در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: طلاق,تمایزیافتگی,باورهای ارتباطی,بیرمقی زناشویی,ساماندهی هیجان
- چکیده: رابطه زناشویی و عوامل مؤثر بر آن نقش برجستهای در خوشنودی زوجین از زندگی مشترک و دوام پیوند زناشویی ایشان دارد، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی ساماندهی هیجانی در رابطه میان خود-تمایزیافتگی و باورهای ارتباطی با بیرمقی زناشویی زنان انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعهی آماری پژوهش حاضر دربرگیرنده همهی زنان درخواستکننده طلاق مراجعهکننده به دادگاه شهر کرمانشاه در سال 1398 بود که از میان آنها بهصورت در دسترس 200 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه خود-تمایزیافتگی Skowron & Friedlander, 1998)( ، پرسشنامه بیرمقی زناشویی Pines & Nunes, 2003))، سنجه ساماندهی هیجان (Garnefski, Kraaij & Spinhoven, 2001) و پرسشنامه باورهای ارتباطی Eidelson & Epstein, 1982)) بود. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل مسیر استفاده گردید تا روابط علی میان متغیرها مشخص شود. نتایج نشان داد که متغیرهای مهارت ارتباطی و خود-تمایزیافتگی بهطور معنادار قادر به پیشبینی بیرمقی زناشویی بودند. همچنین هیجانات مثبت و منفی نیز بهطور معنادار قادر به پیشبینی بیرمقی زناشویی بودند. همچنین یافتههای تحلیل مسیر نشان داد هیجان مثبت و منفی دارای نقش میانجیگر جزئی در رابطه میان خود-تمایزیافتگی و مهارت ارتباطی با بیرمقی زناشویی است. بهعبارتدیگر، نقش میانجیگری هیجانات مثبت و منفی مورد تائید قرار گرفت. درمجموع، به نظر میرسد بیرمقی زناشویی پدیدهای است که ضمن درگیر کردن بسیاری از زوجها، از عوامل فراوانی ازجمله خود-تمایزیافتگی، باورهای ارتباطی و ساماندهی هیجان تأثیر میپذیرد. بنابراین نیاز است در مداخلههای درمانی، خانوادهدرمانی و آموزشهای خانواده توجه ویژهای به خود-تمایزیافتگی، باورهای ارتباطی و همچنین ساماندهی هیجان صورت پذیرد.
- چکیده انگلیسی: Marital relationships and their effective factors play an important role in the satisfaction of couples from their common life and their marriages. Therefore, prediction of marital burnout based on differentiation of self and communication beliefs with mediation role of emotional regulation in female applicants for divorce in Kermanshah. The statistical population of this study included all women applying for divorce in Kermanshah city court in Question 2019 out of which 200 selected as available sample. Data collection tools in this study were differentiation of self Inventory (Skowron & Friedlander, 1998), Marital burnout questionnaire (Pines & Nunes, 2003), Emotional regulation (Garnefski, Kraaij & Spinhoven, 2001), and Communication beliefs questionnaire (Eidelson & Epstein, 1982). To analyze the data, a path analysis statistical method used to determine the causal relationships between the variables. The results showed that communication skills and differentiation of self were significantly able to predict marital distress. Positive and negative emotions were also significantly able to predict marital distress. The results of path analysis also showed that positive and negative emotions play a partial mediating role in the relationship between differentiation of self and communication skills with marital distress. In other words, the mediating role of positive and negative emotions was confirmed. The results showed that appears to cut the marriage is a complex phenomenon that also affects many couples, many factors, including differentiation of self, beliefs, communication, and emotion regulation is affected. Therefore, it is necessary to pay special attention to differentiation of self, communication beliefs, and emotional regulation in family therapy and family education interventions.
- انتشار مقاله: 06-01-1399
- نویسندگان: عبدالباسط محمودپور,طاهره شیری,سلیمان احمدبوکانی,ابراهیم نعیمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کیفیت زندگی,زوجین تک فرزند,زوجین با بیش از دو فرزند
- چکیده: امروزه بهبود کیفیت زندگی بهعنوان مفهوم تازهتری از سلامتی مطرحشده است که به جنبههای روانشناختی، اجتماعی، عملکردی و جسمی مربوط میشود. یکی از رویدادهای برجسته زندگی خانوادگی تصمیمگیری درباره تعداد فرزندان است. چراکه این تصمیم بر سبک زندگی و از آن مهمتر کیفیت زندگی خانوار مؤثر است. پژوهش حاضر باهدف مقایسۀ کیفیت زندگی زوجین تکفرزند با زوجین دارای بیش از دو فرزند در خانوادههای تهرانی انجام شده است. با توجه به موضوع پژوهش، بهمنظور آزمون فرضیه از روش همبستگی استفاده شد. جامعه موردپژوهش زوجین تکفرزند و نیز با بیش از دو فرزند منطقه هفت شهر تهران بود. در این پژوهش نمونهگیری بهصورت هدفمند و در دسترس با حداکثر تنوع انجام شد؛ بهطوریکه زوجین تکفرزند و زوجین با بیش از دو فرزند سنین، سطوح تحصیلی و طبقات اقتصادی و اجتماعی مختلف انتخاب شدند. روش نمونهگیری روش تصادفی ساده است. در پژوهش ما نیز 300 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه کیفیت زندگی 36 سؤالیSF-36) ) مشهورترین و پراستفادهترین ابزار برای سنجش کیفیت زندگی است که در این پژوهش از آن استفاده شد. نتایج آزمون نشان داد که میان کارکرد جسمی، بهزیستی هیجانی، سلامت عمومی و کارکرد اجتماعی با تعداد فرزندان برای هر دو گروه رابطه برقرار است. نتایج پژوهش ما نشان داد که میان کارکرد جسمی و تعداد فرزندان رابطه وجود دارد و البته این رابطه هم در میان زوجین تکفرزند و هم زوجین با بیش از چند فرزند برقرار بوده است.
- چکیده انگلیسی: Today, improving the quality of life has emerged as a new concept of health that addresses the scientific aspects of the psychological, social, functional, and physical aspects. One of the important events of family life is the decision on the number of children. Because this decision affects the lifestyle and, more importantly, the quality of family life. This study aimed to comparison of quality of life of single-parent couples with couples with more than two children. Regarding the subject of the research, in order to test the hypothesis, the correlation method is used. The study population was single-parent couples and more than two children in Tehran's 7th district. In this research, sampling was done with maximum diversity, so that single-parent couples and couples with more than two children of ages, educational levels and different economic and social classes were selected. Sampling method is a random method. In our research, 300 were selected as samples. The Quality of Life Questionnaire (SF-36) is the most popular and used tool for assessing quality of life. It was also used in this study. The results of the test showed that there is a relationship between physical function, emotional well-being, general health and social function with the number of children for both groups. The results of our research showed that there is a relationship between physical function and the number of children, and this relationship has been established between single-parent couples and couples with more than a few children.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: ابراهیم نعیمی,میلاد سعیدی,سمیه کاظمیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره کاربردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آسیب,رشد پس از آسیب,واژههای کلیدی: مؤلفه معنوی
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی مؤلفههای معنوی در معلولین با تجربه رشد پس از آسیب بود. روش پژوهش کیفی و با استفاده از تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت. مشارکتکنندگان معلولین ناشی از تصادف خودرویی بودند. شرکتکنندگان ابتدا توسط پرسشنامه رشد پس از آسیب (Tedeschi & Calhoun) ارزیابی شدند و سپس مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. دادهها با استفاده از کدگذاری باز و محوری منجر به 83 کد باز و 22 کد محوری شد. (اعتقاد به هدفمندی خلقت، امیدبخشی آخرت و اعتقاد به وجود حکمت الهی). این پژوهش درکی تازه از ابعاد رشد معنوی در افراد رشد یافته پس از آسیب در بافت فرهنگی و دینی ایرانی فراهم نمود. نتیجه این پژوهش نشان داد معلولیت در کنار محدودیتها و مشکلاتی که برای فرد معلول ایجاد میکند، منجر به تغییرات و رشد معنوی در ابعاد مختلف میشود.
- چکیده انگلیسی: Abstract
The aim of current study was to investigate the spiritual components in disabled people with experience of post traumatic growth. The qualitative research method was conducted and using content analysis. The participants were disabled due to car accidents. Participants were first revaluated by the with Tedeschi & Calhoun's (1996) The post-traumatic Growth Questionnaire and then semi-structured interview. Data using open and axial coding was converted to 83 open codes and 22 axial codes. This research is a new understanding of the dimensions of spiritual growth in developed people after the damage in Iranian cultural and religious context. The result of this research showed that disability with all the constraints and problems created for the disabled person but cause changes and spiritual growth in different dimensions.- انتشار مقاله: 02-08-1397
- نویسندگان: زینب شریعتی,ابراهیم نعیمی,آتوسا کلانتر هرمزی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی,سرسختی روانشناختی,پذیرش اجتماعی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سرسختی روان شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و پذیرش اجتماعی دانش آموزان انجام گرفت. طرح پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری همه دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر پارس آباد در سال تحصیلی 95-1394 و نمونه این پژوهش 30 نفر از دانش آموزان این جامعه بودند که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و براساس ملاک ورودی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس پذیرش اجتماعی کراون-مارلو و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی مورگان-جینکز استفاده شد. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ای آموزش مولفه های سرسختی روان شناختی را دریافت کردند اما گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره آشکار ساخت که میانگین نمرات پذیرش اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی گروه آزمایش در پس آزمون بیشتر بود و میان گروه آزمایش و گواه از لحاظ پذیرش اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد(001/0> p). بنابراین می توان نتیجه گرفت که آموزش مولفه های سرسختی روان شناختی بر پذیرش اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان موثر بوده است.
- چکیده انگلیسی: The aim of this research was to study the effectiveness of hardiness training on academic self_efficacy and social acceptance students. The research method was quasi-experiment with pretest-post test and follow up test. The population of this study consisted of all secondary school male students of Parsabad city in 2015-2016 academic years. The research sample included 30 students and who selected cluster random sampling and based on input criteria placed in two groups: experimental and control. The instruments were Crowne-Marlowe social acceptance and Morgan-Jinks academic self-efficacy scale. Experimental group used hardiness training for 10 sessions but the control group did not receive any intervention. After finishing the teaining program, the post-test carried out on both groups. The results of univariate analysis of covariance revealed that social acceptance and academic self-efficacy scores in the experimental group was then further tests and Between the experimental and control groups in terms of social acceptance and self-study there was a significant difference(p<0/001). So, hardiness training on academic self_efficacy and social acceptance students has been effective.
- انتشار مقاله: 16-08-1395
- نویسندگان: داریوش عظیمی,آسیه شریعتمدار,ابراهیم نعیمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فرهنگ مشاوره و روان درمانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سلامت روان,فضای مجازی,سالمندی
- چکیده: ناراحتیهای جسمانی، روانشناختی و محیطی که افراد در دوره سالمندی ادراک میکنند گرایش سالمندان را به فضای مجازی و شبکههای اجتماعی تسهیل میکند. هدف این پژوهش بررسی سلامت روان در سالمندان کاربر فضای مجازی است.روش پژوهش حاضر کیفی از نوع پدیدار شناسی است. جمعیت مشارکتکننده در این پژوهش شامل تمامی زنان و مردان بالای 65 سالِ شهر تهران بود. روش نمونهگیری هدفمند و زنجیرهای بود که طی آن از بین جمعیت مورد مطالعه 6 زن و 6 مرد سالمند، برای مشارکت در پژوهش انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. همه مصاحبهها ضبط و در نهایت با استفاده از روشِ تحلیلِ اشتراوس و کوربن (1990) تحلیل گردید.12 مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. واکاوی بیانات مصاحبهشوندگان منجر به شناسایی 19 کد باز و پنج کد محوری (ادراک تنهایی، پوچانگاری سالمندی، نگرشهای غیرواقعبینانه، سرگردانی در زندگی و غوطهوری در هیجانات) شد.این یافتهها بیانگر شیوع طیفی از ناراحتیهای روانشناختی در سالمندان می-باشد که ضرورت توجه به این بُعد و همچنین طراحی برنامههای آموزشی و درمانی را جهت کاهش این ناراحتیها آشکار ساخت. همچنین بیانات مصاحبهشوندگان حاکی از این واقعیت بود که فضای مجازی و غرقبودن در آن علت بروز این ناراحتیها نبوده، بلکه این گروه برای گریز از این ناراحتیها به فضای مجازی پناه بردهاند.
- چکیده انگلیسی: Physical, psychological and environmental disorders that people experience in old age facilitate the elderly's tendency to cyberspace and social networks. The purpose of this study is to analyze the mental health in cyberspace elderly users. The method of the present study is qualitative based on the Phenomenology. The population of the study included all men and women over 65 years from Tehran. Sampling method was purposive & chain sampling in which 6 elderly women and men were selected in order to participate in the study and interviewed as well as analyzed. All interviews were recorded and finally analyzed using Strauss and Corbin's systematic analysis method (1990). They took refuge in cyberspace to escape from these afflictions. Twelve semi-structured interviews were conducted. The analysis of the interviewees' statements resulted in identifying 19 open codes and five central codes (loneliness perception, elderly absurdity, unrealistic attitudes, wandering in life, and excitement immersion). These findings indicate the prevalence of a range of psychological disorders in the elderly, which revealed the need to pay attention to this dimension as well as the design of educational and treatment programs to reduce these disorders. The statements of the interviewees also indicated the fact that cyberspace and drowning in it were not the cause of these discomforts, but the group took refuge in cyberspace to escape from these discomforts.
- انتشار مقاله: 26-02-1400
- نویسندگان: محدثه مصلحی,ابراهیم نعیمی,مهدی واحدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فرهنگ مشاوره و روان درمانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کیفیت زندگی,تصمیمگیری,مدیریت زمان,تعلل رفتار
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مدیریت زمان بر کیفیت زندگی، تعلل رفتار و تصمیمگیری دانش آموزان متوسطه دوم بود. طرح این تحقیق نیمه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهر اسلامشهر در سال تحصیلی 96-97 بود. نمونه تحقیق شامل 30 نفر (15 گروه کنترل و 15 نفر آزمایش) از دانش آموزان بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه کیفیت زندگی (1989)، اهمالکاری سولومون و راث بلوم (1984) و پرسشنامه کیفیت تصمیمگیری اخباری زاده (1394) استفاده شد. پس از اجرای پیشآزمون، برنامه آموزشی مدیریت زمان طی 8 جلسه 90 دقیقهای (دو جلسه در هفته) به گروه آزمایش ارائه گردید. پس از پایان آموزشی مدیریت زمان، از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزشی مدیریت زمان بر کیفیت زندگی، تعلل رفتار و تصمیمگیری دانش آموزان متوسطه دوم اثربخش بوده است (05/0> P).
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of time management training on quality of life, behavioral delay and decision making in secondary school students. The design of this semi-experimental study was pre-test-posttest with unequal control group. The statistical population of the study included all secondary school students in Islamshahr in the academic year of 97-96. The research sample consisted of 30 students (15 control and 15 test subjects) who were selected through targeted sampling. Quality of life questionnaire (QOL) (1989), Solomon and Roth Blum (1984), and Akhbarizadeh's decision quality questionnaire (1394) were used to collect data. After the pre-test, time management training was provided to the experimental group during 8 sessions of 90 minutes (two sessions per week). After the end of time management education, both post-test groups were taken. For data analysis, covariance analysis was used. The results showed that time management education was effective on quality of life, depression and behavioral decision of second grade students (P <0.05).
- انتشار مقاله: 07-07-1397
- نویسندگان: ابراهیم نعیمی,محمد عادل پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فرهنگ مشاوره و روان درمانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدارس,مشاوران,هدایت تحصیلی نوین
- چکیده: هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی فرآیند هدایت تحصیلی نوین در پایه نهم از منظر مشاوران مدارس دوره اول متوسطه انجام شد.
روش شناسی:روش پژهش حاضر کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه مشاوران مدارس در سال تحصیلی 97-96 و روش نمونه گیری از نوع هدفمند بود. به این صورت که از میان مشاوران مدارس تعداد 10 نفر مشاور انتخاب شده که انتخاب نمونه و مصاحبه تا زمان اشباع داده ها ادامه یافت. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید. تمام مصاحبه ها با کسب اجازه از شرکت کنندگان ضبط شده، سپس برای انجام تحلیل های بعدی، متن مصاحبه ها به دقت روی کاغذ پیاده شد و بعد از تِم گذاری مضامین، به تحلیل مضامین و دسته بندی مقوله ها پرداخته شد.
یافته ها:تحلیل یافته های حاصل از مصاحبه نیمه ساختار یافته منجر به شناسایی چهار مقوله اصلی شده است که عبارتند از:1)نارسایی های فرآیند هدایت تحصیلی؛ 2)مشکلات آزمون؛ 3)آگاهی بخشی؛ 4)ضرورت امکانات در اجرای بهینه.
نتیجه گیری:بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که میان دستورالعمل ابلاغی وزارتخانه تا اجرای صحیح آن فاصله زیادی است و هدایت تحصیلی دانش آموزان نتوانسته آن چیزی که در آیین نامه مصوب شده است را به اجرا درآورد. لذا جهت آسیب شناسی فرآیند، بایستی نظرات اصلاحی مشاوران و متخصصان این حوزه را دریافت و به صورت کارشناسی فرآیند فعلی هدایت تحصیلی مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد تا بتوان به بحث متوازن سازی مدنظر در سند تحول بنیادین دست یافت.- چکیده انگلیسی: Purpose: The purpose of study was to investigate the process of new academic guidance in ninth grade from the perspective of counselors in secondary schools.
Methodology: The present study was conducted using a qualitative method based on thematic analysis. The study population were all counselors of the schools in the academic year of 97-96 and a targeted sampling method. As a result, among counselors, 10 counselors were selected. Sample selection and interview continued until data saturation. Semi-structured interviews were used to collect data. All interviews were recorded with the permission of the participants, then, for further analysis, the text of the interviews was carefully placed on the paper and after modifying the themes, they are were thoroughly analyzed and the categories are classified.
Findings: Analysis of the findings from the semi-structured interview resulted in identifying four main categories: 1) Failure of the educational guidance process; 2) Testing problems; 3)Awareness; 4) The necessity of facilities for optimal implementation.
Conclusion: Based on the findings of the research, it can be concluded that there is a long gap between the ministry's notification guidelines and the correct implementation of it, and the student's academic guidance failed to implement what was enacted in the regulation. Therefore, for the pathology of the process, the corrective opinions of the counselors and experts in this field should be received and the current process of academic guidance should reviewed and revised expertly in order to reach for the desired balancing in the document of fundamental transformation.- انتشار مقاله: 26-11-1397
- نویسندگان: مرتضی رضایی مدنی,آتوسا کلانترهرمزی,ابراهیم نعیمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فرهنگ مشاوره و روان درمانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اعتیاد به اینترنت,نوجوانان,سبک دلبستگی,کارکرد خانواده,سبکهای تربیتی والدین
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی بررسی ارتباط کارکرد خانواده، سبک دلبستگی و سبکهای تربیتی والدین با اعتیاد به اینترنت در نوجوانان بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و روش مطالعه همبستگی بود. از میان جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دختر ۱۲ تا ۱۸ سال منطقه پنج تهران در نیم سال دوم تحصیلی ۱۳۹۵-۹۶ به تعداد ۲۶۸۸ نفر ، نمونه ای به تعداد ۳۳۸ نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردید و با پرسشنامه های دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید، پرسشنامهی سبکهای تربیتی فرزندپروری شیفر، آزمون اعتیاد به اینترنت و ابزار سنجش خانواده مورد ارزیابی قرار گرفتند، جهت تجزیه و تحلیل دادها از نرم افزار آماریSPSS- ۲۲ و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل همبستگی و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج تجزیه تحلیل داده ها نشان داد که متغیرهای کارکرد خانواده و سبکهای تربیتی و سبک دلبستگی ایمن با اعتیاد به اینترنت ارتباط منفی و بین سبک های دلبستگی دوسوگرا و اجتنابی با اعتیاد به اینترنت ارتباط مثبت معناداری وجود دارد. پیشنهاد می شود از نتایج پژوهش حاضر در طراحی برنامه های درمانی آموزشی اعتیاد به اینترنت نوجوانان استفاده گردد.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to investigate the relationship between family function, attachment style and parenting styles with Internet addiction in adolescents. The present study was descriptive and correlation study method, among the statistical population of the present study, all female students aged 12 to 18 years in the 5th district of Tehran in the second half of the academic year of 1959-96 had 2688, A sample of 338 people was selected by cluster sampling and assessed by Collins and Reid Adult Inventory, Shepherd Parenting Styles, Internet addiction and Family Measurement Tool were evaluated. Data were analyzed using SPSS-22 software and descriptive and inferential statistics including correlation and stepwise regression were used. The results of data analysis showed that family function and parenting styles and secure attachment style had a negative relationship with internet addiction, there is a significant positive correlation between ambivalent attachment styles and avoidance of internet addiction. It is suggested that the results of this study be used in the design of juvenile addiction treatment training programs.
- انتشار مقاله: 15-08-1396
- نویسندگان: مهدی خانجانی,فرشته قنبری,ابراهیم نعیمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فرهنگ مشاوره و روان درمانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نهجالبلاغه,رهیافت,الگو؛بهزیستی روانشناختی
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی بهزیستی روانشناختی بر اساس رهیافتهای نهجالبلاغه بود. روش پژوهش حاضر کیفی از نوع تحلیل محتوا بر پایه هرمنوتیک بود و ابزار مورداستفاده، حکمتها و مواعظ کتاب نهجالبلاغه بود که بر اساس روش هرمنوتیک حکمتهای نهجالبلاغه موردبررسی قرار گرفت. محققان ابتدا به مطالعه مبانی بهزیستی روانشناختی مبتنی بر دیدگاه امام علی (علیهالسلام) اقدام کردند پسازآنکه نیت مؤلف (امام علی (علیهالسلام)) از طریق روش هرمنوتیک تأیید و نهایی شد و افقهای مؤلف مشخص شد. دادهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA در دو مرحله کدگذاری شدند در مرحله اول یا همان کدگذاری باز 139 کد استخراج شدند و سپس در مرحله دوم یا کدگذاری محوری، کدهای ساختهشده نزدیک به یکدیگر در هم ادغامشده و کدگذاری نهایی بهصورت گزینشی استخراج شد. یافتههای حاصل از کدگذاری نهایی در 10 مؤلفه شامل شکرگزاری، ارزشمندی، معرفت به خالق، یقین، سعهصدر، شجاعت، امیدواری، رضایتمندی، اطمینان و آزادی، به دست آمد. نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که آموزهها و سخنان حکمتآمیز نهجالبلاغه با عقل و استدلال همخوان هستند و در بسیاری از آموزههای نهجالبلاغه توجه خاصی به ارتقای سلامت روان مبذول شده است. همچنین مؤلفههای استخراجشده از نهجالبلاغه با سلامت روان رابطه مستقیم و معناداری دارد علاوه بر این مفاهیم استخراجشده، منطبق با نظریات بهزیستی روانشناختی مانند داینر، ریف، سلیگمن و برخی دیگر از پژوهشهای انجام گرفته است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to develop a model of psychological well-being based on Nahj al-Balagha's approaches. The methodology of this study was qualitative content analysis based on hermeneutics and used tools, wisdom and preaching of Nahj al-Balagha's book which was studied based on the hermeneutics method of Nahj al-Balaghah wisdom.The researchers initially studied the foundations of psychological well-being based on the viewpoint of Imam Ali (PBUH).After the author's intention (Imam Ali (pbuh)) was confirmed and finalized through the hermeneutic method, the author's findings were determined.Data were encoded using MAXQDA software in two stages. In the first stage, the same coding was opened, 139 categories were extracted and then in the second stage or the central coding of the constructed categories close to each other were merged and the final coding was selectively extracted BecameThe findings of the final codification were obtained in 10 components including: Thanksgiving, valority, knowledge of the Creator, certainty, happiness, courage, hope, satisfaction, confidence and freedom The results of this study show that the teachings and wisdom of Nahj al-Balaghah are consistent with reason and reason and in many of the teachings of Nahj al-Balaghah, special attention has been paid to promoting mental health.Also, the extracted components of Nahjolbalagheh have a direct and significant relationship with mental health, in addition to the extracted concepts, are consistent with theories of psychological well-being such as Dyinger, Reef, Seligman and some other studies.
- انتشار مقاله: 05-02-1397
- نویسندگان: سمیرا میرزایی,سمانه نجارپوریان,ابراهیم نعیمی,عبدالوهاب سماوی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فرهنگ مشاوره و روان درمانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آسیب شناسی کیفی شبکه های اجتماعی مجازی,سلامت روان دانش آموزان,دیدگاه مشاوران مدارس
- چکیده: هدف این پژوهش «تعیین آسیب های شبکه های اجتماعی مجازی بر سلامت روان دانش آموزان پسر دبیرستانی، از دیدگاه مشاوران مدارس تهران» بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش نظریه زمینه ای انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، مشاوران مدارس پسرانه مقطع دبیرستان در شهر تهران بود. نمونه این پژوهش، تعداد 21 نفر از مشاوران مدارس پسرانه مقطع دبیرستان در تهران بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. جهت تحلیل داده ها، با استفاده از روش نظریه زمینه ای، اطلاعات به دست آمده طی سه مرحله، کدگذاری باز، محوری و انتخابی شد. در مجموع تعداد 37 مقوله اولیه، و 6 کد محوری که عبارتند از: «آسیب های فردی، آسیب های خانوادگی، آسیب های اجتماعی، آسیب های تحصیلی، آسیب های دوران بلوغ و احتمال ابتلاء به اختلالات روانی» به دست آمد. با توجه به یافته های به دست آمده، مقوله هسته (کد گزینشی) این پژوهش «آسیب های تربیتی و آموزشی» تعیین شد. این مقوله کلیه مقوله های دیگر پژوهش را در بر می گیرد.
- چکیده انگلیسی: the aim of this study was "determining the damage of Virtual social networks on the mental health of high school students from Tehran school counselors perspective ". This study was conducted with Qualitative approach and grounded theory method. The population of this research was school counselors in Tehran boys' high school. The sample includes 21 of the boys' highschool counselors who Purposive sampling method were selected in Tehran. Semi-structured interviews were used to collect data. To analyze the data, using grounded theory, information obtained in three stages, open coding, axial, and was selective. A total of 37 primary categories, and 6 axia code as follows: "personal injuries, Family injuries, social injuries, educational injuries, injuries during puberty and the risk of mental disorders" was obtained. Based on the results obtained, the core category (selective code) This " Education and training injuries " was determined. This category covers all other categories in the study.
- انتشار مقاله: 21-01-1396
- نویسندگان: مسلم ایران مهر,عبدالله شفیع آبادی,ابراهیم نعیمی
- مشاهده