت در این دوره بودند انتخاب گردیده و در دو گروه 20 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش در ۶ جلسه ۶۰ دقیقهای آموزش پیش از ازدواج به روش انجل و رایت دریافت کردند و گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. دادهها با بهکارگیری سنجههای باورهای مرتبط با رابطه (Eielson & Epstein, 1982 )، خودکارآمدی (Schwarzer & Jerusalem, 1995) و معنا در زندگی (Steger et al., 2006) گردآوری شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد اثربخشی برنامه آموزشی پیش از ازدواج بر باورهای مرتبط با رابطه، خودکارآمدی و معنای زندگی معنیدار بوده است (0001>p). با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که بهکارگیری این آموزش پیش از ازدواج بر روی باورهای مرتبط با رابطه ، خودکارآمدی و معنای زندگی در زندگی کارساز است.
- چکیده انگلیسی: Pre-marital education is one of the main priorities in programs to prevent individual and family abnormalities, reduce divorce rates and increase marital satisfaction. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of the Premarital Counseling educations on relational beliefs, self-efficacy, and life meaning in nursing students. The research method was semi-experimental with pre-test and post-test design with the control group. The statistical population was nursing students of Tabriz University of Medical Sciences in the 2017-2018 academic year included 560 people who were undergoing the undergraduate program. The subjects were 40 people who were selected by random sampling among the students who were applying for these courses and the experimental and control groups were assigned to two groups of 20 people. The experimental group participated in six 60-minute pre-marriage and education sessions according to Angle and Wright method, and the control group did not receive any training. The data was collected using the psychometric scales relational beliefs (Eielson & Epstein, 1982 ), self-efficacy (Schwarzer & Jerusalem, 1995), and life meaning (Steger et al., 2006). To analyze the data in descriptive statistics (frequency distribution, mean and standard deviation) and inferential statistics, t-test and covariance analysis were used. Multivariate analysis of covariance analysis showed that Pre-marital education is on relational beliefs has a significant negative effect (p<0.001). Multivariate analysis of covariance analysis showed that Pre-marital education is on self-efficacy and life meaning has a significant positive effect (p<0.001). Therefore, it can be said that the use of this method of Pre-marital education and counseling on relational beliefs, self-efficacy, and life meaning has been effective.
- انتشار مقاله: 13-07-1400
- نویسندگان: مسعود رضازاده,اسماعیل صدری دمیرچی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تاب آوری,انتظار از ازدواج,نگرش به ازدواج,آموزش پیش از ازدواج
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزش پیش از ازدواج به روش انجل و رایت بر نگرش به ازدواج، تابآوری، انتظار از ازدواج در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر تبریز در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ بودند که در مقاطع کارشناسی و دکترای حرفهای مشغول به تحصیل بودند. آزمودنیها به تعداد ۳۰ نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی از میان دانشجویانی که متقاضی شرکت در این دوره بودند انتخاب گردیده و در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش در ۶ جلسه ۶۰ دقیقهای آموزش پیش از ازدواج به روش انجل و رایت دریافت کردند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. دادهها با استفاده از مقیاسهای روانسنجی نگرش به ازدواج براتن و روزن (1998)، تابآوری کانر و دیویدسون (1991-1979) و انتظار از ازدواج جونز و نلسون (1997) گردآوری شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. برآیندهای آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد آموزش پیش از ازدواج بر نگرش به ازدواج (003/0p=، 862/10F=)، تابآوری (001/0p<، 718/249F= ) و انتظار از ازدواج (001/0p<، 892/43F= ) مؤثر بود؛ بنابراین میتوان گفت که استفاده از این آموزش پیش از ازدواج بر روی نگرش درباره به ازدواج، تابآوری و انتظارات ازدواج مؤثر است.
- چکیده انگلیسی: Research Aim: The purpose of this study was to investigate the effect of and premarital education on attitude toward marriage, resilience, and marriage expectation in students of Tabriz University of Medical Sciences. Research method: The research method was semi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population was students of Tabriz University of Medical Sciences who were undergoing undergraduate and doctoral programs. The subjects were 30 people who were selected by random sampling among the students who were applying for these courses and The experimental and control groups were assigned to two groups of 15 pepole.The experimental group participated in six 60-minute pre-marriage and education sessions according to Angle and Wright method, and the control group did not receive any training. The data was collected using the psychometric scales of Bratan & Rosen's Marriage Attitude (1998), the resilience of Connor and Davidson (2003) and the marriage expectation of Jones and Nelson. To analyze the data in descriptive statistics (frequency distribution, mean and standard deviation) and inferential statistics, t-test and covariance analysis were used. Finding: Multivariate analysis of covariance analysis showed that premarital education is effective on marital attitude (p=0/003, F=10/862), resilience (p<0/001, F=249/718) and marriage expectation (p<0/001, F=43/892). Conclusion: Therefore, it can be said that the use of this method of premarital education and counseling on the attitude toward marriage, resilience and marriage expectation has been effective.
- انتشار مقاله: 03-02-1398
- نویسندگان: مسعود رضازاده,اسماعیل صدری دمیرچی,حسین قمری کیوی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زوجین,تعارض,درمان,رابطه,هیجان,نابارور,بی آلایشی
- چکیده: دیده ناباروری همچون یک چالش و رویدادی تنشزا، زندگی زوجین را به گونه گسترده دستخوش آشفتگی ساخته و مشکلات و آسیبهای بسیاری را برای آنها به دنبال دارد؛ بر این اساس پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر زوجدرمانی متمرکز بر هیجان در کیفیت رابطه، تعارض زناشویی و بیآلایشی زوجین نابارور انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری زوجین نابارور مراجعهکننده به درمانگاههای ویژه ناباروری «رویان» و «قفقاز» شهر اردبیل 1395 بود. آزمودنیها 18 نفر از آنها بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و هر یک همراه شوهر بهصورت تصادفی در دو گروه 18 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند (دو گروه نه زوجی). گروه آزمایش در 10 نشست هفتگی 90 دقیقهای زوجدرمانی متمرکز بر هیجان شرکت کردند شرکت کردند و برای گروه گواه در آن هنگام مداخلهای صورت نگرفت. دادهها با استفاده از ابزارهای روانسنجی بیآلایشی واکر و تامپسون 1983، تعارض زناشویی جان بزرگی و اگاه هریس 2011 و کیفیت رابطه پیرس، ساراسون و ساراسون (1991) گردآوری شد. برآیندهای آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد زوجدرمانی متمرکز بر هیجان در افزایش بیآلایشی (P˂0/001 ,F= 45/01)، کاهش تعارض زناشویی(P˂0/001, F=7/24) و بهبود کیفیت رابطه زوجین ( F=0/8668,P˂0/001) موثر بود. ازاینرو میتوان بیان کرد که به کار بستن این مداخله همچون راهکاری مؤثر برای کاهش آشفتگی ارتباط زوجین و بهبود رابطه زناشویی همسران نابارور در سایر شهرهای ایران قابل آزمودن است.
- چکیده انگلیسی: The phenomenon of infertility, as a stressful event and challenge, has caused expansion distress in couples' life and led to many problems and harms for them. Accordingly, the present study carried out to investigate the effect of emotional-focused couple therapy on the couples' quality of relationship, marital conflict, and intimacy of the infertile couples. The method of the study was quasi-experimental with the pretest, post-test and control group design. The statistical population consisted of all infertile couples referred to infertility clinics of "Royan" and "Ghafghaz" in Ardabil city in 2016. The subjects were 18 people that were selected by convenient sampling method and each of them with their husbands were assigned randomly into two 18 subjects of control and experimental groups (two groups with 9 couples). The experimental group participated into 10 weekly sessions with 90 minutes of emotional-focused couple therapy and any intervention carried out for control group. The data gathered by applying the psychometrics instruments of intimacy scale of Walker & Thompson (1983), marital conflict questionnaire of Janbozorgi and Agah Harris 2011 and the quality of relationship inventory of Pierce, Sarason & Sarason (1991). The results of the multivariate analysis of covariance indicated that emotional-focused couple therapy was effective on increasing of intimacy (P <0.001, F = 45.1), marital conflict reduction (P <0.001, F = 24.7), and improving the quality of relationships of couples (P <0.001, F = 8668 / F). Therefore, it can be suggested that applying this intervention can be verified as an effective strategy to reduce the distress of couples' relationship and improve the marital relationship of the infertile spouses in other cities of Iran
- انتشار مقاله: 15-02-1395
- نویسندگان: اسماعیل صدری دمیرچی,علی شیخ الاسلامی,هانیه تاروردی زاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زنان,دانش و نگرش جنسی,آموزش مهارتهای جنسی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای جنسی بر روی دانش و نگرش جنسی زنان متأهل شهر ارومیه به انجام رسید. پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را زنان متأهل مراجعهکننده به مراکز مشاوره و سلامت روانی شهر ارومیه در سال 1395 تشکیل میدادند، از میان آنها 36 نفر که دارای شرایط ورود به نمونه بودند و نمرات پایینی در مقیاس رضایت زناشویی کسب کرده بودند، بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (18 نفر) و گواه (18 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش مهارتهای جنسی دریافت کردند، ولی گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند، برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ (ENRICH) و دانش و نگرش جنسی (SKAS) بشارت استفاده شد و برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس بهکاربرده شد. برآمدهای پژوهش نشان داد آموزش مهارتهای جنسی بر افزایش دانش و نگرش جنسی مؤثر بوده است و میانگین نمرات دانش و نگرش جنسی پسآزمون گروه آزمایش در سنجش با گروه گواه تفاوت معنیداری داشت (01/0> p)؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت آموزش مهارتهای جنسی مایه افزایش دانش و نگرش جنسی در زنان شده است؛ بنابراین آموزش مهارتهای جنسی میتواند در بهبود روابط جنسی متعادل و پیشگیری از آسیبهای وابسته به این گستره در خانوادهها نقش بسزایی داشته باشد.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study was to investigate the effectiveness of sexual skills education on sexual attitude and knowledge in married women. The study adopted a semi-experimental design with pretest-posttest with control group. Statistical population included all married women referred to counseling centers and mental health in Uremia City in 2016. Thirty-six participants were randomly selected and divided into experimental (n=18) and control (n=18) groups. The Sexual Attitude and Knowledge scale used to collect the required data. After implementing the pretest, the experimental group received sexual skills education program for 1 hour in 8 sessions, once a week. After the training, the posttest repeated for two groups, and data analyzed by using the covariance analysis. Results show that the mean difference between the two groups in Sexual Attitude and Sexual Knowledge on the post-test and follow-up test (P<0.01). Based on the results of the study, it concluded that sexual skills education could significantly enhance the sexual knowledge and attitude in married women. With the rapid increase in the number of married women, sexual skills education is highly recommended.
- انتشار مقاله: 16-07-1394
- نویسندگان: اسماعیل صدری دمیرچی,پرویز پرزور,فریبا اسماعیلی قاضیولوئی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت بر آموزش انتظامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نمایش خلاق,دموکراسی,حقوق بشر,آموزش پلیس
- چکیده: آموزش نیروی انسانی به منزله یکی از مولفه های اساسی در توسعه نهادهای اجتماعی و دولتی مطرح می باشد. امروزه توسعه علوم و تکنولوژی در بسیاری از موارد باعث ایجاد شیوه های نوین در امر آموزش و افزایش کیفیت آموزشهای ارایه شده، گردیده است. درچنین شرایطی افزایش آگاهی از طریق ارایه آموزشهای جدید و توسعه نهادها و واحدهای خدماتی و امنیتی دارای اهمیت می باشد. در حوزه امنیتی، پلیس که دارای وجهه اجتماعی مهم درجامعه می باشد نیازمند آگاهی از مسئولیت خود درقبال انجام وظایف براساس حفظ و احترام به چارچوب اساسی حقوق بشر و دموکراسی می باشد. امروزه در اغلب کشورهای دنیا بویژه در غالب برنامه های آموزش و آماده سازی پلیس مولفه هایی از قبیل دموکراسی و حقوق انسانها دارای جایگاه اساسی و مهمی است. بررسی های انجام شده نشان میدهد که در بسیاری از موارد نقض اساسی حقوق شهروندان ناشی ازکمبود عمده در ارایه آموزش عملی و نوین به پلیس می باشد. پژوهش حاضر بعنوان یک شیوه علمی-عملی موثر به بررسی کاربرد شیوه نمایش خلاق در آموزش پلیس به منظور ارتقا کیفیت خدمات پلیسی و حفظ حقوق شهروندان در کنار آموزش های نظری می پردازد. نمایش خلاق بعنوان یک روش جدید در حوزه آموزشی به هماهنگ سازی وجبران کمبودهای عملی آموزش های نظری ارایه شده می پردازد.
- چکیده انگلیسی: Manpower training as an essential component in the development of social and government institutions. Today, the development of science and technology in many cases creates new ways of teaching and increase the quality of training. In such circumstances, raising awareness through new training and development institutions and service units and security is important. In the area of security, the police have an important social aspect of its responsibility towards society is required to understand the tasks of protecting and respecting the basic framework based on human rights and democracy. Today, in most countries, especially in terms of training and preparation police components such as democracy and human rights has been an important place. Studies show that, in many cases violated the basic rights of citizens the major deficiency in providing practical and innovative training to police. Current study, In order to improve the quality of police services and protect the rights of citizens with theoretical training as a scientific- practical effective method investigate the use of creative drama method in police training. Creative drama, as a new approach in education area to synchronization and compensation Lack of practical training.
- انتشار مقاله: 13-04-1395
- نویسندگان: اسماعیل صدری دمیرچی,اسماعیل صدری دمیرچی,
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: طب انتظامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: توانایی حل مسئله اجتماعی,کنترل خشم,مهارت هیجانی- اجتماعی,نوجوانان وابسته به مواد
- چکیده: مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه مهارتهای هیجانی- اجتماعی بر کنترل خشم و توانایی حل مسئله اجتماعی در نوجوانان وابسته به مواد در سال 1394 در تبریز انجام گردید. مواد و روشها: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعهی آماری پژوهش را کلّیه نوجوانان وابسته به مواد کانوناصلاح و تربیت شهر تبریز تشکیل میدادند که از میان آنها 28 نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (14) و گروه کنترل (14) به صورت تصادفی ساده جایگزین شدند. به گروه آزمایش، 12 جلسه مهارتهای اجتماعی- هیجانی یک ساعته آموزش داده شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای کنترل خشم و توانایی حل مسئله اجتماعی استفاده شد. دادهها از طریق آزمون آماری کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای این مطالعه نشان داد که آموزش مهارتهای هیجانی- اجتماعی، کنترل خشم و توانایی حل مسئله سازنده را در گروه آزمایش و پسآزمون به طور معناداری افزایش و توانایی حل مسئله ناکارآمد را کاهش داده است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت که آموزش مهارتهای هیجانی- اجتماعی در افزایش کنترل خشم و توانایی حل مسئله سازنده و کاهش توانایی حل مسئله ناکارآمد موثر میباشد.
- چکیده انگلیسی: Background: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of social-emotional skills program on anger control and social problem-solving ability in adolescent’s whit drug dependency was done in 2016 in Tabriz. Materials and Methods: The research method was quasi-experimental study with pretest-posttest control group. Statistical population included all male whit drug dependency were covered by the Correction and Rehabilitation Center at 2016in Tabriz. Therefore, 28 subjects were chosen by available sampling from all male and were placed randomly in experimental group (n = 14) and control group (n = 14).Then, the social-emotional skills programs, was administered to the experimental group in 12 sessions and the control group was not receive any training. The control anger and social problem-solving ability questionnaires were used for data collection. Data analysis was achieved through the Covariance statistical test. Results: result showed that the social-emotional skills training had been effective on increasing of anger control and creative problem-solving in experimental group at posttest and decreasing the inefficient problem-solving. Conclusion: based on this result it can be concluded that the social-emotional skills training had been effective on increasing of anger control and social problem-solving and decreasing the inefficient problem-solving in adolescent’s whit drug dependency.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: اسماعیل صدری دمیرچی,اسماعیل صدری دمیرچی,
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تنظیم شناختی هیجان,معناجویی,زنان وابسته به مواد,منبعکنترل
- چکیده: هدف از این پژوهش، مقایسه تنظیم شناختیهیجان، منبع کنترل و معناجویی در زنان وابسته به مواد و عادی بوده است. روش پژوهش از نوع پژوهشهای علی- مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی زنان معتاد مراجعهکننده به مراکز ترک اعتیاد زیرنظر بهزیستی شهر تبریز در زمستان 1394 تشکیل میدادند که از سه مرکز درمان و بازتوانی ترک اعتیاد امید، نور و خانه سبز، به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، یک مرکز انتخاب و 50 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند؛ و جهت مقایسه از بین زنان عادی مراجعه کننده به مراکز خانه سلامت 50 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان گروه مقایسه انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسش نامههای تنظیمشناختی هیجان گرنفسکی و همکاران، منبعکنترل راتر و معنا در زندگی استیگر و همکاران، انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری مانوا استفاده شد. نتایج تحلیل نشان میدهند که زنان وابسته به مواد بیش تر از راهبردهای هیجانی منفی (ملامت خویش، نشخوار ذهنی، فاجعهآمیزی و ملامت دیگران) استفاده میکنند (001/0). هم چنین، نتایج نشان میدهند که میانگین نمره های کنترل درونی به گونه ای معنادار در زنان عادی از زنان وابسته به مواد بیش تر است؛ زنان وابسته به مواد بیش تر از کنترل بیرونی استفاده میکنند (001/0) و معنا در زندگی زنان عادی بیش تر از زنان وابسته به مواد است (001/0)؛ بنابراین، میتوان گفت آموزشهای لازم برای بکارگیری راهبردهای مثبت تنظیم هیجان، تغییر منبع کنترل از بیرونی به درونی و یافتن معنا در زندگی جهت پیشگیری از بروز جرایم در بین زنان ضروری بنظر میرسد.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to investigate the comparison of cognitive emotion regulation, locus of control and meaning in life in addicted and normal women. The method of this study is causal-comparative. Statistical population of this study comprised of all women addicted referred to addiction treatment centers under the supervision of Behzisty in Tabriz in 2015. From three medical and rehabilitation, centers called Hope, Noor and Khane Sabz one center was selected by cluster sampling method and from this center 50 subjects were randomly selected. For comparison, between normal women referred to health house centers, 50 people were randomly selected as the control group. The used tools consist of Granefski, all cognitive emotion regulation questionnaires, Rutter Locus of Control and Steger Meaning in life questionnaire. Data analysis was multivariate analysis of variance. The findings proved that normal women use internal locus of control more than substance dependence women do. Substance dependence women use more external control (p<0/01). In addition, findings showed that substance dependence women use negative emotions and efficient strategies (Blame, rumination, catastrophic and blame others). In addition, Meaning in life of normal women is more than the substance dependence women is (p<0/01). In result, training the skills of emotional regulation strategies, self-control and find meaning in life is necessary for the prevention of crime among women.
- انتشار مقاله: 12-08-1395
- نویسندگان: اسماعیل صدری دمیرچی,فریبا اسماعیلی قاضی ولوئی,سارا اسدی شیشهگران
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تنظیم شناختی هیجان,معناجویی,زنان وابسته به مواد,منبعکنترل
- چکیده: هدف از این پژوهش، مقایسه تنظیم شناختیهیجان، منبع کنترل و معناجویی در زنان وابسته به مواد و عادی بوده است. روش پژوهش از نوع پژوهشهای علی- مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی زنان معتاد مراجعهکننده به مراکز ترک اعتیاد زیرنظر بهزیستی شهر تبریز در زمستان 1394 تشکیل میدادند که از سه مرکز درمان و بازتوانی ترک اعتیاد امید، نور و خانه سبز، به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، یک مرکز انتخاب و 50 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند؛ و جهت مقایسه از بین زنان عادی مراجعه کننده به مراکز خانه سلامت 50 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان گروه مقایسه انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسش نامههای تنظیمشناختی هیجان گرنفسکی و همکاران، منبعکنترل راتر و معنا در زندگی استیگر و همکاران، انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری مانوا استفاده شد. نتایج تحلیل نشان میدهند که زنان وابسته به مواد بیش تر از راهبردهای هیجانی منفی (ملامت خویش، نشخوار ذهنی، فاجعهآمیزی و ملامت دیگران) استفاده میکنند (001/0). هم چنین، نتایج نشان میدهند که میانگین نمره های کنترل درونی به گونه ای معنادار در زنان عادی از زنان وابسته به مواد بیش تر است؛ زنان وابسته به مواد بیش تر از کنترل بیرونی استفاده میکنند (001/0) و معنا در زندگی زنان عادی بیش تر از زنان وابسته به مواد است (001/0)؛ بنابراین، میتوان گفت آموزشهای لازم برای بکارگیری راهبردهای مثبت تنظیم هیجان، تغییر منبع کنترل از بیرونی به درونی و یافتن معنا در زندگی جهت پیشگیری از بروز جرایم در بین زنان ضروری بنظر میرسد.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to investigate the comparison of cognitive emotion regulation, locus of control and meaning in life in addicted and normal women. The method of this study is causal-comparative. Statistical population of this study comprised of all women addicted referred to addiction treatment centers under the supervision of Behzisty in Tabriz in 2015. From three medical and rehabilitation, centers called Hope, Noor and Khane Sabz one center was selected by cluster sampling method and from this center 50 subjects were randomly selected. For comparison, between normal women referred to health house centers, 50 people were randomly selected as the control group. The used tools consist of Granefski, all cognitive emotion regulation questionnaires, Rutter Locus of Control and Steger Meaning in life questionnaire. Data analysis was multivariate analysis of variance. The findings proved that normal women use internal locus of control more than substance dependence women do. Substance dependence women use more external control (p<0/01). In addition, findings showed that substance dependence women use negative emotions and efficient strategies (Blame, rumination, catastrophic and blame others). In addition, Meaning in life of normal women is more than the substance dependence women is (p<0/01). In result, training the skills of emotional regulation strategies, self-control and find meaning in life is necessary for the prevention of crime among women.
- انتشار مقاله: 12-08-1395
- نویسندگان: اسماعیل صدری دمیرچی,فریبا اسماعیلی قاضی ولوئی,سارا اسدی شیشهگران
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: روانشناسی پیری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بهزیستی هیجانی,سالمندان,واقعیت درمانی,روانی و اجتماعی
- چکیده: یکی از حوزههای مهم سلامت سالمندان بعد روانی آن است که نیازمند توجه خاص به ویژه پیشگیری از اختلالاتی نظیر افسردگی، اضطراب و احساس یأس و ناامیدی در آنان و لزوم توجه به بهزیستی آنها است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی واقعیتدرمانی در بهزیستی سالمندان انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح
پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی سالمندان مرد ساکن در مرکز ماندگاران شهر اردبیل بود. ابتدا پرسشنامه بهزیستی هیجانی، روانی و اجتماعی کییز و ماگیارمو توسط کلیهی سالمندان تکمیل گردید و از بین سالمندانی که نمرهی برابر با یا بالاتر از نقطهی برش در پرسشنامه کسب کرده بودند 30 نفر به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین گردیدند. سپس برنامهی واقعیت درمانی، طی هشتجلسهی 90 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا گردید و گروه کنترل طی این مدت هیچ مداخلهای دریافت نکرد. پس از پایان برنامهی مداخلهای، پرسشنامه مجدداً برای هر دو گروه به عنوان پسآزمون اجرا گردید. دادهها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که واقعیت درمانی موجب افزایش بهزیستی هیجانی، روانی و اجتماعی سالمندان شده است. در نتیجه لزوم کاربست درمانهای متمرکز بر مشکلات خلقی و عاطفی سالمندان به ویژه افزایش بهزیستی آنان ضروری میباشد.- چکیده انگلیسی:
One of important areas of elderly people’s health is its psychological dimension that needs a certain attention especially preventing some disorders such as depression, anxiety and feeling frustration and disappointment in them and necessity of paying attention to their well-being. Therefore, this research was carried out to evaluate effectiveness of reality therapy in well-being of elderly people. The research was quasi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the research included all male elderly people residing in Mandegaran Center in Ardabil. First, Keys and Maghremo's emotional, psychological and social well-being questionnaire (2003) was completed by all elderly people and among those who had obtained a score equal to or higher than cut-off point in the questionnaire, 30 people were randomly selected and replaced in two experiment (15 people) and control (15 people) groups. Then, reality therapy program was implemented during eight 90-minute sessions for the experiment group and the control group received no intermediation during the time. After ending the intermediation program, the questionnaire was re-implemented for the both groups as post-test. Data was analyzed and evaluated through covariance statistical test. Results showed that reality therapy has led to increase in emotional, psychological and social well-being of elderly people. As a result, necessity of using focused therapies on temperamental and emotional problems especially increase in their well-beinf.- انتشار مقاله: 20-11-1395
- نویسندگان: اسماعیل صدری دمیرچی,کاظم خزان,شهریار درگاهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: روانشناسی پیری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: احساس تنهایی,درمان وجودی,سالمندان,اضطراب مرگ
- چکیده: در سالهای اخیر جمعیت سالمندان بطور چشمگیری افزایش یافته است است. جامعهی سالمندان به دلیل کاهش فعالیت و تحرک، از دست دادن دوستان و نزدیکان، کاهش حمایتهای اجتماعی، ضعف و ناتوانیهای جسمی و انزوای اجتماعی، احساس تنهایی و اضطراب مرگ بیشتری را تجربه میکنند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان وجودی بر احساس تنهایی و اضطراب مرگ در سالمندان انجام گرفت. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی سالمندان مرکز ئارا شهر سنندج بود. ابتدا پرسشنامههای احساس تنهایی و اضطراب مرگ توسط کلیهی سالمندان تکمیل گردید و از بین سالمندانی که نمرهی برابر یا بالاتر از نقطهی برش در پرسشنامههای احساس تنهایی و اضطراب مرگ کسب کرده بودند، 30 نفر به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) جایگزین گردیدند. سپس برنامه درمان وجودی، طی دهجلسهی شصت دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا گردید و طی این مدت گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. پس از پایان برنامه آموزشی، پرسشنامهها مجدداً برای هر دو گروه به عنوان پسآزمون اجرا گردید. دادهها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که درمان وجودی موجب کاهش احساس تنهایی و اضطراب مرگ در گروه آزمایش شده است. در نتیجه لزوم کاربست درمانهای متمرکز بر مشکلات خلقی و عاطفی سالمندان به ویژه کاهش احساس تنهایی و اضطراب مرگ ضروری میباشد.
- چکیده انگلیسی: In recent years the elderly population considerably has increased. The elderly population due to decreased of activity and mobility, the loss of friends and relatives, reducing of social protection, physical weakness and social exclusion more experience feelings such as loneliness and death anxiety. The purpose of this study was to determine the effectiveness of existential therapy on loneliness and death anxiety in the elderly. This research method was quasi-experimental with pretest-posttest and control group. The study population consisted all older people living in nursing rehabilitation home in Ara center at 2015-16 in Sanandaj. Firstly, loneliness and death anxiety questionnaire was completed by all the elderly and then among them who had earned an equal or above score from cut point in loneliness and anxiety questionnaires, thirty subjects were randomly selected and randomly assigned in experimental (n=15) and control groups (n=15). Then, the existential therapy was administered for experimental group in 10 sessions and the control group was not receiving any training. Finally posttest was conducted for experimental and control groups. Data was analyzed by using the covariance analysis. Results showed that the existential therapy had been effective on decreasing of feeling of loneliness and death anxiety in experimental group. Thus, the need for use of treatments focused on the mood and emotional problem of elderly population especially reducing of loneliness and death anxiety is necessary.
- انتشار مقاله: 27-03-1395
- نویسندگان: اسماعیل صدری دمیرچی,شکوفه رمضانی
- مشاهده