در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نهادینه کردن,ورزش همگانی,عوامل موثر سازمانی
- چکیده: مقدمه و هدف: با گسترش تکنولوژی و صنعتی شدن جوامع، سبک زندگی فعال افراد به سبک زندگی بی تحرک تغییر پیدا کرده است. این بی تحرکی عوارض و پیامدهای منفی بسیاری دارد. ورزش همگانی، شکلی از «فعالیت بدنی» یا حضور منظم در فعالیت بدنی است که می تواند باعث کاهش این بی تحرکی و عوارض ناشی از آن شود. بنابراین، هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران بود. نهادینه کردن عبارت است از فراهم آوردن زمینه ها و شرایطی که موجب ثبات، پایداری و فراگیر شدن رفتارهای مطلوب شود.
روش شناسی: روش انجام تحقیق، کیفی و از نوع اکتشافی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه افراد متخصص در زمینه ورزش همگانی و نهادینه کردن ورزش تشکیل میدهند. نمونهها از طریق روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند و با 15 نفر از نمونهها تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه شد. روایی مصاحبهها از طریق بررسی شکل و محتوای سوالات و پایایی ابزار تحقیق از طریق روش باز آزمون محاسبه گردید و ضریب پایایی مصاحبه ها 83 درصد بدست آمد.
یافته ها و نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهدکه چهار عامل فردی، گروهی، سازمانی و محیطی در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران موثر هستند. در مورد عوامل سازمانی، نتایج نشان می دهد اهداف و راهبردهای ورزش همگانی، زیرساخت ها و امکانات ورزشی، سیستم پاداش و تشویق، واحد تحقیق و توسعه، منابع انسانی، بودجه، قوانین و مقررات، آموزش و ویژگیهای ورزش همگانی در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران موثر هستند.- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 25-03-1392
- نویسندگان: احمدعلی آصفی,محمد خبیری,حسن اسدی دستجردی,محمود گودرزی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش در ورزش تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کارکردهای شناختی,کارکردهای تنظیمی,کارکردهای هنجاری,نهادینه کردن اخلاق,باشگاه ورزشی
- چکیده: یکی از ابعاد و زوایای ورزش، اخلاق است که توجه به آن امری ضروری به نظر میرسد. باشگاهها به عنوان یک نهاد ورزشی میتوانند به سمت نهادینه کردن اخلاق در ورزشکاران گام بزرگی بردارند؛ بنابراین هدف از این تحقیق شناسایی کارکردهای تنظیمی، هنجاری و شناختی باشگاههای ورزشی در نهادینه کردن اخلاق در ورزشکاران بود. روش تحقیق کیفی از نوع اکتشافی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی بود و به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه افراد صاحبنظر و آگاه در زمینۀ اخلاق و اخلاق در ورزش تشکیل میدادند. نمونهها از طریق روش نمونهگیری هدفمند در دسترس و به شیوه گلوله برفی تا رسیدن به نقطه اشباع نظری انتخاب شدند (11 نفر). ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه عمیق بود که روایی آن از طریق انتخاب موضوع، دقت در طراحی، تهیه و تایپ مصاحبهها و نسخهبرداری دقیق از مصاحبهها، گنجاندن سؤالات در مصاحبه با یک نظم منطقی و دقت در تدوین گزارشها مدنظر قرار گرفت و پایایی از طریق روش باز آزمون محاسبه شد که ضریب پایایی مصاحبهها 77 درصد به دست آمد. روش تجزیه و تحلیل دادهها کدگذاری بود که با استفاده از نرمافزار MAXQDA10 انجام شد. نتایج تحقیق در مجموع 26 کارکرد (12 کارکرد تنظیمی، 8 کارکرد هنجاری و 6 کارکرد شناختی) باشگاهها برای نهادینه کردن اخلاق در ورزشکاران را نشان میدهد، که با شناخت، برنامهریزی و ایجاد سازوکارهایی برای عملیاتی سازی این کارکردها در باشگاههای ورزشی می توان روند نهادینه شدن اخلاق در ورزشکاران را تسهیل کرد و شاهد اخلاقیات در باشگاههای ورزشی بود.
- چکیده انگلیسی: One aspect of sports is ethics, necessary to be paid attention. Clubs as a sports institution can proceed to institutionalize ethics in athletes. Therefore, the purpose of this study was to identify functions of sports clubs to institutionalize ethics in athletes. The research method was qualitative from the type of exploratory one and from the perspective of aim, it was applicable and in terms of method was field research. The statistical population included insightful and informed experts in the field of ethics and ethics in sports. Samples were chosen through purposive and available sampling and snowball method. In this study, 11 samples were interviewed to reach theoretical saturation point. Tool to collect data was depth interview, whose validity was examined based on topic selection, accuracy in designing, conduct and typing interviews, accurate transcription of interviews, incorporation of questions in interview in a logical order and accuracy in reports preparation. Its reliability was evaluated through retest method, and the reliability coefficient of the interviews was calculated 77%. To analyze the data, codification was done through MAXQDA10 software. The results indicates totally 26 functions (12 regulative, 8 normative, 6 cognitive functions) of clubs to institutionalize ethics in athletes; So, by cognition, planning and creating some mechanisms for operating regulative, normative and cognitive functions in the sport clubs, the process of institutionalization of ethics in athletes could be facilitated and the ethics of sports clubs could be seen.
- انتشار مقاله: 02-08-1397
- نویسندگان: پروانه سواری نیکو,احمدعلی آصفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش در ورزش تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رسانه های جمعی,خانواده,نهادینه کردن,مدرسه,ورزش همگانی
- چکیده: هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویتبندی گروههای مؤثر در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران بود. روش تحقیق آمیخته اکتشافی بود که در دو مرحله کیفی و کمی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق در مرحله کیفی کلیه افراد صاحبنظر در ارتباط با موضوع ورزش همگانی و نهادینه کردن بود که تا رسیدن به نقطه اشباع نظری افراد برای انجام مصاحبه به روش نمونهگیری هدفمند قضاوتی و گلوله برفی انتخاب شدند (15 نفر). در بخش کمی جامعه آماری متشکل از مدیران و کارشناسان مسئول ورزش همگانی بودند که به روش نمونهگیری تمام شمار افراد بهعنوان نمونه انتخاب شدند (306 نفر). در مرحله کیفی ابزار تحقیق مصاحبه نیمه ساختارمند و در مرحله کمی پرسشنامه بود. روایی مصاحبه و پرسشنامه با استفاده ازنظر اساتید و متخصصین (10 نفر) بررسی شد و پایایی مصاحبهها از طریق باز آزمون 83/0 و پایایی پرسشنامه از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ 91/0 محاسبه گردید. در مرحله کیفی تحقیق از کدگذاری باز، محوری و گزینشی برای تحلیل و دستهبندی دادهها استفاده گردید. در مرحله کمی تحقیق نیز از آزمون کلموگروف اسمیرنف و تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول برای اولویتبندی گروههای مؤثر در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران استفاده گردید. نتایج تحقیق مرحله اول و دوم نشان داد هفت گروه به ترتیب اولویت شامل مدرسه، رسانههای جمعی، گروههای مرجع، خانواده، دولت، نهادهای مذهبی و دوستان و همسالان، در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران مؤثر بودند.
- چکیده انگلیسی: The purpose of the present research was identifying and prioritizing effective groups in the institutionalization of sport for all in Iran. The research method was exploratory mixed method that was conducted in two phases of qualitative and quantitative. The statistical population of this study in the qualitative section was all individuals who have had experience in the field of sport for all and institutionalization that 15 persons interviewed to reach theoretical saturation by purposive sampling and in the format of Snowball Sampling method. In the quantitative section statistical population was composed of all managers and experts responsible for sport for all that subjects were selected by the census method (306 person). In the qualitative section semi-structured interview and in the quantitative section questionnaire were research tools. The validity of Interviews and questionnaire were investigated by professors and experts and reliability of interviews through a retest (%83) and questionnaire’s reliability by Cronbach's alpha coefficient (0.91) was calculated. In the qualitative section open coding, axial coding and selective coding for analysis research data were used. In the quantitative section also kalmogorov smiranov test and first order confirmatory factor analysis for prioritizing effective groups in the institutionalization of sport for all in Iran were used. The research results in the qualitative and quantitative section revealed seven groups in order of preference include school, mass media, reference groups, family, government, religious institutions and friends and peers affect in the institutionalization of sport for all in Iran.
- انتشار مقاله: 24-02-1396
- نویسندگان: احمدعلی آصفی,احمدعلی آصفی,احمدعلی آصفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش در ورزش تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نوجوانان,ورزش,فعالیت بدنی,دیگرانِ مهم
- چکیده: هدف این پژوهش، تعیین رابطۀ بین نقش دیگرانِ مهم و مشارکت در فعالیت بدنی و ورزش نوجوانان و ارائة مدل بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ را ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن 12 تا 18ﺳﺎﻟﺔ ﺷﻬﺮستان زرینشهر تشکیل دادهاند. طبق جدول کرجسی و مورگان تعداد 381 نفر بهعنوان نمونة پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامة بینالمللی فعالیت بدنی و پرسشنامة محققساختة نقش دیگرانِ مهم بود. روایی پرسشنامة بینالمللی فعالیت بدنی در پژوهشهای مختلف داخلی و خارجی تأیید گردیده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامة دیگرانِ مهم نیز با بررسی دقیق متون و مبانی نظری پژوهش و نظر استادان و متخصصان در این زمینه تأیید گردید (10 نفر). همچنین روایی سازة پرسشنامه با کاربرد روشهای مناسب آماری تأیید شد. پایایی پرسشنامهها در یک مطالعة مقدماتی از طریق آلفای کرونباخ بررسی شد و ضریب پایایی پرسشنامة فعالیت بدنی 92/0 و پایایی پرسشنامة نقش دیگرانِ مهم 94/0 محاسبه گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد بین نقش دیگرانِ مهم و سطح فعالیت بدنی و مشارکت در ورزش نوجوانان، رابطه وجود دارد. همچنین، نقش حامی والدین، نقش الگوی دوستان و نقش همکنش معلمان، بیشترین همبستگی را با سطح فعالیت بدنی نوجوانان و نقش مشوق والدین، الگوی دوستان و همکنش معلمان، بیشترین همبستگی را با مشارکت در ورزش نوجوانان داشت. درنهایت، نتایج آزمون مدل پژوهش نشان داد معلمان بیشترین تأثیر را در مشارکت نوجوانان در فعالیت بدنی و ورزش دارند و بعد از آن، بهترتیب دوستان و همسالان و والدین قرار داشتند.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this research was to determine of relationship between the role of significant others and adolescents' participation in physical activity and sport and presenting the model. The research method was descriptive in the type of correlational. The statistical population of research was the adolescents of 12 to 18-year- old of Zarinshahr. Using Krejcie and Morgan Table 381 person were selected by Stratified random sampling. The research tool was international physical activity questionnaire and researcher made questionnaire of the role of significant others. The validity of international physical activity questionnaire was approved in internal and external researches. The validity of significant others questionnaire was confirmed by exact investigation of research literature and by considering of professors and experts opinion (10 person). The questionnaire’s construct validity also, using appropriate statistical methods was approved. The reliability of questionnaires was investigated in a pilot study through Cronbach's alpha and reliability coefficient of international physical activity questionnaire .92 and significant others roles questionnaire .94 was calculated. To analyze the data, the methods of descriptive and inferential statistics were used. The results showed that there was a relationship between the role of significant others and physical activity level and adolescents' participation in sport. Also, the supporter role of parents, role model of peer and coaction role of teachers had the highest correlation with the level of physical activity, and encourager role of parents, role model of peer and coaction of teachers had the highest correlation with adolescence’s participation in sport. Finally, the results of research model testing showed teachers had the greatest impact on adolescents' participation in physical activity and sport, and after that were peers and parents.
- انتشار مقاله: 05-05-1395
- نویسندگان: احمدعلی آصفی,زهرا عموزاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت مشارکتی,سازمان تربیت بدنی,ادارة کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش.,مقاومت در برابر تغییر
- چکیده: هدف از این تحقیق، بررسی و شناخت ابعاد مدیریت مشارکتی و مقاومت کارکنان در برابر تغییر و مقایسه و تبین رابطة بین این دو متغیر در سازمان تربیت بدنی و ادارة کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش بود. تحقیق حاضر، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است که به روش میدانی اجرا گردید. جامعة آماری تحقیق، کلیة کارشناسان سازمان تربیت بدنی و ادارة کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش بودند که 126 نفر از کارشناسان سازمان تربیت بدنی و 38 کارشناس ادارة کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش به عنوان نمونة تحقیق انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها، دو پرسشنامة محققساختة مدیریت مشارکتی و مقاومت در برابر تغییر بود. روایی محتوایی و صوری ابزارهای تحقیق با مطالعة مبانی نظری تحقیق و با استفاده از نظر استادان و متخصصان لحاظ شد. پایایی ابزارهای تحقیق از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای پرسشنامة مدیریت مشارکتی 82/0= ? و برای پرسشنامة مقاومت در برابر تغییر 70/0= ? بهدست آمد. تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق با بهکارگیری روشهای آمار استنباطی و آمار توصیفی صورت گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد بین مدیریت مشارکتی و مقاومت در برابر تغییر در هر دو سازمان مورد بررسی، رابطة معنیدار منفی و معکوسی وجود دارد (01/0=P). همچنین بین مشارکت در برنامهریزی و هدفگذاری (05/0 = P)، مشارکت در تصمیمگیری و حل مسئله، مشارکت در کنترل و نظارت و مشارکت در اجرا با مقاومت در برابر تغییر رابطة معنیدار منفی و معکوسی مشاهده شد (01/0 = P). علاوه بر این، نتایج نشان داد بین مدیریت مشارکتی در سازمان تربیت بدنی و ادارة کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش تفاوت معنیداری وجود دارد ولی بین مقاومت در برابر تغییر در این دو سازمان تفاوت معنیداری مشاهده نشد (05/0=P).
- چکیده انگلیسی: The purpose of this research was to study participative management and resistance to change dimensions as well as to survey their relationship in Physical Education Organization and Physical Education Department of Ministry of Education. For this purpose, 126 experts of Physical Education Organization and 38 experts of Physical Education Department of Ministry of Education were selected. Data were collected by two researcher-made questionnaires: participative management and resistance to change (with reasonable validity; Cronbach's alpha for participative management was ? = 0.82 and for resistance to change was ? = 0.70 respectively). The results indicated a significant and reverse relationship between participative management and resistance to change (P=0.01) and between participation in planning and goal setting (P=0.05). A significant and reverse relationship was observed between participation in decision making and problem solving, participation in control and monitoring and participation in implementation to resistance to change (P=0.01) as well. There was a significant difference in participative management between Physical Education Organization and Physical Education Department of Ministry of Education but no significant difference was observed in resistance to change between these two organizations (P=0.05).
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: احمدعلی آصفی,مهرزاد حمیدی,مجید جلالی فراهانی,امین دهقان قهفرخی
- مشاهده