در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زنان,پست مدیریتی,ادارات ورزش و جوانان,انتصاب شغلی
- چکیده: هدف: هدف از این تحقیق تعیین عوامل موثر در انتصاب زنان در پستهای مدیریتی وزارت ورزش و جوانان بود که با روش تحقیق پیمایشی و به صورت میدانی اجرا شد.
روش شناسی: . جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران ورزش بانوان ادارات ورزش و جوانان کشور بود. در این تحقیق نمونه برابر با جامعه تحقیق در نظر گرفته شده است (124=n). به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته (81/0=α) استفاده شد. از آمار توصیفی و آزمون رتبه بندی فریدمن برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که عوامل موثر در انتصاب زنان در پستهای مدیریتی به ترتیب اعتماد به نفس،اعتقادات مذهبی، سیاست، مسئولیتهای خانوادگی و جامعه پذیری جنسیتی است (05/0P<،961/17X2=).
نتیجه گیری: به صورت کلی میتوان اذعان داشت که زنان میتوانند پستهای مدیریتی را در ادارات ورزش و جوانان به دست آوردند به شرطی که زمینه این کار فراهم شده باشد.- چکیده انگلیسی: Objective: The aim of this study was to determine the factors affecting the women's managerial appointment in the ministry of youth affairs and sports. It was a survey done as a field study.
Methodology: The study population consisted of all female sport managers in the directorates of youth affairs and sports. The sample size was equal to population size (N=n=124). The instrument included the demographics information and structured items. The Cronbach's alpha was 0.081. Descriptive statistics and Friedman rank test were used to analyze data.
Results: Results indicated that effective factors of women's managerial appointment were self-confidence, religious beliefs, policy, family responsibilities and gender socialization respectively (X2=17.961, P<0/05).
Conclusion: Women can win the managerial positions in the directorates of youth affairs and sports if the conditions are provided.- انتشار مقاله: 15-01-1393
- نویسندگان: شیرین شیرزاد ملاباشی,ابوالفضل فراهانی,محمد رضا اسد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرمایهگذاری,بخش خصوصی,ورزش قهرمانی
- چکیده: هدف: هدف از این پژوهش ارائه مدلی ازعوامل جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در ورزش قهرمانی ایران بود.
روششناسی: جامعه آماری پژوهش شامل صاحبنظران مدیریت ورزشی، اقتصاد، سرمایهگذاران بخش خصوصی و مدیران حوزه ورزش قهرمانی به تعداد نامحدود بود. در بخش کیفی پژوهش 18 نفر بهطور هدفمند و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران 121 تن بهعنوان نمونه تحقیق برگزیده شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه 71 سؤالی محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تائید 15 نفر از متخصصان رسید و روایی سازه پرسشنامه با تحلیل عاملی تأییدی مورد تائید قرار گرفت. شاخصهای پایایی ترکیبی (CR) و آلفای کرونباخ برای تمامی سازهها و کل پرسشنامه بالاتر از 7/0 بودند. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش دلفی در سه مرحله استفاده شد. در بخش کمی نیز از روشهای آماری توصیفی و استنباطی ازجمله کلموگروف – اسمیرنف، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر با کمک دو نرمافزار SPSS 16 و Smartpls استفاده شد.
یافتهها: در مدلعوامل جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در ورزش قهرمانی ایران نه عامل به ترتیب اولویت مدیریتی با بار عاملی (855/0)، ورزشی (821/0)، مالی و اقتصادی (804/0)، بازاریابی (721/0)، رسانهای و تبلیغاتی (655/0)، سیاسی (637/0)، حمایتی و تشویقی (615/0)، فرهنگی و اجتماعی (559/0) و حقوقی و قانونی (356/0) وجود دارند. همچنین مدل بهدستآمده از برازش مطلوب برخوردار بود.
بحث: مدل به کار گرفتهشده، مدل نظری قوی برای طراحی مدل عوامل جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در ورزش کشور است.- چکیده انگلیسی: Objective: The aim of this study was to provide a model of attracting factors of private sector investment in Iran's championship sport.
Methodology: The study population consisted of the whole experts in sports management, economics, private sector investors and managers of championship sport. In the qualitative phase, 18 individuals were selected purposefully and in quantitative phase, a sample of 121 people was chosen based on Cochran's formula. The instrument was a 71-item structured questionnaire. Face and content validity of the questionnaire was confirmed by 15 experts as well as the construct validity was confirmed by confirmatory factor analysis. Magnitude of combined reliability testing and Cronbach's alpha was over 0.70 for all constructs. To analyze the data in the quality phase, Delphi method was applied in three stages. In quantitative phase, descriptive and inferential statistical methods such as Kolmogorov-Smirnov, confirmatory factor analysis, path analysis were applied with SPSS16 software and SmartPLS.
Results: The results showed that the attracting factors of private sector investment were prioritized as follows: management (0.855), sport (0.821), financial and economical (0.804), marketing (0.721), media and advertising (0.655), political (0.637), support and encouragement (0.615), cultural and social (0.559) and legal (0.356) are available. The model covered a good fitness.
Conclusion: The model was an appropriate one to attract private sector investor.- انتشار مقاله: 27-01-1393
- نویسندگان: لقمان کشاورز,ابوالفضل فراهانی فراهانی,یگانه موسوی جهرمی,فاتح فرازیانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت منابع انسانی,اعضای هیأت علمی,بالندگی,بالندگی حرفهای
- چکیده: هدف: از پژوهش حاضر، تعیین مؤلفههای محتوای بالندگی حرفهای اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیتبدنی کشور است. روش شناسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری تحقیق، کلیه اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیتبدنی (205 نفر) بودند. نمونه آماری برابر با جامعه در نظر گرفته شد ولی پس از توزیع پرسشنامه، 173 پرسشنامه جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته بالندگی استفاده شد که فهرستی از 9 مؤلفه بالندگی هیأت علمی را شناسایی کرد که پس از مصاحبه با متخصصان و صاحبنظران این حوزه (17 نفر)، 6 مؤلفه شناسایی و به گویههای پرسشنامه تبدیل شدند تا بر مبنای آن وضعیت موجود بالندگی ترسیم شود. برای تعیین روایی محتوا از دیدگاههای مدرسان و جهت بررسی روایی سازه از آزمون تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای برنامه بالندگی حرفهای 90/0 محاسبه شد. از آمار توصیفی برای طبقهبندی یافتهها و برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون و آزمون t تک نمونهای استفاده شد. همچنین در راستای تحلیلهای تکمیلی از معادلات ساختاری (SEM) برای مدلسازی روابط علی با تأکید بر نرمافزار لیزرل 2/9 استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد تحلیلهای مدل یابی معادلات ساختاری، برازندگی مدل را با دادهها مورد حمایت قرار دادند، همچنین یافتهها بیانگر این بودند که بعد بالندگی حرفهای دانشکدههای تربیتبدنی کشور در حد مطلوب قرار دارد. در خصوص وضعیت موجود مؤلفه بالندگی حرفهای اعضای هیأت علمی، انتشارات علمی با میانگین 79/3 و زبان انگلیسی با میانگین 98/3 کمتر از میانگین است و بقیه عوامل بیشتر از میانگین میباشد. نتیجهگیری: نیاز به ایجاد و راهاندازی مرکزی منظم و رسمی تحت عنوان مرکز بالندگی در دانشگاهها حس میشود تا از این طریق و با استفاده از متخصصین در حوزه بالندگی و مدیریت منابع انسانی، بتوان بهطور اثربخش و منظم و برنامهریزیشده به اجرای برنامههای بالندگی اعضای هیأت علمی همت گماشت.
- چکیده انگلیسی: Objective: The aim of the current research was to determine the components of professional development among the faculty members of the Physical Education and Sport Sciences and assessing its fit. Methodology: The survey was conducted through field study. The statistical population consisted of all the faculty members of physical education and sport sciences (N=205). The statistical sample was considered equal to the statistical population. The questionnaires were distributed among the participants and 173 ones were returned and analyzed. The structured questionnaire of Professional Development was used to collect data. Nine dimensions of professional development was identified through preliminary literature study. Then, six dimensions were confirmed by the experts' ideas as follows; research; specialty service; scientific publications; information and communication technologies and networks; English language skill; and teaching. The content validity and constructs validity of the instrument were approved by the specialists’ views and confirmatory factor analysis respectivelyمحاسبه ش. The reliability of the questionnaire was determined through Cronbach alpha with coefficient of 0.90. Descriptive statistics were used to categorize the findings andکلموگروف inferential statistics (Kolmogorov-اسمیرنوفSmirnov test, Pearson correlation coefficient and one sample t-test) were used for analyzing data. Also, SEM (structural equations model) was used to examine the causal relationship by LISREL 9.2. Results: The analysis supported the process of fitting model to data . The results showed that the development model of the faculty members had desirable goodness. The dimension of scientific publications (3.79) and English language skill (3.98) were below average.
- انتشار مقاله: 12-04-1393
- نویسندگان: غلامرضا شعبانی بهار,ابوالفضل فراهانی,محمد علی قره,محمد سیاوشی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ورزش,عملکرد,هوشمندی بازار,فرهنگ بازارگرایی
- چکیده: هدف: هدف از مطالعة حاضر، تعیین تأثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار شرکتهای ورزشی است. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی است و نمونة آماری پژوهش حاضر را 113 نفر از مدیران و مسئولان واحدهای مختلف شرکتهای ورزشی در سراسر کشور که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند، تشکیل میدهند. روششناسی: به منظور گردآوری اطلاعات موردنیاز برای متغیر فرهنگ بازارگرایی از پرسشنامة نرور و اسلاتر (1990)، هوشمندی بازار از پرسشنامه کوهلی و جاورسکی (1990) و عملکرد کسب و کار از پرسشنامه هالی و همکاران (2005) استفاده گردید. روایی پرسشنامهها با استفاده از نظر اعضای هیأتعلمی و متخصصان صنعت و ورزش تأیید و پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرهای تحقیق 82/0 گزارش شد. برای تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات از میانگین و انحراف استاندارد در بخش آمار توصیفی و از آزمون تحلیل رگرسیون به عنوان آمار استنباطی استفاده شد. یافتهها:. نتایج آزمون تحلیل رگرسیون نشان داد: بین فرهنگ بازارگرایی و عملکرد کسب و کار ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0= sig). اما بین متغیر هوشمندی بازار و عملکرد کسب و کار شرکتهای ورزشی ارتباط معنیدار مشاهده نشد (087/0= sig). نتیجهگیری: لذا به مدیران شرکتهای ورزشی پیشنهاد میشود که به منظور سودآوری هر چه بیشتر به شناخت رقبا، هماهنگی بین وظایف و شناخت نیازهای مشتری توجه داشته باشند.
- چکیده انگلیسی: Objective: The aim of the present study was to determine the effect of market orientation on business performance in the athletic companies. Methodology: It was a correlation study. The statistical sample using the random sampling included 113 directors and officials of various athletic companies all over the country. To gather the information, the culture of market orientation questionnaire by Nero and Slater (1990), Market sagacity questionnaire by Kohli and Jaworski (1990) and Business Performance Questionnaire by Holly et al (2005) were used. Questionnaire's validity was confirmed using the professors and sports industry experts and reliability of the questionnaire, based on Cranach’s alpha, was reported 0.82. Results: After data collection, in order to analyze the data, mean and standard deviation in descriptive statistics and regression test in inferential statistics were used. Analysis was done using SPSS 18 software at the significance level of p<0.05. Results of regression analysis showed there was a significantly positive correlation between market orientation cultural and business performance (p<0.01). But, there is no significant relationship between market intelligence and business performance (sig= p>0.05). Conclusion: Therefore, it is recommended to the athletic directors that the coordination between tasks, competitor identification, and understanding customer's need are essential in order to greater profitability.
- انتشار مقاله: 08-07-1393
- نویسندگان: مرتضی رضائی صوفی,ابوالفضل فراهانی,جلال یاراحمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: هوش فرهنگی,کارآفرینی سازمانی, هوش هیجانی
- چکیده: هدف:پژوهش حاضر با هدف پیشبینی کارآفرینی سازمانی مدیران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان کشور بر اساس هوش هیجانی و فرهنگی انجام گرفت.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و جزء طرحهای همبستگی است. تعداد273 نفر از مدیران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنیها سه پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ، هوش هیجانی شرینگ و کارآفرینی سازمانی مارگریت هیل را تکمیل نمودند که پایایی آنها به ترتیب 78/0،87/0و82/0تعیین شد. از آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند گانه و گام به گام) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد بین کارآفرینی سازمانی و هوش هیجانی (30/0 r=) و هوش فرهنگی (29/0 r=) رابطه مثبتی وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام نیز بیانگر این است که تمام ابعاد هوش فرهنگی (ابعاد شناختی(21/0- =ß)، فراشناختی (17/0=ß)، انگیزش (20/0=ß) و رفتاری (18/0=ß))، پیشبینهای مناسبی برای کارآفرینی سازمانی هستند، درحالی که فقط دو بعد از هوش هیجانی ، یعنی خودآگاهی(19/0 ß=) و خود مدیریتی (19/0 =ß)) میتوانند کارآفرینی سازمانی را پیشبینی کنند.
نتیجهگیری: د هوش هیجانی و فرهنگی میتواند کارآفرینی سازمانی را تا حدودی تحت تأثیر قرار دهد و مدیران و کارشناسان وزارت ورزش، میتوانند با کاربرد این دو نوع مهم از هوش، میزان کارآفرینی سازمانی را مقداری افزایش دهند.
- چکیده انگلیسی: Objective: This study aims to predict organizational entrepreneurship of Sports and Youth Ministry managers and experts based on emotional and cultural intelligence.
Methodology: The study is practical and correlational plan. 273 managers and experts of Sport and Youth Ministry were selected as sample. Subjects completed three questionnaires of Ang’s cultural intelligence, Shering’s emotional intelligence and Marguerite Hill’s organizational entrepreneurship and their reliability were determined as 0.78, 0.87, and 0.82 respectively. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis (Pearson correlation coefficient and stepwise multiple regression).
Results: The study results showed that there is a positive relationship between organizational entrepreneurship and emotional intelligence (r=0.30) and cultural intelligence (r=0.29). Results of stepwise regression analysis indicated that all aspects of cultural intelligence (cognitive (ß =-0.21), meta-cognitive (ß=0.17), motivation (ß=0.20) and behavioral (ß=0.18) dimensions) are good predictors of organizational entrepreneurship, while only two dimensions of emotional intelligence (self-awareness (ß =0.19), and self-management (ß=0.19)) can predict organizational entrepreneurship.
Conclution: In summary, emotional and cultural intelligence affects organizational entrepreneurship; and Sports and Youth Ministry managers and experts can increase organizational entrepreneurship rate to some extends using these major types of intelligence.
- انتشار مقاله: 10-05-1393
- نویسندگان: فریده هادوی,مهدی طالب پور,ابوالفضل فراهانی,اعظم نخعی نیازی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ساختار,کارآفرینی,کارآفرینی سازمانی,موانع ساختاری
- چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع ساختاری کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان انجام گرفته است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر استراتژی توصیفی - پیمایشی و به روش آمیختة نوع اول (کیفی و کمی) انجام گرفت. جامعة آماری تحقیق شامل مدیران فعلی و سابق وزارت ورزش و خبرگان دانشگاهی بوده است. در بخش کیفی این تحقیق، نمونهگیری هدفمند بهکار گرفته شد که با مصاحبه با 13 نفر از اعضای جامعه اشباع حاصل شد. در بخش کیفی پژوهش و بهمنظور شناسایی موانع ساختاری کارآفرینی سازمانی، تکنیک تحلیل محتوای کیفی و کدگذاریهای باز و محوری، و در بخش کمی تکنیک AHP اجرا شد. با تحلیل دادههای کیفی شامل هفت مانع ساختاری کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان به ترتیب، موانع سیستم تحقیق و توسعه (با وزن 256/0)، سیستم ارزیابی عملکرد (با وزن 172/0)، سیستم پاداش (با وزن 152/0)، تصمیمگیری (با وزن 132/0)، راهبرد (با وزن 104/0)، سیستم مالی (با وزن 095/0) و ساختار سازمانی (با وزن 088/0) میباشند. پیشنهاد میشود در برنامههای اجرایی مواردی مانند واگذاری اختیارات بیشتر به کارکنان، ترغیب افراد به بیان نظرهای نو و خلاقانه، ایجاد فضای رقابت توأم با حس اعتماد در سازمان مد نظر قرار گیرد.
- چکیده انگلیسی: The present paper was conducted with the aim of identifying the structural obstacles to organizational entrepreneurship in the Ministry of Sport and Youth (MSY). In terms of method, the paper is an applied one & a kind of survey study uses the mixed methodology (qualitative and quantitative). The population consists of the present and former managers of the MSY and academic experts. In the qualitative section, the purposeful sampling method was considered. Accordingly, following interviews with 13 individuals from the population, a theoretical saturation level was achieved. In order to identify the barriers to organizational entrepreneurship, in the qualitative section, the qualitative content analysis and open and axial coding interviews were used. Additionally, in the quantitative section, AHP was used for prioritizing the identified obstacles. An analysis of the qualitative data revealed seven main structural obstacles to organizational entrepreneurship in MSY including research & development, operational assessment, reward system, decision making, strategy, financial system & organizational structure. Furthermore, in execution program some offers like: delegation of authorities & motivating personnel to present their innovational opinion in order to achieve to organizational entrepreneurship in MSY is proposed.
- انتشار مقاله: 23-09-1395
- نویسندگان: فرزاد زیویار,ابوالفضل فراهانی فراهانی,لقمان کشاورز
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علوم ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اقتصاد رفتاری,سیاست گذاری باز,مشارکت همگانی,قانونگذاری و سیاستگذاری
- چکیده: هدف از انجام تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر سیاست گذاری باز ورزش همگانی ایران با استفاده از AHP بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، از نوع تحقیقات توصیفی بود. جامعه آماری متشکل از مدیران سطح ستادی وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون ورزشهای همگانی و اعضا هیات علمی آشنا به ادبیات تحقیق بود. در پژوهش حاضر نظرات 15نفر از افراد خبره در طی مصاحبه نیمه ساختار یافته به روش هدفمند تا رسیدن به حد اشباع نظری جمع آوری گردید. از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی به منظور شناسایی مؤلفه ها استفاده شد. ابزار جمع آوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه بود. عوامل شبکه سازی، فناوری و رسانههای اجتماعی، همکاری بین بخشی، قانونگذاری و سیاستگذاری، مشارکت همگانی، اقتصاد رفتاری، توانمندسازی و اصلاح ساختار ورزش همگانی به عنوان عوامل موثر بر سیاست گذاری باز ورزش همگانی ایران شناسایی شد. نتایج فرایند تحلیل سلسله مراتبی نشان داد که به ترتیب عوامل ترتیب شبکه سازی (312/0)، همکاری بین بخشی (292/0)، مشارکت همگانی (256/0)، قانونگذاری و سیاستگذاری (212/0)، اصلاح ساختار ورزش همگانی (182/0)، فناوری و رسانههای اجتماعی (179/0)، توانمندسازی (153/0) و اقتصاد رفتاری (113/0) اولویت بندی شدهاند. لذا خلق رضایت در مردم به دلیل مشارکت جویی سیاستگذاران در فرایند سیاستگذاری، استفاده از فناوری های نوین بویژه شبکه های اجتماعی، ایجاد فرایند تبادل دانش، تجارب، طراحی اقدامات مشترک و همچنین به اشتراک گذاری ظرفیتها و منابع پیشنهاد میشود.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to identify the factors affecting the open policy of public sports in Iran using AHP. The present study was a descriptive research in terms of applied purpose. The statistical population consisted of staff managers of the Ministry of Sports and Youth, the Federation of Public Sports and faculty members familiar with the research literature. In the present study, the opinions of 15 experts were collected during a semi-structured interview in a purposeful manner until the theoretical saturation was reached. The method of hierarchical analysis was used to identify the components. Data collection tools were interviews and questionnaires. Factors of networking, technology and social media, cross-sectoral cooperation, legislation and policymaking, public participation, behavioral economics, empowerment and reform of the structure of public sports were identified as effective factors on open public sports policy in Iran. The results of the hierarchical analysis process showed that the factors of networking order (0.312), cross-sectoral cooperation (0.292), public participation (0.256), legislation and policymaking (0.212), reforming the structure of public sports, respectively. (0.182), technology and social media (0.179), empowerment (0.153) and behavioral economics (0.113) have been prioritized. The results showed that the eight factors of networking, technology and social media, cross-sectoral cooperation, legislation and policy, public participation, behavioral economics, empowerment, and structural reform affect the open policy of public sports in Iran.
- انتشار مقاله: 09-12-1399
- نویسندگان: فرخ کیا,مهوش نوربخش,ابوالفضل فراهانی,حمید قاسمی,رضا شجیع
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: حرکت
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تربیت بدنی,عملکرد تحصیلی,رفتار ورودی
- چکیده: رفتار ورودی به آمادگی فرد برای یادگیری هدف های آموزشی اطلاق می شود دستاورد های پژوهشی نشان میدهد برخی از مولفه های رفتار ورودی نقش حائز اهمیتی در عملکرد تحصیلی دارند این پژوهش به بررسی نقش مولفه های رفتار ورودی شامل سن جنسیت نحوه تامین هزنیه های تحصیلی و وضعیت اشتغال و تاهل روی عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه های دولتی کشور در سال 79- 80 می پردازد نتایج پژوهش نشان می دهد که دانشجویان در سنین 21- 25 سال نسبت به سایر گروه های سنی موفق ترند علاوه بر این عملکرد تحصیلیدانشجویان غیر شاغل و کسانی که هزینه تحصیلی شان توسط سایرین تامین می شود در مقایسه با گروه های دیگر بالاتر است که ا ین تفاوت از نظر آ ماری معنی دار می باشد نتاجی تحقطیق تفاوت آماری معنی داری بین عملکرد تحصیلی دانشجویان زن یا مدر و متاهل یا مجرد نشان نمی دهد نتایج تحقیق حاکی از وجود همبستگی معنی دار آماری بین متغیر های سن جنسیت اشتغال و نحوه تامین هزینه های زندگی با عملکرد تحصیلی است روش تحقیق پژوهش حاضر علی مقایسه ای (پس رویداد) است نمونه آماری تحقیق را 460 دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه های حضوری و راه دور تشکیل می دهند که به شویه خوشه ای تصادفی انتخاب شدند برای تحلیل داده های از آمار های تحلیل رگرسیون T استیودنت همبستگی خی دو و کلمونوگراف اسمیر نوف استفاده شد.
- چکیده انگلیسی: The student’s readiness to learn educational aims is called “entry behavior”. Research findings reveal that some entry behavior indices play a significant role in educational performance. The aim of this research is to study the role of entry behavior indices including age, sex, method of covering educational expenses, employment and marital status in educational performance of physical Education students at state universitites of the country during 2000-2001. The research results show that students aged 21-25 have more academic success than other age groups. Moreover, the educational performance is jobless students and those who can afford their tuition fees in comparison with others higher and this difference is statistically significant. The results of the research have not shown any statistical significant difference between the educational performance of men and women or single and married students. The method of this research is causative-comparative. The statistical sample includes 460 physical education students at BA level from state and Azad universities, selected through random-cluster method. The statistic regression analysis, I student Correlation, Chi square and Kolmogorov-Smirnov tests have been used for data analysis.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: دکتر ابوالفضل فراهانی,دکتر ابوالفضل فراهانی,
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: حرکت
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تربیت بدنی,کیفیت آموزشی,آموزش از راه دور,آموزش حضوری,هزینه ی آموزش ویادگیری مستقل
- چکیده: آموزش از راه دور ،نظام نوین آموزشی است که کشورهای مختلف ،بنا به مقتضیات محلی، فرهنگی واجتماعی خود، از آن در رشته ها وسطوح مختلف آموزشی بهره مند شده اند. موضوع کیفیت آموزشی فراگیران آموزش از راه دور واقتصادی بودن این نظام آموزشی در مقایسه با آموزش حضوری ،یکی از مسائل مهم ومورد بحث متولیان آن است. این مقاله به بررسی هزینه ها ومقایسه ی کیفیت آموزش تربیت بدنی درنظام حضوری وراه دورایران می پردازد.دراین مطالعه، همبستگی وتاثیر رفتار ورودی توسط دو متغیر نمره ی نظری وعملی آزمون ورود به دانشگاه‹کنکور› ومعدل دیپلم متوسطه با کیفیت آموزشی بررسی شده است.نتایج تحقیق نشان می دهد که در رشته ی تربیت بدنی در دوره ی اول پذیرش دانشجو سرانه ی آموزشی نظام از راه دور 2/5 برابر بالاتر از آموزش حضوری بوده است.هزینه اموزش از راه دور،تحت تاثیر تعداد دانشجو قرار دارد وبا افزایش تعداد فراگیران ،سرانه ی آموزشی به شدت کاهش می یابد. با پذیرش455 نفر،سرانه ی دو نظام تقریباً همسطح است وبا بیش ازاین تعداد،سرانه ی آموزش از راه دور کاهش می یابد. دربخش مقایسه کیفیت آموزشی ،مشخص شد که دانشجویان نظام از راه دور با پیشینه ی علمی ضعیف تری وارد دانشگاه می شوندکه این تفاوت از نظر آماری معنی دار است .به علاوه ،بین پیشینه ی علمی وکیفیت آموزشی همبستگی مثبت ومعنی داری وجود دارد.نتایج نهایی پژوهش نشان می دهدکه به رغم بالاتر بودن نمرات رفتار ورودی دانشجویان حضوری، دانشجویان نظام ازراه دوردردروس نظری با ماهیت علوم انسانی وعلوم پایه از کیفیت آموزشی بالاتری برخوردارند .
- چکیده انگلیسی: Distance education is a modern education mode which is used by different countries in different courses and levels according to their local, cultural and social situations. The quality of eductional function of distance learners in comparison with conventional mode is an important subject among the authorities of this educational mode. This paper studies the educational function of physical education students in conventional and distance education modes in Iran.This is a semi-empirical study whose statistical population was physical education majors in 1999. The data were collected through eight close - ended questionnaires (240 questions) and a questionnaire on educational self-concept. Educational background of the subjects were gathered through Organization of Assessment. In addition to, correlation and effect of entry requirements with educational behavior have been considered by three variables: theoretical and practical score the National University Entrance Examination of high school GP A and also education self-concept. The research findings indicated that in the first intake of the physical education program, the per capita cost in distance education mode was 5.2 times that of conventional education. The cost of distance education is affected by the number of student, and as the number increases the per capita cost decreases with the same intensity. With the admission of 455 students. the per capita cost of both systems is the same, but it decreases for more enrollment. The ultimate results of the study indicated that despite the superiority of conventional students entry requirements, they had poorer functions as compared with distance students in theoretical courses of humanities and basic sciences. In practical courses no meaningful statistical difference was observed between the two groups.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: دکتر ابوالفضل فراهانی,دکتر ابوالفضل فراهانی,
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: حرکت
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تربیت بدنی,عملکرد تحصیلی,رفتار ورودی
- چکیده: رفتار ورودی به آمادگی فرد برای یادگیری هدف های آموزشی اطلاق می شود دستاورد های پژوهشی نشان میدهد برخی از مولفه های رفتار ورودی نقش حائز اهمیتی در عملکرد تحصیلی دارند این پژوهش به بررسی نقش مولفه های رفتار ورودی شامل سن جنسیت نحوه تامین هزنیه های تحصیلی و وضعیت اشتغال و تاهل روی عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه های دولتی کشور در سال 79- 80 می پردازد نتایج پژوهش نشان می دهد که دانشجویان در سنین 21- 25 سال نسبت به سایر گروه های سنی موفق ترند علاوه بر این عملکرد تحصیلیدانشجویان غیر شاغل و کسانی که هزینه تحصیلی شان توسط سایرین تامین می شود در مقایسه با گروه های دیگر بالاتر است که ا ین تفاوت از نظر آ ماری معنی دار می باشد نتاجی تحقطیق تفاوت آماری معنی داری بین عملکرد تحصیلی دانشجویان زن یا مدر و متاهل یا مجرد نشان نمی دهد نتایج تحقیق حاکی از وجود همبستگی معنی دار آماری بین متغیر های سن جنسیت اشتغال و نحوه تامین هزینه های زندگی با عملکرد تحصیلی است روش تحقیق پژوهش حاضر علی مقایسه ای (پس رویداد) است نمونه آماری تحقیق را 460 دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه های حضوری و راه دور تشکیل می دهند که به شویه خوشه ای تصادفی انتخاب شدند برای تحلیل داده های از آمار های تحلیل رگرسیون T استیودنت همبستگی خی دو و کلمونوگراف اسمیر نوف استفاده شد.
- چکیده انگلیسی: The student’s readiness to learn educational aims is called “entry behavior”. Research findings reveal that some entry behavior indices play a significant role in educational performance. The aim of this research is to study the role of entry behavior indices including age, sex, method of covering educational expenses, employment and marital status in educational performance of physical Education students at state universitites of the country during 2000-2001. The research results show that students aged 21-25 have more academic success than other age groups. Moreover, the educational performance is jobless students and those who can afford their tuition fees in comparison with others higher and this difference is statistically significant. The results of the research have not shown any statistical significant difference between the educational performance of men and women or single and married students. The method of this research is causative-comparative. The statistical sample includes 460 physical education students at BA level from state and Azad universities, selected through random-cluster method. The statistic regression analysis, I student Correlation, Chi square and Kolmogorov-Smirnov tests have been used for data analysis.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: دکتر ابوالفضل فراهانی,دکتر ابوالفضل فراهانی,
- مشاهده