در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: منظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کهنالگو,چهارباغ,باغ ایرانی,چارباغ
- چکیده: «چهارباغ» صحیح است یا «چارباغ»؟ این سؤال اصلی نوشتار پیش روست. هرگاه برای فهم عمیقتر این پدیده به متون تاریخی، کتابها، سفرنامهها، زندگینامهها و حتی کتیبهها سر میزنیم مشاهده میکنیم که واژه «باغ» به عرصهای دلپذیر، پر از گل، گیاه، درخت و آب جاری، اما منظم و برپایه هندسهای مشهود، اطلاق شده است. در این میان«چهارباغ» یا شاید «چارباغ» اشارهای به الگوواره نظمدهنده به آب ، گیاه و بنا در عرصهای به نام «باغ» است. اما سؤال اصلی اینجاست که چرا گاهی در متون علمی و ادبی حرف «ه» از واژه «چار» حذف شده است. آیا دلیل ویژهای برای این امر وجود دارد یا صرفاً به مرور زمان و در افواه عمومی این حرف حذف شده است. البته بعید است فرض دوم صحیح باشد زیرا در متون ادبی که معمولاً نویسنده آن بر نگارش صحیح واژه اصرار داشته است نیز واژه «چارباغ» به چشم میخورد. از این رو این نوشتار براساس بررسی تطبیقی اسناد در دسترس - اما محدود- دودمان شناسی واژه و تطبیق آن با شکلشناسی، به کنکاش این موضوع میپردازد.
- چکیده انگلیسی: Most of the researchers noted that CHARBAGH is the most important pattern of Persian garden and it is an "Archetype". In other side we have CHAHARBAGH which is formed by two perpendicular axes in garden and divide it into four square shape parts. This paper aims to challenge "Chahar-Bagh" Or "Charbagh" ,which is correct? So, that is the main question. In order to find the answer, with a deductive approach, the paper tries to recognize all the documents about "Chahar-Bagh" and "Charbagh", among historical documents such as, the first documents of PASARGAD garden, available historic books: IRSHAD-OL-ZERA-E, ROZAT-OL-SEFAT, BABURNAMEH and we search it in Achaemenian inscription, and also in Persian miniature and Persian garden-carpet. In most of the historic books we can find, description of un-axial pattern for creating Persian garden. We could not find any words which means CHAHAR (Four) in available Achaemenian inscriptions. In Persian Garden –carpets and Persian miniature we can observe both patterns of CHAHAR-BAGH archetype which includes: two perpendicular axes pattern and uni-axial pattern as we see the same in Persian Miniatures. In conclusion we can form a hypothesis which tells us, shaping four square shape parts or CHAHAR-BAGH garden is related to the Safavid period. Iranian built un-axial garden before that period and call it CHARBAGH.
- انتشار مقاله: 01-03-1394
- نویسندگان: آزاده شاهچراغی,آزاده شاهچراغی,آزاده شاهچراغی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: عرفان اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پدیدارشناسی,مولوی,ادراک,مرلوپونتی,تن آگاه,مدرِک
- چکیده: Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin:0in;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
text-align:justify;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman","serif";}
>آگاهی و ادراک از جمله مسائلی هستند که از دیرباز مورد بحث و بررسی محققان، فلاسفه و حکما بوده با وجود این که هیچ نظریة مورد اتفاقی دربارة آگاهی وجود ندارد، اجماعی گسترده دربارة این رأی وجود دارد که تبیین بسندهای از ابعاد مختلف روحانی و جسمانی انسان مستلزم فهم روشنی از آگاهی و جایگاه آن در هستی و خلقت است، مرلوپونتی با طرح دیدگاه (conscious- bodyبدن/تن- آگاه)، بدن را به عنوان آگاهی پدیدارشناسی معرفی میکند و نه صرفاً به عنوان جسم دارای امتداد، از این رو بدن خودِ آگاهی است نه واسطه آگاهی و عالم و ظهور آگاهی ما به صورت بدن است؛ یعنی آگاهی بدنمند،طرح چنین مسائلی از دیرباز در عرفان شرق نیز به اشکال گوناگون دیده شده است، اینکه ادراک و آگاهی چگونه وجود مدرِک را دستخوش تغییر و دگرگونی قرار میدهنداز جمله در اشعار مولانا عارف بزرگ اسلامی نیز این سیر تحول مشهود است،به عبارت دیگر،بانگاهی نو به متون عرفانی کلاسیک چون مولانا،بسیاری ازنظریههای مدرن را میتوان بررسی کرد؛به عبارت دیگر، نمود نظریههای مدرن را درمتون کلاسیک نشان داد وبه تازگیها در آن دست یافت، نگارنده در پژوهش حاضر به روش پژوهشی توصیفی- تحلیلی ازنوع کیفی،در نظر دارد با طرح مسأله آگاهی و ادراک از منظراین دو عارف و فیلسوف، به تبیین دیدگاههای آنان پرداخته و وجوه شباهت و افتراق آنان را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 22-04-1397
- نویسندگان: سروه کریمی,ایرج اعتصام,آزاده شاهچراغی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: جامعه شناسی هنر و ادبیات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: باغ,روایت,سفرنامه,تهران,قاجار
- چکیده: عصر قاجار یکی از ادوار مهم فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و از نقاط عطف تاریخی است که سیاحان زیادی را روانه ایران کرد. بسیاری از آنها پس از بازگشت به کشورهای خویش، به نگارش خاطرات سفر همت گماشتند که صرفنظر از کاستیهای محتوایی یا روشی، از اسناد معتبر تاریخی بهحساب میآیند و تصویری از وضعیت آن زمان روایت میکنند. سفرنامهها از مهمترین اسناد تاریخ هر جامعه و از منابع دست اول پژوهش بهشمار میروند. هدف از این پژوهش، واکاوی روایتپژوهانة مفهوم «باغ» از نظرگاه متون و سفرنامههای دورة قاجار است و سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که «آیا میتوان با واکاوی روایتها در سفرنامهها و متون دورة قاجار، مفهوم "باغ" را صورتبندی کرد؟». این تحقیق به لحاظ «ماهیت پژوهش»، از گونه تحقیقات «کیفی» و بهلحاظ قصد از پژوهش، «تاریخی-تفسیری» است که به فهم پدیدهها بر اساس معانی که آدمیان برای آنها به وجود آوردهاند، میپردازد. راهبرد پژوهش، «روایتپژوهی» و از نظر دید شکلی، «تاریخ شفاهی» است. نتایج نشان میدهد که دیدگاه اغلب سفرنامهنویسان پیرامون مفهوم «باغ» را میتوان در سه صورت روایتگری دستهبندی کرد: «روایت باغهای اقامتی»، «روایت باغهای حکومتی» و «روایت باغهای تفرجگاهی». بیشترین اسناد تاریخی - روایی مربوط به دورة ناصرالدینشاه است و از دوران سلطنت مظفرالدینشاه، سفرنامهای یافت نشد. آنچه در میان همه روایتها مشترک است، اهمیت باغ در این دوره تاریخی است، چرا که اکثر متون بر این امر تأکید دارند که حدود دوسوم مساحت شهر تهران در دوره قاجار را باغهای بسیار بزرگ تشکیل داده و بیشترین تأکیدِ سفرنامهها بر باغ گلستان بوده است.
- چکیده انگلیسی: Travel literature is among valuable and first-hand historical sources of every society that can serve research. During the Qajar era, which is a significant cultural, social and political periods and a turning point in Iran’s history, many travelers visited the country. After returning to their homelands, many of them wrote their journey memories. Apart from some content or methodological shortcomings, these written memories are valid historical documents that narrate Iranians’ traditions, lifestyle, social conditions, and administrative organization. The present research study seeks to investigate the narrative concept of “garden” from the perspective of Qajar texts and travelogues. It attempts to answer the following question: Is it possible to form the concept of “garden” through investigating narratives of Qajar travelogues and texts? The present study is qualitative in nature and historical-interpretive in purpose to figure out phenomena based on the meanings that people attach to them. The research strategy is narrative enquiry and in terms of form, the study can be classified as oral history. Results suggest that travelers’ views on “garden” can be classified into three forms of narratives: residential garden narrative, governmental gardens narratives, and recreational gardens narrative. The majority of historical documents pertain to the reign of Nasereddin Shah, while no travelogue was found from Mozafareddin Shah. Equally shared and found among all narratives is the importance of garden in that historical period. Most travelogues and texts confirm that during the Qajar era two thirds of Tehran comprised of large gardens that were mainly emphasis on Golestan Garden.
- انتشار مقاله: 30-06-1399
- نویسندگان: علی اعطا,ایرج اعتصام,آزاده شاهچراغی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های باستان شناسی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: گونهشناسی,حیاط مرکزی,خانههای سنتی,خانههای قاجار,خانههای پهلوی
- چکیده: خانههای سنتی مهمترین مکان برای نشان دادن سبک زندگی در گذشته هستند. عدم شناخت و درک این ساختمانها بهتدریج ساختار خانهها را بهسمت جایگزینی این ساختمانها با ساختمانهای معاصر هدایت میکند. کرمانشاه شهری با تاریخچهی غنی و محلات تاریخی روزگاری بسیاری از خانههای ارزشمند را در خود جای داده بود؛ اما بهواسطه جنگ تحمیلی، توسعه، مهاجرت، تغییر سبک زندگی، بخشهای وسیعی از بافت و خانههای ارزشمند شهر دچار تغییر شده است. این پژوهش به گونهشناسی خانههای تاریخی کرمانشاه در عهد قاجار و پهلوی میپردازد؛ این گونهشناسی شامل موضوعاتی ازجمله نظام کالبدی، چیدمان فضایی، ارتباطات کالبدی، شیوههای تعریف فضا (فضای باز، فضای پوشیده، فضای بسته) میباشد. هدف از این مطالعه و بررسی الگوشناسی ابنیه جهت بهبود این بناهای ارزشمند و نجات آنها در برابر پیدایش بناهای غیرمتعارف است . برآیند این پژوهش امکان تفکیک و دستهبندی خانههای تاریخی شهر کرمانشاه را براساس ویژگیهای شکل و فرم را فراهم میآورد. این مقاله بهدنبال پاسخگویی به دو پرسش است؛ خانههای سنتی در شهر کرمانشاه به چند گونه قابل دستهبندی هستند؟ الگوهای استخراج شده از خانههای دورهی قاجار و پهلوی چیست؟ روش گردآوری اطلاعات بهصورت میدانی و اسنادی (کتابخانهای) و روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد، خانههای دورهی قاجار ساختاری درونگرا و در اواخر دورهی قاجار بهصورت درونگرا-برونگرا و در دورهی پهلوی بهصورت برونگرا بود که این تحول متأثر از بسیاری از فاکتورها از جمله تغییرات ناشی از دگرگونی الگوی معماری، تأثیرات معماری غرب و تحول در ساختارهای اجتماعی و فرهنگی جامعه در این دوران میشود؛ همچنین خانهها در دورهی قاجار بهصورت یکحیاطه، دوحیاطه، سهحیاطه، و چهارحیاطه بودهاند، ولی در دورهی پهلوی به یکحیاطه تغییر یافتهاند. حذف تدریجی هشتی، انتقال آشپزخانه از زیرزمین و حیاط اختصاصی در دورهی قاجار به حیاط و در ارتباط با آن در دورهی پهلوی، انتقال راهپله از گوشهها به محور اصلی بنا هم از دیگر تغییرات این دوره است. کاهش فضای بسته و افزایش فضای باز هم ازجمله تغییرات خانههای تاریخی در دورهی پهلوی است؛ همچنین سه گونهی سنتی، فرنگی و تلفیقی در این خانهها مشاهده گردید.
- چکیده انگلیسی: Traditional houses are important place for exposing the life style of past. Lack of recognizing and understanding the houses gradually lead houses construction into replacing by temporary house. Kermanshah is a city with rich history and historical parish had placed many of valuable houses but because of war, expansion, emigration, changing life style, the big part of issues and valuable houses was destroyed. This research explains the typology of Kermanshah historical houses in Qajar and Pahlavi Period. This formal typology includes these subjects for instance formation disciplines, space organization, relation of form, material, method of definition of space(closed space, covered space ,open space).The aim of this research is to study typology of houses for recovering valuable building and rescue them against creating un normal building. The result of this research could lead us to analyzing the historical house according to characteristic of form. This article is trying to answer these two questions; how many types are in Historical houses in Kermanshah? What are the extracted pattern in Qajar and Pahlavi Period houses? The way of gathering information is documentary- and researching way is descriptive-analytic. The result show that construction of Qajar Period house in Kermanshah are introversion and in the Late Qajar Period are introversion -extroversion and in Pahlavi Period are extroversion that this transformation was effected by many factors, for example change in the pattern of architecture, effect of west architecture and transformation of social and historical construction, in this period. Also houses with one or two or three and four yards in Qajar Period turn into one-yard house in Pahlavi Period. Omitting vestibule and transferring kitchen from basement and with having privacy yard into yard with direct relation with yard are the other changes in Pahlavi Period. Transporting stairs from corner to major axes of building is the another changes in Pahlavi Period. Decreasing the closed space and increasing opened space are the other changes in Pahlavi Period and also three types of traditional and foreign and integrative was observed. Keywords: Traditional House, Typology, Qajar Period, Pahlavi Period, Courtyard. Introduction Importance of typology were deduced from the progress of changes in concept and space form before Qajar Period, because of some reasons ,it accelerated .From pastime, houses were something more than shelter and spiritual aspect from building house till placing in it, that were obvious. By attending on changes in recent century, traditional house was destroyed severely. Investigation shows that there are not many study on them and complete recognition on them. Thinking on them that are based on the Iranian human needs and environment were formed, can be useful for getting Iranian residential pattern. Kermanshah city is one of historical city that with attending on number of valuable historical house in this city, doing typology of historical house for placing similar sample in one group and investigating used pattern are necessary. The necessity of doing this research include below cases. The first Kermanshah historical house were part of identify of area and they mainly were registered in the title of national monument and have condition and standard of protecting and getting pattern of Building and spacing. The second cause is that, in the case of recognizing connected concepts and choosing suitable research method and using the obtained result and comparing with contemporary needs it can lead us to designing residential units so the question of this research is to introduce typology of valuable houses in Qajar and Pahlavi Period and to recognize the characteristic of them on the base of these two questions: How many typologies are there in Kermanshah traditional house? What are the extractive pattern of Qajar and Pahlavi Period? The number of 20 traditional houses in Kermanshah were observed at first time and then because of having the number of yards and placing the building around the yard, houses were classified and then from each classes one sample was chosen. On the whole 11sample (7sample from Qajar and 4 sample from Pahlavi Period) were selected. Then document of each house that were done manually, were crafted again. After this characteristic, which were obtain from research theory, were studied on the samples in the methods of quantity and qualified. Analysis of data had been done on the base of diagram and chart and quantity way and in the end result were done into qualified table. Identified Traces This typology was done on these factors: Formal organization:11type include one yard (one side, two sides, three sides), two yards (introversion, extroversion), three yard (several un even court yard, several even court yard), four yard (introversion, extroversion) The Method of Definition Space (closed, opened, covered) In closed Space Talar-Kitchen-Rooms were studied. Rooms in historical house have 3 types. In building with 3 spaces in sides. In these types one Orossi Talar with 5 door or without Orossi Talar or with 3 doors and a small room were observed. In building that the main side have 5 spaces, there are one Orossi Talar in middle with two stairs in two sides and two rooms in sides. In Pahlavi Period with placing one room with stairs in middle and two rooms in sides form of building were changed. Also about Talar 6 types (semi Crisscross with Orossi or without Orossi-rectangle with columned Ivan in front with or without Orossi-rectangle with Orossi-rectangle without Orossi) were seen. In typology of kitchen 4 types were observed. (with introversion and extroversion-with separated yard-and in introversion part-in basement level-without separated yard and in introversion yard) In Opened Space pattern of Nature was studied. The result shows we have 3types. (4 little garden with pond in middle-2little garden with pond in middle- Scattered) In covered Space Ivans were considered and 7types were observed. Another factor was Space Placing.The result shows variety of space in Qajar Period is more than Pahlavi Period. The last item was typology of formal relation. Pattern of accessing to space were classified in 4 types .( placing one corridor in one side of two connected space-placing one corridor between two space-placing Ivan as entrance in front of space- placing stairs in yard in one side or two sides). Conclusion Investigation shows that valuable historical Kermanshah houses can be classified into two groups. Houses in Qajar Period and houses in Pahlavi Period. Origins in these house are close to each other. Result shows that introversion pattern turn to extroversion pattern and rate of open space were increased in Pahlavi Period. Straight access to popular space, placing private place in the high level and Ivans for all houses are others characteristic of Qajar and Pahlavi historical houses. By investigating we can find three types in Kermanshah houses.
- انتشار مقاله: 23-11-1397
- نویسندگان: فائزه طاهری سرمد,علیرضا عینی فر,آزاده شاهچراغی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه پدافند غیرعامل
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مسیریابی,تخلیه اضطراری,راهکار مسیریابی,فرار,خوانایی مسیر
- چکیده: شناخت مولفههای تسهیلکننده مسیریابی در زمان تخلیه اضطراری یک ساختمان، (بهواسطه وقوع حوادثی نظیر آتشسوزی گسترده، زلزله و بمبگذاری و یا بمبارانهای هوایی ... )، از مهمترین چالشهایی است که میتواند معماران طراح ساختمان را درگیر خود سازد. تجربه نشان داده است این مسئله بهظاهر ساده، چالشهای جدی را برای طراحان ساختمان ایجاد میکند. جدید بودن دانش طراحی پایدار ساختمانها بهمنظور تخلیه اضطراری مؤثر در شرایط بحرانی (غالباً با در زمان آتشسوزی گسترده در ساختمان و یا زلزله، بمبگذاری و ...) در ایران و تفاوت با پژوهشهای پیشین بهعلت اضافه شدن فاکتور هراس حرکتی فردی و جمعی که ناشی از عاملی است که منجر به اعلام فرآیند تخلیه اضطراری ساختمان شده است، اهمیت پژوهش حاضر را اثبات مینماید. در این مقاله از روش تحقیق کیفی- مشاهدات- ثبت وقایع استفاده شده، این روش بر اساس مشاهده، ثبت و استنتاج دادههای رفتاری افراد در هنگام تخلیه اضطراری ساختمان شکلگرفته است. یافتههای مستخرج از پژوهش خروج اضطراری از یک ساختمان را به چهار فاکتور اصلی، «تبعیت از حرکت اصلی توده حاضر در ساختمان»، «بازگشت و خروج از ساختمان صرفاً از همان مسیری که فرد وارد ساختمان شده است»، «تبعیت از علائم خروج اضطراری» و درنهایت «درنگ، درماندگی و یا انتظار» برای فرارسیدن منوط میکند. با کمک این راهکارها و کشف آنچه انسانها در حین مسیریابی اضطراری به آن توجه دارند، میتوان به اصول طراحی صحیح مسیر تخلیه خروج اضطراری ساختمان دستیافت.
- چکیده انگلیسی: Recognition of the elements that facilitate path-finding in emergency evacuation of a building (in the occurrence of events such as fire, earthquake, bombing or air bombardment and so on) is the main challenge which the architects face. Experience has proved that although this matter appears simple, it actually causes serious challenges for the building designers. The importance of this research is emphasized by two factors. First the novelty of the sustainable building design for effective emergency evacuation in critical conditions in Iran (often in the cases of extensive fire or earthquake, bombardment and so on). Second, the differences between this research and the previous ones, being the additional factor of individual and group panic-stricken movement in emergency evacuation of buildings. This research has utilized the qualitative research method in combination with observations and recording events. This method is based on observing and recording the behavior of people in emergency evacuation, and deducing from the data obtained therein. The results have shown that the emergency evacuation of a building is dependent on four main factors including: “following the main direction of exiting-crowd movement”, “exiting the building from the door of entrance”, “following the signs for emergency exit”, and finally “the hesitancy, helplessness or anticipation of help”. Considering these procedures and what the human beings consider in emergency path-finding, can lead to the appropriate path design principles in the case of emergency evacuation.
- انتشار مقاله: 15-01-1399
- نویسندگان: وحید بهرامی,ایرج اعتصام,آزاده شاهچراغی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: منظر,ادراک حسی,ادراک عقلی,حواس,فرایند ادراک
- چکیده: بیان مسئله: طبق تعاریف، منظر پدیدهای است که توسط انسان ادراک میشود. انسان در وهلۀ اول از طریق حواس با محیط و محرکها، ارتباطی فیزیولوژیک برقرار میکند و این به تقویت خاطرۀ ذهنی و ادراک حسی منجر میشود. در ادامه در ادراک عقلی، تجارب حسی معنیدار شده و شناخت حاصل میشود. در نتیجه، عدم توجه به تمامی حواس موجب کاهش تجربیات حسی میشود. از آنجا که تا کنون تحقیق جامعی در زمینۀ فرایند ادراک مناظر ارائه نشده، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال اصلی است که فرایند ادراک منظر چگونه است. در راستای پاسخ به این پرسش در ابتدا پاسخگویی به این سؤالات فرعی لازم است که ادراک حسی انسان بر پایۀ چه حواسی شکل میگیرد و ادراک عقلی انسان و عوامل تأثیرگذار بر آن کداماند.
هدف پژوهش: این پژوهش سعی در افزایش تجربیات حسی و پاسخدهندگی بیشتر منظر، از طریق شناسایی و توجه به فرایند ادراک و عوامل تأثیرگذار در آن، دارد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت از نوع کیفی با هدف کاربردی است و روش آن تحلیل محتوای کیفی و روش گردآوری اطلاعات با استفاده از روش کتابخانهای از طریق بررسی متون و نقد نوشتههای دیگران و تحلیل محتوای کیفی آنها بوده و به شیوۀ استنتاجی و استنباطی، به بررسی فرایند ادراک مناظر در دو حوزۀ ادراک حسی و ادراک عقلی میپردازد.
نتیجهگیری: نتایج بهدستآمده بیانگر آن است که بسندهکردن به حواس پنجگانه در ادراک منظر، فارغ از 51 حس و ادراکات عقلی و عوامل آن (منظر فیزیکی، عوامل فرهنگی، عوامل شخصی)، موجب توصیف عینی و فنی منظر، ثبت لایهای سطحی از تجربیات حسی و تضعیف رابطۀ کاربر با محیط کالبدی شده و در صورت عدم تأمین انتظارات انسان، موجب رنجش و ترک محیط میشود.- چکیده انگلیسی: Problem statement: According to definitions, Landscape is a phenomenon that is perceived by man. First, Human beings have physiologically communicated with the environment through senses and stimuli, which leads to strengthening mental memory and sensory perception. In the following, in Intellectual Perception, sensory experiences will meaningful and cognition is obtained. Consequently, the lack of attention to all senses reduces sensory experiences. Since there has not been a comprehensive research on the landscape perception process, the present study seeks to answer the main question, what is the process of landscape perception? In order to answer this question, it is first necessary to answer these sub-questions. Based on which senses do human sensory perception form? What are human intellectual perception and its influencing factors?
Research objectives: This research aimed at increasing the sensory experiences and higher responsiveness of the landscape by identifying and considering the process of perception and its effective factors on the perception of the landscape.
Research method: The present study is qualitative and in terms of purpose is the applied research. The methodology of this research was qualitative content analysis and the method of data collection was the bibliographic method. The data were collected by the bibliographic method through studying the texts, documents, and others’ reviews. The induction method was used to analyze the data and investigated the process of landscape perception in two areas of sensory perception and Intellectual perception.
Conclusion: These results demonstrate that considering only five human senses in the landscape perception, regardless other 51 senses, intellectual perceptions and its factors (physical landscape, cultural factors, individual factors) can lead to an “objective and technical” description of the landscape. Besides, it can cause the record of a superficial layer of experiences, decreasing sensory experiences, weakening the relationship between the user and the physical environment and affecting humans’ behavior. So that, failure to meet humans’ expectations of the environment may result in one resentment and even leaving it.- انتشار مقاله: 29-04-1398
- نویسندگان: صدف سرمدی,آزاده شاهچراغی,لیلا کریمی فرد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: روانشناسی محیطی,مسیریابی,راهیابی,شهرهای گذشته ایران
- چکیده: راهیابی1، به معنای توانایی فرد برای رسیدن به مقاصد فضایی خود در محیطهای جدید و پیچیده، به سهولت و سرعت انجام این فرایند در محیطهای آشناست. خوانایی فضا و راهیابی خصوصاً در مکانهای عمومی مثل مراکز خرید، فرودگاهها، ایستگاههای راهآهن، دانشگاهها و بیمارستانها و ... از اهمیت فراوان برخوردار است تا آنجا که امروزه وقتی از مسئله گمکردن جهت حرکت در مکانهای مختلف یاد میکنند، از احساس ناامیدی و وحشتی که همراه آن است سخن میرانند. دستیابی به این قابلیت و تقویت آن، از دهه 70م. تاکنون، موضوع پژوهشهای بسیاری در حوزههای مختلف شهرسازی، معماری، روانشناسی محیطی و ... بوده است. هدف این تحقیق یافتن عناصر و ویژگیهای فضایی تسهیلکننده فرایند راهیابی در شهرهای گذشته ایران است و یافتن پاسخی برای این پرسش که آیا مؤلفههای خوانایی فضایی - که امروزه در مباحث طراحی شهری مطرحاند- در ساختار شهر های گذشته ایران یافت میشوند؟ پژوهش حاضر که از نوع بنیادی بوده و نتایج آن میتواند جنبه کاربردی پیدا کند، در سه مرحله کلی انجام شده است : نخست مطالعه اسنادی یا کتابخانهای شامل بررسی مفهوم راهیابی و مسیریابی، دستهبندی یافتههای محققین حوزه شهر و طراحی شهری در مورد عناصر شکلدهنده شهر و نیز مطالعه عناصر کالبدی تشکیلدهنده ساختار شهرهای گذشته ایران. مرحله دوم : مطالعات موردی، شامل بررسی ساختار سه نمونه از شهرهای قدیمی ایران (زواره، تبریز و شیراز) و مرحله سوم تجزیه و تحلیل یافتههای دو مرحله قبل و جمعبندی مطالب. نتایج نشان میدهد که خوانایی، پیوستگی فضایی و تباین و توالی فضایی مهمترین عواملی هستند که به تسهیل فرایند راهیابی و مسیریابی در شهرهای گذشته ایران کمک کرده و در طراحی شهرهای معاصر نیز بهعنوان عواملی راهبردی مورد توجه طراحان قرار میگیرند.
- چکیده انگلیسی: Wayfinding is individual ability to achieve spatial destination in the new and complex settings, as easy and fast as doing this in familiar environments. Wayfinding play an important role, in public places such as shopping malls, airports, railway stations, schools, hospitals and etc, Although when direction losing is discussed in various places, frustration and fear feelings are expressed. Recognizing that in a set of different and complex functions, individuals’ location and how they reach their distiantions, are inevitable which is necessary cities and large-scale buildings planning process.With the application of structural elements which increases spatial legibility and imageability and provide clear and perceptible spatial information, infact provide conditions which individuals spend the minimum time and energy and stresslessly to reach the intended aim. The field of Wayfinding and Pathfinding process hasn’t been investigated in past cities of Iran, only in some sources referred to landmarks,they can contribute to recognizing direction. this survey investigates this issue for the first time and this process along with pathfinding is considered to emphasize on wayfinding concept as the spatial problem solving. From the seventies up to now, considering this feature capability and its improvement are fundamentally mentioned as the main research subjects in different sections such as urbanism, architecture, environmental psychology and so on.The purpose of this research is to find the elements and spatial properties to facilitate the wayfinding process in old cities in Iran and to find an answer to this question, "Could the components of spatial legibility considered in today’s urban design discussions, be found in the structures of Iran’s old cities? The current research and its fundamental and the related results can be practically analyzed. Therefore, they are performed at three stages: The first one is associated to document or library studies that includes analyzing the concepts of wayfinding and pathfinding, sorting the researcher’s findings in the field of urban design concerning physical elements of the structures of Iran’s old cities. The second one is a case study that, includes reviewing the structures of three old cities in Iran, namely Zavareh, Tabriz and Shiraz ; At the third stage, the analysis of the mentioned findings and conclusion will be discussed. It is concluded that legibility, spatial continuity, spatial contrast and spatial sequences are basically considered the most important factors to facilitate the process of wayfinding and pathfinding in the old cities of Iran. According to the mentioned factors which are used in the design of cities and regions and even in contemporary public buildings, there are some advantages for users include: - Facilitating and quick access to spatial destinations. - Increasing the attraction of urban spaces and creating the variety in urban facades and configurations - Losing disappointment,hopelessness, anxiety sensation due to being lost and losing position and direction for people. - Increasing the security spatial sensation and people’s presentation in public settings with different skills and capabilities.
- انتشار مقاله: 28-06-1395
- نویسندگان: معصومه خامه,ایرج اعتصام,آزاده شاهچراغی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: روانشناسی محیطی,مسیریابی,راهیابی,شهرهای گذشته ایران
- چکیده: راهیابی1، به معنای توانایی فرد برای رسیدن به مقاصد فضایی خود در محیطهای جدید و پیچیده، به سهولت و سرعت انجام این فرایند در محیطهای آشناست. خوانایی فضا و راهیابی خصوصاً در مکانهای عمومی مثل مراکز خرید، فرودگاهها، ایستگاههای راهآهن، دانشگاهها و بیمارستانها و ... از اهمیت فراوان برخوردار است تا آنجا که امروزه وقتی از مسئله گمکردن جهت حرکت در مکانهای مختلف یاد میکنند، از احساس ناامیدی و وحشتی که همراه آن است سخن میرانند. دستیابی به این قابلیت و تقویت آن، از دهه 70م. تاکنون، موضوع پژوهشهای بسیاری در حوزههای مختلف شهرسازی، معماری، روانشناسی محیطی و ... بوده است. هدف این تحقیق یافتن عناصر و ویژگیهای فضایی تسهیلکننده فرایند راهیابی در شهرهای گذشته ایران است و یافتن پاسخی برای این پرسش که آیا مؤلفههای خوانایی فضایی - که امروزه در مباحث طراحی شهری مطرحاند- در ساختار شهر های گذشته ایران یافت میشوند؟ پژوهش حاضر که از نوع بنیادی بوده و نتایج آن میتواند جنبه کاربردی پیدا کند، در سه مرحله کلی انجام شده است : نخست مطالعه اسنادی یا کتابخانهای شامل بررسی مفهوم راهیابی و مسیریابی، دستهبندی یافتههای محققین حوزه شهر و طراحی شهری در مورد عناصر شکلدهنده شهر و نیز مطالعه عناصر کالبدی تشکیلدهنده ساختار شهرهای گذشته ایران. مرحله دوم : مطالعات موردی، شامل بررسی ساختار سه نمونه از شهرهای قدیمی ایران (زواره، تبریز و شیراز) و مرحله سوم تجزیه و تحلیل یافتههای دو مرحله قبل و جمعبندی مطالب. نتایج نشان میدهد که خوانایی، پیوستگی فضایی و تباین و توالی فضایی مهمترین عواملی هستند که به تسهیل فرایند راهیابی و مسیریابی در شهرهای گذشته ایران کمک کرده و در طراحی شهرهای معاصر نیز بهعنوان عواملی راهبردی مورد توجه طراحان قرار میگیرند.
- چکیده انگلیسی: Wayfinding is individual ability to achieve spatial destination in the new and complex settings, as easy and fast as doing this in familiar environments. Wayfinding play an important role, in public places such as shopping malls, airports, railway stations, schools, hospitals and etc, Although when direction losing is discussed in various places, frustration and fear feelings are expressed. Recognizing that in a set of different and complex functions, individuals’ location and how they reach their distiantions, are inevitable which is necessary cities and large-scale buildings planning process.With the application of structural elements which increases spatial legibility and imageability and provide clear and perceptible spatial information, infact provide conditions which individuals spend the minimum time and energy and stresslessly to reach the intended aim. The field of Wayfinding and Pathfinding process hasn’t been investigated in past cities of Iran, only in some sources referred to landmarks,they can contribute to recognizing direction. this survey investigates this issue for the first time and this process along with pathfinding is considered to emphasize on wayfinding concept as the spatial problem solving. From the seventies up to now, considering this feature capability and its improvement are fundamentally mentioned as the main research subjects in different sections such as urbanism, architecture, environmental psychology and so on.The purpose of this research is to find the elements and spatial properties to facilitate the wayfinding process in old cities in Iran and to find an answer to this question, "Could the components of spatial legibility considered in today’s urban design discussions, be found in the structures of Iran’s old cities? The current research and its fundamental and the related results can be practically analyzed. Therefore, they are performed at three stages: The first one is associated to document or library studies that includes analyzing the concepts of wayfinding and pathfinding, sorting the researcher’s findings in the field of urban design concerning physical elements of the structures of Iran’s old cities. The second one is a case study that, includes reviewing the structures of three old cities in Iran, namely Zavareh, Tabriz and Shiraz ; At the third stage, the analysis of the mentioned findings and conclusion will be discussed. It is concluded that legibility, spatial continuity, spatial contrast and spatial sequences are basically considered the most important factors to facilitate the process of wayfinding and pathfinding in the old cities of Iran. According to the mentioned factors which are used in the design of cities and regions and even in contemporary public buildings, there are some advantages for users include: - Facilitating and quick access to spatial destinations. - Increasing the attraction of urban spaces and creating the variety in urban facades and configurations - Losing disappointment,hopelessness, anxiety sensation due to being lost and losing position and direction for people. - Increasing the security spatial sensation and people’s presentation in public settings with different skills and capabilities.
- انتشار مقاله: 28-06-1395
- نویسندگان: معصومه خامه,ایرج اعتصام,آزاده شاهچراغی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: اکوهیدرولوژی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آسایش حرارتی,مصرف انرژی,شبیهسازی انرژی,فایل اقلیمی,نمودار سایکومتریک
- چکیده: در این تحقیق، با استفاده از روش ساندیا، که یک روش آماری است، دادههای نمونۀ آب و هوایی به صورت یک فایل اقلیمی از دادههای اندازهگیریشدۀ واقعی برای دورهای 10 ساله (2005ـ 2015)، برای ایستگاه هواشناسی سینوپتیک فرودگاه شهر کرمانشاه تولید شده است. سپس، برای اعتبارسنجی، فایل اقلیمی دیگری با استفاده از نرمافزار متونورم برای شهر کرمانشاه ایجاد و با آن مقایسه شده است. نتایج با میانگین دادههای واقعی سه پارامتر اصلی دمای خشک و رطوبت نسبی و جهت باد مقایسه و تهیۀ فایل اقلیمی یادشده اعتبارسنجی شده است. نتایج نشان میدهد روش ساندیا انطباق بهتری با دادههای واقعی ایستگاه هواشناسی سینوپتیک فرودگاه کرمانشاه دارد. همچنین، بررسی نمودار تحلیل محدودۀ نیاز حرارتی (سایکومتریک) شهر کرمانشاه، خروجی نرمافزار کلایمت کنسالتنت که با استفاده از فایل اقلیمی تهیهشده به روش ساندیا ترسیم شده است، نشان میدهد در بیش از 17 درصد از زمان سال، شرایط آسایش حرارتی در شهر کرمانشاه برقرار بوده که نشاندهندۀ افزایش محدودۀ آن نسبت به مطالعات پیشین است. این امر به طور کلی بیانکنندۀ گرمترشدن شرایط اقلیمی این شهر است.
- چکیده انگلیسی: In this research, Sandia method, which is a statistical method, produces climatic sample data as a climatic file of real measured data for a period of ten years (2015 to 2005) for the synoptic meteorological station at Kermanshah Airport. Is. Then for validation another climatic file was created and compared with the literature software for Kermanshah. The results were compared with the average real data of the three main parameters of relative humidity and relative humidity, and the wind direction was compared and the climatic file was validated. The results show that the Sandia method is better compatible with the actual data of the synoptic meteorological station at Kermanshah Airport. Also, the analysis of the analysis of the temperature range (psychometric) analysis of the city of Kermanshah, the output of the software of Climate Consultant, which is depicted using the Sandia prepared climatic file, shows that in more than 17% of the year, the thermal comfort conditions in the city Kermanshah has been shown to indicate an increase in its range from previous studies, which generally indicates the warming of the city's climate.
- انتشار مقاله: 31-04-1396
- نویسندگان: محمد مهدی مقدسی,شاهین حیدری,آزاده شاهچراغی,خسرو دانشجو
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: هویت شهر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: غنای حسی,منظر,باغ,پارک,دوره گذار
- چکیده: شناخت و تجربه انسان از حضور در منظر از طریق دریافتهای حسی متعدد مانند، بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی، لمسی و حواس وابسته به ذهن صورت میگیرد. تنوع تجربیات حسی کیفیتی را ایجاد مینماید که «غنای حسی» نامیده میشود. این پژوهش سعی در متناسب ساختن رابطه محیط کالبدی پارکهای معاصر با نیاز و رفتار کاربران و افزایش غنای حسی آن از طریق شناسایی و اولویتبندی دریافتهای حسی متنوع در منظر دارد. پژوهش حاضر با ماهیت آمیخته و هدف کاربردی به روش مقایسه تطبیقی بوده و پس از گردآوری اطلاعات پیشینه به روش کتابخانهای، روش گردآوری و تحلیل اطلاعات در مطالعه میدانی، ترکیبی از دو روش، «پیادهروی حسی» و «یادداشتبرداری حسی» است. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که غنای حسی در باغ ایرانی بیشتر از پارک نیاوران بوده و در هر دو نمونه به ترتیب حس بینایی و شنوایی بالاترین تحریک حسی و حس چشایی کمترین تحریک را داشته است.
- چکیده انگلیسی: Human cognition and experience of being in the landscape are achieved through diverse sensory perceptions such as vision, hearing, smell, taste, touch, and mind-dependent senses. The importance of these senses in the landscape creates a non-intuitive connection with space, understanding aesthetics, the concept of the environment and empowering the human’s mind about the environment. Senses affect human spatial behavior and the spirit of space, due to their stimulus features. The extent and depth of the experience can create quality for the landscape, known as »sensory richness«. It not only can increase human enjoyment but also make the environment more enjoyable. This increases the variety of sensory experiences for humans as space users. This study refers to coordinate the relationship between the physical environment of contemporary parks regarding the needs and behaviors of users. This also leads to increase its sensory richness by identifying and prioritizing diverse sensory perceptions in the landscape. The present study is related to the mixed nature and the comparative method. After identifying the senses affecting the landscape through the library method, data collection and analysis method in field study will be a combination of two procedures called »Sensewalking« and »Sensory notation«. By Sensewalking method, in each case study, a specific pathway consisting of primary and secondary pathways, including sensory index elements, was selected for the study. Furthermore, according to previous research, the Hamburg Sensewalking Project by Schultz in 2014, a team of researchers and seven participants, who were masters of architecture and urban planning, were formed. The group was already familiar to walk to identify six index sensory points. Semi-structured interviews were conducted with participants during the walk, and the sensory stimuli that triggered people’s senses everywhere were identified.
After identifying six sensory index points, sensory notation was performed to analyze senses. This is followed by connecting the dots on each diagram, in which a gray surface was created. By comparing the area of the painted surfaces in these six points, the sensory richness levels of each spot are determined qualitatively and quantitatively. A comparative study of the sensory richness in the Persian Garden and Niavaran Park reveals that the sensory richness of the Iranian garden, which has an Iranian pattern was well supplied. However, Niavaran Park, which is one of the old gardens of Tehran, changed to the park during the garden transition. This leads to have less sensory richness. Although because of the features of the Iranian garden in Niavaran Park such as the water axis and the row of trees, the visual and auditory preference was the same, the other senses had different priorities. Consequently, modeling the sensory richness of the Iranian garden through identifying and prioritizing diverse sensory perceptions in the landscape can enhance the sensory richness of contemporary parks. This leads to tailor the relationship between the park's physical environment to user needs and behavior. For the sake of suggestion for future research, we can address the impact of senses on the environmental quality of landscapes and their extent.- انتشار مقاله: 10-06-1398
- نویسندگان: صدف سرمدی,آزاده شاهچراغی,لیلا کریمی فرد
- مشاهده