در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ایران,آیندهنگاری,تحلیل تأثیرات متقابل,آموزش علم اطلاعات و دانششناسی
- چکیده: هدف: مطالعه حاضر با هدف آیندهنگاری آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ایران با رویکرد تحلیل تأثیرات متقابل انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و برای انجام آن از روشهای پیمایش و تحلیل تأثیرات متقابل استفاده شده است. جامعۀ پژوهش شامل اعضای هیئت علمی، دانشجویان و پژوهشگران علم اطلاعات و دانششناسی ایران است. تجزیهوتحلیل نهایی روی 110 ماتریس بازگشتی انجام شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار میکمک تحلیل شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که نیروهای پیشران کلیدی گرایش به بازنگری در ساختار پژوهش و آموزش در حوزههای علوم انسانی و اجتماعی، استقرار نظام اعتبارسنجی و تضمین کیفیت، وضعیت اشتغال دانشآموختگان آموزش عالی کشور، جایگاه رشته در افکار عمومی و نگرش مردم نسبت به آن، معادلۀ عرضه و تقاضا و نظام گزینش دانشجو در آموزش عالی، فرصتهای شغلی جدید با محوریت اطلاعات و دانش، گسترش رشتههای موازی با رشته، تخصصگرایی در برنامهریزی درسی، گنجاندن عنصر کارآفرینی در آموزش رشته، تأثیرگذاری فنآوری اطلاعات بر محیطهای کاری علم اطلاعات و دانششناسی، تعامل و ارتباط گروههای علم اطلاعات و دانششناسی با صنعت و بهسازی و بالندگی آموزشی اعضای هیئت علمی بیشترین تأثیرگذاری و تأثیرپذیری را بر آیندۀ آموزش رشته دارند.
اصالت: بهنظر میرسد با توجه به مطالعات انجام شده، این پژوهش برای نخستین بار به تحلیل تأثیرات متقابل نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آیندۀ آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ایران پرداخته است و تکنیک تحلیل تأثیرات متقابل بهعنوان روشی جدید در حوزۀ آموزش رشته در این پژوهش بهکار رفته است.- چکیده انگلیسی: Objective: Cross-impact analysis approach is deals with the direct and indirect influences of key driving forces on a given system to plan for the future. The purpose of this research is to show Knowledge and Information Science Education foresight in Iran with cross-impact analysis approach.
Methodology: The study is applicable and carry out using a survey and cross impact analysis methods. The study population consisted of faculty members, students and researchers in knowledge and information science education. A 110 matrix were returned and using MicMac software was analyzed.
Findings: The findings show that the key driving forces tends to reconsider the structure of the research and education in the fields of humanities and social sciences, establishment of validation and quality assurance, graduates' employment status, position in the field of public opinion and people's attitudes towards it, equation of supply and demand and selection of students in higher education, new employment opportunities with a focus on information and knowledge, the development of parallel academic disciplines, specialization in curriculum development, the inclusion of entrepreneurial element in KIS education, impact of information technology on business environment, interaction with industry and Improvement and development of faculty members have a greatest impact and influence on the future of education field.
Originality: According to previous studies, this research tries to analyze the direct and indirect influences of key deriving forces in knowledge and information science education in Iran for the first time. Also cross-impact anlysis technique was used as a new method in KIS education studies.- انتشار مقاله: 13-02-1395
- نویسندگان: احسان گرایی,غلامرضا حیدری,مرتضی کوکبی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رضایتمندی مشتریان,کتابخانۀ مرکزی دانشگاه شهید چمران,مدل ماگال
- چکیده: هدف: طی سالهای گذشته مفهوم رضایتمندی در حوزۀ کتابداری و علم اطلاعات تکامل یافته و امروزه به رایجترین شاخص عملکرد کتابخانهها مبدل شده است. درپژوهش حاضر در صدد هستیم تا با استفاده از مدل ماگال به مطالعه و بررسی عوامل اثرگذار بر رضایتمندی مشتریان از خدمات ارائهشده بهوسیلۀ کتابخانۀ مرکزی دانشگاه شهید چمران بپردازیم. روش: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است. جامعۀ آماری پژوهش را همۀ اعضای کتابخانۀ مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز تشکیل دادند. تجزیه و تحلیل نهایی روی 250 پرسشنامۀ بازگشتی انجام شد. دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS 19 و AMOS 19 تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که کیفیت اطلاعات ارائهشده با ضریب 61/0 بیشترین تأثیر را بر رضایتمندی مشتریان دارد. مؤلفۀ سودمندی درکشده با ضریب 31/0 دومین عامل اثرگذار بر رضایتمندی مشتریان این کتابخانه است. سه متغیر پیشبین کیفیت اطلاعات، خودکارآمدی مشتریان و کیفیت خدمات کارکنان، به ترتیب بیشترین تأثیر را بر سودمندی درکشده توسط مشتریان این کتابخانه دارند. همچنین یافتهها نشان داد که تأثیر کلی خودکارآمدی مشتریان بر رضایتمندی اعضا 22/0 است. اصالت: نتایج این پژوهش به مدیریت و کارکنان کتابخانۀ مرکزی دانشگاه شهید چمران در ارائۀ هر چه بهتر خدمات کتابخانهای و افزایش سطح رضایتمندی مشتریان این کتابخانه کمک میکند.
- چکیده انگلیسی: Purpose:In recent years, the concept of satisfaction in the field of library and information science have evolved, and today has become the most widely used performance indicators. The purpose of this paper is to use of Magalmodel to study the factors that influence customer satisfaction with central library in ShahidChamran University and to determine the level of the overall satisfaction of the customers of the customers of this library.
Methodology:The study was carried out using a survey methodology. The survey instrument was a questionnaire. The study populationwascomposed ofall members of Central Library in ShahidChamran University. A 250 questionnaire were returned and using SPSS19 and AMOS 19 were analyzed.
Findings: The findings of this study showed that provided information quality has the largest influence of customer satisfaction with a factor of 0.61. The second most influential factor is perceived usefulness with a factor of 0.31. Three predictor variables are the effect of the information quality, customer self-efficacy and staff service quality that had the highest influence on perceived usefulness of library’s customers. The findings also showed that customer self-efficacy with a total value of 0.22 is influence on library’s customer satisfaction.
Originality:The results of this research can help manager and library staff at Central library of Shahidchamran University in providing better library services. Also, the results of thisstudycanhelpincreasecustomer satisfaction level.- انتشار مقاله: 21-05-1392
- نویسندگان: احسان گرایی,معصومه پیروزفر,صبا سیامکی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش نامه علم سنجی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مجلات,خودانتشاری اعضای هیئت تحریریه,خودانتشاری سازمانی,پایگاه علوم استنادی جهان اسلام
- چکیده: هدف: مجلات علمی زمینهساز شکلگیری و توسعۀ شبکۀ ارتباطی پژوهشگران دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی مختلف است. پژوهش حاضر بر آن است که میزان تحقق این هدف را بر اساس شاخص خودانتشاری سازمانی و اعضای هیئت تحریریه در مجلات برتر پایگاه علوم استنادی جهان اسلام مطالعه نماید.
روششناسی: این پژوهش از نوع مطالعات علمسنجی است که با روش پیمایشی انجام شده است. جامعۀ پژوهش شامل 7 مجلۀ برتر نمایهشده در پایگاه علوم استنادی جهان اسلام در بازۀ زمانی 1390- 1394 است. برای گردآوری دادهها از سیاهۀ وارسی استفاده شد.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که نرخ خودانتشاری اعضای هیئت تحریریه در مجلات مورد بررسی برابر 12.33 درصد است. مجله زمینشناسی کاربردی پیشرفته با نرخ خودانتشاری اعضای هیئت تحریریه 95.20 درصد جایگاه نخست را دارد. بالاترین نرخ خودانتشاری سازمانی به مجلۀ تحقیقات دامپزشکی با 33.9 درصد اختصاص دارد. همچنین میان خودانتشاری سازمانی و کیفیت مجلات همبستگی منفی قوی وجود دارد.
نتیجهگیری: الگوهای مختلف خودانتشاری میتواند بهعنوان شاخصی برای سنجش و ارزشیابی تولیدات علمی کشورها، دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی، پژوهشگران و مجلات استفاده شود.- چکیده انگلیسی: Purpose:Scientific journals are the basis of creating and developing communication networks between researchers in various universities and educational and research institutions. The current study aims to analyze and compare the self-publishing rates of journals in Islamic World Science Citation (ISC).
Methodology: This is an applied study that was carried out using bibliometric methods. The statistical population consists of 7 top journals of ISC. A checklist was used for data gathering.
Findings: Data analysis showed that the rate of editorial boards self-publishing in journals is 12.33%. The highest editorial boards self-publishing rate belonging to Journal of Advanced Applied Geology (20.95%).The highest organizational self-publishing rate belongs to Journal of Veterinary Research (9.33%).
Conclusion: Patterns of self-publishing can be used as an indicator for assessment and evaluation of scientific production of countries, universities and research and educational institutes, researchers and journals.- انتشار مقاله: 06-08-1396
- نویسندگان: احسان گرایی,نعیمه نوربخش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آیندهپژوهی,کتابخانههای دانشگاهی,نیروهای پیشران
- چکیده: هدف: مطالعهی حاضر با هدف شناسایی نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده کتابخانههای دانشگاهی ایران انجام شده است. روشپژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روشهای مرور منابع و پیمایش انجام شد. جامعه پژوهش شامل متخصصان و صاحبنظران حوزه کتابخانههای دانشگاهی با وبژگیهایی همانند داشتن تجربه کاری مرتبط و تخصص علم اطلاعات و دانششناسی است. 100 پرسشنامه برای واجدین شرایط ارسال و تحلیل نهایی روی پرسشنامههای بازگشتی انجام شد. یافتهها: به منظور شناسایی نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده کتابخانههای دانشگاهی، 9 نیروی پیشران کلی در قالب 70 گویه شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از میان این نیروها، نیروهای پیشران «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «تسهیلات و امکانات» و «ابعاد اجتماعی» با میانگین 34/4 و ضریب اهمیت 87/86 به عنوان مهمترین نیروها شناخته شدند. همچنین گویههای «توجه به دانشجویان بینالمللی (خارجی)» و «سرعت نفوذ اینترنت و کیفیت آن» با میانگین 59/4 در جایگاه نخست قرار گرفتند. براساس ضریب اهمیت «سرعت نفوذ اینترنت و کیفیت آن» با ضریب اهمیت 875/91 در جایگاه نخست قرار گرفت. نتیجهگیری: این مطالعه مبنایی برای شناسایی نیروهای پیشران کلیدی و تدوین سناریوهای پیش روی کتابخانههای دانشگاهی در ایران خواهد بود. مدیران کتابخانههای دانشگاهی و تیمهای ارشد مدیریتی میتوانند از این نیروهای پیشران برای بررسی سناریوهای پیش روی و اصلاح دیدگاه خود در خصوص آینده کتابخانههای دانشگاهی استفاده نموده و به منظور مواجهه بهتر با آینده، راهبردهایی را ترسیم نمایند.
- چکیده انگلیسی: چکیده هدف: مطالعهی حاضر با هدف شناسایی نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده کتابخانههای دانشگاهی ایران انجام شده است. روشپژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روشهای مرور منابع و پیمایش انجام شد. جامعه پژوهش شامل متخصصان و صاحبنظران حوزه کتابخانههای دانشگاهی با وبژگیهایی همانند داشتن تجربه کاری مرتبط و تخصص علم اطلاعات و دانششناسی است. 100 پرسشنامه برای واجدین شرایط ارسال و تحلیل نهایی روی پرسشنامههای بازگشتی انجام شد. یافتهها: به منظور شناسایی نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده کتابخانههای دانشگاهی، 9 نیروی پیشران کلی در قالب 70 گویه شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از میان این نیروها، نیروهای پیشران «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «تسهیلات و امکانات» و «ابعاد اجتماعی» با میانگین 34/4 و ضریب اهمیت 87/86 به عنوان مهمترین نیروها شناخته شدند. همچنین گویههای «توجه به دانشجویان بینالمللی (خارجی)» و «سرعت نفوذ اینترنت و کیفیت آن» با میانگین 59/4 در جایگاه نخست قرار گرفتند. براساس ضریب اهمیت «سرعت نفوذ اینترنت و کیفیت آن» با ضریب اهمیت 875/91 در جایگاه نخست قرار گرفت. نتیجهگیری: این مطالعه مبنایی برای شناسایی نیروهای پیشران کلیدی و تدوین سناریوهای پیش روی کتابخانههای دانشگاهی در ایران خواهد بود. مدیران کتابخانههای دانشگاهی و تیمهای ارشد مدیریتی میتوانند از این نیروهای پیشران برای بررسی سناریوهای پیش روی و اصلاح دیدگاه خود در خصوص آینده کتابخانههای دانشگاهی استفاده نموده و به منظور مواجهه بهتر با آینده، راهبردهایی را ترسیم نمایند.
- انتشار مقاله: 25-01-1399
- نویسندگان: سوده ترابیان,علیرضا اسفندیاری مقدم,احسان گرایی,سیدعلی اکبر فامیل روحانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آیندهپژوهی,کتابخانههای دانشگاهی,نیروهای پیشران
- چکیده: هدف: مطالعهی حاضر با هدف شناسایی نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده کتابخانههای دانشگاهی ایران انجام شده است. روشپژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روشهای مرور منابع و پیمایش انجام شد. جامعه پژوهش شامل متخصصان و صاحبنظران حوزه کتابخانههای دانشگاهی با وبژگیهایی همانند داشتن تجربه کاری مرتبط و تخصص علم اطلاعات و دانششناسی است. 100 پرسشنامه برای واجدین شرایط ارسال و تحلیل نهایی روی پرسشنامههای بازگشتی انجام شد. یافتهها: به منظور شناسایی نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده کتابخانههای دانشگاهی، 9 نیروی پیشران کلی در قالب 70 گویه شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از میان این نیروها، نیروهای پیشران «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «تسهیلات و امکانات» و «ابعاد اجتماعی» با میانگین 34/4 و ضریب اهمیت 87/86 به عنوان مهمترین نیروها شناخته شدند. همچنین گویههای «توجه به دانشجویان بینالمللی (خارجی)» و «سرعت نفوذ اینترنت و کیفیت آن» با میانگین 59/4 در جایگاه نخست قرار گرفتند. براساس ضریب اهمیت «سرعت نفوذ اینترنت و کیفیت آن» با ضریب اهمیت 875/91 در جایگاه نخست قرار گرفت. نتیجهگیری: این مطالعه مبنایی برای شناسایی نیروهای پیشران کلیدی و تدوین سناریوهای پیش روی کتابخانههای دانشگاهی در ایران خواهد بود. مدیران کتابخانههای دانشگاهی و تیمهای ارشد مدیریتی میتوانند از این نیروهای پیشران برای بررسی سناریوهای پیش روی و اصلاح دیدگاه خود در خصوص آینده کتابخانههای دانشگاهی استفاده نموده و به منظور مواجهه بهتر با آینده، راهبردهایی را ترسیم نمایند.
- چکیده انگلیسی: چکیده هدف: مطالعهی حاضر با هدف شناسایی نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده کتابخانههای دانشگاهی ایران انجام شده است. روشپژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روشهای مرور منابع و پیمایش انجام شد. جامعه پژوهش شامل متخصصان و صاحبنظران حوزه کتابخانههای دانشگاهی با وبژگیهایی همانند داشتن تجربه کاری مرتبط و تخصص علم اطلاعات و دانششناسی است. 100 پرسشنامه برای واجدین شرایط ارسال و تحلیل نهایی روی پرسشنامههای بازگشتی انجام شد. یافتهها: به منظور شناسایی نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده کتابخانههای دانشگاهی، 9 نیروی پیشران کلی در قالب 70 گویه شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از میان این نیروها، نیروهای پیشران «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «تسهیلات و امکانات» و «ابعاد اجتماعی» با میانگین 34/4 و ضریب اهمیت 87/86 به عنوان مهمترین نیروها شناخته شدند. همچنین گویههای «توجه به دانشجویان بینالمللی (خارجی)» و «سرعت نفوذ اینترنت و کیفیت آن» با میانگین 59/4 در جایگاه نخست قرار گرفتند. براساس ضریب اهمیت «سرعت نفوذ اینترنت و کیفیت آن» با ضریب اهمیت 875/91 در جایگاه نخست قرار گرفت. نتیجهگیری: این مطالعه مبنایی برای شناسایی نیروهای پیشران کلیدی و تدوین سناریوهای پیش روی کتابخانههای دانشگاهی در ایران خواهد بود. مدیران کتابخانههای دانشگاهی و تیمهای ارشد مدیریتی میتوانند از این نیروهای پیشران برای بررسی سناریوهای پیش روی و اصلاح دیدگاه خود در خصوص آینده کتابخانههای دانشگاهی استفاده نموده و به منظور مواجهه بهتر با آینده، راهبردهایی را ترسیم نمایند.
- انتشار مقاله: 25-01-1399
- نویسندگان: سوده ترابیان,علیرضا اسفندیاری مقدم,احسان گرایی,سیدعلی اکبر فامیل روحانی
- مشاهده