در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تعاون و کشاورزی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش,پژوهش,تعاون,ترویج,تربیت مدیران,چارچوب ادراکی مناسب
- چکیده: هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب مناسب برای تربیت مدیران کارامد در بخش تعاون کشور با تکیه بر سه جنبه آموزش، پژوهش و ترویج بوده که با حمایت وزارت تعاون انجام شده است. روش تحقیق توصیفی (پیمایشی) بوده که اطلاعات آماری مورد نیاز پژوهش در سال 1387 از طریق تکمیل پرسشنامه به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقهای در بین 200 نفر از مدیران بخش تعاونی استان تهران جمع آوری شد. همچنین فاصله وضع موجود و مطلوب مؤلفه های اصلی به دست آمده از پژوهش در زمینه مدیریت کارامد (مدیریت مشارکتی، توسعه منابع انسانی، توانمندسازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، یادگیری سازمانی و کارآفرینی) با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی از دید مدیران برآورد شد و از طریق تحلیل عاملی اولویت بندی آنها صورت پذیرفت. نتایج مطالعه نشان داد که مؤلفه های توسعه منابع انسانی و کارآفرینی در بحث مدیریت کارامد به ترتیب دارای بیشترین انحراف از میانگین در مقایسه با سایر مؤلفه ها هستند. نتایج رتبهبندی مؤلفه های مدیریت کارامد حاکی از آن است که به ترتیب مؤلفه های کارآفرینی، فناوری اطلاعات، توسعه منابع انسانی، توانمندسازی، یادگیری سازمانی و مدیریت مشارکتی براساس میانگین در رتبه های اول تا ششم کارامدی قرار گرفتهاند. نتایج بررسی و تحلیل وضعیت موجود آموزش، پژوهش و ترویج در سه سطح مدیریت نشان داد که وضعیت موجود آموزش، پژوهش و ترویج مطلوب نبوده و نیاز به بازنگری در نوع،کیفیت و کمیت دوره هادر بخش تعاون است. بررسی وضعیت موجود و مطلوب نظام مدیریت تعاون در ایران نیز مبین آن است که میان وضعیت موجود تمامی مؤلفههای مدیریت کارامد با وضع مطلوب آنها از دیدگاه مدیران تفاوت معنی داری وجود دارد. در نهایت با توجه به نتایج مطالعه، چارچوب ادراکی مناسب برای مدیریت تعاونیها ارائه گردید .
- چکیده انگلیسی: The objective of the current study (sponsored by the Ministry of Cooperation) was to present an appropriate framework for training efficient managers in cooperation sector by relying on three aspects of education, research and extension. The research methodology was descriptive (survey) and the required statistical data were collected using questionnaires with stratified random sampling method among 200 managers of cooperative sector of Tehran Province. The distance between the current status and desirable condition of main components resulted from researches about efficient management (participative management, human resources development, empowerment, ICT, organizational learning and entrepreneurship) was determined with descriptive and inferential statistics from the aspect of the manager and through factorial analysis of their prioritization. The research findings show that human development and entrepreneurship components respectively have the most deviation from the mean compared to other components. The results of grading efficient management components shows that entrepreneurship, IT, human resources development, empowering, organizational learning and participative management components respectively rank 1st to 6th in efficiency. The results of analyzing the current status of education, research and extension in three levels of management demonstrated that the current status of education, research and extension is not desirable and requires revision in type, quality and quantity of courses in the cooperation sector. Studying the current and desirable conditions of cooperation management status of Iran implies that there is a significant difference between the current status of all efficient management components and the desirable one form the aspect of managers. With regard to the findings of the study, a conceptual framework for management of cooperatives was presented.
- انتشار مقاله: 06-08-1388
- نویسندگان: افسانه زمانی مقدم,اختر جمالی,غلامحسین حسینینیا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات مدیریت آموزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نوآوری آموزشی,فرهنگسازی,مدیریت و رهبری,استراتژی سازمانی,سرمایهگذاری در نوآوری
- چکیده: این پژوهش باهدف ارائه مدلی برای ارتقای نوآوری آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران انجامشده است و ازنظر نوع دادهها کمی و کیفی و ازنظر ماهیت متغیرها، توصیفی پیمایشی بوده است. در بخش کیفی با 38 نفر از اساتید دانشگاه و متخصص در آموزش عالی واحد علوم تحقیقات تهران مصاحبه شد. در بخش کمی، یک نمونه 250 نفری اعضای هیات علمی به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با تخصیص متناسب از جامعه آماری انتخاب شدند. طبق آمار رسمی دانشگاه علوم تحقیقات تهران 1000 نفر در سال تحصیلی 1396-1395 بودهاند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته همراه با مصاحبه استفادهشده است. روایی صوری پرسشنامهها از طریق اجرای آزمایشی، مرور جامع ادبیات و قضاوت خبرگان و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی بررسی و تائید شد. پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ (89/0) محاسبه شد. برای تحلیل دادههای مربوط به تعیین ابعاد و مؤلفههای نوآوری آموزشی از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی با کمک نرمافزار SPSS استفاده شد. برای ارائه مدل نهایی تحقیق از مدل یابی اندازهگیری و برازش مدل در تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOS استفادهشده است. یافته اصلی پژوهش، نشان میدهد برای ارتقای نوآوری آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی چهار بعد مدیریت و رهبری با بار عاملی 96/0، استراتژی سازمانی با بار عاملی 90/0، سرمایهگذاری در نوآوری با بار عاملی 89/0 و فرهنگسازی با بار عاملی 87/0 موردتوجه قرار گرفت.
- چکیده انگلیسی: This research is conducted to provide a model for institutionalizing innovation management in education for universities and higher education institutions of the country. For this purpose, based on the research literature, a list of dimensions and components of innovation management in the field of education of Islamic Azad University, Science and Research Branch, has been prepared. The present study has been quantitative and qualitative in terms of data type and in terms of collecting data has been descriptive survey. In the quantitative section, a sample of 285 faculty members was selected through random-stratified sampling method from the faculty members of Islamic Azad University, Tehran Research and Science Branch. According to the official statistics of Islamic Azad University, 1100 students were in the academic year 2018-2019. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The formal validity of the questionnaires was investigated and confirmed by the experimental implementation and judgment of experts, and the construct validity through factor analysis. The reliability of the questionnaire was also calculated by Cronbach's alpha coefficient (89.0).
To analyze the data, SPSS and AMOS software was used and to provide the final model of the research, modeling of measuring was used and for fitting model in the structural equation modeling technique, statistical tests including exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis and Kendall's tau test were used. The following results were obtained and 9 dimensions, 40 components and 50 indicators were extracted.- انتشار مقاله: 05-11-1399
- نویسندگان: آزاده مطلّبی,اختر جمالی,نادر قورچیان,کامران محمدخانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات مدیریت آموزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدل رتبهبندی مدارس متوسطه,شاخص پیشرفت تحصیلی,شاخص فقر تحصیلی
- چکیده: هدف مدارس متوسطه آماده کردن فارغالتحصیلان برای زندگی بعد از مدرسه متوسطه، از طریق یاددهی مهارتها و دانشی است که برای آمادگی ورود دانشگاه و بازار کار اساسی و ضروری هستند. هدف اصلی این پژوهش، ساخت و تحلیل عاملی مدل اندازهگیری رتبهبندی مدارس متوسطه میباشد. این پژوهش بر حسب هدف، در رده تحقیقات کاربردی و از نظر روش انجام در رده تحقیقات توصیفی است. برای دستیابی به اهداف، قبل از انجام تحلیل عاملی برای بررسی کفایت نمونهگیری از آزمونKMO و برای اطمینان از اینکه ماتریس همبستگی که پایه تحلیل عاملی قرار میگیرد در جامعه برابر صفر نیست از آزمون کرویت بارتلت استفاده شد. همچنین برای تحلیل عاملی اکتشافی دادهها از روش تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس استفاده گردید. برای تعیین تعداد عاملهای اصلی از سه شاخص استفاده شد: الف) ارزش ویژه ب) نسبت واریانس تبیین شده توسط هر عامل و ج) نمودار ارزشهای ویژه (سنگ ریزه). نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان از سه عامل و 15 شاخص فرعی در رتبهبندی مدارس متوسطه بود و سپس با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی مدل رتبهبندی با ضرایب استاندارد ساخته شد.
- چکیده انگلیسی: The purpose of high school preparing graduate for life after high school by teaching the skills and knowledge that are essential for readiness to enter the university and the labor market.The main purpose of this study is, construction and factor analysis of ranking high schools measurement model. this research According to purpose is applied research and according of method in the category of descriptive research. To achieve goals, Before of factor analysis, to examine the adequacy of the test sample use KMO test And To ensure that correlation matrix basic for factor analysis in the population is not zero use the Bartlett's sphericity test. for the exploratory factor analysis data, varimax rotation of principal components analysis was used. The main factor to determine the number of indicators were used: a) the particular value b) the proportion of variance explained by each factor, and c) charts of special values. Results Exploratory factor analysis revealed three factors and 15 sub-indices in the ranking high schools and then using confirmed factor analysis the model of ranking with the standardized coefficients was constructed.
- انتشار مقاله: 29-09-1396
- نویسندگان: رفیق حسنی,اختر جمالی,علی تقی پورظهیر,علی رهگذر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش دربرنامه ریزی درسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: توسعه,موانع توسعه,آموزش در فضای باز,مدرسۀ طبیعت
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف احصاء و استخراج تهدیدها و شناسایی نقاط ضعف مرتبط با توسعۀ مدارس طبیعت در ایران انجام شد. پژوهش حاضر بر اساس روش کیفی انجام شده است و دادههای حاصل از مصاحبه نیمهساختاریافته با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای کیفی تجزیهوتحلیل شد. در این تکنیک، دادههای خام بر اساس استنباط صورت گرفته، معنا سازی و مقولهبندی شد. این مطالعه با مشارکت 15 صاحبنظر از میان مدیران، تسهیلگران مدارس طبیعت و مطلعین و متخصصین موضوعی انجام شد. مشارکتکنندگان نیز به روش نمونهگیری هدفمند، از میان متخصصان مدارس طبیعت استانهای تهران، خراسان رضوی و یزد انتخاب و تا رسیدن به نقطه اشباع نظری دادهها انجام شد. یافتههای پژوهش در 5 گروه اساسی اعم از موانع ناشی از نظام سیاستگذاری، عدم به رسمیت شناختن تجربۀ طبیعت در کودکی، موانع و محدودیتهای فرهنگی و اجتماعی، گسیختگی و نابسامانی در فعالیتهای تحقیق و توسعه، منابع و امکانات مالی محدود طبقهبندی شد.
- چکیده انگلیسی: The recent study aimed at investigating and determining threats and weaknesses associated with Nature Schools Development in Iran. The recent research was qualitative. The data from the semi-structured interviews were analyzed using qualitative content analysis. In this method, data were categorized and conceptualized based on perception. This study were conducted with the participation of 15 experts. Participants were selected among Administrators, facilitators and the experts who were master on nature school subject. The participants were selected through purposeful sampling among nature schools specialists in state of Tehran, Khorasan Razavi and Yazd. Selecting contributes with the widest variety has increased the credibility of the data. The research findings were identified in five main groups, including barriers due to the policy framework, not recognizing the experience of nature in childhood, cultural and social barriers, the system failure of research and development, limited financial resources and facilities.
- انتشار مقاله: 07-02-1399
- نویسندگان: فرزانه سلیمانی,نادر سلیمانی,اختر جمالی,رضا شعبان نژاد خاص
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کلید واژه ها: توانمندسازی,محیط کسب و کار,نخبگان,اقتصاد دانش بنیان
- چکیده: در سال های اخیر تعداد دانشجویان کشور افزایش چشمگیری داشته است و نخبگان زیادی مورد شناسایی قرار گرفته اند بطوریکه صده ها مقاله علمی چاپ و منتشر شده است، اما تولیدات علمی تبدیل به فراورده نشده و مسائل کشورحل نگردیده است.
هدف اصلی این مقاله، ارائه الگوی توانمندسازی نخبگان در تعامل با محیط کسب و کار مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است.
روش ها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و توسعه ای و از نظر چگونگی مسایل مورد مطالعه و گرد آوری اطلاعات، توصیفی– مشاهده ای و پیمایشی است. روش نمونه گیری در این پژوهش روش هدفمند است. جامعه آماری پژوهش 3000 نفر از مدیران شرکت های دانش بنیان در کل کشور ایران در سال 2016-2015 بودند، که از میان آنها تعداد 572 جهت نمونه پژوهش انتخاب شدند که تعداد 362 نفر به پرسشنامه محقق ساخته که شامل 80 سوال بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت بود، پاسخ دادند تعداد 350 پرسشنامه به طور کامل بوسیله نمونه ها تکمیل گردید و جهت اجرای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. اعتبار پرسشنامه بوسیله 10 نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی مورد تأیید قرار گرفت و برای تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی با روش تحلیل مولفه های اصلی و چرخش واریماکس استفاده شد (KMO . پایایی پرسشنامه 0.87 تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و روش AHP به وسیله نرم افزار spss و لیزرل استفاده شد
یافته ها: نتایج حاصل از اجرای آزمون تحلیل عاملی نشان داد، الگوی توانمندسازی نخبگان در تعامل با محیط کسب و کار مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان مشتمل بر ابعاد فردی(0.260)، درون سازمانی(0.463) و برون سازمانی(0.276) می باشد
نتیجه گیری: از بین ابعاد، عامل درون سازمانی بیشترین تأثیر را بر توانمند سازی نخبگان دارد، لذا برای توانمند سازی نخبگان باید در چارچوب مولفه های تدوین شده، مدل توانمندسازی طراحی و سازوکارهای اجرایی تدوین گردید.
کلید واژه ها: توانمندسازی، محیط کسب و کار، نخبگان، اقتصاد دانش بنیان- چکیده انگلیسی: The number of students in the country has increased dramatically in recent years , and many have been identified so thatscholarly articles have been published and published, but scientific products have not become a product and issues havenot been changed.
The main purpose of this paper is to present an elite empowerment pattern in engagement with the business environmentbased on knowledge economy.
methods: this research is applied in terms of practical and development purpose and in terms of how it is studied andcollected data, descriptive - observation and survey. the sampling method in this study is a purposeful method. the statistical population of the research was 3000 managers of founding knowledge companies in the entire country of iran in2016 - 2015, some of which were made to a questionnaire consisting of 80 questions based on a Likert scale ranging from80 questionnaires were completed by samples and were used to conduct research. The validity of the questionnaire wasapproved by 10 professors from the Islamic Azad University and was used to determine the validity of the structure fromexploratory factor analysis with the method of principal component analysis and واریماکس rotation ( KMO. reliability ofquestionnaire was determined. for data analysis, exploratory factor analysis and ahp method was used by spss and lisrelsoftware.
- انتشار مقاله: 27-06-1397
- نویسندگان: منصور بخش امین,اختر جمالی,فریده رشادت جو
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کلید واژه ها: توانمندسازی,محیط کسب و کار,نخبگان,اقتصاد دانش بنیان
- چکیده: در سال های اخیر تعداد دانشجویان کشور افزایش چشمگیری داشته است و نخبگان زیادی مورد شناسایی قرار گرفته اند بطوریکه صده ها مقاله علمی چاپ و منتشر شده است، اما تولیدات علمی تبدیل به فراورده نشده و مسائل کشورحل نگردیده است.
هدف اصلی این مقاله، ارائه الگوی توانمندسازی نخبگان در تعامل با محیط کسب و کار مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است.
روش ها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و توسعه ای و از نظر چگونگی مسایل مورد مطالعه و گرد آوری اطلاعات، توصیفی– مشاهده ای و پیمایشی است. روش نمونه گیری در این پژوهش روش هدفمند است. جامعه آماری پژوهش 3000 نفر از مدیران شرکت های دانش بنیان در کل کشور ایران در سال 2016-2015 بودند، که از میان آنها تعداد 572 جهت نمونه پژوهش انتخاب شدند که تعداد 362 نفر به پرسشنامه محقق ساخته که شامل 80 سوال بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت بود، پاسخ دادند تعداد 350 پرسشنامه به طور کامل بوسیله نمونه ها تکمیل گردید و جهت اجرای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. اعتبار پرسشنامه بوسیله 10 نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی مورد تأیید قرار گرفت و برای تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی با روش تحلیل مولفه های اصلی و چرخش واریماکس استفاده شد (KMO . پایایی پرسشنامه 0.87 تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و روش AHP به وسیله نرم افزار spss و لیزرل استفاده شد
یافته ها: نتایج حاصل از اجرای آزمون تحلیل عاملی نشان داد، الگوی توانمندسازی نخبگان در تعامل با محیط کسب و کار مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان مشتمل بر ابعاد فردی(0.260)، درون سازمانی(0.463) و برون سازمانی(0.276) می باشد
نتیجه گیری: از بین ابعاد، عامل درون سازمانی بیشترین تأثیر را بر توانمند سازی نخبگان دارد، لذا برای توانمند سازی نخبگان باید در چارچوب مولفه های تدوین شده، مدل توانمندسازی طراحی و سازوکارهای اجرایی تدوین گردید.
کلید واژه ها: توانمندسازی، محیط کسب و کار، نخبگان، اقتصاد دانش بنیان- چکیده انگلیسی: The number of students in the country has increased dramatically in recent years , and many have been identified so thatscholarly articles have been published and published, but scientific products have not become a product and issues havenot been changed.
The main purpose of this paper is to present an elite empowerment pattern in engagement with the business environmentbased on knowledge economy.
methods: this research is applied in terms of practical and development purpose and in terms of how it is studied andcollected data, descriptive - observation and survey. the sampling method in this study is a purposeful method. the statistical population of the research was 3000 managers of founding knowledge companies in the entire country of iran in2016 - 2015, some of which were made to a questionnaire consisting of 80 questions based on a Likert scale ranging from80 questionnaires were completed by samples and were used to conduct research. The validity of the questionnaire wasapproved by 10 professors from the Islamic Azad University and was used to determine the validity of the structure fromexploratory factor analysis with the method of principal component analysis and واریماکس rotation ( KMO. reliability ofquestionnaire was determined. for data analysis, exploratory factor analysis and ahp method was used by spss and lisrelsoftware.
- انتشار مقاله: 27-06-1397
- نویسندگان: منصور بخش امین,اختر جمالی,فریده رشادت جو
- مشاهده