در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: زن و فرهنگ
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معماری,آموزه های اسلامی,حریم زنان,خانه های ایرانی
- چکیده: هدف این پژوهش، تبیین مفهوم اصل محرمیت و حریم زنان براساس آموزههای اسلامی، و تطبیق شاخصههای محرمیتساز در خانهی سنتی آل یس براساس آموزههای اسلامی میباشد.زنان به واسطه سرشت خاص خود، ویژگیها و نیازهای خاص خود را دارند. توجه به زن در ارتباط با شکلگیری فضاهای معماری گذشته تاکنون دارای اهمیت فراوان است. آموزههای اسلامی بر اصل محرمیت و رعایت آن در خانه، تأکید ویژهای داشته است.تجلی عینی این موضوع در معماری خانه با تعریف و تحلیل خانههای سنتی قابل بررسی و مطالعه است. معماران سنتی ایران محرمیت را به عنوان اصلی اساسی در ساخت بناها به ویژه مسکن، رعایت نمودهاند. بنابراین این سوال مطرح میگردد که آیات و روایات اسلامی چگونه بر ایجاد اصل محرمیت برای زنان در خانه تأکید دارند و نمود اصل محرمیت و تطبیق آن با آیات و روایات اسلامی در فضاهای خانه چگونه است؟ در جهت پاسخ به سوال مزبور، تحقیق حاضر بر روی خانه آل یس کاشان به عنوان نمونه موردی شاخص در شهر کاشان، متمرکز گردیده است.روش تحقیق در این پژوهش، روش توصیفی – تحلیلی است، به گونهای که با بررسی آیات و روایات و تطبیق آن با مصداقهای محرمیتساز در معماری خانهی آل یس میتوان گفت اصل محرمیت در کالبد بنا به صورت دیداری تجلی مییابد و از طریق سلسله-مراتب و درونگرایی ایجاد شده است. این اصول منطبق بر آیات قرآن و روایات اسلامی میباشند. معماران در گذشته با استفاده از این راهکارها، محرمیت در بنا را نه تنها برای زنان بلکه برای اهل خانه نیز تآمین میکردهاند.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this research was to explain the concept of the privacy of women, based on Islamic teachings, and the implementation of the confidentiality of attributes in Aleyasin the traditional House, based on Islamic teachings. Women have specific characteristics and needs, due to their specific nature. Paying attention to the woman is very important in relation to the formation of architectural spaces. Islamic teachings have a special emphasis on the principle of privacy and compliance at home. The objective manifestation of this subject is exploratory and studying in house architecture, with the definition of traditional houses. The traditional Iranian architects have considered the confidentiality, in the construction of buildings, especially houses, as a fundamental principle. Therefore, the question was raised as to how the verses and Islamic narratives emphasize the creation of the principle of privacy for women at home, and how was the principle of confidentiality and its application to the verses and Islamic traditions in the home? To answer this question, the present study focused on the Aleyasin House in Kashan, as an important case in Kashan. The research method was a descriptive-analytic, in such a way that, by examining the verses and narrations, and applying them to the confidentiality of the examples, in the architecture of Aleyasin house, we could say that the principle of confidentiality manifested itself in the building therefore, it is visual, and it has been created through hierarchy and introversion. These principles correspond to the verses of the Quran and Islamic narrations. In the past, architects have been advocating for confidentiality in the building, not only for women, but also for homeowners using these strategies.
- انتشار مقاله: 25-11-1395
- نویسندگان: حامد حیاتی,احمد امین پور,رامین مدنی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: روش شناسی علوم انسانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: روششناسی,هنر اسلامی,نظریهپردازی,شهر اسلامی,معماری اسلامی
- چکیده: در این مقاله تلاش شد تا با توجه به اشتراکات و افتراقات روششناسانهای که در نظریات مختلف هنر و معماری اسلامی وجود دارد، امکان مقایسه و تحلیل نظریات مختلف را براساس روشهای به کار رفته در آنها فراهم گردد. نظریات با روش «اسنادی» گردآوری و طبقهبندی و براساس «تحلیل نظری» از پایگاه آموزههای دینی، مبانی، تواناییها و محدودیتهای هر گروه روشی نقد و تحلیل شد.
روشهای تاریخنگاری، سنتگرایی و معناگرایانه، توانایی انتساب نظریه به «اسلام» و شکلگیری هنر و معماری اسلامی را ندارند و به «منابع» معتبر مراجعه نمیکنند؛ روشهای نصگرایانه رجوع به منابع را با «روشهای نامعتبر» انجام داده و به انواع قیاس و تمثیلهای ذوقی مبتلا هستند؛ روش فقه فردی، با وجود اینکه به منابع و روشهای مناسب مجهز است، به ابزار کشف ارتباط بین احکام اجتماعی و کنترل شناخت موضوعات مجهز نیست؛ و روش فقه نظام که این نقیصه فقه فردی را برطرف کرده نیازمند منطقی است که هماهنگی بین روشهای موضوعشناسی و حکمشناسی را برقرار نماید؛ منطقی که میتواند با استفاده از یافتههای «فلسفه نظام ولایت»، بهکارگیری شود- چکیده انگلیسی: This article has attempted to make it possible to compare and analyze different theories of Islamic art and architecture based on their methodological commonalities and differences. The theories are collected using the "documentary" method and their roots, abilities and limitations have classified, criticized and analyzed through Islamic theoretical framework.
The historiographical, traditional, and semantical methods do not have the ability of deserving a theory to be called “Islamic” and the ability of formation of Islamic art and architecture, and do not refer to the "valid resources", Textualist methods deal with resources by “invalid methods” and suffer from a variety of analogies and allegories. Individual jurisprudence, despite being well-equipped with resources and methods, is not equipped with a tool for discovering the relationship between social rules and the control of subject recognition. And the method of the jurisprudence of the systems, which eliminates this defect of individual jurisprudence, requires a logic that establishes the coordination between the methods of subject matter recognition and the Fiqh methods (which used to deliver the sentence of the subject matter). The logic that can be exploited using the findings of the “philosophy of system of guardianship.”.- انتشار مقاله: 07-12-1396
- نویسندگان: احمد امین پور,علیرضا پیروزمند,عباس جهانبخش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش و برنامهریزی شهری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سبک زندگی,معماری,شیراز,پایداری,مسکن,فضای سبز
- چکیده: یکی از مسائلی که به صورت کتمانناپذیری هم بر نحوه معماری "مؤثر" و هم از آن "متأثر" است، سبک زندگی مخاطبان است. در این راستا توجه به فضای سبز مسکن، به عنوان متغیر مستقلی که سبک زندگی انسان را تغییر میدهد و به تبع آن سبک زندگی به عنوان عاملی که میزان و نحوه مصرف انرژی (توسعه پایدار) را تحت تأثیر قرار میدهد، ضروری مینماید. مطالعه حاضر، تأثیر فضای سبز مجتمعهای مسکونی پنجاه واحدی و بیشترِ مناطق یک و شش شیراز بر پایداری سبک زندگی ساکنان را مورد کنکاش قرار داده است. در این پژوهش توصیفی- پیمایشی، ابتدا از روش کتابخانهای، اطلاعات جمعآوری گردید، سپس معماری مجتمعهای مسکونی و میزان فضای سبز هر مجتمع به شکل خالص و سرانه مورد پژوهش محاسبه قرار گرفت. میزان مصرف انرژی به عنوان نماینده سبک زندگی پایدار معرفی گردید و قبوض برق (شاخص میزان مصرف) تمامی واحدهای مسکونی در دو ماه شهریور و دی 1396 بررسی شد. برای تبیین تأثیر فضای سبز بر مصرف انرژی و مرتبط دانستن آن به سبک زندگی، از پرسشنامه استفاده گردید. اطلاعات حاصل از پرسشنامه، بیانگر آن است که داشتن فضای سبز، استفاده از تلویزیون و اینترنت را محدود میکند و ساعات شروع و پایان خواب را بهبود و مصرف برق را کاهش میدهد. همچنین نتایج حاصل از برآورد مدل در نرم افزار ایویوز 7 نشان دهنده ضریب 05/0- برای فضای سبز است. بدین معنا که با افزایش 1 درصد فضای سبز مجتمعهای مسکونی، هزینه برق مصرفی 05/0 درصد کاهش مییابد و به سوی سبک زندگی پایدارتر حرکت میکند.
- چکیده انگلیسی: "Lifestyle of the audience" is one of the issues which invariably influenced by both "effective" and "influenced” on architecture. In this regard, attention to the green space of housing, as an independent variable that changes the lifestyle of a person, and as a consequence, lifestyle as a factor affecting on the amount and mode of energy consumption (sustainable development), is necessary. The present study examines the effects of green space on residential complexes on the sustainability of residents' lifestyles. In this descriptive-survey study, library research was first gathered, and then the architecture of residential complexes and the amount of green space in each complex were measured in pure form and per capita. Energy consumption was introduced as a representative of sustainable lifestyle and electricity bills (consumption index) of all residential units were reviewed in two months of September and January 2017. A questionnaire was used to explain the effect of green space on energy consumption and its relevance to lifestyle. The data from the questionnaires indicates that having green space restricts the use of television and the internet and reduces the hours of the beginning and the end of sleep and consequently reduces electricity consumption. Also, the results of the estimation of the model in the Eviews 7 indicate a coefficient of 0.05 for the green space. This means that with a 1% increase in green space in residential complexes, the cost of consumed electricity will be reduced by 0.05% and will move towards a more sustainable lifestyle.
- انتشار مقاله: 01-05-1398
- نویسندگان: امیررضا ارزاقی,احمد امین پور,شیرین طغیانی,شهاب کریمی نیا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش و برنامهریزی شهری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: حقوق,مسکن,حق,معماری اسلامی,شهرسازی,آیات و روایات
- چکیده: دین اسلام دینی فراگیر و جامع در تمام عرصهها محسوب میشود که هدف آن سعادت بشر و هدایت او در مسیر کمال میباشد. مکتب اسلام دینی است که مسائل مادی بشر را با معنویات پیوند زده و هیچگاه این دو مقوله را از همدیگر جدا ندانسته است. قرآن مهمترین منبع استنباط احکام به شمار میرود و احکام موضوعات جدید با بهرهگیری از عمومات و اطلاقات آیات قابل استنباط است و احادیث مربوط، مصادیقی از آنها را ذکر کردهاند و آنها را تخصیص نزده و مقید نساختهاند. در مقاله حاضر با رجوع به قرآن و روایات، تجلّی اصل «لاضرر و لاضرار» به عنوان مهمترین اصل حقوق، در معماری مسکونی و شهری، بررسی شده است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش روش تحلیل محتوای کیفی است و تحلیلهای مربوط به بناها با روش استدلال منطقی صورت گرفته است. در جمعآوری اطلاعات از اسناد و متون تاریخی، منابع کتابخانهای و اینترنتی استفاده شده است. در این مقاله به منظور بررسی اصول حقوقی همچون لاضرر و لاضرار در معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی، نمونههایی از خانهها و بافتهای سنّتی به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. نتایج حاصل بیان کنندۀ این موضوع است که این اصل به عنوان مهمترین اصل مرتبط با حقوق، در تمامی ابعاد معماری خانههای ایرانی- اسلامی تأثیر گذاشته است. این تأثیرات برگرفته از مفهوم حقوق اسلامی است که شامل رعایت حقوق همسایگی، حقوق زن، حقوق والدین و فرزندان، حقوق مهمان و حق ساخت و ساز در معماری بناها در نظر گرفته شده است. اصول دیگری چون مسأله حریم خصوصی و عمومی و محرمیّت احترام به دیگر افراد نظیر همسایگان و عابران، رعایت حق شفعه، احترام به حقوق همسایگان در استفاده از منابع عمومی نظیر آب، نور آفتاب و ...، رعایت پاکیزگی و عدم آسیب رساندن به همسایگان و دیگر افراد از نظر بصری، صوتی و... همگی جزو اصولی هستند که در فقه اسلامی رعایت آن ضروری است و تمام این مسائل در شهر و خانههای ایرانی- اسلامی رعایت شده است.
- چکیده انگلیسی: Religion of Islam is considered a comprehensive religion in all fields whose purpose is the happiness of mankind and guiding him towards perfection. The school of Islam is a religion that links human material issues with spiritualties and has never separated these two categories from each other. Quran is the most important source for the inference of judgments, and the judgments of the new issues are inferred by using generalities and references of the verses, and the relevant hadiths mentioned some examples of them, and not allocated and limited them. In this article, by referring to the Qur'an and narratives, the manifestation of the principle of "no determinet and detrimental act" as the most important principle of rights in urban and residential architecture has been investigated. The research method used in this study is a qualitative content analysis method, and the analysis of the buildings has been done using rational reasoning method. In the collection of information, historical documents and texts, library and Internet resources have been used. In this paper, samples of traditional homes and textures have been selected by targeted sampling method to investigate the legal principles such as no determinet and detrimental act in Iranian-Islamic architecture and urban planning. The results indicate that this principle as the most important principle related to the rights has affected all aspects of the Iranian-Islamic home architecture. These influences are derived from the concept of Islamic law, including neighboring rights, women's rights, the rights of parents and children, rights of guest and the right of construction in the architecture of buildings. Other principles, such as the issue of privacy and publicity, and the confidentiality of respect for other people, such as neighbors and pedestrians, considering the rights of pre-emption, respect for the rights of neighbors in the use of public resources such as water, sunlight, etc., considering cleaning and not to harm neighbors and others in terms of visual, audio and ... all are principles that are necessary in Islamic jurisprudence, and all these issues are considered in the Iranian-Islamic homes and cities.
- انتشار مقاله: 16-10-1396
- نویسندگان: حامد حیاتی,علی رضا زارع,احمد امین پور,رامین مدنی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تاریخنگاری معماری,نقد تاریخنگاری معماری,زمینههای تاریخنگاری,آندره گدار
- چکیده: تاریخنگاری معماری از حوزههای با اهمیت در معماری است و مسئله اصلی آن است که در ایران چنان که باید مورد توجه تاریخنگاران داخلی قرار نگرفته است. از سویی دیگر آثار تاریخنگاری موجود که عمدتاً حاصل کار تاریخنگاران غربی است، کمتر مورد نقد واقع شده و نقاط ضعف و قوت آنها مشخص نیست. لذا در این پژوهش به نقد و بررسی آثار تاریخنگاری آندره گدار به عنوان یکی از تاریخنگاران تأثیرگذار در حوزة تاریخ معماری ایران پرداخته میشود. ضرورت این نقد از آن جهت است که این آثار در حالی به عنوان منبعی معتبر برای مطالعة معماری ایران مورد استفاده قرار میگیرند که مورد بازخوانی و نقد واقع نشدهاند. بنابراین مشخص نیست که تاریخنگار مبتنی بر نگرش خاص خود و روش تاریخنگاریاش به چه وجوهی از معماری ایران با چه کیفیتی پرداخته، از کدام وجوه غافل مانده و بررسی آنها از سویی نقایص موجود را روشن میکند، نیز از سویی دیگر میتواند راهنمایی باشد برای نگاشت تاریخ معماری ایران توسط تاریخنگاران ایرانی. هدف از این پژوهش نقد و بررسی تاریخنگاری آندره گدار به عنوان یکی از تاریخنگاران تأثیرگذار در حوزه تاریخنگاری معماری ایران با توجه به زمینهها و بستر تاریخنگاری او و نحوة انعکاس این زمینهها در آثار تاریخنگاری اوست. در این پژوهش استخراج دادهها از آثار مکتوب تاریخنگاری گدار، بخش بزرگی از فرآیند پژوهش است و بنابراین نظریه زمینهای که نظریهای برگرفته از دادههایی است که در طی فرایند پژوهش به صورت نظاممند گردآوری و تحلیل شدهاند؛ به عنوان روش این پژوهش انتخاب شد. نتایج حاصل بیانگر آن بود که آندره گدار تحت تأثیر زمینههای زمانه خود با نگرشی خاص به تاریخنگاری معماری ایران پرداخته که در نوع شناخت او از معماری ایران تأثیر گذار بوده است و به طور کلی میتوان او را تاریخنگاری جزیینگر، محصول محور و بی توجه به زمینههای تأثیر گذار در معماری، کالبد محور و بی توجه به وجوه معمارانه معرفی کرد.
- چکیده انگلیسی: Architectural historiography is one of the most important areas in architecture, and the main problem is that in Iran, it is not considered by domestic historians as it should; on the other hand, the existing historiographical works, which are mainly the result of the work of Western historians, are less criticized and their strengths and weaknesses are unclear. Therefore, in this research, as one of the historians influencing the history of Iranian architecture, Andre Godard’s historiographical works will be criticized and investigated. These works used as a reliable source for the study of Iranian architecture have not been reread and criticized, its criticizing is necessary. It is not clear that what aspects of the Iranian architecture is investigated by the historian based on his particular attitude and his historiography method and which aspects are neglected. Therefore their review clarifies the existing defects, on the one hand, and on the other hand, it can be a guide for mapping the history of Iranian architecture by Iranian historians.
The objective of this research is to criticize and investigate Andre Godard’s historiography considering the fields and context of his historiography and how to reflect these fields in his historiography works. In this research, extraction of data from the written works of Godard’s historiography is a large part of the research process, and therefore the grounded theory that is a theory derived from the data collected and analyzed systematically during the research process was selected as the method of this research. The results of this study indicated that Andre Godard influenced by the fields of his era has investigated the historiography of Iranian architecture with a particular attitude which affected type of his recognition from Iranian architecture and in general, he can be introduced as a partial thinking historian, product-centered and regardless of the influential fields in architecture, Physics-centered, regardless of architectural aspects.- انتشار مقاله: 29-03-1397
- نویسندگان: سودابه ادیب زاده,محسن عباسی هرفته,احمد امین پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مطالعات تطبیقی تاریخی,تکیهدولت,رویالآلبرتهال,تکینک ساخت
- چکیده: بیان مسأله : بنای تکیهدولت تهران همواره از منظر پژوهشگران حفاظت و تاریخ معماری از جنبههای گوناگون محل بحث بوده است. محور اصلی این بحث، مربوط به تاریخ بنا و ارتباط میان دو بنای رویالآلبرتهال و تکیهدولت است. بسیاری از پژوهشگران، در تأیید و یا نفی شباهت این دو، مطالبی اغلب متناقض مطرح کردهاند؛ عدهای به نقش سفر ناصرالدینشاه قاجار به اروپا و ارادة وی در ساخت نمونهای مشابه در ایران اشاره کرده و برخی، با تکیه بر این مطلب که این سفر بعد از زمان ساخت تکیه بوده، خلاف آن را نتیجهگیری کردهاند. اما همچنان پاسخی در خور برای سؤال مذکور ارائه نشده است.
هدف پژوهش : هدف پژوهش حاضر تبیین جایگاه تکیهدولت در تاریخ معماری ایران از طریق تطبیق ویژگیهای تکینکی ساختی این دو بنا است. لذا، پژوهش حاضر در پی توضیح جایگاه مطالعات تکنیک ساخت سازه در مطالعات تاریخ معماری است و کوشیده است تا ضرورتها، شیوه و روند این مطالعات را تشریح کند. هدف سوم از این پژوهش بررسی امکانپذیری و میزان کارایی مطالعات تطبیقی پیرامون معماری بناها در مطالعات کیفی تاریخ معماری خصوصاً مطالعات تاریخ معماری ایران است.
روش پژوهش : پژوهش حاضر مبتنی بر روششناسی کیفی است و با بهکارگیری ابزار تطبیق میکوشد، در وحلة نخست، به تبیین شکلگیری پدیدهای به نام بنای تکیهدولت در تاریخ معماری ایران پاسخ دهد و، در وحلة دوم، از تجربیات این بخش از پژوهش برای صورتبندی روش تطبیقی در مطالعات تکنیک ساخت استفاده کند.
نتایج پژوهش : براساس بررسیهای صورتگرفته میتوان مسألة مطرح پیرامون بنای تکیهدولت را اینگونه پاسخ داد: بنای تکیهدولت، اگرچه از جنبة پلان و ساختار فضایی تحت تأثیر بنای رویالآلبرتهال قرار دارد و براساس شواهد در پی رقابت ناصرالدینشاه قاجار با اروپای قرن نوزدهم و با فاصلة یک سال از ساخت رویالآلبرتهال ساخته شده، اما از جنبة تکنیک ساخت کاملاً متأثر از تکنیک ساخت معماری ایرانی است و به این معماری تعلق دارد. در کنار این مورد، با توجه به روند پژوهش، میتوان بر کارایی روش تطبیقی در مطالعات تاریخی معماری در کنار نقش بررسی تکنیک ساخت صحه گذاشت و بیان کرد که بررسی تکینک ساخت روشمند در پاسخ به سؤالات تاریخ معماری بسیار کاراست.- چکیده انگلیسی: Problem statement: The building of Tekye h Dowlat in Tehran has always created many arguments and questions among the researchers in conservation and architecture history. The main axis of these questions relates to the building’s history and the relationship between Royal Albert Hall and Tekyeh Dowlat building. There are conflicting statements approving and neglecting Tekye h Dowlat architectural originality within researchers. A number of people referred to the trip of Nasereddin Shah to Europe and his visit to Royal Albert Hall building and believed he wanted to construct a similar building in Iran. Others deny this idea believing that this trip occurred after the construction of Tekye h Dowlat, thus this reasoning is wrong.
Research goal: the main aims of this research is explaining the role of Tekyeh Dowlat in Iranian architecture history by comparing the construction technique to Royal Albert Hall.Research Methodology: In the present study tries to find evidence about building construction techniques for both buildings through historical studies and comparative-historical analysis of the documents, especially those dealing with the architecture and structure of Royal Albert Hall – that was found in British history archive –and finally answer the question "what is the relationship between Tekyeh Dowlat and Royal Albert Hall buildings.
Research result: Results from this study suggest that despite the similarity of Tekye h Dowlat and Royal Albert Hall, Tekye h Dowlat building is recognized as a valuable and important example in Iranian architecture history due to its use of construction technique derived from Iranian architecture. Tekye h Dowlat’s construction began a year after Royal Albert Hall’s on 1868. Based on this result, the present study emphasizes on the role of construction technique studies for answering architectural history questions and considering it as an unlimited component of architecture history studies, especially the history of Iranian architectural evolution. This study means to eliminate the existing weaknesses in Iranian architectural studies, trying to find logical and rational answers about construction date of historical buildings in general and Tekye h Dowlat in particular, avoiding myths and providing a general method for similar studies.- انتشار مقاله: 08-09-1396
- نویسندگان: صابر اسدی,احمد امین پور,یزدان منصوریان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: هویت شهر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش معماری,پیشینۀ طراحی,نقد معماری,طراحی معماری,مراتب نقد
- چکیده: یکی از فعالیتهایی که در فرایند طراحی توسط طراحان و دانشجویان انجام میپذیرد، رجوع به پیشینهها و طرحهای مشابه است. استفادۀ صحیح از پیشینهها میتواند سبب ارتقاء خلاقیت دانشجویان گردد، اما خطر برداشت سطحی نیز وجود دارد؛ بنابراین جستجوی ابزارهایی که بتواند در استفادۀ روشمند از پیشینهها و تمرکز بر ویژگیهای بنیادین آن مؤثر باشد بااهمیت است. یکی از این ابزارها، نقد معماری است. ازآنجاییکه هدف از نقد معماری عمدتاً دستیابی به شناخت و فهم اثر است، کاربرد آن میتواند در درک مفاهیم پیشینههای طراحی، مفید واقع شود. هدف پژوهش حاضر این است که به دنبال رویکردی در نقد باشد که بتواند در مدلی جهت دستیابی به فهم پیشینهها، به کار رود. این پژوهش با تکیه بر راهبرد استدلال منطقی انجام پذیرفته است. مدل پیشنهادی این پژوهش شامل مراتب سهگانه زیر است: تشخیص کیفیات خاص پیشینه، کشف عوامل ایجاد آن کیفیات و درنهایت دستیابی به الگوهای تعمیمپذیر.
- چکیده انگلیسی: One of the activities that designers and design students usually do in their design process is using the precedents and similar projects and buildings. Design precedents are solutions attained in prior design problems which partially or generally can be used in the problem at hand. An overview of prior studies demonstrates that appropriate use of precedents can increase the creativity of students, although there is the risk of surface adaptation and copping. To prevent this risk, it is important to find tools and methods which could help students and designers to use precedents methodologically and concentrate on fundamental feathers on them. One of these tools is architecture criticism. Since the purpose of architecture criticism, mostly is comprehensive cognition and understanding of the architectural works, using criticism can be helpful in understanding of design precedents. This study tries to find an approach among the presented ones in architecture criticism which can aid the student to achieve the concept of the precedents and understand them in the best way. This paper studies the references in the context of criticism and precedents by the descriptive-analytic method. Then, proposes a model to criticize the precedents and understanding them in a better way. The proposed model includes three steps: diagnosis the specific quality of precedents, discovering the causing factor of those qualities and finally achieving the generalizable patterns. To explain and make these steps clearer it can be said that as many studies which were done on criticism just describe the buildings and less focused on analysis of them, also because the designers use the precedents to generalize the result of it to their designs, it can be proposed that in the first step the designers try to diagnose the specific quality of precedents and then try to discover the causing factor of those qualities. It can be suggested that there are two ways to diagnose the specific quality of precedents; first through the question that there is in the new problem, that means the problem which the designer tries to find a solution for it, cause him or her to refer to precedents. Second through the observation and searching on the precedents that can reveal the specific qualities of them. The diagnosis of these qualities has two results; first cause the designers to ask questions to find the causing factor of those qualities (second step) and second with exact study and finding the answer of those questions and also by making those qualities simple, the generalizable patterns can be reached (third step). It can be added that this kind of confronting with precedents does not mean that the systems that present some criterion for architecture criticism or are based on some of the theories are not useful. These systems can help the designers to find the specific properties and qualities of precedents more simple. It can be noted that at the end of this process some relative understanding of precedents can be reached which can be in the form of some drawings or written scripts
- انتشار مقاله: 08-11-1396
- نویسندگان: الهام مهردوست,احمد امین پور,حمید ندیمی
- مشاهده